Nederland zakt op ict-ranglijst

In een ict-ranglijst is Nederland van de vijfde naar de tiende plaats gezakt. Volgens The Economist, dat het onderzoek uitvoerde, kunnen de Verenigde Staten het best concurreren op ict-gebied, gevolgd door Finland, Singapore en Zweden.

Tijdens de vorige editie van de IT Industry Competitiveness Index kwamen de Verenigde Staten ook al uit het onderzoek naar voren als het land dat het beste op ict-gebied kan concurreren. De Verenigde Staten worden gevolgd door Finland, Singapore, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Nederland staat op de tiende plek; vorig jaar was dat nog de vijfde.

Volgens de Business Software Alliance, een organisatie die voornamelijk softwarepiraterij probeert tegen te gaan en die het onderzoek heeft laten uitvoeren, zakte Nederland als gevolg van slechte scores in onderzoek, 'menselijk kapitaal' en steun vanuit de overheid. Wel scoort Nederland goed op gebieden als infrastructuur en ict-wetgeving.

België zakte net als Nederland vijf plaatsen in de index en bezet nu plaats 22. Binnen West-Europa staat Nederland op de zesde plaats en België op de twaalfde. Grootste stijger is Maleisië, dat elf plaatsen steeg naar plek 31. De hekkensluiter van de 66 onderzochte landen is Iran.

De BSA doet in het rapport een aantal algemene aanbevelingen, die de 'digitale economie' moeten stimuleren. Zo moet worden geïnvesteerd in beveiliging en infrastructuur, en moet er 'strenge' wetgeving tegen cybercrime zijn. Hoewel piraterij niet expliciet wordt genoemd, is het waarschijnlijk dat de BSA onder andere daarop doelt.

Door Joost Schellevis

Redacteur

27-09-2011 • 12:54

40

Reacties (40)

Sorteer op:

Weergave:

Teleurstellend dat wij (zo'n klein landje) niet eens vooruitstrevend kunnen blijven. Natuurlijk zegt zo'n onderzoek niet alles maar het is toch verbazend dat we niet hoger zijn geëindigd.. Zal het dan ook komen door onze (hoge) tarieven?
Ik zou toch een beetje sceptischer zijn over een BSA onderzoek. Dit is eigenlijk gewoon MS die zegt dat er niet genoeg Silverlight kennis is in Nederland.

Dit is zeer zeker geen onafhankelijk onderzoek naar de ICTT in Nederland maar 100% gemaakt in opdracht van enkele grote merken. Als bijvoorbeeld Nederland HET land voor de nieuwste Linux distro word en dit door de hele wereld wordt gekocht waardoor alle Nederlanders steenrijk worden, dan zal de BSA een rouwband om doen.

Weet wie een raport financiert, hoef je de eind conclusie ook niet meer te lezen, die weet je toch al.

NL moet meer investeren in MS software.
Perfecte reactie en 100% mee eens.
Helaas is echter ook de ondersteuning van Open Source in NL beperkt.
Bijna iedere school gaat er nog van uit dat iedereen MS Software gebruikt en iedere PC wordt nog met Windows verkocht. Dit is wat innovatie en onderzoek tegenwerkt. Waarom innoveren als je je lekker voelt in een keurslijf.
Onze overheid steunt Brein niet genoeg (volgens dit bericht).
We zakken op: steun vanuit overheid. De organisatie die dit onderzoek aangevraagd heeft is er een die anti-piraterij is, in nederland is downloaden niet strafbaar.

Het onderzoek is dus bijna irrelevant, nederland heeft een van de hoogste internet dekkingen ter wereld en ook (over het algemeen) zeer snel.
Uh, de BSA houd zich alleen met software bezig en downloaden van software zonder toestemming is ook in Nederland strafbaar, muziek en films mag je wel downloaden maar, zoals gezegd, daar gaat de BSA niet over.

Kortom, als je niet eens weet waar je over praat dan zal je conclusie vermoedelijk net zo relevant zijn.

