Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Facebook plaatst opnieuw een omstreden cookie die het mogelijk maakt om ook uitgelogde gebruikers te blijven volgen. Het is onduidelijk waarom de sociale-netwerksite, na de recente storm van kritiek, opnieuw dergelijke cookies plaatst.

FacebookDat schrijft Nik Cubrilovic, de hacker die de potentiële privacyproblemen van de zogeheten tracking cookies aan het licht bracht en vervolgens met Facebook in gesprek ging. Cubrilovic liet vorige week weten dat de sociale-netwerksite het plaatsen van dergelijke cookies grotendeels zou staken, maar inmiddels meldt de hacker dat Facebook opnieuw een cookie plaatst waarmee het surfgedrag gevolgd kan worden.

Volgens Cubrilovic gaat het specifiek om de zogeheten datr-cookie. Deze cookie bevat een unieke id, die niet alleen bij bezoeken op de Facebook-site wordt geplaatst, maar ook door externe websites die gebruikmaken van de 'social plugins' van Facebook. Facebook blijft volhouden dat het uitgelogde gebruikers niet volgt en dat de datr-cookie alleen gebruikt wordt voor veiligheidsdoeleinden. De hacker stelt zich echter op het standpunt dat Facebook weliswaar de intentie kan hebben om geen gebruikers te volgen, maar dat de cookies zich daar wel toe lenen. Daarom zou Facebook het plaatsen van dergelijke cookies definitief moeten staken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Ok, ik vind dit steeds enger worden. Facebook heeft te veel gegevens van sommige mensen in bezit. Ik heb bewust weinig informatie op FB staan, maar als ze na mijn sessie ook nog gegevens verzamelen...
Voor Firefox heb je een plugin: Ghostery, zie www.ghostery.com.
haha bedankt, gelukkig ook voor Chrome en bijna elke browser :Y)
allen werkt het op chrome voor een halve meter.
De helft van de trackings slaagt hij wel in om te ontdekken, maar niet om te blocken, hoewel die altijd op block moet staan.
In FF heb ik daar nooit last van gehad, daar blokt hij alles wat hij kent.
En zo heb je er weer iemand bij die je surf-gedrag monitort. Alle sites die jij bezoekt inclusief cookie en andere tracking data gaan zo richting Evidon.

Ik moet toegeven dat Evidon wel iets minder weet over jou dan Facebook maar toch is dit een beetje het ene gat met het andere proberen te dichten.

@vj_slof: het is inderdaad op opt-in basis.... dus das toch wel netjes. had ik even overheen gelezen. In hun FAQ (http://www.ghostery.com/faq) staat welke data ze ophalen en wat er mee gebeurt.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 4 oktober 2011 12:34]

kun je dit toelichten? het enigste wat ik kon vinden is dat ik kon aanvinken dat ik mee kon werken aan een soort van analyse en deze anoniem naar ghostery gestuurd zal worden.
bedankt voor de tip, ik heb 'm meteen voor Safari geinstalleerd. Super plugin. Ik had wel een idee dat er zoveel troep in de achtergrond van een website geladen werd maar met deze plugin komt het ook duidelijk in beeld te staan. Alleen op Tweakers.net deze pagina alleen al 7 meldingen... misschien wel onschuldig maar toch.

[Reactie gewijzigd door vj_slof op 4 oktober 2011 12:11]

Ik heb de plugin hier ook ge´nstalleerd, eens kijken of het bevalt. Maar eigenlijk vroeg ik me af of je hier niet gewoon langs kan komen door 3rd party cookies te blokkeren? Is die optie juist niet bedoelt tegen trackers?
Ghostery doet net iets meer en degelijker dan enkel 3rd party cookies blocken.
Ik heb een extensie geschreven voor Chrome die alleen gericht is op de Facebook cookies na uitloggen. Voor de rest doet de extensie dus niets en deze extensie is daarom prima geschikt voor de 'normale gebruiker'. Bron en download zijn hier te vinden.
Deze cartoon maakt e.e.a. nog iets duidelijker.
waar zit de 'like' button voor deze ??? :)
Het plaatsen van deze cookies is toch voor de gebruiksvriendelijkheid? Liefst log je niet opnieuw in als je al op Facebook ingelogd bent wanneer je een simpele pagina "Liked". Tenminste, lijkt mij dat ze dit bedoelen met "veiligheidsredenen".
T'ja wat een storm in een glaswater is dit allemaal. Tweakers.net laat ook een speciaal ID cookie achter na uitloggen (en nog enkele anderen). Hiermee kunnen ze mij ook volgen als ik inlog op een site met een banner van tweakers.net
Tweakers.net
Name : TnetID
Content : b555526a7a123e99b995d90dd7b29aa2
Domain: .tweakers.net
Path: /
Send For : Any type of connection
Expires: vrijdag 1 januari 2038 0:00:00

