Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

Veel klanten van T-Mobile ondervinden problemen op Android-toestellen met Google-diensten als Gmail, Calendar en Market. De provider heeft het probleem onderzocht en concludeert dat het in elk geval niet aan het T-Mobile-netwerk ligt.

T-Mobile G1De problemen zijn ongeveer twee weken aan de gang, blijkt uit het topic op GoT. Gebruikers ondervinden problemen met het synchroniseren van diensten als Gmail en Calendar en het downloaden van applicaties uit Android Market. De problemen doen zich niet voor via een wifi-verbinding.

T-Mobile heeft het probleem grondig onderzocht, zegt woordvoerster Priscilla Tomasoa. "Onze technische mensen hebben de oorzaak niet kunnen achterhalen. Er is niets op ons netwerk geconstateerd dat het verkeer naar Google-diensten kan hinderen. Het probleem zou dus elders moeten liggen."

In eerste instantie kregen enkele tweakers te horen dat T-Mobile Google-diensten blokkeert om de druk op het netwerk te verlichten. Dat is echter onjuist. "Wij blokkeren geen diensten", aldus Tomasoa. "Je betaalt een bepaald bedrag voor toegang tot ons mobiele netwerk. Wat je vervolgens met die verbinding doet, staat je helemaal vrij."

Het probleem is niet op het netwerk zichtbaar, zegt Tomasoa. "Veel gebruikers melden dat het vooral in piekuren niet werkt. Wij zien echter geen verschil in datagebruik met Google-diensten ten opzichte van de tijd voordat deze meldingen kwamen." Ook met data vanaf telefoons, zoals verstuurde mails, zijn geen problemen gesignaleerd. "De mails gaan prima over ons netwerk. Wat er vervolgens mee gebeurt, ligt niet meer in onze macht."

Daardoor blijft het onduidelijk wat de oorzaak is van het probleem dat vooral Android-gebruikers lijkt te treffen. Enkele gebruikers melden wel dat Gmail en Market op woensdag weer leken te werken. Tweakers.net kon het probleem woensdagochtend nog reproduceren via zowel gprs als umts, maar woensdagmiddag leek de verbinding hersteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

1 2 3 ... 8
ik had deze problemen ook met t-mobile en hero, sinds de update naar 2.2
telefoon zelfs terug gezet naar fabrieksinstellingen, hielp ook niet..

pas toen ik de APN verwijderd had en handmatig heb toegevoegd werkte het weer

nu gewoon vrolijk aan het syncen en apps downloaden

APN =internet
user = tmobile
ww = tmobile
verder niks invullen

ook niet de instellingen door tmobile laten verzenden, echt handmatig invullen

succes

en weet uit ervaring dat t-mobile het echt wel onderzoekt. (al 10 jaar trouwe klant) ik geef toe dat de communicatie beter kan..maar verder prima maatschappij

[Reactie gewijzigd door surflientje op 30 juni 2010 20:37]

Wacht even, wat zie ik nu?

Bij user/ww had ik bij mijn APN instellingen <leeg>/<leeg> staan (als in niets ingevuld)
(Wordt dit van de sim-kaart gehaald?)

Vreemd genoeg nu tmobile/tmobile neergezet en vliegen de bytes om mijn oren!?

We gaan toch niet zeggen dat dat het is?!?!?!
het werkt.. ook hier..

als dit het is.. WTH!! 8)7
Bij mij waren username en password ook leeg. Ik ondervond de problemen niet alleen bij google diensten, maar ook bv streaming radio (via radio.nl) viel de verbinding om de haverklap weg.

Het leek alsof meerdere sessie een probleem waren want bijvoorbeeld speedtest (via de app) of een download van een groot bestand ging geweldig en met een stabiele (hoge) snelheid.

Nu de instellingen erin gezet en ongelofelijk, maar het werkt. Google maps en navigatie was een drama, nu nagenoeg realtime alles gelijk gevonden en opgebouwd.

De instellingen wijzig je overigens onder:
  • Menu
  • Draadloos en netwerken
  • Mobiele netwerken
  • Namen toegangspunten
  • T-mobile internet
Ik dacht eerst dat het aan APNdroid lag, maar die wijzigd de instellingen niet (heb APNdroid net aan en uit gezet en de username/pass bleven behouden).

Even een WTF momentje

Zonder username en pass was mijn snelheid met speedtest:
Down:1900
Up:526

Met username en password:
Down:359
Up:425

En zonder username en pass werken de google diensten nu, nadat ik ze hiervoor wel had ingesteld weer?

Klachten had ik overigens al enkele weken.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 1 juli 2010 09:45]

Ook hier het absolute WTF moment!
Username/Password verwijderd.
Tweakers.net laadt als nooit tevoren via browser (snelheid is duidelijk hoger)
AndroidMarket laadt probleemloos en apps downloaden gaat als een malle.

