Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Panasonic lanceert op de CES in Las Vegas in totaal drie nieuwe 3d-plasma-tv-series, waaronder het nieuwe topmodel Viera VT30 en de nieuwe ST30-serie. De VT30 is aan de voorkant voorzien van een glazen plaat en heeft een nieuw paneel.

Panasonic heeft een 2 gezet achter de paneelaanduiding Infinite Black Pro. Het nieuwe Infinite Black Pro 2-paneel van de Viera VT30 heeft onder meer een betere lichtopbrengst van de fosfors en ook is de pre-charge van de pixels, bedoeld als 'waakvlammetje' voor het fosfor, gereduceerd. Hierdoor vermindert het verschijnsel van pwm-ruis, dat vooral op korte afstand zichtbaar is in de vorm van random groen oplichtende pixels. Het resultaat moet een dieper zwart zijn.

De Viera VT30 is verkrijgbaar in de beeldformaatklassen 50, 55, 60 en 65", en heeft net als de huidige Viera VT20 ondersteuning voor 3d. De tv beschikt verder over een 3D Image Viewer, waarmee onder meer 3d-foto's en -films, opgeslagen op sd-kaartjes, in 3d kunnen worden afgespeeld. Het toestel heeft vier hdmi-poorten en drie usb 2.0-aansluitingen, en is voorbereid voor een wifi-stick. De Viera VT30 is verder voorzien van Viera Connect en videobellen via Skype is mogelijk. Panasonic levert een 3d-bril mee met de tv-set.

De Viera GT30 is de opvolger van de huidige Viera GT20. Het nieuwe model is in dezelfde formaten leverbaar als de VT30, maar heeft een nieuw Infinite Black 2-paneel in plaats van de Pro-versie van de Viera VT30. Net als de Viera VT30 is de Viera GT30 gecertificeerd voor THX en is de televisie wifi-ready.

Een nieuwe telg in het rijtje is de Viera ST-30. Dit plasma-model is verkrijgbaar in zes versies, waarbij de beeldformaten lopen van 42 tot en met 65". Net als de Viera GT30 heeft de Viera ST30 een Infite Black 2-paneel, maar certificatie voor THX ontbreekt voor de plasma-tv. Ook heeft de tv maar drie hdmi-poorten en twee usb-aansluitingen.

Zoals verwacht kondigde Panasonic ook de opvolger van de huidige Viera D25/28-led-tv's aan. De Viera DT30 heeft, zoals de T in de naamgeving al doet vermoeden, ondersteuning voor 3d en dat is voor het eerst in de lcd-lijn van Panasonic. De DT30 zal leverbaar zijn in de beeldformaten 32 en 37", en als paneeltype wordt ips alpha gebruikt, voor een brede kijkhoek. De Viera DT30 heeft uitgebreide kalibreermogelijkheden en gebruikt 240Hz Motion Picture Pro 5-bewegingscompensatie.

Het is nog niet bekend wanneer bovenstaande modellen in de winkels verschijnen en ook naar de adviesprijzen is het nog gissen.

Panasonic Viera VT30

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Hoop dat ze de floating blacks van de 2010 lijn hebben verholpen, jammer dat daar niets over in staat :(
Ik vind de hevige kritiek daarop wat overtrokken.

Voor de mensen die niet weten wat het is:
Om de zwartlevels zo laag mogelijk te maken heeft de G(T)20/V(T)20-serie panasonic plasma twee intensiteits modi.
Deze worden automatisch geregeld: bij wat donkerdere scenes zit je in modus 1 en bij lichtere scenes in modus 2. Nu kan een scene oplopen van donker naar licht en op een gegeven moment zal de TV dan in modus 2 springen en dat kun je zien (intensiteit stijgt wat). Dit gebeurt niet zo vaak en dus meestal niet echt een probleem (en als iemand het niet weet zal hij het niet eens opmerken).
Nu zijn er ook een paar 'beruchte titels' die qua lichtintsiteit zich ongeveer op de scheidslijn afspelen en de TV dus constant tussen de modi wisselt, wat dan wel erg vervelend is natuurlijk.

