Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Volgens Digitimes is Toshiba van plan om tijdens de Consumer Electronics Show van volgend jaar januari drie tablets wereldkundig te maken. Hiervoor maakt de fabrikant gebruik van de besturingssystemen Chrome OS, Android en Windows 7.

Vervolgens moet elk van de tablets nog in het eerste kwartaal van 2011 in de winkels liggen, al is nog niet bekend waar de apparaten als eerste worden uitgebracht. Over prijzen is evenmin al iets bekend. Twee van de drie tablets krijgen een 10,1"-scherm, terwijl het derde model een 11,6"-scherm krijgt. Welke besturingssystemen er bij de verschillende schermgroottes horen, maakte Digitimes niet bekend. Toshiba heeft de productie van de tablets uitbesteed aan drie bedrijven: Quanta Computer, Compal Electronics en Pegatron Technology. Verdere specificaties, zoals de gebruikte processors, zijn nog onbekend.

Verder wil de fabrikant tablets gaan uitbrengen die een schermdiagonaal van 7" hebben. Deze apparaten worden geproduceerd door Toshiba's telefoonafdeling, wat doet vermoeden dat het hier om tablets met smartphone-eigenschappen gaat.

Naast het bericht over tablets gaat er eveneens een gerucht dat Toshiba op de CES producten voor Google TV zal tonen. Eerder begon het bedrijf al met de uitlevering van zijn Android 2.2-tablet Folio 100, maar de resultaten hiervan vielen tegen. Een Britse retailketen stopte zelfs met de verkoop van de tablet nadat bleek dat veel gebruikers de Folio 100 terugbrachten wegens tegenvallende prestaties, het ontbreken van de Android Market en de slechte kijkhoek van het scherm.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Als je drie verschillende OS'en uitbrengt, in verschillende maten, van verschillende bouwers, dan klinkt dat voor mij alsof je geen duidelijke visie hebt, en dus maar gewoon gaat proberen. Kijken wat er misschien aanslaat.
Of dat je gewoon slim bent om alle markten te bedienen? Waarom mensen overhalen om Android te gebruiken als je ze ook gewoon WP7 aan kan bieden of andersom... Voor ieder wat wils :D

Het is echt niet zo dat ze niet weten wat ze moeten doen, dat klinkt mij als onzin in de oren iig ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 december 2010 09:58]

Je gaat als fabrikant niet succesvol zijn door maar zoveel mogelijk apparaten in zoveel mogelijk markten te dumpen. Je gaat mogelijk wel succesvol zijn door te zorgen dat je in 1 van die markten tot de top behoort qua gebruiksvriendelijkheid, gemak en hardware-kwaliteit.

Het probleem is dat pc-fabrikanten gewend zijn om middelmatige apparatuur te produceren die eigenlijk precies hetzelfde is als die van de concurrent. Zo is het in pc-land al 10, 20 jaar. Is een pc van HP anders dan die van Toshiba? Nee. Ze zijn compleet uitwisselbaar.

Voor pc's werkt dit misschien (hoewel het ertoe geleid heeft dat fabrikanten nauwelijks winst maken op die dingen, wat weer zijn weerslag heeft op de innovatie - die is immers nul. Het is een vicieuze cirkel van stilstand).

Voor laptops geldt het in wat mindere mate: daar zie je dat de hardware (*) in elk geval wl uitmaakt voor de beslissing van de consument. En je ziet dus ook meteen dat er wl fabrikanten zijn die zich daarop onderscheiden. En ook dat die fabrikanten (Apple, Sony zijn volgens mij de belangrijkste) door dat onderscheid wl een gezonde winst kunnen maken op het spul.

Op tablet-gebied is dit volgens mij nog veel sterker. Daar is geen defacto-standaard (op de pc: Windows) voor de software. n hardware is super belangrijk omdat het om draagbaarheid gaat. Dus: je kunt je als fabrikant hier wl onderscheiden door goede hardware n software te bouwen. Het kan je product maken of breken.

