Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

De Sandy Bridge-moederborden van MSI met de nieuwe Z68-chipset, die over enige tijd op de markt moeten komen, krijgen Virtu-ondersteuning. Met deze techniek kan de igp van de processor met een losse videokaart gecombineerd worden.

Het bedrijf LucidLogics, dat ook een chip maakte om AMD- en Nvidia-videokaarten met elkaar te laten samenwerken, ontwikkelde Virtu-software om die combinatie mogelijk te maken. MSI heeft aangegeven zijn hele lijn Z68-moederborden voor Sandy Bridge-processors van de Virtu-software te voorzien. Hierdoor moet de geïntegreerde gpu van de socket-lga1155-processors samenwerken met losse videokaarten. Zo zou optimaal van de energiezuinige Sandy Bridge-gpu gebruikgemaakt kunnen worden bij lichte grafische werklasten en het transcoderen van video, terwijl een losse AMD- of Nvidia-videokaart zware werklasten, zoals het spelen van games, voor zijn rekening kan nemen.

De moederborden van MSI die de Virtu-technologie aan boord krijgen, zijn de Z68A-GD80(B3), Z68A-GD65(B3) en Z68MA-ED55(B3). De GD80 ondersteunt, naast de HD2000- of HD3000-gpu van een Sandy Bridge-processor, ook CrossfireX- en sli-opstellingen, terwijl de ED55 met zijn matx-formaat vooral voor htpc's bedoeld is.

Op laptops bestaat al lang de mogelijkheid om een energiezuinige gpu, zoals een in de cpu geïntegreerde 'processor graphics'-gpu, te combineren met een losse videokaart. De krachtige gpu kan dan grafisch intensieve taken voor zijn rekening nemen, terwijl 2d-werk, zoals browsen, via de zuinige, geïntegreerde gpu kan verlopen. Op de desktop was dit echter niet mogelijk, wat vooral met de komst van Sandy Bridge een gemis was.

MSI Z68A-GD80(B3)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

De Lucid Virtu oplossing vereist geen speciale chip. Maar de huidige planning van Lucid is om de software enkel als bundel bij hardware te leveren; dus particulieren zouden de software niet los kunnen kopen.

Het systeem komt vrij goed uit tests, voor mij zou het meest interessante het feit zijn dat ze de externe videokaart volledig uitschakelen als die niet nodig is. Dit zit wel in hun planning, maar de huidige versie kan dat nog niet (externe videokaart draait idle). De stroomwinst die je daarmee kunt bereiken is wel interessant; ik denk al aan een HTPC die HD video afspeelt op de IGP, en als je wilt gamen de andere videokaart aanspreekt (en dan wat meer lawaai maakt).
Virtu software werkt nu alleen op sandy bridge chipset welke de igp kunnen benaderen. Dus intel H/Z . http://www.lucidlogix.com/product-virtu.html#virtu_chart

De monitor sluit je gewoon aan op het i/o paneel van het moederbord.

Het is ook zeker geen NV Optimus. Optimus is geheel op de configuratie afgesteld en is een hardwarematige oplossing, terwijl Virtue softwarematig werkt en flexibel moet blijven voor alle mogelijke combinaties.
Wanneer de IGP is ingeschakeld wordt de videokaart niet geheel uitgeschakeld maar op stand-by gezet worden, wat ongeveer gelijk blijft aan idle. De huidige videokaarten zijn nu eenmaal nog niet ontwikkeld om echt zuinig te zijn.
De winst in stroomverbruik zit hem dan ook vooral in de hoge opstart pieken bij 2D toepassingen van GPU's, welke de IGP niet heeft. En kan een zeker een aardig verschil op leveren.
Hoe gaat het dan praktisch in zijn werk. Op welke connector sluit ge uw scherm aan?
Lijkt mij wel een handig feature om het verbruik tegen te gaan.
Lijkt me logisch dat de lucid virtu het beeld van de videokaart dan opvangt en langs onboard aansluiting stuurt.
Omgekeerd zou je gpu moeten werken om het beeld van de ondie gpu te ontvangen en ben je dus niet meer optimaal energie aan het sparen.


