Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

VR-Zone heeft foto's in handen gekregen van een mATX-moederbord van Gigabyte, gebaseerd op de nog aan te kondigen Z68-chipset van Intel. Het compacte bord bevat drie pci-e-x16-slots en beschikt over een groot aantal aansluitingen.

Het moederbord heet voluit GA-Z68MX-UD2H-B3 en is gebaseerd op de Z68-chipset, die Intel op 11 mei zal aankondigen. Met de drie pci-express-x16-slots kan het bord gelijktijdig twee videokaarten in x8-modus draaien, terwijl het derde pci-express-slot een x4-exemplaar betreft. In theorie kan het bord een opstelling met drie videokaarten aan, al laat de ruimte dan geen dubbelslotsmodellen toe. Ook is een pci-express-x1-slot aanwezig.

In totaal zijn er vijf usb 2.0-headers aanwezig, waarmee 10 poorten aangestuurd kunnen worden. Voor de nieuwe usb 3.0-standaard is er een enkele header beschikbaar. Aan de achterzijde wordt dit nog eens aangevuld met respectievelijk vier en twee poorten. Verder zijn achterop nog een esata-, gigabit-ethernet- en ps/2-poort te vinden.

Audio kan uitgestuurd worden in 7.1 via analoge uitgangen of via een optische uitgang. Voor video-output zijn een d-sub-, dvi-, hdmi- en displayport-aansluiting aanwezig. Het model is al gesignaleerd in enkele Italiaanse webshops en zou ongeveer 140 euro moeten gaan kosten.

Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

zow voor 140 euro is het een heel mooi bordje (voornamelijk voor SLI)
als amd nou ook met zon bord kwam...
Dan past de processor niet. Sukkel.
ligt er aan hoe hard je drukt :x
Als je wat nauwkeuriger op de foto kijkt is Crossfire X logo ook te zien (rechts naast SLI!). Verder zie ik niet wat AMD hier mee te maken heeft, die komt over een paar maanden ook met een nieuwe chipset...
Gebruiken ze nog steeds PS2 op die moderne dingen?

ik vind 4 aansluitingen voor monitor/tv wel heel veel. waarschijnlijk kan je er maximaal 2 gebruiken. een paar adaptertjes erbij is volgensmij goedkoper, ipv al die aansluitingen onboard
Er is blijkbaar behoefte aan PS2. Ikzelf ben er erg blij mee dat dit er nog op zit. (Ja, ik weet het, er zijn verloopstekkertjes, maar 1 rukje en die liggen eruit.)
Oud IBM toetsenbord ftw.
ps/2 kan meer tekens aan (nkey rollover) als je keyboard het ondersteund kun je alle toetsen te gelijk indrukken, usb doet maar 6 tekens en usb verbruikt meer cpu in vergelijking met ps/2

@limaad: mechanisch keyboard zeker?

[Reactie gewijzigd door matty___ op 9 mei 2011 13:49]

Een toetsenbord waarbij je de toetsen daadwerkelijk in moet drukken. Werkt toch tegen RSI, ik heb het in ieder geval nooit gehad. (maar we gaan offtopic.)

Leuk dat je alle toetsen in (theorie) kan drukken, het nut hiervan ontbreekt natuurlijk volkomen. Dat van het CPU verbruik wist ik niet, maar dat kan toch nooit veel zijn? of wel?

typo

[Reactie gewijzigd door Limaad op 9 mei 2011 14:03]

Wat dacht je bij pakweg een mame controller met een ipac bordje ? Dan durft het wel eens voorkomen dat je tegen die limiet aanloopt zeker bij meerdere spelers. Dus dat het geen nut heeft is totaal niet correct.

Kan mij trouwens best wel voorstellen dat er nog toepassingen zijn die van die poort gebruikmaken, geloof dat sommige barcode scanners ook zo werken.
Nee veel zal het niet zijn. Usb is polling en ps/2 is interrupt. Daar staat het plug and play tegen over.
ben meerdere malen tegen die beperking (max 6 toetsen) aangelopen tijdens het spelen van achtung! die kurve.
RSI als ziektebeeld bestaat dan ook niet.
cpu cycles van een usb keybard registeren niet eens op een cpu-meter met de processor's vandaag de dag. dat was mogelijk een issue tijdens de pentium-1 periode maar vandaag echt niet meer hoor. als je de keuze van aansluiting op ps2 laat vallen voor die reden adviseer ik je met klem om een vriendin te gaan zoeken. O-)
Ik kan ook beamen dat 't een goede zaak is dat PS2 er nog op zit, ik gebruik namelijk zelf ook zo'n klik-klak slagschip.

