Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Toshiba heeft zijn AC100-smartbook geďntroduceerd. Het apparaat heeft als kloppend hart de Tegra 2-soc van Nvidia en draait op Android 2.1. Dankzij de zuinige hardware zou de smartbook bij constante belasting acht uur mee moeten gaan.

De Tegra 250-chip heeft twee Cortex A9-kernen en draait op een kloksnelheid van 1GHz. In de kleine behuizing, die 819 gram weegt, wordt de chip bijgestaan door 512MB ddr2-geheugen en 8GB aan opslag. Het scherm heeft een led-backlight, een diagonaal van 10" en een resolutie van 1024x600 pixels. Verder beschikt de smartbook over een usb2-poort, wifi b/g/n, 3g, bluetooth 2.1+edr, een webcam, een kaartlezer en een hdmi-uitgang.

Toshiba heeft enkele wijzigingen in het Android-besturingssysteem aangebracht, waardoor de instellingen van het apparaat op basis van de locatie kunnen worden gewijzigd. Gebruikers kunnen verschillende profielen aanmaken en die vervolgens aan het ssid van een draadloos netwerk koppelen. Zo is het mogelijk om op kantoor andere snelkoppelingen en widgets dan thuis weer te geven. Verder levert Toshiba een mail-client met pop3-, imap- en Exchange-ondersteuning, een messaging-client en een browser van Opera mee. Ook is er software aanwezig om Microsoft Office-bestanden te bewerken.

Omdat de hardware zijn oorsprong in de smartphone-markt heeft, weet de AC100 indrukwekkende cijfers op het gebied van stroomverbruik neer te zetten. Zo kan het apparaat maar liefst zeven dagen standby staan en als er continu wordt gebrowsed of video's worden bekeken moet de accu het acht uur uithouden. In- en uitschakelen van de standby-modus zou minder dan een seconde in beslag nemen. De AC100 moet in september op de markt komen met een adviesprijs van 399 euro.

Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100 Toshiba AC100
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Hopelijk komt er binnenkort een review van deze smartbook.

Zeker gezien de verwachte performance van de Cortex A9 tov de Atom.
En deze link.

Deze link geeft extra informatie en handson fimpje van de AC100

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 21 juni 2010 14:06]

Ik zelf vind Android totaal niet geschikt voor bijvoorbeeld netbook achtige apparaten. Het OS is immers voor touch en kleinere schermen ontwikkeld. Voor een tablet heeft het misschien ooit nog wel toekomst, maar wat is het nut van een netbook met android daar op? Waarom zal je dit eerder willen dan bijvoorbeeld Windows of eerder willen dan een iPad? De batterij gaat niet eens bijzonder lang mee i.t.t. die laatste..

Denk dat Toshiba de plank volledig misslaat en niet goed begrijpt wat de consument nu precies wil. Apple is op dit moment een gigantische concurrent voor netbooks. Concurrentie is er in principe nog niet echt voor de iPad en dan komt Toshiba op dit moment met een netbook met een beperkt mobiel OS? Had er dan op zijn minst een handige tablet van gemaakt, want ik betwijfel dat mensen hier op zitten te wachten..

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 21 juni 2010 13:50]

Waarom sommigen dit willen ipv iPad:
-De batterij van de iPad gaat maar 6 uur mee, Toshiba claimt 8 uur, langer dus.
-Deze netbook heeft een CPU die een generatie nieuwer is dan die van de iPad, en bovendien heeft de iPad een single-core CPU en dit apparaat een dual-core. Floating-point van de Cortex A8 (van de iPad) is vrij bagger, is in de A9 (deze netbook) opgelost (zegt ARM).
-Deze netbook heeft een webcam, kaartlezer, USB en speelt Flash. iPad geen van allen.
-Tegra2 kan in principe HD en/decoderen, iPad niet.
-Deze netbook is $100 goedkoper.

Zowiezo is het, dat voor wie 'content' consumeert een tablet geschikter is, en voor wie het produceert, een netbook.

[Reactie gewijzigd door kidde op 21 juni 2010 14:54]

Appels met appels vergelijken. Die batterij test is met alles op volle bak (speakers, scherm, wifi, graka) De Toshiba, hoe ongelooflijk die ook mag zijn gaat nooit die 8u batterij halen met alles max. Een iPad waar je op surft of films ziet gaat wel 10u mee.

Waarom sommigen de iPad willen ipv dit:
- De iPad bestaat al.
Waarom zou je die conclusie trekken dat Toshiba die claim niet gaat halen?

