RIM bevestigt BlackBerry Bold met touchscreen

RIM heeft op zijn eigen website de komst bevestigd van een BlackBerry Bold met touchscreen. De pagina met de nieuwe telefoon werd snel verwijderd. De presentatie van het toestel wordt komende week verwacht op BlackBerry World.

Uit de pagina waren geen specificaties van het toestel op te maken, maar er stond wel een eerste screenshot van BlackBerry OS 7, de nieuwe versie van het besturingssysteem van RIM. De nieuwe smartphone, die de naam Bold meekrijgt en niet Bold Touch zoals eerdere geruchten deden geloven, heeft een qwerty-toetsenbord, trackpad en touchscreen. Daarmee komen de bedieningselementen overeen met de vorig jaar gepresenteerde Torch, maar dat toetsenbord was uitschuifbaar.

Volgens eerdere geruchten verschilt de nieuwe Bold in veel opzichten van de oude. Het scherm is weliswaar ongeveer even groot, maar heeft een veel hogere resolutie: waar de huidige Bold 480x360 pixels heeft, zou de nieuwe 640x480 pixels tonen. De processor is eveneens opgeschroefd: RIM zou de Qualcomm MSM8255 gebruiken, een processor die onder meer ook zit in recente Android-toestellen van HTC en Sony Ericsson.

RIM houdt volgende week in Orlando zijn eigen conferentie BlackBerry World, waar Tweakers.net bij aanwezig zal zijn. RIM-ceo Jim Balsillie zei vrijdag dat huidige BlackBerry's uit de tijd raken, waardoor een nieuwe line-up nodig is. Beurshandelaren konden daar niet op wachten: het aandeel van RIM daalde vrijdag met 15 procent door de uitspraken van de topman.

BlackBerry Bold

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-04-2011 • 15:02

55

Reacties (55)

55
52
32
3
0
2
Wijzig sortering
maar er stond wel een eerste screenshot van BlackBerry OS 7
RIM zou de Qualcomm MSM8255 gebruiken
Dit zou raar zijn aangezien tot nu toe steeds gemeld werd dat QNX (os 7) een dualcore zou vereisen. Dat heeft die soc niet. Dus of QNX vereist toch geen dualcore, of OS7 is toch nog geen QNX (lijkt me vreemd), of die soc klopt niet...
OS7 heette tot voor kort 6.1. Het is gewoon een doorontwikkeling van OS6 en is nog steeds java based. Het ziet er wel een stuk fleuriger uit dan 6.0 door het gebruik van meer kleuren in de icoontjes e.d.
Anoniem: 368013 30 april 2011 15:08
Die uitspraak van de voorman is kennelijk verkeerd gevallen / begrepen door de beurshandelaars, daling van 15% terwijl er een hele nieuwe line up klaar staat om gepresenteerd te worden
Deze informatie over de nieuwe line-up was toen ook nog niet bekend ;) Het businessmodel van RIM was innoveren op de zakelijke markt, zodat een hoge premium kon worden gevraagd. Wanneer de CEO nu te kennen geeft dat ze dit businessmodel niet meer kunnen waarmaken (i.e. weinig innoverend, de innovatie zit elders), zou ik als investeerder ook heroverwegen of wel in dat bedrijf wil zitten.
Dat was het oude business model, maar sinds een paar jaar heeft BB ook zwaar ingezet op de consumentenmarkt en is daar verbazend succesvol gebleken. Maar als ik de CEO zo hoor beginnen ze vooral daar (waar de concurrentie van Apple/Android/WP7 sterker is) achter te lopen.
Gepresenteerd betekent nog niet dat ze daadwerkelijk op de markt komen.
Maw, deze toestellen zullen pas gaan verkopen in Q3 ofzo.

De CEO die zelf aangeeft dat ze uit de tijd raken betekent lager marktaandeel en dus tegenvallende verkoopcijfers in Q2. Reden genoeg om je aandelen te verkopen dus.
Alleen wordt een bedrijf niet in één klap 15% minder waard, zal dus wel weer bijtrekken. * HenkEisDS snel een TA op RIM maken gaat
Anoniem: 63072 @naveci30 april 2011 15:20
De CEO heeft aleen gezegd wat iedereen al wist. Een marktanalist die dit niet al ingecalculeerd had is geen cent waard.

M.a.w. 15% daling omdat een heleboel idioten beleggen in bedrijven waar ze blijkbaar niets van weten.
Anoniem: 391230 30 april 2011 16:21
Leuk, maar ik denk niet dat ze het hiermee gaan redden in de race tegen full touch, en 'echte' smartphones. De blackberry wordt volgens mij (correct me if i'm wrong!!) toch als minder gebruiksvriendelijk ervaring dan bijvoorbeeld een i-phone, Galaxy S, of iets dergelijks..

