Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties

Microsoft heeft een bta van Windows Phone Mango uitgebracht voor ontwikkelaars. Mango is een nieuwe versie van Windows Phone, die dit najaar moet verschijnen op telefoons. Met de bta kunnen ontwikkelaars apps optimaliseren.

Er zijn voor ontwikkelaars veel mogelijkheden bijgekomen in Mango, schrijft Microsoft in een blogpost. Zo ondersteunt Mango multitasking op ongeveer dezelfde wijze als iOS, waardoor sommige apps in de achtergrond actief kunnen blijven en in elk geval gepauzeerd kunnen worden. Ook zijn er mogelijkheden bijgekomen voor het gebruik van Live Tiles, de dynamische snelkoppelingen die notificaties kunnen weergeven. Daarnaast kunnen developers met nieuwe api's andere hardware-elementen uitlezen.

Mango werd in februari voor het eerst getoond, waarna Microsoft steeds meer info naar buiten bracht. Naast multitasking is de grootste nieuwe feature de nieuwe browser, die op IE9 is gebaseerd. De browser biedt onder meer ondersteuning voor hardwareversnelling, wat hem veel sneller moet maken. Of dat is gelukt, is binnenkort te lezen in een Tweakers.net-preview van Mango.

Telefoons met Mango moeten dit najaar verschijnen. Onder meer Nokia, Samsung, HTC en LG maken telefoons voor de nieuwe versie van het besturingssysteem. Windows Phone Mango zal ook de Nederlandse taal ondersteunen. Nederlands als systeemtaal instellen kan echter niet na een update. De Nederlandse tekstvoorspelling kan na de update wel worden gebruikt.

Tweemaal Windows Phone: links Mango, rechts NoDo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

WP7 (binnenkort 7.5) is gewoon heerlijk om mee te werken, iedereen die erover gaat zeuren dat het er niet uitziet enzo heeft er gewoon geen ervaring mee. Met Mango wordt de OS er alleen maar beter op, sterker nog ik denk dat het voor iedereen die geen iconen interface wil een uitkomst is, want live tiles zien er niet alleen mooi uit maar werken gewoon veel beter dan de standaard iconen (Android/iOS). Mijn HD7 kan niet wachten op de Mango update!

HIER

Kan je uitgebreide video's zien hoe de nieuwe Mango update in zijn werk gaat, en alle veranderingen bekijken.

Daarnaast heb ik op XBW een topic gemaakt met alle informatie over WP7 en kan je hier bekijken.

Enjoy!
Ik snap al die scepsis niet. Hoeveel mensen hebben hier een telefoon die nu al WP7 ondersteunen? De livetiles werken juist heerlijk.
Er komen ook steeds meer (goede) apps bij. iOs en Android mogen dan zoveel 100k apps hebben, hoeveel van deze worden er nou echt gebruikt. Op WP7 heb je minder apps, maar meer hebben we eigenlijk niet nodig. Ook de kwaliteit is goed op elke telefoon omdat MS strenge eisen stelt aan hardware, fragmentatie is een minder groot probleem.De spelletjes alleen al, ze zijn welliswaar wat duurder, maar daar krijg je je geld zeker voor terug.

Steeds meer ontwikkelaars gaan naar WP7. SInds gister hebben we nu ook Angry Birds bij de Xbox Live Games Hub.

Mango zal ook een diepe integratie kennen met Twitter, Facebook, Skype en voor mij de belangrijkste, Windows Live Messenger. Dit is heel erg aantrekkelijk voor de jeugd. Geen gezeur met brakke clients die niet werken.

Iemand had het over Kik Messenger dat die alles niet encrypted verstuurd, dit klopt helaas. Artikel

MS gaat naar mijn mening een heel erg goed OS afleveren. Niet een OS dat alles kopieert van een ander OS, maar gewoon een OS dat uniek is. Met de komst van Nokia (En misschien wel RIM dat nu een koopje zou zijn voor MS) verwacht ik toch wel dat het een leuke concurrentiestrijd gaat worden tussen iOs, Android en WP7(.5).

