Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: Only

Nokia's chief technology officer Richard Green heeft zijn werk bij de Finse telefoonbouwer neergelegd. Het zou om tijdelijk verlof gaan, maar er gaan geruchten dat Green het bedrijf vanwege meningsverschillen inmiddels vaarwel heeft gezegd.

Volgens Reuters heeft Nokia bevestigd dat Green niet langer als cto optreedt en dat zijn taken worden waargenomen door Henry Tirri, die momenteel het hoofd van Nokia's Research Centre is. Het Finse bedrijf zegt dat Green 'persoonlijke redenen' heeft om het bedrijf 'tijdelijk' te verlaten. De Finse krant Helsingin Sanomat zegt echter dat de topman niet terugkomt: er zouden meningsverschillen over de strategie van Nokia zijn.

Green is niet de eerste Nokia-topman die het bedrijf verlaat: eerder nam Ari Jaaksi, die bij Nokia de Meego-ontwikkeling leidde, ontslag. Daarnaast kreeg het bedrijf met Stephen Elop een nieuwe ceo, en stapte Anssi Vanjoki, het hoofd van de afdeling Mobile Solutions, op.

Het gaat al lange tijd niet goed met Nokia. Het bedrijf ziet zijn marktaandeel nog altijd afnemen en er gaan hardnekkige geruchten dat de Finse telefoonmaker verkocht zal worden: Microsoft zou interesse hebben, maar ook Samsung zou Nokia willen hebben. Eerder kondigde het Finse bedrijf al aan dat het in samenwerking met Microsoft Windows Phone-toestellen gaat maken. Dit was een behoorlijke verandering: Nokia hield zich voorheen vooral bezig met telefoons op basis van het Symbian-besturingssysteem.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ongelofelijk hoe Nokia zich zo kan vergissen in een markt en moet nu toekijken hoe onenigheid het bedrijf nog wat dieper in de put duwt.

Sinds de komst van de Iphone in 2007 zit het bedrijf letterlijk op zijn gat. Nokia heeft nooit het gros van de ontwikkelaars achter zich gehad. Google, Apple en Microsoft konden dat wel.

Daarom is het heel raar dat Nokia niet 100% overschakelt naar één van die platformen en persé een eigen platform wil introduceren dat nog kant nog wal raakt. Zelfs een samenwerking met Intel is misgelopen.

Nokia is tot wat velen denken veel meer dan een mobieltjesbouwer, ze doen fundamenteel onderzoek wat betreft datacommunicatie in samenwerking met de beste universiteiten over heel de wereld. 3G, wifi, noem het, het komt uit hun stal. In dat opzicht kan Microsoft een bedrijf overnemen met een enorm potentieel. 4biljoen (miljard) dollar steekt Nokia jaarlijks in onderzoek. Veel meer dan Apple, maar Apple staat ook bekend om zeer éfficient om te springen met geld ;-)

Nokia dev blog: http://blogs.nokia.com/no...ate=2011-06-09,mode=month


Edit: Ik gok er op dat Nokia wordt overgenomen door Microsoft. Microsoft is erg actief in cloud computing (uiterst geschikt voor mobiele telefonie) en Nokia is zeer sterk op gebied van chips en hardware. Nokia is ook erg actief op de BIRC-landen. Ze hebben als geen andere overal een voet aan de grond. Microsoft doet het juist in die landen erg slecht, maar daar kan nu wel eens verandering in komen.

Als Microsoft dat doet zijn ze in 1 klap de grootste ter wereld. Wat er met HTC gaat gebeuren is ene raadsel, mogelijk gaan ze resoluut voor android.

Enkel al het marktpotentieel van Nokia laat Microsoft watertanden, een overname is kwestie van tijd...

[Reactie gewijzigd door Tsjerno op 10 juni 2011 10:51]

ze doen fundamenteel onderzoek wat betreft datacommunicatie in samenwerking met de beste universiteiten over heel de wereld. 3G, wifi, noem het, het komt uit hun stal.
WiFi komt niet uit de Nokia stal, maar is ontwikkeld door Richard van Nee (Lucent) en Mark Webster (Harris Semi.)
4biljoen dollar steekt Nokia jaarlijks in onderzoek.
4 biljoen dollar is 4.000.000.000.000 dollar per jaar!

Geen wonder dat het zo slecht gaat met Nokia ;)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 9 juni 2011 14:37]

Is dat geen slechte vertaling? Een Amerikaanse Biljoen is bij ons een miljard. Dat is nogal een verschil. 4 Biljoen in onze termen is onmogelijk. Zelfs een groot concern als de Volkswagen Group heeft maar 104 miljard omzet per jaar, een tiende van 1 biljoen.

Bovendien waren de keuzes voor Nokia de afgelopen jaren niet makkelijk. Je moet innoverend blijven en te onderscheiden zijn van de rest. Het symbian project en WP7 snap ik best, alleen denk ik dat ze die projecten al snel hadden moeten afkappen.

Het grootste probleem zit m tegenwoordig in de App markets. Dat is wat de klant wil en waarin je ontwikkelaars ook zover moet zien te krijgen. De enige winstgevende App-market is die van Apple, waarbij de Android market waarschijnlijk binnen korte tijd pas winstgevend zal worden voor ontwikkelaars (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen).

