Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Lenovo heeft besloten zijn op Linux gebaseerde Skylight OS voor de IdeaPad U1 Hybrid en de Skylight te verruilen voor Googles Android. Een gevolg van het gewijzigde besturingssyteem is dat beide apparaten later op de markt komen.

De Chinese computerfabrikant ontwikkelde in het afgelopen anderhalf jaar Skylight OS voor de op ARM-gebaseerde Skylight-smartbook en de IdeaPad U1 Hybrid-multitouch-tablet. Skylight OS is Lenovo's eigen besturingssysteem op basis van Linux. Lenovo heeft echter besloten om Skylight te verruilen voor Googles Android-besturingssysteem. De firma zegt dit te hebben gedaan na input van gebruikers en vanwege de actuele situatie op de markt. Bovendien heeft Lenovo in China met de Ophone zijn eerste Android-smartphone uitgebracht en dus ervaring opgedaan met het opensource-OS van Google.

Door de bijgestelde plannen worden de Skylight en IdeaPad U1 Hybrid later op de markt gebracht, zo laat Lenovo aan Engadget weten. De firma zegt uit te gaan van een marktintroductie in het vierde kwartaal. Bovendien zou het op de CES getoonde ontwerp van de Skylight worden aangepast en wordt de IdeaPad U1 Hybrid omschreven als een 'concept'. Het is dus onduidelijk of en hoe Lenovo de twee modellen uiteindelijk op de markt zal brengen.

Lenovo Skylight

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Erg goed dat ze toch kiezen voor een breed & open OS

een eigen OS ontwikkelen is nattuurlijk altijd leuk, maar qua usability en tweakbaarheid heeft Andriod toch altijf een pre :9

Ik hoop dat het scherm een ander uiterlijk krijgt, deze net te ronde hoeken met daarin eerst een toprand van 5 cm is toch wel wat veel van het goede..

al met al een goede zaak dus!


edit: spelfouten gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Gileo op 31 mei 2010 13:16]

een eigen OS ontwikkelen is nattuurlijk altijd leuk, maar qua usability en tweakbaarheid heeft Andriod toch altijf een pre :9
Usability zou best kunnen, maar tweakbaarheid? Zolang je geen eigen kernels gaat bakken speciaal voor jou OS heb je gewoon een normale linux kernel en kun je dus net zoveel tweaken als je met een normaal linux systeem kan?
Nee niet zo veel als een normale PC maar in smartphone/tablet-land is dat dus wel erg tweakbaar, en er is genoeg te tweaken/modden op Android zeker als de boatloader niet op slot zit of gehacked is.

Denk aan themes en complete andere Android-versies die op verschillende telefoons werken :D Of tweaks voor betere verbinding zijn er ook genoeg, tweaks op energiezuinigheid zijn er ook te vinden, tweaks om dingen waar het OS nog niet zo op gericht is beter te maken (zoals het gebruik van alle 8 de kleuren van me trackball bijv. ipv bij elk type notificatie wit)... En ik kan nog wel even doorgaan, maar het is wel duidelijk dat dat voor een telefoon een hoop tweakbaar is (en met tweaks doel ik en Gileo denk ik dat ook meer op dingen die de normale gebruiker niet zo snel zal doen, niet op kernel niveau) :)

Edit: te snel getyped, wat typo's verwijderd/aangepast

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 mei 2010 13:49]

Linux is een stuk breder (draait op mainframes en telefoons) en een stuk opener (dwz. geen Google aan de macht en iedereen kan en mag committen).