Hij laat duidelijk een link zien dat de iPad dus GEEN 10 uur haalt met max gebruik, browsen valt onder licht gebruik natuurlijk, je leest scrolled en klikt een beetje zonder flash dus nog zuiniger :P

hij zal niet de iPad kwa gebruikersduur overtreffen maar een slechte is het zeker niet, van mij hoeft het niet eens zo lang, liever minder gewicht :) Stopcontact heb ik bijna altijd bij de hand...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2010 18:19]

Toshiba claimt volgens het artikel "en als er continu wordt gebrowsed of video's worden bekeken moet de accu het acht uur uithouden" Dus alles op max gaat van zijn leven niet in de buurt van 8 uur zijn.
appels met peren vergelijken, dit ding is waarschijnlijk meer dan 2 keer zo snel als een appel en is goedkoper
Leuk al die specs. Maar wel begrijpelijk voor Tweakers. Steeds meer mensen kijken ook naar de gebruikerservaring. Al heb je dan aan Android niet zo'n slechte.
Over dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Is het lekker content produceren op dat ding? Of heb je het alleen maar over tekst dingen?
Ik kan bevestigen dat Android eigenlijk erg lekker werkt op netbooks. Ik heb zelf een EeePC 701 waar ik Android heb op geinstalleerd en het is even wennen want het TrackPad moet iets gevoeliger worden afgesteld en er zijn een paar tweaks die je best doet, maar het is ongelooflijk snel, er zijn genoeg apps voor een netbook in de Marketplace en het neemt ook niet veel plaats in beslag.

En over die batterijduur: in tegenstelling tot de huidige netbooks is 8u effectief, met WiFi aan, wel leuk. Er zijn een aantal Asus netbooks die een accuduur van 11u claimen, maar ik ben zelf nooit boven de 7u geraakt (met WiFi en BT uit, scherm laagste helderheid en geforceerd onderklokt).
Alsof de hele wereld op die rare ipad zit te wachten...

IK niet in elk geval...

OT, mooi dingetje wel verder.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 21 juni 2010 13:54]

Goed, het lijkt er erg op dat de wereld er wel op zit te wachten, die dingen verkopen in ieder geval bizar goed. Maar als mensen zelfs al niet op een iPad zitten te wachten volgens jou, wie wacht er dan wel op een apparaat als dit? Dit heeft een nadelig OS en ook nog eens de nadelen van een netbook. Geen touch op een touch-gebaseerd OS?

Ik denk niet dat er veel mensen blij worden van deze netbook..
de iPad heeft een uber groot gebrek (imo) & Dit netbook heeft het wel.

een toetsenbord!, zelfs op me mobiele telefoon kan ik niet meer zonder een qwerty toetsenbord.
(met me mobiel kan ik overigens exact hetzelfde doen als met dit netbook)

vooral tijdens colleges is zo'n klein typemonster toch echt ideaal. of in de trein.
het grootste voordeel tegenover een normale laptop is de batterij en de prijs.

enige nadeel aan deze dingen blijft het te kleine scherm, vind mijn mbp van 13" af en toe eigenlijk net te kleinhttp://tweakimg.net/g/if/comments/button_submit_mouseover.png
LOL @ 'Versturen'-knop slepen 8)7
Die miljoen apple fanboys in amerika reken ik helaas niet tot de wereld. Wanneer jan modaal zon ding koopt, mag je zeggen dat de wereld erop zat te wachten.
Ik vind dit een ideaal apparaat. Ik hoef geen krachtige laptop, daar heb ik mijn desktop voor. Maar afentoe wat aantekeningen maken in college of wat internetten / filmpje kijken in de trein daar is dit apparaat prima geschikt voor.

Mits de prijs een beetje redelijk is in ieder geval, als ze hier echt 2x meer dan E200 voor gaan vragen dan koop ik wel een netbook. Die zijn bijna net zo handzaam, en goedkoper. ;)

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 21 juni 2010 14:24]

wat is precies het nadeel van dit OS?
en hoe bedoel je, touch-gebaseerd OS? alleen de interface is bedoeld voor touch. weet zeker dat toshiba hier een eigen 'laagje' overheen legt die het toetsenbord/touchpad vriendelijk maakt
Hebben ze ook gedaan. Het is ook onzin dannydeman zegt. Er zit gewoon een touchpad op met een muis in android. En misschien kan deze android ook wel gewoon USB muis aansturen. Want android zou wel USB kunnen hosten. Maar dit doen ze niet vanwege de batterijduur bij mobieltjes.
Ik zit bijvoorbeeld al best lang te wachten op een smartbookje met een ARM processor i.p.v. die Intel x86 prut. Dit gaat tenminste lang mee op een batterijlading!

Ook het vaste toetsenbord lijkt mij een groot voordeel t.o.v. de tablets.

Enige wat ik niet snap aan dit ding is dan die schermresolutie van 1024x600...

