Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Opera 12, waarvan donderdag een alfaversie uitkomt, zal in hoge mate gebruikmaken van hardwarematige versnelling voor zowel 2d- als 3d-content. Daarnaast heeft Opera nieuwe versies van Opera Mobile en Opera Mini uitgebracht.

De nieuwe Opera, versie 12, komt donderdag uit in alfavorm, maar de Noorse browserbouwer heeft tijdens de Up North Web-persbijeenkomst al een en ander laten zien. Opera 12 zal niet alleen de gpu inschakelen voor het renderen van tekst, css-animaties en 2d-graphics via de Canvas-standaard, ook WebGL voor het genereren van 3d-graphics kan de gpu gebruiken.

Anders dan Internet Explorer 9 zal Opera 12 ook hardwarematige versnelling aanbieden in Windows XP. Verder biedt Opera 12 verbeterde html5-ondersteuning en een nieuwe javascript-engine, zo schrijft Cnet. Hoewel browserfabrikanten in toenemende mate WebGL ondersteunen, heeft Microsoft de webstandaard nog niet omarmd. Desondanks sprak een medewerker van Angry Birds-ontwikkelaar Rovio Mobile de verwachting uit dat Microsoft op termijn van gedachte zal veranderen en WebGL zal ondersteunen.

Opera heeft inmiddels ook zijn twee mobiele browsers geüpdatet, in eerste instantie voor Android-smartphones. Opera Mini 6.5 en Opera Mobile 11.5 hebben als belangrijkste vernieuwing dat de proxyservers van Opera kunnen doorgeven hoeveel data zij naar de client hebben verstuurd. Hierdoor zou een gebruiker zijn verstookte dataverkeer beter in de gaten kunnen houden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

jammer dat de mobile browsers geen cpu versnelling hebben gekregen indien mogelijk..
En maar hopen dat niet de inhoud van de data naar de porxyservers word gestuurd, anders kunnen we wachten op de vogende privacy soap
IE9 op Windows Phone heeft gewoon hardware acceleratie. Android bied pas volledige hardware acceleratie in 4.0, maar dan nog moeten de fabrikanten drivers voor hun socs schrijven aangezien Google hoogstens voor hun eigen toestel drivers zullen leveren. Wel zijn een aantal fabrikanten al voorzichtig aan het experimenteren met 3D hardware acceleratie in 3.x, maar ik heb begrepen dat dit voorlopig nog beperkt is tot een raytracing proof-of-concept. In 3.x is hardware acceleratie nog beperkt tot 2D applicaties zoals de browsers.

Of de iPhone inmiddels al hardware acceleratie heeft weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik verwacht van wel.
Opera heeft al sinds versie 11 al GPU versnelling in de mobiele versie (uit eind 2010), dat is het voordeel van WebGL, je kan het op een breed assortiment aan apparatuur met scherm toepassen, van TV's tot mobiele telefoons, tot desktops, en daardoor kan je met een relatief kleine aanpassing het overzetten naar je desktop browser

Opera mini gebruikt volgens mij geen hardware acceleration, maar dat is ook niet nodig, omdat de site gerendeerd word op de servers van Opera

[Reactie gewijzigd door tweeny op 12 oktober 2011 10:42]

