Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

LG brengt zijn met het Android-OS uitgeruste tablet later uit dan gepland. De fabrikant is samen met Google aan het kijken welke Android-versie het meest geschikt is voor het apparaat. Android 2.2 zou niet voldoen in de ogen van het Koreaanse bedrijf.

LG gaat zijn tablet waarschijnlijk tijdens de CES in januari volgend jaar introduceren, zo meldt Bloomberg. De fabrikant zou de hardware van de tablet, de Optimus Pad, al gereed hebben, maar nog aan de software werken. Een woordvoerder van LG liet aan Bloomberg weten dat het bedrijf het besturingssysteem wil optimaliseren voor gebruik op de tablet. Waarschijnlijk wil LG ook een eigen grafische schil over het Android-besturingssysteem leggen; voor zijn Android-smartphones gebruikte de fabrikant al zijn eigen S class-interface.

Aan Reuters vertelde een LG-woordvoerder dat zijn bedrijf de plannen om versie 2.2 van het Android-besturingssysteem te gebruiken voor de tablet heeft, laten vallen. De fabrikant zou deze versie van het OS niet geschikt vinden voor tablets, en is daarom met Google in gesprek voor het gebruik van een andere versie. Het is waarschijnlijk dat LG doelt op de aankomende versie 3.0, aangezien deze software meer geoptimaliseerd wordt voor tablets. Eerder werd bekend dat Acer ook wacht op Android 3.0, terwijl daarnaast HTC een model met het OS met codenaam Gingerbread op de agenda zou hebben staan.

Het scherm van de Optimus Pad is groter dan 7 inch, en LG is in gesprek met telecomproviders over de prijs van het apparaat, aldus de woordvoerder tegenover Bloomberg. Van de Optimus Pad dook eerder al een foto op. Verder is weinig meer bekend dan de naam van het apparaat en het feit dat het Android-besturingssysteem gebruikt gaat worden.

LG Optimus Pad-tablet
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Het is een beetje jammer dat al die tablets uitgesteld worden, daardoor heeft de ipad alsnog een grote voorsprong op de markt (door weinig concurrentie)

vind het persoonlijk ook een beetje jammer dat ze het tablet uitstellen omdat er geen "geschikte versie" is. Ze kunnen toch dan android 2.1 erop gooien, en dan een gratis update geven naar een "geschikte" versie? Hierdoor kan het tablet wel tijdelijk een kleine concurrent van de ipad worden, of zie ik het verkeerd? En desnoods maar wachten op een nieuwe android versie :)


"Het scherm van de Optimus Pad is groter dan 7 inch," dat is de ipad toch ook? Volgens mij wil LG ook al een soort van ipad killer op de markt brengen, en als ik zo naar het plaatje kijkt lijkt hij ook behoorlijk erop :X


ben benieuwd wanneer hij uit komt, wat de specs zijn en al helemaal welke android hij gaat draaien. Iemand al enig idee???


@ edit: typo's

[Reactie gewijzigd door bizkit29 op 4 oktober 2010 13:27]

Je vindt het jammer dat de andere tablets uitgesteld worden omdat de iPad daardoor een grote voorsprong houdt? Waarom zou de iPad geen voorsprong mogen hebben voorlopig?

Apple heeft zich duidelijk niet overhaast in de tabletmarkt gestort (die er toen nog niet was) en daar kennelijk goed over nagedacht. Dat andere fabrikanten nog niet zover zijn moet je maar voor lief nemen. Het is blijkbaar nog niet zo makkelijk om een succesvolle tablet uit te brengen.

Die concurrentie komt er vanzelf wel, maar dan vooral tussen de andere tablets onderling.
Omdat concurrentie goed is, ook voor zo iemand als jij, die blijkbaar graag een iPad wil. Want Apple zal zijn producten dan moeten verbeteren om de concurrentie bij/voor te blijven. Win/Win voor iedereen, behalve Apple-aandeelhouders dan.
Op het moment dat de andere tablets niet goed/fijn werken zijn ze ook geen concurrentie voor de iPad.

Apple heeft sowieso behoorlijk de neiging de concurrentie te negeren qua features en prijsstelling (als ik bijv. naar de laptops en PC's kijk) dus ik weet niet of je verhaal in deze casus opgaat. In het algemeen wel natuurlijk.
De MacBook Pro 15" (Core i7) is ongeveer €300 duurder dan mijn Dell Precision 4500 (zelfde processor). Zakelijk schrijf ik Windows software, dus dan is de Dell een logische keuze, maar privé zou ik een andere maken.

Ik heb ook een MBP (iets ouder model), maar die is veel lichter, heeft een beter scherm, betere accuduur, beter touchpad, compact voedingsblok, slot DVD drive, ... Dat zijn allemaal zaken die je niet rechtstreeks in specificaties terugziet, maar in de praktijk toch echt wel prettig zijn. Het grootste nadeel van de Mac is de belabberde garantievoorwaarden. Bij Dell gewoon 3 jaar NBD on-site garantie.

Je betaalt natuurlijk wel wat voor de naam Apple, maar de meerwaarde zit ook absoluut in extra zaken, zoals hierboven genoemd. Meerwaarde van OS X was vroeger absoluut waar, maar bij Windows 7 is dat een stuk minder geworden. Die is ook prima, mits je fatsoenlijke drivers kunt vinden (en dat was lastig voor mijn Dell).

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 4 oktober 2010 23:46]

Als je een vergelijkbaar apparaat wilt maar geen Apple dan is het gewoon jammer omdat er dus geen alternatief is...

