Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Samsung heeft op de FPD Expo-displaybeurs in China een energiezuinig 32"-paneel op basis van een pentile-subpixelordening getoond. Dankzij deze pixelstructuur heeft Samsung het energieverbruik met 40 procent teruggedrongen tot 20W.

Samsung rgbw-pentileVolgens Tech-On beschikt het energiezuinige 32"-display over een rgbw-kleurenfilter. De vier subpixels zijn over twee pixels verdeeld. Dankzij de gebruikte subpixelconfiguratie kan met minder energie eenzelfde helderheid worden verkregen. Het is voor zover bekend de eerste keer dat Samsung de rgbw-rangschikking voor grotere schermen gebruikt.

Samsung maakt voor mobieltjes al langer gebruik van de pentile-technologie, oorspronkelijk bedacht door Clairvoyance, dat in maart 2008 door Samsung werd gekocht. Zo zijn de pixels van Samsungs amoled- en Super Amoled-schermen opgebouwd in een rgbg-ordening. Omdat het effectieve aantal pixels hierdoor afneemt, heeft Samsung onlangs Super Amoled Plus geïntroduceerd, dat de reguliere rgb-ordening weer herstelt.

Het 32"-scherm heeft een maximale lichtopbrengst van 450cd/m2 en een contrastratio van 3000:1. De display bestrijkt 72 procent van de ntsc-kleurruimte.

Samsung toonde op de beurs ook een 55"-display met een verbruik van 100W en minder. Het 240Hz-paneel is hiervoor uitgerust met leds aan de zijkanten, die in twee rijen gedimd kunnen worden. Samsung wilde niet zeggen in hoeveel verticale banen dimming mogelijk is. Ook dit scherm heeft een kleurbereik van 72 procent van de ntsc-standaard en een maximale contrastratio van 100.000:1.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Dit is weeral geweldige marketingstrategie van Samsung. Een slechtere technologie gebruiken en promoten dat het beter is.

Penlite RGBX is voornamelijk ontwikkeld voor draagbare toestellen waar batterijleven belangrijk is en heeft 2 enorme voordelen voor draagbare toestelletjes:
  • hogere brightness/beter lichtrendement: Een witte pixel heeft geen kleurenfilter voor de pixel en blokkeert dus niet het overgrote deel van het kleurenspectrum, maar laat het volledige kleurenspectrum door. Uiteraard krijg je hierdoor een hogere lichtdoorlating met een zelfde backlight. En wat een geluk dat lichtopbrengst van schermen nu eenmaal op een patroon van grijstinten/wit getest wordt. Als we nu alle pixels zouden ontdoen van een kleurenfilter, dan zitten we gewoon op de backlight te kijken, dan is de totale lichtopbrengst nog een factor hoger. "Dan heb je wel geen kleur" hoor ik je denken? Klopt! Dit scherm heeft 25% pixels die niet in staat zijn om kleuren weer te geven, dus krijg je ook dat je kleuren in het algemeen fletser zijn. Samsung zal z'n best doen om de 75% kleurenpixels te oversturen waardoor dat dit gecompenseerd lijkt op papier, maar dan krijg je weer andere artefacten*.
    * Zoals minder gradaties in de kleuren. Als je normaal een subpixel kan aansturen met 256 gradaties (16,7M kleuren) maar je wil deze 25% oversturen, dan ga je uiteindelijk al je aanstuurwaarden moeten verhogen en ga je nog ongeveer 192 gradaties (7M kleuren) kunnen gebruiken. Een beslissing dat samsung gaat moeten nemen: fletsere kleuren, minder gradaties of liegen/verzwijgen naar de klanten toe.
  • compatibiliteit met vorige schermen: Deze RGBW penlite schermen zijn ontworpen zodat deze compatibel zijn met bestaande schermsturingen. Ze hebben dezelfde adres en rij sturingslijnen dan gewone RGB pixels. Maar waar je vroeger 1920*1080 RGB pixels (6,22M sub pixels) had, heb je nu 960*1080 RG pixels en 960*1080 BW pixels (4,14M sub pixels). Enorm misleidend qua resolutie, want theoretisch is de som van een subpixel = 1 pixel en is dit feitelijk een 960*1080 scherm. De pixel pitch is zowiezo dubbel zo groot als een conventioneel scherm van dezelfde grootte en bijgevolg zal het beeld minder scherp zijn. Dit zal je vooral merken bij scherpe randen (rode trui op blauwe achtergrond etc.)
Al bij al lijkt het me geen vooruitgang, buiten dat samsung kan promoten dat dit scherm met 40% minder energie een wit beeld kan weergeven.
Wanneer je donkere films zoals sin city zou gaan kijken is het verschil echter niet zo groot omdat in deze situatie de (rendabele) witte subpixels niet uitgestuurd moeten worden en de 3 resterende kleuren-subpixels hebben nog steeds dezelfde kleurenfilters van conventionele RGB LCD schermen met een even 'slecht' lichtdoorlaatbaarheid.

Ik ben benieuwd welke trendy marketingnaam Samsung gaat uitvinden voor dit om de mensen te doen geloven dat dit weer 'the next big thing' is, in LCD land...

[Reactie gewijzigd door B-BOB op 18 maart 2011 15:39]

Het artikel zegt niks over het gebruik van dit soort schermen. Samsung adverteert met 40% minder energie (voor witte schermen). Maar misschien is dit ook wel de doelgroep. Op de Rijksuniversiteit Groningen, hebben wij in de hal een aantal flinke beeldschermen staan waarop informatie wordt weegegeven. Deze schermen staan overdag altijd aan, maar geven eigenlijk alleen maar text weer.
Natuurlijk hebben we dan weer niks aan het geadverteerde 100.000:1 en 72% van NTSC, maar dat is idd gewoon marketing.
Hebben de witte pixels hetzelfde effect als de gele pixels van Sharp? Daar was het zo dat de kleuren net iets te geel werden, worden de kleuren hierdoor niet iets te flets?
Niet helemaal. Wit zou de pixelkleur niet mogen beinvloeden, geel doet dit zeker wel. Ik had eigenlijk verwacht dat dit scherm twee-laags zou zijn met een witte pixel achter de de drie kleuren sub-pixels. De quattron technologie van Sharp zou na calibreren zeker een beter beeld moeten geven omdat het een groter kleurenspectrum heeft. Als Sharp nou eens een 21:9 Quattron gaat maken voor een redelijke prijs, dan hangt ie binnen no-time aan mijn muur.
Alle soorten pixels beinvloeden de kleur, dus ook gele en witte pixels.
In alle gevallen moet je ook weten wat die invloed precies is zodat je samen met de rest van de pixels de juiste mengkleur kan maken.

Ik ben het eens dat het Sharp scherm na calibratie geen afwijkende kleuren zou moeten weergeven, maar je hebt niks aan de vergrootte kleurenruimte.
Al het materiaal dat te krijgen is gebruikt namelijk de gangbare kleurenruimte(s) en dat zijn niet die van dit scherm. Dus wil je een juiste weergave van de film dan maak je automatisch geen gebruik van de extra kleurenruimte die dat scherm bied.
Je hebt er dus geen bal aan.
Mischien in speciale gevallen als het gaat om bepaalde fototechnieken ofzo maar verder is er niks in consumentenland wat dit scherm een meerwaarde geeft.

Dan is het idee van Samsung om zuinigere schermen te maken veel zinniger.
Blijkbaar zijn die witte pixels zuiniger dan de primaire kleurenpixels.
Zo kun je (via wat rekenwerk want onze ogen werken niet lineair qua helderheid) het grijs uit de kleurenpixels wegrekenen en dat terugstoppen in de witte (grijze) pixels.

Wel grappig dat ondanks het rekenwerk het alsnog een zuiniger scherm is.
Dat is wel kort door de bocht. Dit Samsungscherm haalt maar 72% van de NTSC-kleurruimte (gamut). Er is ongetwijfeld materiaal te vinden dat 100% of meer gebruikt. (want de NTSC-kleurruimte beslaat ook niet alle mogelijke uithoeken, zie bijvoorbeeld http://powerelectronics.c...ers/Fig-3-color-gamut.jpg )

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 20 maart 2011 20:00]

Alle soorten pixels beinvloeden de kleur, dus ook gele en witte pixels.
In alle gevallen moet je ook weten wat die invloed precies is zodat je samen met de rest van de pixels de juiste mengkleur kan maken.
Dat is niet correct, wit en zwart bepalen grijstinten en zijn geen kleuren, dus per definitie kunnen ze de kleuren niet be´nvloeden alleen de grijstint van een kleur, Met wit of zwart worden de primaire en secundaire kleuren lichter of donkerder

Zwart obsedeert alle kleur, dus meer zwart bij blauw absorbeert alleen meer blauw en komt geen andere kleur terug naar je ogen. Wit kaats alle kleuren terug naar je ogen, dus meer wit word alleen maar lichter, hoe meer je wit erbij doet des te minder is die blauwe kleur in het voordeel en vlak de kleur af. Ga je geel bij blauw stoppen dan ben je dus twee kleuren aan het mengen en krijg je dus groen.

Met een witte pixel erbij kan je dus nooit een andere kleur krijgen
Met een gele pixel erbij kan je dus wel andere kleur krijgen

kleurcontrasten heet dat geloof ik.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 18 maart 2011 22:46]

Wit is een mengkleur (alle zichtbare kleuren even helder gemixt).
Wit is alleen geen primaire kleur, net zoals bijvoorbeeld geel, cyaan, magenta dat niet zijn.

Let wel dat we hier praten over additive kleurmenging (zoals bij een monitor) en niet subtractieve (zoals bij verf).

En een donkerdere versie van een kleur is een andere kleur!

Wat jij probeert te beschrijven zijn manieren om verf te mengen.
Daar hebben zwart en wit een speciale functie, gewoon omdat het handig is.
Dus de definitie dat zwart en wit geen kleuren zijn heeft alleen te maken met hoe de diverse technieken van verfmengen zijn ontstaan.
In werkelijkheid liggen alle kleuren (inclusief zwart en wit) samen op een continuum.
Ze maken deel uit van hetzelfde systeem.

Verder zijn onze ogen niet linear.
Om een helder grijs te zien vereist een andere verhouding van rood groen en blauw dan om een donker grijs te zien.
De sterkte van de signalen van de 3 typen kleurcellen in onze ogen varieert dus over helderheid.

Die witte pixel zal dus naar gelang z'n helderheid een ander soort wit/grijs laten zien aan onze ogen.
Over het algemeen is het zo dat donkerdere kleuren er voor ons blauwer uitzien (omdat de blauwe cellen beter werken bij weinig licht).
Om toch een goede grijstint te krijgen zul je daarvoor moeten compenseren (in dit geval met de RGB pixels).

De bijdrage van de witte pixel is dus complexer dan alleen maar helderheid.
Het verandert ook het benodigd balans van de andere kleuren.
In werkelijkheid zitten weergaveapparaten vol met allerlei compensatietabellen en gammacurves om de benodigde kleurconversie in goede banen te leiden.
Dit geld voor alle (goede) apparaten, maar vereist bij het toevoegen van een witte pixel meer rekenwerk dan voorheen.

Kleuren zijn een stuk complexer dan je op het eerse gezicht ziet. ;P

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 19 maart 2011 13:51]

De meeste LCD schermen zijn niet in staat de volledige kleurruimte van NTSC weer te geven. Meer kleurruimte is dus wel degelijk gewenst. Dit artikel spreekt bijvoorbeeld over een scherm met "slechts" 72% van de kleurruimte van NTSC. Qua kleurruimte is er dus wel degelijk nog een hoop te verbeteren.
Kwestie van juiste compensatie/calibratie.

De gele pixels van Sharp zouden het beeld bijvoorbeeld niet 'te geel' moeten maken (maar wel een puurder geel), maar om de gele kleuren er extra mooi fel uit te doen laten zien wordt deze wat overdreven. Daarbij komt nog dat je met die gele kleur het gamut vergroot - bedenkelijk voor het huidige opgenomen materiaal.

Bij deze witte pixels zou je er ook niet aan moeten denken om de witte pixels samen met de rode vol open te zetten om zo heel fel rood te krijgen.. je krijgt dan gewoon fel roze.
Maar sls je in de bron een kleur hebt als RGB(75%,50%,50%), dan kan je er ook voor kiezen om RGBW(25%,0%,0%,50%) aan te sturen (zo makkelijk is het niet, maar daar heb je calibratie voor).
Als je een zwart-wit film (extreem voorbeeld) kijkt dan heb je de hele RGB subpixels niet eens nodig.
Op die manier is er wel energiewinst te behalen zonder dat je het beeld aanmerkelijk aanpast.

Maar dat hangt dan dus wel af van de calibratie. Als het witte element aan de blauwe kant is, dan wordt je zwart wit film een zwart-koudwit film, en die grijzig-rode kleur wordt een grijzig-paarsig-rode kleur. Des te dichter dat witte element bij de kleurstelling ligt van de rood, groen, en blauwe elementen bij elkaar, des te beter het zou moeten werken.
Even een kleine aanvulling op je voorbeeld. Aangezien de subpixels het licht tegenhouden, wil je ipv RGBW(25%, 0%, 0%, 50%), liever RGB(75%, 50%, 50%, 50%) met daarbij het backlight dimmen. Dan maak je beter gebruik van de hoeveelheid licht dat wordt uitgezonden.
Echter heb je geen per-pixel backlight (nou ja, niet op de consumentenmarkt in ieder geval) - dan zou je tegen problemen aan kunnen lopen met naburige pixels?
Alle "subpixels" zijn los aanspreekbaar? Begrijp ik dat nou goed?

En die subpixels zijn groter; krijg je nu niet duidelijker van die "gekleurde" randen? (zoals bij RGB monitoren als je een groen en rood vierkant tegen elkaar plaatst, dat er een zwarte rand tussen komt)

-of zijn die pixels juist los aanspreekbaar om dat soort randen te voorkomen?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 maart 2011 14:00]

Alle "subpixels" zijn los aanspreekbaar? Begrijp ik dat nou goed?
Maar wat heeft dat in godsnaam voor zin? Dat kan met de huidige techniek al lang, om de pixel rood vol aan te zetten voer je gewoon een OR met 0xFF0000 uit...
Tja, het plaatje is wat dat betreft een beetje 'oplichting voor domooren".

Voor de tradtionele RGB spreken ze bij het zelfde oppervlak over 16 aanstuurbare delen.
Voor de RGBw pentile spreken ze over 32 aanstuurbare delen.

32 is meer dan 16 - tadaaa

Maar voor de zekerheid hebben ze er in tussen haakjes maar even onder gezet waar ze mee lopen te sjoemelen.
Bij RGB is het 16 in groepsverband - maal 3 subpixels elk is 48. Bij RGBW hebben ze het wel over elk sub-element.

En dan is 32 toch echt minder dan 48.

Nog voorbij gaande aan de layout die effect sorteert op de resolutie; Voor dezelfe horizontale afmeting heb je nu maar 2 RGBW 'pixels' waar je bij RGB er 4 had. Kan haast niet de bedoeling zijn, maar zo staat het in het plaatje :+
En dan is 32 toch echt minder dan 48.

Nog voorbij gaande aan de layout die effect sorteert op de resolutie; Voor dezelfe horizontale afmeting heb je nu maar 2 RGBW 'pixels' waar je bij RGB er 4 had. Kan haast niet de bedoeling zijn, maar zo staat het in het plaatje :+
Ik lees en zie het niet anders. Zo gaat de kwaliteit dus zeker wel achteruit. Je bespaart dan wel stroom, maar dat mag niet tenkoste gaan van kwaliteit.
De pixel elementen blijven een vaste kleur, en die zijn altijd al los aanspreekbaar (anders zou je nooit kleur kunnen krijgen). Dus ja - je krijgt bij vertikale lijnen rafelige randen. Dat kan er beter uitzien (zoals in jouw voorbeeld van een rood (links) en een blauw vlak (rechts) naast elkaar) of slechter (tekst zoals deze), al is dat wellicht subjectief. Sommige mensen hekelen bijvoorbeeld ClearType terwijl een ander het gebrek daaraan niet te harden vinden.
Opzich wel intressant, is er al enig idee aan welke prijs we moeten gaan denken? En ik zou graag een foto of vergelijking of test willen zien tussen de rgbw techniek en de standaard techniek. Het lijkt mij dat de kleuren wat lichter zullen ogen, door de witte pixels die bij de rgbw techniek blijkbaar bestaan.
Vroeg ik me inderdaad ook af (lichtere kleuren). Lijkt me al met al wel een heel erg interessant scherm, ik ben en beetje aan het uitkijken naar een tweede :-) Wanneer ie uitkomt ben ik erg benieuwd naar een review. De 55" is helemaal te gek, maar ik vrees voor de prijs..
Voor die helderheid kan wel gecompenseerd worden zodat die hetzelfde is als op een rgb scherm. Maar een foto van een rgbw scherm bekijken op een rgb scherm heeft weinig zin om dezelfde reden dat je geen goede indruk krijgt van hoe een kleurenscherm eruit ziet als je daarvan een filmpje bekijkt op een zwart-wit scherm. Je zou ze fysiek naast elkaar moeten zien (dus de beide monitoren voor je hebben staan) om het verschil te kunnen waarnemen.
Ik heb die Pentile technologie in mijn HTC Nexus 1, en vind ik het pure oplichting!
De N1 staat gespecificeerd als hebbende een 480*800 display. Maar alleen qua groene pixels zijn er daadwerkelijk 480*800 pixels. De rode en blauwe pixels tellen voor twee in de breedte, dus heb je voor elk maar 240*800 pixels.
hier wordt het allemaal uitgelegd. Het geldt overigens alleen voor de Amoled versie.

Voor foto's maakt het niet zoveel uit, maar bij tekst zie je een soort rafelige randen.

Sinds ik dat gelezen heb gaan mn rugharen overeind staan als ik 'pentile' zie.
En dus ook bij deze Samsung TV hou je een mindere resolutie over dan dat gespecifieerd staat, al is het grid anders.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 18 maart 2011 13:41]

Ik vind het plaatje in het artikel vaag, ze vergroten de pixels met een factor 2 en maken elke pixel addreseerbaar, voordeel?

Dat slaat dat helemaal nergens op, ze beweren dat een rgb display 16 adresseerbare groepen heeft [in dat plaatje], Klopt, maar dat betekent nog niet dat je de pixel rood niet afzonderlijk van zijn buren aan kan zetten 8)7

De site is ook raar:
Achieves higher resolution
Dat is met TN RGB (of van mij part 4 subpixel layout) ook al mogelijk, maar word nog niet gefabriceerd omdat daar simpelweg geen vraag naar is.
Makes text easier to read
Dat is gewoon niet waar.
Doubles screen brightness for equivalent power
Dat wil ik helemaal niet, ik wil de helderheid lager kunnen zetten dan wat op dit moment het minimum is :X

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 18 maart 2011 14:54]

Easyer tov de oudere pentiles, dat geloof ik ;)
Hmm...ik weet niet of ik snel een scherm met deze techniek zal kiezen- het lijkt mij op het eerste gezicht kwalitatief minder sterk.
Alsof je smokkelt, door een pixel weg te laten o.i.d. :/
Wordt je beeld nu "valer"/grijziger hierdoor? Worden je ogen nu langer blootgesteld aan een hogere dosis wit licht (in relatie tot de aanmaak van het slaaphormoon melatonine)?

Hoe mag je de performance van een dergelijk scherm plaatsen in het rijtje PVA, IPS, TN etc.?
[kat-uit-de-boom-kijk-modus]
Desalniettemin interessant om te zien, hoe er wordt meegedacht over groene technieken natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 18 maart 2011 14:14]

Dit is geen techniek in de zin TN, IPS, of PVA. Effectief verandert alleen de positie van de pixels, niet het type pixels wat word gebruikt.
Groene technologie alles word zuiniger dit is weer een goede stap.
ik ben echt benieuwd naar de scherpte van het scherm tov RGB ordening of het heel veel verschil uitmaakt zo niet dan is het zeker interesant iets voor mensen en bedrijven waar veel pc's staan.
Je bedoelt groenere technologie.
Ik vrees dat de recyclage (tot zover dit mogelijk is) van schermen nog steeds ver van optimaal is.

Misschien komt het ooit uit, een biologisch afbreekbaar scherm? Alhoewel je scherm dan wel een misschien wel heel beperkte levensduur heeft (ivm afbreekbaarheid) :P
Spreek met consumptie en de enzymen uit je speeksel vreten zich een weg door het scherm whaha
Waarschijnlijk maakt het voor video niet zoveel uit en kan het dus wel gebruikt worden in een TV (voor mensen die niet al te kritisch zijn, maar goed als je wel zo kritisch bent koop je waarschijnlijk een plasma en neem je het energieverbruik voor lief). Ik vermoed echter dat als iemand het in zijn hoofd haalt om mij op kantoor zo'n scherm voor te schotelen dat die persoon het ding binnen de kortste keren naar zijn hersens krijgt, lijkt me echt vreselijk voor het weergeven van tekst deze techniek, vooral omdat de pixeldichtheid van een monitor vele malen lager ligt dan die van een telefoonscherm.
Het energie verbruik is inderdaad interessant, maar mag niet ten koste gaan van kwaliteit natuurlijk. Ik moet eest zien, dan pas geloven of dit een verbetering is.

Uiteraard zullen er wel toepassingen zijn die met minder scherpte of kleur toe kunnen zoals informatie displays met alleen tekst, maar voor TV of video is dat natuurlijk not done.
What about resolutie?
waarom in godsnaam 450 candela??
leds en lcd's zijn toch al veel te helder dan goed is
Showgebruik, informatieschermen, always-on situaties, buitenlucht.

Het hoeft niet je tv of monitor te worden. Bij ander gebruik heb je ook veel meer aan de energiezuinighuid (wanneer deze altijd aan staat).
Ik denk dat echt weer zo'n ding wordt voor de zakelijke markt. Het 32" model lijkt mij toch weleen beetje overbodig, omdat je bij thuisgebruik alleen maar last kunt hebben van de mindere scherpte. Het 55" model kan wel een succes worden, in showrooms e.d. heb je minder last van de mindere scherpte, want daar staat toch niemand met zijn giechel op het scherm. Dan moet de kleurweergave natuurlijk wel goed zijn. Voor gebruik buiten is dit ding ook echt geschikt met die hoge lichtopbrengt.