Eigenlijk moet je Apple wel behoorlijk veel respect geven voor hun toetreden in de mobiele markt. iOS is supergoed en geeft precies wat de gebruiker wil (in grote lijnen). Android is natuurlijk in vele opzichten gelijk aan iOS en waarschijnlijk is iOS ook de inspiratie geweest voor Google om te zeggen van; Dat kunnen wij ook. Zo snel kan een marktleider als Nokia haar mojo verliezen aan Apple en nu android phones.

Een ander mooi voorbeeld in de mobiele markt is de Blackberry. Deze mobieltjes bieden wat veel mensen willen en is vanuit een marktperspectief een goed product. Toch heb ik de indruk dat de hardware die erin zit erg traag en ouderwets is in vergelijk met Android phones. Toch succesvol terwijl Blackberry niet afhankelijk is van een app-market. Dus waar heeft Nokia de fout gemaakt?

[Reactie gewijzigd door ownage maxim op 9 juni 2011 15:03]

Blackberry is groot geworden door email en enterprise integratie beter te doen dan Nokia (dat was niet moeilijk) en Microsoft (dat is eigenlijke wel een redelijke prestatie, in het 'hol van de leeuw' Exchange). De populariteit bij consumenten is min-of-meer toevallig omdat touchscreens zo crappy zijn voor messaging, maar ik heb niet het idee dat dit werkelijk een bewuste strategie was - al proberen ze de hype nu zo lang mogelijk te rekken.

Apple heeft de magische formule voor het touchscreen telefoon concept gevonden (niet de eerste, wel de beste), Google heeft het snelst een goede, goedkope knockoff gemaakt (let wel, dit is niet makkelijk als het klinkt!) en de hele OEM markt die een 3rd party OS nodig hebben opgeveegd, en de rest likt zijn wonden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juni 2011 13:08]

- 000 ;)

Ik snap nog steeds niet hoe het komt dat zo ontiegelijk veel mensen die fout maken... Keer op keer op keer op keer op keer :P

Ook kan je zoiets als WiFi niet toekennen aan 1 partij...

http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Alliance

Als je dat doet is het eigenlijk hetzelfde als zeggen dat BluRay van Sony is

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blu-ray

Als laatst vind ik dat "Tsjerno" het onderzoek budget niet bij dit topic had hoeven te betrekken want de kans is groot dat de telefoon afdeling van Nokia wordt overgenomen. De R&D afdeling is tot nu toe altijd buiten schot gebleven bij de overname geruchten

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 9 juni 2011 14:48]

Hoe kun in godsnaam denken dat Nokia 4000 miljard per jaar in onderzoek stopt..
Dacht je echt dat grote bedrijven zoveel geld hadden?
Dit is een verbastering, geen foute inschatting ;-)
4 miljard dollar zul je bedoelen.
Wifi komt uit de stal van de wifi-alliance. 1 van de 3G-standaard komt van Nokia-SIemens, niet 3g an sich.

Samsung geeft meer dan 15 miljard dollar uit aan R&D per jaar. Dat betekent niet dat ook zij de boot zouden kunnen missen.
Sinds de komst van de Iphone in 2007 zit het bedrijf letterlijk op zijn gat.
Da's niet eens helemaal waar - de N95, die gelijktijdig met de 1G iPhone werd geintroduceerd, was de succesvolste telefoon ooit van Nokia en verkocht beter dan de iPhone. Dat heeft Nokia de das omgedaan - ze dachten daardoor dat er met hun non-touchscreen, alles-op-Symbian strategie niks mis was. Al helemaal na het floppen van hun eigen touchstreen telefoons, twee jaar eerder.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juni 2011 12:54]

Biljoen is in er Nederlands: miljard
Of beter: het Engelse "billion" is in het Nederlands "miljard". Het Nederlands "biljoen" bestaat namelijk ook en is 1000 miljard.
hangt er dus vanaf of je het engelse Billion bedoelt of het nederlandse Biljoen.
Billion=1,000,000,000,-
Biljoen=1.000.000.000.000,-
Er zijn binnen Nokia zwaar verkeerde keuzes gemaakt, dat lijkt me wel duidelijk, dus de druk binnen het bedrijf zal ook aardig hoog liggen, waardoor er mensen komen en gaan.

imo zouden ze gewoon Androidtelefoons moeten gaan maken :) de combinatie van het Android systeem met het vertrouwen en degelijkheid van Nokia lijkt me voor velen goed in de oren te klinken.
Mwah dit bericht komt op mij over alsof ze zich echt aan het voorbereiden zijn op een overname. Al de mensen met een echt Nokia hart verdwijnen waardoor een nieuwe directie die stap ,zonder problemen met hun geweten, kan nemen.
Leuk verhaal maar nu terug naar de keiharde feiten.

Ik lees duidelijk dat het slecht gaat met nokia, ze verliezen marktaandeel. De conclusie is dan ook dat het als weggestuurde management of nog zittende oude management schijnbaar te weinig hieraan gedaan heeft.
Deze mensen moeten dan simpel het veld ruimen voor een andere strategie.

Met nokia hart heeft dat niets te maken, de CTO die nu weggaat heeft misschien een nokia hart maar en komt steeds minder bloed door omdat dit oude management de verkeerde keuzes in het verleden gemaakt heeft.

Nu roepen mensen masaal dat de keuze voor windows een verkeerde is, maar dat is nog maar de vraag. Met de keuzes die nokia daarvoor gemaakt heeft hebben ze hun marktaandeel niet kunnen behouden en dus waren het slechte keuzes.