Even moeite gedaan om m'n theorie ook te bewijzen: http://images.anandtech.c...ideo/Lucid/Virtu/flow.jpg
Werkt het niet hetzelfde als hybrid-crossfire? (Geen idee hoe dat werkt hoor.)
Hybrid Crossfire is wat anders, dan werken beide kaarten (IGP en GPU) samen.
Bij AMD heet deze energiezuinige techniek PowerXpress.
Je sluit je scherm op beide connectors aan. Bij lichte belasting geeft de IGP beeld en bij zwaardere belasting de GPU. De meeste schermen hebben meerdere inputs.
The Virtu software will be compatible with all Core i3/i5/i7 Sandy Bridge CPUs and will require you to connect the monitor to the onboard video out port (DVI, VGA, HDMI) at all times.
Bron

Ook op de website van LucidLogix staat: "Once a game is invoked, it is assigned to the dGPU and displayed by SNB". Je sluit je monitor dus aan op de onboard aansluiting en de chip wisselt tussen de twee maar stuurt het altijd via dezelfde aansluiting.

Wel mooi dat ze de IGP in CPU's nu wat bruikbaarder willen maken, maar dit moet zuiniger worden? Videokaarten schakelen zelf toch al tussen 2D en 3D? Hoe moet dit dan nog zuiniger worden, tenzij de kaart volledig uitgezet wordt?
Ik had liever gezien dat in plaats van schakelen tussen twee bronnen (IGP/videokaart) ze juist de twee lieten samenwerken. Zodat je in games bijvoorbeeld de IGP gebruikt om physics te renderen/berekenen.
Negeer bovenstaande reacties. Je sluit je monitor aan op de video-uitgang van je moederbord, niet op je videokaart; en ook niet op beiden.

Aan de anderen: als je het niet weet, geef dan ook geen antwoord. Of zoek het tenminste op. Hier wat meer info:
Anand: http://www.anandtech.com/...on-sandy-bridge-platforms
Toms: http://www.tomshardware.c...-virtualization,2877.html
Dan ben je niet meer up to date want onze ome tom heeft een update review gedaan ivm met updated virtu software:
http://www.tomshardware.c...u-ssd-caching,2888-5.html
Je kan dus zowel op je mobo als videocard aansluiten.
Remember that Lucidlogix’s Virtu software gets around the limitation of only being able to access Intel’s Quick Sync transcoding acceleration technology while using integrated graphics. My biggest gripe with it was that Lucid required you hook up to the HD Graphics display output. The problems there were:

1. HD Graphics is limited to a single-link DVI output. So much for my 30” test bed.
2. Discrete graphics “virtualization” means compatibility issues to consider, necessitating a white list.
3. Performance also takes an inherent hit. Lucidlogix masked this as much as possible, but my benchmarks still revealed situations where you’d see a substantial dip (Can Lucidlogix Right Sandy Bridge’s Wrongs? Virtu, Previewed).

Well, version 1.0.105, posted to Lucidlogix’s Web site as a trial, lifts what I saw as this app’s biggest restriction. Mainly, you’re now able to run natively from discrete graphics and virtualize HD Graphics instead. Instead of seeing a list of validated games in Virtu’s control panel, you’ll get a list of validated media apps. There are far fewer of those, making the compatibility question an easier one to answer. Right now, MediaEspresso and MediaConverter are on the list—and we’re fine with those two options for now.
Die review van Tom's Hardware vond ik een beetje kortzichtig. Men richtte zich volledig op het media-encoden is sneller op de SNB-videochip, gamen sneller op de normale videokaart... Maar daarbij negeerden ze het hele voordeel van het uit kunnen schakelen van de videokaart, wat je een aardige besparing op je non-gaming stroomverbruik oplevert. Zelfs hele moderne gebruiken nog altijd wel een stuk meer stroom dan de igp.
I stand corrected.
Dat artikel had ik inderdaad over het hoofd gezien. Dankje voor de update.

Blijkbaar geniet je dan wel niet van de power-saving features als je de video-uitgang van je GPU gebruikt.
"Lucidlogix recommends against running in this configuration, since it doesn’t impart any power-saving benefits. However, this is exactly the way an enthusiast is going to want to use Z68"
ja maar hij heeft wel gelijk, de meeste van de bovenstaande reacties beantwoorden de vraag gewoon fout.

