Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

ARM heeft een nieuwe gpu in de Mali-serie uitgebracht. Qua prestaties zou deze vierde-generatie-gpu vijfmaal beter zijn dan de huidige gpu's en hij zou veel zuiniger zijn. Samsung is de eerste fabrikant met een licentie op de techniek.

De vierde Mali-generatie wordt nog ontwikkeld en een van de gpu's die van de nieuwe Midgard-architectuur van ARM gebruikmaakt is de T604. Hoewel ARM de gpu pas woensdag tijdens de ARM Technology Conference heeft geïntroduceerd, heeft Samsung al laten weten de T604 in licentie te nemen. Latere versies van de gpu met Midgard-architectuur kunnen nog andere specificaties krijgen, maar de gpu's zullen allemaal DirectX11- en OpenGL Es 2.0-ondersteuning krijgen.

De T604-chip maakt gebruik van de Midgard-architectuur. Alle gpu's kunnen met dezelfde driver worden aangestuurd, zodat upgrades voor fabrikanten eenvoudig worden. De gpu zou moeten worden gebruikt in de volgende generatie apparaten, met de opvolger van de Hummingbird-soc. Daar zouden ze het grafische werk voor high-end smartphones, tablets en consumentenelektronica moeten uitvoeren. De gpu is opgebouwd rond vier shader-cores en zou aanzienlijk minder energie verstoken dan de huidige gpu's. De Midgard-gpu's zullen op termijn worden gecombineerd met de Cortex-A15-, ofwel Eagle-cpu's met maximaal vier cores met kloksnelheden tot 2,5GHz.

ARM Mail-T604
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

wie zei ook alweer dat ARM geen concurrentie voor intel was?
offtopic: nooit geweten dat het een Joint-Venture van Apple en Acorn was.
ARM is de grootste bedreiging voor Intel op het mobiele gebied.

Atom is bedoeld om uiteindelijk in een telefoon te passen (maar verbruikt vele te veel in is traag als dikke peop door een trechter...
ARM is te vinden in eigenlijk alle smartphones en vind zijn weg steeds meer naar tablets en zelfs in servers duiken ze zo af en toe al op. De snelheid van deze processoren wordt steeds hoger en komt steeds dichter in de buurt van de Atom chips terwijl het verbruik een flink stuk lager ligt en blijft liggen.

Intel zal waarschijnlijk uiteindelijk een poging ondernemen om ARM in te lijven dan wel om ze met patenten te bevechten maar op dit moment is alles dat ze kunnen doen toekijken hoe ARM steeds een groter deel van een tot voor kort nog amper bestaande markt in handen krijgt.

Wie had er 6 jaar geleden voorspeld dat ARM in tablets terug te vinden zou zijn waar ze niet alleen de 4 processoren leveren maar ook de DirectX11 compatibele GPU. Dat het nooit lang meer kan duren of Microsoft besluit toch maar weer hun OS geschikt te compileren voor de ARM architectuur.
De laatste paar jaar is ARM echt een enorme hoeveelheid sneller en beter geworden en lijkt Intel op dit moment in het geheel geen antwoord te hebben op het mobiele geweld van deze toch relatief kleine speler.

Een van de dingen die ARM heel duidelijk heeft gemaakt is dat een processor architectuur echt gewoon open kan zijn en inzichtelijk voor een ieder, zonder dat het het bedrijf hoeft te schaden en zonder dat de processor in performance hoeft in te leveren.
Sterker nog de performance is er eerder op vooruit gegaan omdat er veel meer bedrijven en dus mensen aan de techniek kunnen werken en dus verbeteringen kunnen voorstellen.
Dit is precies het idee achter open source, hoe meer mensen de mogelijkheid hebben te zien hoe het geheel werkt hoe meer kans je hebt dat er iemand met een goed idee op de proppen komt. Een enkel bedrijf kan het onmogelijk betalen om de beste en slimste mensen in dient te hebben, en zelfs als ze dat geld wel hebben dan nog is het niet ondenkbaar dat een schilder aan komt zetten met een briljant idee voor de optimalisatie van een bepaald proces dat de knappe koppen in de business al jaren ontgaan is. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een andere blik op de zaken en minder beroeps matige beperkingen een oplossing ziet waar de professionals alleen maar obstakels zien.
Er staan toch best wat onwaarheden in je bericht:

Atom traag? Een atom is klok-voor-klok niet veel trager of sneller als een Cortex A9, het verschilt een beetje afhankelijk van wat voor programma/bench je draait.

Intel die ARM inlijft? Intel heeft ooit licenties gehad op ARM, en eigen ARM processoren gemaakt (Xscale), ze zijn er niet zonder reden mee gestopt.