Denk tenminste dat ie dat bedoelt, en dus niet omdat ie het Apple niet gunt ;)
Als je product nu niet goed werkt dan doet het er echt niet toe of je wel of niet een update uitbrengt....je imago is al stuk...

(tenzij je apple heet natuurlijk...)
Als ze (LG) nou een goede reputatie had met (gratis) updates van hun apparatuur, dan zal het nog wel loslopen. Helaas...
Het lijkt er anders op dat dit nu ook door LG opgepakt gaat worden: http://www.gsminfo.nl/nie...us-binnenkort-beschikbaar
Zoveel nieuws over Tablets, maar maanden na datum is er nog altijd geen (degelijk) alternatief voor de iPad. Spijtig, want ik ben niet echt een Apple fan :(
http://tweakers.net/pricewatch/cat/822/tablets.html

Het is inderdaad nog allemaal gering. De enige die ik nu interresant vindt is: pricewatch: Archos 9 PC tablet Zwart

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 4 oktober 2010 13:30]

Dus dat onderschrijft zijn punt eigenlijk. Ik had ook best interesse gehad in een Android tablet of iets anders wat goed werkte, maar goed... ik werk nu al bijna een half jaar op een iPad met volle tevredenheid en kan het nog nergens tegen afzetten.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 4 oktober 2010 13:38]

De ontwerp-, test en productietijd van een goed product is nu eenmaal niet gering.. De iPad is ook nog geen jaar op de markt en de meeste fabrikanten zijn pas echt op tablets gaan inzetten toen ze zich realiseerden dat de iPad een groot succes ging worden..

Daarnaast was er voor de introductie van de iPad hoop (bij andere fabrikanten) dat de prijzen van de iPad veel hoger zouden liggen, dat maakt het natuurlijk ook een heel ander 'spel' (modellen die al in de pipe line zaten die voor €900,- verkocht gingen worden en dezelfde of mindere specs hebben als de iPad kun je net zo goed niet uitbrengen nu..)
Voor de introductie van de ipad waren al een hoop introducties van andere fabrikanten. Alleen toen de iPad werd geintroduceerd, werden zo'n beetje alle andere tablets in de vrieskast gezet.

Er werd dus al ingezet in tablets, alleen was er flink misgecalculeerd met de kosten. Want tegen de prijs van een iPad konden andere fabrikanten niet leveren. In ieder geval niet met windows 7.
Ja, want die 30 EUR gaat het verschil maken
De hardware eisen voor een Tablet met Windows 7 waren ook een stuk pittiger. Dat kost je wel meer dan een 30 euro.

De grote fout die de windows-tablet makers gemaakt hebben is dat het 'compleet windows' moest zijn (all the bells and whistles). En dat vergt weer de nodige zware en dure hardware, terwijl Apple met de iPad juist iets gespecialiseerds neerzette, en daarmee een (arguably) betere beleving creeerde. de Android tablets doen in principe hetzelfde als Apple, ze creeeren een nieuwe beleving, die niet noodzakelijkerwijs lijkt op wat Windows (of een ander OS) al doet. Het is een nieuw segment.

Alhoewel de prijzen die ik onlangs van een android Tablet voorbij zag komen, iets van 800 euro, ook wel een beetje raar was, omdat grote concurent iPad zelfs goedkoper is :)
Alhoewel de prijzen die ik onlangs van een android Tablet voorbij zag komen, iets van 800 euro, ook wel een beetje raar was, omdat grote concurent iPad zelfs goedkoper is :)
Dat komt denk ik meer omdat een andere fabrikant niet effe tegen een fabriek kan zeggen "doe mij maar 5 miljoen IPS 9,7" schermpjes voor deze maand, (en over een half jaar koop ik jouw complete productielijn op)" en daarmee een enorme korting kan krijgen.
Samsung maakt zelf schermpjes, lijkt me dat je dan ook wel wat korting kunt krijgen...
Tevens maken ze chips, waaronder Flash geheugen.
De processor van de iPad en die van de Samsung Galaxy serie komt ook uit de fab bij Samsung. Lijkt me dat je daar ook wat korting op kunt krijgen...
als ik zal moeten kiezen tussen
1) iets maken en deze tegen kostprijs+winst verkopen
en
2) iets maken en deze tegen kostprijs doorgeven aan een ander afdeling

zal ik als fabrikant zijnde toch voor 1 kiezen denk ik.
Als Apple een enorme korting bedingt valt die winst dus enorm mee. Ook is het natuurlijk zo dat je normaal gesproken meer verdient aan het eindproduct dan aan het enkel leveren van onderdelen.

Maar veel bedrijven behandelen een andere afdeling gewoon als een klant en die betalen dus gewoon een normale prijs. Goed voor de winst van de verkopende afdeling en het zorgt ervoor dat de kopende afdeling op haar kosten blijft letten. Maar de winst van de afdeling die het onderdeel levert + de winst van de afdeling die het onderdeel in een eindproduct verwerkt kan uiteindelijk hoger zijn dan enkel het onderdeel aan een derde partij te leveren.
30 EUR in kosten is vrij veel. Zeker als het hardware zelf rond de 200 euro is (ik gebruik de ipad als vergelijkingsmateriaal. Deze kost iets van 220 euro qua materiaal).

Maar als producent betaal je ook met 50% minder accuduur. Staat nooit zo leuk in je vergelijkingsgrafiek.
Nee, maar de rest van de hardware die je nodig hebt om W7 een beetje fatsoenlijk te draaien wel.
Inderdaad, want je baseert je aankoop op de naam en faam van een bedrijf, nietwaar? :X
Ja.

