Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 197 reacties
Submitter: ik222

Door een computerfout bij vervoersbedrijf Connexxion betalen tienduizenden studenten die met hun week-ov-kaart eigenlijk gratis moeten kunnen reizen, toch voor hun busritjes. Gedupeerden kunnen geld terugvragen aan Connexxion.

Honderden studenten klagen via onder andere Twitter over de storing en het onverwacht betalen. Ook op Gathering of Tweakers verschijnen klachten. Sommigen wijzen op sommaties van buschauffeurs om gewoon in te checken, hoewel Connexxion zelf studenten aanraadt hun ov-kaart niet te gebruiken in de bus. Het vervoersbedrijf zegt dat tienduizenden studentenreizigers de dupe zijn van de storing.

De oorzaak van de problemen ligt bij een software-update voor de systemen in de bussen, die vannacht heeft plaatsgevonden en waarin een fout bleek te zitten. Hierdoor wordt de ov-chipkaart van studenten niet als abonnement herkend. Connexxion kan de update pas vannacht terugdraaien of het probleem pas oplossen als alle bussen weer terug in de remise staan. Ook in de bussen van Breng, Hermes, GVU en Novio hebben de systemen last van de storing.

Gedupeerden kunnen via een formulier restitutie aanvragen, maar moeten wel zelf de postzegel betalen. Reizigersorganisatie Rover verzoekt Connexxion om naar aanleiding van de problemen ook dit bedrag te vergoeden en de restitutieprocedure voortaan gratis te maken.

Update, donderdag 10.00: Connexxion laat weten dat studenten die onterecht betaald hebben voor hun bus-reis geen restitutie hoeven aan te vragen. "Het reisbedrag wordt binnenkort namelijk automatisch voor ze klaargezet. Ze kunnen dit bedrag dan afhalen bij de ophaalautomaten", aldus Connexxion. Wanneer het bedrag 'klaarstaat' belooft de vervoersorganisatie nog bekend te maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (197)

1 2 3 ... 6
Wat een verschrikkelijk amateuristisch bedrijf is het. Ik neem aan dat zulke software updates getest worden in een secundair systeem voordat ze live gaan. Je zult ISP's of banken deze fouten toch ook niet zien maken? En dan ook nog je klanten op laten draaien voor de kosten.... Ik ben blij dat ik nooit met het openbaar vervoer reis.... (ten minste niet in NL)
In Kassa was de voorzitter van OV chipkaart, er word beloofd alle gemaakte kosten te vergoeden. Mijn vriendin heeft 2.5 maand gewacht voordat haar chipkaart werkte.
Ze heeft het formulier voor vergoeding ingevuld samen met alle bus en trein kaartjes.
Vervolgens kreeg ze een bericht dat het was af gewezen.

Ze heeft hier niet meer op gereageerd en kreeg een maand later plotseling een brief dat ze gingen herzien of ze toch een vergoeding kreeg.

Twee weken later een nieuwe brief dat het toch NIET werd toegekend.

Ze is student en heeft gewoon recht op die vergoeding. Dit soort bedrijven kunnen precies doen wat ze wil omdat je als consument toch altijd aan het korte eind trekt.

Zal hier gegarandeerd ook weer gebeuren. Maffia.
Ik ben vandaag ook gedupeerd. Bij het GVU in Utrecht stonden ze vanmiddag formulieren uit te delen. Dat was een net ander formulier dan op de website van GVU; ik zag dat het terugstuuradres wel gratis is:


OV-Chipkaart Klantenservice
Antwoordnummer 1860
2000 WC Haarlem


Dus: als je gedupeerd bent, stuur het formulier dan vooral naar het bovenstaande adres.
Inmiddels heeft Connexxion op haar site laten weten dat je niet om restitutie hoeft te vragen. Het afgeschreven saldo zal klaargezet worden bij een ophaalautomaat.

http://www.connexxion.nl/...pkaart_door_storing/1620/
Heb je wél in-/uitgecheckt?
Als je inmiddels wel voor je reis hebt betaald, hoef je GEEN restitutie aan te vragen!
Het reisbedrag wordt binnenkort automatisch voor je klaargezet. Je kunt dit bedrag dan afhalen bij de ophaalautomaten.

Via deze website laten we je zo snel mogelijk weten wanneer het bedrag voor je klaarstaat.
Toch nog netjes opgelost ;)

+1 voor Connexxion
-20 voor de prutsers die de software onvoldoende getest hebben

[Reactie gewijzigd door donny007 op 2 december 2010 11:24]

Pff, netjes opgelost? Je moet het nog steeds zelf ophalen en 90% zal dit niet doen, dus kassa!! voor CXX
Vanochtend had ik er last van, opeens werd er 2,50 afgeschreven en stond ik op -0.95, daarna kon ik niet meer inchecken en kreeg ik een 'Kaart Ongeldig 068' error.

Jammer dat de restitutie via de hopeloos ouderwetse post moet (ja dat met brievenbussen en postzegels). een formuliertje op de website is voldoende... ze hoeven alleen het kaartnummer en rekeningnummer te hebben, dan hebben ze je NAW gegevens ook gelijk.

Sterker nog, ze kunnen de restitutie automatisch laten verlopen..... maar op dat idee zijn ze nog niet gekomen.

Ik heb het PDF'je ingevuld met photoshop en gemaild naar Connexxion, het is goed met hun postzegels..... als de service echt zo geweldig is nemen ze het wel in behandeling.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 1 december 2010 16:10]

Ik heb het gevoel dat ze dit express doen! Bij de NS kan je namelijk via internet geld terug krijgen als je train meer dan een half uur te laat is.Op aanraden van mijn vader gedaan en raad eens?
Als u houder bent van een NS-Jaarabonnement, OV-Jaarabonnement of Jaartrajectabonnement, kunt u online een claim indienen. Met andere abonnementen, zoals OV-studentenkaart, is online claimen niet mogelijk.
Precies de studenten die het via de post mogen doen. Fijn...
€2,50? Mag ik er vanuit gaan dat jij heel ver moet reizen met de bus of zijn het daar dieven bij de nederlandse vervoersbedrijven? Een ticket kost bij ons in belgie €1,20
2,50 is heel normaal voor een ritje Best <> Eindhoven (15Km) met lijn 145 ;)
Als je dat bij de chauffeur wil afrekenen betaal je ~5!! euro.

