Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Ontwikkelaars mogen voortaan honderd gratis applicaties per jaar indienen voor de Windows Phone Marketplace. De limiet ligt nu op vijf. Het verhogen van de limiet moet zorgen voor meer gratis apps in de downloadwinkel van Microsoft.

Het moet binnenkort ook makkelijker worden om gratis applicaties voor het smartphonebesturingssysteem Windows Phone in te dienen, aldus Microsoft Nederland. De verhoging van de limiet werd aangekondigd in de nieuwsbrief aan ontwikkelaars en is volgens Microsoft een reactie op verzoeken van ontwikkelaars.

Windows Phone Marketplace bevat vier maanden na de lancering ongeveer 8000 applicaties, maar voor een relatief groot deel daarvan moet betaald worden. De limiet van vijf gratis apps per ontwikkelaar per jaar zou een van de oorzaken zijn van de kleine hoeveelheid gratis apps. In de Windows Phone Marketplace is het wel mogelijk om trials te downloaden, waarbij de gebruiker een app krijgt met beperkte functionaliteit, een tijdslimiet of een maximaal aantal keer dat de app kan worden opgestart.

Microsoft bracht Windows Phone eind oktober in Europa uit en begin november in de Verenigde Staten. Donderdag werd het eerste Windows Phone 7-toestel voor cdma-netwerken aangekondigd: de HTC Arrive, een variant op de HTC 7 Pro. Eerder konden er geen cdma-toestellen worden uitgebracht met Windows Phone 7 omdat ondersteuning voor de netwerktechniek ontbrak. Vanaf eind oktober tot eind december verkocht Microsoft twee miljoen licenties voor het nieuwe OS. Tot dusverre brachten HTC, Samsung, LG en Dell al Windows Phone 7-toestellen op de markt; daar komen dit jaar Acer en Nokia bij.

Windows Phone Marketplace

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Waarom zit er uberhaupt een limiet op de gratis apps die de ontwikkelaar mag indienen? Is dat om een stortvloed aan zinloze wallpaper/ringtone apps te voorkomen?
Er zit geen limiet op het aantal gratis apps dat je mag submitten. Alleen voorheen mocht je 5x gratis een submission doen, daarna kostte het $19.99 per submission. Nu mag je 100x gratis een submission doen voor een gratis app.

Een submission staat trouwens niet gelijk aan een app in de marketplace - het is een poging om je app erin te krijgen. Als een submission failt, dan moet je het (na verbeteringen uiteraard) opnieuw submitten. Je kunt dus in theorie al je gratis submissions opgebruiken zonder dat er ooit een app in de marketplace verschijnt, als hij keer op keer failt.

Hier staat het duidelijk uitgelegd :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 februari 2011 15:37]

Zoals je zelf al aangeeft lijkt me dit de voornaamste reden.
Ik zelf erger me best wel aan de vervuiling die er binnen de Appstore/Android Marketplace aanwezig is. Naar mijn mening is het percentage aan doelloze applicaties die tevens bagger werken veel te hoog.
Hier geef ik je gelijk in. Helaas blijken er altijd wel enkele geinteresseerden te zijn voor de zoveelste gratis fart-application
Ik zie hier niet zo'n probleem in. Welke ontwikkelaar bouwt er nu gratis 100 applicaties per jaar? Dat zijn er iedere week 2, maar 5 is idd wel erg laag. Die 100 ga je alleen maar halen als je je applicaties genereerd (in de zin van: alleen maar een plaatje + wat tekst aanpassen).

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 25 februari 2011 10:48]

nou ja, als je zo'n city trip ontwikkelaar bent die leeft van ads, dan is het wel handig als je meer dan 5 kunt uitbrengen per jaar :)

zo zijn er nog wel meer concepten te bedenken. Pokemon in alle kleuren van de regenboog :P

[Reactie gewijzigd door SecondReality op 25 februari 2011 12:26]

Volgens mij zit er ook achter dat Microsoft op een gratis app geen commisie krijgt. Dit terwijl ze wel voor hosting en dergelijk zorgen. Waarschijnlijk willen ze ook vermijden dat de app gratis te downloaden is maar dat je dan op andere manier al betalend meer opties kunt unlocken ofzo. Of gratis apps met microtransacties ofzo waarop MS niks verdient.
Nee, ik denk om nog wat geld te verdienen aan die handel. Met deze beslissing ondermijnen ze dat wel een beetje, zie niet in wie er in godsnaam zoveel Apps per jaar wil of kan maken voor 1 platform?
Ik denk dat hert controleren van de apps een hoop manuren kost, die ze niet direct terugverdienen aan gratis apps.
Reden is denk eerder dat Microsoft niets verdient aan de apps die gratis zijn.
Dat een app gratis is wil niet zeggen dat Microsoft niets kan verdienen eraan. Een app kan een middel zijn om content te verkopen (denk aan e-books, films, etc.) waar ook Microsoft een deel van de omzet van kan krijgen. Of wat dacht je van advertenties die in de apps vertoont worden?