[Reactie gewijzigd door supaduke op 21 juni 2010 14:45]

Qua batterijtijd maakt het inmiddels niks meer uit, er zit qua performance/watt inmiddels geen verschil meer tussen x86 en ARM, het is puur welk OS/software je wilt porten: smartphone software 'upgraden' of desktop software 'downgraden'.
performance/watt is voor ARM nog altijd een orde beter. Toch totdat de nieuwe MID Atoms er zijn. Het voordeel waar Intel van gebruik maakt is het 32nm fabricage.
Tja beetje experimenteren voor Toshiba denk ik, zowiezo ligt een netbook dichter bij hun roots dan een tablet (hoewel ze die ook al is gemaakt hebben), en ik gok zomaar dat we binnenkort een vergelijkbare aankondiging gaan krijgen van een tablet, als die deze kleurtjes/afwerking heeft ben ik al bijna verkocht :) (als je er mee kon bellen dee dik me telefoon weg :+)

Tja tuurlijk haal je niet even lang als een ipad, hier zitten 2 cores in die per stuk al sneller zijn dan de A4 (aanname maar dat is toch wel redelijk duidelijk), meer geheugen, en betere VGA aangezien het van nvidia komt zal dat ook niet niks zijn ;)

En dat allemaal voor MINDER geld :D Ow en ik zit ook niet op ee iPad te wachten dus dat is al 2 (@clubbtraxx) :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2010 13:59]

Zit er leuk uit! Alleen jammer van Android. Vind Android voor een niet-telefoon toch iets te beperkt. Maar neem aan dat je ook wel Debian erop kan zetten?
Het draait Android 2.1, dus er zit iets op wat een 2.6.29 of hoger kernel boot :).

Als je er echt weinig op kan aanpassen wordt het nog wel een probleem (maar niet onmogelijk). Android gebruikt geen linux-elf maar (gnu)-eabi als platform-binary, dus je moet een kernel er op zien te booten met elf-support, of een debian build maken die -eabi is :)
Er zijn al mensen die de ARM-versie van Ubuntu naar een mobiele telefoon hebben geport (met Windows Mobile), aangezien er bij deze al een goede Linux-kernel actief is, lijkt het me helemaal niet moeilijk :)
Zalig dat er eindelijk een dergelijke smartbook uitkomt! Was hier al even op aan 't wachten... Wel jammer dat er niets vermeld wordt van een eventueel touchscreen. Je kan er waarschijnlijk ook Ubuntu Netbook Edition ed. op installeren (veronderstel elke distributie die ARM ondersteunt) en ben blij dat er eindelijk iets deftigs op de markt komt zonder standaard Windows en de bijhorende Windows-key :D
Uit een eerdere preview door Slashgear (gepost door worldcitizen) was te lezen dat er geen touchscreen op zit wat ze toch wel vreemd vonden aangezien de "touchy" interface die wordt gebruikt.
Gemaakt voor touch maar prima zonder touch te gebruiken natuurlijk, fix een aanwijzer gekoppeld aan de trackpad en het is niks anders als een normaal OS kwa besturing natuurlijk (hoewel je maar 1 muisknop nodig heb in Anhdroid) :)

Enkel games is ff lastiger denk ik...

Flash daarentegen werkt weer iets beter met een aanwijzer ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2010 15:40]

Wil die HDMI uitgang dan zeggen dat dit apparaatje ook 1080P kan weergeven?
beetje jammer dat er dan maar 8gb aan storage in zit, daar kan je net geen fullHD film op kwijt, moet je toch weer een externe schijf meenemen?

en hoe is android met netwerk functionaliteit, kan je er bijvoorbeeld een samba share mee mounten?

edit: 8 uur film kijken is natuurlijk wel erg netjes ... kan je 4x die ene film die er op past kijken :o)

[Reactie gewijzigd door Mannes op 21 juni 2010 13:49]

Hoewel het in het artikel niet terug te vinden is weet ik zeker dat 1080p uitpoepen geen probleem is voor een tegra-2 soc dus kan met aardige zekerheid zeggen dat dat wel lukt!

Met de cpu alleen al zou je bijna verwachten dat ie dat kan ;) Wat een hardware (voor Android's doen dan he) en wat een mooie netbook (ik houd wel van felle accenten naast zwart).

Edit:

Voor HDD zit er een kaartlezer in, kan dus vast wel 32GB (micro)SD in ;)

Geen idee wat Samba Share is, maar wel kan ik gewoon gedeelde mappen van me windows bak bezoeken (welliswaar met een app en niet native want dan heb je geen eens een file-manager :P). Verder zou je als oplossing voor alle OSen ook gewoon FTP servertjes draaien, genoeg ftp client software voor Android! Of desnoods je films vanaf een server streamen wat ook mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2010 15:16]