Oh, en de reden dat Nederland is gezakt is een verminderde aandacht voor innovatie en onderzoek, de reden dat we nog in de top 10 staan is infrastructuur oa.

[Reactie gewijzigd door Tijger op 30 juli 2024 10:58]

Daarom vind ik dit soort onderzoeken ook altijd weinigzeggend. Volgens mij zijn wij nog steeds een van de landen met zoals jij al zei; de hoogste dekking, hoogste snelheden, meeste vrijheid etc.

Verder wordt Brein steunen als iets goeds gezien? Sinds wanneer is het goed om innovatie tegen te houden en vast te houden aan oude gewoonten (geen goede alternatieven bieden op gebied van verstrekken van audio en tv films). In mijn ogen zou je juist hoger op de ranglijst moeten staan als je malafide stichtingen zoals brein niet steunt. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat copyright niet beschermd hoeft te worden, alleen de manier waarop Brein dit doet...

Rare jongens die lui van de Economist...
Het komt waarschijnlijk met name doordat er fanatiek bezuinigd wordt op onderwijs en onderzoek. Die zaken zijn zeker in een zich snel ontwikkelend gebied als de ICT van belang.
Daarnaast gooit de Nederlandse politiek helaas geen hoge ogen op het gebied van ICT projecten.

Wat je zegt over hoge tarieven is alleen maar een reden om je extra op goed onderwijs en vooruitstrevend onderzoek te richten. We willen immers niet minder verdienen, dus we zullen tegen de huidige tarieven een meerwaarde moeten bieden ten opzichte van landen als China en India. Dan moet je dus wel richting de kwaliteit gaan werken en niet je onderwijs en research weg bezuinigen.
Ben ik de enige die dit bericht en de bijbehorende lijst als weinig geloofwaardig acht als er zinnen bij staan als
Volgens de Business Software Association, een organisatie die voornamelijk softwarepiraterij probeert tegen te gaan en die het onderzoek heeft laten uitvoeren
als gevolg van slechte scores in [...] steun vanuit de overheid
aantal algemene aanbevelingen, [...] moet er 'strenge' wetgeving tegen cybercrime zijn.,
:?
Kwestie van 'wij van WC-eend' ...
Een organisatie die voornamelijk softwarepiraterij probeert tegen tegaan stelt dat er strengere wetgevingen moeten zijn tegen cybercrime, en beoordeelt daarom het ene land lager dan het andere...

Ik stel me voor dat bijvoorbeeld Brein zo'n onderzoek uit voert en scandinavische landen lager beoordeelt omdat ze daar een piratenpartij hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Struikrover op 30 juli 2024 10:58]

Normalization is also the reason why some countries' scores in individual categories, or the overall index, may be lower than in the previous year even though their actual performance may not have deteriorated. If the score of the global leader in a quantitative indicator is lower than that of the previous year's leader, the scores of other countries in that indicator will be affected, possibly irrespective of their actual performance.
Bovenstaande, samen met verdere uitleg over de lijst, maakt dat ik hem ook niet zo geloofwaardig vind. Zo komen de meeste bronnen uit de US, daar zullen wellicht meer lovende berichten over de US uitkomen en is er meer info beschikbaar dan over andere landen. Weinig geloofwaardig in ieder geval.
Ben ik de enige die dit bericht en de bijbehorende lijst als weinig geloofwaardig acht als er zinnen bij staan als

.....
Helemaal mee eens, wat mij betreft had de titel ook mogen zijn: "Nederland zakt op ICT-ranglijst BSA".

