Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Nokia-ceo Stephen Elop heeft tijdens een interne bijeenkomst bij Nokia de eerste Windows Phone-smartphone van de Finse fabrikant getoond. Het toestel, met codenaam Sea Ray, doet denken aan de deze week aangekondigde N9.

Volgens Technet.hu toonde Elop het toestel tijdens een interne bijeenkomst voor medewerkers van de fabrikant. Een van de medewerkers heeft de bijeenkomst opgenomen, ondanks Elops verzoek dat niet te doen. De video zelf en stills uit de video lekten vervolgens uit naar de Hongaarse site. Hoewel het om een gecontroleerd lek kan gaan, zou het weinigen verbazen als Nokia-medewerkers informatie laten uitlekken. Elop zou weinig populariteit genieten sinds de beslissing om duizenden mensen te ontslaan en de eigen besturingssystemen Symbian en MeeGo op termijn uit te faseren.

De ceo toont op de video een toestel dat doet denken aan de onlangs aangekondigde N9, een MeeGo-smartphone. Het hoekige design met rondingen komt in elk geval overeen. Er is wel een cameraknop toegevoegd, een eis die Microsoft stelt aan alle Windows Phone-toestellen. Het toestel heeft als codenaam Sea Ray, aldus Elop.

Nokia kondigde in februari aan Symbian uit te faseren ten gunste van Windows Phone. De eerste Nokia's met Microsofts mobiele besturingssysteem moeten eind dit jaar op de markt komen.

Nokia Sea Ray met Windows Phone Nokia Sea Ray met Windows Phone Nokia Sea Ray met Windows Phone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

De link naar de volledige video op YouTube Crazylexes in 'nieuws: Beelden Nokia's eerste Windows Phone-toestel Sea Ray lekken uit'
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 23 juni 2011 19:46]

Video doet het niet :( (IE9 & FF5)
Video doet het wel (chrome), maar duurt tergend lang met laden en is daarna nog steeds constant bezig met bufferen. Oftewel niet te kijken.
Ik weet niet of dit lek positief of negatief is. Natuurlijk is Elop bewust dat de kans op een lek significant was, anders had hij het niet meermaals herhaald geen foto's of video's te nemen. Het zou mij verwonderen dat het lek express is gebeurd. Nokia heeft nood aan een eenduidige strategie en die was, zover ik het laatst hoorde, de WP7 phones geheim te houden tot introductie.
Het lijkt dus meer op een lek van ontevreden en/of onzekere (over de toekomst) werknemers dan een lek georchestreerd vanuit de top van Nokia.

Zulk gedrag van werknemers is moeilijk te vermijden bij Nokia. In zo een klimaat kan geen enkele CEO zich populair maken als hij het bedrijf wil redden, toch niet op korte termijn.
Het gaat nu eenmaal financieel slecht met Nokia. Op operationeel vlak kan ik me niet uitspreken, daarvoor heb je echt meer inside information nodig.
Ontslagen waren quasi onvermijdelijk op lange termijn en dat wist iedereen wel. Welke CEO het ook had moeten aankondigen, geen enkele ging met open armen worden ontvangen.

En men kan niet ontkennen dat ze al geen moeite hebben gedaan ontslagen te vermijden. Zo is er bijvoorbeeld een akkoord geweest met Accenture omtrent de transfer van 2800 Symbian-ontwikkelaars van Nokia naar Accenture.
Misschien konden/kunnen nog meer ontslagen worden vermeden, maar ik krijg toch het gevoel dat men ontslagen probeert te beperken.

nieuws: Nokia bevestigt dat 1400 banen verdwijnen in Finland

Vergeet niet dat ontslaan vooral een pak geld kost op lange termijn. Aanwerving- en opleidingskosten lopen meestal veel hoger op dan de ontslagkosten. Voor veel bedrijven is personeel ontslaan dus een laatste 'reddingsmiddel'.
Er komen in verhouding weinig mensen bij dan dat er weggaan. Symbian is verkocht en de Meego team verkleind. Waarom zou je nog mensen aannemen? Voor de thee?
Die mensen neem je op termijn weer aan als het weer beter gaat...
Er was al eerder een link neergezet met de volledige video maar kwam niet terecht waar ik moest zijn. Ik heb wel de volledige video op youtube gevonden voor de geinteresseerden:

http://www.youtube.com/watch?v=8M1wC0pS_No
Ik snap Nokia niet. Ik weet niet meer welke kant ze willen gaan. Paar manden terug hadden ze besloten dat MeeGo burning platform is en dat ze gaan verder met Symbian en dan met WMP7. Gisteren zijn ze gekomen met super toestel met zeer innovatief OS MeeGo en UI - Nokia N9(lees de handson en editorial op Engadget) En vandaag lekt een N9 kloon met WMP7 - WTF gebeurt nou bij Nokia ??
Je snapt het niet omdat je zelf het nieuws niet goed gevolgd hebt.
Ze hebben juist aangeven Symbian te gaan laten vallen voor smartphones - dat OS willen ze alleen nog maar gaan gebruiken voor simpele budget-toestellen.

Uiteindelijk willen ze volledig over op WP7 als Smartphone OS, maar aangezien ze al flink geinvesteerd hadden in Meego, en ook nog ruim een halfjaar tijd moeten overbruggen voordat de eerste WP7-toestellen verschijnen, brengen ze ook nog een of meerdere Meego-toestellen uit.
Zo simpel is het.
Hoe zou dat komen? Het ontwerpen van een telefoon neemt wel even meer tijd in beslag dan 4 maanden. (Je mag rekenen op makkelijk 18 maanden ontwikkeltijd).
De N9 is al lang in de pipeline, en zou dus dom zijn om deze niet uit te brengen. Dit kan toch wat kosten doen terugverdienen.
Dat deze nieuwe "Sea Ray" op de N9 lijkt, daar verschiet ik niet van. Hardwarematig zullen deze niet veel van elkaar verschillen. En dus besparen ze hierop al wat ontwikkeltijd.
Foontje ziet er wel goed uit, maar ik blijf toch nog wat onzeker over Windows OS op een telefoon. Mijn ervaringen met Windows op de PC zijn niet echt goed...zou het lullig vinden als ik met een WinPhone mijn lieve oma bel en het ding crashed. Zal oma niet zo leuk vinden.
(ik ben een Nokia-user)
Als iets een stabiel mobiel OS is, dan is het wat mij betreft wel Windows Phone 7.
Hiervoor had ik Android en iOS.

Toelichting: M'n WP7 is na de laatste update niet meer uitgeweest.
Crashen is Łberhaupt nog nooit gebeurd. Gebruik > 6 maanden.
De app System Information geeft ook de lange uptime aan, zodat m'n WP7 ook niet toevallig ongemerkt geherstart is.

Mijn ervaring is dus dat WP7 stabieler is als de andere hoofd mobiele OS'en die ik gehad heb.
Dat is mij nou nog nooit overkomen met mijn Windows Phone 7 toestel. Dus denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.
Sterker nog, WP7 phones hebben de minste dropouts en het OS is retestabiel en zeer vloeiend en snel. Probeer het eens, je zult versteld staan ;) Er is meer dan Android, iOS en MeeGo en Symbian :)
Een van de medewerkers heeft de bijeenkomst opgenomen, ondanks Elops verzoek dat niet te doen.
Nou het lijkt mij er heel erg op dat de video van 2 punten is opgenomen die erg stilstaan (statief?) etc. Dus uitlekken lijkt me een beetje overdreven.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 23 juni 2011 15:15]

Inderdaad.

Video vanuit meerdere hoeken, relatief hoge kwaliteit (geen telefoontje denk ik), enz...

Dit heeft wel een hoog 'gecontroleerd lek'-gehalte :P
relatief hoge kwaliteit
Die HD-ready opnamekwaliteit halen de telefoontjes N8 en de C7 op hun sloffen (werkelijk waar).
Wat het meer verraadt, is het gebrek aan shake. Het lijkt wel alsof er een statief is gebruikt. Anti-shake camera's zijn wat groter dan telefoontjes en daarom opvallender.
Wat de "Sea Ray" (en de N9) betreft: ziet er weer chique uit :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juni 2011 15:42]

Het zou aardig opvallen als iemand boven de menigte zo met zijn tel zou gaan staan filmen zonder dŠt elop of een klikkende medewerker het zou zien
Het filmpje komt gewoon van Nokia, want de beelden die we zien van het telefoontje zijn opgenomen door de camera die op het bureau staat. Want die beelden werden op die presentatie waarschijnlijk op een scherm uitgezonden en de beelden in het filmpje komen zeker niet van een scherm. Dus ik denk een gecontroleerde lek.
Ik betwijfel het of het hier om 'anti-shake' gaat. Als de camera gedraaid wordt blijft de achtergrond exact op dezelfde hoogte. Als je vanuit de hand filmt wordt dat knap lastig, ook met 'anti shake'

