Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Hackers zijn erin geslaagd om de bta-versie van de aankomende Mango-update voor Windows Phone beschikbaar te maken voor gebruikers. Microsoft zelf heeft alleen ontwikkelaars toegang gegeven tot de software.

Met een speciale tool is het mogelijk om Windows Phone Mango op de smartphone te installeren. Verder hebben gebruikers die de Mango-update willen installeren alleen de Windows Phone Support-tools nodig, zo meldt het blog Windows Phone Hacker. De software die nodig is om Mango te installeren lijkt een aantal registerwaarden te veranderen; mogelijk om de updateserver van Microsoft te laten denken dat het om een developers-toestel gaat.

Windows Phone Mango is de volgende versie van Microsofts mobiele besturingssysteem. Deze werd eerder al door het bedrijf uit Redmond aangekondigd en gedemonstreerd, maar is voor gewone gebruikers nog niet beschikbaar. Kortgeleden kwam een bèta-versie beschikbaar voor ontwikkelaars, zodat zij hun applicaties kunnen testen op de nieuwe versie van het OS en gebruik kunnen maken van de nieuwe api's die Mango biedt. Normaalgesproken is de update niet te installeren voor niet-ontwikkelaars, omdat Microsoft nagaat of de smartphone van een ontwikkelaars-unlock is voorzien.

De Mango-update moet dit najaar beschikbaar komen als officiële update. De belangrijkste veranderingen zijn de ondersteuning voor multitasking en verbeteringen aan de browser. Ook introduceert Microsoft Live Tiles en komen er veel nieuwe api's beschikbaar. Onder andere Nokia gaat toestellen met Windows Phone Mango uitbrengen.

Mango hack

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

*Waarschuwing* Je MOET een backup hebben als je later Mango er echt op wilt hebben. Het is NIET mogelijk om van de beta naar Mango te upgraden. *Waarschuwing*

Ik ga dit waarschijnlijk doen, kan niet nog langer wachten op multi-tasken :)
Multitasking valt qua functionaliteit nog tegen zoals de beta nu is, aangezien de apps nu allemaal nog geschreven zijn op de oude de-rehydration methode.

Maar ook voor veel andere features vind ik het persoonlijk de moeite waard.

@Noisia

De nieuwe firmware wordt niet volledig over de oude heen geschreven. Het betreft echt een update, dus je apps, messages, etc. zijn nog aanwezig. Echter als Mango later dit jaar uitkomt en het tijd is om je backup terug te zetten zit je natuurlijk wat betreft al die zaken weer zoals het was toen je de backup maakte. (Apps kan je natuurlijk opnieuw installeren uit de marketplace, foto's uit Skydrive, maar helaas worden smsjes nog niet gesynct zoals bij WM6.5 met Myphone wel het geval was)

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 2 juli 2011 19:24]

offtopic:
Je zou eigenlijk gewoon beide versies naast elkaar moeten kunnen installeren: Dual-boot.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 5 juli 2011 10:14]

backup van je toestel met de beta maken. Toestel volledig laten overschrijven met de nieuwe firmware en de backup terug zetten. Lijkt mij voor de meeste tweakers geen probleem :)
Ik ben zo'n Windows Phone developer, en moet zeggen, wat is de update geweldig! Ik vond WP7 al een geweldig nieuw intutief platform, maar nu met de Mango update begint het echt volwassen te worden. En de naadloze integratie van Facebook chat is gewoon geweldig. Onder de messages tile bevinden nu je SMS gesprekken zowel als Facebook chats. Allemaal in 1 gespreks-thread per contact waar makkelijk tussen te schakelen is :) Wat misschien ook wel leuk is te vermelden, je kunt meerdere email accounts onderbrengen onder 1 tile, bijvoorbeeld meerdere accounts voor je persoonlijke email naar 1 tile met al deze accounts, hetzelfde bijv. voor je werk mail, etc.
En dan zit er in deze beta nog niet eens alle functionaliteit in die in de rtm komt. Ik ben er weg van! :)
Kun jij me dan toevallig ook vertellen of je al een nederlandse live acount kunt gebruiken? Zodat ik mijn xbox live account kan toevoegen? :)
Dat kan wel maar dan kom je bij de marketplace in de beta NL marketplace.
Niet handig want die is nog bijna leeg. De worldwide apps komen pas later in die NL marketplace.
Dus niet echt zinvol nu een NL account gebruiken.
Met de account kun je wel je Xbox achievement op je account scoren scoren maar de Xbox live games om dat te doen zitten dan niet in je marketplace.
Ah oke, ik laat het maar achterwege dan. XBL account is me de rest van het ongemak niet waard :P

Ben inmiddels wel tevreden met de update, hij werkt net dat beetje vlotter waar ik op hoopte en de verbeteringen van IE zijn ook meer dan welkom.
Nee, er is geen ondersteuning voor Nederlands als standaard in te stellen taal als je de update gebruikt (je krijgt wel woord aanvulling ondersteuning in het NL etc.) , maar als je een nieuw toestel koopt waar Mango standaard op is genstalleerd dan is de taal wel in het Nederlands in te stellen.