Het Nederlandse ov is astronomisch duur vergeleken met de service en andere landen....

Studenten hebben gratis ov in het weekend of op werkdagen, op de andere dagen krijgen ze 40% korting.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 1 december 2010 16:25]

Dan koop je een dagkaart voor 3 euro, in heel brabant geldig ?
De wereld is groter dan alleen Brabant.
Ik vind het nog best goedkoop eigenlijk, ga het maar eens lopen!
Dit bedacht ik mij inderdaad ook.. Ze hebben letterlijk genoeg data om iedereen die hierdoor getroffen wordt automatisch terug te betalen of in ieder geval op de hoogte te stellen.

Als dit bij mij zou gebeuren en het zou gaan om een reis of vier, dan ga ik echt niet helemaal een brief op de post doen.. Dat is de moeite niet waard. En op deze manier wordt weer lekker geprofiteerd. Los van het feit dat 80% van de studenten die getroffen worden het waarschijnlijk niet eens door hebben en gewoon maar betalen. :Y)
Weer een van de grote voordelen van de OV chipkaart. Het gaat allemaal via geavanceerde technieken (computers, Wifi, GPS etc.) maar het echt gebruiken? Ho, dat is te moeilijk. Net als testen...
Voor mij blijft de strippenkaart. Simpel, goedkoop en voor de klant nog veel goedkoper systeem dat in principe altijd werkt.
En je bent niet de enige.
Ik had om even over zeven vanmorgen de tram in Utrecht (ook van conexxion). Ik check in en er komt te staan: "Goede reis". Ik helemaal verbouwereerd want normaal staat er iets van "inchecken student week" ofzoiets :). Maargoed, nik aan de hand, en ik ga vrolijk naar het station Utrecht. Op station Utrecht check ik uit en wat komt er "-1.24". Ik balen, en snapte er natuurlijk niks van. Vervolgens bang dat mijn hele OV week reisproduct van mn kaart af was. Ik ga vervolgens met de trein, en ja woor daar komt de conducteur. Ik had al helemaal van die doemsenario's, met maanden wachten op een nieuw product, boete van de conducteur etc. Maar wat schetst mijn verbazing: "Prima meneer, dan u wel!" Ik helemaal blij natuurlijk. Lees ik vervolgens dit, en valt natuurlijk alles op zijn plek.

Die 1.24 gaan ik zeker nog opvragen (zonder postzegel, en anders declareer ik die ook!). En mochten er straks van die conducteurs in de tram lopen (dat gebeurt heel af en toe), dan zullen ze het van me horen ook. Dit was de laatste keer dat ik incheck bij de tram! Ze vragen er zelf om...

Ben benieuwd inderdaad hoeveel mensen hier achter komen. Als je bij de tram in en uit checkt dan is zeker meer dan de helft van de producten "Student week". Dat zie je n.l. heel makkelijk als je na iemand uitscheckt, en dat gebeurt bijna altijd. En de meeste mensen lopen gewoon door, zonder te kijken wat die paal aangeeft. Dat uitchecken gaat daar als er net een tram aankomt wel met 20 mensen per minuut. Dan heb je ook haast geen tijd om te kijken wat er nu van afgeschreven wordt.
ik ben deze ochtend ook met connexxion mee geweest. de schauffeur zei niks over een storing. waarschijnlijk was het te vroeg (rond 10 voor 7) ben benieuwd of ik vanavond wel mag inchecken of dat ze nog steeds niks zeggen. en dan ook nog maar eens hopen dat het morgen is opgelost!

/off

waar kan ik mijn saldo checken? heb echt geen idee hoe dat moet. aangezien ik studentenov heb verwacht ik dat het gratis is en kijk ik dus nooit naar saldo. :)

[Reactie gewijzigd door Hajame op 1 december 2010 16:07]

registreer je op deze website: http://www.ov-chipkaart.nl/mijnov/

je kan hier je hele transactie overzicht inzien. het loopt alleen een dag achter want de transactie van vanochtend van mij staan er nog niet op
ik ben zojuist geregisteerd. ik heb niks geen saldo dus ik zal ervan uit gaan dat dit goed is :P heel erg bedankt voor de link!
Zoals aangegeven ligt dat (minimaal) een dag achter ;) Daarbij moet je ook nog rekening ermee houden dat het transactie overzicht pas "werkt" vanaf het moment dat je hebt aangegeven dat het bijgehouden moet worden. Als je dus vandaag aangeeft dat ie je transactie overzicht moet bijhouden/weergeven, kun je niet de transacties van vorige week inzien (misschien wel die van gisteren als die nog niet ingelezen waren toen je het aangaf)
Saldo checken kan je bij een oplaadpunt.

Vreemd dat ze dit niet checken voordat ze het overal in de bussen installeren.
Is het nu zo moeilijk om een enkele bus met de update uit te rusten om vervolgens een lading ov-kaarten te checken?

En waarom is het zo lastig die update terug te draaien? Kunnen ze niet een bus binnen laten komen, een reservebus (welk ieder vervoersbedrijf vast wel heeft, anders is het nog teleurstellender gesteld) in te zetten en op die manier dmv roulatie bij de hele vloot de update terugdraaien. Ben je op tijd voor de avondspits bugvrij...


Edit: Volgende keer maar eerst refreshen voordat ik reageer :P

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 1 december 2010 16:36]

Begrijpelijk dat er in nieuwe systemen kinderziektes naar boven komen. Onbegrijpelijk is dan wel dat de restitutie zo'n gedoe is. Ook vraag ik mij af of een OV studenten kaart gekoppeld is aan een bankrekening van de student? Heeft hij hierdoor een negatief saldo op z'n ov kaart of zelfs z'n bankrekening?