Niks voor mij, de toetsjes zijn Veelste klein.. Ik vind een normaal 1-9 toetsenbordje met lettertjes onder de getallen toch fijner typen. Misschien moet dat even wennen, maar de toetsen zijn ook gewoon te klein..
Ik vind het typen op de Bold en de Torch juist uiterst fijn! Full touch typen is voor mij echt niet te vergelijken met een qwerty toetsenbord! Ik vind het helemaal geen slecht plan om touch toe te voegen aan de Bold!

Wat ik wel jammer vind aan BB's is toch de OS. Updaten betekende niet altijd dat je machine sneller werd, meestal zelfs minder.

BB's is inderdaad wat minder gebruikersvriendelijk, echter als je eemaal de sneltoetsen uit je hoofd kent kan je er super snel mee werken.
Anoniem: 391230 @zircondan30 april 2011 16:46
BB's is inderdaad wat minder gebruikersvriendelijk, echter als je eemaal de sneltoetsen uit je hoofd kent kan je er super snel mee werken.
dat geldt voor nagenoeg elke telefoon, die snelheid heeft, lijkt mij..

Ik denk dat het voornamelijk persoonlijk ligt, maar mijn persoonlijke ervaring, en mensen in mijn omgeving, is toch negatiever dan de jouwe.

Ach, daarom zijn er meerdere toestellen dan de blackberry, keuze moet er zijn.
Hoe definieer jij 'echte' smartphone? De Blackberry is net zo smart als anders smartphones hoor: uitgebreide PIM funcitonaliteit, mogelijkheid om 3rd party software te installeren.

Ik zou een fysiek qwerty toetsenbord nooit inruilen voor een touch screen. Als je moet kijken waar je typt ben je per definitie gewoon langzamer, dat is hetzelfde als niet blind typen op een PC.
Anoniem: 325463 @Bigs30 april 2011 18:17
Mijn w880i had ook uitstekende pim apps en de mogelijkheid om 3rd party apps te installeren, is bb os eigenlijk nog steeds op java me gebouwd?
en is mijn w880 nu ook een smartfone?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 325463 op 23 juli 2024 04:25]

BB OS kan heel wat meer dan het simpele Java ME. Android gebruikt ook Java in Dalvik, en dat is ook ontegenzeggelijk een smartphone OS.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 04:25]

Anoniem: 391230 @Bigs1 mei 2011 10:05
Hoezo kijken waar je typt? Dat hoef ik bij een full touch ding ook niet, zowel in qwerty als in numeriek.

Met echte smartphone bedoel ik eigenlijk een telefoon met een groot scherm, waarop je zowaar een foto knap kunt bekijken (Iphone, Galaxy Ace/S etc..)
Het is een kwestie van keuzes en persoonlijke smaak. Een full-touchscherm geeft veel meer ruimte voor applicaties, een vast toetsenbord zit dan alleen maar in de weg. Maar een full-touchscherm zal nooit dezelfde feedback kunnen geven als een fysiek toetsenbord. En wat je dan prettiger vindt, is puur persoonlijke smaak.

Ik vind dat Apple de enige is die een degelijk on-screentoetsenbord heeft gemaakt, waar je niet al te vaak op mis typt. HTC, Samsung en anderen vind ik stuk voor stuk minder prettig (de een erger dan de ander). Ik kan met het vaste toetsenbord van mijn BB Bold 9700 veel preciezer typen, maar krijg er weer eerder kramp van in mijn handen als ik vroeger op een Palm Treo 680 kreeg. En de BB Bold 9000 van weleer is een stuk breder dan de 9700, waardoor ik daarop nog minder vaak mis typ.

Als je eenmaal bent gewend aan een qwerty-toetsenbord op een telefoon (of het nou touch of fysiek is), dan kun je sneller typen dan op een numeriek toetsenbord met letters eronder.
Leuk, maar ik denk niet dat ze het hiermee gaan redden in de race tegen full touch, en 'echte' smartphones. De blackberry wordt volgens mij (correct me if i'm wrong!!) toch als minder gebruiksvriendelijk ervaring dan bijvoorbeeld een i-phone, Galaxy S, of iets dergelijks.
Dat argument begrijp ik dus niet. Ik heb mijn oude curve 8900 aan mijn +50 jarige moeder gegeven en ze was er op een week mee weg. En nee, ze belt er niet alleen mee. Als ik je dan vertel dat ze intussen al enkele jaren met windows werkt en nog steeds moeite heeft met een aantal basishandelingen zegt dat genoeg denk ik ..
In mijn ogen is een bb gebruiksvriendelijker dan een android en windows phone. (te weinig ervaring met ios om daar een zinnige uitspraak over te doen)

[Reactie gewijzigd door Lunacy op 23 juli 2024 04:25]

Anoniem: 44174 @Lunacy1 mei 2011 08:54
nog sterker, mijn vader (70+) en houdt niet echt van computers en elektronica, had mijn BB bold 9780 binnen 5 minuten door.
Met de iphone en HTC had hij veel meer tijd nodig.
had mijn BB bold 9780 binnen 5 minuten door.
Hmmm, laat mij raden, hij had de manual gelezen? ;) Grapje!