ARM architectuur open? Er is niets opens aan, de instructieset is eigendom van ARM, en hier wordt alleen door ARM aan gewerkt. Daarnaast ontwerpt ARM zelf ARM processors voor de vele instructiesets. Andere bedrijven die met ARM aan de slag willen hebben de keuze om de instructieset te licenseren en hier zelf een processor voor te ontwerpen (zie de Qualcomm Snapdragon), of een processor core zoals de Cortex A8 te licenseren (Apple A4).

Er is dus niets open source aan de instructieset of de processor cores die van ARM te licenseren zijn.

(er zijn wel enkele open-source ARM cores van andere instanties, maar echt geweldig zijn deze niet).


Wat meer ontopic: De Huidige ARM GPU's zijn niet heel erg populair, Qualcomm maakt z'n eigen GPU's, nVidia maakt tegenwoordig ARM processors met hun eigen GPU's, en PowerVR is bij verre de grootste speler. Ik vraag me af of deze GPU het veel beter zal gaan doen op de markt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 november 2010 14:40]

Je hebt gelijk, Intel zal ARM zeer waarschijnlijk niet inlijven. Intel wil heus geen tweede architectuur en instructieset. Daarmee zouden ze hun grootste troef (x86 standaard) neutraliseren.

Ten tweede heeft intel een radicaal andere strategie dan ARM. ARM is succesvol geworden door hun licentie/royalties aanpak in combinatie met het concentreren op het ontwerp. Intel houd alle stappen zelf in handen en doet alleen niet de retail verkoop. Bij overname zouden alle ARM partners (enkele honderden) rechtstreeks concurrent worden van ARM/INTEL. Niet houdbaar. Alle partners die ARM successvol hebben gemaakt en houden zouden reageren door op alternatieven te duiken en ARM zou verdwijnen. Een overname om ARM te sluiten is haast onmogelijk-> zie ten derde.

Ten derde hebben veel partners baad bij het onafhankelijk bestaan van ARM. Meer nog, 90% van alle waarde gecreerd door ARM chips zit in andere bedrijven. Wat ARM vangt is peanuts vergeleken met wat de klanten van ARM vangen voor een consumenten produkt. Een alliantie van oa Apple, ti, thompson, samsung, nvidia, tsmc, ... zou over elk intelbod bieden. Dit heb ik ARM partners zelf horen beweren.

conclusie: overname ondenkbaar.

De ARM core is niet open als in open source maar wat hij bedoelt is dat iedereen het ontwerp van de ARMcores kan inkijken. Je betaald om het te mogen gebruiken in producten.
. Intel houd alle stappen zelf in handen en doet alleen niet de retail verkoop.
Zo op het eerste gezicht wel, maar bij nadere inspectie blijkt dat ze een heleboel bedrijven inschakelen voor hulp van het ontwikkelen van hun SoC's, o.a. NEC hebben ze 'ingehuurd', en in hun SoC's zit ook Ericsson technologie. Simpelweg omdat ze zelf kennelijk de kennis / vaardigheden niet in huis hebben. Ook Intel koopt weleens GPU-ontwerpen in bij Imagination Technologies (de PowevVR-serie is een concurrent van ARM Mali).

Intel kan dus alles zelf doen als ze alleen een CPU willen, maar willen ze een heel systeem ontwerpen, zijn ze daar toch echt te 'klein' voor.
Atom traag? Een atom is klok-voor-klok niet veel trager of sneller als een Cortex A9
Vroeger was de Atom clock voor clock sneller dan een ARM (Cortex A8). Momenteel is de ARM Cortex A9 even snel als de Atom. Met een veel betere performance per mW.
ARM architectuur open? Er is niets opens aan, de instructieset is eigendom van ARM, en hier wordt alleen door ARM aan gewerkt. Daarnaast ontwerpt ARM zelf ARM processors voor de vele instructiesets. Andere bedrijven die met ARM aan de slag willen hebben de keuze om de instructieset te licenseren en hier zelf een processor voor te ontwerpen (zie de Qualcomm Snapdragon), of een processor core zoals de Cortex A8 te licenseren (Apple A4).
De ARM is in ieder geval veel opener dan de x86 processor.

Iedereen die er voor wil betalen mag en kan de ARM in licentie nemen. Dit is bij de x86 helemaal niet het geval.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 11 november 2010 15:35]

Ze hebben die Mali serie in huis gekregen middels overname van het Noorse Falanx.

Die gasten waren, toen ik toentertijd solliciteerde, al bezig met rendering problemen vanuit een compleet andere invalshoek. Gewoon direct al full-screen AA als standaard.
Klopt! Phalanx haalde toen hun eerste successen en ARM lijfde hen in in een poging hun markt te diversifiŽren en om geen conurrentie te krijgen van aanbieders van EN de controle processor EN de grafische processor.