Ik betwijfel het dus... Ik vind een statief en een gecontroleerd lek veel realistischer...
Op dat punt geef ik je gelijk. Maar wat volgens mij wel kan is dat wanneer hij vroeg om alle cameras etc weg te stoppen hij dit niet deed. Kan het niet zijn dat de video stopt omdat ze zagen dat hij nog aan het filmen was en hem de zaal uit zetten ?
En voor in de plaats dat hij door blijft filmen stopt hij precies net voordat hij de zaal wordt uitgezet?


Feit is dat heel erg weinig echte lekken zijn met dit soort dingen, als je het echt prive wilt houden dan lukt dat ook vrij makkelijk, immers zou je het dan gewoon nog niet laten zien.

Plus lekker boeiend dit, ze laten een zwarte smartphone zien zoals ongeveer 94% van de competitie met knopjes erop, een camera er in en Wp7 erop. Nou nou, wat een verassing.
Om hem dan vervolgens te laten vertrekken met het toestel waar die "vertrouwelijke" informatie opstaat? 8)7
Bijna goed. Ik denk dat de camera man van nokia zelf is die een film maakte voor in een toekomstige documentaire en dat deze video per ongeluk gelekt is.
Roddelblad tactiek, doen of je een groot geheim onthult wekt interesse. Terwijl het gewoon een N9 variant met WP7 is, zo voorspelbaar dat het amper nieuws waarde heeft.
Het feit dat het opgenomen is heeft te maken met dat het voor intern gebruik is. Werknemers die offsite werken, of op het moment niet aanwezig zijn kunnen het dan ook zien.

Vandaar dat de kwaliteit erg hoog is. Het is waarschijnlijk gelekt door iemand die het van het interne circuit van Nokia heeft gehaald en gelekt.
Na het nieuws van alle ontslagen, willen ze toch een toekomstbeeld schetsen. (aandeelhouders etc.)
Nu komen ze weer beter in het nieuws.

btw, screens laten de telefoon een beetje op een LG Cookie lijken :+

[Reactie gewijzigd door Limaad op 23 juni 2011 15:18]

Het is nog steeds uitlekken als dit een interne video was of alleen opgenomen voor afdelingen in andere landen of voor video conferencing.
Elop zou weinig populariteit genieten sinds de beslissing om duizenden mensen te ontslaan en de eigen besturingssystemen Symbian en MeeGo op termijn uit te faseren.
Dat vind ik vreemd aangezien beide stappen volgens mij noodzakelijk zijn om het bedrijf weer gezond te krijgen. Symbian en MeeGo lopen m.i. hopeloos achter op concurrenten iOS, Windows Phone, Android en Blackberry...

Het ontslaan van personeel is natuurlijk nooit leuk maar volgens mij wel degelijk nodig.

Ik vind dit juist positieve stappen richting een beter Nokia...het zou erger zijn om aan Symbian vast te houden...

"Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De vraag of het gebruik van WP7 echt noodzakelijk is of dat Meego sterk genoeg is om de strijd aan te kunnen zal nooit beantwoord worden. Feit is wel dat Nokia niet lekker liep en er intern een flinke strijd gaande was tussen de Meego developers en de Symbian developers. Daar moest iets aan gedaan worden en Elop heeft die knoop doorgehakt.

Probleem is, hij heeft beide stromingen weggegooid en Nokia afhankelijk gemaakt van een derde partij. (En die derde partij is dan ook nog Elop's vorige werkgever) Daarnaast is hij dus flink aan het reorganiseren wat ook niet echt goed is voor zijn imago binnen het bedrijf natuurlijk.

