Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ceo Nokia verkoopt aandelen Microsoft

Door , 118 reacties

Nokia-ceo Stephen Elop heeft zijn aandelen Microsoft verkocht, terwijl hij aandelen in Nokia ter waarde van een miljoen euro heeft gekocht. De ceo mocht dat eerder niet doen, omdat hij voor Nokia in geheime onderhandelingen met Microsoft zat.

De transacties worden gemeld door persbureau Reuters op basis van een bericht van Elop zelf. Dat Elop aandeelhouder bleek van het bedrijf waar hij tot september werkzaam was en waarmee hij een belangrijke samenwerking heeft aangekondigd, vormde de basis voor theorieën dat hij als 'trojan horse' bij Nokia was binnengebracht om het bedrijf ertoe te bewegen over te stappen op Windows Phone.

Elop heeft die theorieën ontkracht en beargumenteerde dat Microsoft de meest logische partner was. Nokia zou ook met onder meer Google en RIM om de tafel gezeten hebben om toestellen te maken op basis van Android of BlackBerry OS. Nokia kondigde vorige week aan een samenwerking te starten met Microsoft voor de uitwisseling van diensten, zoals Microsofts Bing en Nokia's navigatieprogramma Ovi Maps. Daarnaast gaat Nokia Symbian uitfaseren en smartphones maken met Microsofts besturingssysteem Windows Phone.

De Nokia-ceo mocht zijn aandelen Microsoft eerder niet verkopen, omdat hij in gesprek was met Microsoft over een samenwerking. Daarbij zou het verkopen van Microsofts aandelen kunnen worden gezien als handel met voorkennis.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

18-02-2011 • 14:17

118 Linkedin Google+

Reacties (118)

Wijzig sortering
Wat mij intereseert is dat ik ooit heb gelezen dat WP7 alleen op telefoons gebruikt mag worden met een scherm =< 4". Nu MS en Nokia samenwerken en Nokia zich graag wil onderscheiden van de rest van de concurrentie lijkt mij de oplossing: maak een > 4" telefoon scherm met WP7. Ben je zeker de enige (totdat MS natuurlijk later ook het gebruiksrecht aan de rest gaat doorverkopen) voorlopig en kun je Nokia duidelijk onderscheiden van de rest :) Let op: dit zal snel gaan gebeuren...

*edit: het is 4.3" http://tweakers.net/nieuw...n-4-komma-3-inch-toe.html

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 18 februari 2011 14:30]

Ehm de HD7 heeft gewoon een 4,3 inch scherm. Dus ik weet niet wat je bron is, maar het zal vast onzin zijn geweest. De enige eis is een 800x480 resolutie.

Nokia kan zich het beste onderscheiden door gratis navigatie, betere camera's, betere muziek-chips, betere schermen (oled), etc. Hoe groot een scherm is, doet er weinig toe.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 18 februari 2011 14:40]

Echter: nokia zal zich niet kunnen onderscheiden met zon telefoon, lijkt me toch echt onverstandig dat men gaat concurreren met andere generieke fabrikanten (want we hebben al gezien dat ze daar niet echt sterk in zijn)
Afgelopen week is het aandeel Nokia met 20% gedaald. Dus Elop probeert te redden wat er te redden valt en investeert 1 miljoen aan Nokia aandelen. Of dat genoeg is, dat betwijfel ik.
Denk niet dat die aankoop van voor een miljoen aandelen veel invloed heeft op de koers.
Maar volgens mij op zich geen slechte move, Nokia aandelen staan nu laag en die gaan wel weer omhoog.
Daar komt dan nog bij dat Elop op deze manier aangeeft vertrouwen te hebben in de toekomst van Nokia met WP7. Hij gooit immers z'n oude Microsoft aandelen eruit en koopt Nokia aandelen terug. Ook geen onbelangrijk punt lijkt mij.
Voor iemand die tig miljoen heeft is dit natuurlijk gewoon peanuts. Dus een echt risico loopt'ie niet en is het slechts een loos gebaar voor de onoplettende investeerder.
Moet hij die aandelen zelf betalen dan? Die worden toch meestal door het bedrijf gegeven, zogenaamt als deel van het 'salaris' of gouden handrruk etc.
Heb gisteren aandelen Nokia gekocht, inderdaad lekker goedkoop :)
Die gesprekken met MS over die deal - waardoor hij dus geen aandelen 'mocht' kopen - hebben er dus voor gezorgd dat hij 20% meer aandelen voor zijn geld heeft.
Had hij dat dus vóór de gesprekken gedaan (of in overleg met de FOID/FEC/etc tijdens de gesprekken) dan had hij nu 20% verloren. Hij blij ;)
Nu is zijn vermogen niet bekend, maar door voor 1 miljoen Nokia aandelen te kopen is wel signaal richting de Nokia medewerkers. Hijzelf heeft blijkbaar vertrouwen in de samenwerking Nokia - Microsoft.

