Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Taiwanese ARM-topman heeft aangegeven dat het bedrijf samen met Microsoft werkt aan de ontwikkeling van processor-architecturen. De toekomstige, met Windows compatibele ARM-platforms zouden binnen een jaar verschijnen.

De Taiwanese tak van ARM heeft bij monde van topman Philip Lu aangegeven dat zijn bedrijf samen met Microsoft processor-architecturen voor de komende Windows-versie ontwikkelt. Lu deed zijn mededeling tijdens een persbijeenkomst in Taipei. Details over de ontwikkeling wilde Lu nog niet vrijgeven, maar beide bedrijven zouden voornamelijk werken aan platforms voor smartphones en tablets.

Tijdens de technologiebeurs CES, die in januari in Las Vegas plaatsvond, kondigde Microsoft aan dat de volgende editie van Windows, behalve op de x86-architectuur, ook op ARM-processors zou draaien. Windows zou daarmee beschikbaar komen voor energiezuinige ARM-soc's die onder meer in smartphones en tablets worden gebruikt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

En wat gaat dit betekenen voor Intel? Ik weet dat ze in een heleboel verschillende chip technieken zitten, maar de CPU voor x86 is wel waar ze het bekendst van zijn.

Indien het niet meer noodzakelijk is om windows te draaien en spellen te spelen op het x86 platform, kunnen veel bedrijven en particulieren kiezen voor een andere platform, dat net zo snel is en veel zuiniger. In de basis is x86 al heel oud. (Arm overigens ook...) Waarom is er nooit eerder een nieuw platform geďntroduceerd? Ik denk omdat het nooit noodzakelijk is geweest. En er geen concurrentie op dat gebied moeglijk was. Microsoft was leidend voor Intel en AMD. En zolang je Microsoft niet mee had, was je kansloos.

Nu omarmt Microsoft ARM chips. Dat moet Intel toch ook de ruimte geven om een alternatieve instructies set te ontwikkelen? Een betere/goedkopere/zuinigere alternatief. Microsoft is nu denk ik wel te porren voor andere instructie sets. Althans meer dan 5 jaar geleden.

Of wie bepaalt eigenlijk de instructie sets? Worden er eigenlijk wel nieuwe instructie sets ontwikkelt naast de al bekende? (ARM, x86, SPARC, CELL, enz) En zou dit kans van slagen hebben in de huidige markt? De computer markt is de afgelopen 20 jaar niet meer zo in beweging geweest als nu.
We hebben Itanium gehad, dat was niet bepaald een succes. Overigens vergeet je hier MIPS, een zeer populaire architectuur (het merendeel van de set top boxes en mediaspelers gebruikt het, met oa de bekende Broadcom en SigmaTel SoCs).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2011 11:22]

zowel Apple als Microsoft kiezen voor ARM, ik vraag me toch af hoe intel ervoor staat over 10 jaar?
Dat is zo'n beetje met elk bedrijf te zeggen, 10 jaar geleden waren er ook heel andere topbedrijven waar nu weinig meer van over is. Anderen zijn juist groter dan ooit.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 maart 2011 10:41]

Jup maar ook ARM heeft een tijd gekend dat het wat minder ging, en ze zijn nu weer rijsende. Wat er in 10 jaar gebeurt is niet te voorspellen, maar ik denk dat ook Intel na een dipje echt wel weer terug komt hoor.

Net als MS, Apple, Google, Yahoo, AMD, IBM ,etc ;). Dat zijn bedrijven wiens naam gewoon te groot is geworden om ineens te verdwijnen. Het kan wel, maar dan is het gebruikelijk een overnamen, en dan nog herijzen ze nog wel eens van uit het graf (Atari, Spyker, etc). Als ze nog geen dipje hebben gekend (Google en MS) dan komt dat nog wel. Maar echt gauw zullen ze niet failiet gaan of uitsterven.