Daarnaast voorberieden op een overname doe je niet in die zin, je wordt overgenomen en tot die tijd doe je er alles aan om gewoon door te gaan en beter te worden, dat is wat nokia aan het doen is.
Er is een sentiment dat Stephen Elop, de huidige CEO van Nokia, het bedrijf simpelweg in de armen van Microsoft (zijn vorige werkgever) duwt. Microsoft heeft een mobieltjesmaker nodig die Windows Mobile een behoorlijk marktaandeel kan geven en Nokia was een gemakkelijk slachtoffer dat al maar marktaandeel aan het verliezen was en geen duidelijke koers had.

Het lijkt er aardig op dat de CTO geen heil zag in Windows Mobile smartphones, maar evenmin de kans heeft gekregen om Symbian naar de 21e eeuw te brengen of Meego werkelijk tot leven te wekken. Wanneer je als CTO met handen en voeten gebonden bent, kun je beter op zoek gaan naar een werkgever die je wel de ruimte geeft.

Voor Elop maakt het verder allemaal weinig uit. Mocht Nokia te gronde gaan, kan hij waarschijnlijk zo weer bij Microsoft aan de bak.
Symbian, Meego feit is ze hebben lang genoeg de tijd gehad daar iets mee te doen en dat hebben ze niet gedaan, zeker als je kijkt naar de ihpone en android die nokia links en rechts klappen uitdelen.

Je kan dan wel roepen het had zo mooi kunnen zijn en het kan mooi worden maar ze hebben tijd genoeg gehad en bewezen dat de markt schijnbaar iets anders wil c.q dat ze die markt niet voor hun konden winnen. De CTO geeft daar leiding aan en trekt nu zijn conclusie hij faalt gewoon.

Of het met windows beter wordt is een goede vraag, symbian en meego zijn echter ook niet de oplossing zoals het lijkt.

Wie weet koopt samsung de boel dadelijk wel, het kan alle kanten op.
Je kan dan wel roepen het had zo mooi kunnen zijn en het kan mooi worden maar ze hebben tijd genoeg gehad en bewezen dat de markt schijnbaar iets anders wil c.q dat ze die markt niet voor hun konden winnen. De CTO geeft daar leiding aan en trekt nu zijn conclusie hij faalt gewoon.
Richard Green is pas vorig jaar in dienst gekomen als CTO. Dus veel te kort geleden om alles om te kunnen gooien en te verbeteren en vlak voordat Elop Nokia aan Microsoft 'verkocht'. Dat Nokia 'volledig' Windows Phone zou gaan, was waarschijnlijk niet bekend bij zijn aantreden, maar kan evengoed een erg goede reden zijn om af te treden. Als je niets kunt beginnen met Symbian of Meego, omdat de CEO toch al besloten heeft voor Windows Phone te gaan, terwijl je hart als CTO daar wellicht helemaal niet bij ligt, heb je weinig keuzes.

Ik ben het er mee eens dat Symbian niet snel genoeg is meegegaan. De specifieke touchscreen versie is nooit snel genoeg gepushed/ontwikkeld, wat heel goed aan het management kan liggen. Meego heeft nooit echt een kans gekregen, aangezien het amper een jaar geleden werd aangekondigd. Maemo, 1 van de 2 linux-distro's waaruit Meego werd opgebouwd, was ondertussen echter al aardig volwassen aan het worden, wat aangeeft dat Nokia weldegelijk een bepaalde drive had.
ja er was intern ook veel ruzie of ze nou moesten veraderen of niet, de oude hierachie van nokia was duidelijk vastgeroest aan het oude systeem
Het lijkt er aardig op dat de CTO geen heil zag in Windows Mobile smartphones, maar evenmin de kans heeft gekregen om Symbian naar de 21e eeuw te brengen of Meego werkelijk tot leven te wekken. Wanneer je als CTO met handen en voeten gebonden bent, kun je beter op zoek gaan naar een werkgever die je wel de ruimte geeft.
Richard Green werkte nog maar sinds februari 2011 als CTO, toen was al bekend dat Nokia voor Windows Phone zou kiezen. Dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat de reden is dat hij opstapt.

"He joined Nokia in 2010 and was named to the Nokia Leadership Team in February 2011. He reports to the CEO. Before joining Nokia, Richard was executive vice president of Sun Microsystem's Software Division"
http://www.nokia.com/abou...ership-team/richard-green
Dat laatste is niet helemaal waar. Als je je wil voorbereiden op een overname doe je er alles aan om de waarde van je bedrijf op korte termijn te vergroten, zodat er zoveel mogelijk opgebracht wordt bij de overname. Dit gaat vaak (maar niet noodzakelijkerwijs) ten koste van langetermijnvisie.
Berichten als deze zullen dan iig niet helpen.
Fitch Ratings has downgraded Nokia’s (NYSE:NOK) long term rating to BBB-, which is the lowest investment grade and the outlook is still negative. This means that Fitch thinks the company is on the brink of being considered a speculative investment.

This is very bad news for the company as pension funds and other low risk institutional investors are forbidden to invest in companies that are not investment grade, and this also means that the company will pay more when issuing bonds.
Ben lange tijd gebruiker geweest van het Symbian platform, maar op een gegeven moment werd duidelijk dat het oud werd.

Men had in hun R&D centra beter moeten verspreiden en meer concurrentie tussen de centra moeten kweken, daar de laatste jaren hun mobieltjes behoorlijk achter liepen.