Is er ook duidelijk hoeveel aandelen hij verkocht heeft.
"Elop, who joined Nokia from Microsoft last September said he sold all his Microsoft shares on February 17 and has bought 150,000 shares in Nokia."
Was Elop niet de op 7 na grootste aandeelhouder bij Microsoft? Ik benieuwd hoeveel zijn aandelen precies waard zijn geweest... 1 miljoen is veel (voor de meeste mensen) maar ik betwijfel of de verhoudingen wel helemaal kloppen. Als ik er écht vertrouwen in zou hebben dan had ik persoonlijk meer geïnvesteerd, het is nu ook bepaald niet zo dat Nokia geen cent meer waard is.
Waarom zou hij al zijn geld moeten investeren in één bedrijf? Zelfs al ben je er zelf CEO.

Er kunnen gerust nog wat andere bedrijven zijn waarin hij wil investeren (en vaak voor goede reden).

Of misschien wil hij gewoon een nieuw huisje kopen ;p.
Nokia heeft volgens mij best wel een slimme zet gedaan. Mensen die een telefoon willen met Windows Phone 7 erop (mensen relateren dit met "Windows 7") dan komen ze automatisch bij Nokia uit.

Ook het programmeren voor WP7 vind ik zelf best wel makkelijk (onder andere met Visual Studio for Windows Phone).

Als ze bij Microsoft die laatste bugs en traagheidjes ( :) ) eruit weet te halen koop ik er een.
Het is echt waardeloos dat die hele WP7 SDK niet goed wil werken in een virtual machine. De WP7 simulator is dan zo langzaam dat deze onbruikbaar is... Naja, dan maar niet voor WP7 ontwikkelen... :p
Maar Maemo bleek niet aan te slagen en ze moesten opboksen tegen Apple dat door velen aanzien wordt als DE trendsetter (ben het niet noodzakelijk hier mee eens maar dat terzijde).

Ms dat al een werkend gsm os heeft, Google dat met android te subsideren een hele smak van de markt heeft veroverd.

En dan had Nokia nog verder moeten timmeren aan Maemo terwijl er afgezien van een enkel toestel nog niet echt op de markt gebracht is.

Liever had ik gezien dat men met MS of Rim or in beperkte mate met android zou samen gewerkt hebben terwijl men hun eigen os verder ontwikkelde. Nu dit blijkt te duur te zijn.

Nokia heeft een beredende keuze gemaakt en de toekomst zal uitwijzen of dit slim was. Overigens is Nokia echt wel meer dan mobieltjes hoor.
Nokia heeft 3 goed werkende GSM OSen, Nokia OS met S40, Symbian en Meamo, met de 4e Meego in ontwikkeling. Ze zijn allemaal slimmer, kleiner en hebben meer features dan Android of IOS maar geen ervan heeft een interface die zo slick is als die van iOS of Android. En de klant van nu gaat het om een slicke interface en de mogelijkheid applicaties bij te kopen.
Ze zijn allemaal slimmer, kleiner en hebben meer features dan Android of IOS
Uh, zoals? Wat is 'slimmer'?