Daarmee kun je sneller beoordelen of het ueberhaupt nodig is de inleidende alinea te lezen of meteen het hele bericht over te slaan.
Nee, je bent zeker niet de enige. Ik hecht inderdaad weinig waarde aan deze lijst.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken: Als je ergens veel geld aan verslint zonder garantie dat je er op terug kan verdienden, dan is het wel RESEARCH & Development.
Nederland steekt hier gewoon minder geld in, het enorme nadeel zal ook wel wat voordelen hebben lijkt mij.....
Het is natuurlijk een kwestie van een balans vinden. Geen R&D, teveel bezuinigen op onderwijs, etc. en je zet je vooruitgang stil, de concurrentie gaat je voorbij en daarna moet je bergen geld gaan uitgeven om alleen maar weer mee te kunnen doen op hetzelfde niveau. (terwijl je concurrent daar wel geld heeft kunnen verdienen om z'n kosten eruit te halen)
Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat te veel uitgeven aan te hoog gegrepen R&D zonde van het geld kan zijn. Je moet het dus wel steken in onderzoek dat potentie heeft.

[Reactie gewijzigd door Marijn_ op 30 juli 2024 10:58]

Tja, Rutte wil het braafste jongetje van de klas zijn, dus investeringen blijven uit. Innovatie dus ook. En dan ga je zakken, da's logisch. Dit gaat nog wel een decennium door ook, want de politiek heeft geen interesse in IT. De IT'ers die bij de gemeente werken beheren inmiddels een regelrecht museum, dat zegt toch ook genoeg lijkt me.
Ja, Nederland Innovatieland, dat is verleden tijd. Die eer gaat nu naar andere landen en wij mogen er achteraan hobbelen. :)

[Reactie gewijzigd door poktor op 30 juli 2024 10:58]

Echt onzin, innovatie komt niet vanuit de overheid maar vanuit de mensen zelf. Geld steken voor innovatie moeten bedrijven gewoon zelf doen. Zelfs Amerika heeft NASA gekort, sterker nog ze zeggen eigenlijk we stoppen er mee en alles moet privaat worden opgelost.
De overheid hoeft niet in elke sector te investeren, dat moet de sector zelf doen.
Sorry hoor, wat doen we nu arrogant!
wij horen op de plek waar we nu staan, onze overheid en ICT gaan gewoon niet samen, het is een drama qua opzet en beveiliging.

En steun vanuit de overheid? ga weg hey ! dat betalen wij dan weer uit onze zak..

Er zou eens druk vanuit de overheid moeten komen op providers, zowel Internet als mobiel om hun netwerken te gaan onderhouden. Vooral KPN moet er eens van langs krijgen want die houd groot en deels de vooruitgang tegen. Met zijn koper leidingen en slecht onderhoud en vooral de prijzen hoog houden van Internet en mobiel.

Het Nederlandse bedrijfsleven wil niet inverteren in ICT "zolang het werk, werk het toch" en blijven dus on beveiligt of slecht beveiligt door werken op oude techniek dat moet eens veranderen.

De ING werkte nog op OS Warp en gaat nu op Windows XP over sommige pin automaten draaien op Windows ME of 2000 dat wil je toch niet.

Bedrijven, moeten verplicht worden hun spullen te beveiligen: Want een buitenlandse hackers, hacken je en verkopen je bedrijfsgegevens rustig door zonder angst. Ook al zijn er strengere wetten die gelden toch niet in China of Singapore for that matter.

[Reactie gewijzigd door dispie op 30 juli 2024 10:58]

En steun vanuit de overheid? ga weg hey ! dat betalen wij dan weer uit onze zak..
Dat heet investering. En als je dat goed en verantwoord doet, verdien je dat dubbel en dwars terug. Op onderwijs gebied kan er een hoop beter. Korting? Nee! Investering. Als de kwaliteit van het onderwijs beter wordt, wordt je kennis-economie sterker en sterker.

Die mensen verdienen dan weer allemaal een goed salaris binnen dit land (integenstelling tot nu, waarbij het hoger opgeleide spul de wijk neemt naar het buitenland, en je dus van je schamele investering helemaal niets meer terug ziet), betalen belastingen, en consumeren fors in de vorm van mooie huizen, auto's en luxe goederen.

Ergo, die investering is van de leeftijd van 6 tot en met 25 (gemiddeld), en betaald zich dan van 25 tot 65 (of wat de leeftijd ook wordt uiteindelijk) terug. En wat er terugkomt per jaar in die productieve jaren is echt wel wat meer dan de jaren waarin je hebt moeten investeren.