Ik vraag me wel af of er weer zo'n probleem ontstaat als met NoDo het geval was voor de mensen die al een update illegaal uitgevoerd hadden. In dit geval zal ik het begrijpelijk vinden als Microsoft geen oplossing levert voor gebruikers die illegaal updaten. Immers, een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen!

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 2 juli 2011 18:20]

Precies mijn gedachte, ik had namelijk ook de NoDo update via de Chevron tool op mijn HD7 gezet een paar maanden geleden. Alleen dit zorgde voor een heel instabiele OS, daarnaast was ik even bang om toekomstige updates niet meer te kunnen krijgen, dit omdat MS dat had gezegt in de eerste instantie. Gelukkig is mijn HD7 nu weer officieel, ik wacht rustig af op de echte release. Mensen die deze manier van updaten toch willen proberen, wens ik veel succes. Maar als jullie device binnenkort niet meer geupdate kan worden om welke reden dan ook denk ik niet dat MS nog een keer met een oplossing gaat komen.

Vind WP7 na de NoDo juist zo goed draaien, ga het niet riskeren dat de heleboel weer vastloopt door een verkeerde update manier.
Klein foutje in het artikel; tweakers meldt dat Microsoft Live Tiles introduceert, terwijl deze al in WP7 zitten. Microsoft update in Mango hoe Live Tiles werken, voor ontwikkelaars. Dus de gebruiker zal vooral merken dat apps beter/sneller/uitgebreider gebruik maken van Live Tiles. Live Tiles op zich zijn al beschikbaar sinds release.
MS zal dit vast niet erg vinden. Leuke promotie voor hun systeem lijkt me.

Windows is uiteindelijk ook groot geworden met veel illegale kopien en wie weet laten ze het op deze manier ook toe dat mensen ze software op hun phonte zetten c.q updaten
Of MS het erg vindt weet ik niet, maar er komt in de directe zin geen WP7 gebruiker bij op deze manier. Je moet al een WP7 telefoon hebben (of een HD2) om deze beta(2) upgrade uberhaupt te kunnen uitvoeren.

Kleine waarschuwing overigens, de software maakt eerst een update van je huidige Nodo install. Zorg ervoor dat je die backup goed bewaart, zonder die backup terug te zetten zul je niet zomaar (volgens de daarvoor bedoelde wegen) naar de definitieve Mango kunnen upgraden. (te lezen in de developer pdf voor Mango Beta2)

Draai de beta nu bijna 2 dagen al op mijn Omnia7 en ben er erg over te spreken, zeer weinig bugs voor een beta die ongeveer 5 a 4 maanden voor de RTM plaatsvindt. Bing visual search met de bijbehorende vertaalfunctie (herkent tekst via camera en vertaalt die) is een erg leuke feature die ik in de Tweakers preview amper tegenkwam. En Bing Music werkt ook goed, alleen muziek ouder dan +-20 jaar wordt meestal (nog) niet herkend.

Windows Live chat en Facebook chat werken ook naadloos met SMS/MMS.

Alleen Local scout is in Nederland nog nutteloos (wellicht dat dat verandert met de release) En de meeste features van Bing in deze beta werken alleen goed als je taal ingesteld is op English(US) en wanneer het Engelstalige films en literatuur betreft.

edit: paar typo's

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 2 juli 2011 20:05]

Het is voor nieuwe klanten misschien niet zo heel interessant (al vind ik het wel fijn dat de community actief genoeg is om dit soort dingen te voorzien), maar voor bestaande klanten kan dit een voordeel zijn om voor hun volgende toestel bij WP7 te blijven. Aangezien een hoop mensen vaak een 1jarig abonnement nemen, is dat al weer bijna afgelopen voor de mensen die WP7 bij de NL-launch hebben gehaald.
Ik snap je redenering niet helemaal, bovendien is er nog geen nederlandse launch geweest en pas als Mango definitief op de markt komt (als MS zich aan de planning houdt) zal WP7 bijna een jaar oud zijn (WP7 is eind oktober vorig jaar in de ondersteunde landen binnen Europa gereleased en begin november vorig jaar in Noord Amerika)

Ik reageerde met mijn post op bbob1970 zijn stelling, dat MS dezelfde taktiek als bij desktop Windows zou hebben en door illegale installs een grotere footprint in de markt zou willen behalen. Iets wat bij WP7 niet opgaat, omdat je aan zeer beperkte hardware vastzit, waar slechts de HD2 (praktisch het WP7 testtoestel van HTC) buiten de telefoons waar al WP7 op draait onder valt.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 2 juli 2011 21:53]

Je vergeet waarschijnlijk dat bestaande klanten gewoon de update naar Mango krijgen zodra deze klaar is.
En wat als er tussen nu en de echte mango update een ''normale'' update van MS uitkomt? Zou die dan ook op beta mango werken of ?
hoogst waarschijnlijk niet, tenzij het een update voor de beta is. Het gaat er gewoonweg om dat er geen ondersteund "update path" is. Technisch zou het hoogstwaarschijnlijk best kunnen, maar het gaat niet ondersteund worden. En als het niet ondersteund wordt is het via zune volgens de officiele weg dus ook niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 3 juli 2011 01:19]