De trend is vrij duidelijk: smartphones zijn inmiddels zo snel en zijn qua architectuur zoveel op PC's gaan lijken dat de succesvolste OSsen gewoon ports van desktoptechnologie zijn (OS X, Linux, Java), en niet super doorontwikkelde magere OSsen uit de tijd dat een smartphone nog op 80 MHz liep.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 februari 2011 17:24]

De Nokia-ceo mocht zijn aandelen Microsoft eerder niet verkopen, omdat hij in gesprek was met Microsoft over een samenwerking. Daarbij zou het verkopen van Microsofts aandelen kunnen worden gezien als handel met voorkennis.

Dan laat hij toch iemand anders al zijn aandelen verkopen (met zijn voorkennis), nu verkoopt hij zelf zijn aandelen en samen verdelen ze de winst. Of zie ik dat verkeerd?
Het is tot nu toe niet bewezen dat dat niet gebeurd is. en aangezien hij zo kien is om zelf met dit nieuws naar buiten te komen, lijkt het me dat hij ook slim genoeg is om jouw suggestie zeker NIET zelf te vertellen. Want dat heet Handel met Voorkennis.

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 18 februari 2011 14:25]

Ach, is allemaal zo'n dikke onzin, want hier is vast over gesproken tussen MS en Nokia lááng voordat Elop naar Nokia ging en zogenaamd met MS ging onderhandelen.

Dan komt het tevens niet slecht uit dat die aandelen Nokia hard kelderen, kan hij er meer kopen; betere wisselkoers ten opzichte van z'n Microsoft aandelen! Al had 'ie dat vast anders gehoopt, want hij heeft vast wel 't beste voor met Nokia.
handel met voorkennis is en zal altijd handel met voorkennis blijven. Al weet ik dat een aandeel een flinke boost ga geven en jou aanspoor om je aandelen te verkopen/kopen dan zijn wij beide schuldig ;)

Ontopic: Ik krijg de laatste tijden zo'n gevoel dat MS Nokia gaat overnemen... Ik hoop het niet maar het gevoel heb ik helaas wel. (zou ik jammer vinden)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 februari 2011 14:26]

Dat zou slecht zijn voor zowel Microsoft als Nokia, dus ik denk niet dat zoiets zal gebeuren. Microsoft zal altijd een software bedrijf blijven en Nokia zal zich waarschijnlijk altijd op hardware blijven richten.
Dat kan niet. Aandelen zijn naar mijn weten altijd op naam gekocht. indien hij ze laat verkopen door een ander zal een FIOD oid altijd aan de bel trekken!
Bij een naamloze vennootschap staan de aandelen dus niet op naam...
Overigens is het niet de FIOD die aan de bel zal trekken, maar in NL zal dat de AFM zijn, maar dit terzijde.
Handel met voorkennis gaat veel verder dan alleen je eigen aandelen.

Als ik voorkennis heb, ik deel die met jou en jij gaat vervolgens je eigen aandelen kopen of verkopen om vette winst te halen dan zijn wij allebei strafbaar.
guess what, dat mag uiteraard ook niet.

En als ze er ooit achter komen (en die kans in aanzienlijk, met deze enorme deal op de achtergrond, en het jounalistiek licht dat daarbij komt kijken) dan ga je de bak in, ook/juist als Nokia-CEO.
Dat zou kunnen, maar het is best een risico. Stel dat WP7 op de Nokia flopt, dan zit hij met al die Nokia aandelen die minder waard zijn. Mocht MS Nokia willen overnemen dan zal de aandelenkoers wel stijgen uiteraard.
Dat is geprobeerd. In 2000 voerde Endemol overnamegesprekken. Sylvia Toth was lid van de raad van bestuur van Endemol. Haar vriend Cor Boonstra, vooral bekend als oud Philips-topman, kocht toen aandelen Endemol.