Ik kan mij zo slecht met het huidige en steeds erger wordende "Wij weten het wel voor jou"-beleid van Apple verenigen, dat ik geen enkel product van hen meer zal aanschaffen totdat verandert.

Het enige Apple-product dat ik ondertussen bijna 3 jaar gebruik is een iPod Classic.

De enige reden waarom ik een iPod heb is en geen andere MP3-speler is zijn HDD van 80GB. Het ding wordt beheerd met FooBar. Zodra (als) er een MP3-speler uitkomt met 80GB of meer geheugen (HDD of flash maakt me niet uit), dan zal ik daarheen overstappen.
Over dat '"Wij weten het wel voor jou"-beleid:
Je denkt dat Microsoft anders is?

Tevens: Welk deel van de gewone gebruikers is tevreden met eenvoudige keuzes? Ik denk het grootste deel.
Welk deel van de gewone gebruikers gebruikt Windows omdat het op de PC staat ('Het heeft Windows', maar geen onderscheid kunnen maken tussen XP, Vista, Win7, Linux of OS X) en bij welk deel is het een weloverwogen beslissing? Hetzelfde voor IE. Hoeveel gebruikers zien IE als 'het internet' en maken daar dan niet een weloverwogen beslissing voor IE/FireFox/Opera/Safari/etc als browser.

Overigens: Er zijn al meerdere MP3 spelers met >= 80 GB. Volgens de pricewatch zijn dit er 7, 4 hiervan zijn inderdaad een iPod...
De meeste mensen wel ja. En dat is ook logisch: je baseert de kwaliteit van het product (voor je het hebt kunnen gebruiken) toch op de naam van het bedrijf. Waarom zou Lada of Dacia slechter scoren dan Audi of Volkswagen? 99% van de consumenten ontbeert immers de kennis om er een echt goed oordeel over te geven.

[Reactie gewijzigd door Atlas85 op 4 oktober 2010 13:47]

Sterker nog ik denk bij veel mensen dat 1 programma daar zelfs verantwoordelijk voor is, namelijk iTunes :) Het gebruik daar van hadden ze nooit moeten verplichten om een beetje knap van je telefoon gebruik te kunnen maken!

Daarbij weet je bij Apple nou eenmaal dat je restricties hebt, ben je het daar niet mee eens, is dat inderdaad meteen op alle producten waar iOS op draait zo :)

En persoonlijk vind ik MACOSX ook geen meerwaarde hebben tegenover Windows en een overpriced PC hoef ik dus niet...

Ik kan dus prima bij voorbaat alle producten van Apple als niet interessant labelen (weliswaar enkel voor mezelf ;)), alle eerdere producten zijn voor mij nooit interessant/boeiend (in de zin dat ik ze niet hoef) geweest.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 13:47]

Sterker nog ik denk bij veel mensen dat 1 programma daar zelfs verantwoordelijk voor is, namelijk iTunes. Het gebruik daar van hadden ze nooit moeten verplichten om een beetje knap van je telefoon gebruik te kunnen maken!
Je hebt iTunes bijna nergens voor nodig, alleen om je iPhone/iPad te activeren en om backups te maken. Het is daarbij ook nog verrekte handig om muziek op je toestel te krijgen, maar als je echt allergisch bent voor iTunes dan kan je tegenwoordig allerlei open-source alternatieven gebruiken. Bij andere telefoons is het trouwens weinig anders, ook daar heb je praktisch altijd een los programma van de fabrikant nodig om het toestel te beheren etc. Dan is iTunes waarschijnlijk nog 1 van de betere applicaties zelfs, ik heb nog een Nokia 5800 en een Samsung gehad, en wat ik daarbij voor troep moest gebruiken daarbij vergeleken is iTunes zowat het Nirvana.
Ik gebruik me computer enkel om me telefoon op te laden :) Ik heb me telefoon niet moeten activeren via een PC.

Backups/beheren en muziek naar me toestel kopiëren gebruik ik echt geen kabel meer, weet niet uit welk tijdperk jij komt maar op dit moment leven we in het internet-tijdperk en daar maak ik dan ook gebruik van ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 16:50]

Ik gebruik me computer enkel om me telefoon op te laden Ik heb me telefoon niet moeten activeren via een PC.
Dat 'activeren' is een actie van slechts 30 seconden, en dient alleen maar om te zorgen dat je iPhone geregistreerd staat in iTunes en dat er een backup van de firmware gemaakt kan worden voor het geval er iets mis gaat bij een update. Lekker belangrijk dat je dat 1x moet doen. Als je geen computer thuis hebt (0.000001% van de mensen met een smartphone schat ik) of te lui/te dom bent om je iPhone te activeren dan doen ze het zonder problemen voor je in de iTunes store, alleen heb je dan geen backup.
Backups/beheren en muziek naar me toestel kopiëren gebruik ik echt geen kabel meer, weet niet uit welk tijdperk jij komt maar op dit moment leven we in het internet-tijdperk en daar maak ik dan ook gebruik van
Dus jij maakt een backup van de firmware van je telefoon en alle applicaties die er op staan via het internet, jaja... Zelfs ALS dat al waar is dan vraag ik me af waarom het zo'n enorm groot probleem is even een stekkertje in te pluggen, het backuppen gaat dan 10x zo snel en als je je telefoon toch al aan je computer hangt om te laden hoef je er niet eens iets speciaals voor te doen, behalve op de 'sync' knop drukken in iTunes. Overigens kan je muziek en videos uit de iTunes store ook gewoon zonder computer op je telefoon krijgen als je dat wilt.