[Reactie gewijzigd door djexplo op 4 oktober 2011 12:29]

Het grote verschil is dat FB op tienduizenden (of meer) sites meer geintegreerd is dan T.net. De potentie voor misbruik van deze cookie is dus ook velen malen groter.
Maar tweakers kan dan nog alleen je bezoeken aan de website zelf volgen, Facebook heeft 'like' knopjes op het halve web, en met elke keer dat dat plaatje van de servers word geladen word je cookie meegestuurd.
Sandboxie installeren en je Facebook sessie in de zandbak draaien.
Alle andere sites kan je dan in een al dan niet gesandboxte andere browser draaien. Probleem opgelost?
Dit is geen oplossing maar een workaround.. jah het kan natuurlijk wel.. maar er moet hier structureel wat aangepakt worden
Als je al op Facebook ingelogged bent is het logisch dat er een cookie bestaat. Deze zou echter moeten verdwijnen bij het uitloggen/beŰindigen van de sessie.

Je zou dus niet iedere keer opnieuw moeten inloggen.

[Reactie gewijzigd door Porsche addict op 4 oktober 2011 12:04]

Ingelogd blijven is iets anders dan jouw gedrag op 3rd party sites in de gaten houden...
Dat is gewoon triest. Facebook lijkt zich gewoon niets van al het commentaar aan te trekken. Omdat het zo'n groot bedrijf is met >100 miljoen gebruikers? Of zal dit toch, zoals ze eerder vermeld hadden, zijn om zo een stukje extra veiligheid te garanderen?

[Reactie gewijzigd door Robinvdh5 op 4 oktober 2011 11:56]

De mooiste vind ik nog wel;

WARNING: YOUR ACCOUNT SECURITY IS: MEDIUM
click here to change

Het vervolg menu; please enter your mobile number to change security to high?!?

wtf/e
En weet je waarom dat ze je dat nummer vragen? Ik krijg nameiljk een sms als ik mij op een 'nieuwe/onbekende' machine inlog. In die SMS zit een code waarmee ik mij extra valideer. Ik geef mijn gsmnummer dus graag aan Facebook. Want security plaats ik toch voor privacy.
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

Ik kies liever een lastig te kraken wachtwoord dan dat ik FB mijn telefoonnummer geef.
Die quote begint inmiddels saai te worden. Daarbij denk ik niet dat het van toepassing is in dit geval.

Als iemand zijn telefoonnummer wil gebruiken als extra check, is daar dan iets mis mee? Hetzelfde doe ik ook met mijn FB en Google account.

Zou toch lullig zijn als je account gekraakt wordt en jij, als eigenaar van dat account, geen enkele mogelijkheid hebt om die terug te krijgen?

Vergeet niet dat een hoop mensen ook gebruik maken van het e-mail adres van hun ISP. Dit alleen al maakt het makkelijker om een account terug te krijgen.

Edit: Ik weet het, offtopic...

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 4 oktober 2011 13:41]

Die quote begint inmiddels saai te worden.
Maar wel steeds meer actueel.
Mensen lezen nog al eens over het "essential liberty" deel heen.
En inmiddels weet Facebook wel je mobiele nummer. Combineer dat met de tracking cookies en de profielen die Facebook van je heeft.

Je mag het zelf weten hoor, dat je liever je persoonlijke data vrij geeft om zo meer veiligheid te krijgen, in plaats van een sterker wachtwoord te kiezen.
dus jij geeft je vrijheid eerder op dan je facebook account? Waarom stellen we dan niet gewoon weer een nachtklok in? net als in '40-'45? Of laten we gewoon iedereen die een beetje vreemd doet preventief gaan foullieeren. en waarom stellen we niet gewoon de identificatieplicht bij baby's al in?

laat je zelf eens nakijken ofzo. vrijheid is het grootse goed wat wij hier in Nederland hebben. En alles wat ertoe bijdraagd dat dit in het geding komt moet goed overwogen worden. Bedrijven die meer van jou weten dan jijzelf weet leidt tot een sluipend tolerantie gedrag en voor je het weet vindt je het normaal dat je verteld wordt waar je mag eten wat je mag drinken en wat je moet denken....
Ik vraag me af welke vrijheid ik opgeef door facebook mijn telefoonnummer te geven.

