Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

De Folio 100-tablet en AC100-smartbook van Toshiba komen eind oktober of begin november in de Benelux op de markt voor 399 euro. Beide systemen draaien Android 2.2; de smartbook krijgt standaard 3g, maar de tablet in eerste instantie niet.

De Folio 100 heeft een capacitief 10,1"-scherm met een resolutie van 1024x600 pixels en ondersteuning voor multitouch. De cpu is de Tegra 250 van Nvidia, die is gebaseerd op de Cortex-A9 arm-architectuur en een kloksnelheid van maximaal 1GHz en ondersteuning voor de weergave van 1080p-video heeft.

De tablet ondersteunt bluetooth 2.1+edr en wifi-n, maar bij de versie die Toshiba eerst gaat introduceren ontbreekt 3g. Wat interfaces betreft is er een mini-hdmi- en usb 2.0-poort en met deze laatste is de Folio als client en als hub in te zetten. Ook is er een lezer voor sd- en mmc-geheugenkaarten en een 1,3-megapixelcamera. De dikte van het apparaat is 14mm en het gewicht ligt op 760gram.

Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100 Toshiba Folio 100

De AC100 is een zogenoemde smartbook: een laptop die kleiner en platter is dan een netbook en met een ARM-chip is uitgerust. In het geval van de AC100 is dat eveneens de Tegra 250 en ook heeft het model een 10,1"-scherm met een resolutie van 1024x600 pixels, dat echter niet aanraakgevoelig is. Een ssd van 8GB zorgt voor wat opslag, maar opslag zal vooral via internet moeten verlopen. Daarom wordt de smartbook met een 3g-module voor mobiel internet geleverd. Daarnaast is er ondersteuning voor bluetooth 2.1+edr en wifi-n. De hoeveelheid werkgeheugen is 512MB en dit is van het type ddr2. De smartbook is 21mm dik, weegt 870 gram en gaat 399 euro kosten.

Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100

Beide systemen worden in Nederland en België met Android 2.2 geleverd, zo maakte Toshiba Nederland tijdens een persevenement in Breda bekend. De Folio komt eind oktober, begin november beschikbaar voor 399 euro. Een 3g-versie volgt begin volgend jaar voor waarschijnlijk 499 euro. De fabrikant komt eind deze maand met een docking cradle voor de tablet, zodat deze als fotoframe dienst kan doen, opgeladen kan worden en over een additionele hdmi-aansluiting en drie extra usb 2.0-poorten kan beschikken. De cradle zal 69 euro gaan kosten. Ook komt er een leren cover voor 39 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

http://www.engadget.com/2...oshiba-folio-100-preview/

Dat zijn toch geen goede eerste impressies helaas ;(

- slechte kwaliteit LCD
- bouwkwaliteit is niet al te best (al hoewel niet final)
- geen Android Market place (alleen Toshiba market place)

[Reactie gewijzigd door alwinus op 14 oktober 2010 20:51]

Hmmm, dat is dan weer echt jammer zeg...

Het gaat me steeds meer verbazen hoe het toch mogelijk is dat andere fabrikanten het maar niet lukt om in de buurt van de kwaliteit te komen van de gedoodverfde leider. Ook de levensduur van de accu's vallen ALTIJD tegen.

Blijkbaar heeft (mag ik de naam nog een keer noemen?) Apple :X hiermee toch echt een product met een scherpe prijs in de markt gezet!
Dat klopt. In het begin viel iedereen over de prijs, maar nu blijkt die realistisch te zijn. Alles wat goedkoper is, is of troep, of, zoals deze, niet zo degelijk. Alles wat goed is, zoals de Galaxy Tab, is duurder dan de iPad.

Dat verbaast me en ik vind het jammer, ik had graag serieuze concurrenten voor Apple gezien! Dat stimuleert innovatie en verlaagt uiteindelijk de prijs.
- geen Android Market place (alleen Toshiba market place)
Zolang je er losse installers op kunt installeren maakt me dat niks uit,
De lcd is wel jammer inderdaad, maar daarentegen heb je hem bijna altijd recht voor je.
Ik gebruik de ipad nooit echt in een schuine hoek.

As for geen market place, gewoon dat ding rooten en custom rom plaatsen als de software niet voldoende is zou ik zeggen.
Een tablet is juist om met een aantal mensen te delen, bijvoorbeeld foto's te bekijken of met z'n 2en een filmpje.
Dan is dat dus wel belangrijk...
Als je in je eentje bezig bent, is een kleine laptop ook goed bruikbaar.
Juist met meerdere mensen levert de 'het is alleen maar een scherm' formfactor extra voordelen.
Ik gebruik mijn iPad meer samen dan alleen...
Hehe eindelijk iemand die het aandurft een iPad concurrent op de markt te zetten.
Vindt het apparaatje erg veel potentie hebben.