[Reactie gewijzigd door jaapsander op 1 december 2010 16:04]

De echte hamvraag is natuurlijk: WAAROM moet een houder van een abonnement, als hij binnen de tijden reist waarin zijn abonnement geldig is, UBERHAUPT in- en uitchecken? Als je een papieren abonnement hebt hoefde je toch ook niet voor elke reis een gratis kaartje aan het loket te halen?
Dat je moet in en uit checken met een studenten OVchip komt omdat er fysiek geen verschil zit tussen de weekend en week kaart.
Je hebt zelf aan moeten geven wat voor kaart je wilde hebben toen je hem activeerde, week of weekend.
Voorheen met de oude kaart was er kleurverschil en kon ik als chauffeur zien wat voor kaart je had, dat is dus niet meer het geval :(

Als buschauffeur vind ik die chipkaart een ramp, in en uitstappen duurt langer en het is zeker nog niet vrij van storingen (Connexxion N-H)
Als onderweg mijn computer een auto-reboot doet, kun je terwijl hij opstart (duurt 3-4 minuten) niet in of uitloggen!
De computer waar zowel de chipper, communicatie en route-informatie op draait is op basis van een Pentium 2.....need i say more |:(

[EDIT] Oopz, had de post hierboven over het hoofd gezien....

[Reactie gewijzigd door good4u op 1 december 2010 17:50]

Vanwege de statistieken. Als iedereen met een abonnement niet zou hoeven in- en uit te checken dan kan een vervoersmaatschappij nooit achterhalen hoeveel mensen met bijvoorbeeld lijn 23 gaan.
Waarom zouden ze dat nooit niet kunnen? In Belgie bestaat dat systeem met inchecken niet. Op de trein checken jullie toch ook niet in?
Hoezo in België bestaat dat niet? Er zijn drie vervoersmaatschappijen in België: De Lijn voor Vlaanderen dat het systeem plant, de MIVB in Brussel die het systeem ingevoerd hebben in juni van dit jaar, en TEC in Wallonië waar het overwogen wordt.
Daarbij komt dat bij bij de lijn voor elke reiziger een kaart in het gele ontwaardingsapparaat wordt gestoken. Bij losse tickets of strippenkaarten doet de reiziger dit zelf, bij abonnementen doet de chauffeur dit terwijl de mensen opstappen of als het er veel zijn terwijl hij rijdt.
De reiziger zonder abonnement stapt gewoon op de bus of tram bij ons in Antwerpen en laat zelfs zijn abonnement niet zien. Op een tram kan je vooraan zelfs niet opstappen dus heeft de chauffeur al helemaal geen zicht op wie een abonnement heeft. Ik kan me niet voorstellen dat in jouw streek de buschaffeur dus manueel het aantal abonementen zou ingeven.

Ik heb een abonnement voor zowel NMBS als De Lijn en enkel op de trein wordt mijn abonnement gecontroleerd op de tram nooit of het moest eens zijn tijdens een zwartrijderscontrole.
Oh ja het bestaat wel in Brussel inderdaad, maar in de rest van Belgie bestaat het dus (nog) niet. En de NMBS wat toch ook een vervoersbedrijf is in Belgie heeft het ook niet.
En in de praktijk wordt het ook nog niet op grote schaal gebruikt in Brussel omdat ze het totaal niet vertrouwen.
Op piekuren kan je gewoon door de poortjes lopen.

En het is slim want ik zal me niet tegen laten houden door simpele poortjes wanneer m'n kaart de poort niet open doet.
En het is slim want ik zal me niet tegen laten houden door simpele poortjes wanneer m'n kaart de poort niet open doet.
Blijven bewegen is mijn motto dus de poortjes gaan open in mijn tempo, of worden geraakt.
Het werkt en levert hooguit commentaar op van de eventuele bijgoochem die daar staat te blauwbekken.
op de trein hoef je niet in te checken met een studenten OV, door de conducteur wordt alleen je abbonement afgelezen.

zelf check ik ook niet uit bij de randstadrail wanneer er op het station geen uitgangspoortjes zijn. Wat ik nog aan gegevens voor mezelf kan houden moet ik voor mezelf houden :X
Waarom zou dat dan niet in de bus ook kunnen. Laat het systeem controleren of het abonnement wat op de pas staat geldt en aan de hand daarvan of je door mag lopen of niet.

