Agentschap Telecom: T-Mobile voldoet aan uitrolverplichting umts

Volgens het Agentschap Telecom maakt provider T-Mobile inmiddels voldoende gebruik van de umts-frequenties die het bezit. Eerder kreeg de telco nog een boete omdat de beschikbare frequenties niet volledig in gebruik waren genomen.

T-mobile logoHet Agentschap Telecom zegt bij metingen geconstateerd te hebben dat T-Mobile inmiddels aan de verplichtingen voldoet, maar maakte geen cijfers bekend. De provider heeft door de overname van Orange in 2007 twee umts-vergunningen in bezit gekregen, waarbij voor beide de beschikbare frequenties volledig in gebruik moeten worden genomen.

In juni moest T-Mobile nog 5 miljoen euro betalen omdat de provider zijn umts-frequenties ondanks herhaalde waarschuwingen nog niet goed benutte. T-Mobile tekende bezwaar aan tegen de beslissing van het Agentschap Telecom. Volgens de provider zorgen de eisen van de toezichthouder voor inefficiënt gebruik van het netwerk. T-Mobile kwam de afgelopen tijd ook in het nieuws door gebruikers die problemen met de umts-verbinding meldden; deze problemen zouden inmiddels zijn opgelost.

Door RoD

Admin Mobile

09-08-2010 • 17:11

33 Linkedin

Reacties (33)

33
33
24
1
0
3
Wijzig sortering
Anoniem: 186340
9 augustus 2010 18:27
Een technische prestatie van formaat!
KPN vond het wellicht teveel (complex) werk om aan de Telfort-licentie-voorwaarden te voldoen:

nieuws: Ministerie gaat Telfort-frequenties opnieuw uitgeven

nieuws: Telfort mag alleen nog eigen umts-frequenties gebruiken

-edit-
zinsconstructie

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 186340 op 9 augustus 2010 18:28]

Huh een technische prestatie van formaat? Het is verdorie een eis die gesteld werd bij de verlening van de vergunning. Het is een misser dat T Mobile nu pas voldoet aan de uitrol verplichting en naar mijn ervaring nog steeds niet een optimale dekking biedt!
Huh een technische prestatie van formaat? Het is verdorie een eis die gesteld werd bij de verlening van de vergunning. Het is een misser dat T Mobile nu pas voldoet aan de uitrol verplichting en naar mijn ervaring nog steeds niet een optimale dekking biedt!
Ze voldeden al lang op hun eigen licentie, maar ze hebben bij de overname van Orange ook nog die licentie gekregen. Inmiddels zijn ze ook op die licentie in orde, dus op 2 seperate licenties, en dus frequenties. KPN daarentegen vond het pet, en heeft de licentie van Telfort teruggegeven, omdat het teveel moeite zou kosten om daarop seperaat compliant te zijn.
Ik zou wel willen weten wat PolarBear voor inzicht/kennis heeft, in de eisen van de licentievoorwaarden zoals ze door AT gesteld zijn?

Ook zou ik dan graag willen lezen wat de licentievoorwaarden te maken hebben met optimale netwerk-dekking?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 186340 op 9 augustus 2010 19:07]

Hoezo was het voor KPN teveel werk? Telfort moet blij zijn dat ze zolang mee hebben kunnen/mogen liften op het netwerk van KPN.
Verder apart dat je dit aanhaalt, want het gaat niet over KPN of Telfort, maar over T-Mobile...


Wel goed dat AT T-Mobile zo in de gaten blijft houden met alle problemen die ze hebben gehad laatst. Heb zelf geen T-Mobile, maar van wat ik hoor en zie, is het ook maar beter dat ze wat tijd en geld in het netwerk hebben gestoken. Blijft vervelend als klant zijnde dat je betaald voor een dienst die ze niet kunnen leveren....
Telfort moet blij zijn dat ze zolang mee hebben kunnen/mogen liften op het netwerk van KPN.
Telfort is eigendom van KPN.
Verder apart dat je dit aanhaalt, want het gaat niet over KPN of Telfort, maar over T-Mobile...
Bij KPN/Telfort heeft exact hetzelfde gespeeld als bij T-Mobile/Orange. Het enige verschil is dat Telfort als merknaam van KPN is blijven bestaan, terwijl T-Mobile de naam Orange niet meer gebruikt...
KPN had in den beginne al een groter frequentiegebied in hun bezit dan T-Mobile. KPN heeft Telfort dan ook voornamelijk gekocht voor het klantenbestand.
T-Mobile had naast de klanten ook veel baat bij de UMTS-licenties van Orange, en heeft dus gepoogd de licentievoorwaarden in hun voordeel te interpreteren en ze in te zetten ter vergroting van de UMTS capaciteit.