Hier nog een lijst die het verschil aan geeft dat bij iOs bijna alles via 3rd Party Apps moet en bij WP7 bijna alles standaard zit.

Whatsapp kwam trouwens nog niet omdat er perse een API nodig is die het mogelijk maakt om bij de telefoonnummers te komen. Deze zal toegevoegd worden bij Mango :) (Eindelijk)

[Reactie gewijzigd door Novermars op 29 juni 2011 20:44]

Hier nog een lijst die het verschil aan geeft dat bij iOs bijna alles via 3rd Party Apps moet en bij WP7 bijna alles standaard zit.
Ik neem je niet serieus als je met dat soort lijstjes komt. Iedere kneuter kan een lijstje maken van dingen die uniek zijn voor telefoon naar keuze waaruit dan magisch blijkt dat die telefoon zogenaamd 'beter' is. Voorbeeld?

http://www.ijailbreak.com...011-06-10-at-20.53.25.png

Ontopic: Ik moet het nog zien met WP7. WP7 pre-Mango is niets voor mij, ik blijf liever met iOS. De interface kun je modern en simpel noemen, maar ik kon er niet aan wennen. Daarbij, en dit heb ik al vaker gezegd, liggen de drie groten tegenwoordig zo dicht bij elkaar wat betreft features dat voorkeur meer een kwestie van smaak en emotie is dan pure features.
Dat lijstje wat je post klopt niet want ik kan allang foto editing op mijn WP7 toestel, kon al vanaf het begin zit standard erbij als je een foto maakt. Reminder functie zit er ook allang in (live tile support) sterker het is beter aangegeven dan in iOS. (mensen met een WP7 toestel weten wat ik bedoel). Phone 2 Phone kan nu ook met de KiK messenger.

Reader view weet ik niet wat ze daarmee bedoelen...

Is niet om jou aan te vallen ofzo, maar dat lijstje lijkt gemaakt door een Apple fanboy die totaal geen verstand van de concurrent heeft.
Dat was precies het punt van Pliskin. Lijstjes kun je zo maken dat de foon die jij het best vindt er het best uitkomt.
Er zit toch een degelijk verschil tussen mijn lijstje en jouw lijstje. Toegegeven, allebei de lijsten worden gepresenteerd door een gekleurd brilletje, maar mijn lijstje bevat grotendeels dingen die eigenlijk wel gewenst zijn voor een mobiel systeem.

Dat lijstje wat jij post, al betwijfel ik of je die serieus bedoelt, is echt een pro-iOs lijstje. Op een magische wijze heeft iOs alle functies en de rest niet. Ja, dat is een niet geheel objectief lijstje dat puur is gemaakt om te laten zien: 'Kijk eens wat mijn OS wel heeft en die van jullie niet!". (Lijstje klopt trouwens niet meer, WP7 heeft nu ook phone 2 phone messaging, welliswaar raad ik men die af om te gebruiken omdat alles unencrypted door de lucht gaat)

Ook mijn lijstje is geschreven door een gekleurd brilletje, maar anders. Er wordt toegegeven dat WP7 geen standaard PDF-viewer heeft, standaard geen YouTube app heeft. iOs heeft dit wel! Mijn lijstje is een lang en uitgebreid lijstje dat veel basisfuncties omvat. Er is amper een teken van fanboyism, natuurlijk wordt WP7 een beetje voor getrokken en natuurlijk zullen er meer dingen zijn die iOs wel heeft maar WP7 niet. Maar je kan geen ellenlange lijst maken, dit lijstje gaf naar mijn mening een indruk van alle basisfuncties die al in WP7 zitten. (Waarvan vele ook al in iOs zitten!)
Microsoft lijkt best goed bezig te zijn met Windows Phone, maar dit soort dingen begrijp ik gewoon niet:
Nederlands als systeemtaal instellen kan echter niet na een update.
Hiermee bestraf je de early adaptors die voor veel geld een buitenlands toestel hebben bemachtigd. Het zijn van die kleine dingen die toch het verschil kunnen maken en om het OS tot een succes te maken lijkt het me belangrijk dat ze ook dit soort details goed op weten te lossen.
Ik kan je wel vertellen dat het aan de manufacturers is om die taalopties in hun ROMs te verwerken. Je zal dan vast die ROMs kunnen force flashen op je oudere telefoons.

