Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De overheid heeft de plannen voor een centrale databank waarin bankgegevens zouden worden opgeslagen geschrapt. Ook het onderzoek naar de haalbaarheid van zo'n databank voor het zoeken in de gegevens is van de baan.

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie overwoog een centrale database met bankgegevens om inzage te krijgen in onder andere naam en adres van rekeninghouders. Het ministerie zou daarmee direct kunnen zoeken, zodat verzoeken niet meer via de bank hoeven te verlopen. "Banken zijn geen verlengstuk van de overheid. Maar we werken wel nauw samen bij criminaliteitsbestrijding", zei een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken hierover tegen NRC Handelsblad.

Onder andere digitale-burgerrechtenbeweging Bits of Freedom en D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw spraken uit dat zo'n databank een risico vormt voor de privacy van rekeninghouders. Gouw verzocht om opheldering bij minister Opstelten van Veiligheid en Justitie.

Het ministerie beweert na een aanvankelijke bevestiging van de plannen dat het idee naar de prullenmand is verwezen. Het zou alleen ambtelijk zijn verkend en 'dat heeft niet geleid tot een grondig onderzoek naar de wenselijkheid en toepasbaarheid' van de databank, verklaart een woordvoerder tegen De Pers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Zijn er dan nog steeds mensen die zeggen "ja, maar ik heb toch niets te verbergen" :X |:(
Die zijn er zeker. Ook bij de overheid.

Een tijdje geleden was er een Nederlandse politcus in het nieuws die zei dat als je niets te verbergen hebt je niets te vrezen hebt.

Ten eerste is dat pertinent onwaar, ten tweede kun je je afvragen waarom de overheid wanneer je niets te verbergen hebt toch nog alles van je wil weten. (telefoontappen + internettappen + GPS tracking van je auto en triangulation van je mobiel, biometrische data zoals realtime gezichtsscanning via camera's op straat, vingerafdrukdatabases etc.)
Immers je hebt toch niets te verbergen, waarom willen ze dan alsnog alles van je weten?

Daarmee draaien ze tevens de bewijslast om, want wanneer er een fout in hun systemen voorkomt dien je ontlastend bewijs aan te voeren om het tegendeel te bewijzen. Wat in een database staat is waarheid binnen het overheidsapparaat, op die data wordt namelijk actie ondernomen.

De Nederlandse overheid is enorm gevaarlijk bezig.

[Reactie gewijzigd door Arcane Apex op 12 november 2010 15:29]

Die zijn er zeker. Ook bij de overheid.

[...]

De Nederlandse overheid is enorm gevaarlijk bezig.
Heus niet alleen de Nederlandse overheid, dit soort evolutie is zowat wereldwijd. Volg misschien ook eens de hoop oplopende controversie rond de bodyscanners en de "enhanced pat down" technieken in de US. Weer er maar zeker van dat andere landen die hun bevolking nog redelijk koest kunnen houden dit ook willen. Immers, zolang het volk niet mort, doen overheden wat ze al altijd doen: macht vergaren.

www.prisonplanet.com -> bodyscanners, TSA...
Zie post hierboven (VPRO) ;)
Zelfs als er camera's gericht zijn op iemands woning.

[Reactie gewijzigd door eynickey op 12 november 2010 14:21]

Idd, ik ben gelukkig niet de enige die dit gewoon een hersenloze opmerking vind.

Ook al heb je niets te verbergen, zou je dan al je gegevens maar openbaar mogen maken? Laten we in dat geval ook gelijk in elke auto een zender plaatsen die registreert waar je je bevind onder het mom van verkeersveiligheid en een camera bij iedereen in huis... echt schijnheiligheid ten top.
Maar goed ook, het is tegenwoordig meer en meer "Big Brother is watching you...."
VPRO heeft hier laatst aandacht aan besteed. Echt de moeite waard om te kijken:

Titel: VPRO Thema
Uitgezonden: wo 27 okt 2010, 20:25
Omroep: VPRO
Genre: Informatief
Toelichting: Bestaat er anno 2010 nog zoiets als privacy? De intiemste zaken over onszelf delen we op Facebook of op Hyves. Maar ook overheidsdiensten en bedrijven verzamelen steeds meer van onze gegevens.
LINK: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/997959
Geweldige documantaire. Realtime gezichtsscanning door de overheid in Nederland via camera's op straat, niet te geloven hoe ver de overheid wil gaan in Nederland.