Een eigen OS ontwikkelen is natuurlijk niet slim, maar Linux droppen om naar Android te gaan is niet in het belang van de consument.
Android IS Linux. Net zoals Ubuntu dat is, of Skylight; allemaal Linux distributies.
Foutje maar Android is niet meer deel van linux. Wel is google zo aardig om na de zomer nog een paar developers in te huren voor linux.
Het is nog steeds gebaseerd op linux, maar verder ervan los gegaan.
Linux distributies inderdaad, maar daarmee IS het niet Linux. Linux is slechts de kernel, alle andere stukjes programmeerwerk die in Android zitten zijn Googles eigen werk (of overgenomen werk), of onderdeel van GNU/andere opensource projecten (net zoals dat bij Ubuntu is).
huh, hoezo is dat niet in het belang van de consument? Het is een besturingsysteem die alsmaar blijft doorontwikkelen, heeft al een grote market met erg veel applicaties, waardoor consumenten veel meer keus hebben om gemakkelijk zelfgekozen apps eraan toe te voegen.
Welke consument heb jij het over?

1) Android is qua 'kant en klaar' OS voor dit soort dingen toch behoorlijk hackbaar. Zolang rooten makkelijk kan zijn de bezwaren grotendeels acadamisch.
2) 99% van gebruikers wil helemaal niet hacken, wil helemaal niet een mainframeOS op z'n smartbook draaien. Zij willen gewoon dezelfde app kunnen installeren als de buurman/collega en dat op dezelfde manier doen. Dan is het bovenal handig dat ze een gangbaar OS draaien waar dat mee kan.
Op mijn Android Tablet staat alleen Google Maps van Google, verder NIKS (heb ik er zelf op gezet)! Dus waar je die wijsheid vandaan hebt geen idee maar het klopt niet ;) Waar is Google op mijn Tablet aan de macht geweest? Ja bij de ontwikkeling en verbetering van het OS ja maar verder zie ik er weinig van terug hoor ;)

Ja me telefoon is wat anders, en zijn erin de EU geen telefoons zonder Google diensten maar dat is er toch echt uit te halen als een fabrikant dat wilt, maar blijkbaar loopt het zo goed MET google diensten er op dat het voor hun niet rendabel is die er uit te slopen en er alternatieven in te stoppen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 mei 2010 13:54]

Nu android ook steeds meer op dit soort apparaten beschikbaar komt begint het ondertussen toch een serieuze concurrent te worden op de mobile pc markt, aangezien legio on the road mensen met een dergelijk os af kunnen.

Het marktaandeel wat ze hiermee wegsnoepen zal wel hoofdzakelijk van de andere linux jongens zijn, maar ook MS zal dit op termijn gaan voelen.


Edit: "andere" toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Sjakskus op 31 mei 2010 13:56]

android = linux
Dat is discutabel. Android is meer een soort ver verloren familielid van de linux familie.

Hoewel de basis van android bestaat uit een gemodificeerde linux kernel, ziet de eindgebruiker (en tevens de developer) daar niets van terug. Bovenop de linux kernel draait de Dalvik VM, die gebaseerd op JVM, en daar bovenop draaien pas de applicaties.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Maemo of MeeGo, welke gewoon gezien kunnen worden als linux distributies, is het niet mogelijk om op Android Linux applicaties of biblotheken te gebruiken. Android is duidelijk geen conventionele linux distibutie en zou daarom imho niet in hetzelfde hokje als de andere disto's gepropt moeten worden.
De normale gebruiker ziet ook vrij weinig van welke kernel er word gebruikt in een andere linux-distro. Het is geen conventionele GNU/Linux distributie, maar wel degelijk een vrij conventionele Linux-distributie. Dat men bij Android de kernel wat aanpast is een non-argument, vind maar eens een Linux-distributeur die dat niet doet. Android gebruikt inderdaad andere libraries voor applicaties (geen Xorg, geen Qt/GTK), maar de libraries die 'conventionele' Linux-distro's gebruiken zijn ook geen onderdeel van de kernel.
Ik heb het idee dat Google's eigen Android, ChromeOS overbodig aan het maken is zelfs voordat het gereleased is.
Boeie:) weer wat geleerd, en daarnaast, dat gebeurde ook enigszins met Wave en Docs. Maar dat zorgt er nog steeds voor dat meer mensen Google gaan gebruiken, waar het allemaal om gaat :)
Tja als blijkt dat Android het net zo goed kan doen op een tablet als op een smartphone dan begrijp ik dat prima, dan is Chrome nergens meer voor nodig ;)

edit: en Google vind het niet erg hoor of je nou Chrome of Andorid gebruikt, je gebruikt Google in beide gevallen waarschijnlijk ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 mei 2010 14:48]

