Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: RadiusK

Microsoft heeft ontwikkelaars toestemming gegeven een tool uit te geven, waarmee gebruikers zelf buiten Marketplace om apps op hun toestel kunnen zetten. De ontwikkelaarsgroep Chevron gaat wel geld vragen voor de tool.

De ChevronWP7-tool komt binnenkort uit, maar een exacte datum van release is nog niet bekendgemaakt. Chevron, een samenwerkingsverband van drie ontwikkelaars, wil dat gebruikers via PayPal een klein bedrag overmaken voor ze de tool kunnen gebruiken.

De afgelopen maanden hebben fabrikanten en softwaremakers hun beleid tegenover ontwikkelaars die ongeautoriseerde software willen uitbrengen voor smartphones versoepeld. Zo kwam Sony Ericsson met een bootloader-unlocker, stuurde Samsung ontwikkelaars een gratis toestel op om een custom rom te maken en gaat HTC de beveiliging van zijn bootloaders afhalen. Microsoft is de eerste maker van een besturingssysteem die toestemming geeft voor een 'jailbreaktool'.

ChevronWP7 was kort na de de release van Windows Phone 7 te downloaden. De tool is nog steeds te vinden via fora, maar de ontwikkelaars hebben hem zelf offline gehaald. De tool maakt het mogelijk om het toestel te unlocken, zoals ontwikkelaars dat kunnen. Op die manier kunnen apps op het toestel worden gezet die niet in Windows Phone Marketplace staan.

Chevron-ontwikkelaar kreeg t-shirt van Microsoft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Het ontgaat me een beetje, waarom eerst een beveiliging wordt ingebouwd, om vervolgens de omzeiling ervan toe te staan. (Doet me een beetje denken aan de OV-chippoortjes op Amsterdam Amstel, die de hele tijd maar open staan.)
DIt lijkt me voorts een voortijdige dood van de marketplace inluiden.
Helaas, want ik zou het fijn vinden als er naast Apple en Google nóg een serieuze speler op de markt zou komen.
Denk er nog eens goed over na.

Er zijn gebruikers die gewoon hun telefoon willen gebruiken zoals een doodgewone gebruiker, geen gezeur willen met instabiele apps, en apps willen hebben die niet uit de toon vallen met de rest van hun apps. Microsoft bewaakt die stabiliteit door de apps te keuren. Dan krijgen ze een 'seal of approval' (of niet), gaan ze de Marketplace op en weet iedereen dat het kwaliteitsapps zijn.

Dan heb je de gebruikers die hun telefoon aan alle kanten willen kunnen tweaken, die instabiliteit minder belangrijk vinden, die de volledige functionaliteit van hun telefoon willen kunnen gebruiken (hoe lastig dat dan ook kan zijn), etc. etc. Niks mis mee.

Microsoft wil beide groepen ondersteunen, maar natuurlijk weinig tot niks willen betalen voor die laatste groep. Microsoft doet heel veel moeite om het die eerste groep naar de zin te maken. Die tweede groep vindt dat 'ie geen hulp nodig heeft. Microsoft zegt niet meer dan dat ze dat prima vinden. Installeer je instabiele, maar onmisbare apps, maar zeur er verder niet bij hen over als ze bepaalde mindere bijwerkingen hebben.

En dat is gewoon prima. Zou Apple ook moeten doen.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 19 juni 2011 12:18]

En dat is gewoon prima. Zou Apple ook moeten doen.
Doen ze toch ook? Ze gebruiken die jailbreakers ook meteen om de lekken in hun eigen systeem op te sporen, om ze vervolgens zelf te dichten in een nieuwe release. Dankbaar gebruik maken van het probleem heet dat. ;)

[Reactie gewijzigd door Froggle op 19 juni 2011 12:41]