Het werd tijd ook, zeg ik dan als T-Mobile klant.
De dekkingskaart van T-mobile klopt geen hout van.
hele plekken zijn roze volgens de kaart terwijl je binnen nog niet eens telefoon hebt.
Dat is al jaren zo en voor velen, zeker zakelijk, reden geweest om snel weg te gaan.

Het blijkt dat ze nu overal masten op daken aan het plaatsen zijn, gecamoufleerd.....
Anoniem: 272394
@RutgerM12 augustus 2010 09:35
:) haha... altijd mooi die 'conspiracy theoriën' ... heel veel masten en ontzettend gecamoufleerd ;-))

Het is heel simpel; dekkingskaarten zijn op basis van simulaties/berekeningen en niet op basis van metingen - bij geen ene telco. Kent dus altijd een foutmarge - welke ook nog eens afhankelijk is van weersomstandigheden. Dekking wordt echter niet bewust teveel optimistisch in kaart gebracht, dat zou namelijk alleen maar teleurstellingen - en dus negatieve reclame - geven.

Ook, inderdaad standaard zit je nu op 3G. Zodra je data-behoefte hebt switch je naar H. De inzet van Orange spectrum hoeft niet persé met nieuwe masten, dit kan ook door 2 carriers op 1 mast te gebruiken (bijv, 1 voor 3G-spraak en 1 voor H-data). Dit is vooral gunstig voor voldoende capaciteit.

BEN, AH Prepaid etc. hebben geen eigen frequentie(s), zijn simpelweg een MVNO (virtuele operator) bovenop een telco netwerk.
zelfs KPN geeft geen garanties op dekking binnenshuis. (beton / betonijzer zijn heel goed in 3G signalen blokeren). Ik ken genoeg mensen die daar met alle 3 de providers problemen mee hebben. ( daarom staat m'n pa altijd in de achtertuin te bellen)

edit: het woordje 'geen' is wel boeiend

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 10 augustus 2010 08:26]

Mooi, hoogste tijd voor een HSDPA uitrol/inschakel-verplichting.
Ik ben, vermoedelijk net zoals velen anderen, sinds 2 maanden "gelocked" op UMTS waar 3 maanden terug nog HSDPA met vol bereik stond te stralen.

Waar ze in Nederland de eersten waren met fatsoenlijke data-abbo's (ook nog steeds de enige zonder datalimiet) heeft T-mobile zijn imago als "mobiele ISP" wat mij betreft verpest.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 9 augustus 2010 17:24]

Anoniem: 121240
@SirNobax9 augustus 2010 21:24
Amen.

"Vroeger" stonden telefoons inderdaad "gelocked" op "H" nu is dat "3G" totdat je "H" nodig hebt, ALS het beschikbaar is...
Niet helemaal toch? Volgens mij is UMTS de specificatie van de onderliggende techniek/frequentie, terwijl HSDPA het protocol is waarmee je er vervolgens gebruik van maakt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 augustus 2010 17:33]

Wat jij zegt klopt: HSDPA ligt bovenop UMTS, zie http://en.wikipedia.org/wiki/HSDPA
UMTS is niet alleen HSDPA. HSDPA is een snellere variant van UMTS, ondertussen werkt dat trouwens wel in Tilburg. (In Eindhoven al langer.)
Volgens mij heeft zeker KPN dekking op het IJselmeer en Vodafone ook. Alleen T-Mobile dekte tot nu toe het IJselmeer, Zeeland en de waddeneilanden nagenoeg niet. In de nieuwste uitrol hebben ze hier juist de grootste verbeteringen uitgevoerd. Niets meer of minder dan een achterstand in de uitrol. Zonder het agentschap was dit nooit goed gekomen vrees ik.