Dus als je nu bijvoorbeeld een HD7 hebt met de originele 5 talen (zoals ik) dan kan je de nieuwe ROM er overheen flashen met de Firmware installers die HTC levert/lekt. Hetzelfde was ook het geval met de NoDo update voordat deze wereldwijd beschikbaar werd.

Nadeel is wel dat je al je gegevens met deze hard flash kwijt bent en opnieuw moet installeren en importeren.

Mango is trouwens wel een ENORME update voor WP7. Er zit nu praktisch net zoveel in als de concurenten aanbieden met hun OS en uitgebreidere hardware ondersteuning als bijvoorbeeld een front cam.

Normaal multitasken is voor mij de winnaar en een toestel als de Nokia Sea Ray die dit allemaal vanaf het begin zal ondersteunen is denk ik voor velen een aanrader.

PS
Voor de mensen die Whatsapp missen, is er sinds gisteren gratis Kik Messenger verkrijgbaar dat ongeveer hetzelfde werkt. Whatsapp komt na de Mango update beschikbaar omdat de devs graag direct toegang willen tot het adresboek van de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Thief op 29 juni 2011 17:27]

Multi-tasken is wel iOS-achtig en niet volledig. Maar het maakt me niets uit, want volledig multi-tasken is gewoonweg niet goed voor je batterij.

Kik schijnt bij open-wifi netwerken alles onversleuteld te sturen. Dus oppassen ermee.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 29 juni 2011 17:32]

Je zit op Windows nu neem ik aan? Doe eens ctrl+shift+escape, ga naar het Processes tabje, kijk eens hoeveel processen er nu 0% CPU vergen. Hoeveel energie kosten die processen nu denk je? Juist, 0W. Bij mobieltjes is het echt niet anders.
En hoe vaak zijn er toch niet wat processen die wel wat cpu vragen? En hoeveel geheugen wordt er aan die applicaties toegewezen? Het lijkt me niet handig dat een mobieltje al met pagfiles moet gaan werken bij zijn geheugen management. Nu doe je dat in weze wel als je een app switched, maar tijdens het gebruik van een app heeft hij nagenoeg alle resources tot zijn beschikking.
Geheugen is een punt, maar een goed geschreven programma kan prima in staat zijn om grote delen van geheugen vrij te geven als de app niet zichtbaar is. Voor kleine apps is dat overkill. Hoe fraai die API's van MS ook moge zijn, geen API's nodig hebben om te multitasken is makkelijker.

De N9 heeft 1GiB RAM. Ruimte is het probleem niet. Misschien dat met slimme technieken ongebruikt RAM ook suspended kan worden waarmee energieverbruik laag blijft.
dat is heel grappig bedacht, maar zo werkt het uiteraard niet...
een task-manager checkt om de paar milliseconden of een proces iets wil doen en gaat zo rond (want hoe kan je anders multitasken als je maar 1 cpu hebt)
een desktop is zo krachtig dat dit verwaarloosbaar is, maar voor een telefoon scheelt dat wel degelijk
vergeet ook niet dat multitasken meer werkgeheugen vraagt en meer ram = meer verbruik
Heel grappig maar zo werkt het uiteraard niet. Als een applicatie idle is, geen input heeft en geen timer heeft staan dan wordt dat proces gewoon niet gescheduled. En goh, vrijwel alle applicaties zijn dus vrijwel altijd inactief.

En zelfs dan nog, ook voor een telefoon is het verwaarloosbaar. We hadden ook al preemptive multitasking op de 16MHz 386 (en zelfs op de 3,57MHz Z80). Dacht je dat het op een hedendaagse 1GHz CPU nog veel indruk maakt?
Maar het is logisch dat het OS controle wil houden. Ze proberen gewoon te zorgen dat een slecht geprogrammeerde app de gebruiker problemen geeft.

