Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

Begin mei brengt Asus zijn eerste Android-tablet in Nederland uit: de Eee Pad Transformer. De goedkoopste uitvoering van de 10,1"-tablet gaat 399 euro kosten. Er komen ook duurdere uitvoeringen, bijvoorbeeld met een toetsenbord-dock.

De Eee Pad Transformer heeft een ips-scherm met een schermdiagonaal van 10,1" en een resolutie van 1280x800 pixels. De tablet wordt net als veel andere Honeycomb-tablets aangedreven door de Tegra 2-soc van Nvidia. Het scherm wordt gemaakt van zogeheten Gorilla Glass, dat minder krasgevoelig is dan normaal glas. De Transformer beschikt verder over 1GB geheugen, een mini-hdmi-uitgang, een micro-sd-kaartlezer, gps, wifi b/g/n en bluetooth 2.1. Ook zijn er twee camera's aanwezig; bij het scherm is een 1,2-megapixelcamera geplaatst en op de achterzijde zit een camera met een resolutie van 5 megapixel.

De Transformer moet in mei in Nederland uitkomen en verschijnt in vier verschillende configuraties. De goedkoopste versie gaat 399 euro kosten en bevat 16GB opslaggeheugen. Het 32GB-model zal voor 499 euro over de toonbank gaan. Beide versies kunnen ook met een keyboard-dock aangeschaft worden en kosten dan respectievelijk 499 en 599 euro. De tablets zouden op een volle accu 9,5 uur kunnen werken, en in combinatie met het dock zouden ze tot 16 uur meegaan. De versies zonder dock zullen waarschijnlijk het eerst uitkomen; de bundels met het toetsenbord zouden nog in dezelfde maand volgen.

Asus is van plan om een maand na de Transformer ook de Slider-tablet in Nederland uit te brengen. Deze tablet is voorzien van een geïntegreerd uitschuifbaar toetsenbord. In het derde kwartaal moet ten slotte nog de Memo in Nederland verschijnen, die een 7"-scherm krijgt. Over verschillende uitvoeringen en de prijzen van de Slider en de Memo is nog niets bekend.

Asus EEE Pad Transformer Asus Eee Pad Transformer Asus Eee Pad Transformer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Leuke Android-tablet, deze Eee Pad Transformer. Ik verwacht veel succes met deze prijzen. Goede concurrentie voor de iPad, vooral vanwege de slimme keuze voor IPS-scherm.

Ondertussen is Asus Nederland nog verdacht stil over de introductiedatum van die andere interessante tablet met IPS-scherm (beter gezegd tablet PC), de Asus EP121. Dat is een slate met Windows7, ultramobile (UM) core-i5 processor, Wacom drukgevoelige pen+touch digitizer, los bluetooth keyboard en zoals gezegd een IPS-scherm (eigenlijk AFFS+, wat iets anders is, maar ook erg goed).

Net als deze Transformer werd de EP121 aangekondigd op CES
nieuws: CES: Asus kondigt vier tablets aan
.. maar in Nederland is er nog steeds geen levertijd bekend. Of dat hij sowieso geleverd gaat worden.

Inmiddels maakt de EP121 sinds januari furore (getuige reviews van gebruikers) in de USA, sinds maart in Duitsland, Frankrijk en vanaf 10 april ook in de UK.

Meer info over de EP121:Als bovenstaande links volgt, zie je dat de EP121 leeft, met name onder photoshoppers, grafici, creatievelingen, 3d artists. Want voor ongeveer de prijs van een 12" Wacom Cintiq tablet-scherm heb je een hele WIndows 7 PC die je overal mee naar toe kan nemen. De vrij ernstige minpunten (geen verwisselbare batterij, kleine interne opslag 64GB, geen dock, beperkte aansluitingen) neemt men graag voor lief. De combinatie van goed IPS-scherm en Wacom pen+touch digitizer is erg zeldzaam bij slates en convertibles.