De rechtzaken duurden jaren.
Nokia wil zich onderscheiden door gebruik te maken van een OS die concurrenten ook kunnen gebruiken. _/-\o_

Overigens wel een goed moment om aandelen Nokia te kopen als ze laag staan. Wel in de gaten houden hoe lang hij zijn aandelen Nokia in zijn portefeuille houdt. :P
Beter dan de zoveelste Android-bouwer te worden in een markt die al overspoeld raakt door tientallen Android-modellen. En om met Android te onderscheiden zouden ze een skin moeten maken en dat kost weer veel geld en ontwikkeltijd.

WP7 is paar maanden uit en heeft nog veel groeikans. Als Nokia WP7 populairder kan maken, dan zal het indirect een positieve uitwerking hebben op hun imago. Ook hoeft Nokia geen skin te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 18 februari 2011 14:44]

Nou vind ik Windows mobile een slecht OS, maar ik denk wel dat als Nokia Androids was gaan maken dat ze zichzelf verdronken in de markt. Er zijn immers teveel Androids om nog echt iets nieuws te doen.
Gelukkig gaat Nokia Windows Phone 7 gebruiken en geen WM6.5 of andere WM versie.
Groot verschil tussen WM en WP7. Eerst ff onderzoeken.
Tja, dat maakt de keus voor MS niet minder erg ;)
Waar slaat zo'n opmerking op? Keuze is niet meer dan logisch.
Ook al zou het slimmer zijn als ze wp7 toestellen zouden maken en daarnaast meego/symbian bleven ontwikkelen tot deze op eigen kracht weer kunnen concurreren.
Wat denk je: als je met Microsoft zaken doet bepalen zij je agenda. Een onderdeel van de deal is dat MS geld geeft aan Nokia in ruil voor het maken van WP7 telefoons. Als je MS al wat langer kent dan vandaag staat er in de kleine lettertjes dat ze moeten stoppen met concurrende OS'en maken/ondersteunen.
Let wel: dit is geen bash tegen MS, dit is vanuit MS gezien, gewoon gezond verstand en ieder andere OS leverancier zou hetzelfde opgenomen hebben in de voorwaarden.
Niet zo ongefundeerd doemdenken, je hebt niets om je kinderachtige beweringen te staven. Nokia heeft zelf aangegeven dat ze zich blijven richten op Maemo en Symbian voor verschillende markten. Misschien liegen ze, maar zonder bewijs kom je niet heel ver. Als je MS wat langer kent dan zie je dat ze bezig zijn met een verandering binnen de organisatie die al heel lang gaande is. Ze ondersteunden met de dag meer OpenSource, staan positiever ten opzichte van partners, zoals nu de nieuwe partner Nokia en brengen steeds meer en betere gratis software op de markt, wel ter ondersteuning van hun eigen producten, maar ze doen het toch mooi wel.
Niet zo ongefundeerd doemdenken
Dit is wel degelijk gefundeerd;

-Motorola had geen succes met Windows op de foon in 2003 (gedumpt voor Android), Motorola ging bijna ten onder totdat de Droid ze redde;
-LG ook geen succes in 2009 (ook Windows gedumpt voor Android),
-Palm ging na het gefaalde Windows-experiment van 2005 praktisch failliet (overgekocht door HP, Windows gedumpt voor WebOS),
-Nortel ging in 2006 met Windows aan de slag en ook failliet,
-Verizon ging met Windows aan de slag in 2009 maar ze hebben het gedumpt voor wederom Android,
-Ericsson ging in 2000 Windows op foons zetten - maar ging samenwerken met Sony, dumpte Windows (wederom voor Android),
-Sendo ging in 2001 met Microsoft samenwerken maar werd door Microsoft failliet geprocedeerd in de rechtzaal, -
Nokia ging in augustus 2009 ook al samenwerken met Microsoft maar dat is ook al niks geworden.
-HP heeft ook nog een tijdje Windows Mobile gevoerd, maar die verkochten voor geen meter dus HP óók al Windows Mobile gedumpt ten faveure van WebOS.