Precies, zolang het nog niet gereleased is kan Lenovo alleen maar Android gebruiken.
Wellicht dat bij nieuwe versies wel Chrome OS gebruikt wordt, want dat is toch meer toegespitst op laptops.
Waqt is nou weer een smartbook? Hou het allemaal niet meer zo goede bij, jaaren had je enkel pc en notebook.
Iets dat tussen een netbook en een smartphone in zit.
Hoe noemde je dan, jaren geleden de Newton, de Palm IIIc, de Atari Portfolio of de Nokia 770?

Al sinds jaar en dag is er een groot grijs gebied tussen de desktop PC en de eenvoudige mobiele telefoon. En daar tussen in zijn telkens weer andere lichtpuntjes geweest: de notebook, de smartphone, de PDA, de UMPC en zo nog veel meer. De smartbook zal wel weer een nieuw (beoogd) lichtpuntje zijn in dat grijze gebied.
Koelkasten :+ (op de Palm IIIc na dan, dat was gewoon een PDA).
Smartbook is de naam van mini notebooks (netbooks) die op een ARM architectuur draaien, maar niet de naam netbook mogen voeren vanwege merkrecht etc.
Steeds meer bedrijven krijgen het door...
Als android en alle apps zo hard aan de weg blijven timmeren, zeker waar apple blijft beperken en in beheer wil houden wat je wel en niet mag, vegen ze apple binnen de kortste keren van de kaart...
Apple gaat vanzelf buigen.
Wat betreft de keuze voor android, waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden...?

[Reactie gewijzigd door stellastarr op 31 mei 2010 13:16]

Je spreekt jezelf nu wel erg hard tegen.
Je kan net zo goed tegen Google zeggen, waarom opnieuw het wiel uitvinden? Er was immers al Windows Mobile. Nokia en Intel zijn bezig met Meego, iets wat ik zeer verwelkom omdat ik Andriod niet fijn vindt werken en Google te veel richting cloud computing en informatie verzameling gaat. Andriod heeft echter zelden iemand een boos woord over want het moet het kwade Apple de grond in boren. "Opnieuw het wiel uitvinden" zorgt gewoon voor innovatie en vernieuwing in de markt, juist Apple heeft zelf een revolutie teweeg gebracht en Windows Mobile gedwongen aan te passen. Als er te veel bedrijven zijn die dit doen krijg je natuurlijk wel weer versnippering en incompatibiliteitsproblemen, maar als veel bedrijven met bagger Os'en aan komen zetten zullen deze toch geen marktaandeel krijgen.

Ik weet zelf niet hoe goed SkyLight was en bestaansrecht het had, maar om nou te zeggen dat iedereen zich achter Google moet scharen om Apple te verwerpen is erg kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Underdog0 op 31 mei 2010 13:45]

Jij spreekt je zelf veel meer tegen...

Android mag iedereen gebruiken dus waarom zelf iets ontwikkelen als je Android er gewoon bij kan pakken, dan heb je dus een keuze tussen een wiel dat zich bewezen heeft en zelf een nieuw wiel bedenken, die keuze heb je niet tussen een bewezen wiel als iPhone OS en een nieuw wiel bedenken! Want Apple heeft het alleenrecht op iPhone OS, eigen schuld dikke bult natuurlijk ;)

Wat WM betreft, de ene vind het een bijna rond wiel maar de meeste zien het als een 4/5 kantig wiel ;) iets wat opnieuw uitgevonden meot worden dus ;)

En ja er is wel iets nodig om Apple tegen te houden, of ben je blij dat Windows de OS markt voor de PC's zwaar domineert?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 mei 2010 13:55]

Klopt, de vergelijking is veel beter met Windows Mobile, aangepast.
Dat iedereen Andriod mag gebruiken is absoluut geen reden om het dan ook maar te gebruiken zoals jij nu lijkt te stellen.

