Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Hardwarefabrikant Samsung komt met een 11-inchvariant van de Series 9-ultraportables. De Nederlandse introductie van de 13-inch-ultraportable in de 9-serie vindt vrijdag plaats; in Amerika is hij sinds donderdag te verkrijgen.

De 11"-versie van de Series 9-ultraportable bevat een Intel Core i3 380UM, geklokt op 1,33GHz, en krijgt de 64bit-versie van Windows 7 Home Premium meegeleverd. De notebook bevat 2GB intern geheugen en een ssd van 64GB. Het 11,1"-ledscherm heeft een resolutie van 1366x768 pixels, met een opgegeven helderheidswaarde van 340nits. De geïntegreerde Intel GMA HD van de Core i3 levert de grafische kracht van de notebook. De accu moet maximaal zeven uur meegaan. Precieze afmetingen zijn nog niet bekendgemaakt, maar hij weegt iets meer dan 1 kilogram.

Deze 11"-ultraportable in de 9-serie komt voorlopig niet naar Nederland; hij verschijnt slechts in een beperkt aantal landen wereldwijd. Dit komt door de oudere, zuinige Core i3 die in de ultraportable is gehuisvest. De nieuwe, eveneens zuinige Sandy Bridge-chips zijn nog te duur en het bedrijf wil de prijzen dicht bij die van Apple houden. De 13"-Series 9 komt vrijdag in Nederland uit, waar hij te krijgen zal zijn voor een prijs vanaf circa 1500 euro.

Samsung 9-SeriesSamsung 9-SeriesSamsung 9-Series

De 13"-Series 9-ultraportable

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Dicht bij de prijzen van apple? Ga dan onder de prijs zitten... zeker als je studenten wil overhalen om hem te kopen

[Reactie gewijzigd door BackfireNL op 17 maart 2011 14:46]

De prijzen van apple ligt stukken lager, macbook vanaf 999,- de air vanaf 999,- en de pro vanaf 1149,-
http://store.apple.com/nl
De mensen hierboven hebben het ook over systemen met specs die wat hoger dan de standaard liggen, enkele posts terug Staat dat de 'uitgeklede' versie rond de 800 euro kost. Verder is dit echt weer iets voor mensen die veel op reis zijn, en dus hun laptop vaak mee moeten nemen. Verder echt een heel strak design. Goed gedaan van Samsung. Alleen kan ik geen aansluitingen vinden op de foto's. Ik heb hier nog niemand anders over gehoord, maar ik neem aan dat die er wel op zitten? Anders wordt het ding toch wel gelijk machtig oninteressant...
Ja hoor, de volgende poorten zitten er op:

- USB 3.0 (1x)
- USB 2.0 (1x)
- micro HDMI
- Gigabit LAN (via dongle)
- audio in/uit
- microSD
Ongeacht hoeveel een Apple kost, ik vind 1500,- Euro voor een notebook toch vreselijk veel geld!
Ik heb de 13" MBA door iemand mee laten nemen uit de US en die heeft me omgerekend 1100 euro gekost met 256GB SSD, 2x zo groot als de Samsung. De basis 13" MBA kost in NL 1300 euro, 200 euro minder dan de Samsung. Dat geborsteld alumium is gewoon gevormd en niet uit een stuk gevreest. Beetje goedkope kopie van de MBA dus.

Wil dit ding aanslaan, en Samsung heeft er kennelijk ook geen vertrouwen in aangezien het maar in een beperkt aantal landen wordt en is uitgebracht, zal de 11" met 64GB SSD voor 800 euro en de 13" met 128GB voor 1100 euro over de toonbank moeten gaan anders is er geen hond die deze ultra portable prefereert over een MBA, die naast de veel betere afwerking, ook Windows naast OS X kan draaien, indien dat gewenst is.
Beetje vermoeiend om eerlijk te zijn dat constant (overigens ongeacht welke producent) wanneer een laptop een beetje lichter is en een beetje duurder dat deze prijsstijging opeens onrechtvaardig is.

Laten we voorop stellen dat een bedrijf graag geld verdient maar daarnaast ook zich goed realiseert dat niet alles gevraagd kan worden om iets te verkopen. Naast een gigantisch ontwerp/producite team heeft een bedrijf net zo goed een marketingteam die waarschijnlijk beter weet wat een MBA of een Vaio Z daadwerkelijk in onderdelen waard is dan de gemiddelde tweaker. Ook realiseren die zich goed waarom wel of geen wereldwijde lancering te doen (denk aan bijvoorbeeld gewoon een beperkte voorraad of bepaalde landen zijn simpelweg niet interessant door een gebrek aan consumenten die intresse in dit product hebben). Als je dan een hele hoop duur betaalde mensen bij elkaar stopt komen die uiteindelijk met de gedachte dat 1500 euro voor NL een redelijke prijs is en dat ze daarmee competetief zijn met de concurrent.

Dat gezegd willen ze duidelijk niet de concurentie aangaan met een netbook noch met een instap MBA. Iedereen die hier roeptoeterd ik kan iets goedkopers krijgen, natuurlijk maar dan ben je waarschijnlijk ook niet de doelgroep voor deze laptop. Als ik dit zie is dit prijstechnisch, esthetisch en qua uitvoering iets voor de gemiddelde zakenman en niet Joep de student.
je vergeet dat de mba 13.3 inch een 1440*900 scherm heeft.
maargoed dat andonized aluminium zal ook wel niet goedkoop zijn en ziet dr wel gaaf uit.. maar of dat de prijs rechtvaardigd ... ik vind van niet..
Dat is jouw mening en ik heb iets geleerd wat heet objectiviteit ipv als een blinde hond achter Apple aanlopen.

Verder is de behuizing gemaakt van duralim. Leuk dat de mba gefreesd is, maar dat betekent niet opeens dat het 100x geweldiger is. Betekent niets anders dan dat jij in het marketinggelul van Apple trapt.
Onzin, het betekend gewoon dat Samsung niet onnodig geld over de balk gooit.
Ongeacht hoeveel een Apple kost, ik vind 1500,- Euro voor een notebook toch vreselijk veel geld!
Ik vind dit toch meer richting netbook dan notebook, dan is het helemaal duur

(geen idee wanneer iets note- of netbook is)
het 13inch model gaat 1500 euro kosten, en als we het over 13inch hebben, praat ik nog gewoon over een notebook en niet over een netbook ;)
een kleine T5300 3GB DDR3 met 320GB harddisk, wlan en gbit bedraad netwerk, webcam en HDready resolutie kost op het moment 420 euro... Betere specs... Design en gewichtsbesparing kost dus ruim 1000 euro? Lijkt wel op die lichtere versies van ferrari en lambo, die zijn ook duurder lol!
in de laatste zin staat: "krijgen" klik daar eens op en kijk naar de specs van die 13 inch. Die 13inch loopt jou 'kleine 420euro kostende laptop' met 2 vingers in z'n neus uit.

Een i5, 4GB geheugen, 128GB SSD daar komt nog eens de gewichtsbesparing en het design bij en dan kom je tot een prijs van 1500 euro.

Je gaat toch ook niet beweren dat Apple producten goedkoop zijn? Design moet je nou eenmaal voor betalen en er zijn zat mensen die er ook voor willen betalen :)
Ik snap wat je bedoel. Maar 1500 euro is gewoon veel geld. En het is misplaatst. Haal de marge er af voor retailers en de 'toegevoegde waarde' prijs van het merk en het scheelt als zo'n 400 euro. Dan heb je nog niet eens de bodemprijs van de onderdelen. Ik vind dat geld allemaal niet te rechtvaardigen en ben het dus eens met frEon. Dit is puur common sense. Blijkbaar lukt het merken goed de waarde goed te praten door in te spelen op bepaalde trends en waardeoordelen van peers.

Bij alle voorgaande reacties denk ik " come onnnn!" :D


EDIT: Gewichtbesparing is bovendien feitelijk; onderdelen weglaten. Hoe je het stelselmatig rechtvaardig met pietpraat is natuurlijk aan de gebruiker te geloven of niet :D

EDIT2: Buiten het feit om dat je exotische materialen gaat gebruiken die exhorbitante prijs/kracht verhoudingen hebben. "Oeps liet iemand m'n grafeen-casing laptop vallen?" Muah..geen probleem!.

[Reactie gewijzigd door Juantinto op 17 maart 2011 15:54]

Bij jouw reactie denk ik 'come onnn'...
1500 euro is veel geld, maar ga naar de spec's kijken. De macbook air 13" kost 1300 euro en heeft een core2duo. Dit zijn gewoon premium laptops. Voor bijvoorbeeld zakenlieden die draagbaarheid en batterij het belangrijkst vinden. De perfomance die uit de door Samsung gebruikte i5 processor komt is daarbij een soort extra. Al is die cpu nog vrij laag geklokt.

Deze laptop zal er waarschijnlijk over een jaar nog piekfijn uitzien in tegenstelling tot een Acer e.d. Daar betaal je ook voor.

Denk ook niet dat Samsung echt een toegevoegde waarde heeft kwa merk... Jammer genoeg is Apple daarin de enige (getuige de verzekeringen).

[Reactie gewijzigd door Tijn89 op 17 maart 2011 17:47]

..Dus dan komt het er op neer dat de specs dus ' zozo' zijn volgens jou, of er veel geld wordt betaald voor (deze) Samsung-gear. En het merk voegt niets toe. Dus je zegt eender wat ik vermelde. + come onnnn!

Come onnnn!!:D

Edit: Ik typ dit op een acer Travelmate 6592 uit 2008. Geen krasjes Tijn. Wel een versleten Centrino Vpro-stikker door m'n handpalm:)

Edit2: En die kostte 950 euro. Vond ik toen al teveel geld, maar hij werkt als een zonnetje. En met windows 7 sinds kort:)

[Reactie gewijzigd door Juantinto op 17 maart 2011 18:14]

Gewichtsbesparing is niet alleen onderdelen weglaten , maar ook andere materialen gebruiken die lichter zijn en die zijn nu eenmaal duurder.
En een Led-backlit scherm is ook niet goedkoop.
(tenminste, ik verwacht niet dat de auteur gelijk heeft over het feit dat dit een led-scherm is.)
Lekker reizen met die dikke Acer in de tas. 'Design' is meer dan Design a la Jan de Bouvrie. Alles in een dusdanig kleine behuizing huis vestigen (denk ook aan de batterij) is meer dan een plastic hoesje erom.

Ik verbaas me elke dag weer over hoe ze het bij mijn MBA voor elkaar hebben gekregen.
een kleine T5300 3GB DDR3 met 320GB harddisk, wlan en gbit bedraad netwerk, webcam en HDready resolutie kost op het moment 420 euro...
Tel daar alvast een SSD van 250 euro bij op...
Een 64GB SSD kost in de 90 euro.
wat fijn. Maar in het 13 inch model (waar we het over hebben) zit een 128GB SSD en die zijn een stukje duurder :)
T'is maar wat je fijn noemt. Ik zal zelf liever de 320GB HD hebben. Maar je hebt gelijk. :)
Niet in 1,8" uitvoering.
Een netbook moet geloof ik 'officieel' (tenminste voor Windows 7 starter) een Atom hebben, een scherm van <11.5(?) inch, en 1 Gb geheugen...
Het lijkt mij ook meer een netbook. Er zit namelijk geen optische drive in deze laptop.
En dan is het gelijk geen volwaardige laptop meer :?

Dat is toch wel de raarste redenatie die ik gehoord heb om tot een netbook te komen.
Ik heb ook geen optica in mijn laptop zitten en ik mis hem nooit.
Heel sporadisch 2x per jaar even een extrene er aan zetten en of installeren of een rip maken.
Daar hoef je toch niet permanent 200+ gram voor mee te slepen!
Vindt ik ook. Helemaal als je hem voor school gaat gebruiken. voor minder als de helft heb je al een goede laptop. €1500,00 was mijn eerste auto :P
Daar heb je het al, je zegt eerst laptop te duur want voor de helft heb je een goede, vervolgens zeg je dat je een auto hebt voor die prijs, maar ook voor de helft van dat bedrag kan je een goede auto kopen (waar je prima nog een jaar of wat in kan rijden)...

Dus ja lijkt me dus gewoon een kwestie van wat iemand ergens voor over heeft... Laptop of auto :) ik vind hem veeeeel te duur ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2011 15:03]

Alles hangt af van het geplande gebruik. De meeste kopers zijn zakelijke gebruikers. Ik reis veel en heb dus een portable laptop nodig. Mijn 15" MacbookPro is ook duur, maar wel licht. En dat is fijn in een vliegtuig. Wat ie kost? Who cares, de baas koopt 'm.

Goede auto voor 1500 EUR? Als je niets om veiligheid en comfort geeft, misschien. Maar ook hier hangt het weer af van het gebruik. Ik woon ver van mijn werkplek en een auto van 1500 EUR is dus niet betrouwbaar genoeg of niet zuinig genoeg om deze afstand iedere dag af te leggen. Alles hangt samen met je gebruikersdoel.

Je gaat geen 80.000km per jaar rijden in een koekblik en geen laptop van 4kg meesleuren die niet vooruit te branden is!
k woon ver van mijn werkplek en een auto van 1500 EUR is dus niet betrouwbaar genoeg of niet zuinig genoeg om deze afstand iedere dag af te leggen.
Dat is niet per definitie waar.
Moderne auto's zijn zo vol gestopt met allerlei optie's en electronica dat je zeker vaak juist meer storingen hebt.
en zuiniger zijn auto's ook niet echt geworden.
Door de toegenomen omvang en veiligheid zijn auto's zo zwaar geworden dat het verbruik redelijk gelijk is gebleven.

Mijn oude Golfje 3 diesel liep net zo zuinig als mijn 14 jaar jongere mondeo diesel.
Tevens denk ik dat het golfje ondanks zijn reeds 500.000 km zeker net zo betrouwbaar is.

Het is wel waar dat je dan wat inleverd in comfort en snelheid, maar niet op betrouwbaarheid en verbruik. :)
Quatsch. Mijn Octavia station TDI is 1300kg zwaar. Mijn Lupo 1.7sdi die ik daarvoor had woog 950kg. Verbruik in beide gevallen zo'n 1:22. Met dat verschil dat mijn Octavia dan WEL de airco aanheeft, wat de Lupo niet had. Auto's zijn echt heel veel zuiniger geworden in de loop der jaren, ondanks de toegenomen omvang en gewicht.
Da's nog 7 keer zoveel als mijn auto, die kostte 450 gulden. :)

Maar ik vind het ook heel erg duur. Dan zou ik liever zoiets pricewatch: Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart) hebben: beter en maar 2/3 vd prijs, dan maar wat dikker.
Die is ook gelijk 400 gram zwaarder!
Tevens geen SSD, wel weer een dedicated video.
Maar gezien het gewicht niet echt een vergelijking!
Wellicht aan het idee gedacht dat studenten niet echt de doelgroep zijn voor deze uitvoering?

overigens een rare zin:
De accu moet maximaal zeven uur meegaan.
De accu gaat minimaal ... uur mee zou mooier zijn (zeker als het er 7 zijn)
maar waarschijnlijk is het:
De accu gaat maximaal zeven uur mee. (dat hele "moet maximaal" is vreemd)
De accu moet maximaal zeven uur meegaan.
In mijn Nederlands komt dat neer op dat je accu gegarandeerd heel snel stuk gaat. Ik denk dat ze bedoelen dat het apparaat in het gunstige geval 7 uur kan werken op een acculading.
Waarom zou samsung zich op studenten moeten richten? Dit is highend en dus niet automatisch binnen het budget van een student.
het te kopen NIET hem te kopen, het is een ding!
Tegenwoordig is €1500 gewoon te veel voor een laptop. Vroeger, toen dat de enige manier was om op de bank te kunnen internetten/mails te checken/noem het maar op, ok.. Snap ik. Maar tegenwoordig kan een tablet aardig wat functionaliteiten dekken van een laptop. Ik zeg niet dat het een vervanger is, absoluut niet, maar nog zoveel betalen voor een laptop terwijl er zoveel innovatie is en alternatieven zijn? Ik snap het niet.
Mee eens. Ik heb zelf ook over een laptop na gedacht toen mijn oude het begaf, maar ik heb ook voor een tablet gekozen. Op veel punten een vervanger en voor de rest heb ik mijn PC. 1500 euro voor een laptop vind ik ook aan de hoge kant.
Tegenwoordig is €1500 gewoon te veel voor een laptop
Als je laptop je woonkamer niet verlaat dan zeker, maar als dit ultraportable apparaat tijdens een tussenstop op de vliegvelden van de wereld gebruikt om nog even wat beurs transacties te doen dan kan het wel eens een koopje zijn.
uiteraard, maar elke netbook tot laptop tussen 200 en 2000 euro is dan even nuttig. zelfs met een iPod touch kun je op al die vliegvelden je beursteansacties doen als het moet
Hoewel ik 1500 euro voor een laptop veel vind is het niet zo raar.
Kijk naar de tablets die kosten +-700 euro en dan kan je nog maar een beetje surfen en appjes draaien. Darentegen kan je op deze laptop veel meer en is even portable.
De nieuwe, eveneens zuinige Sandy Bridge-chips zijn nog te duur en het bedrijf wil de prijzen dicht bij die van Apple houden. De 13"-Series 9 komt vrijdag in Nederland uit, waar hij te krijgen zal zijn voor een prijs vanaf circa 1500 euro.
Sorry? Maar bij welke macbook willen ze dan in de buurt blijven? De macbook air (lijkt me de meest eerlijke vergelijking) is een heel stuk krachtiger maar kost van 999,- tot 1260,- voor de basis modellen. De eerst volgende in de serie zou een macbook pro kunnen zijn, nog krachtiger dan de air en begint ergens bij de 1169,-.... De specs zijn veels te mager om een prijs van 1500,- te kunnen verantwoorden als je het mij vraagt :z
Dit model is zo'n 45% lichter dan een Macbook Pro 13", heeft een SSD van 128gb en (dat ziet men volgens mij nogal over het hoofd!) 2 jaar garantie ipv. 1 jaar bij Apple.
Samsung geeft standaard 2 jaar garantie op zijn notebooks, maar dit model wordt voorzien van 3 jaar garantie.
Hij wordt dan ook gepositioneerd tegen een MBA, welke weer lichter is dan dit model (1.26kg vs 1.35kg).
Vergelijkbare macbookair 13 inch met 128 ssd en 4 gb is 1360 euro. Zie pricewatch. Vraag me af in hoeverre de Air sneller is dan de Samsung waar wel Sandy Bridge chips + een i5 inzit. Dus ik vind dit wel behoorlijk concurrend. Voor iets meer heb je wel stukken betere specs met modernere hardware. Maar goed OSX en Windows is natuurlijk moeilijk te vergelijken als het m snelheid gaat.
Blijft verder een hele hoop geld, zowel de Air als de Samsung.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 17 maart 2011 15:18]

Nu ik het nogmaals lees heb ik inmiddels door dat de prijs verwijzing ligt op de 13'' variant niet op de 11 waar het gehele artikel verder over gaat en zelfs in de voorgaande zin aan de orde is. Beetje raar als je het mij vraagt...

Maar ok, in dat geval zou de prijs beter te evenaren zijn, maar hoe zit het dan met de 11'' die dus niet high-tech is om de prijs laag te houden
Zijn er nog steeds mensen die niet snappen dat een heleboel mensen simpelweg geen Apple willen? Ik betaal liever 200 euro meer voor een ultraportable van een ander merk dan dat ik een Apple haal. Simpelweg omdat ik Macs/OSX knap waardeloos vind werken. Dat is geen haat richting het merk, maar puur een mening gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Leuk voor de mensen die Apple geweldig vinden, maar ik zal het nooit aanschaffen.

Daarnaast denk ik dat mensen dit soort laptops toch niet kopen voor de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik vind deze er overigens mooier uitzien dan de Air. De donkere kleur en het geborstelde aluminium vind ik er erg strak uitzien.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 17 maart 2011 19:26]

Maar in plaats van 200 euro extra te betalen kan je ook voor 100 euro een windows licentie halen en dat op de mac(book) draaien.
Dan heb je toch een mac en kan je gewoon op windows blijven werken.
Mocht je het toch een keer op de heupen krijgen met windows kan je zonder problemen ook een keer OSx proberen.
Nah, OSX is een prima besturingssysteem hoor.. voor me ouders van 50+. Die hebben ook een iMac. Wel leuk OS voor consumentjes en artiesten. Maar wil je echt een computer hebt waarop gewerkt wordt moet je Windows of Linux pakken. Daar is de meeste software geschreven op professional gebied ( en dan heb ik het NIET over photoshop.. etc )
Mja, ach dat jij nog niet met OSX hebt gewerkt, er is vrijwel geen Linux pakket wat niet op OSX draait. En waarom valt Photoshop nu ineens niet meer onder 'proffesioneel' pakket?
Mooi en origineel (voor zover dat kan bij een laptop) design. Een serieuze Vaio concurrent.
Nou, voor 2/3 van de prijs heb ik toch echt 10x liever deze: pricewatch: Sony Vaio VPCSB1X9E (Zwart) (dan maar een paar mm dikker).

Samsung prijsde haar kleine tablet ook al zo hoog. Dat kan ook nergens een concurrent van worden.
Echter moet je deze vergelijken met de zx serie van sony. Niet de goedkope modellen ;)
Hmmm tsja, dat vind ik dan weer niet, dat mocht Samsung willen. :)
Prijs volgens Engadget van het 11,6" model $ 1.165,--
Apple>samsung nuff said.
Je krijgt bij elke mac ook giga veel software en een veeeeeeel stabieler en sneller OS!

Daarbij komt ook nog eens dat de batterij vd air echt veel beter is! Tweakers had het zelf getest en kwamen op 10,5 uur!!! Beat that samsung!
Schitterend ding, wel erg duur.

Maar voor we weer een welles-nietes gevecht krijgen m.b.t. de MacBook Air: De prijs van de MacBook Air staat vast, Samsung werkt sinds jaar en dag met adviesprijzen. Helaas komt dit apparaat waarschijnlijk niet naar nederland, maar je kunt gemakkelijk 20-40% van de adviesprijs aftrekken na een maand of twee in de winkels. denk dat 1099,- een realistischer prijs is voor deze ultraportable, misschien zelfs 999,- :)

*edit: Zelfde als BarôZZa hierboven. Vind hem ook stukken mooier dan de MB(A) en ook mij kan OSX totaal niet bekoren. Dan zou ik hooguit een 2e hands kopen en er Windows op zetten. Maar goed, da's een andere discussie.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 17 maart 2011 19:37]

Helaas komt dit apparaat waarschijnlijk niet naar nederland
De 13" variant is naar verwachting over ongeveer 3 weken leverbaar in Nederland. Het typenummer staat al in de pricewatch.
Jammer dat er geen AMD zaccate in zit, grafisch wat krachtiger als dit dacht ik en 1500 no way..

[Reactie gewijzigd door een_naam op 17 maart 2011 14:58]

Tja, ongeacht wat voor cpu er in zit, die GMA HD is gewoon een epic fail, zeker in die prijsklasse. Maar ja, 13" is een maar die geassocieerd wordt met zakelijk en 'kunnen-we alles-voor-vragen-wat-we-willen". enkel de Apple is niet strict zakelijk, maar wel richting-gevend, en voor dat predikaatje zakelijk vraagt men dan graag nog wat meer want wie het echt nodig heeft betaalt het er toch wel voor.

Alle anderen kiezen dus waarscijnlijk voor een 12,1" of 11,6" (kleiner en zuiniger maar veelal minder krachtig) of gaan voor een 14" of 15" (waarbij vooral die laatste wel al weer erg groot en zwaar wordt).
Waarom is een GMA HD een "epic fail"?

Hij is zuinig & koel, exact de 2 eigenschappen die je nodig hebt bij een ultraportable.
Kan je er makkelijk HD films mee kijken? Ja.
Kan je er je dagelijkse zaken mee doen (internetten, documenten editten, muziek luisteren)? Ja.

Bedoel je dat je er niet op kan gamen? Laat dat nou net de eigenschap zijn waar deze laptops NIET voor bedoelt zijn ;)


P.S. let ook een beetje op je spelling en zinsbouw, je verhaal is bijna niet te lezen.
Als ik voor 1500 (!) euro een laptop koop verwacht ik op zijn minst een powerhouse aan interne hardware, als je dan afgescheept wordt met een intel GMA kaartje... ik kan met het wel voorstellen dat het niet als een erg aantrekkelijk ding overkomt zo. Zat laptops van rond de 800-900 euro die wél een snelle videokaart hebben, hebben ze nog 600 euro over om het geheel in een stijlvol klein jasje te gieten. Je zou toch verwachten dat dat moet lukken voor dat geld.

Het is overigens wel een mooi ding om te zien maarja, belangrijkste is toch nog altijd dat alles erop draait wat je wilt draaien.
Het draait bij deze zakelijke laptop om batterijduur... Grafische kaart en snelle CPU is dan niet belangrijk, dat vreet juist stroom.
Die laptops waar jij deze ultraportable mee vergelijkt zijn veel groter qua omvang en zijn voor een andere doelgroep ontworpen -> dus goedkoper

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 17 maart 2011 19:37]

Als je een snelle grafische kaart hebt moet die gekoelt worden dat neemt dus ruimte en gewicht in.
Verder als je niet gamed wat moet je dan nog met een dikke grafische kaart? Met uitzondering van een enkele effect in Photoshop heb je er niets aan. Dan is het verspilde ruimte en gewicht. Laten dat nu net de 2 belangrijkste criterea zijn van zo'n laptop!
Mee eens, met Intel GMA hoed niet te proberen om een game fatsoenlijk te draaien. Maar daar gaat het toch ook gewoon niet om? Ik vraag me zelfs ten zeerste af of een HD film kijken of muziek luisteren echt onder de noemer van zakelijk gebruik valt.
Verder zie ik niet in waarom je ooit een pc/laptop van Apple zou kopen om niet voor zakelijke/grafische (geen games) doeleinden te gebruiken.
Prijzen dicht bij die van Apple... Apple heeft een goed OS, wat heeft Samsung als meerwaarde?
Daarnaast verkoopt Apple ook geen 13" laptops voor €1500, die zijn nog even een stuk goedkoper.
Nee, voor deze prijs kan je veel betere specs krijgen dan dat, zelfs met een 17" scherm.
Die van apple hebben 1 jaar garantie + geen ssd. Vind je het gek dat het goedkoper is.

Verder is dit gemaakt van een veel zeldzamere aluminium dat veel sterker is dan het gewone aluminium wat Apple gebruikt. En persoonlijk vind ik deze laptop vele malen mooier dan een MBA. Je ziet tegenwoordig iedereen met een MBA rondlopen. Helemaal niets meer aan.
Die van Apple heeft wel een SSD, sterker nog ze zijn niet zonder SSD te krijgen. Zowel in 128GB als 256GB uitvoering.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 18 maart 2011 10:35]

Niet? Dus de prijzen van de MacBook Air 13" in de webwinkel van Apple kloppen niet? Daar staat toch echt €1299,- en €1599,- dus zij zitten zeer zeker wél in die prijsklasse.

Daarbij komt (weer) het verhaal van adviesprijs/winkelprijs: Samsung producten zijn in vrijwel alle gevallen 20-40% goedkoper in de winkel dan de adviesprijs bij introductie. Dus 1500 zal 'ie nooit lang kosten, als hij al naar nederland zou komen : ;(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True