Ik denk dat je je sowieso verkijkt op de functie van iTunes volgens mij, het is niet alleen maar een programma'tje om dingen van/naar je iPhone te hengelen, het is een geintegreerd geheel voor muziek, video's, boeken en applicaties, voor al je iPhones/iPads/iPod touches, etc. Het zorgt dus bijvoorbeeld ook dat je moeiteloos applicaties en boeken die je op de iPhone koopt kunt syncen naar je iPad met 1 druk op de knop, het update, restored en backupped je firmware, het geeft een overzicht van de gebruikte en vrije ruimte en waar het voor gebruikt wordt, van de software versies van alles dat geinstalleerd staat, enzovoorts. Ik had al door dat jij graag doorzoekt naar dingen om over te bitchen als het over iPhones etc. gaat, en dat je nu maar over iTunes begint, maar even objectief bekeken is het gewoon de beheer applicatie van Apple hardware, en werkt het in die functie erg gemakkelijk en simpel, met alles op 1 plek geintegreerd.

Leg mij anders eens uit hoe jij het had opgelost met al je bezwaren tegen iTunes: backuppen, updaten, restoren, syncen tussen 3 verschillende devices, van muziek, boeken, video's en applicaties, op een manier dat je moeder het zonder al te veel uitleg ook nog zou snappen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 4 oktober 2010 17:15]

Leg mij anders eens uit hoe jij het had opgelost met al je bezwaren tegen iTunes: backuppen, updaten, restoren, syncen tussen 3 verschillende devices, van muziek, boeken, video's en applicaties, op een manier dat je moeder het zonder al te veel uitleg ook nog zou snappen.
Wat wil je daar nou mee zeggen, ik wil het niet gebruiken dus moet ik het maar uitleggen je moeder?

Ik wil helemaal niks syncen, ik heb gewoon een map met muziek/albums en ik sleep het er heen (via ftp :)) en het staat er op, dat andere nou perse playlist of wat dan ook willen heb ik toch niks mee te maken, ik heb alles netjes in mappen en speel op me telefoon een map af, werkt perfect voor me...

Backuppen gaat niet volldig via internet dat moet ik toegeven, apps worden gebackupd op de externe SD, maar het belangrijkste de overige data/settings en dergelijke worden gewoon dagelijks geupload, automatisch, zonder kabel, zonder gezeur, zonder moeite :)

Als laatste ik weet precies wat iTunes is, een bloated programma met 10001 functies, en waarvoor zou ik het enkel gebruiken om een telefoon te activeren?
Ik zeg heus niet dat HTC Sync, Kies, Doubletwist of enige andere sync programma beter is, die gebruik ik ook niet, ik hoef al die bende nou eenmaal niet (gelukkig zijn die 3 dan niet nodig voor activatie ;)). Snap je me punt nu? Ik wil in de bus (als ik de telefoon net heb gekocht) al bellen niet als ik thuis ben :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 21:11]

Dan had je de verkoper even lief aan moeten kijken, je toestel kan namelijk ook gewoon door Tmobile geactiveerd worden.
Je kan ook overdrijven natuurlijk.
Ik gebruik al langere tijd een mac en er ziijn duidelijke voordelen ten opzichte van windows. Bijvoorbeeld het feit dat je eenvoudig 6 desktops kan gebruiken of (voor de unix/linux mensen) dat er een command line met unix commando's bij zit. Ook de verregaande integratie met andere Apple producten is fijn.

Niet fijn is dat een hoop software simpelweg niet beschikbaar is en de alternatieven nogal belabberd zijn. Als gevolg is een mac dus niet compleet zonder vmware fusion/parallels desktop en werk je uiteindelijk vaak nog gewoon met windows. Uiteindelijk ben ik dus niet 100% overtuigd van de zegeningen van OS/X. En dan ben ik een redelijke power user. Mijn vriendin vraagt: Waar is MSN? Waar is Office en heeft geen boodschap aan de gelijkenissen met Unix en de 6 desktops.

En qua reboots kan ik het alleen maar grondig met je oneens zijn. Ik vloek vrijwel elke dag wel dat de mac weer eens een reboot nodig heeft. Veel programma's tegelijkertijd open kan hij schijnbaar niet echt goed tegen aangezien na een ochtendje werk de machine niet meer vooruit te branden is en er redelijk wat geheugen verdwenen is (Na het opstarten van alle programma's gebruik ik +/- 6GB Draai ik een ochtendje is aan het eind van de ochtend het geheugenverbruik met +/- 4GB toegenomen en is de mac niet meer vooruit te branden en een reboot noodzakelijk..... Een probleem wat ik onder windows XP/VIsta/Windows 7 nooit heb.

Er
Mijn vriendin vraagt: Waar is MSN? Waar is Office en heeft geen boodschap aan de gelijkenissen met Unix en de 6 desktops.
Daar noem je dan net 2 programma's die weer wel beschikbaar zijn voor OSX :)
En qua reboots kan ik het alleen maar grondig met je oneens zijn. Ik vloek vrijwel elke dag wel dat de mac weer eens een reboot nodig heeft.
Ga dan je hardware en software maar eens controleren want dit is echt geen typische OS X kwaal. Ik gebruik al jarenlang OS X op allerlei machines van 1GB tot 4GB RAM, en ik herken dit echt in de verste verte niet, en dan staat mijn iMac soms dagen achter elkaar aan met veel applicaties open. Van alle mensen die ik ken die OS X gebruiken heb ik ook nog nooit ook maar iets gehoord dat op jouw probleem lijkt. Ik zo eens gaan kijken wat er allemaal aan taken loopt, want het lijkt er sterk op dat je een of ander crappy stuk software hebt geinstalleerd met grove memory leaks, dat op de achtergrond langzaam maar zeker je geheugen aan het wegvreten is. Op zo'n manier kan je Linux of Windows of welk OS dan ook verkloten.
Hier ben ik het wel min of meer mee eens ja...ik ben zelf een Mac gebruiker, ik werk als IT consultant en bijna iedere IT professional die ziet hoe ik met mijn MacBook Pro gewoon alles kan wat een 'gewone' PC kan begint serieus te overwegen er een aan te schaffen :P