"En ja er is wel iets nodig om Apple tegen te houden, of ben je blij dat Windows de OS markt voor de PC's zwaar domineert?"
żżżżż
Apple domineert niet de smartphone markt. Windows op particulier gebied wel de PC markt.Tenzij je insinueert dat als we Apple niet tegenhouden het de volgende Microsoft wordt zie ik je punt niet en dan nog betwijfel ik of Apple de smartphone markt "zwaar gaat domineren".
En dat Windows momenteel (verruit) marktleider is, ik vindt het wel prima. Het zorgt er voor dat mensen gewoon altijd overal een computer kunnen gebruiken, begrijpen hoe het werkt en de dingen kunnen doen en maken die ze thuis ook kunnen maken. Bij een smartphone is dit heel anders. Een telefoon heb je altijd bij je en heeft dit probleem dus niet.je kiest dus de telefoon (en het OS) welke je het fijnste vindt. En dan nog zie je dat mensen vast blijven houden aan verouderde systemen omdat ze er aan gewent zijn (symbian).

"Wat WM betreft, de ene vind het een bijna rond wiel maar de meeste zien het als een 4/5 kantig wiel iets wat opnieuw uitgevonden meot worden dus "
En sommige mensen vinden Google Andriod niet open genoeg, en dan is het wiel ook niet rond genoeg. Dan krijgen we dus Meego.
Jij vindt het wiel mooi rond bij Andriod mag ik aannemen? Er waren echter ook mensen die dit vonden van Windows Mobile en er zijn ook mensen die met de huidige Os'en nog steeds dingen zien die ze anders willen hebben. Als daar dan een goed product uit komt zie ik daar geen kwaad in.

[Reactie gewijzigd door Underdog0 op 31 mei 2010 14:06]

En dat Windows momenteel (verruit) marktleider is, ik vindt het wel prima. Het zorgt er voor dat mensen gewoon altijd overal een computer kunnen gebruiken, begrijpen hoe het werkt en de dingen kunnen doen en maken die ze thuis ook kunnen maken.
Gezien de huidige situatie bij de meeste bedrijven dat je zelf of niets of heel weinig zelf kan installeren op het systeem het totaal niet meer uitmaakt welk OS op een bedrijfsPC staat. Zolang de benodigde applicaties maar werken.

Zou zou een Windows gebruiker met minimale problemen overstappen naar bijvoorbeeld een KDE desktop. Waarschijnlijk zelfs gemakkelijker naar KDE met OpenOffice vanaf Windows XP dan naar Windows Vista/7 met Microsoft Office 2007.
Apple domineert niet de smartphone markt
Nee door het optijd handelen van Google zal dat ook niet snel meer gebeuren maar ze waren zeker op weg! Als MS optijd gestopt werd was het nu ook heel ander geweest denk ik (meer linux)...

En nee het waren mijn woorden niet dat je een wiel niet opnieuw moet uitvinden, ik leg allemaal uit wat ik denk dat er bedoelt werd en dat jij dus niet helemaal begreep (naar mijn idee dan) ;)

Een fabrikant moet het zelf weten, er zijn meer voor en of tegens (meeste vanuit andere perspectieven als wij mee kijken) dan we hier met ze alle kunnen bedenken. Dat laat ik lekker aan de fabrikanten over, en naar mijn mening heeft Lenevo er goed aan gedaan, want iets zo compleet maken als Android nu is gaat ze niet lukken in de tijd dat Android zo uitgebreid is geworden (weet wel zeker dat Google een groter ontwikkelteam voor Android heeft dan Lenevo voor hun OS hadden/hebben zitten)!
tuurlijk heb je gelijk, android is ook eerst gemaakt terwijl windows, macos e.d allang bestonden, daarmee bedoelde ik dat het voor een hardwarefabrikant bijna onbegonnen zaak is te gaan concurreren met software fabrikanten, zeker als het overduidelijk is dat een bepaald OS sterk in opkomst is.