Met andere woorden, je checkt niet in, je controleert alleen of het abonnement geldig is op dat moment. Hoef je ook niet uit te checken.
natuurlijk zou dat kunnen, maar dan wordt er geen inbreuk op je privacy gemaakt en dat zou te ver gaan |:(
Met andere woorden, je checkt niet in, je controleert alleen of het abonnement geldig is op dat moment. Hoef je ook niet uit te checken.
Maar dan kunnen ze niet bijhouden wie wanneer waarheen gaat en waarom. Ik laat zoveel mogelijk mijn ov-jaarkaart zien aan de bestuurder ipv inpiepen. Wordt er omverzocht en heb ik genoeg tijd dan ga ik in gesprek met de persoon.. In het geval van inpiepen piep ik meteen weer uit na de volgende halte. Kan ik het ook niet vergeten en kan ik mn kaartje opbergen. Betaald is er toch al voor 24 uur per dag en tot aan de landsgrens.
Dat zou ik maar niet te vaak doen, als je te weinig uitcheckt wordt je kaart geblokkeerd zodat ze precies jouw gedrag in kunnen zien om fraude tegen te gaan.... :X
Dat konden ze vroeger ook niet. Waarom is dat dan nu wel nodig?
Als iedereen deze instelling had dan leefde we nog in grotten.
Het is voor vervoersbedrijven natuurlijk ontzettend handig om te weten wanneer hoeveel mensen waar in het obv zitten. Daar kan je dan mooi je capaciteit op inrichten. Dit gaat met de OV chipkaart veel makkelijker dan er voor.
Volgens mij zou voor de statistieken ook de camerabewaking kunnen gebruiken, met wat software die telt, misschien iets minder gedetailleerd, maar wel makkelijker voor de reiziger.
Als er geen papieren kaartjes meer gekocht kunnen worden. Dan kunnen de poortjes op de stations hun intreden doen. En zijn de mensen die ze indienst/inhuren om te tellen hoeveel mensen in een trein zitten en de conducteurs overbodig.
Daarom ga ik dus niet meer met het openbaar vervoer, ik kan zelf niemand mee ophalen op het perron en als ik er zelf moet zijn dan ben ik bang voor mijn eigen veiligheid wat met al die poortjes zit je gevangen in een kooi zonder een doorlopende weg naar buiten.
Daarom ga ik dus niet meer met het openbaar vervoer, ik kan zelf niemand mee ophalen op het perron
Je kan mensen ophalen van het perron waar gesloten poortjes voor staan, je checkt in en als je de betreffende persoon hebt opgehaald kan je jezelf weer uitchecken. Als je dit binnen een bepaalde tijdsperiode doet (ik geloof 20 minuten) op het zelfde station wordt er geen geld afgeschreven.
en als ik er zelf moet zijn dan ben ik bang voor mijn eigen veiligheid wat met al die poortjes zit je gevangen in een kooi zonder een doorlopende weg naar buiten.
Naast de poortjes staat een paal met een noodknop. Als je deze indrukt openen alle poortjes waar deze paal naast staat.
Bij de metro is het op sommige perrons dat niet de poortjes open gaan maar dat er een apart deurtje is dat je kunt forceren en via deze naar buiten kan.
Bij de metro is het op sommige perrons dat niet de poortjes open gaan maar dat er een apart deurtje is dat je kunt forceren en via deze naar buiten kan.
In geval van nood: RTFM ?
In geval van nood: een aanloopje nemen en de deurtjes liggen er uit.
alsof alles digitaal zo'n grote vooruitgang is ... :/
en op den duur zitten al die chipkaarten verenigd in één chip in een persoon zijn lijf...
dat wordt leuk... alsof iemand zit te wachten op een chip waarmee we altijd en overal terug te vinden zijn...(pas op daar zijn ook voordelen aan..direct herkend worden als je dood bent enzo) maar om het daarvoor te doen....
geef mij maar een gewone ouwerwetse buskaart... met een magnetische strip da's al goed genoeg
Jij hebt vast ook geen mobiele telefoon, of wel? En je betaalt alles met contanten?
Bennie98 misschien niet, maar ik heb inderdaad geen mobiel en betaal gewoon cash mijn boodschappen, weet ik precies hoeveel ik kan uitgeven en daar heb ik met een chipkaart geen oog op, tot het moment dat ik aan de kassa sta en saldo onvoldoende zie staan.
ik zo ongeveer hetzelfde, ik pin mijn "zakgeld" voor een maand en als mijn portemonnee leeg is dan moet ik wachten tot de volgende maand, hoe simpel wil je het hebben?

(en die ovchipkaart mag van mij vandaag nog afgeschaft worden, dit is alweer zo'n mooi voorbeeldje waarom)
Ik heb geen mobiele telefoon en betaal met geld. En ik leef nog steeds.
/quote: "Als iedereen deze instelling had dan leefde we nog in grotten"

Ja de groeten, de kritiek van veel mensen is juist dat deze veronderstelde "vooruitgang" helemaal geen verbetering is, of zoals de Duitsers dat noemen met een mooi woord "Verschlimmbesserung". Nieuwer en moderner, maar niet beter.
Ik vind de methode om je geld terug te krijgen volkomen bespottelijk.
Leefden we nog in grotten, kom nou.
Het feit dat je nu niet meer iemand kan laten meereizen op jouw strippenkaart, is dat vooruitgang?
Eh hoe makkelijk laat ik drie anderen meereizen met korting, via mijn ov-chip-jaarkaart ? Ik weet het nog niet.
Als ze een betalingssysteem kunnen verprutsen, hoe zouden ze er dan überhaupt in slagen om een computersysteem op te zetten die slimme routes kan uitdenken.

Ander argument aub.
Ook het systeem voor vergoeding voor vervoerder wordt mbv dit systeem geregeld afaik. Moet subsidie daarvan lijkt me beter verdeeld door worden = beter of goedkoper vervoer uiteindelijk?
Met de oude OVkaart hoefde je dat ook niet, je liet je kaartje zien en je liep door. En volgens mij werden strippenkaarten ook niet geregistreerd. Een strippenkaart die je haalde was immers overal geldig.
werden strippenkaarten ook niet geregistreerd
Nee de busschauffeur drukte op een +1 knopje. Iedereen moet gewoon in en uit checken, dat maakt de controles veel gemakkelijker. Als er nu iemand instapt zonder in te checken of zonder zich bij de chauffeur te melden dan weet de chauffeur dat er daar iets niet in de haak is.
Klopt niet. Buschauffeurs drukten vroeger écht niet op een knopje op het moment dat er een abonnementhouden instapte.
ze drukten wel op een knop hoor... dat waren die kleine tellers 8)7

OT: beetje slecht.. updaten zonder te testen?? bij mij wordt er af en toe ook teveel afgeschreven... meestal schrijft het systeem dan automatisch het geld weer terug op de kaart maar moet ook vaak weer zo'n formuliertje insturen :( te veel bugs, terwijl ze een bugvrij systeem zo konden copieren uit Londen, Stockholm, Hong Kong of Tokyo.... mutsen hier in de regering :>

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 1 december 2010 18:37]

vergeet niet dat de meeste bussen gewoon "teltreden" hebben. daarom lijkt het vaak dat de 1e of 2e trede los zat of iets meegaf.
Alleen grote onzin dat men het wil weten om te tellen, dit is een makkelijke bijzaak. Maar werkelijk gaat het er om dat de overheid mensen kan volgen. Wanneer men het alleen zou doen om mensen te tellen is een tel hokje een betere oplossing, deze registreert iedereen abonnement of geen abonnement.

Dat het OV-chip systeem heeft de burger nog niet 1 voordeel opgeleverd.
Ze willen vooral ons reisgedrag weten, onder het mom van de OV-knelpunten aanpakken.
Zie bijvoorbeeld de identificatie d.m.v. vingerafdrukgegevens. Terwijl dit makkelijk met irisscan ook kan. Maar de overheid geeft naar mijn mening de indruk dat ze vooral geïnteresseerd zijn in onze vingerafdrukken zodat deze gebruikt kan worden bij het sneller oppakken van misdadigers. Een iris achterlaten bij een plaats delict is zo goed als onmogelijk.