Het heeft iig wel alles wat de ipad ontbreekt.

USB, HDMI, verwisselbare batterij.
Opensource ;)

Over het netbookje, ik vraag me af met welk OS het uitgerust gaat worden? Want 512Mb is wat aan de erg krappe kant om Windows Vista of Windows 7 op te draaien.

En ik vraag me af of ze er Windows XP op gaan zetten.

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 14 oktober 2010 19:52]

Beide apparaatjes draaien op een ARM-CPU. Voordeel is dat die dingen ultrazuinig zijn (waardoor ook geen actieve koeling nodig is) en eigenlijk lekker snel, nadeel is dat je er geen Windows op kan zetten. Maar dan nog, nadeel, Ubuntu en Android zijn toch ook leuk?
XP draait niet op een ARM cpu (of het moet geport worden).
Waarom zou je 600 jaar oude rommel gebruiken voor zoiets? XP was leuk, maar komop zeg.
Omdat windows 7 te bloated is. De functionaliteit van XP is voldoende voor zo'n ding, het is zelfs voor de meeste grote computers nog voldoende.
Omdat het werkt??
Ik heb beta getest voor Vista en Win7, maar mijn main PC (nee, geen gamer) draait nog steeds XP en alles doet het gewoon prima.
Idd. dit ziet er eindelijk veelbelovend uit. Nu hopen dat 'ie ook ECHT goed afgewerkt is.

Wat ik wel jammer vind is dat de batterij het slechts TOT 7 uur uithoudt (volgens Toshiba), maak daar dan maar 5,5-6 uur (65% web browsing, 10% video playback, 25% standby) van en dat 'ie toch weer 80 gram zwaarder is dan een iPad.

80 gram? hoor ik jullie denken. Ja, 80 gram en dat is veel. Een iPad is namelijk al behoorlijk zwaar als je deze comfortabel lang wil vasthouden (ja ik heb er 1).

De accu kan je dan wel verwisselen, maar dan boet je weer in aan portabiliteit (en waar laadt je de accu op?). Plus dat het weer extra knaken kost.

Maarrrr, al met al vind ik dit er positief uit gaan zien. Nu nog in het echt zien en vasthouden en mee werken.

Info komt van Crunchgear.

edit: even wat info toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door MichaelB74 op 14 oktober 2010 21:01]

Mwoa, bekijk dit ook eens en tel daar dus 80 gram zwaarder, 7 uur ipv 10-12 uur accuduur, etc. bij op en het is wat mij betreft nog steeds geen concurrent.
Ik begrijp niet waarom ze android 2.2 op een netbook zetten, vooral als je geen touchscreen hebt. Dat is toch wel vereist voor android imo. Ik denk zelf dan, waarom geen licht OS zoals ubuntu?

De tablet ben ik wel enthousiast over; deze ziet eruit alsof deze een goede concurrent kan worden van de iPad aangezien deze 100 euro goedkoper is maar wel vergelijkbaar.
Jammer dat die tablet zo'n enorme rand om het scherm heeft, dat is toch niet meer van deze tijd mensen.

En dat 3G uitstelgedrag en dan 100 euro meer vragen zijn een beetje Apple fratsen, dan hoeft het van mij al niet meer.
Ga maar eens naar de mediamarkt en probeer een Ipad uit, die randen komen goed van pas om de boel vast te houden.
Een tablet zonder rand is als een pan zonder steel!
Android gaat prima zonder touchscreen hoor... probeer maar eens de emulator die je gebruikt om android apps te testen..

Gaat allemaal prima met muis en toetsenbord :)
Ik heb Android-x86 draaien op mijn Asus EeePC 701 (7" scherm, 4GB nand) en dat gaat prima hoor :)
Kan iemand mij uitleggen hoe dat met android tabs zit, kan ik een film (even daarbuiten gelaten of hij het ondersteunt) simpelweg op de tablet zetten en afspelen of is dit niet toegestaan zoals op de iPad?
Hoezo niet toegestaan op de iPad??? Je hebt VLC voor iOS, dus kun je van alles afspelen.
Alsof je daar vrolijk van wordt dat alles door software wordt gedaan ipv door de hardware die er voor gemaakt is :D
of is dit niet toegestaan zoals op de iPad?
:?
Ik doe niet anders op de iPad dan films (series eigenlijk) erop kijken.