En als jij dat gelijk stelt met een nachtklok, waarom heb je dan wel een tweakers account, waar je normaalgezien je email adres hebt moeten achterlaten.
Slechts de vrijheid om niet je nummer te hoeven veranderen omdat binnen enkele jaren FB's enorm overgewaardeerde marktwaarde implodeert en ze besluiten je telefoon-nummer ook nog 's aan adverteerders te verkopen. Je zou misschien denken dat 't ze een stap te ver is, echter ze verkopen al het andere wat je op FB "deelt" (nou ja, je deelt 't met anderen maar het is dan eigendom van FB, zie de license agreement) dus de mogelijkheid dat ze je nummer verhandelen acht ik niet klein, laat staan verwaarloosbaar.

Natuurlijk zou ik me zorgen maken over juist al het andere wat FB aan derden verkoopt, je telefoonnummer (en/of e-mail) kan je altijd nog veranderen; je naam niet. Als je 't prima vindt dat third-parties en adverteerders je de rest van je leven "gepersonaliseerde" advertenties serveren gebaseerd op wat simpele algoritmen uit jouw FB-profiel en surf-gedrag opmaken dan moet je dat vooral doen. Echter denken velen mensen niet echt na voor ze akkoord gaan met de voorwaarden van Facebook; ze zijn immers door vrienden, familie en collega's onder sociale druk gezet om "in the loop" te komen, en daar maakt FB handig gebruik van.

http://donttrack.us/
(gaat over Google, maar is nog 100x meer van toepassing op FB)

Deel maar voor de grap 's Facebook's huidige marktwaarde door het aantal gebruikers en je hebt een idee van wat ze gemiddeld aan iedere gebruiker verdienen. Dus laten we zeggen dat ze jouw persoonlijke informatie continu streamen aan adverteerders, dan hebben ze daar tot nu toe ~100$ aan verdiend (80 miljard $ / 800 miljoen gebruikers). Dat geld moet hoe dan ook terugverdiend worden en reken maar dat adverteerders voor dat bedrag lange tijd zeer ge´nteresseerd in jou zullen zijn.

Dus dan is je telefoonnummer eigenlijk van secundair belang. ;)
Ik wil niet 'security' voor privacy plaatsen.
Ik wil alleen graag -met redelijke zekerheid- weten wat bedrijf X met mijn data doet. Facebook is daar nauwelijks open in.

En zolang ik (en mijn profiel) gewoon cash betekenen voor Facebook, en mijn 'veiligheid' blijkbaar inhoudt dat ik mijn telefoonnummer(s) en optionele e-mailadressen mag (moet) afgeven, met als resultaat dat ik die ook gelijk maar deel bij een eventuele hack van mijn account (of als blijkt dat FB ook een Diginotar-certificaat heeft gebruikt ergens) vertrouw ik deze jongens niet echt. Verhalen als bovenstaande staan dan ook redelijk haaks op de blauwe ogen van Mark Z.
Volgens mij is 'high security' bij FB onder meer een two-factor login en/of de mogelijkheid om je account na een hack terug te krijgen via je mobiel. In andere woorden: medium security is het hoogste niveau dat je zonder die mobiel nummer kan bereiken.
Tja, simpele kosten/baten analyse. Het levert ze blijkbaar meer op dan het ze waarschijnlijk zal gaan kosten. Informatie is zo'n beetje hun enige product dus het is niet zo gek dat ze hier zo aan vast willen houden.

btw, zie dat er al 2 mensen op de Like button geklikt hebben :+
Je hoeft daat niet op te klikken: als je het artikel shared met al je FB-contacten (dus de link post op je pagina) dan wordt dat ook meegerekend. Zie ook de FAQ.
Welnee, dat hoeft zelfs niet. Je hoeft alleen maar deze pagina te bezoe- oh, te laat! Facebook weet nu dat ik dit artikel lees. Laat ze maar een hoop rechtszaken aangespannen krijgen en verplicht worden alle data te verwijderen, onder supervisie. (Anders doen ze het toch niet.) En natuurlijk een boete die in verhouding staat met deze overtreding. Zo hoog als maar kan, dat ze het wel even in de portemonnee voelen.
Misschien kan het op die manier detecteren dat iemand inlogt terwijl de cookie het sein geeft uitgelogd te zijn maar wel actief op de pc.
Desalniettemin blijft het dubieus en een makkelijk excuus om gebruikers te volgen. Ik zou in het geval van facebook de gebruiker zelf laten beslissen of ze dit willen of niet.
Speciaal voor alle privacy goeroe's
http://www.facebook.com/invite_history.php

Alle telefoonnummers vanaf je telefoon staan netjes achter contacten.
Ook als je ooit met je hotmail account vrienden hebt gezocht staan die er allemaal in.