dat is het voordeel van WebGL
Ik denk dat je OpenGL bedoeld. WebGL is het ding in de browser, OpenGL is een API op OS niveau om 3D stuff te renderen. Opera kan dus geen gebruik maken van WebGL, tenzij ze een browser in een browser bouwen. Daarnaast is OpenGL ook niet 1 op 1 uitwisselbaar. Telefoons etc. hebben OpenGL ES (embedded system), terwijl desktops "de volledige versie" hebben. OpenGL ES en OpenGL zijn ook niet enorm compatible, dat komt/is er pas tussen OpenGL ES 2 en OpenGL 3, en die versie is op desktop land nog niet echt "ingeburgerd" (onder Linux ondersteunen de opensource drivers maar tot en met OpenGL 2.0 bv). Daarnaast gebruikt Opera onder Windows DirectX/Direct3D, wat op embeded devices logischerwijs ook niet kan. (en OpenGL onder Windows werkt ook weer niet omdat Windows al Direct3D heeft en de meeste videokaarten bouwers niet de moeite doen voor OpenGL onder Windows)
maar wordt dat ook gebruikt voor het renderen van css animaties?
Dan zou ik het nog wel overwegen om een browser switch te doen.
Opera ondersteund zelfs al vanaf versie 9.5 op windows mobile(6.1-6.5) gpu rendering, je moet het alleen even aanzetten in de config. Zo ver liepen ze voor op de rest van de wereld. Heb het een jaar gebruikt op een oude Touch Diamond. Werkte verrekte soepel! In 10 voor windows mobile stond het zelfs standaard aan. 9.7 kreeg zelfs 100/100 bij acid3 en dat was in begin 2009.
En maar hopen dat niet de inhoud van de data naar de porxyservers word gestuurd, anders kunnen we wachten op de vogende privacy soap
Ehm, het idee van een proxy is juist dat je alle data door die server heen duwt (en in het geval van Opera wordt de data meteen gecomprimeerd naar de client teruggestuurd als je de proxy van Opera Turbo gebruikt)
IE9 voor mobieltjes heeft GPU versnelling.
Best lekker vlot op een Windows Phone 7
Ik las laatst wel ergens dat mal-wares gemakkelijk het OS kunnen laten crashen omdat de GPU minder goed beveiligd is.

Draait er binnenkort ook een antivirus programma op de GPU?

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 12 oktober 2011 10:59]

Link? Nog nooit problemen gehad met de mobiele browser op WP7. ook nog nooit iets gelezen of gehoord over deze mogelijke problemen.
Dat is op de desktop ook heel goed mogelijk, alleen code injection e.d. is zo lastig via het gpu systeem, dat het op crashen na, praktisch nooit iets nuttigs oplevert qua 'hack'.
Ik las laatst wel ergens dat mal-wares gemakkelijk het OS kunnen laten crashen omdat de GPU minder goed beveiligd is.
Dat geldt voor WebGL, niet voor GPU acceleratie in het algemeen.
Juist wel voor GPU acceleratie in het algemeen, aangezien dat impliceert dat je relatief low-level hardware toegang hebt, en dat gaat met allerlei security shortcuts (DMA, etc) gepaard.
FIrefox voor Android heeft WebGL,
SonyEricsson en nVidia hebben een 'testversie' van de Android-browser met WebGL.

De opmerking "maar dan nog moeten de fabrikanten drivers voor hun socs schrijven aangezien Google hoogstens voor hun eigen toestel drivers zullen leveren" snap ik niet, dat geldt natuurlijk voor alle fabrikanen. Voor zover ik weet leveren alleen ARM (Mali), PowerVR (SGX) Qualcomm (Adreno), Vivante (GC) en nVidia GPU ontwerpen voor mobiele toepassingen, dus die zullen altijd zelf de drivers moeten maken.

Google gaat dat natuurlijk niet doen, die hebben daar niets mee te maken, waarom zouden zij dat zelf gaan lopen doen? Samsung mikt immers toch (meestal) een Mali of PowerVR in hun Exynos.
Persoonlijk vind ik dat Opera op het mobiele gebied de fijnste browser is. Daarnaast is het zeker goed dat Opera ook nog ondersteuning verleend aan windows XP. Iets wat nog (te) veel mensen gebruiken.
Opera Mobile is dan ook echt de beste browser op mobieltjes wat mij betreft.
Het is snel, intelligent en werkt gewoon heel erg prettig.
Dit is echt het eerste programma dat iedere Nokia bezitter op zijn mobiel zou moeten installeren.
Het enige wat ik er nog in mis is een ga naar links en ga naar rechts knop op het ingebouwde toetsenbord.
Nokia zet het ook default op sommige toestellen.
Dit is echt het eerste programma dat iedere Nokia telefoonbezitter op zijn mobiel zou moeten installeren.
Fixed that ;)
Opera is op (bijna*) elke telefoon de beste browser die je kunt kiezen. Het is ook de enige die op elk platform aanwezig is. Ook op de desktop is Opera een van de besten.