Maar aangezien het artikel zegt dat 1080p afspelen geen probleem is, lijkt het me wel mogelijk.
ja android werkt in dat principe het zelfde als een windows systeem.
400 euro voor een "net niet netbook" vind ik persoonlijk iets te duur. Voor 100 euro minder heb je een even grote (maar welliswaar iets dikkere) netbook met hdd (dus niet afhankelijk van internet/netwerk voor opslag), en MS Windows (mensen willen nu eenmaal een vertrouwd OS waar ze alles op kunnen installeren wat ze willen).
dan moet je de archos 101 bekijken. Helaas wel alleen 720P en geen tegra. Maar wel 299. Trouwens gaat toshiba deze upgraden naar gingerbread?

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 14 oktober 2010 20:22]

de archos 101 heeft een cortex a8 1 Ghz. Net als een Samsung Galaxy Tab, maar is wel veel goedkoper (Waarschijnlijk 300 tot 349 irl).
Denk dat het even afwachten is, als het dezelfde SoC is als in de SGS en SGT dan kan die zeker 1080p aan, de vraag is of Archos je dat laat gebruiken ;)
Hoeveel inch is de Folio 100-tablet? er staat wel de resolutie, maar geen afmeting?
De Smartbook is 10,1", is dat die tablet ook?

[Reactie gewijzigd door kj.web op 14 oktober 2010 19:13]

ook 10,1 je kan ook zelf zoeken op google type je Folio 100-tablet en dan het tweede resultaat staat het al
dus nieuwsberichten zijn ervoor om alles na te moeten googlen? handig :{
staat trouwens
In het geval van de AC100 is dat eveneens de Tegra 250 en ook heeft het model een 10,1"-scherm met een resolutie van 1024x600 pixels
hieruit kun je opmaken dat de tablet dat ook heeft
In de gemiddelde ronkende marketing teksten staan vaak vergelijkbare termen, waar je dan van alles uit denkt te kunnen opmaken, maar wat dan later net iets anders blijkt te zijn...
Nee ik vindt het ook vooral ontbrekende informatie, zeker in het licht van de diagonaal/resolutie 'wedloop' waarin tablets zich momenteel begeven.
Weer zo'n lage resolutie. Niet echt mooi voor iets wat je weer van relatief dichtbij bekijkt. Ipad vind ik daardoor ook niet prettig.
Denk niet dat er snel een tablet naar jouw wensen uit komt... Enige optie als je zo veel mogelijk pixels per inch wilt is volgens mij een Samsung galaxy tab... Gelijke resolutie als de tablet van tochiba op een 3 inch kleiner scherm. Scherper maar wel kleiner dus!
Maak er 1280x720 van op een tablet en ik ben tevreden. Zeker op 10.1" moet dat wel lukken. Mijn huidige notebook heeft dat op 12" en dat lijkt mij voor een notebook goed, voor een tablet iets te laag.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 15 oktober 2010 14:36]

Nee nieuwsberichten zijn ervoor om alle specificaties van alle nieuwe apparatuur tot in detail te bespreken :|
Als er een bron van het persbericht wordt gegeven is het in ieder geval makkelijk na te kijken.
Scherm grootte lijkt me toch wel vrij essentieel.
Waarom? Alles wat mobiel is levert op schermgrootte in, dat weet je al van tevoren. Je weet ook dat het nooit optimaal zal zijn.
Ik vind dat -Markster- wel een punt heeft. Schermgrootte is wel een belangrijk eigenschap bij een tablet, en dat het beter in dit nieuwsbericht vermeld had kunnen worden.

Ontopic:
Maar 870 gram! Dat is erg weinig. Overigens zou het denk ik geen ventilator nodig hebben omdat het een ARM chip bevat. Die genereren maar weinig hitte.
Naja kwa prijs is deze EEN STUK beter geprijst dan de Galaxy S tab.. maar ik verwacht dat ie tegen die tijd ongeveer even duur is!
Er zijn tablets van 5 tot 12 inch, en dat zijn ongeveer 3 totaal verschillende markten. Wel zo handig om te weten om wat voor iets het hier gaat.
Beetje kromme reactie vind ik. Al de rest staat er toch in detail in het artikel?

[ontopic]
De tablet ziet er mooi afgewerkt uit. Als dit apparaat goede reviews krijgt, zal ik 't zeker overwegen om aan te schaffen.
Nee daar zijn de koppen niet voor, maar wel de tekst eronder.. daar staat namelijk:

"De Folio 100 heeft een capacitief 10,1"-scherm"
Nu staat dat er idd, heel goed. Eerst echter nog niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 oktober 2010 00:59]

Lekker belangrijk dat 3G mist. Je kan met zo'n ding ook vast wel tetheren. Ze hebben immers beide bluetooth. Ze verwachten toch niet dat ik een tweede simkaart ga aanschaffen voor die anderhalve keer dat ik geen wifi-toegang ergens heb?