Een hoe meer apps er komen, des te meer het platform zich ontwikkelt. Dat is voor alle partijen positief.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 25 februari 2011 10:09]

Microsoft bied een adsolution aan, en als je die gebruikt telt je app niet als gratis dacht ik.

De limitatie is denk ik meer om de traffic laag te houden op producten waar MS inderdaad niets op verdient. Ze moeten natuurlijk wel al die apps hosten.

En persoonlijk ben ik wel voor de limitatie, ik heb liever dat er wat kwaliteit producten worden gesubmit dan de zoveelste klok of fartgame.

Ook zou ik het niet erg vinden als apps verwijderd worden als geen hond ze download. Soms zie je echt door de bomen het bos niet meer.
Ughum, en je weet wel dat Microsoft aan Nokia miljarden heeft betaalt om meer telefoons met WP7 aan te kunnen bieden? Microsoft houd zich nu helemaal niet met winst bezig. Hun prioriteit is marktaandeel.
Waar heb jij dat nou weer vandaan ? Ze hebben aandeelhouders, die erop vertrouwen dat ze (uiteindelijk) winst maken. Het is geen hobbyclub ofzo.
Aha, wist je dat Android minder dan 10% van het geld opbrengt dan iOS doet ?

Microsoft heeft nu als doel een martaandeel te krijgen, pas als ze Android en iOS weggeduwt hebben zullen ze voor het geld gaan. Een kalf ga je niet melken, daar maak je een koe van.
Ik weet nog iets veel beters: laat Microsoft maar helemaal niets verdienen. Als ze met dit soort belachelijke beperkingen komen, hoef ik al helemaal geen WF7. Kunstmatige beperkingen laten mij al snel interesse in een systeem verliezen.
Tuurlijk joh! Maak van Microsoft een non-profit organisatie :P
Ja, want bedrijven die geld proberen te verdienen zijn "evil"...
Aan je toon te merken was jij toch al nooit van plan geweest een WP7 toestel te kopen.
Begrijp me niet verkeerd; bedrijven moeten zeker geld verdienen en als MS dat hiermee kan dan is dat prima. Maar gelukkig kan ik als consument mijn eigen afweging maken, op basis van welke argumenten dan ook. Zo hoef ik ook geen iPhone, want ook al is dat ding heel smooth en gebruiksvriendelijk, het systeem is me veel te gesloten.

Dat is nou net het mooie van een open en vrije markt waar deze bedrijven allemaal onderdeel van zijn.
@vbmot, welke phone os stel je dan voor, als ik dat mag vragen?
Android misschien? Hoewel ik de binding aan een google account ook weer niks vind. :P Wat dat betreft was Symbian beter.
Ja indirect zou microsoft er wel aan verdienen denk ik als ze zorgen dat hier net zo veel leuke / aantrekkelijke apps voor zijn. want dan kiezen mensen sneller voor een telefoon met windows mobile ipv android ..
Waarschijnlijk ook om geld te verdienen. Maar ik denk ook dat dit een beetje aftasten is wat de logische limiet is. Als je een beetje kan ontwikkelen is 5 applicaties niet zo heel veel. Dus ik denk dat het wel logisch is dat ze die limiet verhoogd hebben.
Dat denk ik wel ja.

Ik weet niet hoe het nu zit bij Android want ik gebruik nu een WP7 toestel maar toen ik in de android market bij "New Apps" ging kijken zag ik niet veel meer dan een hoop japanse kalenders etc. Heb het dan ook altijd een beetje gek gevonden dat men overal de verschillende mobiele OS'en gaat vergelijken met (o.a.) het totaal aantal apps terwijl dit toch zeker in het geval van Android imo geen goeie parameter is. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er geen goeie apps zijn maar er zit toch een hoop bloatware bij.
Slim van MS om het maken voor apps voor Windows Phone interessanter te maken, want naar mijn mening valt of staat een platform / OS voor de mobiele telefoon met de hoeveelheid en kwaliteit van de beschikbare apps. Deze maatregel zorgt natuurlijk niet direct voor betere apps, maar aangezien de Marketplace nog een beetje in de kinderschoenen staat zou dit heel goed moeten helpen om het te vullen.