Als iedere programmeur goed zijn werk zou doen zou het OS volledige multitasking aan kunnen bieden.

Echter als ik een foutje in mijn code maak is het toch een beetje zuur als de batterij heel vlug leeg is en je geen fatsoenlijk gesprek kan voeren vanwege performance problemen. Feitelijk is de multitask-beperking dus eigenlijk een bescherming voor de gebruiker tegen slecht (minder goed) programmeerwerk.
meer ram != meer verbruik
Meer DRAM is meer verbruik; dat geheugen moet continu ververst worden. Wellicht dat je ongebruikte delen kunt uitschakelen.
Euh , mijn windows draait op een desktop met een 500 W voeding. Mijn telefoon niet. Dus wel iets anders. Meet je het verbruik van al die processen , hoe doe je dat. Leg uit.
Simpel: kijk gewoon hoeveel CPU-tijd ze verbruikt hebben. Als een applicatie niks doet, nergens op wacht en geen user input krijgt, dan is het verbruik gewoon 0.
Ja, en waarom wil een app als WhatsApp graag multitasken? Waarom is WhatsApp op Android een batterij-vreter? Hij draait permanent zodat hij berichten kan ontvangen. En om dat te bereiken moet hij een TCP/IP verbinding hebben met een van de WhatsApp servers, en die verbinding moet periodiek gecontroleerd worden. Dat kost geen meetbare hoeveelheid CPU gebruik, maar zorgt er wel voor dat de 3G/GSM radio vaak actief is, en dat vreet stroom.
En dat ligt dan aan multitasking, of aan het feit dat de radio's en het openhouden van de lijn veel energie kosten? /retorisch
Als multi-tasken je lief is waarom neem je dan geen N9 in plaats van de sea ray? Dat is pas multi-tasking..
Ik snap niet hoezo ze bestraffen. Het kopen van een buitenlands toestel is een eigen risico.

Het zou natuurlijk erg netjes zijn van Microsoft, maar als er geen officiele support is dan neem je dat risico als early-adopter zelf.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 29 juni 2011 17:07]

Bestraffen is misschien niet het goede woord, maar het was een voorbeeld als nadeel van de keuze van Microsoft. Hoe lastig kan het zijn om deze optie wel te bieden en hoeveel mensen maak je er blij mee?

Bij iOS is dit bijvoorbeeld wel mogelijk en daar heb ik inmiddels op twee apparaten dankbaar gebruik van gemaakt. Ik blijf erbij dat als Windows Phone een volwassen platform wil worden, alles van a tot z goed moet zitten, zeker omdat Microsoft al een achterstand heeft op Android en iOS.
Alsof het bij iOS en Android van A tot Z goed zit. Ik heb zelf Android en hoewel in het begin tevreden begin ik eigenlijk te beseffen hoezeer het gewoon niet lekker werkt, apps performance per telefoon afhankelijk en de kwaliteit van games/apps om te huilen is.

Kan je nagaan dat ik een SGS heb welke een gpu heeft die superieur is aan Snapdragons Adreno 200. Maar de games op de WP7 zijn met een mindere gpu al van een gelijke kwaliteit.

De fragmentatie van Android zal Android op den duur de das om doen. Vrijheid is leuk, maar niet ten koste van de gebruikservaring.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 29 juni 2011 17:16]

@Relief2009,

Fragmentatie zit in elke platform... Voorbeeld bij WP7. De nederlandse taalinstelling die er niet zal komen en de nieuwe toestellen wel? fragmentatie ;)

Zelfs iOS heeft fragmentatie.. Hoe langer een OS bestaat hoe meer fragmentatie.
Deal with it..

