Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

LG heeft nieuwe firmware voor zijn Cinema 3D-tv's uitgebracht met een gewijzigd algoritme voor passieve 3d-weergave. De nieuwe routines maken het mogelijk om 3d-beeld met een resolutie van 1080i in plaats van de huidige 540p te tonen.

LG maakte tot op heden gebruik van een algoritme voor de weergave van 3d-content waarbij om en om twee frames werden getoond: een met 540 beeldlijnen voor het linkeroog en eenzelfde voor het rechteroog. Doordat per oog maar de helft van de verticale beeldresolutie getoond wordt, zijn zwarte horizontale lijntjes in beeld te zien als je dicht bij de tv zit. Vooral bij games, die vaak maar een resolutie van 720p gebruiken, kan dat storend zijn.

Bij het nieuwe algoritme worden in hetzelfde tjidsbestek vier frames getoond: twee frames met even en oneven beeldlijnen voor het linkeroog, gevolgd door twee frames met even en oneven beeldlijnen voor het rechteroog. Dit levert per oog een geïnterlaced beeld met 1080 beeldlijnen op. Met het algoritme zou de 3d-weergave van Cinema 3D-tv's de beeldscherpte van 3dtv's op basis van actieve 3d-technologie benaderen.

Om na installatie van de nieuwe firmware het nieuwe 3d-algoritme te gebruiken, moet de TruMotion-bewegingscompensatie worden uitgezet. Een nadeel van het nieuwe algoritme zou kunnen zijn dat beide ogen bewegingsartefacten waarnemen. Bij 2d-weergave is dit vaak zichtbaar als een soort lichtkrans rond objecten.

[update: 09/05/2011]: De firmware-update zal pas eind juli verschijnen voor de Cinema 3D-tv's, aldus Remco Teijsse, productspecialist bij LG Electronics Benelux.

LG Cinema 3D 1080i per oog in 3d

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Dit is natuurlijk goed nieuws gezien mijn voorkeur altijd al naar passieve brilletjes uitging. Geen geflikker aan mijn hoofd.

Maar ik snap het niet helemaal. Je hebt een scherm, daar zit een fysieke laag overheen (zo stel ik me dat altijd voor) die verder statisch is en de verschillende beeldlijnen om en om onder een andere hoek circulair polariseert.

Met de bril op kun je fysiek maar 540 lijnen zien per oog.

Hoe kan met een ander algoritme dit nou veranderen? Ik bedoel wat gebeurt er dan? Zie je dan steeds de lijnen van boven naar beneden springen? En maken je ogen daar dan een vol beeld van?

Ik kan me dat haast niet voorstellen. Zou het moeten zien in het echt.

Ik kan niet wachten tot de nieuwe LG's hier verkijgbaar zijn (pt)
Bij 1080P (Progressive) zou je met deze techniek inderdaad 540 lijnen per oog zien. Ze gebruiken hier echter een trucje met 1080i (interlaced). Ze laten snel achter elkaar de 540 even en 540 oneven lijnen voor je linkeroog zien, gevolgd door die voor je rechteroog, etc. Hierdoor lijkt het voor je oog of er 1080 beeldlijnen zijn.

Wat ik wel interessant vind is dat (als het plaatje klopt) de polariserende techniek blijkbaar razendsnel geschakeld kan worden voor de even en oneven beeldlijnen.

Ik vraag me ook af wat de effecten zijn voor de overige aspecten van de beeldkwaliteit. Als je gaat van 100% van de tijd 540 beeldlijnen voor het linkeroog en 540 beeldlijnen naar het rechteroog naar slechts 50% van de tijd (immers, 2 volledige frames voor links, dan twee rechts etc.) waar ook nog eens de beelden per oog interlaced zijn, dan vraag ik me toch af hoe prettig dat beeld wordt. Het lijkt stiekem een beetje op een omgekeerde shuttertechniek.