Het kan ook langs USB maar dan moet je een specifieke converter hebben naar het schijnt. Liever PS2, dat scheelt je ook weer USB-poorten.
USB poorten genoeg, maar het nadeel van zo'n converter:
http://www.solidsystems.org/images/ps2tousbadapter.jpg
is dat deze erg gemakkelijk losschiet. Een klein rukje is al voldoende helaas.
Het opofferen van USB-poorten vind ik niet zó erg, helemaal niet als het om toetsenborden of muizen gaat (maar m'n USB-sticks sluit ik liever direct aan dan via 'n hub).

Die converter is alleen jammer. Unicomp maakt Model M-klonen met USB-poort, en er zijn een aantal moderne mechanische toetsenborden te krijgen. Helaas zijn deze opties allemaal erg prijzig, en het kost je sowieso 80 euro of meer.

Als je me naar een dealer van IBM's of Unicomps kunt wijzen die opereert in West-Europa hou ik me aanbevolen, en helemaal als er USB op zit.
Ik maak nog gebruik van een IBM toetsenbord van zeker 15 jaar terug. Ik heb deze even aan de kant gedaan voor een 'multi functional media keyboard' die binnen 3 maanden stuk ging. Hierna weer volop plezier van het oude IBM toetsenbord.

Eens in de zoveel tijd even op z'n kop houden en schoonmaken, maar alles werkt nog! Zo degelijk maken ze ze tegenwoordig niet meer.

Misschien kan je nog zo eentje op marktplaats regelen, ze zijn het zeker waard.
Ik heb zelf 3 Model M's, allemaal geproduceerd door Lexmark. Eén met een VS-layout, de andere twee met Nederlandse layout. Ze zijn inderdaad niet stuk te krijgen, en als je de keycaps loshaalt heel makkelijk grondig schoon te maken. Voor een volledige beurt heb je er zo één nodig: http://www.preater.com/modelm/images/model-m-nutdriver-small.jpg

Voor meer info: http://www.preater.com/modelm/

Edit: Sorry voor de off-topic, maar de liefde voor mijn toetsenbord dwingt mij!

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 9 mei 2011 15:54]

Limaad: Zo'n converter heb je helemaal niets aan. Die werken alleen op toetsenborden en muizen die van te voren gemaakt zijn om te kunnen werken met alletwee de standaarden. Een Model M (want uiteraard hebben we het *daarover* met z'n allen ofnie?) heeft een actieve converter nodig, en eentje die voldoende stroom kan leveren. Die van mij voor mijn Model M komt van clickykeyboards.com en werkt perfect.
Een keyboard aangesloten op een PS2 werkt altijd, een USB keyboard kan door slechte drivers van andere onderdelen niet meer werken.

Daarom wil ik het keyboard altijd met een PS2 aansluiting.
Idd en dan heb je ook nog verschil in welke usb-poort je pakt soms- op het echte backpanel wil het altijd wel met het bios, maar op de losse headers kom je er nog weleens achter dat de usb-controller (of het bios) een eigen leven leidt en soms wel je tobo pakt en soms niet. :/ Met een restart en wederom een powercycle voor je hdd's tot gevolg (zinloos).
Slechte drivers? :S ik heb nog nooit gehad dat mijn usb keyboard het niet doet.

P.s. mijn usb dell keyboard werkt prima met 8 toetsen tegelijk!
@Silasje: Wees blij dat het erop zit zeikstraal. Met adapters wil je ook niet lopen klooien, daar sloop je echt je poorten/moederbord mee door het gewicht. Tegenwoordig hebben veel mensen meer dan alleen 1 monitor aangesloten op hun PC. En wat is het probleem nou helemaal? Er is toch ruimte genoeg voor die extra poorten?
Wat is nog het nut van meerdere GPU's als die samen steeds hetzelfde totaal aan PCIe lanes moeten delen?

Als er nu ook 3*16 lanes beschikbaar zijn...

[Reactie gewijzigd door TMoose op 9 mei 2011 13:44]

Wat is nog het nut van meerdere GPU's als die samen steeds hetzelfde totaal aan PCIe lanes moeten delen?

Als er nu ook 3*16 lanes beschikbaar zijn...
Omdat het FPS-wise weinig uitmaakt of een videokaart 16 of 8 lanes tot zijn beschikking heeft. Zie bijvoorbeeld hier
Er is geen kaart op de markt die niet genoeg heeft aan 8 lanes. Héél misschien zou het verdedigbaar zijn als je echt gaat benchmarken en die laatste procent performance eruit wil persen, maar daar is dit bord niet voor.
dit zou toch ook ssd caching moeten hebben?
Dat zit er zeker op! Had niet verwacht dat Gigabyte met video out zou komen, maar een mATX Z68 bord zonder video out zou echt kansloos worden.