@johnbetonschaar: De 2009 lijn heeft een ander probleem, wat onder dezelfde naam te boek staat:
Na een X aantal uur zullen TV's uit de 2009 lijn in 1x feller worden (met slechtere blacklevels), dit om de verouderdere plasma cellen te boosten. In de 2010 lijn zit dit ook nog steeds maar het gaat geleidelijker. Dit zal ook altijd zo blijven, 't is inherent aan plasma.

[Reactie gewijzigd door - J.W. - op 6 januari 2011 13:59]

Ik vind de hevige kritiek daarop wat overtrokken.
Voor wie vaak in een verduisterde ruimte kijkt is het zeker niet overtrokken!

Het is super storend als tijdens licht/donker scene wisselingen de letterbox balken van zwart waarde veranderen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 6 januari 2011 16:36]

Als het zichbaar is, dan is dat inderdaad erg storend, sterker nog, het was de belangrijkste reden waarom ik mijn vorige super simpele LCD televisie met zijn mega irritante dynamische contrast de deur uit heb gedaan.

Ik kan je echter uit eigen ervaring zeggen dat je hier echt totaal geen last van hebt met de Panasonic plasma TV's, ik kijk altijd films in het stikdonker, bijna altijd films met letterbox aspect ratio, en de zwarte balken zijn gewoon strak zwart, niks geen flikkeringen. Als het probleem al bestaat dan is het zo goed als onzichtbaar, of maar bij heel weinig films zichtbaar, die ik nog niet ben tegengekomen.
ik kon het alleen zien bij 21:9 films met zwarte balken als je de film afdekte en alleen de zwarte balk bekijkt. Je zient dan tijdens de film de zwartheid af en toe veranderen als de film die je hebt afgedekt van lichtintentsiteit verandert in de buurt van die balken.
Dat zelfde effect is trouwens ook goed te zien bij veel led-LCD's heb ik later bij een LED fan aantoond op zijn eigen TV met een film met zwarte balken. Hoe beter het zwartniveau van de LED TV hoe meer het lijkt op te treden.
Daarna heeft hij het nooit meer over floating blacks bij een plasma gehad.

Door verbetering in het voorgloeien van de forfor pixels zou het neem ik aan ook al veel minder moeten zijn.
Helemaal mee eens. Ik zie het niet. Ik denk dat het hiermee net is als met het inbranden van logo's: het is geen enkel probleem meer, maar je hebt altijd mensen die logo's gaan zoeken op egale achtergronden, met de neus op 10cm van de tv ;) Als je gaat zoeken zul je vast de flaws vinden, maar ik heb er echt 0,0 last van op mijn P42G20 in een goed verduisterde woonkamer.
Als de software merkt dat er tevaak geswitched wordt moet hij toch een keer overslaan? Moet toch niet zo moelijk te implementeren zijn... zou verwachten dat eraan gedacht is.

Heb zelf een Panasonic TX-P42S20E plasma. Tot zover erg tevreden en leuk geprijsd (en nu weer wat goedkoper zie ik).

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 6 januari 2011 15:32]

Bedoel je niet de 2009 lijn? De 2010 lijn had hier volgens mij al geen last meer van, het komt in ieder geval in geen enkele test naar voren als zijnde een probleem, en ik heb er toch heel wat van gelezen (en uiteindelijk ook een 2010 VT20 gekocht). Ik zie in ieder geval helemaal niks geen floating blacks bij mijn toestel.

Edit: @J.W.
Bedankt voor de uitleg, dat bevestigt wat ik zelf al had gelezen, dat de floating blacks waar op sommige forums over wordt geklaagd inderdaad voornamelijk afhankelijk zijn van de beeldinstellingen en het bronmateriaal, ik had begrepen dat kijken in THX mode en het uitschakelen van de 'Vivid Colors' optie (die verder volkomen onzichtbaar effect lijkt te hebben) dit effect al zou wegnemen. Ik kijk alles met die instellingen (behalve games) en ik heb bij goed bronmateriaal nog nooit ook maar iets van dit probleem kunnen zien. Wat ik wel heel duidelijk zie is dat al mijn oudere films op SD kwaliteit er ineens veel slechter uitzien, omdat ik op deze televisie de encoding artefacts e.d. veel beter kan zien.