On-topic: Ik vind het ronduit belachelijk dat zoiets kan gebeuren. Nog ridiculer is dat je nog een postzegel zelf moet betalen om jezelf schadeloos te stellen. :(
statistieken? Je bedoelt gewoon informatie over waar en wanneer elke reiziger heen gaat :X
Het grappige is dat ik de Hermes buschauffeurs in de regio Eindhoven nog regelmatig spot met papieren briefjes waarop ze schrijven hoeveel mensen er instappen bij iedere halte. ;(
Dat niemand nu doorheeft dat het erom gaat dat ze weten waar je wanneer heb uitgehangen.
Justititie begint altijd weer spontaan te watertanden bij dit soort databanken.
Als je bij Conexxion in de bus niet in of uitcheckt, krijg je een boete. Slaat nergens op natuurlijk, aangezien je voorheen ook zoals je al aangeeft niet elke keer moest aangeven dat je gratis mocht reizen.

Bij de NS kijken ze bij studenten kaarten momenteel alleen of je kaart geldig is en of je de kaart mag gebruiken. Als je doordeweeks gratis mag reizen en je bent niet ingecheckt krijg je geen boete.
Dat moest er nog bijkomen, een boete. Op welke grond, je mag toch reizen? Het wachten is op de eerste student die hier een rechtszaak van maakt, ik vermoed dat de rechter de VLOER aanveegt met die flut-ov-bedrijven...
Kleine lettertjes ;) Toen je de OV chipkaart bestelde heb je een algemene voorwaarde moeten accepteren ;)
Echt niet... ik heb een treinabo met 1 zone/ster OV erop, en reis met Connexxion naar het station. Bij de (zeer sporadische) controles laat ik dat pasje zien en dat is genoeg. En terecht zou ik zeggen! Er staat op in welke zone ik reisrecht heb, daar reis ik in en ik zie de meerwaarde van scannen absoluut niet in... al was het maar in de laatste plaats omdat ik het principe van opslag van mijn reisgegevens idioot vindt. Nu ben ik ook gewend aan een 'open instap' bus (dwz je kan bij elke ingang instappen en moet zelf stempelen, nu scannen etc) en voorheen noot hoefde te scannen/stempelen, dat helpt ook niet.
Je kan aan de buitenkant van de kaart niet zien dat je een abbo hebt... Dus moet je wel in/uit checken. Dat kon bij papier weer wel...
Duh, je kan aan de buitenkant van de kaart ook niet zien of iemand heeft ingecheckt. Dus een controleploeg moet toch alle kaarten langs de scanner halen, en dan kan het systeem kijken of het een abonnement is.

Echt, de gebruikersvriendelijkheid van dit systeem, je verzint het echt niet.
Daar hebben ze in het geval van een bus een buschauffeur voor...
Je kunt in lange bussen ook vaak achter in instappen en daar inchecken. Hier heeft de buschauffeur vrij weinig zicht op.

In Utrecht zijn er af en toe (eens per maand ofzo) controleploegen die bij iedereen in de bus even komen scannen om te kijken of je wel ingecheckt bent.
En dan ook controleert of je met je week-ov op een doordeweekse dag wel hebt ingecheckt. Zo niet: 35 euro boete plus 3 euro ritkosten. En mijn week-ov dan? Tsja, een niet-ingecheckte kaart is geen geldig vervoersbewijs....
Mooi. Dat ga ik dan binnenkort eens doen in Utrecht, met mijn reeds vooruitbetaalde jaarkaart. Ik houd wel van een verzetje. Zwager-advocaat mee.;) Aan de buitenkant van mijn kaart kan de busrijder heel goed zien dat het betaald abonnement is.
Ben benieuwd
 
Door de privatisering moest de verdeelsleutel van de inkomsten eerlijker worden.
Ook duurde de verdeling over de maatschappijen te lang. Bedrijven krijgen nu dat deel van de inkomsten waar ze recht op hebben. Dat is dus ook uit de abonnementenpot.
Waarom dat bij de NS dat nog niet hoeft is hun beslissing. Weet niet of ze daar op een overgangsregeling kunnen beroepen.
Waarom dat bij de NS niet KAN, is omdat je bij de NS in twee klassen kan reizen. Als student reis je neem ik aan 2e klas, dan moet je het product 2e klas op je kaart laden. MAAR dan krijg je het probleem bij inchecken, ipv te kijken of je gratis of betaald reist, ziet de lezer op het station alleen dat je 2e klas wil reizen, en reis je permanent betaald met de trein.
Dat is niet de reden voor studentenkaarten.

Een studenten-ov-chipkaart bevat twee reisproducten: een gratis abonnement voor door de week, en een kortingsabonnement voor de tweede klas voor op weekend- en feestdagen. En de kaartlezers in de bussen herkenden vandaag die twee dingen niet, waardoor gedaan werd alsof er geen abonnement op de kaart stond. En een kaart zonder abonnement moet gewoon het volle tarief betalen.