HTC is ook pas fatsoenlijke winst gaan maken toen ze met Android gestart zijn.

Kortom, Microsoft en veranderen? Bovenstaand meer dan tien jaar ellende - hoe Microsoft telefoonbedrijven de vernieling in heeft geholpen, en ieder van die tien jaar zeiden ze dat ze veranderd waren.

Aandeelhouders denken er kennelijk net zo over, want de kleine aandeelhouders wilden Stephen Elop en Microsoft onmiddelijk dumpen en vervangen door een fatsoenlijke strategie gebaseerd op Nokia's eigen kennis en software, en de institutionele aandeelhouders hebben massaal Nokia gedumpt omdat ze er geen heil meer in zien.

Tien jaar bewezen mobiele bedrijven naar de klote helpen en 5 miljard aan Nokia-beurswaarde verdampt noemt u maar fijn "kinderachtige beweringen", ik noem het - net zoals meneer Elop zelf - een zinkend olieplatform.

Zoals u allicht weet, geldt in het bedrijfsleven "de aandeelhouder heeft gelijk", en anders de klant wel. Welnu, klanten heeft WP7 nog praktisch niet, en de aandeelhouders zijn al weggelopen voor die klanten gevonden zijn.

[Reactie gewijzigd door kidde op 18 februari 2011 18:06]

Wat een onzin zeg, als je als telefoonfabrikant in 2009 nog met WM6 aan de slag gaat ben je gewoon al de weg kwijt. MS is niet de enige die zo'n deal maakt he, daar zijn die bedrijven ook zelf bij.

Op die link wordt wel heel specifiek MS afgezeken, zo wordt bij Palm toevallig even vergeten dat ze toen ze met webOS begonnen a) geen goede distributie hadden, b) begonnen met cdma toestellen en c) zeer slechte hardware maakten. En dan toch de ondergang van Palm bij MS in de schoenen schuiven. Ik zou het bijna knap willen noemen.

SonyEricsson, doet het op Android ook niet echt geweldig of wel?

Daarnaast ben ik het niet eens met je conclusie over HTC. HTC heeft juist kunnen groeien door WM. Ze zijn daarmee wereldwijd bekend geworden en ja, op dit moment zijn smartphones populairder dus verkoopt HTC meer, wat resulteert in meer winst.
HTC cijfers hier, zegt genoeg lijkt me!

SE is met 16% gestegen in 6 maanden, had u ook zelf op kunnen zoeken. Dat is prima vergeleken met Nokia, die met 25% daalden.

MS en Sendo: Zoals ik zeg kapotgeprocedeerd, het gaat daarbij nooit om winnen of verliezen. Tijdens een rechtzaak verliest meestal toch de kleinste, ook al winnen ze de zaak.

Ach ja en Palm, het zal allemaal wel, er staan nog zat anderen op de lijst. Blijkbaar was het dan al een epische faal van Microsoft om met Palm te gaan samenwerken in de eerste plaats; een slechte keuze van Microsoft.

Danger heb ik trouwens nog weggelaten, het bedrijf dat ook door MS om zeep werd geholpen doordat - nadat MS het opgekocht had - de boel moest worden herschreven in Microsoft-programmeertalen ipv. Java en gebaseerd op WP7 wat toen nog niet af was, en nog meer intern gesteggel. Resultaat: De KIN, nog een DoA.

Dus doemdenken: Als een bedrijf iets van acht keer faalt is het niet raar om te denken dat ze de negende keer ook doen, daar ging het om. En of ze nou zeven of negen keer gefaald hebben, feit blijft dat ze kennelijk niet zo goed zijn in 'telefoons'. Een Android / iOS / WebOS kloon zal daar weinig verandering in brengen, behalve dat ze alle goede punten van die drie kunnen combineren (en dat volgens mij ook doen).

[Reactie gewijzigd door kidde op 18 februari 2011 22:05]

En microsoft is de enige gigant die producten hebben die gefaald zijn?