Ik kan me voorstellen dat, als apps van het iOS of het Android platform gemakkelijk te porten zijn naar Win Phone, dit zorgt voor een snellere toename van nu al populaire apps en dus indirect voor de populariteit van Win Phone.
Microsft houdt vast aan haar eigen SDK. Nokia wil/kan/mag niet Qt porten naar WP7. Ergens onbegrijpelijk, want alle apps die de huidige Nokia-gebruiker gewend is te gebruiken, zijn niet van zelf beschikbaar voor de voor de nieuwe Nokia op WP7.
MS's SDK is superieur, wrm zou je QT toestaan?
Blijkbaar is de SDK niet zo superieur dat developers (die er wel inhoudelijk over kunnen meepraten) de voorkeur geven aan .Net boven Qt.
Niet onbegrijpelijk, zelfs heel erg logisch.

Met WP7 heeft MS een hele nieuwe look'n'feel ge´ntroduceerd voor hun platform. Ook is dit de eerste keer dat MS probeert om ook de applicaties een uniform uiterlijk te geven. Het porten van Qt apps is dan zeer ongewenst omdat deze absoluut niet ontwikkeld zijn met de WP7 interface in mind.

Verder, welke nokia apps kun je nu opnoemen die je echt mist en waar geen WP7 equivalent van is.

Verder is het ook niet zo dat WP7 een goede interface taal mist, Qt is imho behoorlijk verouderd en kan niet op tegen nieuwe technieken als WPF e.d.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 25 februari 2011 10:19]

Of Nokia ze nou port of opnieuw schrijft voor het WP7 platform, daar zit niet veel verschil in. Kans is groot dat MS in de samenwerking met Nokia wat programmeurs die kant op stuurt om de huidige programma's te herschrijven in WP7.
Nee het is dom van MS om dit niet in te zien, W7phone-populariteit is niet om over naar huis te schrijven.
Goede zet van Microsoft. Door deze zet zal de consument eerder geneigd zijn een windows phone te kopen. het is altijd een voordeel wanneer er veel gratis apps zijn op een market, van welke os dan ook. De vraag is wel of dit de kwaliteit van de apps ten goede komt. De meeste ontwikkelaars zullen niet aan de 100 applicaties per jaar komen, alleen de echt grote ontwikkelaars. Desalnietemin is het een goede ontwikkeling, zeker in het opzicht van de consument
Wat betreft de kwaliteit, ik neem aan dat er ook wel een goede controle vanuit MS op losgelaten wordt. Gezien het fijt, dat als de AppStore veel 'crap' aanbied dat mensen toch ook de AppStore uiteindelijk links laten liggen. Dat is iets wat MS niet wil.
MOST EPIC FAIL EVER: fijt schrijf je met ei -> feit
Het is een limiet geen minimum, developers hebben ook een naam hoog te houden.
Wellicht iets offtopic, maar waar komt die afbeelding vandaan? Ik zie namelijk moTweets staan en die is volgens mij nog helemaal niet beschikbaar in de marketplace.. tenminste niet bij mij.
ook dat soort maatregelen gaan het platform niet van de grond trekken.
Typisch Microsoft dat genoeg geld heeft om te blijven investeren in iets dat al mislukt is.
Een minder rijk bedrijf was al lang op de fles gegaan.

8000 apps is een lachertje en die 5 naar 100 gaat weinig verschil maken naar mijn idee.
In de Android market kun je na een registratie fee van $25 voor zover ik weet onbeperkt apps indienen.