Een standaard voordeelurenkaart van de NS heeft inderdaad wel de twee klassen. Volgens de NS kun je in de kaartautomaat voor een dag wisselen van klasse op je kaart. Dit wordt dan bij het in- en uitchecken weer verrekend.
Reageerde jij op mijn uitleg, waarom je bij de NS niet op Saldo kan reizen met een studenten OV? Mijn reactie was namelijk niet van toepassing op waarom studenten met week-ov door een fout bij Connexxion moesten betalen. Deze uitleg over de NS heb ik gekregen van mijn vriend die hoofd-conducteur is bij de NS.
Dus voor studenten zit er niks anders op dan 2 OV kaarten als je op saldo wil kunnen reizen bij de NS, of nog "ouderwets" een papieren kaartje halen.
In de bus en tram is het logisch, de buschauffeur kan onmogelijk aan je kaart zien of jij abonnementhouder bent. Want je kan later van die kaart het reisrecht laten halen en dan zie je aan de buitenkant dus niet of je reisrecht hebt. Daar is het dus logisch of men moet de buschauffeur ook met handscanners gaan uitrustten.
In de trein echter, kan de conducteur met gemak met zijn/haar railpocket met scanner zien of jij abonnementhouder bent. Daar is het dus ook inderdaad een overbodige handeling die erg gebruiksonvriendelijk is. Op het station staan die in/uitcheckpalen namelijk niet altijd in de buurt in tegenstelling tot een bus of tram.
Dat komt omdat de overheid van plan is om de algehele afkoop gebaseerd op statistieken af te schaffen en over te gaan naar betalen per stuk. Nu is het: "Wij verwachten zoveel studenten op die lijn dus daar krijg jij x subsidie voor" en dat wordt dus: "Jij hebt zoveel studenten zoveel zones vervoerd en daar krijg jij y voor".
Dat is logisch, aan de ov-chipkaart zelf kun je niet zien of het om een week- of weekend-ov gaat. Je MOET dus inchecken in de bus zodat de chauffeur er zeker van is dat iedereen die moet betalen ook daadwerkelijk betaalt.

Verder wel belachelijk dat ze niet automatisch iedereen die onterecht betaald heeft hun geld kunnen terugboeken. Ze hoeven niet van iedereen het rekeningnummer te hebben, dit tegoed kan gewoon worden bijgeschreven op de ov kaart zelf.
ook als je achterin in stapt?
Naar wat ik gehoord heb is dit omdat DUO met de busmaatschappijen een afspraak heeft gemaakt dat ze alleen voor de daadwerkelijk gereisde kilometers betalen. Bij de NS betaalt DUO een vast bedrag .
Stel een student studeert af per 31 augustus. Hoe moet het vervoerbedrijf dan zien dat hij vanaf dat moment geen recht meer heeft op vrij reizen anders dan door inchecken? Controleteams zijn duur en worden maar sporadisch ingezet. Dit is een veel goedkopere manier om te lang gebruik te voorkomen. Vroeger moesten studenten de kaart inleveren en riskeerden een boete als ze dat niet deden. Dat hoeft nu niet meer
kijk hier kan ik me nou zo druk over maken. De reden waarom ze dit niet kunnen is omdat ze geen inzicht hebben op de abonement gegevens van de reizigers.

Eerst wordt er iets bedacht wat goed zou werken komt er iemand langs die privacy moet gaan roepen. Dan wordt het systeem anders gemaakt zodat het abonement niet entraal wordt opgeslagen maar op een kaart wordt meegedragen, gaan we zeuren over dat het wordt gehackt (geen wonder he?!). En dan gaat er iets fout roept er weer iemand: "waarom kan dat dan niet automatische".

Het kan niet automatische omdat die gekken aan het begin van de rit privacy moesten roepen en nu ondervinden wij de nadelen daarvan.
Je draait de situatie mooi om. De OV-chipkaart blijft een privacy gedrocht omdat TLS kan zien waar en wanneer jij reist met het OV. De terugbetaling gaat natuurlijk niet automatisch want een hoop mensen zullen dit vergeten, of de betaling niet door hebben wat weer winst oplevert voor Connexxion. Met een OV studentenkaart (van papier) had je EN meer privacy EN dit probleem niet gehad, dus je kunt privacy problemen niet de schuld hiervan geven!
Juist de reden waarom men de broker (tussenpersoon) Translink heeft geintroduceert vanwege de privacy. De vervoerder (dus Connexxion) heeft geen inzicht, TLS wel. TLS != Conexxion. TLS verwerkt de gegevens en persoonlijke gegevens worden na verwerking meteen gedumpt tenzij jij aangeeft dat je ze wilt opslaan om achteraf in te zien (is een optie voor op de ov chipkaart site). Vanwege het privacy aspect mag TLS ook niet zomaar dus gegevens cross referencen.

Er zal op een gegeven moment vooruitgang geboekt moeten worden. Jou redenatie van "met de papieren hadden we dat niet..." zou je op van alles kunnen toepassen en dan hoeven veel dingen niet. Waarom zijn we naar de maan geweest? Hoeft toch niet! Waarom zijn we ooit van paard overgestapt naar auto's? Hoeft toch niet! Er hoeft zoveel niet.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 1 december 2010 18:10]

En als je geen auto wilde (of kon) kopen, bleef je lekker op je paard zitten. Waar is die keuze nu?
vooruitgang is nooit verkeerd. maar dit is in dit geval gedwongen achruitgang voor de reiziger, en helemaal geen vooruitgang.

hoe de constructie ook is, de klanten mogen zelf achter hun geld aan gaan wat al een verkeerde constructie is, net als grof verdienen aan mensen die niet uitchecken.
Als je automatisch opladen aan hebt staan is je bankrekening gekoppeld.
Vind ik het toch een erg kwalijke zaak. Stel dat je nog geen stufi binnen hebt gekregen, je saldo is nog maar net zwart, je staat bij de appie om de broodnodige boodschappen te doen en je kunt niet pinnen omdat je rood staat door een fout bij Connexxion. Ben je behoorlijk gedupeerd (rente betalen over rood staan, geen boodschappen kunnen doen/niet eten). Daarom vind ik het alleen maar meer een kwalijke zaak dat de restitutieprocedure niet gratis en makkelijk is. Helemaal in een geval als dit
Niet overdrijven, het gaat om maximaal 4 euro (bus) of 20 euro (trein). Volgens het nieuwsbericht treft de storing enkel de bussen, dus maximaal 4 euro.

Overigens deed de apparatuur van Hermes het vanmiddag ook niet. Vanmorgen kreeg ik ook een andere melding dan normaal, maar ik kan nog niet zien of er geld is afschreven.

Verder is het terugvragen inderdaad erg omslachtig, het lijkt me niet heel moeilijk om op te zoeken welke studentenkaart-houders vandaag gereisd hebben, maar waarbij toch saldo is afgeschreven? Waarom draaien ze deze transacties zelf niet terug?
Waarom ze die transacties zelf niet terugdraaien? Waarom denk je dat er zoveel klachten zijn over het OV? Het zijn een stel arrogante etters die het durven om geld te vragen voor een fout die ze zelf veroorzaakt hebben (want restitutie kost geld, meer dan wat men in sommige gevallen kwijt is door de fout). Dit gaat over honderdduizenden euro's en een Connexxion negeert dat en casht lekker in. De hele cultuur bij dit soort bedrijven is door en door verziekt.