Ik hoop dat Asus Nederland niet net zoals Asus Zweden de fout maakt om de EP121 links te laten liggen. Voor mij maakt het niet uit, want ik heb hem voor in totaal EUR 987 bij Amazon.com besteld (komt volgende week).
Ziet er erg strak uit allemaal. Voorla die toevoeging van een toetsenbord is helemaal slim. Op de foto's ziet het ernaar uit dat je het geheel ook dicht kunt klappen. Het scherm heeft ook een erg mooie resolutie. 9,5 uur op een accu is een mooie prestatie voor zulke specs. Ik neem aan dat er in het toetsenbord ook een accu aanwezig is als het aansluiten daarop de accuduur vergroot? Hoe wouden ze die dan gaan opladen, lijkt me nogal onhandig om beide componenten apart op te moeten laden... Iemand die hier uitkomst in brengt?

EDIT: Ik zie nu pas dat er op het toetsenbord een hele rij androidgerelateerde knoppen zitten, naast de standaard knoppen. Sterk gedaan van ASUS.

[Reactie gewijzigd door Liveshort op 25 maart 2011 17:20]

Zo'n toetsenbord dock lijkt me wel grappig, da wordt het toch een soort netbook, maar damn 100,- voor een toetsenbord dock is wel erg prijzig, ik had eerder de helft verwacht.
Het is wel een toetsenbord met batterij, poorten, etc..
Mhmm...voor mij is dit, mits de reviews goed zijn, toch een argument om voor de EEE te gaan. 599 inclusief dock? Ja, dat zal voor mij de doorslag zijn.
Inderdaad een mooi apparaat, al is hij met zijn 680 gram helaas meer van het ipad 1 gewicht en niet de lichtere ipad 2 of aankomende samsung 10.1 en 8.9 tabs... Denk dat ik voor 70 euro extra dan voor de 8.9 samsung zou gaan, vergelijkbare specs, iets kleiner scherm, iets duurder, maar 200 gram lichter... Dat laatste gaat denk ik een wereld van verschil zijn als je het ding werkelijk vast gaat houden ipv op een tafel leggen.

edit @Relief 2009; 80 gram maakt meer uit dan je denkt in een apparaat dat je voor je omhoog houdt. De ipad 1 was ook 680 gram, maar volgens de reviews merken mensen toch dat de opvolger duidelijk lichter is en daardoor prettiger omhoog te houden.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 maart 2011 18:19]

De ipad2 weegt 601 gram, dus zoveel scheelt dat niet.
De 8,9 samsung komt volgens engadget niet mere uit na aankondiging ipad2
Dat komt door de geretardeerde release strategie van Samsung. Voor zover ik begrijp is dit de release strategie:

10.1 Fat komt uit in Europa (Vodafone exclusive)
8.9 Fat is gecanceled

10.1 Thin komt uit in de wereld (?)
8.9 Thin komt uit in de wereld
Dat is wel dik klote. Ik wil nu de nieuwe 10.1 versie van Samsung. Majha moet weer wachten dan zeker? zucht..
Hier is een idee: kom maar met een enkele versie uit en probeer daar eest een succes van te maken.

Minder logistieke problemen en als klant hoef ik niet eerst uitgebreid onderzoek te doen over welke versie ik wil hebben
Dat lijkt me onzin de uitgebreide specs van de 8,9" versie stonden namelijk laatst nog op tweakers, inclusief prijzen..
De 8.9 als eerste 10.1 niet. De dikkere versie zeg maar.
De 8.9 ala de gewijzigde 10.1 komt uiteraard wel uit.
De nieuwe 10.1 komt op 8 juni uit in de VS. De 8.9 ergens verder in de zomer.
Er zal wel een onderlinge verbinding tussen beide accu's zijn. Als je de één dan oplaad, laad je de ander ook meteen op. Met uiteraard het één en ander aan regelelektronica.
[...]9,5 uur op een accu is een mooie prestatie voor zulke specs. [...]
yeah right... en de accu van mijn EEE zou 12 uur mee gaan... Haalt ie dat? I dont think so (2 tot 4 uur, afhankelijk van gebruik)
Ik vraag me af of het scherm (de tablet zelf dus) niet te zwaar is om aan het veel lichtere toetsenbord te hangen.

Ook hoop ik dat het 16 GB en het 32 GB model in meer verschilt dan enkel de opslagcapaciteit. 100 euro extra voor 16 GB extra vind ik namelijk overdreven veel geld.
Die 100 euro per geheugen stap is nogal standaard in de tablet wereld.. (zie de ipad)

Daarentegen zou ik de 16GB kopen en voor die 100 euro kun je een aantal 16GB/32GB microsd kaartjes kopen...
Nee, dat is juist de Barbatruc: In het toetsenbord zit als contra gewicht een Accu. Het is een briljant idee... nu nog hopen dat het zo goed werkt als dat het eruit ziet.
Met dit soort prijzen moet dit bijna wel een hit gaan worden. Niet in het minste omdat het een van de eerste Honeycomb tablets is die in Nederland uit gaat komen. Ik ben benieuwd...
Dat ligt bijzonder veel aan marketing. Ze zullen het ding agressief in de markt moeten gaan drukken (wat veel geld kost). Honeycomb zegt de gemiddelde consument helemaal niets dus dat helpt ook niet echt mee. Daarnaast moet het ding op zo'n beetje alle hoeken van elke straat te koop zijn om te kunnen concurreren met de grote concurrent.
De gemiddelde consument zal ook maar al te graag die 100 euro in hun zak steken als ze op tabletjacht gaan.
Maar EEE kent de consument weer wel.
Lang niet iedereen. Ik heb er vaag over gehoord maar in mijn herinnering was dat een PC project voor Afrika oid. Positief voor een ontwikkelingsland dus, maar niet voor hier.

Ik heb ook wel eens een EEE netbook gezien bij de Mediamarkt, en dat zag er niet best uit.

Dus nee, ook niet echt een positieve merknaam. Helaas, want dit apparaat ziet eruit alsof het wel potentie heeft.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 25 maart 2011 19:20]

Lang niet iedereen. Ik heb er vaag over gehoord maar in mijn herinnering was dat een PC project voor Afrika oid. Positief voor een ontwikkelingsland dus, maar niet voor hier.

Ik heb ook wel eens een EEE netbook gezien bij de Mediamarkt, en dat zag er niet best uit.

Dus nee, ook niet echt een positieve merknaam. Helaas, want dit apparaat ziet eruit alsof het wel potentie heeft.
Offtopic reactie:
Je bent in de war met OLPC (one laptop per child), dit was een project dat als doel had om kinderen in ontwikkelingslanden van goedkope laptops te voorzien, als westerling kon je er dan een kopen voor de "dubbele" prijs waarmee je er als het ware 1 doneerde aan de 3e wereld.
Ontopic:
Deze EEE pc gaat met zo'n prijs echt wel een hit worden, ik maak me enkel nog zorgen over de prestaties maar als je er op kunt textverwerken/mailen/internetten/filmpjes kijken, dan wordt het zeker leuk.
EEE PC was ten tijde van het hoogtepunt van de netbook erg bekend, juist bij de gewone consument.
EEE was ook vrij succesvol bij de netbooks. Later is Asus ingehaald door Acer (ik denk omdat die goedkoper waren) maar toen ze net begonnen was dat een grote hit.
Die eerste EEE netbooks draaiden op Linux
klopt, dat was Xandros. heb er maar snel ubuntu netbook remix op geplant.