*alleen op de iPhone niet, want daar wordt Opera Mobile geweigerd. Opera Mini is niet gemaakt voor krachtige toestellen zoals de iPhone. o.a. daarom heb ik een Android toestel.
Ook op desktop gebied is het wat mij betreft de beste browser. Al is het alleen al door de mouse-gestures (heet dat zo?) waarmee je vooruit kunt bladeren enzo.

Jammer alleen dat Opera niet overweg kan met mijn corporate proxy server, waardoor het niet werkt. Erg bizar, maar nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

edit: ja, dat heet zo...

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 12 oktober 2011 10:33]

Hopelijk wordt opera 12 de desktopversie niet zwaarder in resource gebruik, aangezien ze dat wel hebben gedaan met opera mini. Ooit een ideale en lichte browser die sinds de laatste versies, in mijn ogen, steeds zwaarder wordt
Inderdaad, ook de opstarttijd moet beter kunnen. Ben er voor de rest wel zeer tevreden van (Galaxy Ace).
Hmm.. Opera houdt bij hoeveel data ik gebruik. Daar heb ik een datacounter app voor. Want hoe weet Opera dan hoeveel data mijn youtube app heeft gebruikt?. Niet echt nuttig voor mij en mogelijk kan dit zelfs een verkeerd beeld geven aan gebruikers die denken te weten hoeveel data zij verbruiken en vervolgens met een youtube app veel meer data verstoken. (en daar tegenwoordig natuurlijk dik voor moeten betalen)
Opera Mini houdt niet bij hoeveel data je gebruikt, maar hoeveel data je met Opera Mini gebruikt en hoeveel je bespaart ten opzichte van andere mobile webbrowsers.

Opera Mini weet dus niet hoeveel data je met een youtube app of andere app gebruikt.
Test 12.00 pre-alpha (build 1090) nu op WinXP met van die trage school computers, en die pagina's laden zeer snel!

Even een vergelijking met IE8 (kan cache niet verwijderen, dus alleen rendersnelheid getest, en Opera heeft geen flash)
- Youtube.com 2,1 sec vs 4,9
- Tweakers.net 0,8 sec vs 1,7
- Goolge.com niet te meten, IE ong 2x zo traag
- Facebook.com 0,6 vs 0,7

Niet de beste vergelijking, maar de look&feel van Opera 12 pre-alpha op trage computers met weinig geheugen vindt ik 2 a 3 keer zo goed als IE8, en dat is nogal wat!
EWr zijn weinig computers die te traag zijn om webpagina's te laden, de beperkende factor is je browser (en je verbinding). Opera werkt (itt wat veel mensen geloven) ook prima op computers met weinig geheugen.

Als je Opera gebruikt op een computer met veel RAM zal Opera veel van zijn cache in RAM bewaren, en zo lijkt het alsof Opera niet zuinig is. Als je Opera draait om ene computer met weinig RAM zal Opera ook minder van zijn cache in RAM bewaren, en dus ook weinig RAM gebruiken. Opera past zich dus aan aan het systeem waar het op draait.

Andere browsers, die altijd weinig RAM proberen te gebruiken vertragen zichzelf op deze manier, omdat gegevens die in RAM hadden kunnen staan, toch van de hdd gelezen moeten worden. Leeg RAM is zonde...
Toch maar eens Opera voor de desktop proberen. Op de mobile devices vond ik het altijd wel fijn.
Ik gebruik al jaren Opera Mini als voorkeursbrowser op de mobiel. Nu kan je met de datateller ook zien hoeveel data je bespaart door Opera te gebruiken. Erg handig en sowieso supersnel, pagina's laden sneller dan de default browser van Android (2.3.5).
Ik ben benieuwd. Van Opera 11 bestond al een versie met WebGL en hardware acceleratie (http://my.opera.com/core/...d-hardware-acceleration-2), waarmee de Fishtank demo bij mij sneller draaide dan IE9 (hoe meer vissen, hoe duidelijker het verschil werd).