Ik denk dat je eens goed moet rondkijken naar de producten die wel een succes geworden zijn..

Bovendien heeft windows mobile en windows phone niks meer met elkaar te maken en slaan je referenties dus nergens op binnen deze context.
Je vergeet nog het verleden tussen MS en Sendo, waarbij Sendo uiteindelijk door de rechter wel in het gelijk is gesteld, maar alsnog failliet is gegaan.
Een beetje diversiteit in het smartphone landschap lijkt me helemaal niks mis mee.
Daarom is het juist jammer dat Nokia Symbian nu dood maakt.
Jammer maar schijnbaar was symbian niet goed genoeg gezien het dalende marktaandeel van nokia.

Google wilde niet dat Nokia haar ovi maps en andere diensten aan ging bieden via het android platform. MS vindt dat geen probleem en gaat ook via de maps van nokia gebruikmaken.

Als met al zijn er nu genoeg alternatieven apple, google android, MS en uiteindelijk willen we allemaal toch gezonde concurrentie.
Ik vind het niet jammer. WP7 is gewoon superieur en met de komende updates zal het functioneel gelijkwaardig zijn. Wat MS in 1 jaar doet, heeft Symbian 3 jaar voor nodig.

Symbian zal de komende 2-3 jaar nog bestaan, maar niet meer voor high-end toestellen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 18 februari 2011 14:33]

Dat haalde Symbian nooit meer in. Ik heb de 7710 gehad en ondanks dat ik het een zeer vooruitstrevend apparaat vond wat het aller grootste probleem de software. Nu is dat natuurlijk een vroegere versie maar je merkte de zelfde tekortkomingen in alle Nokia telefoons die er na kwamen en het feit dat ze dat er nooit uit hebben gekregen lijkt het mij inherent aan Symbian te zijn.

Mijn inziens zouden ze dan echt het hele besturingsysteem opnieuw moeten doen, met alle bugs en een kleinere userbase en minder telefoons waar het op draait. Kortom niet rendabel.

Symbian, is was OK (not fun) while it lastest!
Wat MS in 1 jaar doet, heeft Symbian 3 jaar voor nodig.
Hoeveel jaar is Microsoft wel niet bezig geweest met klungelen op smartphone gebied?

Ik had liever gezien dat ze beter gingen werken op Symbian, daar geloof ik meer in dan MS.
En ze hebben bewezen dat ze dat niet kunnen. Punt uit. NOkia kan niet op het hoge tempo van software-ontwikkeling concurreren zoals Android en Apple dat doen. Nokia is goed in hardware en daarop moeten ze ook op richten.

Maar Microsoft heeft geleerd van hun fouten en een OS ontwikkeld dat echt iets toevoegt aan de huidige markt. Nokia wil maar niet van haar fouten leren door haar Finse trots te laten bepalen in beslissingen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 18 februari 2011 14:51]

Volgens mij voegt Windows Phone 7 niet zoveel toe, in een notendop:
- Geen copy/paste
- Geen user-multitasking
- Online appstore

Dat zijn iOs en Android ook. Wat was de toevoeging van MS aan het mobiele landschap precies?
Volgens mij is het enige dat WP7 toevoegd aan het mobiele landschap is dat het hetzelfde doet als Apple met OSX en iOS, naadloze intergratie van gewoon OS met mobiel OS. MS gaat totaal voor een soortgelijke strategie als Apple. Bij Apple heb je iTunes overal voor nodig voor WP7 heb je straks exact dezelfde software waar je niet buiten kan. Hoewel ik overal lees dat MS Android wil aanpakken, zie ik de move van MS eerder als iets dat mensen moet weerhouden om naar Apple over te lopen. Belangrijk is ook te weten dat iTunes onder Windows ruk werkt, dus zodra mensen richting iPod en iPhone gaan zullen ze ook geneigd zijn om andere macproducten (Macbooks, iMacs) te gaan kopen.
Wat voegt WP7 toe?