Weet iemand of het ook mogelijk is om ipv android bijvoorbeeld ubuntu netbook op zo'n tablet te installeren? met die touch-friendly unity interface kan dat best wat worden volgens mij :)

edit typo

[Reactie gewijzigd door Egocentrix1 op 25 maart 2011 22:27]

kan, maar minder makkelijk.
het is allemaal ARM, en dus zal je een speciaal gecompileerde ARM versie moeten hebben.
en daarnaast zijn er minder ARM geschikte drivers beschikbaar, dus die moet iemand dan eerst porten van android(is makkelijk te doen denk ik als de source beschikbaar is)
"Minder ARM drivers beschikbaar" geloof ik niet zoveel van, drivers zitten in de Linux-kernel, en diezelfde kernel zit ook in Android. Dus als er geen driver voor Ubuntu is, dan ook niet voor Android - zou men toch verwachten. Maar die Android-drivers zijn er juist wel, omdat alle hardware-boeren zorgen voor fatsoenlijke Android-ondersteuning; anders zijn ze vrij kansloos.

Tevens is het zo, dat ARM in samenwerking met o.a. Canonical er juist voor zorgt binnen het Linaro-initiatief dat er juist wel op tijd drivers zijn.

Dus probleem zit hem denk ik vooral in applicatie-software.
Er zijn al een aantal devices die op ARM Linux draaien: https://wiki.ubuntu.com/ARM/DeviceSupport

En anders overstappen op Debian: http://www.debian.org/ports/arm/
Nou andere mogen er best een koopen, maar ik wacht wel 2 of 3 generaties.
Tenzij er iets echt goedkoops en leuks op de markt is

Kijk eens hoe de iPad2 is verbetert tegen over de iPad, denk dat het zelfde zal opgaan voor andere pads.

Heb met de jaren geleerd dat niet alleen goedkoop duurkoop is, maar dat dit nog meer geld voor eerste-koop.
Ik heb 2 of 3 generaties gewacht en daarom geen netbook (onderpresterend klein laptopje) noch een (i)pad (overgewaardeerde mono-functionele gadget) gekocht, maar koop een eee pad transformer met toetsenbord!
- lange batterijduur
- handig mee te nemen
- toch goed op te werken
- bekend, getest en volwassen OS
- volle appstore
- hoera!
wat is er precies beter aan de ipad 2 ?

de eee pc's van Asus bestaan al jaren. dus die zouden volgens jouw theorie al heel goed moeten zijn.
Maar met nieuwe technieken komen vaak ook nieuwe kinderziektes. dat blijf je houden.
Ik dacht dat de iPad 2 juist practisch niet veranderd was ten opzichte van de iPad. Zelfs de toonaangevende appleminded blogs waren daar flink over teleurgesteld.

Misschien volgende keer een beter voorbeeld verzinnen. O-)
Zou je hier nou ook Ubuntu kunnen opzetten? Draait dat snel?

Het concept is goed en hij ziet er mooi afgewerkt uit, maar met zo'n toetsenbord en muis erbij wil ik graag een volwaardig OS ipv een tablet OS.
Wat zou je met ubunto willen doen wat met Android 3.0 niet kan?
Is dat het Unity UI?

In principe zou ik het allerliefst een full Linux distro met een Touchscreen UI willen. Dat zou pas tof zijn. Helaas is dat er nog niet.. ja Maemo kwam in de buurt majha..
Koop dan een laptop!
Ja maar ipad is ook iets van 400 euro? En het merkje Apple doet wonderen voor de verkoopcijfers, trekt weer klanten weg van androidtablets.
De 'oude' iPad is niet meer leverbaar via Apple en de iPad 2 is er vanaf €479, dan is die goedkoopste Transformer bijna 20% goedkoper. Het is alleen jammer dat er geen 64GB versie komt van de Transformer, een reolutie van 1280x800 is toch wel heel netjes!
MicroSD kaartje erin van 32GB en voila, voor minder geld toch 64GB..
MicroSD van 64 Gb erin en...ja, je raadt het al :D
Het gaat van de kwaliteit van Android 3.0 afhangen of het een waardige tegenstander gaat worden voor de iPad. Maar zoals het er nu naar uit ziet moet dit toch wel bijna de voorkeur gaan krijgen boven de iPad. Met dit soort geweldige extra's voor dat geld denk ik dat mensen toch wel sneller de keuze voor deze tablet doen.
Met dit soort geweldige extra's
idd malware, virussen, verschillende app markets en nog steeds erg weinig goedwerkende apps voor tablets. ik hoop echt dat google hier wat aan gaat doen, want ik vind de concurrentie qua hardware goed maar de software kant... 't is toch wel een beetje magertjes hoor. Android heeft zeker potentie en zeker met concepten als deze (
in combinatie met het dock zouden ze tot 16 uur meegaan.
) zie ik dat echt. Ben vanmiddag langs de dixons geweest voor de iPad 2 lancering en zag daar nog meer pads, maar de kwaliteit van die dingen was echt dramatisch hoor. het design zag er niet uit, maar de "nieuwe generatie" android tabs belooft veel goeds. nu alleen die uitvoering nog.
De 'instap' iPad loopt nog altijd richting de €500,-, de Asus wordt mét tobo ook rond die prijs geleverd... dat is dus een completer, of beter gezegd uitgebreidere tablet voor dezelfde prijs. De Asus gaat daardoor een veelzijdiger apparaat zijn, alleen al door de slimme tobo-dockingstation en de bredere ondersteuning qua aansluitingen etc. Alles wat er qua tablets is langsgekomen tot nu toe was leuk, maar voor mij niets meer dan gadgets, leuk voor erbij... Met dergelijke toevoegingen wordt het voor mij ineens veel interessanter omdat dit veel meer richting een 'volwaardige' laptop gaat. Tenminste op een normale manier tekstverwerken etc... zeker qua werk zou ik zo goed als volledig zonder desktop of laptop kunnen op de werkvloer met een dergelijke setup, dat was met de tablets tot nu toe niet echt lekker werken.

Maar goed, het hangt nog van vele andere factoren af. Hoe gaat Honeycomb presteren? Wat is de kwaliteit van het geheel? Hoe snel komen er applicaties waardoor je werkelijke je traditionele desktop weg kan doen? Plus dat Asus in mijn ervaring doorgaans een nogal (onterechte) slechte reputatie heeft op het gebied van mobiele devices en proberen mee te komen met de nieuwste ontwikkelingen.Misschien durft men er simpelweg niet aan, Asus heeft zogezegd geen 'name-status'bij vele mensen zoals Apple.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 maart 2011 17:31]

iPad is 479.

Ik ga dan liever voor deze: voor dezelfde prijs heb ik dan ook nog een toetsenbord-dock erbij.

Verder het merk Apple is niet meer zo sterk als in het begin. Vooral als je ziet hoe snel Android aan het groeien is.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 25 maart 2011 18:11]

Kijk, Asus is een van de eerste fabrikanten die een goedkope en als ik de specs zo lees goede Honeycomb tablet uitbrengt. Tot nu toe was de iPad 2 toch wel een stuk goedkoper dan andere tablets.
Hun interface ziet er strak uit. Dit wordt een grote hit denk ik, vooral omdat langer typen niet prettig is op een toestenbord.

Edit: @Liveshort: Inderdaad, dat hebben ze mooi gedaan. Dit is denk ik de notebook 2.0, een touchscreen én een toetsenbord, en ook nog een kwalitatief hoogwaardig besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 25 maart 2011 17:23]