Daar waar ati en nvidia een zo breed mogelijke architectuur opzetten om alle data zo snel mogelijk overal te pompen, heeft phalanx hun bus smal gehouden. Dit levert hen de nodige power efficientie op omdat geheugen en de bus een groot deel van de enrgievraag voor hun nemen. Door kleine tiles te berekenen ipv een grote scne (16*16, was het niet?) hebben ze maar kleine geheugens nodig. De FSAA*4 kwan idd gratis mee, zonder extra processortijd.
Ze maken geen desktop-producten en concurreren op dat gebied dus niet met Intel.
Qua prestaties zou deze vierde-generatie-gpu vijfmaal beter zijn dan de huidige gpu's en hij zou veel zuiniger zijn.
Eerlijk is eerlijk maar ik geloof er geen snars van, ten minste niet als de PowerVR SGX 540 ook onder de huidige GPU's valt.

Die is al goed genoeg voor low-end desktop werk :) Dat x5 is gewoon een mid-end PC kaart en dat met het gebruik van niks? Nee sorry dat laat ik me echt niet wijs maken :P

Maar in marketingtermen is die vast 5x zo snel ;)
Ehrm, ze zeggen zelf niet de huidige GPU's. Van de ARM website:

"The Mali-T604 GPU delivers up to 5x performance improvement over previous Mali graphics processors and is scalable up to 4 cores."

Dus ten opzichte van hun vorige GPU's, niet ten opzichte van de hele markt of zo. Staat een beetje raar in het bericht zo.
Aha dan had die zin die dat aangeeft dus veel duidelijker op tweakers mogen staan, ik kom hier niet om het uiteindelijke artikel te lezen (dan had ik niks op tweakers te zoeken) dus dat heb ik dan ook niet gedaan...

Edit: uiteraard neem ik het jouw niet kwalijk en bedank ik je (alsnog) voor de verheldering die je brengt/bracht :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 november 2010 15:27]

Jammer dat het zo moeilijk is benchmarks te vinden van PowerVR vs. Mali. Als ze er al zijn, moet je er vaak duizenden euro's voor betalen.
WOW!
5x betere performance,
directX 11!!!!!
en dat ICM 4 core tot 2,5 ghz cpu's...
dit gaat echt belachelijk hard,

als dit zo doorgtaag haalt over een paar ARM X86 in qua processing power,
en die GPU gaat ook hard, als ik zie wat epic al uit de iphone haalt, (of carmack btw)
dan moet dit echt gestoorde performance op gaan leveren.
arm had al chips die sneller waren dan Atoms, met minder verbruik.
maar als ze dit kunnen maken in de zelfde thermal enveloppe...
dan kan intel er nog wel eens problemen mee gaan krijgen,
erg indrukwekkend!

[Reactie gewijzigd door freaq op 11 november 2010 11:49]

Je mag dit niet vergelijken met huidige CPUs. Tegen de tijd dat deze chip uit is is Intel al bij Haswell aangekomen op 22nm. Reken maar op 8 cores minimaal met zwaar verbeterde performance ten opzichte van nu. ARM doet het prima, maar reken maar niet dat ze ooit in de buurt komen van Intel.
qua stroomverbruik kan intel nu al niet concurreren met ARM, en productie procedť veranderen kan met elke chip.
deze chip kan door iedereen worden aangepast en geproduceerd worden, intel chips zijn en blijven van intel.

ik durf wel te wedden dat over 5 tot 10 jaar iedereen een desktop PC met een ARM CPU heeft, de volgende versie van Windows draait er namelijk ook op (waarom denk je dat Microsoft een ARM licentie heeft genomen?)
Je hoeft geen licentie op ARM te hebben om er een OS voor te maken, alleen als je zelf processors wilt produceren.
ik denk ook dat Microsoft die richting op gaat, op de lange duur zit het geld hem niet meer in software.
Microsoft heeft tegenwoordig meer projectjes dan alleen de desktop - WM, Zune, Xbox, etc. Daar verwacht je de ARM een stuk eerder.
Waarom niet ? Zelfde als amd, het kan maar je moet wel precies goed doen!
Intel is niet heilig hoor ;) ze zijn goed hebben veel geld, maar zie niet in waarom,
je geen beter product kunt maken! Het kost alleen tijd, en een juiste planning!
Probleem van Intel is dat ze - net als Apple - gericht zijn op het verkopen van producten met een hoge winstmarge.

Echter, in de huidige economische conjunctuur schreeuwt de markt om goedkopere processoren, en die kan / wil Intel niet leveren. De Atom was ook 'tegen wil en dank'. Er zijn 'geruchten' dat Intel expres niet 100% haar best heeft gedaan om de Atom zo goed mogelijk te maken, om te voorkomen dat lage-marge Atom's de kaas van het brood van de hoge-marges iCore's zou eten.