Ja normaal gesproken zou een bedrijf per direct het geld terug moeten storten en ze kunnen dit technisch ook, maar, de Connexxion ziet zichzelf niet als een normaal bedrijf.

Het terugvragen gaat ook nog eens via de post en je zult gegevens op moeten zoeken die behoorlijk lastig te achterhalen zijn. Wacht je te lang, dan zijn ze nooit meer te achterhalen.
Je weet niet half wat er speelt.

Waarom ze de transacties niet terugdraaien?
Omdat de laatste alinea niet werd gelezen.
"Gedupeerden kunnen via een formulier restitutie aanvragen, maar moeten wel zelf de postzegel betalen."

maar, de Connexxion ziet zichzelf niet als een normaal bedrijf
Want de connexxion is ook onderhevig aan bank-uitstellingen.

Dat wil zeggen dat wanneer je incheckt en uitcheckt het geld wel betaald is, maar nog niet binnen is. Net als bij de winkels, je pint daar, maar pas als ze dat pinbakje afmelden worden de betalingen verzonden.

Het terugvragen gaat ook nog eens via de post en je zult gegevens op moeten zoeken die behoorlijk lastig te achterhalen zijn.
Welke?
Je naam? Of je postcode? Welke minuut van welk uur van welke dag het probleem zich voordeed? Of welke dag het is op moment van invullen?
Waarom ze de transacties niet terugdraaien?
Omdat de laatste alinea niet werd gelezen.
"Gedupeerden kunnen via een formulier restitutie aanvragen, maar moeten wel zelf de postzegel betalen."
Die quote verklaart niet waarom de transacties niet gewoon worden teruggedraaid. Ze weten wie abonnementen hebben, en toch betaald hebben in de periode dat hun abonnement geldig is. Ik zie niet in waarom daar formuliertjes voor moeten worden ingevuld. Dit kost zowel de vervoersmaatschappij als de gebruiker een hoop extra werk.

Die formulieren lijken me alleen maar noodzakelijk als men, toen ze er achter kwamen dat hun abonnement niet werkt, contant heeft betaald.
maar, de Connexxion ziet zichzelf niet als een normaal bedrijf
Want de connexxion is ook onderhevig aan bank-uitstellingen.
Onzin, er komt geen bank aan te pas. Op het moment dat je je pas oplaad, dan komt er een bank aan te pas, maar het afrekening van de busritten zelf wordt intern afgerekend.

Bovendien, zelfs al ging het om een pin betaling, dan is dit nog niet van toepassing. Op het moment dat de pin transactie geslaagd is garandeert de bank dat je je geld krijgt. Je kan immers ook direct een winkel uitlopen met een product nadat je gepind hebt. Winkeliers doen ook niet moeilijk dat ze het geld 'eigenlijk nog niet hebben'.
Het terugvragen gaat ook nog eens via de post en je zult gegevens op moeten zoeken die behoorlijk lastig te achterhalen zijn.
Welke?
Je naam? Of je postcode? Welke minuut van welk uur van welke dag het probleem zich voordeed? Of welke dag het is op moment van invullen?
Waarom moet ik ze dingen vertellen die ze al weten? Dit leek me nu net het grote voordeel van dat hele OV chipkaart gebeuren; maar nee, je zou maar iets met de OV chipkaart kunnen dat je voorheen niet kon. Dat zou vooruitgang zijn, en dat is niet de bedoeling van zo'n miljoenenproject!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat gezeur over de OV chipkaart meestal enorm overdreven, maar als ze aan het prutsen zijn mag dat ook gewoon gezegd worden. Persoonlijk zou ik het erg handig (en netjes) vinden als ik bij vertraging bij de NS mijn geld bijvoorbeeld automatisch terug krijg, in plaats van dat ik formuliertjes moet gaan invullen.
1. Sorry, hoor maar waar vind je in de text dat dit niet word terugbetaald?
2. Ik doelde uiteindelijk op de betaling die ze AAN jou verrichten.
3. Het is bar en bar koud. :+

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 2 december 2010 09:17]

hoezo maximaal 4 euro? zijn ook mensen die verder weg komen dan 1 of 2 zones.
Logisch? Niks logisch! De hele functie van de OV-chipkaart voor studenten is dat ze GRATIS kunnen reizen, en precies het enige wat je er mee kan gaat fout, namelijk het in en uitchecken. Begrijp dit dus echt niet hoor! Weet niet hoe ze het getest hebben, maar het lijkt me dat je dat minsten 10 keer checkt voordat je een software update uitrolt, en nu heeft blijkbaar iedereen er last van, dus 1 keer had al genoeg geweest om het probleem te tacklen...
Kinderziektes? Het systeem is al meer dan een jaar in productie met duizenden gebruikers (als we alleen naar de studenten ov-chipkaart kijken).
Indien je onvoldoende saldo op je kaart had staan voor de rit dan kom je inderdaad door deze fout negatief te staan. Veel studenten hadden bijvoorbeeld 0,00 als saldo omdat ze de kaart enkel voor het OV abbonnement gebruikten en dus staan nu allemaal tot enkele euro's in de min. Zodra je in de min staat kun je overigens niet meer opnieuw inchecken.

Maar dat niet meer kunnen inchecken is dus ook morgen het geval als de storing verholpen is. Want met een negatief saldo kun je ook niet meer op reisproduct (het abbonnement) reizen. Dus elke student die hierdoor een negatief saldo heeft opgelopen moet dat eerst aanvullen tot minimaal 0,00 voordat hij weer kan inchecken, dat is natuurlijk erg lastig en kost ook nog eens geld.
Begrijpelijk dat er in nieuwe systemen kinderziektes naar boven komen.
Maar niet begrijpelijk dat Connexxion blijkbaar een ander systeem en andere software heeft dan de andere gebruikers van het OV Chipkaartsysteem.

