Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

Microsoft heeft op de CES een nieuwe muis aangekondigd die luistert naar de naam Touch Mouse. De muis is niet alleen geschikt voor het gebruikelijke klikwerk, maar ook aanraakgevoelig, zodat er bijvoorbeeld mee kan worden gescrold en gezoomd.

De Touch Mouse is in feite een gewone muis met een geïntegreerd touchpad. De aanraakgevoelige bovenkant van de Touch Mouse is capacitief en herkent negen verschillende gebaren. De draadloze muis is alleen bruikbaar in combinatie met Windows 7 en de negen gebaren zouden de meest gebruikte acties omvatten. Met een enkele vinger kan er bijvoorbeeld gescrold worden, terwijl met twee vingers een venster kan worden geminimaliseerd of gemaximaliseerd. Met drie vingers kan de desktop worden weergegeven of worden juist alle openstaande vensters getoond.

De muis maakt verder gebruik van de zogeheten BlueTrack-technologie, waardoor de muis op nagenoeg elke ondergrond bruikbaar zou zijn. De muis is lange tijd in ontwikkeling geweest. Microsoft toonde al in 2009 een aantal prototypes en in juni 2010 ging er een gerucht rond over een op handen zijnde introductie van een multitouchmuis. De Touch Mouse is vanaf mei van dit jaar te koop en heeft een adviesprijs van 80 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

Zucht dat gelul over MS en Apple.... Heb de magic mouse nu ook al een tijdje maar als ik het filmpje zo zie ben ik jaloers op deze Touch mouse!

De magic mouse kan:
- Scrollen up down en left right
- Linkermuisklik en rechtermuis klik

En daar houdt het helemaal op. De muis van Microsoft kan alles wat ik mis bij de Magic Mouse
- Venster verbergen laten verschijnen
- Met 1 vinger links rechts scrollen
- Met de duim pagina's links rechts scrollen ipv met 2 vingers wat heel onnatuurlijk voelt op de magic mouse.
- Met 2 vingers vensters beheren

Mijn vraag is dan ook is deze mouse Mac Proof?! Want hij is gewoon beter!
Zucht dat gelul over MS en Apple.... Heb de magic mouse nu ook al een tijdje maar als ik het filmpje zo zie ben ik jaloers op deze Touch mouse!

De magic mouse kan:
- Scrollen up down en left right
- Linkermuisklik en rechtermuis klik
Kan wel iets meer met o.a. http://magicprefs.com/
Mijn vraag is dan ook is deze mouse Mac Proof?! Want hij is gewoon beter!
Hoe weet je dat? Het enige wat deze dingen doen is je vingers registreren, de software doet de rest. Het is daarom nu nog niet gezegd dat de MS muis accuraat is.
Thanks voor de tip, ga de magicprefs ff proberen _/-\o_

Net als 99% van de reacties hier weet ik inderdaad niet of hij beter is. :)
Zie het als de specs van een product vergelijken. Dan heeft de MS mouse gewoon meer aan boord als ik het nu even naast elkaar leg.

Mbt de software dit gaat natuurlijk ook op voor de Magic Mouse.
Zegt de tweaker genaamd 'marketeer'. :)

edit:

Windows 7 ondersteunt 'gestures' begrijp ik uit het tweakers artikel. Deze muis is natuurlijk heel mooi ondersteunend hierin, maar zijn er al OEM laptops met goede touchpads beschikbaar?

Hierin is Apple met zijn laptops al een aantal jaar leidend. Zo heb ik zelf voor mijn MacBook Pro uit 2008 absoluut geen muis meer nodig. Zo goed werkt de touchpad technologie van Apple!

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op 6 januari 2011 13:11]

iets fysieks kopen omdat je alleen een filmpje gezien hebt met een demo lijkt me toch niet zo verstandig.
Dat is voor een Apple-fanboy de normaalste zaak van de wereld :)
De magic mouse kan:
- Scrollen up down en left right
- Linkermuisklik en rechtermuis klik
En daar houdt het helemaal op.
En dat noemt zich tweaker.... moet je toch eens de manual lezen want de magic mouse kan veel meer dan dat. Jammer dat je al die tijd je hand op een ding hebt gehad waarvan je de helft van de mogelijkheden niet kent.
Afgezien van het feit dat de Magic Mouse meer kan dan dat (check the facts at http://www.apple.com/nl/magicmouse/), was hij ook nog eens veel eerder op de markt, nl. october 2009. Ik kan me zo voorstellen dat je dan als concurrent ook wel geacht wordt om iets extra's te brengen. Jij verwacht toch ook meer van je nieuwe videokaart dan van degene die je al een paar jaar in gebruik hebt?
Wellicht heb je hier wat aan: http://magicprefs.com/

"MagicPrefs is a free menubar and preference pane application for OSX which aims to improve the functionality and configuration options of the Apple Magic Mouse."

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 6 januari 2011 18:18]

OK sorry, maar kan je bijna niet omheen dit is een Apple cloon :P (nee geen fan, was zelfs vergeten hoe die heet, Magic mouse lees ik net :P)
Echter ik vind hem mooier dan die van apple, dat zwarte heeft wel wat. p.s. ik krijg video not found :(
(en laat de discussie hieronder maar losbarsten en go go go >_<)
@t Mulder wat is een T-Ford ? :P
@t de rest lol, joh zal allemaal wel, is altijd zo met dit soort dingen elke fabrikant ript wel iets van de ander...

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 6 januari 2011 12:55]

Misschien ligt dat nog wel genuanceerder: 'Microsoft toonde al in 2009 een aantal prototypes en in juni 2010 ging er een gerucht rond over een op handen zijnde introductie van een multitouchmuis.'

De Magic Mouse is van oktober 2009. Microsoft mag dan afgetroefd zijn in de winkels, maar waar komt het idee vandaan?
als microsoft in 2009 prototypes toont, en in oktober heeft Apple al een apparaat in de winkel liggen, denk ik dat Apple misschien al wat langer bezig was.
Je ontwikkelt niet een muis in een paar maandjes.
Kan wel zijn, maar betekend wel dat ze er al mee bezig waren zonder dat ze ooit iets van Apple hebben gezien. Het is dus niet afgekeken van Apple. Beide bedrijven hadden hetzelfde idee alleen Apple was eerder op de markt.
Denk dat Microsoft intern best weet waar Apple mee bezig is. Apple heeft per slot van rekening in 2007 al een patent aangevraagd op een muis met touch-ondersteuning en dat was openbaar nieuws.

Probleem is dat Windows van huis uit helemaal geen multitouch ondersteunt zoals OSX, dus de integratie in het OS is voor MS een stuk lastiger.

Met Windows7 begint multitouch een beetje op gang te komen en wordt zo'n muis ook logischer.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 6 januari 2011 13:39]

Apple toont geen prototypes, laat staan dat ze laten weten waar ze mee bezig zijn. Belangrijk verschil. Het geeft vooral aan dat ideeŽn onafhankelijk, op verschillende plekken ontstaan en uitgewerkt kunnen worden.
En als dat aangetoond kan worden, is een belangerijk aspect van de Amerikaanse patentenwetgeving ook (als ik 't goed begrepen heb) dat dat niet geld als patent inbreuk dan.

Een expert op dat gebied kan daar beter een oordeel over geven dan ik, maar als ik het goed heb kwam zoiets naar boven in een rechtzaak over Dynamiet. (De Amerikaanse importeur probeerde Nobel een loer te draaien)
Misschien, maar niet kenbaar voor de buitenwereld, dus geen MS mouse is geen cloon. Apple kan wel cloon zijn van MS mouse, aangezien die daar niet zo vroeg over naar buiten getreden is.
Ok sorry, maar eerst research doen voordat je zomaar iets neerzet is ook wel handig.

Microsoft was al bezig met een multitouch muis toen de magic mouse nog aangekondigd moest worden.
http://www.engadget.com/2...ltitouch-mouse-prototypes
Oh ja hoor, en Apple was er ook al niet mee bezig vooor de aankondiging. Bovendien is research leuk, degeen die ermee uitkomt is de eerste, heel simpel. Maakt ook verder niet uit, maar te denken dat fabrikanten niet naar elkaar kijken slaat nergens op.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 januari 2011 12:52]

Ik beweer nergens dat Apple nog niet bezig was voor de aankondiging van Microsoft. Maar wat hier in de comments beweerd wordt is dat Microsoft de Magic Mouse van Apple zag en die gewoon klakkeloos gekopieerd heeft.
Dus is Microsoft laat met zijn muis? Jazeker, maar is dit een rechtstreekse kopie van Apple? In mijn mening niet.
Lees die eerste zin nog eens in je aangehaalde link:

"Rather odd timing, given some recent developments in the Apple camp, but Microsoft Research has just surfaced some of its incredibly wild multitouch mouse prototypes."

Je kan aan dat prototype zien dat hij zeer snel (week tijd?) in elkaar is gedraaid, ook gezien de lange ontwikkelingsperiode (als dat prototype zo ver gevorderd was had MS hem wel eerder op de markt gebracht).

Het grootste punt: De MS-Applediscussie is totaal irrelevant, onnodig en oninteressant. De bedrijven werken nauw samen en zijn geen kerken dus de 'volgers' mogen wel eens stoppen met elkaar zwart te maken.

Wees blij dat mensen met Windows nu eindelijk kunnen ervaren hoe fijn OS X werkt. Ik gun het ze wel.
Mijn Seat Leon is een T-Ford clone!

Maar goed het blijft wel een grappig ding die muis, laatst de Apple variant gebruikt en het werkt wel ok.
Hij ziet er ook iets ergonomischer uit. Ik heb de magic mouse nooit gebruikt maar die lijkt me heel slecht in de hand te liggen?
http://www.crunchgear.com...uch-mice-demoed-on-video/

MS was eerder! Je kan beter zeggen dan Apple van MS heeft gejat.
ms was later! in 2007 vroeg apple er al een patent voor aan.

http://www.engadget.com/2...multi-touch-mouse-patent/

Niet dat het mij uit maakt. Dat vechten ze onderling maar uit als dat nodig mocht zijn.
MS was eerder! Je kan beter zeggen dan Apple van MS heeft gejat.
Omdat MS 'm eerder toonde dan Apple 'm aankondigde?

Wat ze bij Apple alleen doen als ze een af, finished, klaar met ontwikkelen, product hebben?

En jij denkt niet dat ze er niet al maanden, zo niet jaren mee bezig waren?

Ze hebben gewoon allebij iets ontwikkeld, onafhankelijk van elkaar, wat redelijk op dezelfde manier werkt. Harstikke leuk, en niets mis mee. Niemand heeft iets van de ander gejat.
Niet origineel meer, maar is de HTC Desire dat wel t.o.v. de iPhone? Op Android na precies hetzelfde. Concurrentie is goed, en ook Apple moet daarmee om weten te gaan.

Prachtig ding overigens, super design!

Klik voor meer info
Was de iphone origineel ten opzichte van de orange M600? Uiteindelijk is elk technologisch voorwerp onderhevig aan eenzelfde soort evolutie. Dat een muis met een touchpad geÔntegreerd zou worden, vind ik niet gek, net zoals ook een muis en een trackbal geÔntegreerd werd.
Net zoals het al genoemde telefoontoestel qua vorm evolueerde naar een hedendaagse desire en iphone, is de muis een half touchpad geworden en ik denk niet dat het een kwestie is van afkijken en expres kopiŽren, maar een geval van logische evolutie. (uiteraard gaan beide zo nu en dan op)
Klopt, alleen is de informatieve mod wel erg tekenend hoor. Wat vaak volledig ontkent wordt is dat het totaal niet geinspireerd is op wat Apple eerder heeft uitgebracht en dat is natuurlijk wel een beetje oogkleppen-werk in sommige gevallen.
MS was er net zo vroeg mee bezig EN ze trekken helemaal niet op elkaar.

Niet alles draait om apple hoor.
Waarom moet nu alles vergeleken worden met Apple? Net of Apple niets jat van anderen. Apple vindt zelf erg weinig uit, net als Microsoft en vele andere bedrijven. Dit is gewoon een erg mooie muis met heel veel handige zaken. Vindt je het niets en heb je liever iets van Apple, ga gerust je gang. Voor de anderen is het misschien wel een nuttige toevoeging op het huidige design van veel muizen. Ik vind de Microsoft Arc Touch Mouse overigens ook een erg mooie en handige muis.
Apple en Microsoft vinden beiden juist heel veel uit. Microsoft is welliswaar niet meer zo innovatief, en Apple is dat juist wel, maar om nou te zeggen dat ze erg weinig uitvinden? Dat gaat veel te ver.

Natuurlijk kopen ze allebij technologie in, geen bedrijf wat dat niet doet.
Inderdaad. Even het topic doorlezen en het schreeuwt hier van de `Leave Apple Alone!` users.

Al met al, fijn dat deze muis op de markt komt.

Ieder bedrijf jat, en Apple maakt ook producten die bij elkaar gejat worden.
Punt
Of je nu een Apple-gebruiker bent of niet, de vergelijking is lastig te ontwijken.

Het feit dat er al een Magic Mouse is die precies hetzelfde doet is 1 ding, maar bijvoorbeeld Expose 1-op-1 overnemen in Windows? En inertial scrolling? Exact dezelfde multi-touch gestures?

Gejat is een groot woord, maar enige inspiratie uit OS X is duidelijk.

Maar goed, het blijft een mooie toevoeging aan Windows, dat qua multitouch-standaardisatie aardig achter bleef. Het wachten is nu nog op een losse trackpad, die Microsoft natuurlijk ook al ver voor Apple in ontwikkeling had ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 6 januari 2011 13:37]

Is die functie dat je alle open schermen te zien krijgt (zoiets als exposť) een functie van de software van die muis? of zit dat standaard in Windows? :P Want die functie ken ik nog niet :+
Ik denk dat het ofwel bij de muis geleverd wordt ofwel met een update van windows7 komt. Want ik heb nog eens gezocht op het internet en kan nergens iets vinden dat op het bestaan ervan kan wijzen.. Wat wel jammer is, anders kon ik het al instellen voor mijn touchpad :d !

[Reactie gewijzigd door Beremboy op 6 januari 2011 14:30]

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt en of het een daadwerkelijke meerwaarde bevat.
Op het filmpje worden alle bewegingen heen nadrukkelijk en precies uitgevoerd. Maar als ik snel aan het klikken ben, dan gebeurt dat niet zo nauwkeurig. Dus kan de muis ook omgaan met slordige bewegingen? Of zou het zelfs zichzelf aanpassen aan de gebruiker?

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe er met deze muis te gamen valt.

Maar ik zie wel potentie. Je beheert je computer sneller en scheelt een hoop geklik.
Van de concullega's:
Microsofts Touch Mouse zal vanaf juni in de (digitale) winkelschappen komen te liggen en een adviesprijs van €79,99 meekrijgen.
Dat is toch wel een aardige indicatie.
Een tientje duurder dan Apple's Magic Mouse...

Apple is niet meer de duurste, de Samsung Galaxy Tab is ook al duurder (en kleiner) dan de iPad...
Iemand een idee of de functie van het venster minimaliseren en maximaliseren met de duim ook langs de rechterkant van de muis mogelijk is (voor de linkshandigen..) ?

Vooral de functionaliteit dat je met drie vingers een overzicht van al je open applicaties
krijgt, vind ik zeer goed. Daar zat ik echt allang op te wachten !
Maar aangezien het werkt met windows7 zou ik denken dat het al mogelijk is met een touchpad ? Heeft iemand een idee waar je dat kan instellen ?
Mijn touchpad ondersteunt wel drie vinger contact en scrollen, maar je kan het
enkel gebruiken voor een applicatie te openen en een of andere functionaliteit tijdens een diavoorstelling.

Offtopic:
Maakt niet uit wie er het eerst mee bezig was, wel wie het eerst het product op de markt heeft gebracht. Want dat zijn diegene die het risico hebben genomen en waarschijnlijk ook het beste product hadden. Dus ik vind het zeker wel gebaseerd op Apple's functionaliteit. Zeker alle open applicaties tonen met een muisgebaar (ipv er een mooie, maar inefficiŽnte slideshow over te geven).
Offtopic:
Maakt niet uit wie er het eerst mee bezig was, wel wie het eerst het product op de markt heeft gebracht. Want dat zijn diegene die het risico hebben genomen en waarschijnlijk ook het beste product hadden. Dus ik vind het zeker wel gebaseerd op Apple's functionaliteit. Zeker alle open applicaties tonen met een muisgebaar (ipv er een mooie, maar inefficiŽnte slideshow over te geven).
waarom zou MS dit pakweg samen met XP op de markt zetten ? XP & Vista kunnen dit niet aan.
Nu Win7 eindelijk wat ingeburgerd raakt, is er een markt voor deze muis.
Lijkt mij meer relevant dan de release datum.

en hoe minder ze op OSX baseren hoe beter, want al die eycandy crap maakt het er niet eenvoudiger op.

Zit helemaal niet op dergelijke muizen te wachten, mijn vingers liggen niet altijd stil op een muis en gaan over en weer naar het keyboard. dus al die bewegingen hebben niets te betekenen.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 6 januari 2011 18:47]

waarom zou MS dit pakweg samen met XP op de markt zetten ? XP & Vista kunnen dit niet aan.

Meen je dat nou ? Alsof XP niet kan scrollen of vensters minimaliseren ? Alsof Vista geen Expose functionaliteit had kunnen inbouwen ?
En stel nu even dat je gelijk zou hebben => dat ze de muis nu pas hebben uitgebracht omdat XP en Vista het niet aan konden. Denk je dat ze een muis gaan ontwikkelen om achteraf te concluderen dat ze er niets mee kunnen doen ?

Expose is nuttig, een slideshow van je openstaande vensters (zie vista/w7) is ey(e)candy crap.
Microsoft zou deze muis in combinatie met de Air mouse moeten doen, lekker met je hand ergens op schoot, achterover leunend browsen, doe maar relaxed :P
maarja, ffe on-topic.
ik vraag me af of het ook gevoelig is voor welke hand je gebruikt, dat ze hier niet te specifiek in zijn geweest.
En btw, wat is er mis met een traditionele muis? ik heb zo het idee dat dat beter werkt dan een touch mouse als je meerdere vingers moet gaan gebruiken.
Deze muis zal waarschijnlijk voor de mensen zijn die niet veel zin hebben om te bewegen...
short cuts om te minimalizeren en the maximalizeren? hou op man >.<
maarja, mooi initiatief van microsoft, keep up the good work.
Ziet er wel mooi uit. Maar heb nu een goede muis. En voor €80 ga ik deze niet (erbij) halen.