MS wil gewoon voorkomen wat er nu al jaren op iOs gebeurd, een constant kat- en muisspelletje tussen ontwikkelaars en jailbreakers.
If you can't beat them join them, en daar ben ik het wel mee eens :)
Lijkt me niet.
- Ten eerste kost dit geld om mee te beginnen. De eerste drempel.
- Daarnaast zullen de meeste gebruikers geen weet hebben van deze toekomstige mogelijkheid.
- En het belangrijkste is gemak. Er is niets makkelijker dan een app kopen in een app store/marketplace.
Als MS er voor zorgt dat de marketplace voor WP7 echt goed werkt, dan is het gemak ervan duidelijk te verkiezen boven applicaties van andere plaatsen downloaden en installeren. Kijk maar naar de repositories voor de diverse linux distro's. Als het even kan dan kies ik toch echt voor het gemak van updates via apt of yum en niet handmatig.
Mooi dat het principe er al is. Waarom zou je de hele tijd een kat en muis spel spelen als je ook gewoon kan samenwerken :)
Vraag me wel af wat dit "kleine" bedrag is, aangezien devs $99 moeten betalen voor een app hub account.
Dit is gewoon strategisch van Microsoft. Met dezelfde restricties als bijv. op de iPhone en de houding van Apple ten aanzien van jailbreaks zal Windows Phone 7 nooit slagen. Apple komt weg met hun beleid, MS zou daar echt niet mee wegkomen en iedereen zou het toestel links laten liggen.

Door community hacks/mods kan iets heel populair worden, dat zie je ook bij games bijv.
Wat Microsoft nu doet is eigenlijk niet veel meer dan een PR statement maken en dat is het: WP7 komt standaard met restricties en om daar omheen te komen moet je jailbreaken. Ook Apple doet weinig tot niets om jailbreaks tegen te gaan, en het is ook niet zo dat Microsoft nu ineens gaat meewerken aan de ontwikkeling van deze jailbreaktool ofzo, eigenlijk zeggen ze alleen maar dat ze hem niet gaan dwarsbomen of je telefoon actief gaan bricken als je jailbreakt. Ik zie dus weinig tot geen verschil met iOS.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 19 juni 2011 13:16]

Ik zie dus weinig tot geen verschil met iOS.
Dat is wel een erg genuanceerde uitspraak. Bij iOS vervalt gewoon je garantie als je jailbreakt. En het is dat de wet in de vs het nu toestaat anders had Apple er wel achteraan gezeten, bovendien patched Apple aktief om jailbreaks ongedaan te maken of te voorkomen.

Dat vind ik toch een heel verschil met dit.
bovendien patched Apple aktief om jailbreaks ongedaan te maken of te voorkomen.
Sinds de NoDo update werkt de originele ChevronWP7 ook niet meer. Ik vraag me dus ook af of je überhaupt wel kan "jailbreaken" (vage term, 't is gewoon een normale developer unlock) op een post-NoDo telefoon. Dus is dat de reden dat MS het goedkeurt, of zet MS de weg voor unlocks weer open, of heeft het Chevron team een nieuw gat ontdekt waardoor hij alsnog unlockt kan worden?

.edit: ah:
In collaboration with Microsoft, we (the ChevronWP7 team) will be delivering on our goal to make Windows Phone development more accessible by providing an approved device unlocking solution for a small fee.
Waarschijnlijk hebben ze dus een officieel certificaat gekregen van MS (de unlock tool werkt door een webserver te faken die de telefoon vertelt dat hij developer-unlockt mag worden. Aangezien dit HTTPS verkeer was is er een certificaat nodig, en pre-NoDo kon je een dergelijk certificaat installeren op je telefoon alvorens te unlocken, waardoor de telefoon de gefakete webserver accepteerde. Maar dat certificaat was niet geissued door een trusted CA, en wat ze in NoDo waarschijnlijk hebben gefixt was dat ze voor de unlock alleen certificaten van trusted CA's accepteerden)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 juni 2011 20:24]

Erger nog als je paypal gebruikt op een gejailbreakt iphone dan krijg je een bericht dat paypal niet werkt
Ja inderdaad. De Windows Phone verkoopt al niet al te best omdat de keuze uit apps niet zo groot is terwijl het systeem wel redelijk goed werkt ten opzichte van Windows Mobile 6.5. Ik denk dat dit wel eens wat kan helpen met het omhoog brengen van de verkoopcijfers. Mede omdat Windows Phone toch wordt gekocht door de wat slimmere mensen die precies weten hoe dit werkt buiten om met applicaties installeren.
Ik denk niet dat het komt door de keuze aan apps maar meer door de ondersteuning in bepaaldede meeste :+ landen en onwetende verkopers.

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 19 juni 2011 12:08]

Ookal woon je in een niet ondersteund land, dan kun je alsnog wel apps downloaden uit de marketplace. Het enige wat je moet doen is een amerikaans email adres opgeven en dan krijg je toegang tot de marketplace, indien je dus al eerder een nederlands email adres hebt ingevult dan zul je dus een hardreset moeten doen.