Dit systeem had nooit ontwikkeld en uitgerold moeten worden door de vervoersbedrijven zelf, maar had vanuit de staat moeten komen - één landelijk systeem, hardware, software, uitgave van kaarten, restitutie waar nodig, etc. En natuurlijk een goed ontwikkelproces, waarbij dit soort basisdingen gewoon bij elke softwareupdate goed getest worden.
Nou, nou wat een onzin.
Heb het gevoel dat dit meer bewust gedaan wordt dan per ongeluk. Problemen leveren nou eenmaal geld op. Moest ook betalen voor een transactie die de machine meldde die niet gelukt was. Dus betalen voor iets dat niet lukt, volgens mij is het zelfs strafbaar, zou iig wel logisch lijken.

Met al die privatisering en graai mentaliteit komen dit soort "bugs" steeds vaker voor. Wordt eens tijd dat het totale systeem omdonderd en de mensen wakker worden.
Vind je dat begrijpelijk? Dit lijkt me een dermate belangrijk onderdeel van de maatschappij dat dit gewoon foutloos hoort te functioneren vanaf dag een. Het is daarbovenop nog eens van de zotte dat studenten nu hun geld moeten 'terug vragen', dit soort zaken hoort Connexxion automatisch te corrigeren.

Dit zou net zo moeten worden behandeld als medische apparatuur. "Jah sorry, uw familielid is komen te overlijden vanwege wat kinderziektes in het systeem." Zou je dat wel accepteren?

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 2 december 2010 09:52]

hm, ik krijg al weer een 404 bij het formulier :+

Maar nu komt de hamvraag....: Testen ze niets daar voor zo'n applicatie die zoveel wordt gebruikt? Het is eigenlijk van de zotte dat dit kan gebeuren.
Waarom doen ze niet even een dagje gratis reizen? Dat gebeurt in Groningen en omstreken al bijna een jaar inmiddels in de bussen van Qbuzz.

[Reactie gewijzigd door MsG op 1 december 2010 16:05]

Omdat studenten al gratis rijzen met de ov-chipkaart veel goedkoper kun je het niet maken.
Ja behalve als je kaart het niet doet in de bus, dan mag je betalen.
En ik zou overigens gewoon mijn geld terug willen.
En de meeste andere mensen reizen ook gratis omdat de baas het vergoed.

En als je heel goed "PIEP" kan zeggen dan doe je dat als je een nepkaart voor de scanner houdt!

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 1 december 2010 16:23]

En als je heel goed "PIEP" kan zeggen dan doe je dat als je een nepkaart voor de scanner houdt!
Nepkaart? Ik hoef m'n chipkaart in 99% van de gevallen niet eens uit de beurs te halen. Zet er een speakertje in met dat geluidseffect en klaer.
Het is toch verschrikkelijk? Het verbaasd me niets en dan ook echt niets als Connexxion hier zelf gewoon achterzit, 1 dag expres een fout maken in het systeem waardoor alle studenten lekker kunnen gaan betalen voor hun ritjes.

In de praktijk bleek al eerder dat slechts 2% daadwerkelijk restitutie aanvraagt via die eindeloze formulieren waar je ook nog eens een postzegel op moet plakken. Tel uit je winst, Connexxion. Wat zou het opleveren uiteindelijk? Het klinkt misschien onzinnig, maar zeg 100.000 studenten met een OV-chipkaart die vandaag reisjes gemaakt hebben, gemiddeld € 2,00 verbruikt hebben, en slechts 2% neemt nog de moeite om die formulieren te gaan invullen en versturen? Slim van dit bedrijf dus. Het imago van de chipkaart zuigt zowiezo al, dus kom nou niet aan met dingen als: ''Connexxion maakt hier juist verlies op.''

Daarbij komt dat busschauffeurs zelf niet eens weten wat er aan de hand is, en je gewoon niet binnenlaten als je niet gewoon incheckt. Lekker met dat koude weer jongens.

Wanneer stoppen we nu is met die onzinnige dingen als de chipkaart?? We worden als consumenten weer is zwaar benadeeld.
deze fout heeft toch niets met ovchip specifiek te maken? het is een fout in de software, die had met een willekeurig ander systeem ook kunnen gebeuren. En kom niet aan met strippenkaarten, want dat is duur, onveilig, ouderwets en achterhaald.

Wat ik me afvraag is waarom ze geen fatsoenlijke testomgeving hebben. Er zijn zoveel miljoenen in gepompt, waarom zijn dit soort dingen steeds niet voor mekaar? (het zijn ook steeds weer de studenten ov's die niet goed geregeld zijn). Je zou toch denken dat men een keertje leert van de fouten.
Zowel de chipkaart als de strippenkaart hebben hun voor- en nadelen. Ik weet echter dat er veel mensen met me eens zijn als ik zeg: "Liever een ouderwets en achterhaald systeem dan een nieuw technologisch hoogstaandje dat toch niet goed werkt".Hoe het duur is snap ik ook niet helemaal, Voor de kosten van (minimaal) 4 poortjes per bus, trein, metro en tram hadden er diuzenden, zoniet miljoenen strippenkaarten gemaakt kunnen worden. Bovendien zorgde de invoering voor nog meer extra kosten die er niet hadden geweest als we nog met strippenkaarten wertken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor vooruitgang. Maar de chipkaart in zijn huidige vorm IS gewoon geen vooruitgang.
Grote nadeel van een strippenkaart is dat je precies moet weten hoeveel strippen je gaat reizen. De OV-chipkaart lost dit probleem op.

En eigenlijk heb ik persoonlijk (* klopt af *) geen problemen met mijn OV-Chipkaart gehad sinds ik dat ding 2 jaar geleden kocht. En ik reis dagelijks met het OV.
Gast, geloof me, 30 jaar geleden had je precies hetzelfde gezegd over de strippenkaart. Lees de krantenkoppen van toen er maar eens op na: je hoeft alleen maar strippenkaart door OV-chipkaart te vervangen en je hebt precies dezelfde teksten nu.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True