Als ze vroeg waren ingestapt in de Android boot hadden ze hun stempel op het platform kunnen drukken, toen dat te laat was was het imho iig slim dat ze niet een noodsprong hebben gemaakt om als nog op de boot te kunnen komen.

MeGoo had hun redding kunnen worden, maar in plaats het platform te pushen heeft Nokia het alleen maar versnippert.

Tja als je te lang stil staat word je ingehaald door de concurrentie, en dat geld zeker in de tech industrie waar je een of twee product cycles kan missen, Nokia loopt er nu ongeveer 4 achter, en geen zicht op aansluiting met de volgende 2 generaties, want imho gaat en dan is het gewoon over, en Windows Phone gaat zo als het nu gaat met het platform ook geen reddingsboei worden, daar zien alle huidige nokia model tegen over HTC-Apple-Samsun-LG-SE er gewoon te oud uit, en nu heb ze zoveel achterstand dat niks je meer kan redden.

Want laten we eerlijk zijn het laatste model waar mensen nog zijden van go dat is een bijzonder toestel was te N95, het huidige topmodel de N8 doet voor mij als oud Nokia fan iig weinig om te zeggen "hey dat toestel moet ik hebben"

De HTC Sensation, en de Galaxy S II doet dat iig wel meer, hoewel niet bijzonder veel intresanter dan andere model, doen ze het dat wel op zijn spec.

De N8 ziet er uit onder de motorkap als een oude Trabant, waar de Sensation en de Galaxy S II er uitzien aanvoelt als racewagens. (edit: bedoel daar mee, ook onder de motorkap)


* player-x vond het leuk Nokia gekend te hebben.
Maar het is nu tijd om vaarwel te zegen tegen een oude vriend, en zal weer verwelkomen als hij een reïncarnatie heeft gehad van Samsung of zo.
En als het MS word, jammer dan en R.I.P., want ik zie niet zoveel mensen WP7 omarmen als men met het Android platform doet

[Reactie gewijzigd door player-x op 10 juni 2011 09:39]

Sorry, maar een samsung die aanvoelt als een racewagen... Dan toch eentje met een heel licht koetswerk.
Persoonlijk, als ik een samsung vastneem, dan denk ik aan een Dacia... Prima auto, maar je koopt hem niet voor de afwerking.
/geheel offtopic
Ik heb 6 maanden een Ferrari Dino 308 GT4 gehad (was weer te koop na 2 maanden), en de afwerking en interieur geluid waren vreselijk, en bijna vergelijkbaar met een Trabant.

Daar in tegen was de snelheid en motor geluid super, maar dat maakte niet de slechte kanten van de auto goed.

[Reactie gewijzigd door player-x op 10 juni 2011 09:43]

Jij bent dom, anders is het geen race wagen maar een volkswagen.
Alles wat wij doen is speculere op basis van de weinige feiten die we weten en een hoop geruchten.

Dat de MeeGo-man weg ging nadat MeeGo op een laag pitje is gezet, is logisch, wat moet hij nog doen als MeeGo niet meer verder ontwikkeld hoeft te worden.

Dat deze man weg gaat is echter een ander verhaal.
Het kan zijn dat hij het niet eens was met het nieuwe beleid, beslissingen zoals Symbian en Maemo/Meego uit te faseren en over te stappen naar Intel chips, en daarom door het management op non-actief is gesteld, maar het kan ook zijn dat hij uit onvrede met de toekomstige plannen gewoon zelf besloten heeft om op te stappen.

Zelf zou ik, als ik bij Nokia werkte, ook niet gelukkig zijn met de huidige koers en indien mogelijk me gaan oriënteren op een andere bezigheid.

Maar het kan inderdaad ook zijn dat hij gewoon stopt omdat zijn gezondheid niet optimaal is, de gezondheid van zijn vrouw (neem even aan dat hij getrouwd is) niet goed is, zijn relatie wilt verbeteren o.i.d. hetgeen slechts een paar voorbeelden zijn van inderdaad 'persoonlijke redenen' en dat soort dingen houd je ook meestal liever privé..
Dat idee had ik ook, totdat ik op Nokia site las dat hij sinds 2010 in dienst van Nokia was en pas sinds 2011 in het Leadership team zat.
Nog meer Android phones is niet wat de wereld nodig heeft. Ik denk dat inderdaad Nokia een aantal verkeerde keuzes gemaakt heeft en daar eigenlijk nog steeds mee door gaat. Symbian te laat een nieuwe UI gegeven (immers de UI is het enige wat er niet goed is aan Symbian), Meamo voor Meego laten vallen, Meego niet snel genoeg van de grond krijgen, focus op de middenmarkt verloren (S40 6000 serie toestellen graag), nu het WP7 avontuur waar volgens mij de klanten helemaal niet op zitten te wachten.
Nog meer Android phones is niet wat de wereld nodig heeft.
De wereld misschien niet, maar nokia wel om van de afgrond gered te worden waar ze nu recht op af gaan (nog in de verte hoor, niet dit jaar) ;)

Androids zijn op het moment de meest verkochte telefoons en dus de grootste markt, al is het maar tijdelijk het had zeker uitgemaakt voor nokia, ik had er zekers 1 gekocht want Nokia maakt hele goede telefoons, alleen de software zuigt aan alle kanten :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 juni 2011 14:24]

Precies, het gaat er hier niet om een OS te pakken wat andere fabrikanten nog niet hebben of niet ondersteunen, het gaat er hier om dat je een OS pakt wat goed werkt, wat de consumenten willen en wat dus ook zal verkopen.