Kortom: hoe minder 'commodity' het product is en hoe meer men zich kan onderscheiden qua gebruikservaring, hoe belangrijker het is dat je als fabrikant een standpunt inneemt. Maak een keuze, voer die heel goed uit en dan heb je een mogelijk succesproduct.

Dus niet: maak geen keuzes, produceer wat iedereen produceert en hoop er maar het beste van.

(*) Met hardware bedoel ik hier: het complete apparaat. Dus niet alleen welke processor en andere specs heeft het ding.

[Reactie gewijzigd door mddd op 8 december 2010 11:04]

Een goed analyse, daarom denk ik dat Apple voorlopig niet veel te vrezen heeft(omdat die andere bedrijven inderdaad iets gaan produceren wat er al is en hope for the best..), Apple heeft precies door wat een gebruiker wil. Ik heb nog geen I-pad maar als er geen fatsoenlijk alternatief voor de I-pad komt dan koop ik zeker een 2e generatie I-pad.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 8 december 2010 12:25]

Je hebt aardig gelijk hoor, zo had ik het ook niet helemaal bekeken maar hier ben ik het niet mee eens:
Voor pc's werkt dit misschien (hoewel het ertoe geleid heeft dat fabrikanten nauwelijks winst maken op die dingen, wat weer zijn weerslag heeft op de innovatie - die is immers nul. Het is een vicieuze cirkel van stilstand).
Vanuit HP/Dell /enz misschien niet maar AMD/Nvidia/ATI en de andere fabrikanten die de daadwerkelijke hardware maken staan echt NIET stil, snelheden en capaciteit verdubbelen niet voor niks ongeveer jaarlijks ;)

De stikkerplakkers (oke ze doen iets meer dan dat!) zoasl HP/Dell verdienen niet veel PER PC, maar die leveren dan ook in volume waardoor dat weer zeer rendabel kan zijn.

Ik bedoel een supermarkt heeft volgens mij nog lagere marges, maar door het volume boeit dat eigenlijk niet!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 december 2010 14:21]

Heb je gelijk in, echter merk ik vaak dat fabrikanten daardoor geen focus hebben op een bepaald product. De upgrades voor nieuwe modellen tablets buitelen in 1 jaar dan over elkaar heen (net als met mobieltjes) en consumenten weten niet meer wat te kiezen. Dat op zich is dan nog niet eens zo erg, maar vaak zie je dan dat de support erg mager is en nu met zoveel OS-en tegelijk, dat men ieder OS afzonderlijk een beetje half af maakt. Dat valt wellicht mee hoor, maar m'n ervaring is vaak anders.
LG maakt toch ook mobieltjes met android en wp7 met verschillende schermgrootte?
Er is vast wel een groep die windows wilt omdat je programmas kan installeren die je niet bij android heb.
2010 was het jaar van de iPad, en 2011 wordt het jaar van de vele, vele concurrerende tablets. Op de CES 2011 zullen denk ik diverse tablets wereldkundig gemaakt worden die binnen enkele maanden in de winkels liggen.
Toch benieuwd hoe de concurrentie in 2011 over elkaar heen zal buitelen. Ik heb zo'n vermoeden dat het net als bij de iPod gaat. iPod vs de rest. iPad vs de rest. Ook al komen er betere en goedkopere alternatieven op de markt, de consument kiest voor de gevestigde naam die zich inmiddels ruimschoots bewezen heeft als succesnummer.
De tijd zal het leren natuurliijk, maar dat de iPad ook in 2011 marktleider zal blijven staat voor mij wel vast.
Naja de iPod is toch wel een tijdje vrij uniek geweest, er is bijna geen andere mp3-speler met die functionaliteit, het is tenslotte de simloze iPhone...