Ik ben allang blij dat ARM weer terug komt in de desktop markt straks :).
Jup maar ook ARM heeft een tijd gekend dat het wat minder ging, en ze zijn nu weer rijsende. Wat er in 10 jaar gebeurt is niet te voorspellen, maar ik denk dat ook Intel na een dipje echt wel weer terug komt hoor.
Ik denk wel dat Intel uiteindelijk over zal moeten gaan naar een geheel andere (zuinigere) architectuur. De x86 is niet meer van deze tijd te onzuinig, te veel legacy en van CISC naar RISC core gegaan wat slechter is dan ene processor die als RISC ontworpen is.
Net als MS, Apple, Google, Yahoo, AMD, IBM ,etc ;). Dat zijn bedrijven wiens naam gewoon te groot is geworden om ineens te verdwijnen.
Dat kan heel snel gaan. Denk aan in de IT.
Compaq, DEC, SUN, etc.

Buiten de IT Enron, veel grote banken, en meer.

In je lijstje staat Yahoo een bedrijf wat het erg moeilijk heeft.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 23 maart 2011 11:03]

Nou schrijft hij ook dat áls ze verdwijnen ze meestal overgenomen zijn door een andere grote speler.
Compaq -> HP.
Sun -> Satan's databasewinkel.

Yahoo gaat ook nog lang doormodderen in de marge, alhoewel het mij waarschijnlijk lijkt dat die toko eerdaags weer door een andere groot mediabedrijf opgekocht gaat worden, gestript gaat worden en dan inderdaad een stille dood gaat sterven.
Ben benieuwd wanneer MS of Google overgenomen wordt. Zal wel >20 jaar duren eer er een geduchte concurrent met genoeg $$ opstaat om een van de toko's over te nemen.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 23 maart 2011 15:52]

Dat zijn toch echt meestal overnames, en met Yahoo komt dat ook nog wel. Ik denk gewoon dat het heel normaal is dat een bedrijf een dip heeft en weer terug komt. Dat komt ook nog wel bij MS en Google en dat stimuleert inovatie.
Intel kan weer gewoon een ARM-licentie kopen als ze willen. Hadden ze ook, maar hebben ze doorverkocht aan Marvell. En Marvell maakt nu ARM triple-(CPU)[cores voor zuinige servers (Armada 600 series meen ik), beetje dom van Intel achteraf.

Maar als ze willen zijn ze zo terug in de race; CPU/GPU-ontwerp en alles ligt al klaar in het schap bij ARM (en connectiviteits-chips e.d. bij andere partners, zoals NEC/STM waar Intel nu ook al zaken mee doet), ze hoeven alleen maar even langs de kassa.
Nortel was een paar jaar geleden een canadees miljarden bedrijf, failliet
gegaan en nu helemaal pleite
10 jaar geleden was ibm ook ibm, HP HP vooruit google is groot en altavista is weg.

Intel zal niet zo maar verdwijnen maar de stap van MS is een hele mooie. Op deze manier krijgen ze ook toegang tot een grotere markt die met arm cpu's, slimme zet dus.
intel is geen IBM, IBM is altijd al meer geweest dan intel.
IBM is software & hardware en service provider, intel is geen service provider (en toch is daar waar het geld zit in de toekomst)

kijk ook naar de bouw, bedrijven die failliet gaan zijn geen service gerichte bedrijven met software/hardware is het niet anders.
Geld zit idd in software maar natuurlijk blijft er altijd een vraag naar hardware. De cpu's die intel maakt zijn echter zo specifiek dat er naast amd geen sprake is van concurrentie. Intel kan op die manier dus nog steeds goed geld verdienen met hardware.

Maar er zijn zeker veel andere voorbeelden zoals ssd's waar veel concurrentie is en dus lage prijzen en minder marge. TFT Schermen idem, enz.
Hoezo apple kiest voor ARM? Voorlopig wordt ARM alleen nog maar gebruikt voor smartphones en tablets, de vraag is maar of het ooit ingezet gaat worden voor desktops, want de prestaties liggen wel een stuk lager als dat van een fatsoenlijke desktop processor. Helemaal voor de professionele Apple gebruiker zal een ARM gewoon niet genoeg prestaties bieden.


