Voetbalklassieker Ajax-Feyenoord zal niet in 3d worden uitgezonden

De voetbalklassieker Ajax-Feyenoord die woensdagavond in de Amsterdam Arena wordt gespeeld, zal niet in 3d worden uitgezonden. De wedstrijd van 19 december, die door het slechte weer werd afgelast, zou wel in 3d zijn uitgezonden.

Eredivisie Live, Astra Benelux, Panasonic en Endemol wilden de voetbalklassieker van 19 december gebruiken als showcase voor 3d-tv en sloten in november een overeenkomst om de wedstrijd in 3d te registreren en rechtstreeks uit te zenden. De 3d-opnames zouden verzorgd worden door Endemol Sport en United Broadcast Facilities. Op 19 december werd echter op het laatste moment besloten om de klassieker af te gelasten, vanwege hevige sneeuwval in heel Nederland.

De wedstrijd werd door de KNVB verplaatst naar aanstaande woensdag, maar inmiddels is duidelijk dat Ajax-Feyenoord niet in 3d zal worden uitgezonden, zo meldt Satellite Magazine. Hierdoor zal de wedstrijd niet in 3d te zien zijn op het ongecodeerde demokanaal op de Astra3-satelliet. Voornaamste reden zouden de onzekere weersomstandigheden zijn. Ook zou het te kort dag zijn om alles op tijd gereed te krijgen voor het in 3d registreren van de inhaalwedstrijd. De deelnemende partijen zouden wel willen proberen om later dit jaar alsnog een wedstrijd uit de Eredivisie in 3d live uit te kunnen zenden.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

16-01-2011 • 18:08

70

Reacties (70)

70
57
20
1
0
4
Wijzig sortering
Ook zou het te kort dag zijn om alles op tijd gereed te krijgen voor het in 3d registreren van de inhaalwedstrijd.

Ik neem aan als je de wedstrijd aflast dat er al een vervolg datum vast staat wanneer deze ingehaald gaat worden. Dan mag je tog niet spreken van te weinig tijd..
En met het weer heeft het niet te maken Ajax heeft tog een dak wat open en dicht kan.
Ondanks het dak dat dicht kan is de eerste wedstrijd afgelast. Dit omdat het te gevaarlijk zou worden om uberhaubt bij het stadium te komen.

Mijn vermoeden is dat dit besluit meteen na de wedstrijd is genomen en nu pas openbaar is gemaakt.

edit: Uit het gelinkte artikel
Bill Wijdeveld van Astra Benelux tegenover Satellite Magazine: "Nee, die kwam wat te snel en ook in januari is weer een grote risico-factor.” Om de wedstrijd in 3D te kunnen uitzenden is een gehele aparte camerasetting en eindregie nodig, hetgeen aanzienlijke investeringen vraagt. "En dan ga je niet over een nacht ijs, om in weertermen te blijven.”
en verderop:
"Het was voor alle betrokken partijen natuurlijk enorm zuur dat de wedstrijd niet doorging. Endemol en UBF hadden kosten nog moeite gespaard om er een feilloze 3D-uitzending van te maken en inmiddels behoorlijk wat vlieguren gemaakt. Maar ook Panasonic had zich enorm ingespannen om meer dan 100 verkooppunten in te richten voor de live 3D-uitzending. Dat het last-minute niet door kon gaan was dan ook erg frustrerend. We gaan er dan ook serieus naar kijken of we dit voorjaar met dezelfde partners een 3D reprise kunnen doen van een andere Eredivisie-wedstrijd.
Ze hebben zo te zien meteen besloten om de factor sneeuw uit het lijstje risico's te verbannen :)

[Reactie gewijzigd door walterg op 23 juli 2024 06:50]

En met het weer heeft het niet te maken Ajax heeft tog een dak wat open en dicht kan.
Laatst was er in de Amsterdam Arena nog een wedstrijd met het dak open en zag je regelmatig ijs/sneeuw naar beneden vallen. Zo'n dak helpt niet altijd. ;)
Het dak was dacht ik open ivm mogelijk gevaar voor instorten als het dak dicht had gezeten door extreme sneeuwval.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 23 juli 2024 06:50]

Ik denk dat je bedoelt ''dicht''.

Maargoed leuke marketing feitelijk, helaas dat het niet door kan gaan. Opzich wel te verwachten omdat het nog allemaal in een nieuw jasje zit, met de bijbehorende kinderziektes :)

Ik ben benieuwd naar de toekomst.
Klopt heb je gelijk in maar ik bedoel nu gaat het van de week toch niet sneeuwen dus lijkt me dat toch vreemd dat het met het weer te maken heeft.
Eehm ik denk niet dat ze deze hele set-up alleen voor Ajax-Feyenoord hebben gekocht. Als je bakken met geld uitgeeft aan 3D camera's zul je er meer mee willen doen.

Stel dat ze dit weekeind ergens in aan de andere kant van de wereld iets aan het opnemen zijn, kan ik het me voorstellen dat je te weinig tijd hebt alles weer teug te verschepen en weer op te bouwen.
Precies! 19 december was al bekend dat ze een maand later gingen spelen.