Die 'rising blacks' waar je het in de laatste alinea over had daar had ik me ook al uitgebreid in verdiept ja, en geconcludeerd dat het totaal geen issue is. Uit duur-tests blijkt inderdaad dat de black levels van de Panasonic plasma's uiteindelijk (na ~2000 uur) stabiliseren op een zwartwaarde die iets van 40% 'slechter' is dan net uit de doos, maar dan nog steeds beter zijn dan elke andere plasma of LED TV behalve de KURO's (die 3x zo duur zijn).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 6 januari 2011 15:10]

Goed om lezen dat ze de KURO-technologie in de plasma TV's verbeteren.

Verder vind ik dit eerder een gewone upgrade, vorig jaar was het natuurlijk spectaculairder door het in huis halen van de Pioneer ingenieurs en de allereerste aankondiging van 3D.

Tenzij je het 55" tussenmaatje in huis wil hebben, vind ik de verschillen die hier beschreven zijn niet de moeite om te wachten met een aankoop van de 20-reeks
idd zeer fijn dat de Kuro-techonologie van Pioneer blijft voortbestaan. Ik heb zelf verschillende Kuro's van Pioneer gehad en ik moet zeggen dat die beeldkwaliteit echt superieur was (vooral kleuren en zwartwaardes) aan alle tv's die ik nadien heb gehad, zeker die LED-tv's die hier gestaan hebben(ook de duurdere, zeer koude kleuren).
Voor 3D-tv en dus ook 3D plasma vind ik het toch nog iets te vroeg, leuk voor de early adaptors, maar mij ga je niet 2u met zo'n brilletje in de zetel zetten.
Alleen jammer dat panasonic amper iets met die technologie doet. Ze mogen weliswaar de patenten in hun bezit hebben, de implementatie van die techniek hebben ze echter nog lang niet gerealiseerd. Dit komt ook omdat panasonic panelen heel anders zijn opgebouwd dan pioneer panelen, dus even kuro techniek implementeren vereist een complete verandering van het productieproces. En dat terwijl ze al sinds 2008/2009 in het bezit zijn van deze patenten. Naar mijn idee streeft panasonic ook niet naar de beste beeldkwaliteit maar meer op gimmics om hun producten te kunnen blijven verkopen
mooie weerkaatsing , maar wat doe je als de zon erop valt ?

gordijnen zijn een optie maar wel zo fijn om niet verblind te worden door die spiegel :)
je kan beter vragen wat moet je met die toestel. Je hebt weer die 3d brilletjes nodig.

Nu al zie je de eerste tv's zonder 3d bril en dat zal over een paar jaar de standaard worden. Tv's met brilletje kun je beter gewoon niet kopen en wachten op die zonder die irritante brilletjes.

Vraag je ook eens af hoeveel brilletjes je nodig hebt wat ze kosten. Nee laat maar zitten wat mij betreft.
Je kunt met deze tv lekker gaan zitten waar je wil ipv geforceerd op een bepaalde plek in je woonkamer gedrukt te worden omdat dat een van de plekken is waar je tv 3D weergeeft (ik laat mijn tv mijn woonkamerindeling niet bepalen! :(). Brillen zijn niet ideaal, helemaal mee eens, maar als je serieus gerekend had op 3D televisies zonder bril, vind ik dat wel een beetje na´ef.

Sowieso moet dat gezeur om die brilletjes eens ophouden. Ze zijn bezig met tv's zonder bril, maar dat duurt nog wel een paar jaar. Wil je daarop wachten: prima. Maar als je nu een tv zoekt en een goede plasma wil, moet je 3D lekker als gadget zien als je zo'n hekel hebt aan die brillen. Je bent niet verplicht om alles in 3D te kijken. Sterker nog: volgens mij is er niks op tegen om een 3D BD te kijken in 2D...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 6 januari 2011 14:42]

offtopic:
Is het niet gewoon een spiegel met een foto erachter?


Hij weerkaatst inderdaad erg veel, ik hoop dat dit nog wel hersteld word want dit is niet echt fijn om naar te kijken anders.
ach het is een foto op een tech show. gewoon zelf kijken en beoordelen zou ik zeggen.
Ik vind het grootste probleem van de VT20 toch wel de 50hz issue, hoop dat ze dit in de VT30 hebben opgelost.
Ik vind het grootste probleem van de VT20 toch wel de 50hz issue
Voor wie wil weten wat het probleem is:

Panasonic VT20 (TX-P65VT20B) Review

Onderdeel: Flicker, Image Retention, Rising Black Levels and 50Hz Motion Artefacts.
Wat wordt er tegenwoordig precies in 50Hz mode weergegeven dan? Alles wat ik afspeel is gewoon 60Hz (TV of Xbox/PS3) of 24/25Hz (films).