In dit geval is dat dus Android, wat ook gewoon een kei van een systeem is, verder zijn er al wat WP7 telefoons op de markt van verschillende fabrikanten, maar ik hoor en zie er vrij weinig van, laat staan dat ik ook maar iemand ken die een WP7 telefoon zou willen.

WP7 loopt alweer zover achter qua apps etc dat het moeilijk wordt nog grond te zetten tegen de concurrentie (iOS, Android, BB). Hoeveel mensen kiezen er al niet meer voor windows mobile doordat WhatsApp er niet op werkt? Een heleboel.
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Ik heb laatst WP7 even op mijn HD2 gezet en het ziet er fris en fraai uit en het werkt erg snel. WP7 moet zeker nog iets volwassener worden maar deze transitie is Android ook goed doorgekomen.

Voor Nokia zou WP7 best een goede oplossing kunnen zijn aangezien ze hiermee wel onderscheidend blijven en met WP7, wanneer het nog wat beter is uitgewerkt, een kwalitatief mooi besturingssysteem in handen hebben.
Klopt misschien, alleen heeft Nokia nog wel de tijd om het uit te werken? :)
Nokia hoeft neit zoveel uit te werken. Dat doet Microsoft wel. Nokia kan het beste gewoon zover mogelijk van het OS wegblijven. Het blijkt iig telkens weer dat Nokia geen goede GUI bouwer is.
Dat is ondertussen al gebeurd. Joe Belfiore heeft al bevestigd dat er bij Microsoft werkende Nokia devices zijn met de Mango update.
In dit geval is dat dus Android, wat ook gewoon een kei van een systeem is, verder zijn er al wat WP7 telefoons op de markt van verschillende fabrikanten, maar ik hoor en zie er vrij weinig van, laat staan dat ik ook maar iemand ken die een WP7 telefoon zou willen.
WP7 telefoons worden in Nederland nog niet officieel ondersteund en de hier verkrijgbare toestellen zijn engelstalig en krijgen ook straks, met de Mango-update niet de NL taal.
Dit is inmiddels al zo vaak geschreven, dat je zou denken, dat een tweaker dit toch wel weet.

Niet iedereen wil een engelstalig toestel (ook later weer lastiger te verkopen), dus is 't niet meer dan logisch, dat veel mensen, die serieuze interesse hebben, wachten op een nederlandse versie.
Nederlands wordt na de Mango update volgens mij gewoon ondersteund hoor...

http://nl.hardware.info/n...htenmolen-windows-phone-7
Zover ik weet niet (kan me natuurlijk ook vergissen), UI van de huidige engelstalige telefoons blijft gewoon Engels, wel is dan een nederlandstalig woordenboek beschikbaar.
Iedereen die straks een WP7-Mango device koopt kan deze in het Nederlands gebruiken. Volledige UI en woordenboek.
Early adopters die nu een WP7 toestel hebben krijgen wel het woordenboek, maar niet NL in het OS.
Voor mij geen enkel bezwaar.

Iedereen die claimt dat WP7 hopeloos achter ligt vat niet het volledige plaatje.
Op dit moment denk ik dat het in de basis het beste en modernste mobiele OS is. Het mist vooral nog wat features in de API's. Dat heeft tot gevolg dat app-ontwikkelaars niet alles kunnen maken. Met de Mango release worden de meeste beperkingen opgeheven waardoor WhatsApp eigenlijk meteen mogelijk is.

Ik ben benieuwd in ieder geval... geef het eens een kans straks.
Een extra speler op de markt is uiteraard nooit slecht, het betekend gewoon meer keus voor de consument.
@peterh: Ik heb zelf een Omnia 7 en ik kan het alleen maar beamen.
Er zijn momenteel een aantal zaken die nog niet goed zitten, maar in de mango update worden deze weggewerkt (tasks, multitasking, ...).
Ik zie hier op tweakers.net ook heel veel mensen het OS afbreken. Maar ik denk niet dat dit mensen zijn die het al gebruikt hebben. Feit blijft wel: Momenteel kan het nog niet tippen aan Android en iPhone. Maar de basis is prachtig, en de Mango update veel belovend :Y)
altijd appels met peren veren vergelijken.
android vergt veel paardenkracht dus 1 gigdualcore ++++ laat het soepeler lopen
windows 7 loopt al vlot bij 1 gig meer zo aardig zijn maar resulltaat zul je niet zie
symbian^3 loopt al vlot bij 680 mhz hetzelfde
ios weet ik niet


maar elke systemen hebben eigen vereisten, omdat android toestellen altijd grootste proccessors hebben wilt nix zeggen of het beter is :P
Maemo 5 loopt bij 600 mhz goed, en bij 1,15 ghz ook :)
Android is korte termijn visie, motorola gaat er van weg, andere zitten gevangen in het google web. nokia mag de eigen maps niet houden.

Nee android is nu populair maar voor harwaremakers een steeds minder keuze.
+1
Ik denk dat Nokia geen schijn van kans had gehad door de zoveelste Android maker te worden.
Androids zijn op het moment de meest verkochte telefoons
Correctie: Androids zijn op het moment de meest verkochte smartphones.

Featurephones verkopen (nog) beter, smartphones zijn ongeveer 27% van de totale telefoonmarkt,
Zie http://www.asymco.com/201...the-beginning-of-the-end/
inderdaad.