Nu kan je op basis van zo'n demo nog niet veel concluderen, maar het maakt me toch zeker benieuwd naar versie 12.
Die data teller ziet er leuk uit. Staat hoeveel data je hebt binnen gehaald en hoeveel je zou binnen halen moest je Opera turbo niet gebruiken (maw wat je uitspaart door Opera te gebruiken ipv de ingebakken browser).

Ik blijf Opera een zalige browser vinden (zowel op desktop als android). Vooral de zeer goede prestaties als je veel tabs open hebt zijn prachtig. Ik krijg Opera nogal makkelijk tot 1GB aan RAM van zoveel tabs open en nog steeds bolt dat spul alsof het niets is. Bij Firefox was dat niet zo (al is het even geleden dat ik Firefox nog heb gebruikt).
Mooi nieuws allemaal. Misschien dat Opera weer haar oude plaats in kan nemen als snelste browser, op het moment is het vooral de irritantste browser (samen met IE9) omdat het haast nergens ondersteund word.
omdat het haast nergens ondersteund word.
Tegenwoordig worden de standaarden (zowel aan de browser- als aan de bouwer kant) veel beter nageleefd waardoor een site in vrijwel alle browsers probleemloos zal werken.
Persoonlijk vind ik Opera een fijne browser, met name vanwege de (scalable) tabs, vormgeving en rendersnelheid. Jammer is alleen wel dat ze niet altijd voorop lopen met CSS en JS ondersteuning. Zo duurde het erg lang voordat border-radius werd ondersteunt en mist Opera nu nog hele stukken van de Ecma 1.5 spec (draai deze testsuite maar eens).
Anyway, deze hardware acceleratie is zeer wenselijk voor de usability van een website. Zeker nu veel devices tegenwoordig een GPU aan boord hebben. Schijnt overigens qua drivers nog wel een beetje lastig te zijn, dus ik ben benieuwd hoe Opera dat heeft gefixed.
Qua ECMA script 5.1 zal Opera 12 deze volledig moeten ondersteunen, zie ook http://my.opera.com/desktopteam/blog/2011/09/13/es5
Opera is nog steeds verreweg de snelste ;)

En ik heb helemaal geen last van dat sites niet werken in Opera.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 oktober 2011 10:44]

Opera is inderdaad een zeer snelle browser, dat valt niet tegen te spreken en de fonts, zeker voor oost-aziatische talen, zijn veel mooier en duidelijker dan die van Chrome, Firefox of IE.

Helaas is door het ontbreken van addons of extensions zoals we bij Chrome en Firefox gewoon zijn, de rede waarom ik en waarschijnlijk vele anderen wegblijven van Opera.
Opera heeft tegenwoordig toch gewoon addons? Ik gebruik ze dan wel niet, maar dat is een andere discussie...

https://addons.opera.com/en/addons/extensions/

[Reactie gewijzigd door Quacka op 12 oktober 2011 11:05]

Da's waar, maar de meeste die ik ooit eens heb geinstalleerd, waren een soort desktop gadget, zoals bijvoorbeeld de gmail checker. Addons zaols Rikaichan/Furigana/Invisible Hand bijvoorbeeld zijn er (nog) niet.

[Reactie gewijzigd door Hoshimaru op 12 oktober 2011 11:19]

Da's waar, maar de meeste die ik ooit eens heb geinstalleerd, waren een soort desktop gadget, zoals bijvoorbeeld de gmail checker. Addons zaols Rikaichan/Furigana/Invisible Hand bijvoorbeeld zijn er (nog) niet.
Dat klinkt meer alsof je de widgets hebt uitgeprobeerd, die heeft Opera al jaren (al heb ik er zelf het nut nooit van ingezien). Addons (of extensies zo je wilt) werken gewoon in de browser zelf. Ze lijken, voor zover ik weet, nog het meest op de extensies in Chrome.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 12 oktober 2011 12:55]

Inderdaad, voor hen die een AdBlock alternatief op Opera zoeken, check 'NoAds Advanced'.
@Hoshimaru: https://addons.opera.com/...hostery/0.9.2/?display=en

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 12 oktober 2011 11:20]

Ik denk dat hij bedoeld dat er maar weinig addons zijn.
Kijk naar chrome & firefox, dan heeft opera gewoon bijna niets.
En addons maken de browser toch kompleet.
Veel van de functies die andere browsers via extensies aanbieden zitten bij Opera standaard al ingebakken. Denk maar aan mousegestures, adblocking, speeddial, tabmanagement, enz.