Ik ben er in ieder geval erg benieuwd naar, een goede passieve 3D oplossing staat hoog op mijn lijstje van wensen.

[Reactie gewijzigd door pagani op 7 mei 2011 01:53]

Volgens mij bijna goed :-)
De polarisatie per beeldlijn is vast, dat is die laag die over het scherm zit. Zonder bril zie je dat niet en heb je full HD. Met bril ziet elk oog maar de helft van de lijnen.
Voor de update werd dus per oog alleen maar de even (of oneven) beeldlijn uit het bronsignaal getoond (met max 200Hz gok ik), na de update wordt per oog eerst de even, en daarna de oneven beeldlijn (of andersom) getoond (max 100Hz). Het is dus niet eerst de info voor het linker oog en daarna voor het rechter oog. Elk oog krijgt continue beeld, vandaar dat het rustiger is dan actieve 3D.
Elk oog krijgt dus op dezelfde fysieke beeldlijn snel wisselend 2 lijnen van het signaal te zien. De hersenen zien dus per oog toch alle info en bouwen daar een gedetailleerder plaatje van dan voor de update. De vraag is of dit onrustiger over komt bij snelle bewegingen. Daar zie je meestal het verschil tussen interlaced en volledig beeld. Ik ga het wel zien :-) De TV is al even geleden besteld.

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 7 mei 2011 08:50]

Ja precies, maar als ik deze logica doorzet, zou je met dit algoritme de resolutie van mijn laptop monitor kunnen verdubbelen van 1366*768 naar 1366*1536

Dat lijkt me heel erg stoer, maar niet realistisch.
Nog meer reden om nog even te wachten voor de aanschaf van een 3D-tv.

Op het moment worden nog teveel kinderziektes eruit gehaald en nieuwe algoritmes/optimalisaties uitgevoerd.

Al heb ik liever 3D-tv's zonder bril en x aantal kijkhoeken, maar goed dat zal wel weer te lang duren...
Ik zal je even blij maken: brilloze 3D TV aangekondigd voor het einde van het jaar :) deze tv heeft een kijkhoek van 30 graden. Met een kijkafstand van 3 meter betekent het dat je maximaal 1,7 meter naast de tv mag zitten. (tan30 x 3 = 1,7)

OT: Niet slecht, 1080i, maar voor PC spellen mag het best nog wel meer resolutie hebben, maar ik heb wel hoop dat dat snel gebeurd.
Brilloos gellof ik niet zo in.

Passieve 3D lijkt me vooralsnog de beste optie. Geen dure bril waarvan de batterijen op gaan, geen knipperend beeld dat de helft van de tijd zwart is (voor beide ogen om-en-om), overal scherp beeld.

Maar wat een verwarrend verhaal in dit artikel zeg:
LG maakte tot op heden gebruik van een algoritme voor de weergave van 3d-content waarbij om en om twee frames werden getoond
Om en om? Dwars door elkaar heen bedoelt men dan toch? Het leuke aan passieve 3D is dat beide ogen de hele tijd beeld krijgen. Doordat het dwars door elkaar heen loopt verlies je ook de helft van je resolutie (bij de traditionele techniek). Dit is echter veel minder erg dan het lijkt; 1080p heeft bijna 7 keer zoveel pixels als ouderwetse SD (standard definition) dus de helft daarvan is toch nog steeds ruim drie keer zo goed als vroeg‚h.

Deze techniek klinkt wel veelbelovend, maar k hoop niet dat het 'geknipper' ten koste gaat van rustig beeld.