Ik weet dat het een beetje cliché klinkt, maar voor je iOS en MacOS X goed kan beoordelen moet je er langere tijd gebruik van hebben gemaakt, een lijst met features dekt de lading niet.
Met XP en IE6 had ik helemaal niet zoveel problemen. W7 vind ik standaard misschien wel veilig, maar absoluut niet vriendelijk. Maar vergeleken met XP heb ik helemaal geen behoefte aan OSX.
Ik heb mijn vader 2 weken mijn oude Mac mini gegeven om te proberen. Hij vond het ook niks. Ik kan me best voorstellen dat mensen OSX niet fijn vinden, vooral als je vastgeroest zit in de windows manier van werken. Of veel games speelt, want er zijn nog niet veel games voor OSX.

Maar ik snap niet wat mensen tegen iTunes hebben. Ik hoor dat het onder windows log is, maar ikzelf ervaar dat niet zo. Het draait op mijn PC (Q6600 / 8GB ram) in windows vista mode net zo snel als op mijn Hackintosh (zelfde PC). Misschien dat het concept niet begrepen wordt, ik vind het concept van playlists geniaal. Ik hoef nooit te gokken welke muziek ik op mijn telefoon had (helaas heb ik nu een android telefoon, dus geen iTunes meer om te syncen). Verder kan je makkelijk en zonder moeite de muziek op je telefoon updaten dmv simpel de playlists die je synct naar je telefoon aan te passen. Ik wil wel eens weten wat ik mis met al die makkelijkere moethodes dan...

Ook het beheren van al mijn muziek op 1 centrale plaats vind ik fijn, ik gebruik ook Lightroom voor al mijn foto's waarom dan niet voor mijn muziek. Misschien heb ik met 19GB muziek een kleine collectie en dat het bij grotere collecties logger wordt?
Mooie conclusie,
Maar in tegenstelling met hetgeen wat fabrikanten beweren, heeft Google altijd gezegd dat Android momenteel niet klaar is voor tablets. Dus ik begrijp niet dat LG nu dit "statement" maakt.
Het is juist goed dat LG dit meldt. Blijkbaar heeft onderzoek uitgewezen dat 2.2 daadwerkelijk niet geschikt is voor tablets en de onvolkomenheden niet te overbruggen zijn.

Dit is geen onderwatersteek naar Google, maar een bevestiging. Voor hetzelfde geld was het LG wel gelukt, en dat zou wellicht reden zijn voor andere fabrikanten om hun tablets niet langer uit te stellen.

Het is jammer dat allemaal zo lang duurt, maar dit vergroot de vraag naar 3.0 wat positief kan uitpakken voor Google.
Als iemand een of meerdere bronnen heeft die aangeven waarom Android 2.2 nu ongeschikt is, zou kunnen helpen in mijn aankoop traject.
Als de argumenten goed zijn dan zou het wijs kunnen zijn om de aankoop van een Android tablet uit te stellen tot tablets met v3 van Android gereleased worden.
Als iemand een of meerdere bronnen heeft die aangeven waarom Android 2.2 nu ongeschikt is, zou kunnen helpen in mijn aankoop traject.
Als de argumenten goed zijn dan zou het wijs kunnen zijn om de aankoop van een Android tablet uit te stellen tot tablets met v3 van Android gereleased worden.
Volgens wat google zelf zegt ( moet je maar naar googlen): 2.2 is voor mobiele telefoons gemaakt, dus het draaien op een ander devices (qua scherm oppervlak) is het gewoon niet voor gemaakt, en alles wat het wel draait is aan het hacken geweest. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar wil je de gok wagen?

Als ik in de markt zou zijn voor een Android tablet, dan zou ik wachten tot een betrouwbaar merk met een 3.0 android tablet komt. Iets anders is mij teveel een gok, tegen iets te hoge bedragen.
dit is net als elke tech aankoop: als je maar lang genoeg wacht, krijg je altijd meer voor minder geld, het enige nadeel is dat je in de tussentijd nog niks hebt.... Koop dus niet meteen na de launch maar wacht tot de prijs iets daalt, maar koop ook niet weer een week voor de volgende launch. De CES en IFA zijn wat dat betreft vaste prik, de aankondigingen daar liggen meestal twee maanden later in de winkel.
Het verschil is, als je nu iets koopt dan weet je dat je een OS hebt dat niet geschikt was.
Als je even wacht, dan weet je dat je een OS dat wel geschikt is.

Dat is wel een wezenlijk verschil tussen nu een CPU kopen terwijl een paar maanden iets sneller zal komen

Nee, dan is het meer te vergelijken dat je nu een technologie koopt, waarvan je weet dat deze over een paar maanden vervangen wordt. Een oude socket bv.
Nee, dan is het meer te vergelijken dat je nu een technologie koopt, waarvan je weet dat deze over een paar maanden vervangen wordt. Een oude socket bv.
Het verschil is enkel dat een OS gewoon een update kan krijgen en je nu dus al kan hebben in een slechtere vorm van wat er komen gaat... Oftewel je koopt nu een tablet van 2.2 waarvan je weet dat ie naar 3.0 geupdate gaat worden of je koopt over 3 maanden dezelfde tablet maar dan ligt ie met 3.0 in de winkel ipv 2.2 :)

Het is dat ik de SGT bijv. te duur vind maar anders had ik hem gewoon gekocht, 2.1 of 2.2 had me echt niks uitgemaakt hoor, als ik maar weet dat ie naar 3.0 wordt geupdate!

