Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: Joshua

Microsoft en Facebook gaan hechter samenwerken om de resultaten van Microsoft zoekmachine te verbeteren. De Bing-zoekdienst gaat onder andere zoekresultaten genereren op basis van aanbevelingen van Facebook-vrienden van de gebruiker.

bing en facebookAls Facebook-vrienden van een Bing-gebruiker aangegeven hebben bijvoorbeeld een film te waarderen, middels de 'like'-knop, geeft de zoekmachine van Microsoft dit weer in de resultaten. Ook geeft de zoekmachine weer welke links Facebook-vrienden over een bepaald onderwerp hebben gedeeld.

"Traditioneel gebruiken zoekmachines aanwijzingen als locatie, populariteit, zoekgeschiedenis en volgorde van de woorden die de gebruiker intikt om een zoekresultaat te genereren", schrijft Microsoft, "Feit is echter dat de echte wereld niet alleen gedefinieerd wordt door connecties tussen informatie-eenheden, maar ook door connecties tussen mensen." Volgens het bedrijf helpen de adviezen van anderen in het dagelijks leven bij het beantwoorden van vragen. Het toevoegen van de nieuwe functionaliteit zou dan ook de eerste stap zijn naar het combineren van de grootste decision engine, zoals Microsoft een vriendenkring noemt, en de grootste poel van informatie: internet.

bing en facebook samenwerking

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

dit is echt heeeel erg lelijk, dus nu worden onze zoekresultaten beinvloed door onze facebook vriendjes..
om maar achter de kudde aan te kunnen lopen, want als hij dat leuk vind moet ik dat ook maar leuk vinden..
ik vind het eerlijk gezegd een beetje bullshit..
Dat bijt elkaar een beetje, naar mijn idee... Wel een facebook account hebben ((omdat iedereen er een heeft; welk nut heeft het om als enige van je omgeving een Facebook page te hebben?)) maar tegen "achter de kudde aan lopen" zijn...
ik heb niet eens een facebook account... aangezien ik er ook tegen ben..
ach, het hele concept gaat binnen de kortste keren tegen de vlakte denk ik..
ja, ik heb ook een hyves account.. maar wat doe ik ermee?
dit soort dingen worden een hype > iedereen maakt een account aan '' ((omdat iedereen er een heeft; welk nut heeft het om als enige van je omgeving een Facebook page te hebben?)) '' > het zakt weer af > mensen zoeken wat anders..
Ik snap je comments niet. Je bent tegen "achter de kudde aanlopen" en daarom heb je geen Facebook, maar daaronder zeg je dat je zelf wel achter de kudde aanloopt omdat je een Hyves account hebt.

Zelf ben ik van mening dat dit best voordelen kan hebben omdat je met je vrienden vaak zelfde interesses deelt. Mocht je dit niet willen ga ik er vanuit dat je de koppeling ongedaan maakt!? Probleem opgelost!
2010
Facebook = achter de kudde aan lopen
1999
GSM = achter de kudde aan lopen
1965
TV = achter de kudde aan lopen
19...euh
Stromend water = achter de kudde aan lopen
etc...
Lezen& schrijven = achter de kudde aan lopen
Dit is opzich wel een grappige statement in de context van search engines. Bijna allemaal gebruiken ze tegenwoordig iets dat aan pagerank is ontleend. En dat komt in feite weer neer op hoeveel links er naar een pagina zijn.

Met andere woorden: lood om oud ijzer; dat is ook achter een kudde aanlopen. Je kunt het dus daar mee oneens zijn, maar dat is principieel bij elke zoekmachine hetzelfde. Het enige dat verschilt is de praktische implementatie.

Alle zoekmachines negeren de filosofie dat de mening van meer mensen niet equivalent is aan de waarheid. Wel heel post-modern om de grootste mening tot waarheid te verheffen, dat dan weer wel.
Geen modpoints dus dan maar een comment. Geniale deductie! Page rank is natuurlijk ook niets anders dan een sociale hierarchy. Sterker nog als je iets 'like'd komt er een link en dus een pagerank 'punt'. Wat ze hier dus doen is dit expliciet maken en mogelijk losser koppelen dan nu het impliciete geval is.

Dus met andere woorden het maakt expliciet wat nu impliciet is.
Leuke insight zo had ik er nog neit naar gekeken
ik ben het wel met je eens ja.
Op zo'n manier werk je wel in de hand dat het beetje individualiteit dat we hebben ondergeschikt wordt gemaakt.
En dan zul je zien dat er over tien jaar een campagne wordt gestart om creativiteit onder de mensen te bevorderen, creativiteit die door dit soort ideeen in de kiem gesmoord worden
/toekomstpessimisme.

Ik vind het verder wel een goed idee van Bing. Ze willen populairder worden en zijn via dit soort initiatieven toch aardig bezig daarmee!
Ik zie eerder dat dit _weer_ een manier is voor bedrijven om hun rankings wat op te krikken. Facebook accounts manipuleren :P
niemand die jouw dwingt om dit te gebruiken hoor. groepsdruk is geen excuus.
Nou deze bedrijven doen anders aardig hun best om iedereen te dwingen van hun produkten gebruik te maken.

Het is een handvol spelers wat de macht over alle gebruikers onder elkaar probeert te verdelen. En voor zoekmachines is er inmiddels al weinig keuze meer.
Het zou eigenlijk beter zijn als Microsoft eens gaat werken aan hun zoek algoritme. De laatste tijd maak ik, tegen mijn wil in, gebruik van Bing omdat je in IE9 beta de default zoekmachine niet kan veranderen. Elke keer als ik er per ongeluk gebruik van maak heb ik nog nooit iets gevonden. Zelfs als je een zeer specifieke term invoert krijgt Bing het voor elkaar om niet te vinden, terwijl je bij Google het als suggestie krijgt in de type-ahead.
Mee eens. Beetje nutteloos van MS om Facebook te integreren als niemand hun zoekmachine gebruikt omdat het niet werkt.

Een simpele zoekopdracht in Google levert een veel gedetailleerder resultaat op dan een zoekopdracht in Bing. En dan is dit nog maar een simpel voorbeeld.
Beetje oneerlijk als je gelocaliseerd zoekt in Google.
Probeer eens:
http://www.google.com/search?q=restaurantes+cambrils
http://www.bing.com/search?q=restaurantes+cambrils

Het geeft wel aan dat Google iets heel handigs heeft t.o.v. Bing: localisatie!
Beetje oneerlijk als je gelocaliseerd zoekt in Google.
Dat deed ik niet! Ik zocht gewoon op restaurantes cambrils in zowel Google als Bing en krijg er bij Google ook gelocaliseerde resultaten bij.
Je logt toch in op google.es? dan is het logisch dat je gelokaliseerde resultaten krijgt.
Maar dat ligt meer aan de dekking van localisatie dan de kern van het product.
(beide belangrijk overigens)

De echte vraag is, als er een bing.es bestaat, doet die het dan beter/slechter/net zo goed
Je kunt gewoon google gebruiken als zoekmachine hoor ;)

Kunt gewoon in de adres balk zoeken met google in IE9, been there done that
Mwah, ik kan het dus niet. Als ik Google probeer toetevoegen gebeurd er niks.
It;s still beta en dat onder het motto, if it compiles, ship it! :P

Je kunt nog steeds naar google.com gaan en zoeken ;)

[Reactie gewijzigd door jDuke op 14 oktober 2010 13:32]

als je vrijwillig microsoft browsers gebruikt moet je ook niet gaan zeuren over de gebreken 8)7
Wat een model als dit mist is de mogelijkheid te differentiëren tussen vrienden.
Sommige vrienden hebben een soortgelijke filmsmaak, maar anderen vinden heel andere films goed. Hetzelfde geldt voor boeken, hobby's en ga zo maar door. Vrienden zijn geen egale massa, maar hebben een context waarin je hun mening al dan niet waardeert.
Waarom zoek je in eerste instantie dan op die film als je het niks vind? Ze gaan er vanuit dat als je meer info over iets wilt, dat je het ook boeit. En als dan toevallig vrienden al weten hoe bv die specifieke film was, is het wel handig om te weten.
Of het nu over voeding gaat of over een gebouw. Je zoekt naar informatie. Dat deel je toch wel met je vrienden qua interesses?
"Waarom zoek je in eerste instantie dan op die film als je het niks vind?"
Je weet toch van tevoren niet of je de film iets vindt, als je ernaar aan het zoeken bent?

edit:
Ik zoek bijvoorbeeld vaak op IMDB voordat ik een film ga kijken. Onder de 7 daar doe 'k het meestal niet voor

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 14 oktober 2010 11:49]

Dus kun je bij je vrienden zijn ,wat zij er van vinden eventueel of althans vragen. Ook al zou die slecht zijn..
Maar in het plaatje kun je zien dat het wel duidelijk aangegeven wordt welke vrienden het mooi vonden. Dat moet voldoende zijn voor jou om je een mening te vormen. Je kent je vrienden immers.
Het zou sowieso leuk zijn om je Facebook-contacten onder te kunnen verdelen in "vrienden" en "kennissen". Uiteraard alleen privé te zien, anders kan het wel eens lullig over komen.
Bing.. Sja.. Doe mij nog steeds Google maar... Met name Instant werkt erg goed!

Google vind beter en sneller docs in Microsofts kennisbank dan Bing.. Moet toch iets zeggen over Bing :X
Als Facebook-vrienden van een Bing-gebruiker aangegeven hebben
Inderdaad, gewoon geen Bing-gebruiker worden en NIET je Facebook account koppelen aan Bing.
De genen die het wel handig vinden loggen gewoon in op Bing en koppelen hun Facebook er aan.