Bij de iPad is dat toch anders dat zijn vergelijkbare producten!

edit:
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest, ik doel op de iPod Touch, denk daar automatisch aan bij iPod dus sorry daarvoor!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 december 2010 14:16]

Nee hoor, ipod was iets heel generiek, is het nog steeds . Ipod was trouwens ver van een succes in het begin dus de vergelijking gaat helemaal niet op.
CES 2011 zullen denk ik diverse tablets wereldkundig gemaakt worden die binnen enkele maanden in de winkels liggen
Gaat dat net zo zijn zoals op de CES 2010 gebeurd is? Allerlei aankondigingen, geen daadwerkelijke tablets in de winkels?
Ben benieuwd. Ook enigzins of het gunstig is qua prijs. De tablet markt groeit de laatste tijd hard, maar eigenlijk komt er niet veel "nieuws" bij. Het lijkt er bijna op dat de meeste het "wiel opnieuw uitvinden".

Al ben ik benieuwd naar t win7 tablet :Y)
Ik niet... slates met Windows zijn er al voldoende op de markt, geweest ook. En telkens valt het tegen. W7 is niet gemaakt om op slates te gebruiken. Indien MS zich zou gaan focussen op een Windows mobile TABLET edition of zo, dan kan je wel iets verwachten maar anders? neen laat maar zo.
Ik vraag me af hoe het werken is met een extreem hoge dpi
Out of the box werkt het idd voor geen meter :P
Tuurlijk jochie.... Hoeveel heb jij persoonlijk met slates gewerkt? Laat me raden... Nog nooit!

Ik gebruik het dagelijks, en kan je vertellen dat Vista en W7 perfect werken met slates. Je moet niet zo makkelijk wat ongeinformeerd geschreew op internet napraten.
Zeg jij ... ik heb misschien meer ervaring met die apparaten en alle verticale markten die er hun oplossingen op bouwen dan jij er ooit op zult werken.

Windows is geen 'slate' by design OS, maar hebben ze windows aangepast aan de interface, bij MS durven ze dat tenminste ook zelf duidelijk maken. Wat niet wil zeggen dat hun OS er niet op draait.

Enige plaats waar een slate zich nuttig maakt is als je een pen gaat gebruiken in meetings en wat andere van hun mini applicaties. Voor de rest zijn de applicaties voor 90% custom build. En dat er mensen zijn die met alles kunnen werken heb ik door.

Och ja en het is niet omdat je een half jaartje ouder bent dat je maar effe 'op het internet' moet gaan kleineren.
Ik ben ook niet echt benieuwd naar die win7 tablet
Want mijn baas heeft er een en win en win7 maakt het alleen maar trager omdat het een te groot OS is voor die lage prestatie's, win7 is gewoon nog niet tablet-Ready

ik wacht zelf liever ff op de notion ink adam (denk dat die wel goed gaat worden)
Ik denk niet dat een Chrome OS notebook in het eerste kwartaal beschikbaar zal zijn. Google heeft gisteren aangekondigd dat de eeste notebooks medio volgend jaar te koop zullen zijn.
Precies. Deze mededeling was al verouderd voor dat hij op de FP verschenen is.
Chrome OS wordt bovendien gepresenteerd als een toestenbord bediend product en niet als een tablet OS.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 8 december 2010 09:33]

Ik weet niet wat ik van die Android tablet moet gaan verwachten, ze mogen een hoop veranderen om de Folio te verbeteren. Ik denk toch dat de fabrikanten die nu ook al telefoons met Android maakte wel een stap voor hebben, kijk bijvoorbeeld maar naar Samsung met de Galaxy Tab.
Hmm...waarom nu 3 verschillende OS'en op drie verschillende tablets...inderdaad een beetje kijken wat aanslaat. Maar ik ben benieuwd naar de specs en de prijzen!
Wedden op 3 paarden, is een zinvolle strategie toch? Ze geloven in tablets maar weten niet precies wat de markt zoekt.
Zelf zou ik graag een tablet van 15 inch zien, in de verhouding van een A4. Dan zou je er perfect PDF's op kunnen lezen. Veel van mijn informatie bevindt zich in PDF-bestanden tegenwoordig, en het is niet altijd even prettig om dat te moeten lezen op een breedbeeldscherm op een notebook.
Tablets zijn nog wat duur...
Ik ben benieuwd. Die Folio 100 vind ik qua prijs/kwaliteit gewoon te duur.
Altijd goed om je niet blind te staren op een OS, kijk maar wat HTC met zijn smartphones doet ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True