Daarnaast zijn extensies voor Opera nog maar kortgeleden geÔntroduceerd en moeten nieuwe extensies eerst gecontroleerd worden voor ze worden toegevoegd aan de verzameling.
Sterker nog, alle populaire extensies voor chrome/ff - op adblock na - zijn regelrechte kopieŽn van opera features die al meerdere jaren bestaan.
Helaas is door het ontbreken van addons of extensions zoals we bij Chrome en Firefox gewoon zijn, de rede waarom ik en waarschijnlijk vele anderen wegblijven van Opera.
Opera biedt vanaf versie 11.00 al ondersteuning voor extensies: http://tweakers.net/meuktracker/24644/opera-1100-build-1156.html
Mwah, ik heb een paar jaar met Opera op Linux gedraait (Arch + Fluxbox) en daar pakte ik voor sites als Facebook toch nog altijd Firefox hoor, zeker als er flash content in een pagina zat werkte het voor geen meter meer.

Opera was altijd m'n favoriete browser, maar de laatste versies waren (imo) behoorlijk instabiel (zowel onder Linux als op m'n Windows 7 werkstation) waardoor ik nu IE9 gebruik (en Firefox onder Linux).

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 12 oktober 2011 10:48]

Wow, de resultaten van silverlight verbazen mij echt heel erg. Je zou verwachten dat dit in IE toch echt het snelste zou moeten werken...
Silverlight is gewoon X(A)ML rendering, er is geen reden waarom dat in IE sneller zou zijn dan in andere browsers. De XAML standaard bestaat al bijna tien jaar, ruim voldoende tijd om een fatsoenlijke renderer te bouwen. IE was jaren geleden ook de eerste met CSS2 support, maar anno 2011 zijn ze ook niet meer de snelste daarin.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 oktober 2011 20:57]

Het verbaasd me vooral omdat silverlight van MS is, en ze het dan zelf niet het beste kunnen implementeren. CSS2 hebben ze niet zelf ontwikkeld. Maar anyway, als je het zo brengt is het inderdaad wel minder opvallend.
Wat is er irritant aan ie9? Alle sites werken perfect, werkt heel snel en ondersteunt aero peek tenminste fatsoenlijk (itt bv chrome die erg raar werkt met aeropeek enabled).
Wat is er irritant aan ie9? Alle sites werken perfect,
Heb je ze echt allemaal getest? Knap hoor.
Heeft ie waarschijnlijk alle "sites" gebaseerd op Sharepoint 2007 (ben even vergeten wie het maakt.. ;)) overgeslagen.
Bij mij deden vele sites (zoals Twitter en Amazon onder andere) het dus niet goed op IE9.
Niet de minste sites.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 oktober 2011 12:38]

Werkt niet op XP, langzamer dan firefox en chrome, crappy 64-bit versie, nog altijd crap qua security en compatibility. (bron nog een)
Wie gebruikt er nog XP?
Nog steeds heel erg veel mensen en bedrijven. Volgens dit artikel heeft het zelfs een aandeel van iets minder dan 50%
Ehm, ik heb jaren de 64-bits versie van Firefox gebruikt onder Ubuntu. Hartstikke stabiel, niets aan de hand. Het laatste jaar gebruik ik de 64-bits versie van Chromium, eveneens zonder problemen.

Ik heb echt werkelijk geen idee waar jij het over hebt.
Daar geef ik je gelijk in. Er zijn sites die ik niet kan openen met Firefox of Chrome en wel in IE.
Een heleboel bedrijven maken nog steeds gebruik van Windows XP omdat het vertrouwd is en software complicaties kunnen optreden bij de overstap naar Windows 7. Zolang het werkt moet je het niet veranderen, wordt er vaak gedacht.