Wel blijft het apart dat T-Mobile gewoon de frequenties mag houden. Orange bestaat niet meer, dus hoe kan Orange nu een voldoende dekkend netwerk bieden? Dat het behoud van de frequentie is toegestaan zorgt in de toekomst alleen maar voor anti-concurrentie spelletjes bij de providers.
Zit bijvoorbeeld BEN nu niet op de oude Orange frequenties? Ik hoop dat T-Mobile nog een keer toestemming krijgt om de 2 licenties tot 1 te smeden, leuk natuurlijk dat er concurrentie moet zijn maar als het al met 3 netwerken niet lukt om alles dekkend te krijgen waarom dan eisen dat er 5 zijn (Telfort + Orange licentie) gebruik die twee dan liever om te zorgen dat de andere 3 wel aan alle vraag kunnen voldoen in plaats van te eisen dat 1 bedrijf (T-Mobile) 2 verschillende netwerken in stand houdt.
Beetje gek want als ik in zuid limburg kijk
dan heb ik toch overal 3g (192bit streaming)
tot wel 2km belgie in.
Wat niet een geel gebied is.
Zelfs in vaals keurig 2mbit.
Ah vandaar dat ik hier op werk een hele andere frequentie heb op werk dan thuis (op werk staat een nieuwe mast). Het net is flink uitgebreid, als ze even zo doorgaan doet het weinig meer onder voor vodafone/kpn.
Zou ik dan ook niet enigzins te maken hebben met de overbelasting van het 3G netwerk een aantal maanden geleden? Ik kan me voorstellen dat T-Mobile zo snel mogelijk het netwerk weer op orde wil hebben en hierdoor ook (versneld) heeft voldaan aan de voorwaarden voor de Orange UMTS licensie.

De voorwaarden van de licensie hoeven natuurlijk niet direct met betere dekking te maken te hebben. Stel dat T-Mobile 70 procent van Nederland heeft afgedekt met UMTS en aan de T-Mobile licensie voldeot, dan kan de Orange licensie dezelfde 70 procent afdekken. Resultaat; geen beter bereik; maar wel een sneller netwerk (en het probleem van overvolle masten kan hiermee ook opgelost worden.)

Maar misschien dat iemand met meer kennis hier even een licht op kan laten schijnen.
nou dan mogen ze hier wel eens komen meten!

Nog nooit 3G gehad!
Anoniem: 121240
@mennog9 augustus 2010 21:31
Ja mennog, ik zou zeggen kijk hier:

http://www.mobileworldcov...a/nl/12183/comb/0_0_0.png

Als je in een roze gebied woont zeg ik, had je kunnen weten, tmobile heeft namelijk alleen in gele gebieden 3g of sneller.

Alleen KPN heeft in nederland LANDELIJKE 3G dekking.

En nee, ik werk niet voor KPN, ik ben tmobile ook gewoon zat en wilde wel eens weten hoe het zit.

Helpdesk van tmobile bellen heeft geen zin, ze hebben gewoon geen landelijke 3g dekking, als je het daar niet mee eens bent moet je je abbo opzeggen... of wachten tot het wel dekking heeft op de plaatsen waar jij wilt... punt.
Je laat wel een enorm verouderd dekkingskaartje zien van T-Mobile. Ook KPN en Vodafone leveren volgens jouw kaartjes geen 3G in het hele land ;) Ik snap dat T-Mobile op hun eigen website misschien wat meer roze maakt dan ze echt dekken, maar dit kaartje is wel erg negatief. Zo had ik een jaar geleden 3G in Weert, Assen en Wageningen.

Voorderest: dekkingskaart.t-mobile.nl

[Reactie gewijzigd door henk_dh op 9 augustus 2010 22:18]

Anoniem: 121240
@henk_dh10 augustus 2010 08:33
volgens deze website heeft kpn wel degelijk 3g in heel nederland:

http://www.mobileworldcov...a/nl/17000/comb/0_0_0.png

roze = gsm
geel = 3G (of H)
Ben ik het niet mee eens. Als je op de dekkingskaart van T-Mobile kijkt [url=http://www.t-mobile.nl/zakelijk/htdocs/page/productinformatie/dekkingskaart.aspx[(klik)[/url] zie je dat er nagenoeg overal goede dekking is, ook in mijn woonplaats. Echter, heb ik nog nooit 3G gehad in mijn huis/tuin en omgeving.

Overigens ben ik al een tijd in conclaaf om mijn abonnement op te zeggen vanwege de niet-dekking die ze leveren.
nou dan mogen ze hier wel eens komen meten!

Nog nooit 3G gehad!
De licentie vereist dat het 95% dekkend is, er wordt dus nergens gesteld dat het 100% dekking moet bieden. In jouw geval: je hebt helaas pech, zoek een provider die wel dekking biedt in je gebied. (maar als ik naar m'n ouders kijk: niemand levert daar)
Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken in de trein (Ehv - Mtricht).
Normaliter heb ik alleen rond de grote stations even bereik.
klopt inderdaad, maar zoals ik hoor en zie van mensen is het netwerk weer redelijk goed.
Nu hopen dat ze de dekking gewoon goed doorzetten en dat er dan in de rest van nederland ook gewoon goed bereik komt. Nu hoef ik niet midden op het ijselmeer 3g tot beschikking te hebben(weet niet of dat met een provider wel het geval is) maar het zou makkelijk kunnen zijn;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee