Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Samsung heeft een gamingnotebook met 17,3"-scherm en high-endmodel met 15,6"-beeldscherm uitgebracht. Deze laatste komt onder de naam Chronos uit en is van een aluminium behuizing voorzien die 23,9 millimeter dik is.

De Samsung Series 7 Gamer-notebook heeft een resolutie van maximaal 1920x1080 pixels en ondersteuning voor 3d-weergave. De processor is de Core i7-2670QM-quadcore en de videokaart is de Radeon HD 6970M van AMD die over 2GB gddr5 kan beschikken. Samsung heeft het model van de ExpressCache-technologie van het bedrijf Diskeeper voorzien. Door schrijf- en leesacties van de hdd op een kleine ssd van 8GB te cachen, zou ExpressCache voor betere prestaties zorgen, vergelijkbaar met Intels Smart Response Technology. De gaminglaptop komt eind oktober beschikbaar voor 1800 euro.

Samsung Series 7 Gamer Samsung Series 7 Gamer Samsung Series 7 Gamer

De Chronos-laptop die eveneens onder de 7-serie gaat vallen is meer een multimediamodel met designbehuizing van geborsteld aluminium en verlicht keyboard met lichtsensor. De dikte van het model is 23,9mm en het gewicht bedraagt 2,31 kilo. Het matte 15,6"-scherm toont 1600x900 pixels en biedt een helderheid van 300 nits. Samsung claimt dat de Chronos ondanks de schermdiagonaal van 15,6 inch een behuizing heeft die normaliter voor 14"-notebooks is.

De Chronos heeft ook een ExpressCache-ssd. De gpu is de Radeon HD6750M. Samsung claimt zijn FastStart-technologie zo verbeterd te hebben dat de notebook nu in 2 seconden uit slaapmodus komt. Ook zou het apparaat in 19 seconden opstarten. Daarnaast claimt Samsung dat de accuduur negen uur bedraagt, als de MobileMark-test gedraaid wordt. De Chronos komt eveneens eind oktober uit en zal dan 999 euro kosten.

Samsung Series 7 Chronos Samsung Series 7 Chronos Samsung Series 7 Chronos
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Blegh, die gekke ronde lampjes om die boxen zien er ook niet uit.
Die Chronos is overigens wel erg mooi.
Dus er zit een hybride SSD in, maar wat voor opslagruimte? Want voor die prijs vind ik het wel een leuk laptopje.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 augustus 2011 17:19]

Voor de duidelijkheid: het is geen hybride SSD, en ook geen hybride HDD maar een combinatie van zowel een standaard HDD + een 8GB SSD.

Zie hier voor meer info:

https://www.diskeeper.com...echnologies/expresscache/

Het voordeel is dus dat je een normale HDD kunt kopen, die in de plaats van de huidige kunt zetten, en dan gewoon van de SSD Cache gebruik blijven maken.
Die Chronos wordt een hit als hij waarmaakt wat hij belooft:

mat 15" @ 1600x900
aluminium strakke behuizing
numeriek toetsenbord
hoge autonomie
HD6750M
ExpressCache-ssd
1000 euro

Geen enkele laptop die hiermee kan concurreren lijkt me.
Over dat numeriek toetsenbord: De plaatjes zijn een beetje tegenstrijdig, bij het Tweakers.net artikel kun je hem duidelijk zien, maar op het plaatje dat CT hierboven linkt (http://static.tz.nl/f/gl/2779_737c4a5613_6.jpg) zie je dat een numeriek toetsenbord ontbreekt. Misschien dat het een optie is?
Het zijn 2 verschillende laptops, de met numerieke toetsenbord is die van 1800 euro, de andere voor 1000.
Als je het zo uitlegt is het een duur toetsenbordje ;)
Deze afbeelding is van het 14" model, die heeft geen numeriek toetsenbord. De 15.6" variant wel.
numeriek toetsenbord
In mijn ogen eerder een nadeel (zelfs reden genoeg om hm niet te kopen) De toetsen worden te klein of zitten te dicht bij elkaar en het lettergedeelte (wat het meeste gebruikt word) en het touchpad zitten uit het midden, wat tot een onprettige houding leidt.
Als ik de afbeelding zo zie lijkt het mij met de kleine toetsen wel mee te vallen. Die moderne borden hebben vaak wel een mm of 3 speling, en dat lijkt hier niet te zitten, maar of dat nu bezwaarlijk is.

Maar ja, zoiets zou je eigenlijk eerst moeten voelen :).
Die mening deel ik. Ik zou me bijna gaan afvragen waar het addertje zit. Voor dat geld krijg je veel terug. Wat ik wel mis is hoeveel geheugen er in het apparaat zit. En geldt die processor ook voor de Chronos?

Hoewel smaak persoonlijk is, vind ik hem er goed uitzien. En een 15" in een kleine behuizing met numeriek toetsenbord is ook zeker een pré. Mat scherm idem, omdat de meesten wel genoeg hebben van dat geglans. Verlicht toetsenbord een grote pré, en met een dergelijke accuduur.

Zeker een apparaat om in de gaten te houden, maar zoals ik zei: addertje?

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 31 augustus 2011 15:30]

"En geldt die processor ook voor de Chronos?"
^
DAT
Ik vind het erg opvallend dat er in dit nieuwsbericht niets wordt gezegd over de CPU van de Chronos terwijl de grafische chip en de SSD wel belicht worden. Ik denk dat hier een addertje onder het gras zit dat Core i3 heet.
EDIT: http://www.portablegear.n..._CHRONOS:_luxe-laptop.htm

"Met de Intel Core i7 / i5 processor en de ExpressCache-technologie is het Series 7 CHRONOS notebook ongekend snel, direct vanaf de start."

Wordt dit misschien een customizable ding? Ik weet iig wel dat ik Samsung laptops voortaan ook in de gaten ga houden. Ze zijn ook een van de weinigen die komen met een gaminglaptop voor een redelijke prijs (nog steeds 200% van mijn budget maar dan nog).

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 31 augustus 2011 16:56]

Het eerste Nederlandse model gaat een Core i5 2430M krijgen. Er is een mogelijkheid om ook met een Core i7 dit model te leveren, maar het eerste model krijgt de Core i5.

Built to order zal Samsung voorlopig niet gaan doen.
pricewatch: MSI GE620DX-296NL
Deze laptop kan er wellicht mee concurreren.

Specificaties:
Schermdiagonaal: 15.6''
Resolutie: 1920x1080
CPU: Intel Core i7 2630QM
GPU: GeForce GT555M
RAM-geheugen: 8GB
etc.
Ik vind de naam alleen een beetje verwarrend.
Lijkt erg op chromeOS. Waarvan Samsung ook een model heeft liggen.
Nee hoor want ChromOS spreek je eigenlijk uit als 2 woorden, Chronos spreek je uit als 1 woord... Enige waar het enigsinds verwarrend kan zijn is schrijftaal maar ook daar is duidelij kverschil door de hoofdletters:
ChromeOS
Chronos

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 augustus 2011 15:49]

Nou, ook qua uitspraak is het ook niet anders. Chromeoès of Kronos.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 augustus 2011 15:54]

Nou als dit ding met ChromeOS kwam kocht ik hem.

Ben erg tevreden met de ChromeBOOK (zo heet dat ding), maar die mist vaak toch wat power.
9 uur accuduur terwijl MobileMark gedraaid wordt klinkt erg goed.. ik vraag me af wat de accuduur dan is bij idle of browsen.

Ik hou deze lijn wel in de gaten als ik eind dit jaar op zoek ga naar een laptop.
Qua design vind ik de Chronos erg mooi. Prijs is ook erg aantrekkelijk, maar ik wacht nog even tot de Ultrabooks van diverse fabrikanten uitkomen. Dat word denk ik de hype/rage van 2012.
Interessante laptop en absoluut voor 999 een zeer goede koop, addertje? tkan ook zijn dat ze gewoon echt een keer een degelijk product voor een degelijke prijs leveren ;)

Wat betreft de gaminglaptop, die zou ik graag willen hebben! maar ja voor gamen toch beter een desktop denk ik maar..
Beetje jammer van de Chronos resolutie. Maar 1600x900 op een 15.6"? :/
wat ik er van begrijp is dat het scherm 15" is, maar de laptop 14" :)
Zie http://static.tz.nl/f/gl/2779_737c4a5613_6.jpg
Ja joh? Een soort van anti-materie scherm..
OT. Die Chronos lijkt me afgezien van de marketing een prima laptop, zelfs voor een Apple fan!
Ik geef het op.. heeft iemand een linkje naar de specs van de "14 inch" van 999 euro?

[Reactie gewijzigd door Vleer op 31 augustus 2011 16:01]

Het klinkt idd heel stom van Samsung, maar ik denk dat ze bedoelen dat de 'case' met de hardware er in (de onderste helft) een 14 inch maat heeft en dat het scherm (de bovenste helft) een 15.6 inch maat. Dit zou betekenen dat het scherm aan alle kanten ietsjes uitsteekt boven de rest van de laptop. Ik zie hier overigens het nut niet van in, doe dan een 15.6 inch case die wat beter koelt.
ik denk eerder dat samsung bedoelt:

De behuizing dus zowel het toestenbord gedeelte, als het scherm (de bezels er omheen) zijn vergelijkbaar met de maten van een gemiddelde 14 inch notebook.

m.a.w. de bezels hebben ze net als bij hun nieuwste TV's zo ontzettend dun weten te krijgen, dat je van de achterkant niet zou verwachten dat het een 15inch is, maar een 14inch

puur een design statement
Inderdaad wel erg jammer van de resolutie. Als ik nu een nieuwe laptop zou kopen zou hij toch wel een mat full-hd scherm moeten hebben. Gemiste kans, anders hadden ze hier qua prijs een hele interessante laptoppert aan gehad.
Wel een interessante ethernetpoort zit erop, het lijkt wel alsof je hem moet 'uitklappen' naar beneden. Of zou het iets anders zijn? (rechts van HDMI)
Het is idd de ethernet poort. Erg slim ontwerp
De Samsung Series 7 Gamer-notebook met 17,3"-scherm van maximaal 1920x1080 pixels en ondersteuning voor 3d-weergave, en Radeon HD 6970M is een mooie Laptop, hij is 140 euro goedkoper dan de Razer Blade die 28 augustus hier op Tweakers stond met GeForce GT555M, en is nog veel sneller ook.

Ja best een leuke laptop, en de prijs valt wel mee, ik kan natuurlijk een Desktop met ongeveer de zelfde spects en veel sneller + een 120GB Sata3 SSD voor:


Cooler Master CM 690 II Advanced

Fortron AURUM 700W (80PLUS GOLD certified)

Asrock Z68 EXTREME4 GEN3

Intel Core i7 2600K Boxed

2x Corsair CMX4GX3M2B2000C9 (bij elkaar 8GB)

CLUB3D Radeon HD 6970

Zalman Trimon ZM-M215W (3D monitor voor Readon)

Logitech Wireless Desktop MK320

2x Samsung HD503HI (bij elkaar 1TB)

OCZ Agility 3 120GB

LG BH10LS30 (Blu-ray brander)

Logitech Speaker System Z323


Totaal incl. BTW: € 1.643,80

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 31 augustus 2011 17:21]

Is je Desktop ook portabel? Right!
Nu zijn deze 'gaming notebooks' ook niet echt lekker in de tas mee te nemen hoor. Ruim 3.5kg is inderdaad draagbaar...
Het valt me op dat "gamers" blijkbaar watjes zijn.. kom 3,5 kilogram is niet zo zwaar :)
Ik wilde nog even vermelden dat je een 6970M niet kunt vergelijken met een desktop 6970.
De prestaties van de mobiele versie ligt tussen de 5770 en 5850 in. Volgens NotebookCheck.

Wat best een groot verschil is. Volgens TomsHardware.

[Reactie gewijzigd door Gamo op 31 augustus 2011 22:31]

Dat weet ik daarom staat ook in mij post: ik kan natuurlijk een Desktop met ongeveer de zelfde spects en veel sneller
In het artikel over de nieuwe Razor gaming laptop zei iemand dat hij graag een zakelijk (of "stealth") uitziende gaming laptop zou willen hebben. Nou, bij deze dus.

Vind hem persoonlijk een beetje te ouderwets voor een laptop dezer tijd uitzien. Buitenkant zegt natuurlijk niet veel.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 1 september 2011 23:29]