Met dit soort dingen zijn notebooks gewoon echt overbodig geworden. Windows is nooit echt geschikt geweest voor zulke lage specs, en notebooks zijn volgens mij ook nooit écht aangeslagen. Het moet de snelheid als het goed is alleen maar goed doen als er met lichte software (voorzover Google dat binnen de perken weet te houden) op zware hardware wordt gedraait. Microsoft zal met Windows toch echt actie moeten gaan ondernemen om het wat mobieler te krijgen en bovenal, geschikt (lees goed, vloeiend en intuïtief lekker) voor gebruik op touchscreens. De hardware heeft al bijna genoeg rekenkracht voor dit relatief zware besturingssysteem.
Notebooks zijn niet aangeslagen? :?
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Hier is bijna de helft van de werkplekken een notebook, van alle mensen die ik prive ken heeft op 1 na iedereen een notebook....misschien dat ik toevallig alle notebook gebruikers van nederland ken.....maar dat denk ik niet :X
Ik denk dat Liveshorts netbooks bedoelt.
Netbooks is ruim een jaar lang een zeer gewilde gadget geweest. Met name Asus heeft hiervan geprofiteerd. De reactie van Liveshorts is waarschijnlijk gebaseerd op persoonlijke indrukken.
Hier staat het promofilmpje van de Eee pad transformer, in het thema van de Big Bang Theory 8)7 http://www.youtube.com/watch?v=LBmq2knUL_Y Wel grappig though :+
Flauw filmpje, maar wel interessant om te zien. Zo is op 1:15 te zien dat je de tablet met dock open en dicht kan klappen zoals een laptop. Verrassend, en het ziet er nog stevig uit ook. Je kan dus ook de hoek van het scherm t.o.v. het toetsenbord bepalen, wat volgens mij het dock van de ipad niet kan.
Met deze mogelijkheid zou ik het eerder zien als een Android-laptop, met afneembaar toetsenbord. Het voordeel is ook dat je met de Eee Pad Transformer het scherm dus verticaal kan stellen en je het makkelijk op schoot kan zetten (als een laptop ;) ). Het grote nadeel van een tablet vind ik namelijk dat je het óf omhoog moet houden, of plat op je schoot moet leggen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de implementatie en werking in Android van het touchpad. Zo te zien zit er niet een aparte scrollstrook naast.
Gezien de specificaties en redelijke prijs ga ik het nieuws omtrent de Eee Pad Transformer goed in de gaten houden; dit zou wel eens de opvolger kunnen worden van mijn tablet-pc.

[Reactie gewijzigd door Pinobigbird op 25 maart 2011 19:05]

Dit is echt de eerste keer dat ik in de verleiding ben om zo'n ding te kopen. Wat een gaaf apparaat!
En anders dan Apple kan hier wel een micro SD kaart er in!!!
Maar onze papa Steve wil natuurlijk niet dat we meer ruimte kunnen kopen!!
Bluetooth muis werkt er ook gewoon op :)
is dit niet gewoon een notebook?
waarom zou je dit willen? het minimalitsche van een tabblad is zo meteen weg
en hij word 2x zo dik
voor mensen die veel reizen is dit best handig.
als je bijvoorbeeld op een camping staat kun je toch lekker typen met een fysiek toetsenbord. en ga je bijvoorbeerd hiken dan kun je hem gewoon zonder toetsenbord meenemen . is ie dunner dan een normale netbook en gaat langer mee op een accu.

ook voor zakenpieten is dit best wel handig. op kantoor toetsenbordje staan zodat je lekekr kunt typen. klaar? dan klik je hem los en heb je een handige tablet
Omdat je de keuze hebt. Onderweg een tablet, op de bank een tablet, op je bureau een netbook.
is dit niet gewoon een notebook?
waarom zou je dit willen? het minimalitsche van een tabblad is zo meteen weg
en hij word 2x zo dik
De grap is nu juist dat het eindelijk een ding is waar je wat aan hebt. Wil jde de tablet functie dan pak je alleen het scherm. Wil je veel tekst invoeren dan pak je het keybord er bij.
Voor een normale tablet heb ik geen nut. Veel te onhandig om op te werken, niet meer dan leuk (duur) speelgoed,

Maar hier heb je het alletwee, klein als een tablet, handig als een netboek

[Reactie gewijzigd door Ortep op 25 maart 2011 18:10]

Typen is fijn.. en de dock doet nog meer: extra poorten en 8 uur extra accu!

En je kan hem ook zonder dock krijgen.
Af en toe wil je toch wel ff lekker iets typen en dan is zon dock ideaal.