Dat programma toont gewoon aan dat de Nederlandse politie geen afzonderlijke macht is binnen de trias politica. Zoals die agent welke al die camerasystemen beheerde ook zei: "Ik handel naar gezag, het zou eens wat zijn als de politie zijn eigen mening had en daar naar zou handelen".

Maar dat is nu dus exact wat de uitvoerende macht juist wel hoort te doen, die hoort los te staan van de andere machten in de trias politica, zodat zij elkaar in balans kunnen houden, zodat niet 1 zuil in de trias politica de volledige macht kan grijpen om deze vervolgens te misbruiken. De politie hoort juist niet puur en enkel naar gezag te handelen, want dan krijg je situaties zoals "befehl ist befehl" en de Nuremberg trials hebben uitgewezen dat dat geen argumentatie is voor onderdrukking van mensen.

[Reactie gewijzigd door Arcane Apex op 12 november 2010 15:03]

Dat programma toont gewoon aan dat de Nederlandse politie geen afzonderlijke macht is binnen de trias politica. Zoals die agent welke al die camerasystemen beheerde ook zei: "Ik handel naar gezag, het zou eens wat zijn als de politie zijn eigen mening had en daar naar zou handelen".
Dat was inderdaad het meest bijzondere wat ik hoorde in die serie. Het enge vind ik dat veel Nederlanders, hier juist niet van opkeken en iets hadden als "je moet toch ook gewoon doen wat je gezegd wordt".. Beetje eng..
Nog een mooie docu om eens te zien hoeveel info bedrijven/instellingen aan (vaak triviale) info in hun databanken bewaren over jou en hoe makkelijk je te voorspellen en vinden bent met die data als bedrijven/instanties de juiste vragen over je stellen:

Erasing David (staat wel op TPB en FTD en ook uitgezonden op de VPRO)

En deze is een meer paranoïde amerikaanse benadering: Track me if you can (discovery channel)


PS: ik heb ook niks te verbergen, maar ik zie t ook als mijn recht dat niet zomaar iedereen weet wat ik aan het doen ben.. ik ben gek op naaktlopen bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door BennieChris op 12 november 2010 14:54]

Iedereeb heeft iets te verbergen al is het maar dat je niets hebt te verbergen.

Stel je rijdt elke dag langs het WTC. En op 9-11 door toeval niet. Dan heb je opeens heet enorm probleem. Tenzij niemand deze informatie, hoe onschuldig ook vastlegt.

Dit is zo maar een voorbeeldje!
Jammer dat er weer een of andere vage plugin voor nodig hebt.
Silverlight? Flash (Klik op Instellingen rechtsboven en vervolgens op Flash en vervolgens op Opslaan en sluiten)? En anders hier QuickTime en Windows Media Player (Klik rechtsboven op Instellingen en vervolgens op de plugin van jou keuze en vervolgens op Sla op)?

Al werkt die Flash-versie ook niet echt...

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 12 november 2010 14:55]

Een plugin die op mijn machine (ubuntu) helemaal niet werkt
Even moonlight installeren? :)
Is gewoon Silverlight hoor.
De intiemste zaken over onszelf delen we op Facebook of op Hyves.
Als je je privacy ten grabbel gooit moet je niet gaan klagen. Zetten die mensen die hier last van hebben ook hun voordeur open als ze op de sofa van bil gaan?