Weet niet precies wat ze allemaal willen voorbereiden maar dat leek mij wel tijd genoeg.
Kort dag noem ik eerder een week ofzo
Wat moet ik me voorstellen bij 3D met een voerbal wedstrijd? Het is meestal van schuin boven gefilmd. Waar kan je 3D tot zijn recht laten komen?
meestal schuin van boven?
er word afgewisseld hoor, schuin van boven geeft wat meer overzicht.
en af en toe een close up van een bepaalde actie, (2-3 meter), in dat soort gevallen kan 3d leuk zijn, maar laat het dan ook echt uit het beeld springen, en niet een paar centimeter.
Ik heb op Sky een 3D wedstrijd met de gewone HDTV feed kunnen vergelijken. Men zoomt de 3D camera veel verder in dan de 2D cam, dit zou het 3D effect moeten bevorderen.
Nadeel hiervan is dat de 2D HDTV feed mooiere overzichtshots geeft.
en ondertussen zijn de tvs wel verkocht. daar sta je dan... was dat een paar jaar geleden niet ook zo met de introductie van de hdtvs? eerst beloven dat voetbal in HD uitgezonden gaat worden, en dan terugkrabbelen..

en zelfs nu is het nog best belabberd, dat HD aanbod? ik las net in de tvgids dat er onder ziggogebruikers een enquete is gehouden over welke rtl-zender in HD doorgegeven ging worden omdat er maar ruimte is voor 1 extra.
Anoniem: 284785 @DrClaw17 januari 2011 10:12
Tja, breedbeeld en HD uitzendingen hebben een flink aantal jaren op zich laten wachten, dus dan had je als 3D TV koper kunnen bedenken dat het nu weer zo zou gaan lopen en je aankoop uitstellen.
Mwah, 3D weergave is niet beperkt tot TV. Er komen langzaam aan ook Bluray 3D films uit. Verder krijgen ook steeds meer PS3 titels 3D ondersteuning.
Dat is toch eigenlijk belachelijk? En dan wel al die andere kanalen zoals Hallmark TV enzo waar waarschijnlijk toch niemand naar kijkt (met alle respect).
Hoezo te kort dag? Volgens mij was er een dag na de oorspronkelijke datum al bekend dat de wedstrijd woensdag ingehaald zou worden, dan kan je toch op dat moment beslissen om alles door te schuiven of dan te melden dat het niet 3d wordt uitgezonden.
flauw voor degene die er op gerekend hadden, en een peperduur scherm thuis hebben hangen.
maar echte supporters kijken de wedstrijd toch in 4D surroud :Y)

ik heb verder geen hoge hoed op van 3d tv, een keer is leuk maar om nou de hele tijd naar 3d te kijken vind ik maar vermoeiend.

wat is er mis met de huidige tv? - niets tog?

ik bedenk me nou opeens hoe handig het zou zijn als je tijdens de (3d) uitzending gewoon een knopje omzet en er 2d tv van maakt....
Als de wedstrijd maar gewoon in HDTV kwaliteit te zien is op EredivisieLive-HD dan vind ik 't prima. Een 3D uitzending levert slechts de halve resolutie van HD, dus is sowieso niks voor mij.
Waarom zou dat de halve resolutie opleveren? Ik weet niet wat voor techniek ze gebruiken voor de uitzending, maar normaal gesproken krijg je gewoon een 60hz full HD beeld voor het linker oog, en hetzelfde voor het rechter oog.
Om de reguliere settopboxen compatible te houden gebruikt men bij 3D tv uitzendingen side-by-side. Ieder oog ziet dan 960x1080i in plaats van 1920x1080i, de helft dus.
De weersomstandigheden zijn toch helemaal niet onzeker? De kou is uit de lucht, er is geen sneeuwverwachting deze week. Deze wedstrijd gaat gewoon gespeeld worden woensdag.
wat jammer nou..

anders had ik wel me voetbal schoenen voor de tv gezeten om de bal terug te schoppen..
ik denk ook dat weinig mensen ook al echt 3d in huis hebben, dus wat heeft het voor zin..
Hoe moet ik dat eigenlijk voor me zien?? voetbal in 3d.. komt die bal dan naar je toe ofzo..
staan die spelers soort van uit je scherm ofzo i don't get it
Je ziet dan diepte. Het 3D effect wat nu wordt gebruikt komt niet uit je scherm tijdens voetbalwedstrijden. Ook niet bij Avatar overigens..
Geen 3D, who cares? Wat mij betreft gaat het om de acties op het veld, niet om de beeldkwaliteit.
Zeg dat nog maar eens nadat je het hele WK hebt gekeken als je alleen maar Digitenne en een LCD tv tot je beschikking hebt. Kunnen ze mooie acties maken wat je wil, je ziet het toch niet.
Anoniem: 284785 @Silvin17 januari 2011 10:08
Wat een onzin dat Digitenne slecht beeld zou geven. Ja, met de standaard meegeleverde setup-box en SCART-kabel. Digitenne via b.v. een Anysee USB digitale TV-kaart i.c.m. HDMI geeft een bevredigend genoeg beeld voor die 8,50 Euro in de maand. Reguliere TV-uitzendingen hoef ik niet in HD/3D te zien, kijk nauwelijks tv en films/documentaires download ik wel in HD formaat. Ik denk niet dat 3D tv echt serieus gaat doorbreken.
Ik heb anders meer dan driekwart van de wedstrijden gekeken op een TVtje van 30cm diagonaal, met Digitenne. Prima te doen.
Ik heb het anders uitstekend gezien. Aangezien ze vaak gewoon inzoomen.. Toegegeven, als je het van veraf ziet dan is alles wat met de bal gebeurde pas achteraf in de ingezoomede beelde te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.