Ideaal toch?
Als er dan iets gebeurt met je telefoon heb je alle nummers nog gewoon daar staan!
Maar je kunt ze ook verwijderen, zie: "Alle contactpersonen verwijderen" onderaan de pagina. ;)
Daar staat boven:

De contacted die hier staan includeren de informatie die je hebt ge´mporteerd of gesynchroniseerd naar Facebook. Om een contact te verwijderen, selecteer diegene en klik op "Verwijder Geselecteerde". Je kan ook alle ge´mporteerde contactpersonen verwijderen. Alleen jij kan jouw contacten zien, maar deze informatie kan gebruikt worden om vriendensuggesties voor jou en anderen te maken.

Ik weet 100% zeker dat ik noiet iets (bewust) heb gesynchroniseerd naar facebook. Kortom, hoe komen die hier?
tijdens de installatie heb je de voorwaarden geaccepteerd, daar zal dat wel ergens in staan.
Ik krijg opeens weer spam van mensen die mij nog steeds in hun contactlijst hebben staan. Tijdens was het stil maar doordat zij deze 'vriendelijke' zoek-nog-meer-vrienden-functie van FB gebruikten komen die oude contacten bij mij weer boven water. Ik zit er niet op te wachten.

Voor een backup van mijn telefoonnummers heb ik FB ook niet nodig. Dat doe ik wel op mijn eigen computer. Voordeel daarvan is dat is ze meteen weer naar mijn nieuwe telefoon kan kopiŰren in plaats van ze over te moeten typen. Of heeft FB er soms een exportfunctie voor?
wooow, dit is eigenlik best wel freaky, zo kan je heel simpel achter nummers komen,...
Hun houding tov privacy heeft mij al lang geleden doen beslissen om mijn FB account te deleten .

Maar blijkbaar vinden veel mensen deze zaken normaal en doen gewoon verder alsof er niets aan de hand is :)
Cookies kunnen nuttig ingezet worden (al zijn er betere alternatieven zoals wachtwoord opslaan in de browser en geen gegevens lokaal opslaan) maar cookies worden zeer vaak alleen maar als een luis in de pels ingezet (jouw PC is de pels) om jouw gangen na te gaan. Cookies zijn een overbodige en ongewenste erfenis uit het internet verleden. Ik zeg: weg met Cookies. Schakel ze gewoon helemaal uit.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 4 oktober 2011 12:08]

Hun houding tov privacy heeft mij al lang geleden doen beslissen om mijn FB account te deleten .
Zit op Hyves, kan FB niet opzeggen ... ;)

Tja, gewoon even in je browser o.a. (alle) cookies verwijderen aanvinken in de instellingen bij afsluiten browser en na bepaalde websites even je browser afsluiten en opnieuw opstarten ... als je dit de moeite waard vind ...

[Reactie gewijzigd door Xubby op 4 oktober 2011 12:05]