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 23 juli 2024 04:25]

Echt onbegrijpelijk als ze dit doorzetten. Een OS dat net een half jaar oud is en dan nu al met een heel nieuw OS komen. Ik hoop dat deze telefoon op de lange termijn staat gepland en in ieder geval niet voor 2012 het levenslicht ziet. Ik zou me anders behoorlijk genaaid voelen als ik net een nieuwe BB bold had aangeschaft.

Ik mag binnenkort een nieuwe telefoon uitzoeken maar als ik dit zo hoor dan begin ik toch hard te twijfelen. Touchscreen vind ik niet interessant maar een snellere processor en een betere resolutie is voor mij wel een reden om nog even te wachten met het aanschaffen van een BB bold.
RIM heeft weinig keuze. Door de overname van Java door Oracle, heeft Oracle geroepen dat ze geen ondersteuning meer bieden voor doorontwikkeling van OS 6. Het BlackBerry OS is gebaseerd op Java, vandaar.

RIM moet dus wel iets nieuws verzinnen, en zijn zo versneld aan de gang gegaan met de doorontwikkeling van QNX tot OS 7.
Onzin, BB OS7 is nog steeds Java en geen QNX.

De nieuwe Bold is wel een mooi speeltje hoor, aan de voorkant is het net de 9000, maar vanaf de zij- en achterkant zie je dat 'ie een flink stuk dunner is geworden. Ik denk dat dit weer een klein toppertje gaat worden in het business-segment. Persoonlijk zie ik meer in de Torch2. Die form factor bevalt me een stuk beter.
OS 7 is nog steeds gebaseerd op OS 6. Het OS van de PlayBook is het nieuwe QNX+Air OS, en dat komt nu nog niet naar de telefoons.
Anoniem: 145867 @Dreamvoid1 mei 2011 07:35
Maar geen wonder dat developers dan geen apps gaan maken voor blackberies. Of kunnen bestaande BB OS apps ook op QNX draaien?
Het is geen grote update, BB OS 7 was eerder al aangekondigd als 6.1. Ze spelen wat met de versienummering. Alle oude apps blijven gewoon werken, en verwacht ook geen drastische veranderingen in de UI/uiterlijk.
Ik snap alleen nog steeds niet waarom een BB abo duurder en langzamer is. Althans bij T-Mobile...
Omdat je BB een speciale Apn nodig heeft
Op de bis of bes server van Rim . Zonder toegang tot deze Apn geen ping en mail op een BB of bes omgeving en tim charges gewoon extra voor deze toegang waardoor t-mobile,Vodafone en kpn dit weer charge aan jou. Dus daarom is het duurder
Niet helemaal waar. Je hebt wel gelijk dat een BlackBerry op een andere manier met internet verbindt dan een niet-BlackBerry. De provider stuurt internetaanvragen van je toestel door naar de BlackBerry Internet Service (BIS), wat een server van RIM is. Bedrijven hebben zelf zo'n server staan die een beetje anders werkt, maar op hetzelfde principe is gebaseerd. Deze heet BlackBerry Enterprise Service (BES). De provider is hiermee enkel een tussenstation voor je BlackBerry-toestel en het internet.

Een niet-BlackBerrytoestel maakt direct verbinding met het internet, via de servers van je provider. Die server van de provider heet een APN.