Heb het zelf al gedaan met mijn HD2 en daar kan ik ook gewoon in de marketplace, al moest ik wel eerst een activerings code aanvragen bij microsoft (welke ik na niet veel moeite ook zomaar kreeg) :P

Met Tom XAP Installer kun je trouwens al software vanaf de computer op je telefoon installeren..

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 19 juni 2011 12:22]

Die Tom XAP installer werkt alleen als je device unlocked is. Wat trouwens zo is voor iedere WP7 rom voor de HD2, dus dat scheelt weer ;)

Verder denk ik dat dit vooral onder tweakers helpt met het populairder maken van WP7. Voor de gewone consument zal het niet direct uitmaken, behalve dan omdat tweakers het sneller aan zullen bevelen.

WP7 zit naar mijn mening gewoon goed in elkaar, alleen heeft het voor Nederland nog wel echt een NL-woordenboek nodig en moet je gewoon je eigen live-ID kunnen gebruiken. Dat laatste wordt mogelijk met Mango, dus dat scheelt. Andere dingen zoals Live messenger worden eindelijk ook mogelijk met Mango, dus dan kan WP7 nog wel eens een grote boost krijgen.
MS is slim. Het gaat ze er nu om om zo snel mogelijk marktaandeel te krijgen met hun OS en if you can't beat them than join them is het motto.

Apple laat helemaal niet toe, schermt alles af en MS doet nu precies het tegenovergestelde. Dat kan wel eens een hele slimme zet zijn.
ah, met een Developper account kon je het ook al
Typo: met een bootloader unlcoker,

Ik las dit gister al op mijn WP7, goed dat Microsoft niet het kat- en muisspelletje aan gaat zoals Apple dat doet.
Windows Phone gaat trouwens steeds beter lopen. Ook in Amerika begint WP7 een kleine comeback te maken.
Het grootste probleem is dat winkelmedewerkers niet erg graag WP7 aanbevelen. Het gros wat daar rondloopt is Android fanboy.

@Thekoekepeer; Er zullen waarschijnlijk geen risico's aanzitten, anders had Microsoft het nooit goed gekeurd. Ze hebben elke positieve publiciteit nodig, zo'n smetje zou dan niet erg helpen.

[Reactie gewijzigd door Novermars op 19 juni 2011 12:05]

Het kan heel goed dat de meeste verkopers android fanboys zijn.
De vraag is waarom? Is het product beter? Is het omdat windows een slechte rep heeft?

Het kan verschillende redenen hebben. Maar wat ik wel weet is dat windows niet echt veel fanboys heeft. Onder de programmeurs in mijn opleiding is het precies hetzelfde. Als ze een baan aangeboden krijgen van microsoft wilt niemand de baan. Maar als google komt dan vechten ze er echt om.

Laten we eerlijk zijn microsoft heeft zijn producten uitgemelkt. In de 250 euro voor een os. Ze zijn het rijkste bedrijf in de wereld dus ze hebben echt veel gevraagd.
Het heeft nooit geprobeerd iets gratis aan te bieden, iets voor de mensen. Google aan de andere hand biedt alles gratis aan. Msn, messenger, live heeft nu een enorm grote opslag. Dat was dus nooit gebeurd zonder de google.

Ik kan wel begrijpen waarom android liever wordt aangeboden dan een windows phone. Dat gezegd ik heb niet echt iets tegen microsoft. Ik zit op hun os en ze hebben hun woord waargemaakt ze proberen iedereeen een pc te verkopen. En ze hebben geld op een eerlijke manier verdient. Ook hebben ze hun monopoly positie misbruikt iedereen wilde er wel het geld aan uitgeven. En met dat geld kunnen ze nu veel doen.

Een fatsoenlijke phone os bouwen, met xbox hebben ze een andere miljarden bedrijf aangevallen. Namelijk sony en zeker niet zonder succes. Het verschil tussen toen en nu is dat microsoft hard moet werken het heeft concurrenten erbij en een slechte rep.
Dus ik verwacht goeie producten of ze zullen langzaam sterven.
Het idee dat google alles gratis aanbiedt is de kracht van google.
Ben ik niet met je eens. Microsoft heeft juist een zeer goede reputatie. Zeker na de release van de XBox, Windows 7, Office 2007 en Windows Phone 7 zijn ze ontzettend innovatief en daadkrachtig bezig.
Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat Microsoft geen goede reputatie heeft. Waarom anders draaien miljoenen PC's wereldwijd op Windows en waarom anders gamen miljoenen gamers op een XBox?
Ik denk dat met Windows Phone 7 Mango de mobiele wereld wel eens goed op zijn kop kan gaan staan. Het WP7 Mango platform is vooruitstrevend, innovatief en steekt qua gebruiksvriendelijkheid en GUI met kop en schouders boven Android en iOS uit. Android en iOS zijn platformen voor apps terwijl WP7 een volledig geintegreerd OS is met alle functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid die je van een mobiel OS mag verwachten. En meer...