Tevens: Leuk, zo'n Haswell 8-core gebeuren, maar als de meeste mensen alleen willen browsen en filmpjes kijken is er niet zo'n grote markt voor. Intel levert voor de high-end desktop en servermarkt, ARM zal leveren aan hen die leveren aan de low-end desktop / servermarkt, en als het economisch slecht blijft gaan en de trend in het versimpelen van interfaces doorgaat, heeft Intel een financiŽel probleem.
Wat moet ik me voorstellen? De oude GPU was geschikt voor 2x HD-content streamen; De nieuwe dus voor 2x 3D content? of voor 8 - 10 afzonderlijke HD-streams (TV-zenders) verdelen door mijn huis?
Samsung kan zo zijn consumentenapparaten veel meer features geven lijkt me toe.

[Reactie gewijzigd door beascob op 11 november 2010 12:22]

Filmpjes doen het denk ik altijd beter. Dus hier wat de concurrent van de Mali kan.

Te zien is: 1080p weergave op extern HD screen, tegelijk nog tweede schermpje, en tegelijk nog derde schermpje met een roterende kubus waarop 6 verschillende VGA-streams tegelijk
'geprojecteerd' worden dmv. compositing).

ed: @5:09 -- We kunnen nu drie schermen aansturen ipv twee!

Waarom je het zou willen is mij overigens ook een raadsel, maar het ziet er zeker leuk uit.

[Reactie gewijzigd door kidde op 11 november 2010 22:04]

Met directx11 ondersteuning zouden deze eigenlijk ook ideaal zijn voor Windows Phone 7?
Dan moet Microsoft eerst toestemming geven, want hardwarefabrikanten bepalen niet welke hardware ze mogen gebruiken maar Microsoft. Ik verwacht daarom eerder Android toestellen met deze ARM.
Het is sowieso beter dan een iphone 4. De galaxy S en milestone 2 hebben al betere gpu's aanboord dus Iphone is niet het beste qua graphics. Het komt door de native code dat een iphone zo genaamd betere graphics kan produceren. Android is qua software nog niet op het leven van apple als het neer komt op games. Qua Hardware zijn ze al veel verder. Kijk maar naar de moto droid 2 global met een 1.2 ghz cpu enz.
De galaxy S en milestone 2 hebben al betere gpu's aanboord dus Iphone is niet het beste qua graphics.
Misschien niet qua processing power, maar wel qua 'graphics' die daadwerkelijk in een spel zitten, met spellen van de unreal 3 engine.
Precies wat hij zegt dus... Maar ik gok dan ook dat je gestopt ben met lezen na het gequote zinnetje!

http://news.softpedia.com...s-to-Android-156620.shtml
Ik zie daar toch duidelijk staan dat het al op Android draait :) Denk je nou echt dat z'n grote developer z'n enorm platform wat nog kan ontwijken :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 november 2010 16:11]

Zouden deze GPU's ook in staat zijn om OpenCL-code uit te voeren? Dat zou m.i. een mooie ontwikkeling zijn om nieuwe compressietechnieken ook op het mobiele platform te versnellen (en dus bruikbaar te maken). Denk aan WebM, Theora, Vorbis...
dit is natuurlijk erg goed nieuws. ben benieuwd of het dan ook betere graphics dan een iphone4 kan realiseren.
Zo geweldig is de iPhone4 niet qua hardware. Er zit nog steeds dezelfde gpu als in de 3GS.
de PowerVR SGX 535 is exact dezelfde gpu als intel GMA 500 & GMA 600 die in desktops zit en DX10.1 en OpenGL2 ondersteunt.
http://en.wikipedia.org/wiki/PowerVR#Series5_.28SGX.29
de Samsung galaxy S maakt gebruik van dezelfde chipset als de iPhone 4 (want Samsung produceert hem voor Apple)

[Reactie gewijzigd door stewie op 11 november 2010 13:02]

De SGS heeft een PowerVR SGX540 aan boord, ongeveer 3x zo snel als de 535 ;) enige overeenkomst van de SoC is de CPU, de rest van de SoC is door beiden anders ingevuld...

De CPU die beide dus hebben is zeer waarschijnlijk hetzelfde (de S5PC110A01), de rest niet!
dit weet ik wel zeker Apple heeft hun core op de oudere ontwerpen van ARM gebaseerd. dus deze is zeker sneller.
Zelfs voor netbooks is deze processor interessant alleen is het jammer dat windows geen arm processors ondersteund.

Dan ben je noodgedwongen om Linux te installeren dat wel de Arm processor ondersteund.

Hopelijk gaat ook Mircosoft eens inzien dat de Arm processor een steeds groter markt aan deel in neemt en het dus interessant word om ook de arm processor te gaan ondersteunen in hun OS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True