Ja en hyves is zo lekker, wou je zeggen? Dat is net zulke privacy-schendende rotzooi, alleen gebruikt geen hond het meer (al helemaal niet buiten NL) dus krijgen ze minder aandacht en hoor je er niet zo veel over. Of je nou bij hyves, facebook, google+, of welke social media site dan ook zit, jou in de gaten houden doen ze toch wel.
En andere communicatiemiddelen zijn echt niet beter ofzo. MSN stuurt alles langs een server van MS. Geloof jij echt dat ze niks loggen of berichten door een scanner halen? Op mobiele telefoons is het weinig beter. De makers van WhatsCrapp hebben nu mijn naam en telefoon nummer, omdat ik vrienden heb die dat gebruiken, terwijl ik daar nooit mee heb ingestemd, om maar eens wat te noemen.
Ja en hyves is zo lekker, wou je zeggen? Dat is net zulke privacy-schendende rotzooi, alleen gebruikt geen hond het meer (al helemaal niet buiten NL)
In Nederland zijn Hyves en Facebook zo'n beetje evengroot dus dat er geen hond mens op hyves klopt niet. Voor de situatie hier in Nederland zijn ze beide erg. Met FB is het wel zo dat alle info in Amerikaanse handen valt. Dat is sowieso altijd eng.
MSN stuurt alles langs een server van MS. Geloof jij echt dat ze niks loggen of berichten door een scanner halen?
Dat eerste lijkt me logisch. Dat laatste nogal onzinnig. Waarom zou MS dat doen?
De makers van WhatsCrapp hebben nu mijn naam en telefoon nummer, omdat ik vrienden heb die dat gebruiken, terwijl ik daar nooit mee heb ingestemd, om maar eens wat te noemen.
Helemaal mee eens.
Zo gaat het ook met social sites als Hyves en FB. Scherm je het zelf helemaal af of heb je niet eens een account, plaatsen je familie of vrienden informatie en foto's over jou.
Dat eerste lijkt me logisch. Dat laatste nogal onzinnig. Waarom zou MS dat doen?
Om dezelfde reden waarom al die andere trackers het doen: advertising. MS staat niet bekend om het respecteren van privacy, dus waarom zouden ze niet jouw msn gesprekken monitoren op bepaalde keywords om te kijken waar jij het over hebt? Kunnen ze vervolgens meteen ads tonen over onderwerpen waar jij blijkbaar in ge´nteresseerd bent, bv in de client zelf, of op hun hotmail, bing of andere sites.
Of ze dit echt doen, weten ze alleen zelf. Ik denk niet dat ze het jou zouden vertellen. Onzinnig? Totaal niet. MS is geen lievertje, die zijn net zo erg als Google en Facebook.

Komt nog bij dat ze goede maatjes zijn met de amerikaanse overheid. Het lijkt me helemaal niet vergezocht dat ze afspraken hebben voor bv het doorzoeken van chatlogs bij vermeend terrorisme, of uberhaupt een realtime monitor voor woorden als "bom" of "aanslag".
Huh wat? Privacy dat was toch de beste practical joke uit de vorige eeuw? Welkom in het internet tijdperk! Ach en wat houden ze dan bij? Je hoeft het inderdaad niet te gebruiken, niemand verplicht je :)
Heb ik al vaak willen doen, maar in contact komen met iemand (bv; iemand van school), is dan weer een pak moeilijker omdat niemand tegenwoordig nog op msn etc. zit.
Weet iemand of ze dit ook met hun mobiele applicatie doen (android)?
Mobile apps zijn wat dat betreft helemaal een gapend privacygat.
Gelukkig vertelt android je bij welke informatie een app toegang wil hebben.
De facebook app wil o.a. het volgende met je telefoon doen:

-SMS berichten verzenden
-MSM en MMS berichten bewerken, lezen en ontvangen
-telefoonstatus lezen
-volledige internettoegang
-synchronisatieinstellingen wijzigen
-USB opslag wijzigen
-GPS locatie lezen
-Contactgegevens lezen en opslaan
-netwerkstatus weergeven, gegevens van internet ontvangen (push berichten ontvangen)
-bekende accounts ontdekken
En is er ergens terug te vinden of ze dit ook effectief gebruiken?

Is geen opmerking of zo, is een echte vraag
vast niet, maar wat ik ook zo jammer/vreemd vind is dat je bij het installeren van een App niet kan zeggen... maar ik wil de app geen toegang geven tot mijn GPS-gegevens.
Of alleen op verzoek ofzo, dat als je in de App zegt ik wil een leuk cafe in de buurt dat je dan toegang tot de locatie-gegevens geeft en verder niet.

Uiteraard zullen sommige applicaties niet kunnen werken zonder bepaalde toestemmingen hoe ga je bijvoorbeeld een navigatie-prog maken zonder GPS o.i.d. maar ik vind wel dat het ook een keuze van de gebruiker moet zijn wat een App mag, en niet alleen de keuze geven om het wel of niet te installeren.

Voor de facebook app zou ik bijvoorbeeld alleen de volgende opties toestaan:
- volledige internettoegang
- netwerkstatus weergeven, gegevens van internet ontvangen (push berichten ontvangen)

de rest zou ik wel een pop-up voor willen ontvangen als de App het probeert.
Je kunt met de Autostarts app nog zien wanneer (bij welke OS handeling) apps een berichtje krijgen.
Je ziet dan bijvoorbeeld onder de noemer 'telefoon opgestart' welke apps allemaal een seintje krijgen dat de telefoon opgestart is.
En zo ook de trigger bij binnenkomende gesprekken, activering of verbinding met een wifi netwerk, etc,etc,etc.
Dit in combinatie met een firewall geeft je redelijk wat gereedschap om apps in toom te houden.