Voor Microsoft is het gewoon een kosten vs winst analyse, de tablet markt wordt steeds groter, en momenteel is ARM gewoon nog net iets beter geschikt als een Atom, en daarnaast begin je langzaam ook wat meer ARM gebaseerde netbooks en lichte PC's te zien, momenteel is de markt gewoon nog klein omdat de gemiddelde consument geen interesse heeft in een Linux PC, maar de markt heeft potentie om te groeien als er Windows beschikbaar is voor deze apparaten. Microsoft zal heus deze keuze niet maken omdat ze ARM een beter hardware platform vinden.
Microsoft ondersteunt ARM al bijna twintig jaar (goed punt, sinds 1996 inderdaad). Waar dacht je dat Windows CE, Mobile en Phone op draaiden?

Typisch voorbeeld van op 2 paarden tegelijk wedden. Of x86 de komende jaren succesvol wordt in de traditionele ARM markt (telefoons, pda/tablets) of dat ARM succesvol wordt in de x86 markt (desktops, laptops, servers), wie zal het zeggen? Het zal de software devs uiteindelijk niet boeien, ze zullen moeten coden voor de architecturen die boven komen drijven. En waarom niet, Apple doet dat ook, Linux ook, en zo ongeveer elke hardware fabrikant eet van twee walletjes.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2011 17:15]

Microsoft ondersteunt ARM al bijna twintig jaar. Waar dacht je dat Windows CE, Mobile en Phone op draaiden?
Om precies te zijn over Windows CE.
Nog geen 15 jaar.
Initial release 16 November 1996; 14 years ago
Hoezo apple kiest voor ARM? Voorlopig wordt ARM alleen nog maar gebruikt voor smartphones en tablets, de vraag is maar of het ooit ingezet gaat worden voor desktops, want de prestaties liggen wel een stuk lager als dat van een fatsoenlijke desktop processor. Helemaal voor de professionele Apple gebruiker zal een ARM gewoon niet genoeg prestaties bieden.
Daar zou best wel een keer verandering in kunnen komen.

Calxeda's ARM chips designed for 480-core servers.

De individuele core hoeft niet extreem snel te zijn als ze maar samen heel snel zijn.

En ook deze link t.a.v. 64bits ARM Processors met virtualisatie support.

nieuws: 'ARM kondigt op korte termijn 64bit-processors aan'

Ik denk dat een kwestie van tijd is. waarom een PC met een CPU van meer dan 65Watt. Terwijl je de zelfde performance uit een processor van rond de 10 a 15 Watt kunt halen.
zowel Apple als Microsoft kiezen voor ARM, ik vraag me toch af hoe intel ervoor staat over 10 jaar?
Ik denk dat Intel nog steeds prima z'n CPU's kan slijten hoor. Voor mobiele apparaten worden vrij weinig Intel CPU's gebruikt (hier en daar een Atom, maar meestal zijn het toch andere chips).

Microsoft zal ook niet exclusief kiezen voor ARM, maar het eerder willen toevoegen, omdat ze anders een heel groot deel van de OSmarkt laten liggen. Mobiele (en embedded) apparaten kun je in steeds grotere getale vinden.
Ik verwacht niet dat we binnen zeer korte termijn naar een andere architectuur gaan op de desktopsystemen.
mobiele apparaten worden vrij weinig Intel CPU's gebruikt
De ultrazuinige ARM processors (Z670) voor mobile apparaten van intel zijn schrikbarend duur. Twee kee zo duur als concurrende ARM processors zoals de hummingbird en tegra2 processors van Samsung en nVidia
Dan is intel dus niet concurrerend genoeg. Echter, hoe dat volgend jaar (laat staan over 10 jaar) is weet niemand.
Je krijgt er wel heel mooie performance op floating point en met complexere multithreaded code voor terug. Maar ja, laten dat soort toepassingen nou juist niet zo heel veel voorkomen op mobieltjes. Die Atoms lijken daardoor vooral een niche product te zijn, en dus: duur.
De Z670 is een Atom processor, en dat is gewoon X86. Intel heeft in het verleden wel meer met ARM gedaan, o.a. XScale, maar die tak is later verkocht aan Marvell.
Inderdaad!

Waarschijnlijk produceren ze alleen nog maar voor servers. Als cloudcomputing heel groot word in de komende 10 jaar is er geen behoefte meer naar brute rekenkracht in je eigen pc, maar des te meer servers zijn er nodig.

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 23 maart 2011 10:42]

Hoezo niet? Er zijn altijd mensen die niet afhankelijk willen zijn van de cloud.

Allemaal leuk en aardig, maar ik wil persoonlijk toch echt wel een fatsoenlijke pc in huis hebben.

En misschien nog niet eens hoofdzakelijk omdat mensen de cloud / het internet niet vertrouwen ivm privacy, maar ook "omdat het kán."
Probleem is dat ARM ook daar de goedkopere oplossing levert. Binnen anderhalf jaar komen quadcore Cortex CPU's uit die geklokt kunnen worden tot 2,5gHz.. Met de grafische performance van de PS3. Maar dan 'system op chip', dus praktisch geen moederbord meer nodig; een desktop zo groot als een pakje boter dus.

En voor 90% van de mensen zal dat genoeg zijn, en veel goedkoper dan die dikke lompe Intel-bakken die ze nu hebben. Afgezien van energie-zuiniger.

10% van de mensen wil misschien nog wel 'high performance', maar daar kan Intel met haar huidige omvang niet van overleven.

Op de servermarkt is het helemaal dramatisch gesteld met Intel, het is mogelijk om 480 ARM Cortex A9-cores inclusief DDR te laten werken op 600 Watt, met dus een 'kleinere' voeding dan de gemiddelde game-bak. Voor datacenters zal het dus moeilijk voor ze worden.
Je ziet nog steeds dat 'zwaardere' hardware gewenst is. Niet alleen voor games en andere zware applicaties maar ook doordat we dingen als videocommunicatie, allerlei 'opsmuk' voor normale programma's, vloeiendheid van werken en gelijktijdig multitasken van verschillende 'bezigheden' op een computer normaal zijn gaan vinden.

Vroeger bijvoorbeeld kon het branden van een cd en nog wat internetten tegelijkertijd nog wel eens zorgen voor problemen. Het is niet voor niets dat veel mensen die een netbook met Atom-processor hebben uitkijken naar een beter alternatief. En daarnaast moet je ook de opkomst van de SSD in dat licht zien.
Want support voor ARM geven sluit intel uit? Tot nu toe gebruikt Apple ARM ook alleen maar voor de mobile devices en bevatten alle laptops en all in ones van Apple nog steeds Intel chips. Windows 8 gaat straks ook ARM ondersteunen, maar dat zal naar vermoeden voornamelijk voor de tablets/portable devices zijn die Win8 gaat ondersteunen.
Intel kan toch gewoon ARM-chips gaan maken?
Die hadden ze, maar hebben ze verkocht aan Marvell.
Ze zijn begonnen met de StrongARM (gekocht van DEC), daarna hebben ze de XScale ontwikkeld. Die hebben ze verkocht aan Marvell, omdat ze zich wilden gaan focussen op x86...
Intel maakt veel meer dan alleen maar x86 chips.
intel zou ook ARM kunnen doen, net als Ti en NVidia
Wat is er specifiek aan een "toekomstige, met Windows compatibele ARM-platform"?

Wil Microsoft speciale 'MS instructies', zodat iedere PC-hardware maker niet alleen een Windows licentie moet kopen om een Windows PC te maken, maar ook een MS-ARM-hardware licentie?
Vergelijk t met hoe MS met de videokaartmakers samenwerkt: om snelle hardware te maken moet je als chipontwerper ook begrijpen hoe de software ermee werkt, waar de bottlenecks zitten, welke instructies de software devs graag verbeterd zouden willen zien, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2011 11:32]

ARM maakt alleen het processorontwerp en geeft/verkoopt die licenties erop.
Dus dat wordt dan een 'all-in'.

De samenwerking met MS is om te zorgen dat er zo min mogelijk wijzigingen in de rest van het systeem nodig zijn. Als het nodig is om een paar instructies bij te maken, dan scheelt het bij MS, maar kunnen anderen er ook gebruik van maken.
Misschien aangegeven door MS, maar bruikbaar voor allen!
Bedankt voor die link, die had ik nog niet gezien. Jammer, want ik vind de 40 bit A15 'oplossing' maar technisch inferieur. Maar ik snap ook wel dat een overschakeling naar 64 bit nogal een uitdaging is voor zo'n 'klein' designhuis als ARM, alhoewel er zat voorbeelden zijn van do's en dont's en in te huren experts op het gebied van 64 bit.
De traditionele toepassingen van ARM hebben nooit echt grote adresruimtes nodig gehad, ook de bussnelheden naar geheugen zijn lang een ondergeschoven kindje geweest, omdat je nou eenmaal in routers, boordcomputers en telefoons maar weinig verkeer van en naar je geheugen hebt - het was bijna allemaal domweg throughput verwerken. Maar nu ARM aan het evolueren is naar een meer general-purpose architectuur gaan er zeker ook grote dingen veranderen: de nieuwe generatie developers die op dit platform los is gelaten schrijven nu hele andere software. 64 bit komt er echt wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2011 17:50]

!OPGEPAST! 40bit ADRESSERING. niet 40 bit berekeningen
De eerste 64bit chips van AMD (athlon64) hadden ook maar 40bit adressering. De laatste tijd is dat 56bit. Zolang we geen machines hebben met 1000000 pentabytes aan geheugen is 64bit adressering niet nodig.
Goedzo.
Tijdens de technologiebeurs CES, die in januari in Las Vegas plaatsvond, kondigde Microsoft aan dat de volgende editie van Windows ook op ARM-processors zou draaien.
En dat deed 't.
Tijdens een demo op datzelfde CES heeft iemand een foto gemaakt van een machine met een ARM processor die een nog onbekende windowsversie draaide: 6.2.7867.

http://i55.tinypic.com/aujlfk.jpg
Vond het wel een vreemde gedacht trouwens:
De toekomstige, met Windows compatibele ARM-platform
Ze zeiden dat ze Windows compatibel gingen maken met ARM, maar nu lijkt het erop dat ze ARM compatibel gaan maken met Windows?
dus nu maakt ARM architecturen die compatible zijn met Windows.
is het niet makkelijker of beter om dat andersom te doen? de software compatible maken met de hardware ipv de hardware met de software.
Oei, wat hoop ik toch op een native ARM 64bits architectuur waarin backwards compatibilitieit overboord gegooid is (VFP1/2, big-endianness, thumb1 etc). Een heerlijk lean-and-mean ARMv8 architectuur zonder 4gb per process limiet en hardware VFP3-64 of 128 :9~

* styno gaat lekker in het zonnetje weg zitten dromen...
dan kan je nog even wachten, ARM ziet nog geen heil in 64 bits:

http://webwereld.nl/nieuw...voorlopig-niet-nodig.html


Al kan ik me voorstellen dat, met het ongelofelijke tempo waarmee ze de desktops aan het inhalen zijn, binnenkort die 40 bit adres ruimte hard nodig zal zijn, quote uit artikel:

De nieuwste chip van ARM is de 32-bit Cortex-A15, die eventueel tot 40-bit opschaalbaar is om meer geheugen te kunnen aanspreken.

[Reactie gewijzigd door Albin op 23 maart 2011 12:49]

Wat is er mis met big-endianness?
Dus we gaan van WIntel naar WARM. Ach zo verassend is het niet, aangezien de FUCKYOU die Intel een paar keer aan het MS kamp heeft gegeven. Maar een ding...


:"Welcome back ARM!"

http://www.old-computers....um/computer.asp?c=75&st=1

Omdat ze sinds de ACorn Archimedes eindelijk weer helemaal terug zijn, en straks ook weer op Desktops :). Ik kan niet wachten :).

(Ja ik weet dat ze altijd wel al meededen, maar ik ben blij dat ze nu ook weer op de Desktops vol mee gaan doen :P.)

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 23 maart 2011 10:49]

Dat worden dan processoren met een adres-bus niet groter dan 20 bits ...