Goed onderwijs is goud waard.
De inhoud van je bericht ben ik voor een groot deel mee eens voorzover ik het begreep maar je mag echt wel wat beter op je spelling letten zeg. Het bleef niet bij een paar kleine foutjes maar zit er helemaal vol mee...
Sorry, IE op me werk heeft geen fatsoenlijke spellings controlle en als erg dyslextisch persoon is dat echt gaar want ik zie ze echt niet.

Heb het net nog 3 keer gelezen hoop dat nu beter is.
Beveiliging Oke maar die strenge wetgeving tegen cybercrime lijkt mij in aanvaring met netneutraliteit en das toch ongeveer wel een grondwet wat betreft ICT en internet. Beetje WC eend die zichzelf aanprijst met de benadering eigenbelang te beschermen ten koste van algemeen belang.
Onderzoek, menselijk kapitaal en steun van de overheid. Gelukkig hebben we hier Rutte I. /sarcasme
Alsof het daar aan ligt, feit is dat we in Europa door toedoen van andere landen noodgedwongen aan de handrem moeten trekken. Ik ga liever nu wat naar beneden op dit soort lijstjes dan dat we over een jaar of vijf helemaal naar beneden donderen omdat we niet bezuinigd hebben & de bedrijven die juist deze ICTers aantrekken allemaal en masse vertrekken uit NL, moet je opletten wat dat gaat doen met dit soort lijstjes. Een kabinet wat nog meer schulden maakt kan de schone schijn spelen op korte termijn maar uiteindelijk vindt het zichzelf.

Als we uit zouden gaan van jouw retoriek dan zou de overheid van de nr1 (USA) kennelijk goed beleid voeren. *kuch*
Ze bedoel juist dat we weinig steun krijgen van de overheid...

En ik snap wel dat nederland zakt. Zeker als ze ook overheid instanties *denkt aan politie* hebben beoordeeld.
Volgens mij bedoelde hij het sarcastisch... Anyway: ICT bij de politie als geheel is (afgaande op de berichtgeving) niet echt helemaal top nee. Maar de losse systemen werken op zich. Moet je in Frankrijk, de VS of een ander land eens aangifte doen. 9 van de 10 keer nog op een papiertje...
Ik bedoel te zeggen: ons verwachtingspatroon is gewoon al heel hoog.
Een papiertje is toch prima als het werkt? Ik hoor iig zelden over archiefkasten die in zijn volledigheid worden gejat en èn masse worden doorgedistribueerd.. ;)
Toch is het affikken van politiestations niet geheel onbekend, waarbij digitale formulieren niet op locatie hoeven te staan maar op meerdere plekken backups kunnen hebben
het kost ook geen extra tijd voor ambtenaar en arbeider en is ook heel veilig als het zooitje in de fik vliegt of niet?
We leven dan ook in 2011 en niet in de middeleeuwen. :)
En ik snap wel dat nederland zakt. Zeker als ze ook overheid instanties *denkt aan politie* hebben beoordeeld.
Gelukkig staan we inzake "legal envrironment" wel binnen de top 20. De BSA kan trots op ons land zijn ... O-)
Human capital gaat wat minder, ja: 21 - 30e plek.
We zakken op alle ranglijsten hoor, dit lijkt me ook niet vreemd...
Nog even......

gr. John
de Business Software Alliance, een organisatie die voornamelijk softwarepiraterij probeert tegen te gaan en die het onderzoek heeft laten uitvoeren
Ja hoor... lekker geloofwaardig dan :S
Het onderzoek is niet echt uitgebreid en 'menselijk kapitaal' is geen uitgebreid onderdeel daarvan. Ik vraag me af wat de echte waarde daarvan (behalve in het nieuws komen)...
Lobbyen bij politieke partijen. Ook al zijn het cijfers die met de natte vinger zijn vastgesteld is het zo verpakt dat het lijkt of het wetenschappelijk tot stand is gekomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.