Wat niet wegneemt dat de overheid geen zaken heeft bij bankgegevens voor eigen doeleinden te gaan kopieren, het plan heeft zijn rechtmatige bestemming dus gevonden.
Het probleem is dan dat de mensen helemaal niet weten dat dit soort praktijken gebeuren. En er zijn natuurlijk veel jonge kinderen actief op Hyves en Facebook (vooral Hyves). Die weten hier al helemaal niks van. Als ze al weten wat er mee gebeurt denken ze dat overkomt mij niet.

Het grootste probleem is dus dat de meeste mensen geen idee hebben wat er nou eigenlijk met die camera beelden gebeurt. Of wat mensen kunnen doen met dingen die zij op Facebook of Hyves zetten. Daarom weten zij ook niet wat er met hun bankgegevens kan gebeuren. Natuurlijk is het ook nog zo; het is de overheid, die zal dat allemaal wel goed, keurig en veilig doen.
Klik op Instellingen en dan Flash Player. Problem solved :)
Zou een leuke database zijn om te kraken toch. Vervolgens de gegevens verkopen aan de Roemeense criminelen: kassa!
Het is m.i. wel jammer dat dit er niet komt. Er wordt erg veel via het internet gefraudeerd (marktplaats oplichters bijvoorbeeld) en het iedere keer opvragen bij een bank van dit soort gegevens is een enorme bottleneck in het oplossen van deze zaken.
Hmm. Ik geloof het niet. Ze zeggen nu dat ze het niet gaan doen, maar dit is weer een extra stukje natte droom voor "overheids"-figuren. Nee, ze gaan er gewoon mee door vermoed ik, maar gewoon achter de rug van de burger (as usual) om.

edit:
Grammatica

[Reactie gewijzigd door Akathos op 12 november 2010 15:19]

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie overwoog een centrale database met bankgegevens om inzage te krijgen in onder andere naam en adres van rekeninghouders.
Als ze er alleen al over denken om zoiets te doen mogen ze "veiligheid" uit hun naam schrappen wat mij betreft.
Het is goed dat ze er van af hebben gezien, want het is natuurlijk een goudmijn voor hackers en kwaadwillenden, zeker als je bedenkt dat het waarschijnlijk de gebruikelijke veiligheidsnormen van de overheid gaat volgen :P

Het is misschien lastig dat het net even wat langer duurt om gegevens op te vragen, maar de samenwerking is er toch?
Bovendien word de aanvraag nu nog gecontroleerd op een goede manier :)
Het Ministerie van Vrede en Veiligheid?
ach hou toch allemaal op met dat naïef gedoe.

dit bericht gooien ze alleen maar de wereld in om je zoet te houden..

ze zeggen dat ze het niet doen, maar stiekem doen ze het natuurlijk gewoon wel.

en volgende week is het weer wat anders.

van privacy is in Nederland al lang geen spraken meer.
en het word alleen maar erger.
"Banken zijn geen verlengstuk van de overheid. Maar we werken wel nauw samen bij criminaliteitsbestrijding"
Wat een grap. Banken worden overeind gehouden door de overheid. Zonder 'ome overheid' bestond het merendeel van de Nederlandse banken niet eens (meer).

Het enige wat de regering moet doen is banken dwingen om zo'n database samen te stellen en toegankelijk te maken voor onze ambtenaren. Zo niet, dan stopt de overheid met het 'subsideren' en kunstmatig in stand houden van banken. Let maar eens op hoe snel ze dan overstag gaan.
Jammer... Zo'n systeem zou ook voor klanten van de bank behulpzaam kunnen zijn. Bij de Rabobank kun je online niet verder terugzoeken dan 1,5 jaar 8)7 terwijl deze data toch echt wel in hun database zit. Dit is natuurlijk een fout in hoe de Rabobank zijn systemen heeft ingericht. Met een verplicht landelijk systeem zou je wel langer dan 1,5 jaar terug kunnen zoeken.