Nokia aan de android? goeie snelle toestellen? vergelijkbaar in snelheid en prijs met de andere grote spelers?

Nokia staat nog steeds bij veel mensen op nummer 1 qua degelijkheid. Dat zouden ze uit moeten buiten.
Nee nog meer Bada achtige phones zijn zeker wel wat de wereld nodig heeft?

Het zou juist goed zijn als er maar 3 OS'en zijn, applicaties worden sowieso door derden ontwikkeld.

Als er 6 verschillende besturingssystemen zijn heeft dat ook niet bepaald voordelen.
De grootste mobieltjes markt ligt nog steeds in het <100€ marketsegment waar (tot mijn weten) de ios,android en Windows telefoons niet aanwezig zijn. In het topsegment zat Nokia al een tijdje aan te modderen. Hun grootste probleem is echter dat ze in het <100€ telefoon segment ook klappen krijgen van ZTE, Huawei en ander chinees geweld.
Als Whatsapp achtige diensten meer en meer voet aan de grond krijgen dan zullen mensen echt wel iOS en Android telefoons kopen.

Ook al zijn die dan duurder dan 100 euro.

Whatsappen is gewoon een nieuwe ontwikkeling die de nieuwe trend wordt in communicatie dus de markt voor sub 100 Euro telefoons zal sowieso uitsterven of alleen doorgaan in arme landen.
"Whatsappen is gewoon een nieuwe ontwikkeling die de nieuwe trend wordt in communicatie dus de markt voor sub 100 Euro telefoons zal sowieso uitsterven of alleen doorgaan in arme landen."

Klinkt me niet goed in de oren. De euro < 100 bestaat al jaren bij een grote groep gebruikers. Een nieuwe applicatie (Whatsapp) betekent echt niet het einde van deze markt. Je krijgt tenslotte gewoon meer telefoon voor steeds hetzelfde bedrag, dus over een paar jaar is een nu slimme telefoon dan gewoon een budget telefoon.

Een telefoon van 10 jaar geleden van hfl 350 kon ook alleen maar bellen, sms-en en een alarm af laten gaan ...
Ik kan me voorstellen, dat tweakers een beetje gekleurde blik hebben ;) maar er zijn idd nog steeds heel veel mensen, die alleen een telefoon nodig hebben, geen mobiele computer en voor wie een toestel onder de 100 euro dus prima voldoet, deze mensen kunnen WhatsApp sowieso niet gebruiken, want ze gaan geen tientje per maand extra betalen voor een internetbundel en de meeste goedkope telefoons hebben geen WiFi.
Helemaal mee eens. Vaak willen die mensen dan ook nog eens een toestel dat een week op 1 batterij lading doet.

Die maak je echt niet blij met een smartphone die iedere dag aan de lader moet.
Ja maar op dumb phone kan je dus geen Whatsapp draaien.

Als je wilt Whatsappen heb je dus 1 van de 5 grote OS'en nodig.

En als jij dus een telefoon neemt die of het nou lager of hoger dan 100 euro is zolang het niet beschikt over een besturingssysteem waar je Whatsapp op kan draaien en als Nokia dus een dergelijk besturingssysteem weigert dan verliezen ze dus marktaandeel.
Op Symbian S60 en ^3 kan je prima Whatsapp draaien, en je post is dus volledig nutteloos...

Net als al die andere posts die beweren dat Whatsapp alleen op iOS en Android draaien.
Ach man, Whatsapp is al tijden ook voor Symbian^3 en zelfs voor S60 3rd edition te verkrijgen, hoor. Dat is dus blijkbaar niet de killer app om iets te laten slagen.
Wat is de reden dat Whats App niet op andere platformen kan draaien? Het kan eigenlijk makkelijk op budget telefoons draaien dus dat is eigenlijk geen reden om iOS en Android te gebruiken (in theorie natuurlijk want nu is het niet op elk platform beschikbaar)
Je denkt toch niets dat iemand honderden euro's extra gaat uitgeven aan een smartphone, om dan een paar euro te besparen in zijn sms/bel kosten?
Eerder ongeveer het ~150 euro marketsegment wat een grote groei gaat beleven, kijk bijvoorbeeld naar de HTC Wildfire en de BB Curve die erg gewild zijn vooral onder de jeugd.
De combinatie van Nokia en wp7 is een heel wat betere combo. Android is er imho al genoeg
Ik denk als ze zich gefocust hadden op Maemo en daar 100% op hadden ingezet dat ik nu met een Maemo telefoon liep. Native Linux <3.
Het liep super soepel en als er meer mobieltjes waren die er ook op liepen zou er in alle hoeken veel meer apps zijn en dergelijke. Het is gewoon klein gehouden.

Maar de N900 kon gewoon niet mee met de andere hardware...

Tsja en WP7..
"Maar de N900 kon gewoon niet mee met de andere hardware..."

Dat hoor ik wel vaker van mensen. Die geen N900 hebben.
Ik heb er 1 en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden. :)
En als het echt nodig is zet je hem gewoon op 1100 mhz. (ondemand)
waarom zeuren mensen nog steeds dat wp7 en nokia een grote fout zou zijn?
denk dat het juist een goeie combi is..
Je bent de meest succesvolle telefoonbouwer, maar je wordt de laatste paar jaar links en rechts ingehaald door andere fabrikanten en wat doe je? Je stelt de man die verantwoordelijk is voor het enige mobiele OS dat het nog slechter doet aan als CEO. Vervolgens sluit die man een deal met zijn oude vriendjes...