En momenteel is het gewoon feit dat er aan bijna alle wensen dieonstaan met gebruik van android gewerkt word om deze toe te voegen, daar kan apple gewoon niet tegen op met hun mentaliteit...Telefoons worden ook steeds mooier en krachtiger ten opzichte van waar de iphone eerst ver voorop liep, dus met dit tempo wat bij android veel hoger ligt gaan ze zeker ingehaald worden.

Daarbij vinden veel mensen (en tweakers nog meer) het idee van een open platform veel prettiger.Zelf heb ik moemnteel ook en Iphone en ik ben verder redelijk tevreden...maar wel na een jailbreak...Platformen die openheid meewerken worden gewoon populairder omdat producten steeds breder worden en dit voor een gesloten bedrijf bijna niet bij te werken is om alle wensen in te willigen...

En wanneer android achterhaald blijkt en er weer een beter concept opstaat juig ik dat weer toe, tuurlijk moet er innovatie blijven. Blijft het feit dat apple's concept meer en meer kritiek krijgt en meer mensen zich van de vaak nutteloze beperkingen bewust worden en kennis maken met producten waar naar je doelgroep luisteren wel blijkt te lukken...

Kijk maar naar zo veel producten die stilstaan, maar als er een vernieuwende concurrent opstaat kan er opeens wel weer tijd in gestoken worden om het product te verbeteren. (IE anyone?)...daarom is concurrentie gewoon goed en dat heeft apple met de iphone nauwelijks gehad, het is goed dat het op gang komt...
Het is allemaal niet zo logisch - Symbian en WM waren heel open platformen tov PalmOS (iedereen kon apps schrijven, vrijelijk distribueren en installeren) en werden groot, maar hebben marktaandeel verloren tegen de veel meer dichtgetimmerde platformen van Apple en Blackberry. Maar het opkomende Android is natuurlijk weer een open platform. Het is mij glashelder: openheid boeit de doorsnee klant werkelijk geen biet, hij wil alleen een stabiel OS met veel apps.
Apple buigt niet snel :)

En waarom zouden ze? Ze hebben overduidelijk een enorm succesvol ecosysteem neergezet. Ook zijn er genoeg goede redenen te verzinnen waarom ze het zo doen. (en ja, er zijn ook voldoende tegenargumenten te verzinnen - alleen: zijn die van toepassing op de gemiddelde consument? Ik denk het niet.)

Android is absoluut een goed OS/Platform, alleen denk ik dat ze een groot probleem gaan hebben: het is een inzichzelf gefragmenteerde markt. De diverse fabrikanten zijn bezig met eigen appstores, en de appstore van google zelf, en je kunt ook nog eens buiten die appstore werken.

Voor de gemiddelde tweaker is dat misschien een waar luilekkerland, maar voor de gewone consument, of de gebruiker die one-stop-shopping wil (en ja, ook tweakers kunnen zo in elkaar zitten) is dat totaal onaantrekkelijk.

Brengt ons weer tot de volgende conclusie: het is persoonlijk. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, en daar kun je werkelijk weinig meer over zeggen dan exact dat.

Een ieder zal een eigen keuze moeten maken wat zijn/haar voorkeur heeft. Apple doet het goed, maar kan zeker niet lui achterover leunen (dat doen ze dan ook niet). Android evenmin. (en dat doen ze ook evenmin)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True