Wat denk je van:
1. Concurrentie
2. Betere/praktischere interface (Subjectief, maar je bent theoretisch wel sneller bij instellingen/menu's/applicaties en je hebt op je homescreen meer, sneller en gemakkelijker informatie. Ja, de flexibiliteit van Widgets is ook leuk, maar het is minder gemakkelijk, intuïtief en snel.
3. Beter geheugenmanagement dan iOS of Android, zeker ten opzichte van het installeren van Applicaties. Geen gezeur meer met intern of SD kaart.
4. Sneller OS, simpeler, meer hardwarematig (Meer ten opzichte van Android dan iOS)
5. Gemakkelijker en sneller en soms goedkoper bouwen van Apps ten opzichte van iOS of Android. Gratis zeer uit gebreide en goede ontwikkelstudio etc.
6. Windows Live Services integratie, die troep is nog steeds gestoord populair hier in NL. Zeker nu MSN met Facebook integreert is er wel wat vraag naar.
7. Veel gemakkelijker en beter interfacen met Hardware in WP7.
8. Geen gezeur meer met firmware updates omdat je provider zo nodig een stickertje op je OS wilt plakken. MS doet dat zelf en providers houden wel de mogelijkheid tot het bouwen van Tiles. (ten opzichte van Android, ten opzichte van iOS: Best of both worlds, iedereen kan het gebruiken maar het levert geen problemen op met hardnekkige troep, alles kan uninstalled worden)
9. Gelikte en gemakkelijke manier van het opbouwen van een UI voor je app d.m.v. Silverlight. Is sneller, hardwarematig en integreert mooier met het OS.
10. Beter applicatiemanagement. alles wat stock mee komt, kan er ook weer af. Ik irriteer mij dood aan alle troep die bij Android meegeleverd wordt. Stel ik gebruik geen twitter, waarom moet ik dan iedere keer naar die applicatie kijken op mijn HTC? Opzouten met die troep. Ik kies liever zelf. Dat kan dus mooi wel op WP7.

Allemaal dingen die iOS of Android niet, of minder goed uitgewerkt hebben. Zullen altijd redenen blijven om bij iOS te blijven, of bij Android. Ieder platform heeft z'n voordelen en nadelen, maar om nou te zeggen dat WP7 niets toevoegt is een beetje zwakzinnig.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 18 februari 2011 16:22]

Dank dat je me zwakzinnig noemt. Verder: zijn mooie argumenten maar geen argumenten waarom iemand WP7 zou kopen. De zaken die je noemt zouden allemaal kunnen leiden tot meer applicaties wat dan wel zou kunnen leiden tot de aanschaf van een WP7 phone maar het blijft technisch geneuzel wat klanten niet interreseert.
De gemiddelde consument koop niet een telefoon omdat het allemaal technische hoogstandjes heeft.

De gemiddelde consument koopt een telefoon die er mooi uit ziet, in de beleving van die klant. Het is eerder een soort status symbool. Daarnaast koopt men een telefoon waar je "coole" dingen mee kunt doen tijdens verjaardagen. Noem bijvoorbeeld de bier app op de iphone.

Er is bijna niemand die een telefoon gaat kopen omdat deze zulke mooie specs heeft. Franje daar gaat het om in de consumenten wereld.
veel van die punten leiden gewoon tot een snellere en betere gebruikerservaring. En DAT maakt ze wel uit.

Ik heb tot nu toe nog niemand gezien die WP7 niet overweegt aan te schaffen, nadat zn even met een Omnia 7 hebben kunnen klooien.
En dan geen leeg demo-model in een winkel, maar een eigen device die ook vol staat met wat apps, wat muziek / film, en een lading contacten + facebook en xbox.
Oftewel, in een situatie die een goed beeld van de daadwerkelijke mogelijkheden geeft.
WP7 voegt geen concurrentie toe, maar drukt juist concurrentie uit de markt. Of dacht jij dat de huidige OS'sen van Nokia dit overleven?
Het niet terecht om te stellen dat MS geen bijdrage heeft geleverd aan het mobiele landschap. Ze leveren al sinds 2001 een OS voor mobiele telefoons, (Pocket PC 2002) dat daarna via Windows Mobile is ge-evolueerd tot Windows Phone.
Dat je het resultaat niet bevredigend kunt vinden staat daar los van.