Mij lijkt het wel wat, een systeem met een idle power van 30 watt waar je ook flink op kan gamen. Je kan hem ook op de gpu aansluiten maar dan heb je dat power voordeel niet.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 20 april 2011 16:50]

Onboard connector. Altijd. Anders kan de GPU ook niet optimaal uitgeschakeld worden. AFAIK wordt de schermbuffer telkens naar die van de IGP gekopieerd, wat een kleine performance hit oplevert.
Ik neem aan gewoon op je snelste kaart. Dus je AMD of nVidia kaart. ;)
Nee, wordt aangesloten op het moederbord. Je kan niet iets aannemen als je het zelf bedacht hebt.
Nee, wordt aangesloten op het moederbord. Je kan niet iets aannemen als je het zelf bedacht hebt.
Je neemt iets aan, als je het antwoord niet zeker weet, maar zelf denkt te weten dat je het antwoord wel weet

Maar... Je beeldscherm word dus aangesloten op het moederbord? of was dat een poging tot sarcasme..
Maar... Je beeldscherm word dus aangesloten op het moederbord?
Het lijk mij ook het meest logische, aangezien je dan de extra videokaart in een power-save mode kunt zetten en toch beeld kunt houden.
De onboard GPU heb je namelijk altijd tot je beschikking.
Zeer waarschijnlijk die van de videokaart.
De energiezuinige videochip geeft videodata door aan de zware kaart die deze waarschijnlijk zal omzetten naar voor de gebruikte connector (vga/dvi/etc.)
ik denk zeer waarschijnlijk precies andersom. in het geval dat de videokaart gebruikt word kost dat dus weer energie. je kan niet zomaar een gedeelte van de kaart uizetten. het is of aan of uit.

De onboard chip zal echter altijd aanstaan en dat heeft dus de voorkeur om het scherm op aan te sluiten. als je dat doet kan de Grafische kaart volledig afgesloten worden van sap.
Kortom: in feite is dit een soort van Optimus technologie, die bijvoorbeeld ook in de Dell XPS15 gebruikt wordt. Mogelijk is het zelfs dezelfde tech, met een andere naam. Optimus laat alles via de Sandy Bridge GPU lopen, maar knalt een app die door de custom (optimus) driver als "performance" wordt aangeduid naar de externe GPU, waarna de driver CTRL+C, CTRL+V doet van de nVidia naar de Intel framebuffer. Erg vies. Optimus werkt ook niet in Linux, ik hoop voor de bezitters van deze plankjes dat zij tenminste de mogelijkheid krijgen om het uit te zetten en desnoods op externe IGP-only te werken. Hoewel ik erg blij ben met de Dell Laptop (en nVidia in Linux niet mis), is het een beetje wrang dat ik geen keuze heb tussen "hybride, alleen nVidia, alleen Intel". Het is voor mij altijd hybride.

Blijf overigens bij het feit dat framebuffer transplantaties echt vies zijn. Echt vies. Zeker als je nagaat dat de Sandy Bridge GPU je RAM gebruikt hiervoor ipv dedicated geheugen.
Dit is niet dezelfde techniek als nVidia Optimus. nVidia Optimus is een hardwarematige oplossing, de dedicated GPU is niet rechtstreeks aangesloten op het scherm, maar er is een verbinding met de SB IGP. Virtu is een softwarematige oplossing, die beter te vergelijken is met wat AMD's oplossing. Ik denk ook dat Virtu beide GPU's kan laten samen werken, maar daar ben ik niet zeker van. Virtu is allesinds veel belovend, gezien de Optimus techniek nog in haar kinderschoenen staat (blijkbaar veel problemen, ghosting ect...) en AMD's softwarematige oplossing niet automatisch maar manueel gebeurt.
Het zou wel leuk zijn als deze Virtu software ook kan aangekocht worden voor laptops die geen ondersteuning van de fabriek uit krijgen, zoals mijn XPS 17, die door de 3D grafische kaart en scherm Optimus niet ondersteunt.
optimus is toch een dingetje die de gpu uitzet wanneer niet nodig en wanneer wel nodig via de igp (die altijd aan staat) doorsluist. Zeer vergelijkbaar toch?
en hoe schakelt hij dan je 6990 kaart oid uit....?
Volgens mij worden de berekeningen via de IGP gedaan en vervolgens via je videokaart verstuurd. (Of andersom :+ )
De data loopt via de frame-buffer van de IGP meen ik.

Dat kan wel een bottleneck zijn, vandaar dat Dell bij de XPS 17 met 3D ondersteuning een bypass maakt door de nvidia gpu direct aan het beeldscherm te koppelen.