Niks geen privacy schending. Gewoon handig voor mensen die het willen :P
Ik snap niet dat Microsoft zo gigantish veel potentie ziet in integratie met sociale netwerken. De nieuwe Windows Live messenger heeft al veel te veel integratie met social networking. Ze investeerden toen ook al veel in die belachelijke KIN smartphone en nu dit. Ik bedoel als Microsoft een stel van die debiele "social"ontwikkelaars daar hebben zitten die aanbevelen dat dat de "toekomst" is dan hebben ze het goed mis.

Ik vind het maar schijt irritant al die koppelingen tussen sociale netwerk sites. In de nieuwe Windows live messenger valt het niet eens uit te schakelen en synchroniseren ze alles van wat je doet in de instellingen met je Windows Live profiel. Geef dan tenminste de consument de keus om dat allemaal uit te kunne schakelen.

Hoe ik heet en wie ik ben daar hebben sommige mensen geen donder mee te maken. En de default instellingen van die stukken software staan allemaal zo ingesteld dat de "normale gebruiker" het vrijwel niet opvalt dat het allemaal netjes online gesynchroniseerd word.
Je kan het prima uitschakelen. En als je het niets vind, dan moet je het al niet eens inschakelen, dan hoef je het ook niet uit te schakelen.

Kijk maar eens in je Messenger scherm. Rechtsonderin zie je Add staan, klik daar op en je ziet staan Manage Your Services. Dan kan je alles zo configureren zoals jij het wilt.
"Feit is echter dat de echte wereld niet alleen gedefinieerd wordt door connecties tussen informatie-eenheden, maar ook door connecties tussen mensen."

Knap staaltje van holle en betekenisloze managers-talk. Of hoe je zonder dat je wat te zeggen hebt toch de indruk kunt wekken interessant te zijn.
Handig, dus elke keer als je op Bing een zoekopdracht doet, weet FB ook dat je dat doet. En Bing weet wie al je vrienden zijn.

In de praktijk zal het niet zo storm lopen, maar het gaat erom dat ze dat soort informatie los *kunnen* peuteren, of ze het nou doen of niet.
Prachtig!

Zo hoef ik niet eerst reviews of andere bronnen te raadplegen om een beslissing te nemen.

Bijvoorbeeld:
Als 5 miljoen facebook gebruikers 'I like' geklikt hebben op Dexter.

Dan weet ik dat de serie Dexter hoogstwaarschijnlijk wel het kijken waard is!
Het lijkt me erg interessant voor mensen die dit willen gebruiken. Als je opeens een paar vrienden ziet waarvan je denkt dat de smaken overeenkomen, is het toch al een mooie aanwijzing dat je het zelf misschien ook wel goed gaat vinden.

Wou recent een film bekijken maar was niet echt enthousiast door enkele recenties. Dan maar niet gekeken. Daarna van een paar vrienden gehoord dat het toch wel de moeite was. Dan toch wel gekeken en ik was aangenaam verrast.
Zelfde als het systeem van bing en facebook maar dan aan den toog ;)

En voor de mensen die het niet willen gebruiken, gebruik het gewoon niet. Er is geen enkele reden dat je facebook en bing niet langer los van mekaar kan gebruiken.
Tuurlijk, nog minder privacy.
Waarom 'like' je in eerste instantie iets als je met je privacy zit :S Ik begrijp jou comment niet.

Ik zie dit als een goede ontwikkeling voor het mobile platform als die op WP7 komt, als je bij Bing maps bijvoorbeeld ziet waar je vrienden hebben gegeten en of het lekker was :P
Facebook krijgt nu ook informatie over jou gedrag buiten de facebook website om. Dat is ook het geval bij al die andere social media buttons die meer zijn dan alleen een link.
Ook als je helemaal geen facebook gebruikt wordt je privacy er mee aangetast.

Om deze reden blokkeer ik bijvoorbeeld:
http://www.facebook.com/plugins/*
http://api.facebook.com/*
http://connect.facebook.net/*
Ik neem aan dat je daar ook http://google-analytics.com bij hebt staan? Nog wel een privacy probleem van een grotere orde
Nee, maar wel http://www.google-analytics.com/*
Misschien moet ik die regel eens updaten gezien de www. optioneel blijkft te zijn.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 14 oktober 2010 12:35]

Waarom moeilijk doen? Je kunt net zo goed de filter *google* aan adblock toevoegen en overstappen op bing :Y)
@HollovVpo1nt: Waarom bel je ze dan niet even en vraag je het? Kun je ze gelijk uitnodigen, hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Als het zo door gaat gaan we naar een non-communicatie tijdperk toe waar de computer voor je bepaald wat je eet, ziet en doet
Ach je kiest er immers zelf voor.. Oh wacht, wie schreef daar laatst nog iets over, stond ook hier op Tweakers!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True