Wel grappig dat jouw post meer over Bing op WP7 vertelt dan de preview van t.net, waar ze 3 zinnen blijkbaar genoeg vonden. Kudos daarvoor!
Misschien dat ze het minder leuk vinden dat Mango er ondertussen ook voor de htc HD2 is;)

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 2 juli 2011 18:02]

Dat maakt voor Microsoft toch niks uit.
De HD2 is ook een Windows telefoon. Liever dat ze die naar WP7 upgraden dan naar Android zullen ze bij Ms denken.
windows is groot geworden doordat het op de meeste systemen standaard verkrijgbaar was/is. dat heeft volgens mij niks te maken met illegale kopieen. Windows is voor de simpele man nog steeds het meest gebruiksvriendelijk

deaalniettemin denk ik ook niet dat MS dit erg zal vinden, Mango wordt redelijk ontvangen....:D, maare hoe krijg je het voor elkaar om zo snel al een update te maken? jeetje..., ben onder de indruk!
Ik denk dat Mac OS X het meest gebruiksvriendelijk is, maar dat mensen windows gewent zijn en daarom eraan vast houden.
Gebruiksvriendelijkheid is toch een relatief iets. Ik heb een jaar lang een Macbook gehad en werd werkelijk str*ntziek van dat hele systeem. Windows is wel aardig, maar zodra je in je configuratiescherm iets wilt vinden ben je ook eventjes zoet. Geef mij maar gewoon een Linux terminal en ik ben blij :)
Wat gebruiksvriendelijk is, is voor een groot deel subjectief.

Ik gebruik zowel Windows, Mac OS X als Ubuntu en van die drie vindt ik (dat is dus een mening) OS X het minst gebruiksvriendelijk.
Subjectief voor n persoon, maar met gebruikerstesten is uitstekend te *meten* (objectief dus) welk OS het meest gebruikersvriendelijk is voor de massa, gemiddeld genomen.

Let wel dat gebruikersvriendelijker niet per se beter is, om verschillende redenen, en om andere redenen is het vaak weer wel zo ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 juli 2011 23:50]

Oftewel je hele post slaat nergens op. Gebruiksvriendelijkheid is dus niet te meten. Maar wat luccyboy zei was natuurlijk gewoon fanboy gedrag. Heb zel beide systemen en moet zeggen dat ik windows 10x fijner vind.
Tuurlijk slaat het ergens op, anders zou ik het niet posten.

Gebruikersvriendelijkheid is meetbaar, en daarmee (in elk geval deels) objectief te noemen. Dat het vaak beschouwt wordt als subjectief, is een ander verhaal. Je kunt het meten door op verschillende systemen een set taken uit te laten voeren door een groot aantal gebruikers, en te kijken hoe lang ze erover doen, hoe goed ze de taak volbrengen, en hoeveel stress het ze oplevert (ook meetbaar).
Leg dit dan alsjeblieft even uit, wat dat begrijp ik niet:
"Let wel dat gebruikersvriendelijker niet per se beter is, om verschillende redenen, en om andere redenen is het vaak weer wel zo "
dat is wat Steve Jobs je graag wil doen geloven, maar hoewel ik de test nog niet uitvoerig gedaan heb, zie ik het toch niet
maar ik ben dan ook iemand die Office 2003 handiger vind dan Office 2007/2010
offtopic:
Een tijdje geleden heb ik een test gelezen over de gebruiksvriendelijkheid van Windows, Mac OS (ik weet niet of het al OS-X was of nog OS9, ik denk OS-X) en Linux. (OS/2 zat er dacht ik niet meer bij, maar het zou kunnen zijn van wel.

Daaruit bleek, als ik het me goed herinner (wat betreft de tweede plaatsen), dat wie Windows gewend was, het beste overweg kon met Windows, en ook nog wel met OS-X. Wie OS-X gewend was kon het beste overweg met OS-X en ik dacht, daarna met Linux. Wie Linux gewend was, kon het beste overweg met Linux, en daarna met OS-X.

Het meest opmerkelijke echter was dat degene die echt nog nooit iets op een computer gedaan had, toen het beste overweg kon met Linux. Welke DE men gebruikt heeft weet ik niet meer.

En iets ontopic te melden heb ik bij deze thread niet meer.
Installing as we speak :)
Ik ben ook aan het installeren, ben benieuwd naar de update! Hopelijk gaat ie er qua snelheid ook een beetje op vooruit.. daarnaast is de spelling verbetering voor NL natuurlijk mooi meegenomen.. typed toch iets sneller als je wat minder goed op hoeft te letten.. Anyways, 10% nu dus ben benieuwd.
Naast autosuggestie/correctie zorgt het nederlandse woordenboek er ook voor dat je minder fouten maakt tijdens het typen. Het WP7 keyboard vergroot het aanraakgevoelige gebied voor de letters die het verwacht dat de gebruiker op dat moment zal typen. Hier staat er een interessant stuk over geschreven op het research-blog van MS.