Deze twee diensten zijn compleet van elkaar gescheiden. De verbinding met servers van RIM is duurder voor consumenten. Bij T-Mobile moet je daarom extra betalen voor internet als je gaat internetten via een APN, omdat je alleen voor de BIS betaalt. Toen ik zelf nog bij Vodafone zat, was een BlackBerry-abonnement daar meer dan 15 euro per maand, maar daarvoor kreeg je zowel internet via BIS als internet via een APN. Je kunt in een BlackBerry namelijk wel een APN instellen, maar als je dat doet maak je onnodig extra kosten als je niet oppast. Ik weet niet hoe Vodafone en KPN tegenwoordig de internetkosten via een APN aan hun klanten doorberekenen.
Anoniem: 97031 @xbeam1 mei 2011 11:35
Omdat je email buiten je data bundel valt en gewoon in de abonnementskosten zit. Daarom ideaal voor zakelijk gebruik.
Tja.. "onze smartphones raken uit de tijd" zelf hun CEO heeft het door... Dit nieuwe model veranderd daar helemaal niets aan.. Too little, too late? De oude reuzen (nokia, blackberry, sony) hebben het steeds moeilijker sinds de komst van Android en iOS.
idd, blackberry blijft te veel aan zijn oude model hangen denk ik.
Met alleen een touchscreen kom je er niet als vernieuwing deze tijd :)
Ik vind het oude model perfect.
Anoniem: 44174 @xusander1 mei 2011 08:50
ja, precies ik ook. Begrijp ook niet wat je met een touchscreen wilt.
Ben er helemaal van genezen, heb twee telefoons gehad met touchscreen, voor mij niet meer.
Sony (ericsson) is juist weer aan het opkrabbelen omdat ze android omarmd hebben...
Anoniem: 398486 1 mei 2011 14:01
Erg fijn dat hij toch uit gaat komen!

Ik hoop eigenlijk heel snel want ik heb nu een maandje een iPhone en ik mis BlackBerry heel erg.

Voordeel BB:
- Eigen sms/email/app ringtones kiezen en uploaden
- Makkelijk dingen installeren zonder te hoeven jailbreaken.
- Niet alles met iTunes doen, soms heb ik daar gewoon geen zin in.
- Echte knoppen, vind ik toch wat fijner dan Touchscreen.


Voordeel iPhone:
- Inzoemen op text en in sites met 2 vingers vind ik echt een voordeel.


De BB9700 vond ik erg fijn, de Storm 9500 ook trouwens :)
Maar ik wou bijna een iPhone 5 kopen, echter nu deze binnenkort waarschijnlijk uitkomt weet ik wel zeker dat ik de BlackBerry Bold Touch wil.


Verder over gebruiks gemak, ik snapte de BB binnen een uurtje, en wist gelijk alles te vinden. Bij de iPhone moet ik nog steeds vaak zoeken naar dingen omdat ze dan weer daar of daar of daar staan.

Persoonlijk vind ik de BB veel fijner in gebruik.


Erg fijn!, ik hoop dat de camera nu ook wat beter is, al hoorde ik dat die van de torch best goed is.
Verder gaat dit toch echt wel mijn volgende toestel worden

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398486 op 23 juli 2024 04:25]

Voordelen iPhone
- Inzoemen op text en in sites met 2 vingers vind ik echt een voordeel.
Is dit niet Juist een van de voordelen waarin de Bold Touch de Concurrentie nadert, welliswaar net wat minder Soepel dan een iPhone maar denk toch dat de Bold Touch wel degelijk "Pinch to Zoom" gaat krijgen zoals dat zo mooi heet.
Dat zijn wel heel wat verbeteringen ten opzichte van de Bold 9700 en 9780 van nu. Ik ben ook erg benieuwd naar de prestatieverbeteringen, en ook naar wat het het nieuwe OS 7 ons zal brengen.
Denk dat het BB OS bashing wat te ver gaat, net zoals bij Symbian. Zelf al twee jaar niet meer in aanraking mee gekomen, maar gisteren een C7 in de hand gehad en dat zag er eigenlijk niet zo slecht uit. Twee grote problemen: het is niet zo vlot en de browser is traag. Bij BB OS wat hetzelfde: daar is het OS wel nog snel, maar de browser ook te traag. Voor de rest hebben beide besturingssystemen volgens mij wel hun plaats in de markt, maar je moet ze veel verder optimaliseren (zoals iOS en Phone7) en voorzien van moderne hardware (zeker in de hogere prijsklasse.
Sinds RIM met OS6 is overgestapt op WebKit voor de browser is 'ie echt niet langzaam meer hoor :)
Moet eerlijk bekennen dat ik met mijn kolenschoppen eerst mijn twijfels ook had toen ik overstapte van een HTC tochscreen naar een BB 9700 bold. Maar ik moet zeggen het is eventjes wennen, maar kan bijna net zo snel op de BB mijn tekst tikken als op mijn laptoppie.

De toesten zijn enigzins scheef geplaats waardoor je een natuurlijke manier van tikken hebt en de juiste toetsen ook daadwerkelijk indrukt. Heb ook een aantal oude modellen van de BB gehad (zakelijk) maar ben naar het fiasco van een windhoos phone voor prive gebruik sinds bijna een jaar op de BB 9700 bold overgestapt en ben nog nooit zo tevreden geweest met een mobieltje.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door BigRonnyV op 23 juli 2024 04:25]

En het typte toch zo fijn? =) Maar ben het met je eens! Heb een 9700 en 3GS en als er beter internet op de 9700 mogelijk was, en een sneller toestel, hoefde ik niet met 2 foons te lopen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.