Waarom je voor PC spelen nog meer nodig denkt te hebben snap ik niet. 1080i is gewoon de maximale resolutie hoor, alleen is het beeld interlaced maar als het goed is zie je dat verschil niet.
Brilloos gellof ik niet zo in.
Tip: ga eens in Amsterdam CS met de metro; ik was direct overtuigd toen ik daar 3D weergave zag op 4 schermen zonder bril terwijl ik naar de metro liep.
Inderdaad toen ik dat zag was ik ook direct overtuigd, echt super vet gewoon :D
Helaas nog onbetaalbaar voor de normale mens.
Wat nodig is voor "Full HD" passieve 3D schermen zijn 2160 fysieke beeldlijnen.1080 voor links, en 1080 voor rechts.
Of ze bedenken een techniek waarbij de 1080 beeldlijnen het licht om en om polariseren met bijv 60 Hz: per seconde zijn er dan 30 beelden voor ieder oog. Dat lijkt me makkelijker dan een scherm produceren met een dubbel aantal pixels.
In een paar jaar tijd hebben we HD-Ready , Full HD en nu weer 3D gekregen. de "brilloze 3D t.v." is er eigenlijk al. Toshiba had al in december j.l. een serie uitgebracht , al vielen de verkopen tegen. Ikzelf bezit tot mijn frustratie nog een HD-Ready t.v. , maar omdat alles zo snel gaat , weet ik niet waar ik moet instappen. Het punt is , dat het naast het feit dat het net zoals de PC prijzen zeer snel omlaag gaat , het tweede is dat er nog veel te doen is met de t.v. op dit moment. Full HD komt nog steeds met verbeteringen , waardoor je of voor hetzelfde geld meer krijgt als je 3 maanden wacht , of flink kan besparen. En 3D t.v. zou ik nog niet kopen , misschien een klein model voor tijdelijk als je het kan betalen. Ik ga voorlopig nog even tegen de muur oplopen elke keer als ik een leuke aanbieding zie.
Ik heb een 3D tv maar de content is weinig dus veel heb je er niet aan. Echter is het uitkijken van een hele film in 3D een hele klus. Doordat de brillen actief zijn worden mijn ogen snel moe en wordt ik dus slaperig. Met normale films of 3D in de bios heb ik dit niet. Ik heb een Sony 3D tv dus geen hokitoki merk.
Bij 2d-weergave is dit vaak zichtbaar als een soort lichtkrans rond objecten.

Grappig, want bij alle TV's waar zo'n digital natural motion dit moet voorkomen is juist dat ik deze artifacts zie als de optie AAN staat en IMHO een rustiger beeld als de optie UIT staat. Het komt zoooo onnatuurlijk over..
hopelijk gaan ze voor 3D snel UHD toepassen zodat het gewoon in 1080p kan worden gekeken. omzetten naar 1080i vindt ik een beetje een stap terug, hou het dan op 720p welke meestal rustiger kijkt dan 1080i...
Hmm nergens de update te vinden.

Type TV : 42LW570s
Update versie: 03.06.06

Of is dit de nieuwste versie?

[Reactie gewijzigd door J.Bonte op 6 mei 2011 22:48]

De update schijnt niet voor de 5xx serie te zijn. Op avforums zou LGBlogUK het nog uit gaan zoeken maar voorlopig alleen voor de 6xx serie.
nu kan ik alles uit mijn ps3 halen :D
shit psn ligt eruit :( toch nog maar niet.
ps3 kan geen full HD 3D, er is zelf een limiet opgelegd door sony zelf.
Games mogen niet boven 720p 3D gaan op de ps3.
Gaat prima hoor..
Zolang je maar binnen de 1080p 60 blijft kan je gewoon full 3d beelden doen.
(edit: ik bedoel dus voor 3d moet je delen door 2, dus 1080p 30 fps kan wel, maar of de PS3 dat trekt voor gaming.. voor Blu-ray films gaat het prima. Die zijn immers 1080p 24 fps.)

Maar loopt GT5 3D is al hoger dan 720p 3D (ook volgens mijn tv)

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 6 mei 2011 19:38]

Jouw TV bepaald wat hij binnenkrijgt. Als je PS3 het beeld op 720P rendert, en daarna een upscaling naar 1080P uitvoert (wat je kan kiezen als je dat wil), dan zal je TV het als 1080P beelden herkennen.