@hieronder (alle 2 ook nog is):
Lijkt me duidelijk dat ik niet voor niks zeg 'waarvan je weet dat ie een update krijgt'...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 21:56]

Oftewel je koopt nu een tablet van 2.2 waarvan je weet dat ie naar 3.0 geupdate gaat worden
Als je dat zeker weet is dat wel fijn inderdaad, maar ook met veel bijvoorbeeld Android toestellen weet je niet zeker dat deze upgedated wordt naar 3.0 hier is bij sommige fabrikanten onduidelijkheid over of het nu wel of niet doorgaat.
Dat komt ook mede omdat er gewoon bijna niks bekend is van gingerbread. Daarnaast is het vaak zo dat de mobieltjes 1 versie hoger gaan zoals meestal blijkt uit ervaringen.
Behalve dat je daar geen enkele zekerheid over hebt en volledig overgeleverd bent aan de willekeur van de fabrikant OF er een upgrade komt naar 3.0 en andere versies en wanneer die verschijnen.

Het is helaas niet zoals bij een PC dat als er een nieuwe versie van je Linux distro of van Windows verschijnt dat je die erop kan gooien.

Voor hetzelfde geld duurt het nog een jaar voordat er een update naar 3.0 komt of verschijnt deze helemaal niet omdat de fabrikant liever heeft dat je een nieuwe koopt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 4 oktober 2010 16:40]

De maximum resolutie is officieel 854x480. Vrijdag nog een Samsung Tab in mijn handen gehad die volgens mij 1024x600 heeft en dat werkte wel. Maar misschien dat bepaalde apps een beetje flippen en dan de UI overhoop gooien.

Maar ik dacht dat goede tablet ondersteuning pas met Android 3.5 zou komen. Als "echte" Tweaker zou ik me niet zo snel een tablet laten afraden. Als je een beetje populair model neemt heb je goed kans dat de nieuwe Android versie vanzelf beschikbaar komt, desnoods als custom ROM.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor de Archos 70. 800x480 resolutie, dus zou geen probleem moeten zijn. Maar nogmaals, als die Samsung Tab geen (grote) problemen heeft, dan moet je met 2.2 ook gewoon op een tablet uit de voeten kunnen.
Het kan ook het nababbelen van één quote van een Google-topman zijn.

De apps in de Market zijn (meestal) niet geschikt voor tablets. Daarom heeft Samsung zelf apps gemaakt die dat wel zijn.
ja met die 10 apps ga je het redden.
Ja, naast die meer dan 10 apps zijn er nog 100.000+ apps die je gewoon kan draaien, minder mooi als een voor een tablet gemaakte app maar het zou geen problemen op hoeven te leveren hoor :) Echt een groot probleem is dat dus niet als je dat gewoon weet, het zou mij iig niet weerhouden, Android gaat ook op de tablet een hit worden namelijk, gewoon een kwestie van tijd, niks anders :)

@kmf:
Precies wat ik zeg dus, zal het nog is voor je quoten:
minder mooi als een voor een tablet gemaakte app maar het zou geen problemen op hoeven te leveren
Daarbij zijn Apps in Android gemaakt om te schalen, dus dat zal een stuk beter werken dan bij iOS waar dat absoluut niet het geval is... Dus zeker niet alles 2x zo hoog en breed maken!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 14:04]

Er is een hele wereld tussen 'het zou geen problemen moeten opleveren' en 'de applicatie maakt goed gebruik van de hardware'. Zelfs al zouden Android applicaties volledig automatisch schaalbaar zijn -wat simpelweg niet waar is maar per applicatie verschilt, afhankelijk hoe deze gemaakt is- dan nog is 'ziet er scherp uit' iets anders dan 'benut het volledige schermoppervlak'. Het enige wat je krijgt bij automatisch opschalen is meer lege ruimte op het scherm, en fonts die op een hogere resolutie gerendered worden. Niet meer of handigere UI elementen, zoals de iPad specifieke UI elementen in iOS (split-views en pop-overs bijvoorbeeld). Android heeft dit niet.
Daarbij zijn Apps in Android gemaakt om te schalen, dus dat zal een stuk beter werken dan bij iOS waar dat absoluut niet het geval is
Dit is nogal een kort door de bocht en ongefundeerd, alleen de bestaande iPhone applicaties die bij launch beschikbaar waren zijn niet goed schaalbaar. Alles wat vanaf SDK 3.2 is gemaakt schaalt precies zoals je zou verwachten, knoppen, font rendering en layout passen zich automatisch aan. Daarbij heeft iOS sinds 3.2 universal binaries waarmee je de iPad, iPhone 3GS- en iPhone 4 (op 2x resolutie) versie als 1 applicatie kunt bundelen die gebruik maakt van verschillende resources zoals bitmaps en layouts op maat voor elk van de 3 versies. De manier waarop iOS met views en controllers werkt maakt het dan heel eenvoudig voor een goed geprogrammeerde applicatie om letterlijk alles behalve de view classes algemeen te programmeren, terwijl de views en de navigatie daartussen volledig aangepast zijn op de hardware. Met andere woorden: iOS gaat juist heel erg goed met schaling en verschil in resolutie om, en de lelijke, blokkerige en onhandige 2x mode is vanaf het begin af niks meer geweest dan een handig marketing instrument voor Apple om te zeggen dat er gelijk 'al zoveel honderd duizend apps' beschikbaar waren toen de iPad nieuw was.
de lelijke, blokkerige en onhandige 2x mode is vanaf het begin af niks meer geweest dan een handig marketing instrument voor Apple om te zeggen dat er gelijk 'al zoveel honderd duizend apps' beschikbaar waren toen de iPad nieuw was.
Wat dus erg goed gewerkt heeft... Datzelfde zou Google kunnen doen met Android maar omdat mensen ondertussen wel doorhebben dat die 2x modus een non-oplossing is, doet Google dat (gelukkig) niet.