Straks komt er een Update van WP7 die dus niet op die oude toestellen werkt vanwege de nieuwe features en dergelijke.. tadaa fragmentatie.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 juni 2011 19:12]

Bij android heb je echter fragmentatie in dezelfde genratie toestellen, veel meer dan wp7 of iOS ooit zullen hebben.
Mwah Microsoft heeft wat betreft compatibiliteit toch wel een naam hoog te houden. Dus die fragmentatie zal denk ik best meevallen. Bij andriod is dat veel sterker aanwezig.

Zeer grappig experiment op compatibility gebied: http://www.youtube.com/watch?v=vPnehDhGa14

iOS heeft amper fragmentatie, zolang WM7 niet meer last daar van krijgt, vindt ik dat ze het goed doen.

Met Mango wordt het mogelijk om NL apps, NL sms en nog wat andere belangrijke zaken NL talig te maken. Het enige dat je niet NL-talig kan maken is de standaard UI elementen. (Calendar / Inbox etc) lekker boeiend. Als early adopter heb ik daar 0,0 last van, meestal is de Engelse term toch prettiger dan NL.
iOS verhoogt zelfs de resolutie niet van hun apparaten om fragmentatie tegen te gaan, als ik me niet vergis ;)
Dus de iPhone 4 heeft geen hogere resolutie dan een iPhone 3/3Gs? Je vergist je dus wel degelijk.

edit: Dat was dus een reaktie op NicoJuicy. Ik zal m'n mening over het reactiesysteem hier voor me houden, maar laten we zeggen dat het wel voor verbetering vatbaar is.

[Reactie gewijzigd door Qlone op 30 juni 2011 11:27]

De nederlandse taalinstellein zal wel worden opgelost op XDA. Daar hoeft men niet zo druk om te maken ;) (de tweakers onder ons)
Volgens mij slaat die opmerking dan ook op de BETA-update, en niet op de final-update ;)

Het is niet meer dan logisch, als ze nog aan het vertalen zijn kunnen ze het moeilijk nu al bijvoegen, en een woordenboek-bestand is veel en veel makkelijker dus dat zit er al wel in...

Het is (wat ik begrijp) niet zo dat je na de BETA-update geen andere talen in kan stellen, maar geen talen die er nog niet in zitten, zoals de Nederlandse taal ;)
Maar de toestellen zijn wel in elke gewone winkel te koop... Hoe weet je dan als klant dat je een early-adopter bent en je geen officile ondersteuning hebt? Ik zag naast de prijs alvast geen bordje met dergelijke waarschuwing. Vind ook wel dat daar n en ander in de mist is gegaan.
Denk dat ze hiermee bedoelen toestellen uit de VS, want heb hier een Duitse HD7 en weet bijna zeker dat ze met Mango ook de systeemtaal bijvoegen. Want bepaalde dingen zijn nu al in het Nederlands zoals het aangeven van de datum (dagen/tijd). Ik kan al in het region & language scherm als regio Nederland kiezen.
nee, de NL UI wordt niet toegevoegd bij de Mango update, datum notatie (system locale) kan wel ingesteld worden (kan nu al) Mango voegt wel de NL spellingcheck en keyboard toe.
Ah bedankt voor je antwoord, spellingcheck vind ik al genoeg. Want nu moet je het woordenboek uitzetten omdat hij anders de meest vreemde vertalingen maakt.
Tweakers schrijft het ook een beetje droog. Waar het om gaat is dat je geen extra talen kunt binnenhalen met een normale update, oftewel, als je nu een niet-NL WP7 toestel hebt, dan kun je na de update van Mango niet NL selecteren als taal.

Wat wel kan is dat de telefoonfabrikant een ROM uitbrengt waar de NL taal in zit gebakken. Deze kun je dan flashen op je telefoon. Uiteraard zul je al je instellingen dan opnieuw moeten doen, maar dan kun je wel gewoon Nederlands selecteren. Of je die ROM ook daadwerkelijk beschikbaar komt hangt van de wil van de telefoonfabrikant af. Al zullen er best wel wat lekken via de grijze kanalen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 juni 2011 17:26]

Ach, de early adopters gebruiken toch vaak de engelse taal denk ik. Ik stel mijn eigen toestellen ook altijd in op de engelse taal.
Je kunt met Mango op een geimproteerd niet NL toestel wel Nederlands instellen als taal voor je toestel keyboard.
Dus wel NL spellingscontrole en zo (of snel schakelen tussen meerdere talen natuurlijk)

Maar de meeste gebruikers zullen gewoon Windows Phone Mango op een NL toestel kopen en dan het hele toestel in het Nederlands hebben en eventueel bij het typen kunnen switchen naar engels als ze dat willen.
Volgens mij bedoelen ze iets anders dan jij denkt. Op dit moment is Nederlands niet beschikbaar en is alles Engels. Met Mango komt ook een helemaal Nederlandse versie uit. Alle reeds verkochte telefoons blijven echter beperkt tot het Engels als UI taal maar het woordenboek/autocorrect kan wel in het Nederlands worden ingesteld.

Helaas is dat in deze beta nog niet beschikbaar.
Geen straf en geen echte teleurstelling dus, maar het staat wat raar verwoord
ik heb het toestel in december 2010 anders gewoon besteld bij hi.nl.
Dit wordt een hele mooie update, mango ondersteund meer api's en er wordt toegang tot de phone boek verschaft zodat What's app eindelijk mogelijk is op WP.
Eerlijk gezegd had ik wel graag iets meer vernieuwing gezien ipv alleen het hoognodige.
Er zijn 500 nieuwe features en 1500 nieuwe api's. Tweakers presteert het elke keer om een globaal en totaal niet representatieve verhaal neer te zetten over wat Mango nou eigenlijk te bieden heeft.

Voor een goede preview:

http://pocketnow.com/wind...ows-phone-7-mango-preview
Heb je een lijst van de 500 nieuwe features? Soort changelog?

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 juni 2011 19:17]

HIER kan je er in iedergeval al over de 100 lezen. :) Wordt bijna dagelijks ge-update.
Ja, single-track-repeat is wel een OS update waard. Geloof best dat er wat zaken die in de haast misten toegevoegd zijn, maar om alles wat je veranderd een 'feature' te noemen gaat me wat ver. En 1500 nieuwe APIs: dat zegt niets. Op welk gebied: getCurrentTimeInSecond, GetCurrentTimeInHours etc. etc.
Goed dat er concurrentie is. Daardoor wordt IOS alleen maar beter. Ik hoop alleen dat ze niet het design overnemen in IOS. geef maar maar een OS wat niet in MS paint gemaakt lijkt te zijn.
Misschien dat je even moet gaan googelen naar "Metro UI" of "Windows Phone UI" en goed lezen hoe en wat.

Persoonlijk vindt ik de nieuwe style van MS echt briljant, maar meningen verschillen natuurlijk.

De bron van de nieuwe UI is afkomstig uit de transportwereld (vliegvelden, treinstations, metro ;)) waarbij het belangrijk is dat je zelfs zonder te lezen (of te kunnen begrijpen wat de tekst zegt) exact weet wat er bedoeld wordt. Ze gebruiken dus een bestaand concept wat zichzelf al heeft bewezen.
Voor Microsoft is dit natuurlijk een grote stap, omdat voorheen Windows een vrij stijle leercurve had wanneer je meer wilde doen dan patience of een office applicatie gebruiken.


En je opmerking "daardoor wordt IOS alleen maar beter" snap ik niet helemaal... IOS is inderdaad heel snel aan te leren (ten opzichte van Android en WP6), maar hoe het beter kan worden door een concurrent snap ik niet helemaal... Tenzij Apple besluit om WP-Mango te installeren op hun toestellen ;)
Naja, ik vind de metro style niet echt iets hebben... Die halve teksten en tiles die je dan op het scherm te zien krijgt. Maar dat is mijn mening ;)
De dynamische tiles tiles zijn geniaal vergelijken met statische icoontjes.
De afgebroken teksten lijk hinderlijk maar zijn in de prakltij heel handig omdat ze je als vanzelf sturen naar een horizontale scroll actie voor meer informatie.
Mja dat moet ik ervaren denk ik, maar mij lijkt het irritant dat je dat dus continue moet doen en moet onthouden waar wat staat.
Doorlopende tekst wordt vooral gebruikt om aan te geven dat er meer info is als je naar rechts swiped en is echt geniaal. Alternatieven zoals pijltjes of scrollbars zien er veel minder natuurlijk uit.