Natuurlijk wordt er geroepen dat WP7 veel beter is dan alle voorgangers, maar voorlopig blijft het marktaandeel enorm achter bij de concurrentie. Er wordt zelfs geroepen dat het marktaandeel daalt!

Het feit dat Microsoft miljarden dollars aan Nokia betaalt om ze zo gek te krijgen WP7 te gebruiken, geeft al aan dat MS zelf ook weinig vertrouwen heeft in WP7. Het al oude "marktaandeel kopen"...

[Reactie gewijzigd door jeroenr op 9 juni 2011 14:45]

Niet weinig vertrouwen, maar economisch inzicht.
Microsoft en Nokia wisten allebij heel goed dat de aankondiging Nokia Miljarden zou kosten. Daarom betaalt Microsoft aan Nokia een onbekend bedrag. In ruil daarvoor moet Nokia licentiegelden af gaan staan aan Microsoft en gaat Nokia software ontwikkelen voor WP7.
Een zakelijke overeenkomst dus om WP7 een duw(tje) te geven in de markt. Eén waarvan het tot nog toe lijkt alsof het heeft gewerkt,
@ Caelorum "Eén waarvan het tot nog toe lijkt alsof het heeft gewerkt"

Tja hoor hierbij een linkje met eerder strategische telefoonpartners van MicroSoft. De samenwerking ging ze allemaal niet best af (understatement). Je kunt lezen hoe oa LG, Palm en Motorola (bijna) kapot zijn gegaan door de samenwerking met MS.

In memoriam: Microsoft’s previous strategic mobile partners
http://www.asymco.com/201...trategic-mobile-partners/

[Reactie gewijzigd door zap8 op 9 juni 2011 15:32]

Da's wel een beetje krentenpikken, HTC is bijvoorbeeld door Windows Mobile groot geworden. Juist omdat de gevestigde orde circa 2001 (Ericsson, Nokia, Siemens, Motorola) niet met Microsoft wilde samenwerken, moesten ze met toen-nog-onbekende Aziatische merken (oa HTC) de markt op. HTC en MS zijn inmiddels wel uit elkaar, maar je kan moeilijk zeggen dat ze niks aan de samenwerking hebben gehad.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juni 2011 12:41]

Nu probeert Microsoft het omgekeerd lijkt wel, Windows Mobile groot maken met Nokia.
In de console branche gebeurt het toch regelmatig dat ontwikkelaars worden betaald om een exclusief spel te maken voor hun console?

Waarom dan niet bij de telefoonindustrie?

Wie heeft daar last van?

Waarom zou je er bezwaar tegen hebben dat een bedrijf dat doet?

Ja je kan het zielig vinden dat ze marktaandeel niet zelf kunnen creeeren maar Microsoft maakt gebruik van hun mogelijkheden om geld te verdienen.

Apple maakt toch ook gebruik van hun mogelijkheden door bijvoorbeeld uitgevers te dwingen 30% af te staan aan Apple?
Natuurlijk wordt er geroepen dat WP7 veel beter is dan alle voorgangers, maar voorlopig blijft het marktaandeel enorm achter bij de concurrentie
Beter zijn heeft nog niet veel met marktaandeel te maken als je systeem pas ne tuit is. okt vorig jaar.. en er weinig toestellen zijn.
De gebruikers zijn allen vooral enthousiast, zo "'slecht"is het dus niet.
De combi is op zich niet verkeerd, echter heeft WP7 niet echt een unique selling point. Het probleem voor Microsoft is dat ze weinig zaken hebben die WP7 echte meerwaarde geeft ivm android of Ios. De markt neemt deze toestellen vanwege het gebruiksgemak, de functies die erop zitten en de acceptatie van een groot publiek. MS zal iets moeten verzinnen om mensen over te halen om massaal voor hun telefoons te gaan kiezen. De rest simpelweg volgen gaat geen succes brengen.
WP7 lijkt me anders méér selling points te hebben dan android... De Interface is uniek, maar ook handig en snel. De diepe integratie van social networking is ook bijzonder. Verder schijnt WP7 een heel efficient en snel OS te zijn, dan met relatieve lage specs uitstekend uit de voeten kan.

Wat voor unique selling point heeft android eigenlijk?
"Google is hip" en "gratis diensten" lijken me wel handige selling points... (in die mate zelfs dat de anderen die gratis diensten gaan kopiëren).
WP7 heef op dit moment geen WhatsApp. Mensen zien op dit moment iPhone en Android in hun vriendenkring. Vaak nemen ze dan een telefoon die ze op die manier kennen.

Het is trouwens even afwachten hoe snel en efficient WP7 is wanneer de basis functies straks worden uitgebreid. op dit moment heb je immers alleen nog basis functies en mis je dingen die op andere smartphones standaard wel kunnen.
Het is niet persé verkeerd, maar waarom zou een groot bedrijf als nokia niet op 2 of meer paarden wedden? Zelfs het relatief kleine HTC heeft android én windows telefoons.
Nokia wil een eenduidig beeld hebben wat betreft hun OS, ook al zijn er diverse verschillende symbian versies in omloop het blijft Symbian.