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat mijn HTC HD7 een update krijgt met Mango. :)
Microsoft heeft juist een zeer goede reputatie.
Qua veiligheid ('malware ondersteuning') in elk geval absoluut niet.
Android tegenwoordig wel dan ?? (hiermee oog ik op veiligheid)
Verder heeft MS een grote fout gemaakt door alleen apps in .Net/Silverlight toe te staan, waardoor apps voor WP7 nooit portable zijn en voor geen enkel ander apparaat gebruikt kunnen worden. Hoeveel bedrijven denk je dat hun hele app gaan herschrijven om de underdog in het land der mobiele platformen tegemoet te komen? Het resultaat is duidelijk: het aantal apps blijft achter, en dat is dit keer niet omdat het platform redelijk jong is...
Elk WP7 topic weer hetzelfde ongefundeerde geblaat door dezelfde mensen... Het aantal apps op WP7 stijgt sneller dan dat van elk ander platform deed.

Een nieuw mobiel OS op de markt zetten is een kwestie van de lange adem. Toen Google Android kocht en op de markt zette was praktisch iedereen even pessimistisch als nu over WP7. Ben toch eens blij voor innovatieve concurrentie, in plaats van partij te kiezen voor één merk en dat tot vervelens toe te verdedigen.
Het grootste probleem is dat winkelmedewerkers niet erg graag WP7 aanbevelen. Het gros wat daar rondloopt is Android fanboy.
Niet alleen in de VS hoor, was met mijn vorige telefoon terug naar de winkel gegaan omdat ie constant crashte.
Had m al verteld dat softwareupdates niet helpen en ook al een task29 (formatteren dus) had gedaan.
En maar blijven janken dat het allemaal de schuld van windows mobile is. Intussen zijn eigen Iphone (bij hem echt een aaifoon) maar de hemel in prijzen.Uiteindelijk hebben ze toch echt de electronica in mijn HD2 moeten vervangen.

Meer ontopic:
Goed om te zien dat de openheid van winmo 6.x toch weer mogelijk is. Alleen jammer dat het er niet meer standaard in zit. Vond ik toch de grote kracht van winmo.
Ik las dit gister al op mijn WP7, goed dat Microsoft niet het kat- en muisspelletje aan gaat zoals Apple dat doet.
Op welke manier speelt Apple precies een 'kat en muis spelletje met jailbreakers' dan? Ze proberen niet actief jailbreak tools te blokkeren of de auteurs te vervolgen, ze maken geen gejailbreakte apparaten onklaar, ze blokkeren niet je toegang tot de App store, ze maken geen Cydia apps onbruikbaar, en ze patchen niet eens actief de exploits waarmee de jailbreaks werken, behalve als het om beveiligingslekken gaat. Het enige dat ze bij Apple niet doen is rekening houden dat je jailbreak blijft werken als er OS updates komen. Wat is precies het verschil behalve dat Microsoft er een statement over maakt en Apple er gewoon geen woorden aan vuil wil maken?
Doen ze wel. Menig update maakte de vorige jailbrake van m'n destijds iPhone ongedaan. Een van de fixes van de update was dan juist het lek dichtgooien die de vorige jailbrake mogelijk maakte.
Misschien omdat het serieus lek is die men ook op een andere manier kan misbruiken?
Daarnaast is het vrij logisch dat na een update je jailbrake ongedaan wordt gemaakt, het is nou niet iets wat Apple out of the box kan ondersteunen.

Edit: Vraag me echt af waarom dit bovenstaande stukje tekst ongewenst krijgt? Ik zit hier geen kul te praten.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 19 juni 2011 19:22]

Daarnaast is het vrij logisch dat na een update je jailbrake ongedaan wordt gemaakt, het is nou niet iets wat Apple out of the box kan ondersteunen.
Inderdaad, alle andere applicaties die op je iPhone staan VOOR dat je update zijn er ook af als je geupdate hebt, het is toch niet mogelijk dat Apple al die applicaties maar out of the box kan ondersteunen...
Ownee, dan kan het wel.... alleen niet met tools die ze zelf willen...