Werkt natuurlijk alleen als je meteen op 1 oog opslag ziet wat er hoort te staan ook al is het incompleet en dat doen ze ook goed. De people hub heeft bijvoorbeeld People staan waarbij alleen de laatste helft van de e van het scherm valt. Brilliant want je weet dat het verder gaat en ziet in 1 keer dat het people is
Juist niet je kan zelf instellen wat je op het Home screen zet, die tiles kan je dus zelf plaatsen waar je wilt. Live Tiles houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes en werkt gewoon perfect, geen gekloot meer met statische iconen maar echte tiles die tot leven komen. Iets waar de Metro UI gewoon in uitblinkt, en dan heb ik het nog niet eens over de Hubs die alles netjes in hun plaats zetten zoals social (people hub), games (xbox hub) en Office Hub. Al met al gewoon eens uitproberen denk dat vele mensen die het op dit moment niks lijkt er dan anders over denken. Want plaatjes zeggen niet genoeg, je moet het gewoon live ervaren.

En dit alles bedoel ik dus op een originele WP7 telefoon he, niet op een HD2 waar mensen nu mee lopen klote met ROM's want die komen niet in de buurt van de echte WP7 toestellen.
Hd2 met wp7 is sneller als Samsung omnia 7
Ik heb beide gehad en de HD2 met WP7 is niet representatief voor WP7.
Een Omnia7 en Trophy werken heel wat prettiger met WP7.
Denk o.a. aan de reactie snelheid op het scherm als ook 2 vinger touch vs 4 vinger touch, type SD kaart(WP7 gebruikt RAID0) of aan de camera app en zo zijn er nog veel meer zaken die verschillen.
HD2 is geen origineel WP7 toestel, daarnaast blijven het custom ROMS. En de Omnia 7 presteert beter, ligt niet aan de snelheid maar omdat het beter afgesteld is allemaal in de official WP7.

(zie Sake zijn reactie)
Tja of iOS daar beter van wordt. Ze zijn nu ook aan het kopieren geslagen. En je MS Paint opmerking getuigt van weinig kennis.
Zo ondersteunt Mango multitasking op ongeveer dezelfde wijze als iOS, waardoor sommige apps in de achtergrond actief kunnen blijven en in elk geval gepauzeerd kunnen worden.
Het blijft toch een kreupele work-around voor de hongerige CPU's en displays die ze er tegenwoordig ingooien. Symbian heeft al vanaf het begin "normale" multitasking gehad waar applicaties zonder verdere aanpassingen kunnen draaien op de achtergrond. Als gebruiker kun je gewoon swichen. MeeGo heeft dat ook, en daar kun je de draaiende applicaties zelfs realtime zien in een thumbnail-overview.
En raad eens nou welke OS'en de afgelope jaren keihard zijn voorbijgestreef en welke het qua batterijduur belabberd doen? Juist.

Pure multi-tasking is voor een smartphone niet nodig. Gaat ten koste van de snelheid, accu-duur. Met goede api's, background agents, sockets etc kun je het meeste al opvangen zonder de nadelige eigenschappen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 29 juni 2011 17:35]

De N8 doet het heel netjes, N9 heeft naar verluid een opvallend lange accuduur. Bovendien heeft het erg weinig met accuduur te maken. Meer met geheugengebruik.