[Reactie gewijzigd door mustang9 op 9 mei 2011 13:54]

Dat zit er zeker op!
Baseer je dat op die Z68-chipset? Dat betekent niet dat er ook SSD caching op zit:

"Toch zou het implementeren van de Z68 chipset niet meteen garant staan voor het beschikken over deze feature, zo redeneert VR-Zone. Het BIOS moet namelijk overweg kunnen met de PCI (niet-Express) 3.0 specificatie en POST Memory Management (PMM)"
http://nl.hardware.info/n...-intel-z68-chipset-bekend
Op zich klopt deze info, maar bij deze alvast een kleine onofficiele bevestiging:
ALLE Gigabyte Z68 borden gaan SSD caching ondersteunen *O*

[Reactie gewijzigd door Xtrafris op 9 mei 2011 17:08]

Ah! Das mooi dat SSD caching.
Misschien toch nog heel even wachten met een nieuw systeem op deze feature.
Leuk bord trouwens!
Ik vind hem voor een m-ATX plank net iets te hoog geprijsd, maar wellicht daalt nog <140 euro tot ca. 120 ofzo :)
Mooi dat je drie videokaarten erin kan plempen, maar wat nog mooier is: als je drie schermen tegelijk kunt bedienen met de aanwezige DVI, DisplayPort en VGA-poort.
Drie schermen eraan knallen en dan NFS of Hawx spelen... :9~
Veel plezier met NFS/Hawx op de Intel IGP ;)
Je kan er overigens ook beter niet 3 videokaarten in stoppen, dan loopt de 3rde GPU op 4x en via de southbridge wat de snelheid effectief PCI-e 1.0 4x maakt.. en dat voel je wel in de FPS.

Ook gaat 3 schermen niet werken op de Intel IGP, en als het zou werken zouden games nog steeds bagger draaien.
Als je 3+ schermen wilt moet je toch aan de eyefinity :)
Overigens hoeft m-ATX dus niet te betekenen dat het moederbord ook goedkoper is als een ATX, dat zal helemaal aan de gebruikte onderdelen liggen.

[Reactie gewijzigd door Redblader op 9 mei 2011 21:34]

OK, ik had gehoopt -aangezien er DP op zit- dat dit wel zou kunnen, Eyefinity support ook alleen 3 schermen op de kaarten waar DP op zit, en niet de HDMI-varianten las ik.
Zonde als je weer een extra kaartje moet halen, om dit voor elkaar te boksen- 5-6 Watt extra verbruik+dat je dan niks met de IGP(-poorten) doet, terwijl dat juist een onderdeel is waarvoor je betaald en ook deels je keuze baseert (tenminste, ik wel.)

NFS en Hawx eisen toch niet zoveel? Ik draai ze beiden op 1680x1050 op een 785G en dat gaat prima hier, ben niet zo veel gewend qua gamen, dus wellicht ben ik blij met niks -bij wijze van- maar ik merk geen frameloss o.i.d. alles loopt gewoon vloeiend.
Zou met de 2500K en dit mobo dan toch moeten kunnen? :)
Nou een IGP kan misschien wel genoeg zijn bij een resolutie van 1680x1050 maar je had het over een setup met 3 schermen en dat zou toch echt te zwaar zijn voor een IGP (niet dat er een IGP bestaat die dit überhaupt ondersteund)
Ik blijf het jammer vinden dat ze nu geen tripple channel meer ondersteunen op het geheugen. Voor foto/videobewerking(wat ik dan doe) is het wel erg mooi!
Dat hebben ze nooit gedaan op de midrange chipsets. Wel op de high-end S1366 en deze krijgt dan ook een opvolger met de S1356 en S2011 met respectievelijk tripple -en quad-channel geheugencontrollers.
Het zou helemaal mooi zijn als er standaard bluetooth chips op de moederborden kwamen om voortaan draadloos met muis en toetsenbord te kunnen communiceren. Niettemin een prachtontwikkeling die Z68 chipset. Wat mij betreft komt er vlot een mini-ITX variant van uit.
7.1-surround audio signaal kun je toch niet over een optische uitgang?
klopt, max 5.1 DD of DTS of stereo 24bit 48kHz PCM

Ik ga ervan uit dat hij ook 7.1 via de HDMI uit kan sturen.

[Reactie gewijzigd door burgt op 10 mei 2011 07:55]

Eindelijk een interessant mATX bordje voor s1155. Ik wil al een tijdje de overstap maken naar een i5 2500k maar kon maar geen geschikt moederbord vinden, alleen Asus had een paar mATX P67 borden maar verder was het weinig soeps. Ik vind de prijs van 140 euro ook nog best schappelijk dus dit gaat hem denk ik worden :)
In totaal zijn er vijf usb 2.0-headers aanwezig, waarmee 10 poorten aangestuurd kunnen worden. Voor de nieuwe usb 3.0-standaard is er een enkele header beschikbaar. Aan de achterzijde wordt dit nog eens aangevuld met respectievelijk vier en twee poorten
Dat zijn dus 18 usb poorten waarvan 8x usb 3.0
18 poorten waarvan er 4 USB 3.0 toch??? (1 header = 2 poorten + nog eens 2 poorten = 4 poorten :))