Ik hoop in ieder geval dat iemand binnenkort een HTML5-App-Store maakt voor iPhone die de ingebouwde versie vervangt... Zonder al die "Wij van WC-eend vinden onze eigen app beter dan die van jou, dus die van jou mag er niet in.... want misschien een betere applicatie dan die ene die jij nu indient..."
Microsoft is de eerste maker van een besturingssysteem die toestemming geeft voor een 'jailbreaktool'.
Volgens mij staan er in de android market al veel langer tools die specifiek voor rooten bedoeld zijn hoor :)
Daarnaast staan er genoeg apps in die zonder geroot toestel geen zin hebben in diezelfde android market
Volgens mij staan er in de android market al veel langer tools die specifiek voor rooten bedoeld zijn hoor :)
Klopt echter moet je voor support van de toestellen niet bij Google maar bij de leverancier zoals HTC en Samsung zijn (tenzij je natuurlijk een officiele Google telefoon hebt). Die stellen dat de garantie vervalt bij een geroot toestel voor zover ik weet. Dat de tools verkrijgbaar zijn wil niet zeggen dat je na gebruik nog kunt aankloppen voor ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Bor op 19 juni 2011 12:14]

En die leveranciers als HTC en Samsung hebben geen "goedkeuring" voor dat rooten gegeven? ;)
Nee dat hebben ze niet. Voor zover ik weet kun je garantieclaims met een rooted telefoon bij bv Samsung wel vergeten. Zeker wanneer het toestel gebricked is. Bij HTC is dit voor zover ik weet weinig anders.

[Reactie gewijzigd door Bor op 19 juni 2011 13:08]

Het weghalen van de unlock is zeer gemakkelijk. Het is tegenwoordig ook zeer gemakkelijk om een volledige backup te maken van je wp7 toestel.

In het ergste geval kan je images terug zetten op je telefoon als hij gebricked is ;)

zie xda
Nou logisch toch? Op desktop Windows hoef je ook alleen maar op "ja" te klikken (of een administrator-account invullen) in het UAC-schermpje om jezelf administrator-rechten te geven... In OSX is een wachtwoord intypen voldoende, en in Linux ook.

Daarom snap ik nooit waarom er op telefoons toch altijd zo moeilijk over gedaan wordt. Als iemand toch weet waar-ie mee bezig is, laat em dan toch. Mensen die het niet snappen zijn beschermd tegen weet ik wat, maar mensen die weten wat ze doen, kunnen gewoon hun gang gaan.

Goed zo Microsoft. Je zou haast denken dat ze goeie telefoonsoftware bouwen. Ze hebben er vertrouwen in. Nu alleen moet die tool nog gratis worden en door MS zelf gemaakt worden.
Het probleem is dat mensen die het snappen andere mensen de jailbreak aansmeren, dus dezelfde gebruiker die niet weet waar die mee bezig.
Probleem als er dan iets mis gaat, omdat de telefoon niet meer beschermd is, bijv hoge telefoon rekening door virus of door een programma die de persoon heeft geïnstalleerd die denkt er verstand van te hebben.

De meeste mensen die hun telefoon jailbreaken, doen het om de gratis programma's, waar ze normaal voor moeten betalen.
En ja sommige om een icon te veranderen.

Apple maakt dankbaar gebruik van de jailbreak wereld en dat wil Microsoft ook doen.
Apple maakt dankbaar gebruik van de jailbreak wereld en dat wil Microsoft ook doen.
Dat doet Apple helemaal niet. Die heeft een actief beleid om jailbrakes tegen te houden.
Dat geneuzel is als jailbraker erg frustrerend want je blijft na iedere update bezig om de jailbrake weer mogelijk te maken. Helaas gemerkt door eigen ervaring.

Dat wil Microsoft JUIST NIET doen door samenwerking met het Chevron team.
Er wordt een drempel ingebouwd door hier een kleine vergoeding voor te vragen.
Na de ervaring met m'n iPhone destijds lijkt me dit met m'n huidige Windows Phone daarom juist enorm prettig. De enige vraag is wat de "kleine vergoeding" zal zijn.
Het probleem is de domheid van de gebruikers dus. Sorry dat het ik zo laat overkomen, maar dat is het gewoon. Omdat gebruikers niet met de spullen om kunnen gaan, worden ze kreupel gemaakt zodat ze niet meer kapot kunnen.

Stel je doet in je windows start -> "cmd"-> run as administrator. En dan blijkt dat je eenmalig moet betalen om dat te mogen doen. Come the fuck on zeg. Het is verdomme MIJN pc, mag ik ff zelf weten wat ik ermee doe?! Gelukkig mag dat ook.