Overigens is copy-paste een functionaliteit die in de WM versies wel degelijk aanwezig is geweest, en om wat voor een reden dan ook in WP7 achterwege is gelaten. Bovendien was er ook voor WM al heel lang de 'windows mobile marketplace', maar de uitvoering daarvan is inderdaad lang niet zo gelikt als van/voor de nu beschikbare alternatieven van WM.
De eerste twee functies gaan komen met updates, dus niet helemaal eerlijk dat je dat noemt. Android en iOS hadden die functies ook niet met de launch (dacht ik)?
Wat was de toevoeging van MS aan het mobiele landschap precies?
Een extra keuze, anders kun je ook wel stellen dat Android overbodig was omdat iOS er toch ook al was... ok, iOS draait dan alleen op de iPhone. Maar goed, een extra keuze is nooit weg... anders wordt het Google wel heel makkelijk gemaakt. En dat moet zelfs een Google fan-boy niet willen.
Daarnaast vraag ik me af wat het verschil in batterij verbruik op de telefoons zal zijn!

Daar heeft Symbian het nog altijd mee van de rest gewonnen! :P
Was Symbian daar dan zo briljant? Blackberry was daarin altijd beter, en dan val je tussen wal en schip: mensen die voor batterijduur en no-nonsens internet/email functies gaan kopen BB, mensen die voor mooie UI, apps en video gaan kopen Apple/Android/WP7.
vormde de basis voor theorieën dat hij als 'trojan horse' bij Nokia was binnengebracht om het bedrijf ertoe te bewegen over te stappen op Windows Phone.
tegenover
Elop heeft die theorieën ontkracht en beargumenteerde dat Microsoft de meest logische partner was. Nokia zou ook met onder meer Google en RIM om de tafel gezeten hebben.
Dit is mijns insziens niet ontkrachten. Volgens mij bevestigt hij alleen maar de ideeen over zijn positie.

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 18 februari 2011 14:23]

In welke zin bevestigt hij de ideeen. Moet hij op elke debiele beschuldiging ingaan? Moet hij op elke hoax en elke haatbericht ingaan?

Je blijft altijd een groep mensen hebben die niet blij zijn met bepaalde beslissingen. En zoals Elop al vaker heeft gezegd. De board van Nokia heeft unaniem ingestemd met deze beslissing. Het is niet dat Elop zomaar alles door kan zetten.
Op basis van de zeer beperkte informatie uit dit artikel waarin ik lees dat
a. De nieuwe CEO van Nokia bij Microsoft vandaan komt
b. De (voor mij) zeer verrassende keuze van Nokia om te kiezen voor Microsoft
kan ik alleen maar concluderen dat ik niet de enige ben die dit een vreemd verhaal vindt.

Het is niet voor het eerst dat deze geruchten rondgaan, en om het dan af te doen als "geruchten", "debiele beschuldigingen" of "hoax", is wel erg makkelijk.

Zeggen dat je echt wel in gesprek bent geweest met andere partijen, wil nog niet zeggen dat die gesprekken dan ook maar iets van serieus zijn geweest voor jou. Ik heb vaak genoeg voor jan doedel in onderhandelingen gezeten omdat de opdracht allang aan een andere partij was gegund. Maar omdat de interne processen zo zijn (Europese aanbestedingen bijvoorbeeld) moesten er nog een stuk of wat partijen om tafel komen.

Feit blijft dat hij alle schijn tegen heeft en dat dit alleen te voorkomen was geweest als Elop's eerdere werkgever niet Microsoft was geweest..

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 18 februari 2011 14:50]