En misschien dat Joe Average volledige multitasking "niet nodig" (of hij weet niet beter meer) maar ik gebruik het dagelijks op m'n Symbian.
Lijkt me wel een leuke vergelijking qua batterijduur. De N9 tegen de Sea ray. Dus Linux versus Windows. Kijken welke de meeste resources verbruikt op dezelfde hardware.
Doe jij 36 uur met een batterijlading? Ik wel, met een Nokia N900 (maemo), gewoon STANDAARD.
Ik houd het ook 2 dagen vol met mijn 5800xpressmusic, en dan kan ik browsen, op yt wat opzoeken, etc. Als ik hem een paar dagen niet gebruik houdt hij het minimaal 3 dagen vol.
Ook heb ik vaak meerdere apps tegelijk open.
Precies! Echte multitasking is niet nodig op een mobiel. De 'halve multitasking' methode werkt goed genoeg. En als je daarmee CPU en accu bespaart, waarom niet?
Amen! Noem je Nokia als voorbeeld.. En welk toestel is nou nergens te vinden op de smartphonemarkt??
Ik kan met mijn iPhone 4 met wifi de hele dg aan, internet en bellen ook zon twee dagen doen
Waar word dit artikel op gebaseerd? Ik heb namelijk de emulator met Mango en die kan ik wel op Nederlands zetten (niet dat ik dat wil, maar het kan).

Jammer dat developers bij MS niet ook de AppHub developers horen. Ik had hem graag getest.
Jij hebt als developer vandaag een mail in je inbox met de uitnodiging je retail device te updaten!
Dit gaat over roms voor developers.
Ik mis je punt?

Als ik de windows phone SDK gebruik voor het developpen van een WP7 app dan vind ik mij zelf een developer. Als ik dan ook nog eens een lidmaatschap voor AppHub heb al helemaal. Helaas maakt MS onderscheid tussen developers.

Daarbij lijkt mij dat de emulator rom op dezelfde source gebaseerd is als de rom die nu word uit gegeven, alleen dan de x86 versie.

Edit:
Ik moet helaas stellen dat MS van tactiek veranderd is en je weldegelijk kans maakt op een Mango beta, tenminste dat is op de App Hub site te lezen.

Vorige keer was dat niet zo.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 29 juni 2011 17:32]

Ik snap niet wat nu het probleem is. Als je officiele ontwikkelaar bent bij Microsoft dan krijg je een mail over hoe je Mango op je retail phone kunt krijgen.
Huh?De SDK komt, net als de vorige keer, gewoon voor iedereen beschikbaar (is zelfs al zo, 7.1 Beta 2 kan je nu gratis downloaden). Maar deze keer gaan ze zelfs iets verder. Als je een apps kan publiceren op market place (app hub developer bent) kan je je telefoon met een developer rom flashen en dus een beta van de mango draaien.

Waarom alleen developers met apphub toegang? omdat je zonder apphub je telefoon niet kan developer unlocken en dus je de rom niet kan updaten. (of omgekeerd, als ze het nu aan iedereen vrijgeven waarom dan de beta status)
De browser biedt onder meer ondersteuning voor hardwareversnelling, wat hem veel sneller moet maken. Of dat is gelukt, is binnenkort te lezen in een Tweakers.net-preview van Mango.
Of lees het hier alvast:
http://pocketnow.com/wind...ows-phone-7-mango-preview (thanks Relief2009)

Wat ik begrijp en zie is dat het echt een superbrowser is, IE9 (mobile) FTW :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juni 2011 17:16]

Het is ook idd echt een superbrowser, Mango ownt iOS en Android als het op HTML5 mobile gaat.

Al van een tijdje terug(april) maar dat geeft niet. Ik ben iig onder de indruk.

http://www.youtube.com/watch?v=bSh0FrqhKfw
Hoeveel punten scoort die browser dan op HTML5test.com ? Daarin verslaat MeeGo, iOS en Android. Vraag me af hoeveel punten WP7 Mango daarop scoort.

http://thehandheldblog.co...o-android-ios-html5-test/
Even voor de duidelijkheid, stel ik koop nu een telefoon met WP7, kan daar dan die Mango uiteindelijk overheen gezet worden?
Ja, elke telefoon die WP7 heeft krijgt een upgrade naar Mango!