Mijn Android toestel heb ik dan ook geroot door er CM7 op te installeren. Waarom? Het biedt extra features, is beter up-to-date, en laat toe dat je applicaties installeert die Google niet vertrouwt. Nou ik vertrouw Google niet, dus ik heb helemaal niets met hun vertrouwen te maken. IK vetrouw iets, en dat is daarmee voldoende.

Maar de extra features (talloze extra instellingen vooral) doen het em.

Wat Apple doet moet Apple weten. Die zijn dom bezig, omdat ze echt compleet alles dichttimmeren. Je ziet dan ook dat iPhones alleen worden gebruikt door mensen die het niet interesseert, mensen die op het appeltje geilen en mensen die van toeten noch blazen weten. Jailbreaken is zinloos, want het blijft een kreupel toestel, bijv om het feit dat het geheugen niet uit te breiden is (wat ik met mijn foon al twee keer heb gedaan).
Die $99 worden dubbel en dwars terugverdiend. Ik verwacht ook een bedrag dat niet hoger uitvalt dan $5.

Neem een voorbeeld aan de app store van apple. Daar betaal je $299 per jaar voor een developer account, maar er zijn genoeg ontwikkelaars die tonnen binnenslepen aan apps die $0,99 kosten.


Edit: oeps verkeerde knopje, was een reactie op MarluXiaXI

[Reactie gewijzigd door Extreme smell op 19 juni 2011 12:05]

Bij Apple betaal je 99 dollar per jaar als individuele gebruiker.

Geloof dat het 299 dollar is voor enterprise maar dan ben je niet verplicht om via de apple store te deployen en heb je ook geen restricties.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 juni 2011 12:27]

Ik heb de indruk dat er bij Microsoft de laatste jaren toch een mentaliteitswijziging aan het plaatsvinden is: waar vroeger al wat nog maar naar open-source rook, verketterd werd, lijken ze toch door te hebben dat er wel degelijk een win-win situatie kan zijn.
Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat dit komt vanuit een "if you can't beat them, join them" instelling komt (dit zou weleens een valabel argument kunnen zijn), maar het resultaat vind ik toch wel best ok (als je kijkt naar hun steun voor codeplex, Umbraco en nu dit: leuk!).
Microsoft kampt met een imago probleem en ik denk dat ze dat eindelijk een keertje proberen op te vijzelen. Ik kan het alleen maar toejuigen :)
Ben het helemaal met je eens.

Bovendien ik moet zeggen dat WP7 ook helemaal geweldig is. Al mijn collegae met een Iphone kijken er jaloers naar. Zeker ook vanwege dat fantastsche OLED scherm van Samsung.
Wel een goede zaak, zo kun je je toestel nog meer naar eigen smaak inrichten, alleen ben benieuwd hoeveel mensen hier nu echt gebruik van gaan maken, de meeste mensen zijn al blij als ze apps kunnen downloaden voor hun toestel, om zoiets als dit dan te gaan doen zullen, volgens mij, veel mensen te risky vinden, niet dat er risico's aan zitten (waarschijnlijk) maar veel mensen lijkt het niks om hun apparaat aan te passen naar hun eigen smaak, ze laten het vaak zoals de maker het heeft bedoeld (m'n ouders als voorbeeld nemend) :P
Mooie van dit soort tools, en deze ontwikkeling in het algemeen, is dat je duidelijk instemt met het opengooien van het volle potentieel van een OS, en dat de officiele support van de leverancier daar ook ophoud. Op deze manier blijven Apple en Motorola straks natuurlijk wel als paria over. En eerlijk gezegd snap ik dat niet helemaal want sinds Apple een boel features heeft overgenomen die oorspronkelijk alleen met jailbreaken mogelijk waren hebben veel minder gebruikers daar ook behoefte aan... en je gaat je toch niet druk maken over een klein deel van de gebruikers?
Niks mentaliteit. Bedrijfs strategie. Als ze dit zouden blijven blokkeren, kwam dat hele wm7 platform echt niet los. En dus ook geen verkoop, geen development, niks. Net als apple die dit oogluikend toelaat. Geen garantie? Ik heb al honderden jb'ed iphones rma zien gaan, waarbij jb ook uit de diagnose komt, maar alles wordt toegelaten. Oja, en als je wel gezeur krijgt. Dan weet je zelf ook wel wat je ermee hebt gedaan. Huilieface. ;-)