Ik was in ieder geval wel een beetje geschrokken en hou m'n hart vast over wat er allemaal in iphones op de achttergrond gebeurt. Die hebben niet zoveel controle over hoe een app de telefoon (en de gebruiker) mag misbruiken...
Vind het ook echt een enge ontwikkeling dat dit soort zaken ver van de gebruiker worden gehouden.
Wat ik niet goed begrijp is dat privacy e.d. altijd terecht zo'n enorm groot onderwerp is, en elk bedrijf op de vingers getikt wordt indien het iets doet wat problemen met privacy kan geven. Facebook is toch tegenwoordig HET bedrijf wat zoveel gebruikers heeft maar zich echt weinig lijkt aan te trekken van al die privacy dingen. Ik heb facebook ook, volledig afgeschermd en toch zie ik dingen in beeld van suggesties of mensen die echt 8 stappen van me verwijderd zijn als friend request. Ik krijg het onderbuikgevoel dat Facebook wel echt veel meer dingen van je weet dan dat ze zeggen. Ik vraag me dan ook af waarom het niet meer aandacht krijgt en ook met maatregelen. Waar iedereen vroeger erg huiverig leek te zijn, lijkt men dat tegenwoordig niet echt en krijgt het minder aandacht/maatregelen omdat toch iedereen Facebook heeft.
Ach bij facebook moet je tenminste nog ooit zijn ingelogd. Bij Google hoef je niet eens in te loggen, ze grabbelen sowieso alles bij elkaar.

Eric Schmidt heeft een aantal leuke dingen hierover gezegd:
http://www.pcworld.com/ar...ost_memorable_quotes.html
Ach, ik denkt dat niet alleen Facebook dit doet. Alle andere grote social media sites/apps zullen informatie met derden uitwisselen. Het feit dat Grote Broer over je waakt en je in de smiezen houdt is er nou eenmaal. Ja kan daar lang en kort over praten het is er en zal ook nooit weggaan. Als je niet gevolgd wil worden is er maar 1 optie, internetstekker uit de pc halen en je mobiele telefoon/tablet verzuipen. Maar ja....dan hebben we het er toch wel voor over :+
Ow ja, als iedereen zo denkt als ik dan komt er nooit iets of iemand in opstand hiertegen...klopt. Laten we dan op de wereld massaal vaarwel tegen social media of zijn we daarvoor allemaal te afhankelijk van social media? Volgens mij brallen er miljoenen en nemen enkele 100.000-en concrete stappen, en ja ik zit niet op facebook, hyves, etc etc en dat is een bewuste keus. Niks mis met elkaar een keer niet spreken dan heb ik tijdens de borrel/BBQ/etc of telefoongesprek nog eens wat te vertellen aan de ander ;)

Daarintegen zeg ik niet dat ik schending van privacy goedkeur, ik ben er tegen en Facebook of wie dan ook heeft geen hol te maken met jou en mijn prive zaken.
Ach, ik denkt dat niet alleen Facebook dit doet. Alle andere grote social media sites/apps zullen informatie met derden uitwisselen.
Oh iedereen doet het dus dan is het wel goed? Vreemde redenatie die ik zo vaak hoor. De logica hierachter ontgaat mij.
Als FB de enige site was die het deed dan worden deze praktijken afgekeurd maar nu er meer zo handelen is het niet erg? Het zou juist vele malen erger gevonden moeten vinden. Net als 1 moord erg is maar 10 moorden 10 keer zo erg.
Iemand heeft niet meer dan de eerste paar regels gelezen.....
Dit ligt toch niet zo zeer aan facebook, maar juist aan al die sites die 30 verschillende "like"-buttons neerzetten?
Ja en waar komen die Like buttons vandaan. Zonder FB geen Like button.
Daarnaast kan FB de werking van de Like button ook aanpassen.
Het gaat er hierom dat je ook stiekem gevolgd wordt als je uitgelogd bent.
Daar is niks nieuws aan, iedereen had in een grijs verleden (circa 1996) een Netstat tellertje op zijn site staan.
Dit kan natuurlijk niet maar beste mensen er zijn zoveel andere websites die "tracking" cookies plaatsen... of heb je nog nooit gehad dat je bijvoorbeeld een nieuwe fiets wil kopen, info opzoekt op internet hierover... en even daarna bij het bezoek aan een of andere website die in feite niets te maken heeft met het gegeven van de fiets plots reclame opduikt van fietsen... toeval :) ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True