PS3 is voor 3D in games "begrensd" op 720P zoals Dr.TS schijft: bijv. Gamer.nl

Films kunnen wel in hogere resolutie worden weergegeven. bijv. enadget.

Ik heb een 720P tv (Panasonic 37" plasma) aan mijn PS3 hangen. Dat deze TV 720 lijnen i.p.v. 768 lijnen heeft heb ik altijd een sterke plus gevonden. Ik heb mijn PS3 dan ook ingesteld als "altijd 720P" uitvoer, en mijn TV herkent elke 1080P blu-ray als 720P , omdat dat de resolutie van het verschaalde beeld is.

Edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Nelissuh op 6 mei 2011 20:21]

HDMI 1.4(de standaard voor 3D TV's) schrijft ook voor dat 1080p 3D enkel met 24fps kan, simpelweg niet genoeg om een game fatsoenlijk te kunnen spelen.

Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat 3D inderdaad erg zwaar is voor de hardware... Elk frame moet 2x gerenderd worden, 1 frame voor elk oog...
Sony heeft er voor gezorgd dat dit zo in de HDMI 1.4 specs kwam. Dit had helemaal niet gehoeven, maar ja dan kon een concurrent het wel eens beter gaan doen...
HDMI is natuurlijk geen standaard coir 3d tv's. net zo min als actieve vs passieve brillen dat zijn. 24fps is neem ik aan een 3d bluray standaard waarvoor het voor een tv wel handig is om daarmee om te kunnen gaan.
Dat komt omdat 3D 2x zo veel kracht kost, en daarom kan het ook niet in 1080P op de Playstation 3 in 3D, en daarom ook in 720P 3D Max, en dat ziet er nog steeds goed uit.
3D kost nŪet twee keer zoveel "kracht".

De voornaamste beperkende factor bij de consoles op dit moment is het geheugen. Laat dat geheugen voor 3D nu weinig uitmaken: Dezelfde objecten zijn in beeld (dus zelfde models en textures, zelfde lichtbronnen etc., allen ťťn keer geladen in het geheugen) maar worden alleen uit een andere hoek gerendered. Als je dat renderen ook nog eens een beetje correct implementeert hoeft dat echt niet te leiden tot twee keer zoveel werk voor de GPU.

Er is dus wel wat meer werk voor de GPU, en gezien de huidige consoles al tegen de limieten aan liepen (zowel qua geheugen als gpu/cpu) is dat de voornaamste reden om 3D op 720P weer te geven.

[Reactie gewijzigd door pagani op 6 mei 2011 19:27]

Natuurlijk, sommige data is voor beide beelden hetzelfde, maar aangezien er 2 camerapunten zijn moet het renderen gewoon 2x gebeuren. Qua grafische berekeningen is het daardoor bijna het dubbele.
maar het zijn geen 2x volledige resolutie beelden, maar een soort van om en om
Dat is waar maar er is vooralsnog een 'penalty' voor het extra renderen.

2x 60 fps of 1x120 fps is vooralsnog een verschil. (voorbeeldje.)
echter zijn er slimmere manieren om 3D beelden te creeren door met oa de framebuffer leuke trucs uit te halen weet bijv Guerilla bij killzone3 3D te gebruiken tegen een veel lagere performance hit dan 50%.

ook veergeet men vaak dat de hele gamelogic niet nog een keer berekend hoeft te worden, dus dingen zoals particle effects, AI, animaties etc etc die blijven hetzelfde.

dus met een beetje geoptimaliseer komt men al een heel eind.

edit:typo

[Reactie gewijzigd door freaq op 7 mei 2011 13:57]

Beperkende factor is denk ik ook HDMI 1.3
daarom ook de "ps3 kan geen full HD 3D" .....
je kan nog steeds alles er uit halen alleen niet met mensen online :+ :) :) 8)7
Ik raad je toch geen tv-kijk marathon aan met zon producten :*)

wat een brainwash praktijken zijn me dat al die technieken :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True