iOS kan (nu) goed om gaan met de 3 bestaande schermformaten. Net zoals men eerst goed kon omgaan met 1 schermformaat. Dat is echter iets anders dan goed schalen. Alle nu geproduceerde iPhone/iPad apps kunnen niet overweg met een toekomstige iPhone /iPad 3 met een afwijkend schermformaat. Het schaalt dus voor geen meter maar je kan om die beperking heen werken door verschillende sets met resources mee te leveren. (Iets wat trouwens in theorie ook met bv J2ME kan.) Probleem: download is trager en geheugen loopt vol. Universal binaries zijn dus een halve en alles behalve optimale oplossing. Het feit dat iOS niet schaalt maakt het gebruik van deze oplossing noodzakelijk. Dat noem ik niet "goed omgaan met schaling en verschil in resolutie" Dat noem ik een workaround waarbij de developer gewoon 3x een UI moet bouwen die nog steeds niet schaalt bij toekomsige telefoons.

Been there, done that, hated it.
Dat noem ik een workaround waarbij de developer gewoon 3x een UI moet bouwen die nog steeds niet schaalt bij toekomsige telefoons.
Dat vind ik een vreemde stelling, er is namelijk geen alternatief. Als je je applicaties optimaal gebruik wilt laten maken van (sterk) verschillende resoluties _en_ schermoppervlak, dan moet je sowieso verschillende versies maken, en aanpassen aan de mogelijkheden van elk apparaat. Dus split-views en pop-overs op de iPad, en navigation controllers op de iPhone. Volledig automatisch opschalen en de layout automatisch optimaliseren voor elke schermresolutie is onmogelijk, probeer het anders maar eens met een Windows of OS X programma, bijna geen enkel programma dat er nog goed uitziet met een venster van 320x480, en heel erg veel applicaties die bergen schermruimte verspillen met 'lege pixels' als je ze mega groot maakt. Het mooie van iOS is dat je de views van je applicatie in de UI builder kunt maken (grafisch dus) en je resources op 2x resolutie kunt opslaan, en dan praktisch nul extra code hoeft te schrijven om de versie te kiezen die optimaal is voor het apparaat waar je op draait. De view controller is namelijk onafhankelijk, en de view zelf kun je met een simpele classname swappen wanneer je bij het opstarten van je app weet wat de resolutie is. Voor de iPad zal je extra werk moeten doen omdat de navigatie van iPad apps vaak veel handiger kan dan op de iPhone, waardoor je (stukken van) je view controllers zult willen aanpassen, maar als je je applicatie slim opzet (en iOS dwingt je bijna om dat te doen door de manier waarop UIKit werkt), dan zijn zowel de duplicatie als de uitzonderingen in de code vrij minimaal.
Het feit dat iOS niet schaalt maakt het gebruik van deze oplossing noodzakelijk
Dat is dus niet waar, iOS schaalt volledig automatisch tussen de iPhone resoluties (wat ook niet zo moeilijk is omdat de schermverhoudingen en de afmetingen van het scherm hetzelfde zijn) door fonts en UI elementen op dubbele resolutie te renderen en layout afstanden te verdubbelen (dit is dus niet hetzelfde als de 2x mode op de iPad!!). Wil je een applicatie die op iPhone en iPad werkt, dan zal je zelf nog iets extra moeten doen in de vorm van aangepaste views, maar als je tevreden bent met slechts een nettere layout zonder iPad-specifieke controls, dan is dat dus een klusje van 2 minuten per scherm in UI builder: copy/paste de high-res versie en pas alle sizes aan naar iPad formaat, er zit zelfs een functie voor in het XCode menu die het automatisch doet, en dan hoef je alleen nog maar even te controleren of alles naar wens is. Wil je daadwerkelijk gebruik maken van de extra iPad controls dan is er geen andere mogelijkheid dan 2 versies van je UI maken, daar is gewoon geen automatisch alternatief voor te verzinnen op geen enkel mobiel OS. Maar zoals gezegd kan je zelfs dan de hoeveelheid extra werk minimaal houden als je je applicatie netjes hebt opgezet.
Dat noem ik een workaround waarbij de developer gewoon 3x een UI moet bouwen die nog steeds niet schaalt bij toekomsige telefoons.
Zoals gezegd is daar wat mij betreft geen automatische oplossing voor, en bovendien is het een erg hypothetisch probleem. Van iPhone <-> iPad wil je sowieso dus aangepaste versies van je applicatie maken (vanwege het schermoppervlak), en tussen iPhones zijn nu maar 2 mogelijke resoluties, precies 2x zo groot bij de iPhone 4, en dat zal gegarandeerd nog heel lang zo blijven. Ze zijn bij Apple natuurlijk niet op hun achterhoofd gevallen, toen de 3GS uitkwam klaagden heel erg veel mensen dat de resolutie hetzelfde was gebleven (vrij laag dus), maar bij de iPhone 4 was het ineens exact verdubbeld waarmee het zo ongeveer het scherm met de hoogst mogelijke resolutie voor een mobiele telefoon was. Dat is natuurlijk geen toeval, toen de 3GS er net was konden zulke schermen simpelweg nog niet goedkoop genoeg gebruikt worden, en een resolutie tussen die van de 3G en de 4 in wilde Apple dus niet, precies om de problemen die jij beschrijft. Vandaar exact 2x de resolutie van de 3GS waardoor automatisch schalen heel eenvoudig blijft. Reken er maar op dat ze dit zo blijven doen, en dat de iPhones/iPod touches nog minimaal een jaar of wat op 960x640 blijven (en waarschijnlijk altijd zo blijven, hoger heeft geen zin namelijk), en dat de eerste schermupdate van de iPad naar 2048x1536 gaat, of dat de hele iPad zelf kleiner wordt en dezelfdfe resolutie houdt.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 4 oktober 2010 16:52]