En ja, ik weet dat de functionaliteit voor opsporing bedoeld is, maar als je toch een nieuwe database moet inrichten voor de overheid kun je ook meteen klanten laten zoeken in hun eigen gegevens. Nu dit van de baan is zijn blijft het bagger systeem van de Rabo in gebruik.
Als je het oorspronkelijke bericht had gelezen, wist je dat het ging om een systeem dat rekeningnummer aan klant (NAW) informatie kon koppelen. In de huidige situatie moet justitie/belastingdienst/etc hiervoor voor ieder rekeningnummer een verzoek bij de betreffende bank indienen.

Er is voor zover ik weet nooit sprake geweest van het doorzoekbaar maken van de daadwerkelijke transacties. Dat zou natuurlijk ook veel te ver gaan; dit soort informatie is volgens mij ook alleen opvraagbaar na uitdrukkelijke toestemming van een rechter, en alleen in geval van een aantoonbare verdenking.

De invoering van dit systeem zou dus op geen enkele manier van invloed kunnen zijn op het transactie overzicht systeem voor klanten. Bovendien geld voor particulieren een bewaarplicht van ik geloof 5 jaar, d.w.z. dat jij (o.a.) bank transactiegegevens (rekeninafschriften) 5 jaar lang moet bewaren. Omdat weinig banken hun systemen zo ver doorzoekbaar maken, is het dus je eigen verantwoordelijkheid om je digitale/papieren afschriften te bewaren. Wanneer je alles als .CSV download, moet het vrij eenvoudig zijn om te doorzoeken.
Bovendien geld voor particulieren een bewaarplicht van ik geloof 5 jaar
De belastingdienst heeft mij anders verteld dat er geen officieele bewaarplicht geld voor particulieren. Ze adviseren 5 jaar.
Voor zowel banken als andere ondernemers geldt de zelfde bewaartermijn:
Vraag
Hoe lang moeten (rekening)gegevens bij een bank worden bewaard

Antwoord
Volgens het Burgerlijk Wetboek (Art. 10, boek 2) is de bewaartermijn 7 jaar. DNB stelt geen regels vast met betrekking tot de bewaartermijn van (rekening) gegevens bij banken.
Hoewel arl3 hierboven het er over heeft dat je on-line maar 1,5 jaar kan terugzoeken: Dat is een logisch gevolg van de storage-strategie die de meeste banken volgens. Eerst een tijd op disk bewaren, vervolgens archiveren naar tapen (of micro-film, en wat dies meer zij). Banken moeten de gegevens bewaren, ze zijn niet verplicht het aan jou beschikbaar te stellen.

Voor particulieren wordt de maximale naheffingstermijn van de belastingdienst aangehouden (5 jaar).

Ik vraag me af hoe de overheid zou willen handelen t.a.v. bovenstaande regels. Hoe lang zou de historie moeten zijn die in deze nieuwe "superdatabase" komt? Wat voor wettelijke aanpassingen zijn daar voor nodig?
Die 5 jaar geld alleen onder bepaalde omstandigheden. Indien je verdacht wordt van herhaaldelijke of grote fraude dan kunnen ze opeens 10 jaar terug.
Bij de ABNAMRO is het zo, dat je je gegevens veel verder kunt terugzoeken.. mits je je afschriften digitaal laat bewaren. Dat is wel iets meer gedoe. PDFjes doorzoeken kan gelukkig in een keer in een mapje. Alleen je online afschriften kun je 1,5 jaar terugzoeken. Geen idee waarom voor deze periode is gekozen.
Bij de ING kan ik 5 jaar terug zoeken, heb nog niet gekeken of het nog verder kan.

Edit:

Nee tot 2005 kan ik terug zoeken staat er.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 12 november 2010 14:40]

Gisteren stelde ik hier dat die database overbodig is en vandaag wordt deze geschrapt! Waar kan ik mijn consultantsrekening naar toe sturen ;)
Goede zet van de overheid, beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald.
Overheid schrapt plannen voor 'zoekmachine' bankgegevens
Thumbs up@government. Da's zeldzaam trouwens, dat de Nederlandse overheid een thumbs up krijgt van me.