Wil die HDMI uitgang dan zeggen dat dit apparaatje ook 1080P kan weergeven?
beetje jammer dat er dan maar 8gb aan storage in zit, daar kan je net geen fullHD film op kwijt, moet je toch weer een externe schijf meenemen?
Voor een Tegra2 is het geen enkel probleem om een 1080p film weet te geven.
Er zit ook een cardreader in. Je kunt de film gewoon op een SD kaartje meenemen. DE trend is dat deze steeds groter en goedkoper worden.
'edit: 8 uur film kijken is natuurlijk wel erg netjes ... kan je 4x die ene film die er op past kijken :o)'

wanneer je hem aan je TV hangt, ben je denk toch wel thuis, kun je ook je schijf er aan hangen en hem in het stopcontact stoppen. als je onderweg films wilt kijken voldoet een xvidje a 700MB ook prima op het scherm van 1024*600.
8 GB opslag? Ik zie het in de specs nergens staan, maar betekent dat dat deze smartbook een SSD gebruikt?
Dat lijkt mij persoonlijk een grote plus!
SSD is denk ik niet het goede woord ;) Zal wss 1 chip zijn ipv meerdere chips in een SSD (om hem snel te maken)
Inderdaad een 8GB SSD NAND geheugen, lijkt me ook voldoende. Meer kan je altijd erin prikken dmv een usb-hd of sd-kaartje.

zat er toch naast ;)

[Reactie gewijzigd door Odie20XX op 21 juni 2010 15:02]

Wel, SSD... eerder een NAND. Maar het is snel genoeg, de eerste gen. Eee's hadden ook een NAND van 4GB.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 21 juni 2010 15:21]

hoezo 'hadden'? die van mij HEEFT er 1 :P
Ben benieuwd hoe dit ontvangen wordt. Nu het geen Linux heet maar Android heeft het denk ik ineens wel kans van slagen :)
Een laptop met netbookachtige specificaties, een phone-OS en een laptop-prijs?
Ik schat dat dit een doorbrekertje gaat worden. Maar ik kŕn er langs zitten...
adviesprijs 399, in de winkel komt hij voor 300 ŕ 350, voor die prijs heb je absoluut geen laptop.
Tuurlijk wel. 10" Packard Bell, 199,95
Dat is geen laptop, maar een netbook.... Dat is nou precies waar het om gaat.
Erg mooi apparaat. Prijs valt me wel mee voor een Toshiba.

Ik weet alleen niet of een touch os als android hiervoor het juiste systeem is. Jammer dat er niets van te zien is. Chrome OS en Meego en de nieuwe ubuntu versie voor netbooks zijn in de toekomst mogelijk betere systemen of dualboot?

8GB opslag is wel weinig. Je wil ook media kunnen meenemen.

http://www.youtube.com/watch?v=H4Xr9ZSnXxQ
http://www.youtube.com/wa...4MOeW3gRo&feature=related

Engadget heeft het over een 32GB SSD
Dat is nogal een verschil:
capable of about 8 hours of browsing and video playback (and 7 days standby) before needing a recharge. It's also packing a 32GB SSD, 512MB of DDR2 memory, 802.11n WiFi, optional 3G data, Bluetooth 2.1+EDR, a 1.3 megapixel webcam, and an HDMI jack beneath that 10.1-inch 1,024 x 600 pixel display.
goede review hier

[Reactie gewijzigd door degener op 21 juni 2010 23:35]

Ziet er mooi uit en de specs zijn ook vrij goed voor die prijs vind ik. Alleen vraag ik mij af of 512mb ram wel genoeg gaat zijn. Dat wordt wachten op een review.
Op de huidige telefoons is dit iig voldoende! Zo heb ik als ik alles afsluit (of na een herstart) z'n 290MB vrije RAM en aan het einde van de dag is dat misschien 120MB - 200MB, en als het onder de 40MB komt dan zal Android iets wat hij denkt dat er uit kan er uit gooien (en meestal kiest ie ook wel verstandig ;)).

Toch als je op een netbook zit zal je nog meer willen multitasken en zal het misschien iets harder gaan, maar vergeet niet dat de apps over het algemeen veel kleiner zijn als desktop (ala PC) apps ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2010 14:10]

ligt het aan mij of is deze netbook uitzonderlijk dun? lijkt me wel een leuke netbook verder

[Reactie gewijzigd door fANAT1C op 21 juni 2010 15:04]

Is ook niks meer als (naja de tegra-soc is vast wel flinker als gem.) hardware voor een high-end smartphone ;) Dus het past er redelijk makkelijk in zonder extreme koeling :)
Oh, dit is wel een erg leuke :) Klein, dun, licht, fantastische accutijd en Android is perfect voor een netbook/smartbook/tablet. Ik draai het zelf ook op de 4G SSD van mijn Asus EeePC 701.

Als je iets volwassener nodig hebt kan je volgens mij ook zonder problemen Ubuntu op dit dingetje installeren, er zijn al mensen die het op de Touch Pro2 e.d. hebben werkend gekregen.