Stappen zijn noodzakelijk, maar ik heb wel het gevoel dat Elop weinig gevoel heeft bij het bedrijf Nokia en zich als een olifant in de porseleinkast gedraagt.
Ik denk dat "paard van troje" wel een goed opmerking was, hij komt gewoon samen met het geld en voor nokia zit er weining anders op dan hem zn gang laten gaan: het zou me overigens niet verbazen als nokia op die manier over een tijdje niet meer fins is maar gewoon in zijn geheel over wordt genomen (al dan niet indirect).
Inderdaad. Het enthousiasme in de "zaal" was erg groot. Ook staken velen hun hand op bij de vraag hoeveel mensen een WP7 toestel hebben.
Net als de N9 een super mooi strak minimalistisch design.
Bovendien in het zwart nog mooier als one tone design.
En de de looks van de N9 zijn overal erg goed gevallen.
Alle ingredienten voor een super start van Nokia+WP7
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 23 juni 2011 15:40]

Geweldige ingrediŽnt dus om van Nokia maar een hardware boer te maken zoals de velen. Nokia maakt geen beeldschermen en SoC's hoe kunnen ze dan opboksen tegen de grote jongens zoals Samsung die alles in huis hebben? Niet...

Ze moeten met een eigen OS komen. MeeGo. Trouwens die ingrediŽnten van jou zorgen er ook voor dat alle software medewerkers bij Nokia verdwijnen. En deze ingrediŽnten zorgen ervoor dat MS meer en meer macht krijgt over Nokia.

Leuke ingrediŽnten die Nokia doen verpesten... meer dan het al was. De beste weg is MeeGo... en dat zeggen veel engineers binnen Nokia behalve de TOP die faalt!

Majha wat verwacht je ook met een MS horse of trojan...
Meego wordt ook niet door Nokia gemaakt maar door een opensource community. Dus je logica raakt nog wal. Je moet je haat voor WP7 maar ergens anders neerzetten.

Meego is een dood spoor.
Je hebt wel gelijk met de opensource community. Maar je kan er wel een grote input in geven als bedrijf. En hoe meer input je geeft des te groter je stuur is binnen een opensource community. Het mooie eraan is dat meerdere bedrijven het grote stuur willen en daardoor heel veel input geven.
Hopelijk is de "Sea Ray" een N9.
nieuws: Nokia presenteert unibody-smartphone met MeeGo

Dan kan de handige tweaker/hacker het naar mij vermoeden gesubsidieerde WP7 toestel kopen en daarna MeeGo er op flashen. :+
Dat is hetzelfde als een Core i7 Pc kopen met 16 GB RAM en daar Windows 95 op installeren. 8)7
Wat een onzin. Zodra je WP7 hebt gezien ben je verkocht en wil je niets anders meer.
Dat is hetzelfde als een Core i7 Pc kopen met 16 GB RAM en daar Windows 95 op installeren. 8)7
Sorry maar deze opmerking slaat nergens op. Het is duidelijk dat je nooit iets met MeeGO of Maemo gedaan hebt. Anders zou je deze actuele Mobile OSen niet vergelijken met een 16 jaar oud OS.

Want het zou zijn een Core i7 PC kopen met 16GB RAM en daar een Linux distro op installeren.
Wat een onzin. Zodra je WP7 hebt gezien ben je verkocht en wil je niets anders meer.
Ik wil het niet om het principe dat ik veel te weinig invloed heb op dit systeem. Daarbij ben ik geen fan van het hele .Net verhaal waarbij je geen enkele native code kunt installeren.
MeeGO en Maemo zijn de meest open OSen voor mobile devices.
Het UI van MeeGo heeft meer toekomst. Het is immers de toekomst omdat het knoploos is. Elke OS wil daar naar toe. ( Android honeycomb, iOS ... )

Daarnaast is MeeGo volwaardiger als WP7. WP7 heeft dan wel een CE kernel. Maar wat er bovenop ligt is veel minder dan wat MeeGo is. Dat is namelijk een volwaardigere Linux distro.
Ben blij dat ze het design van de N9 voortzetten, alleen die dikke randen zijn niet zo mooi. :/ Ze komen trouwens echt wel laat met Windows Phone 7. Er zijn al een half jaar of meer berichten dat nokia smartphones met WP7 aan het maken is.

[Reactie gewijzigd door Thmz159 op 23 juni 2011 15:17]

Onzin. Nokia heeft in februari aangekondigd Windows Phone-toestellen te gaan maken, dat is vier maanden geleden.
Ze hebben daarbij direct aangegeven dat de eerste toestellen begin 2012 of eind 2011 zouden moeten verschijnen. Later is bevestigd dat dit eind 2011 zal zijn. Hier zijn ze van begin af aan duidelijk en helder in geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True