Ze willen geen Samsung zijn die zoveel verschillende lijnen heeft met verschillende OSen dat je per merk al niet eens door de bomen het bos meer kan zien.
Nou ik vind het Nokia bos nu ook niet echt logisch ingericht :P Oke het OS is overal hetzelfde maar je hebt sowieso 3 verschillende versies en iets van 60 verschillende toestellen. Nokia moet gewoon back to basics... 5 Android, 5 WP7 en 5S40 telefoons en meer ook niet. Zo heb je 1 OS voor de budget en in je smartphone segment heb je keuze uit 2 verschillende OS'en (en bij elke 100 euro stap heb je een toestel)... Ik wil bijv nooit meer Windows op mijn telefoon, WP7 vind ik niet echt je van het :P (mening dus niet op reageren aub) maar zou zeker wel flink wat betalen voor een Nokia icm Android. En zo heb je enorm veel mensen die hetzelfde denken als ik doe, terwijl je ook veel mensen hebt die WP7 weer boven Android verkiezen dus zo kunnen ze tenminste hun oude klanten weer bedienen... Met de focus op WP7 vermoed ik dat ze niet al hun oude klanten terug zullen verdienen waardoor ze gedoemd zijn om een kleine speler te worden (dit is een vermoeden dus hier hoef je ook niet op te reageren)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 9 juni 2011 14:39]

Stukje bij beetje zakt Nokia nu zo'n diep gat in, dat het waarschijnlijk afgelopen gaat zijn met Nokia als speler op de markt voor smartphones. Wellicht dat ze in het goedkope mobieltjes-segment nog wel zullen blijven. Qua smartphones gaat het gewoon niet meer gebeuren. Punt. Daar is Nokia niet innovatief genoeg voor gebleken en daar is Windows Phone 7 ook niet innovatief genoeg voor. Met Android, iOS en Blackberry OS die prima de zakelijke markt bedienen en prima integreren met Microsoft-software als Exchange en Windows maar ook met services als Google Docs, Dropbox, etc., is er voor Windows Phone 7 bijna geen markt meer.

Een opstapeling van wat allemaal vergissingen lijken gaat maar door... helaas...
Die services zoals dropbox zijn google docs zijn ook niet echt geschikt voor de zakelijke markt. Er zitten toch wat beveiligingsissue's aan en bieden ze ook weinig garanties, dacht ik tenminste.
Wellicht is hier nog wel ruimte voor een windows7/nokia combo.

En wat is er zo innovatief aan android/iOS en BB voor de zakelijke markt?
Ik zou even gaan googlen op BES ( Blackberry Enterprise Server ) en daarna je vraag opnieuw stellen :).
Sinds Stephen Elop CEO is daalt de het aandeel Nokia door zijn slechte presentatie bij het bekendmaken van de toekomstplannen, en het is een gok of WP7 echt een succes wordt voor Nokia.

Aandeelhouders en werknemers hebben geen vertrouwen in Stephen Elop als CEO.
Zonde allemaal hoor. Ik heb nu een aantal weken een Samsung Galaxy S2 en daarvoor een Nokia N97.

Die N97 irriteert me nu nog mateloos als ik eraan terugdenk. Wat een onding, en dan een jaar lang wachten op de beloofde firmware update, maar niets.

Het was / is zo teleurstellend dat Nokia bij mij op de strafbank gezet is. Ik moet de komende jaren even helemaal niet aan een Nokia telefoon denken.

En met mij denk ik heel veel andere gebruikers.
Naar mijn mening heeft Nokia een handvol succes telefoons gehad. Hardwarematig meestal goed. Ze waren een van de 1e met cameratoestellen. Maar zoals iedereen al weet zijn de Finnen niet sterk in software. En als het zo te lezen aan Richard Green lag zouden ze nog aanmodderen met Meego. Is hun gekelderde marktaandeel niet een signaal?

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 9 juni 2011 14:31]

Volgens mij bleef juist de hardware achter maar gaf iedereen symbian de schuld. Sinds de n95 is er geen goede hardwarematige telefoon uitgekomen die marktleidend was. Zelfs de N8 en de E7, die op zich goede toestellen zijn, zijn niet 'de beste in de markt'.
Nokia heeft geen iPhone4 gehad, geen HTC Sensation, geen Samsung Galaxy S(2).
En dat heeft juist alles met de hardware te maken, daar lopen ze gewoon mee achter.

Dat symbian de schuld krijgt is nonsense.
Symbian is niet het makkelijkste systeem maar wel een heel goed systeem. Android is niet erg veel gebruiksvriendelijker voor onervaren/niet technische gebruikers.
Ergens heb je gelijk maar ik heb ook wel een beetje het gevoel dat Symbian nooit iets met die extra snelle hardware zal doen. De interface is nu al vrij vloeiend
Als je geen OS hebt dat past bij dat soort hardware heeft het ook geen zin om het te bouwen ofwel?
Symbian bleef IMO erg achter en heeft ervoor gezorgd dat de hardware dus ook achter bleef.
Wat heb je aan een 4" touch screen als je het OS er niet fatsoenlijk mee kunt bedienen? Of een dualcore proc als de apps op het OS zodanig worden gebouwd dat deze er geen gebruik van maken (bijv.vanwege backwards compatibility)?

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 9 juni 2011 15:26]

De eerste met camera's waren de Japanse fabrikanten.

Zoals Sharp, NEC en Casio.
Niemand heeft ooit beweerd dat de Symbian kernel beroerd is. De rest daarentegen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True