Prima dat je de 'cons' van die review even opnoemt trouwens, maar vermeld er dan ook even bij dat die allemaal nog steeds als 'good' worden beoordeeld, de rest van de eigenschappen van het toestel komen allemaal als 'excellent' uit de test, behalve 'value for money' (het gaat hier dan ook om een huge-ass 65" model van dik over de 5000 euro). De eindconclusie is nog steeds 'highly recommended'.

De rising black levels zijn trouwens zoals gezegd helemaal geen issue maar bij het maken van die review simpelweg nog niet bekend, inmiddels is al uit tests gebleken dat de black levels uiteindelijk (na 2500 uur) nog steeds beter zijn dan dat ze out-of-the-box bij de concurrentie zijn.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 6 januari 2011 17:10]

Wat wordt er tegenwoordig precies in 50Hz mode weergegeven dan?
DVD's voor de Europese markt (regio 2) en alles wat in Nederland via de ether, satelliet of kabel binnenkomt (SD en HD) is 50Hz.
Prima dat je de 'cons' van die review even opnoemt trouwens,
Dat was niet mijn intentie, het ging me puur om (voor de ge´nteresseerden) duidelijk te maken wat die 50Hz bug inhoud.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2011 10:37]

Vind dat Panasonic goede en mooie tv's maakt en deze tv's van de viera-reeks zullen ongetwijfeld weer toppers worden. Enige wat ik me af vraag is waarom worden er bijna alleen nog maar van die enorme schermen gemaakt bij de nieuwe modellen. Ik als student als ik op kamers woon echt geen belang bij een 50" scherm (afgezien van dat dat waarschijnlijk veel te duur is.) Wie kan mij vertellen waarom dit is?
dank je voor de uitleg hAI:)

[Reactie gewijzigd door timwijn op 6 januari 2011 20:05]

Plasma's met hun direct aangestuurde fosfor pixels zijn blijkbaar qua pixel grootte niet zo makkelijk te verkleinen. Misschien is het technisch te lastig of geven kleine fosfors gewoon niet voldoende licht.
Voor een full HD resolutie van 1980x 1024 heb je dus al gauw grote televisie nodig.
Onder de 40 inch wordt de resolutie van plasma televisies kleiner dan full HD en er is eigenlijk nauwelijk nog een markt voor televisies die niet full HD zijn.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 6 januari 2011 18:39]

Volgens Panasonic is het technisch geen probleem om kleinere plasma-tv's te maken, maar vanwege concurrentie van lcd-tv's zijn plasma-tv's voornamelijk groter dan 42".
In terms of style Panasonic has cleaned up its entire plasma line, thinning down the chassis and adding, in the VT30's vase the one-sheet-of-glass front we liked so much on earlier Panasonics like the V10 series
bron CES 2011 Cnet

good times

ben benieuwd hoe de V30 dan qua specs eruit zal zien
/edit: hmm geen apart V lijn meer? :'(

[Reactie gewijzigd door QwaftZefoni op 6 januari 2011 13:16]

Even terug over de reflectie van bovenstaand toestel. De VT20 is uitgerust met glasplaat dus ik neem aan dat de VT30 dit ook heeft. Dus is bovenstaande reflectie een gevolg van het direct inschijnen op een glasplaat (iets dat plasma's niet graag hebben en waar hun beeld fors op moet inboeten in duidelijkheid.) Ik vind dat ze die Plasma's in een zo'n verduisterd mogelijke ruimte moeten presenteren.
Waakvlammetje voor de fosfor? Dit had een CRT geloof ik niet.
Jawel toch? Een CRT met zwart beeld gaf ook altijd wat licht in het donker, dat weet ik zeker.
Glimmend oppervlak verbeterd de diepte weergave van het scherm, althans zo ervaart het menselijk oog het.
Ben benieuwd naar de prijzen van de ST30, dat lijkt me wel een interessante TV.