Microsoft mist echt op alle vlakken de boot.
hoezo al mislukt ?
het is er net . als elk bedrijf na een paar maanden denkt een produkt is mislukt dan denk ik dat er veel bedrijven kunnen sluiten .
8000 apps is vergeleken met een iphone natuurlijk ff minder maar het is dan ook maar pas uit .
daarbij bij 8000 apps zal allicht tussen zitten wat je nodig hebt .
wat heb je aan 150000 of meer apps als er veel apps bij zitten die precies hetzelfde doen .
mensen moeten is niet zo schreeuwen dat iets zo snel mislukt is zonder er zelf ervaring mee te hebben .
als ms ziet dat bepaalde dingen niet goed gaan kunnen ze dat alsnog corigeren enzo zoals ze nu dus ook doen .
Snap al die heisa ook niet. Heb liever de keuze uit een paar goede apps, dan de enkele goeie apps niet kunnen vinden tussen al de troep.
Lees hier vaak android mensen over klagen, dus zo goed zijn veel apps ook niet.
En dan denk je dat je een goeie app hebt voor je facebook, blijk die alles onversleuteld door te sturen.
Feit: De Marketplace is de snelst startende appstore ooit.
Andriod wordt helemaal volgespammed met onzinnige apps en donatie apps
Ik vind die 5 gratis apps helemaal geen slechte regel, je houd op deze manier dit soort onzinige apps beperkt en bedrijven denken wel 2x na voordat ze iets indienen.
Een minder rijk bedrijf was al lang op de fles gegaan.
Denk eens even na over deze opmerking..


tip: hoe is dat bedrijf aan zijn geld gekomen ;)
Dat je heel veel dezelfde soort apps krijgt is onvermijdbaar. Je kan toch niet een van de 2
verwijderen omdat er kleine verschillen zijn?
Daarbij zijn juist gratis apps voor klanten een groot reden om voor een platform te kiezen.

Dat ze WP7 zo dichtgetimmerd hebben breekt ze op.
Ook hardwarefabrikanten staan hierdoor niet te trappelen. Nu kost het weer moeite deze
binnenboord te houden.

Het 1 op 1 kopieren van de Iphone was niet zo een slimme zet.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 25 februari 2011 10:10]

hoezo kopieren van iphone .
wp7 is een heel ander os ziet er heel anders uit .
wat de strategie betreft is het ook niet zozeer een kopie want er zijn maar 2 opties een open strategie zoals het oude windows mobile of android had of een gesloten strategie .
aan beide zitten voor en nadelen .
maar als het open was geweest had je dan gezegd dat het een android kopie was?

daarbij de normale mens vind het niet zon probleem lijkt me apps kosten geen honderden euros he het zijn kleine bedragen en daarvoor krijgen ze goed werkende apps zoals ook bij een iphone.

en de tweaker vind wel een weg om andere apps die niet in marketplace verschijnen te instaleren dus dat is ook geen probleem .

zakelijk gezien een goeie zet van ms.
kopieren in de zin
- Gesloten platform
- organisatie eromheen
En om de Iphone hierop te verslaan is geen makkie.
Een open platform trekt makkelijker klanten.
Ook google heeft afgekeken van apple. Bekijk de 1e versies van android maar eens. Die lijken totaal niet op de iphone.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 25 februari 2011 10:30]

En Apple heeft afgekeken van Nokia. Als niemand afkijkt komen we natuurlijk nergens, dan wachten we in 2030 nog op een telefoon (iPhone bestaat dan alleen nog maar) met multi tasking.


Fijn.
kopieren in de zin
- Gesloten platform
- organisatie eromheen
Je bedoelt zoals het bij de Xbox 360 is geregeld, die al bestond voordat de iPhone werd uitgebracht?
als er een limiet is, gaan ze dan ook alleen voor bepaalde sectoren iets maken?
of gaan ze gewoon " in het wilde weg " apps programmeren ?
OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG dit kan gewoon niet waar zijn dit is zo zielig. Je wilt concurrerrn met andere mobile OS zoals iOS dat kan je onder andere doen door veel apps in je market hebben, wat doet MICROSOFT een limiet leggen voor ontwikkelaars 5 gratis apps per jaar!!!!!!! DIT IS DE GROEI VAN JE EIGEN MOBILE OS TEGEN GAAN!!!. Ik was altijd een Microsoft fanboy nu ben stap ik definitief over naar Apple. Dit valt me zo tegen.
Wat zeg je hiervan; men moet een boete betalen als je niet voldoet aan de '100 gratis Apps per jaar norm'... Dat zou echt wat zijn ;)
OMG OMG OMG OMG je begrijpt er geen zak van. Er is helemaal geen limiet. Alleen moet je betalen na 5 (en nu na 100) submissions - $19,99 per submission.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 februari 2011 14:05]

OMG OMG OMG jij snapt het echt niet he, dat zorgt ervoor dat er minder gratis apps komen omdat ze er na 5 moeten betalen.
Wat nu is verhoogd naar 100, dus wat zeur je nou?
Idd, of telkens dezelfde applicatie onder een andere naam of met slechts een hele kleine wijziging