zoiets als die 2,5k iphone apps die ook op een ipad werken?
Maar omdat de graphics niet gemaakt zijn voor het grotere scherm, je dus knoppen krijgt van 4 vierkante centimeter?

Er zit een groot verschil tussen "het werkt" en "het werkt lekker".
Het is goed dat LG haar mening uit, maar LG moet eens achter haar eigen oortjes krabben!!; noem eens 1 of 2 telefoons waarvan LG (werkende!) updates voor haar klanten beschikbaar stelt ..... 1tje dan? Bij mijn vorige werkgever weigerde wij LG's te verkopen omdat 80-90% van de klanten binnen 't eerste jaar terug komt met problemen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 oktober 2010 13:40]

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Grote teleurstelling wat mij betreft was het ontbreken van een proxy bij een Wifi-verbinding. Nu zijn we in Nederland redelijk verwend met internet over 3G, maar elders zal het vaak voorkomen dat men vrijwel alleen Wifi gebruikt. En in zakelijke omgevingen op of een universiteitscampus zal het vaak voorkomen dat je dan via een proxy/gateway naar buiten moet gaan. Dat is dus op mijn HTC Desire een no-go.

In de Samsung Galaxy S schijnt dit wel ingebakken te zijn (al moet je wel een IP-adres en geen FQDN bij je proxy settings invullen). Als Samsung meer van dat soort aanpassingen gedaan heeft, is hun android versie inderdaad wat volwassener, ook voor een tablet.
Er zijn nog wel meer van dat soort kleine details die ontbreken. Bijv. complete AVRCP ondersteuning voor audio apparatuur (handsfree autoradio's, headsets) en presentaties.
Of rSAP ondersteuning voor bepaalde handsfree mogelijkheden in auto's.

Bepaalde WiFi encryptiesvormen en certificaten worden ook nog ondersteund, waardoor bijv. eduroam niet lekker werkt.

vCards worden niet altijd ondersteund. Niet te vergeten dat er vaak skins worden gebruikt die bepaalde kenmerken weer te niet doen zoals multiple Exchange accounts in HTC Sense.
oals multiple Exchange accounts in HTC Sense.
Dat zit toevallig ook weer in standaard Android 2.2 ;)
Toch wel grappig dat Samsung wel een tablet met 2.2 uitbrengt , en die later naar 3.0 gaat updaten.

nieuws: IFA: Samsung kondigt Android-tablet Galaxy Tab aan

Misschien dat het toch ook wel komt omdat de hardware het zelfde als de Galaxy S en deze natuurlijk al prima draait op 2.1 en ook een 2.2 update deze maand krijgt. Alleen resolutie voor het scherm is anders. Wat ook wel appart is aangezien Google die had vastgesteld om een max. res van 854 x 480 voor 2.2.


Edit:

Ook Archos maakt tablets op 2.2
nieuws: IFA: Archos introduceert vijf Android-tablets
Waarvan de hoogste op 1024x600 resulutie draait.

[Reactie gewijzigd door terracide op 4 oktober 2010 14:19]

Sinds wanneer is het aanpassen van een Open Source besturingssysteem apart?
Niemand hoeft naar Google te luisteren hoor ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 15:17]

Zonder toestemming van Google geen toegang tot de Android store hoor.

Sinds wanneer bezitten hardwaretelefoniemakers over de expertise om een OS aan te passen?
Het bewijs is dus al geleverd dat Samsung dus WEL een hogere resolutie in bouwt en WEL toegang tot de Market heeft.

Dus ze hebben de expertise blijkbaar, en toegang tot de Android Store ;)
Wat wou je nou precies zeggen?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 oktober 2010 16:54]

nou niet appart maar ze zijn wel de enige zover ik weet die dat doen. Er zijn geen telefoon/tablets te vinden met een resolutie die over 854 x 480 heen gaan.

edit: alleen telefoons dus. Schijnbaar tablet wel hogere resoltutie.

[Reactie gewijzigd door terracide op 4 oktober 2010 14:20]

Ik heb bv zo'n chinese kloon waar een scherm in zit van 1024x600, hier heb ik 2.1 op gezet. Werkt opzich wel grappig maar ben nog niet echt fan van android.
Android 2.2 is impricipe ook niet geschikt. Te lage resolutie! dus waarom je tijd verdoen met 2.2 als je je beter kan richten op 3.0!
Google zegt toch zelf ook dat Android (nog) niet geschikt is voor tablets. Chrome OS wordt het voor de tablets. Android voor smartphone en nu ook Google Tv?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True