Het nadeel hierbij is dat geen gebruik gemaakt kan worden van de igp en Optimus technologie.
Die bypass is enkel nodig voor 3d weergave aangezien de igp dat simpelweg niet aankan, heeft verder niets met een eventuele bottleneck van de framebuffer te maken.
Het lijkt me duidelijk dat je allerhoogstwaarschijnlijk de monitor op het Mobo aansluit... en hij dan middels de PCI Express bus communiceert met de GPU op de kaart en diens resources kan benutten. Het zal vast niet 100% performance halen, maar het kan een leuke manier zijn om in 95% van de tijd als je naar Excel zit te turen je onboard/CPU graka te gebruiken, en alleen als je gamed de volle 6990 aanzet.

Het is overigens leuk dat je met dit systeem op zich niet meer super-zuinige kaarten hoeft te maken omdat ie maar 5% van de tijd uberhaupt aan staat.

[Reactie gewijzigd door Webdoc op 20 april 2011 14:37]

Het is overigens leuk dat je met dit systeem op zich niet meer super-zuinige kaarten hoeft te maken...
Nou, als het effe kan...
Ik heb mijn 4870 vervangen door een 6870, waarbij prestaties stukken omhoog zijn gegaan, maar bij ongeveer hetzelfde energieverbruik. Als daar geen rekening meer mee wordt gehouden dan zullen kaarten alleen maar flinkere voedingen nodig hebben.
Lijkt mij een mooie toepassing voor workstations. Bij mij op school staan er 30 zware pc's in een klaslokaal waarop applicaties voor 3D modelling, videobewerking, etc. zonder problemen op moeten kunnen draaien. Echter blijft het vaak bij internet/word/pdfje, waardoor het dus weggegooid geld is om de losse videokaart 100% van de tijd aan te hebben, en het levert ook nog eens een hoop warmte op.

Maar dan zie ik wel meteen weer beren. 3DS Max bijvoorbeeld dat met 1 FPS draait op de ge´ntegreerde kaart terwijl de losse kaart aan het chillen is...
Inderdaad zo kun je een mooie Game PC in elkaar zetten die niet alleen dient voor gamen, zuinig als hij andere dingen aan het doen is zoals surfen en downloaden, krachtig als je een game wil spelen.

Kan hij 's nachts downloaden met minder geluid omdat de videokaart niet gebruikt wordt en dus weinig hitte produceert.

Leuke toepassing weer !
Nog beter, is de software ook te verkrijgen voor andere moederborden? Of heeft deze daar een speciale chip bij?
Dacht namelijk dat er nu 2 oplossingen waren. Hardwarematig via die Lucid Chips, en softwarematig via virtu?
Iedereen kan de software hebben. Het gaat hier gewoon over een bundeling van Lucid Virtu op de drivercd van MSIbordjes.

Tot een tijd terug kon je de trial hier downloaden maar nu blijkbaar niet meer.
Zal maar zeer kort duren voor je de final versie overal kan vinden ;)

[Reactie gewijzigd door Rizon op 20 april 2011 14:51]

Dit is meestal mooi in theorie, maar in de praktijk is het meestal miserie (driver issues, software moet het ondersteunen,...). Die Optimustechnologie is toch ook een stille dood gestorven? Liever een zuinige IGP voor niet-gamers of een dedicated videokaart voor de gamers (die dan ingebakken energiebesparingsfuncties heeft, liefst in het bios/firmware van de graka).

[Reactie gewijzigd door FezzFest op 20 april 2011 15:01]

Die Optimustechnologie is toch ook een stille dood gestorven?
Nee hoor. Ik heb hier een spiksplinternieuwe MSI CX640 notebook die gebruik maakt van Nvidia Optimus, dus het wordt nog steeds in nieuwe systemen toegepast.
Dus je kan dan ook de IGP en grafische kaart tegelijk gebruiken? Dus dat je het filmen met fraps aanstuurt met je IGP en het gamen met een videokaart zodat je geen lagg krijgt door het opnemen van je games.
Of dat kan betwijfel ik. Je kunt niet zomaar iets opnemen met 1 kaart/chip dat uit de framebuffer van de andere kaart/chip komt. Als je dus een game speelt met je dedicated videokaart, dan zul je waarschijnlijk ook moet die moeten recorden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True