Jammer trouwens dat er geen BT3.0 in zit die tablet. Er zijn ook al Eee PC's die dat hebben. En die camera, die zit neem ik aan aan de voorkant? (edit) plaatje zegt ja (/edit) 1,3MP is prima voor videobellen, maar niet echt genoeg om een foto te schieten. Zelfs voor HD-video opnames is het krap (als je nog wat digitale bewegingscorrectie wil kunnen uitvoeren).

Dat SD-slot, is dat SDXC? Of misschien een SDHC-slot dat forwards-compatible is met 64GB kaartjes? Hoeveel geheugen heeft die tablet eigenlijk? En hoe groot is de kans op een upgrade naar Android 3.0?

En die 1080p video's die je ermee kan afspelen... Zijn dat gewoon matroska's? Of is het eoa speciaal formaat? En welke audiocodecs snapt ie dan?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 oktober 2010 20:14]

En die 1080p video's die je ermee kan afspelen... Zijn dat gewoon matroska's? Of is het eoa speciaal formaat? En welke audiocodecs snapt ie dan?
Isn't there an app for that? :) Onder Symbian draai ik CorePlayer maar die zie ik niet verder ontwikkeld worden (ze beloofden eind vorig jaar al 2.0 en die is er nog niet) en ik zie ook nog geen Android versie,
Probleem is dat dat soort 3rd party apps vaak slecht integreren met het OS. Ik wil zo'n alternatieve player dan als standaardplayer kunnen gebruiken voor alle video.
Het scherm glimt wel HEEL erg op die foto's zeg. Verder ben ik wel erg benieuwd of dit gaat aanslaan. Op zich op papier ziet het er prima uit.
de foto's zijn nep, als je een foto van zo een scherm zou maken ziet het er altijd veel doffer uit.
Maar op elke tablet zit een glasplaat dus weer spiegeling heb je altijd, al zal je daar niet veel last van hebben denk ik, hooguit buiten.
Ah. Als je dan een photoshop maakt, haal die glans dan juist WEG in plaats van toevoegen ;)
Eindelijk,
kunnen nu de prijzen van de rest snel omlaag.
Galaxy tab volgt.
waarom zouden de prijzen nu omlaag gaan van de galaxy tab (ipad)het is nu dat thosiba ze goedkoop kan aanbieden maar dat kan samsung apple nog niet gelijk
en de prijs zal ook nog wel wat stijgen als 3g er op komt
Voor het einde van het jaar is de Notion Ink Adam ook aangekondigd. Deze heeft ook de nVidia Tegra chips, 3G en zelfs een Pixel QI scherm voor $498,-
Eenzelfde specificatie als de Toshiba (geen 3G, geen Pixel QI) is $399,-
Met invoerrechten/BTW etc. kan je doorgaans het dollarteken vervangen door een euroteken.
edit: zelfde specificatie

[Reactie gewijzigd door Ursus Grumpious op 14 oktober 2010 20:06]

Met invoerrechten/BTW etc. kan je doorgaans het dollarteken vervangen door een euroteken.
Het is helaas waar dat je doorgaans het dollarteken kan vervangen door een Euroteken. Het is echter onzin om te stellen dat dit aan de invoerrechten/BTW ligt.

1 EURO = 1.4 US$
Invoerrechten bij meenemen uit het buitenland: 0 Euro (onder grens voor souveniers) en voor bedrijven is het verschil tussen de EU en VS nihil (made in Azie dus ook invoerrechten in de VS)

Dan is het dus $400 *1,19 /1,4 = Euro 340,- Nemen we wat marge voor vertaalwerk voor de Nederlandse handleiding praat je over een prijs van 350,-. Alles hoger is gewoon extra winst. Sommige bedrijven zijn daar nogal goed in (bv Apple) Anderen (bv Logitech) hanteren logischer verhoudingen.

Mocht je niet wakker liggen van een 12,5% hogere prijs bedenk dan dat de marge op veel electronica minder dan 10% is. Een 12,5% hogere prijs is dus effectief een winstverdubbelaar.
Tegra is ook niet meer heel nieuw hoor..
Met invoerrechten/BTW etc.
dan juist niet, dan mis je nog steeds 15% verschil oid
Holy moly, HDMI en 1080p weergave. Da's een leuke HTPC ook nog dan.