En T-Mobile maar zeggen dat het niet bij hun ligt ...
Hier werkt het ook !! Mail notificatie binnen 10 seconden nadat ik deze vanaf mijn pc heb verstuurd!! _/-\o_
Ja hoor! Ook hier succes! Het zou toch niet zo simpel zijn?
Ik heb toch vrijwel letterlijk gehoord dat men de 'load' verdeelt en toegang nu en dan uitschakelt van de klantenservice :/
Tsja, dat is dan jouw interpretatie geweest.
Maar dan nog, op de klantenservice zitten geen techneuten. De mensen op een klantenservice weten dat helemaal niet als zoiets gedaan zou worden. (wat zeer onwaarschijnlijk is)
Ik denk dat dat een gevalletje "klok en klepel" is van de desbetreffende medewerker. Natuurlijk heeft elke mobiele operator load balancing. Dat houdt echter niet in dat diensten op drukke tijdstippen worden uitgezet :)
Ik heb een HTC desire.
de problemen lijken wel echt in de mobiledata lijn te zitten, dus het netwerk van T-mobile.
Ik heb geen problemen wanneer ik thuis op via WIFI de google diensten en de market gebruik!
Ik kan via de mobile date verbinding (G of H) geen apps downloaden vanuit de market. (wel via WIFI).

Het tweede probleem is dat mijn dataverbinding steeds wegvalt tijdens het navigeren met de google navigatie, waardoor deze optie nu dus ook onbruikbaar is. De GPS verbinding is goed, maar de dataverbinding valt weg waardoor het navigeren niet meer werkt!

Het probleem is da tje dus eigenlijk nergens met je probleem terrecht kunt , want iedereen wijst naar een ander als oorzaak van het probleem!
Je hebt hier 4 mogelijke oorzaken van het probleem:
1. T-mobile
2. HTC
3. Android.
4. Google

Zoek het dus maar uit.
Maar gezien mijn ervaringen wijst het toch het meeste richting het netwerk van T-mobile
Reactie op: "Veel gebruikers melden dat het vooral in piekuren niet werkt. Wij zien echter geen verschil in datagebruik met Google-diensten ten opzichte van de tijd voordat deze meldingen kwamen."

Opzich logisch aangezien niemand verbinding krijgt met Gmail, Market of sychronisatie van contacten en agenda. Als klanten geen verbinding krijgen gaat het dataverbruik ook niet omhoog lijkt mij?
Je moet wat beter lezen. Er staat dat het datagebruik niet veranderd is vergeleken met de dagen dat de diensten wel werkten. Als niemand toegang zou hebben, zou het datagebruik naar Google diensten flink minder zijn geweest.

De vraag alleen is of je aan de hand van het datagebruik kunt beslissen dat de diensten wel werken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 juni 2010 17:54]

Inderdaad; dat is geen betrouwbare maatstaf. Maar het toont alvast wel aan dat het wťl werkt, op zijn minst voor een (groot) deel van de gebruikers.
Bovendien is het wmb best mogelijk dat de engineers van t-mobile zich suf zoeken, maar nergens een foutmelding zien, een rariteit vinden of... maar ze zien wel trafiek en die is "gezond".
Die trafiek kunnen ze afluisteren (sniffen), maar dat is alleen zinvol in relatief korte tijdsverlopen, en dan nog is het onwerkbaar om ALLES ergens op te slaan, das logisch. Enkel met gericht gericht sniffen kunnen ze dus adhv exacte tijd/plaats/gebruiker de eigenlijke packets en tijdsverloop gaan bestuderen en zo vaststellen waar het fout gaat.
Tot die tijd kunnen ze alleen maar vaststellen: ja we hebben verkeer en wel zoveel bits per seconde. Das alvast goed nieuws vanuit het standpunt van de engineer ;)
Zelfs als je het zo ziet klopt het natuurlijk van geen kant. "We zien geen verschil in datagebruik" ofwel "Mensen maken nog steeds evenveel gebruik van de Google diensten", want moet ik daaruit afleiden??? De mensen die klagen lullen uit hun nek?

Zelf heb ik inderdaad ook last gehad. De foutmelding die mijn Android gaf was bij het aanmelden op een Google dienst, hetzij Market, hetzij Maps, hetzij GMail was:
"Couldn't establish reliable data connection", dus even gezocht op Google en de oplossing die ik vond was het resetten van je Android toestel, dat dus een aantal keer gedaan, elke keer weer opnieuw mijn instellingen terugzetten, elke keer weer mijn apps downloaden en zo instellen zoals ik wil en elke keer weer openieuw hetzelfde gezeik...

En nu lees ik dus dat het een T-Mobile probleem is... Lekker weer, eerst lopen kloten een aantal weken geleden met een crappy verbinding hier in Amsterdam, nu dit ge-emmer weer...
Daar heb je een heel sterk punt inderdaad, als ze geen verschil zien is er iets goed mis! daarbij doet het het via WiFi perfect en via 3G niet, MAAR me huisgenoot die komt er wel weer zonder problemen op :P!

En beide halen met speedtest de beloofde snelheid! (klein dorp en wel een dikke mast :D)...

Blijft een vaag probleem 8)7

Edit: @hieronder relief2009: als iedereen problemen heeft hoe kan het dataverkeer dan normaal niveau zijn? Ik kom nergens op dus ik genereer ook geen data... Zoals drib83 ook zegt je moet niet denken het niveau is normaal dus is het goed, het is duidelijk niet goed want niks van Google werkt op dit moment via T-Mobile (ik zeg niet dat het hun schuld is verder)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juni 2010 18:31]

Lees mijn reactie, het is dus helemaal geen sterk punt.
Ja dataverbruik gaat daardoor idd niet omhoog, je signalling daarentegen weer wel. Je toestel probeert elke keer te synchen en krijgt geen verbinding, probeert het weer, etc, etc, etc.
Je hebt wel een punt, het dataverbruik was door hun brakke netwerk altijd al nihil, dus zien ze nu geen verschil idd.
Andersom denken, het dataverbruik is niet omlaag gegaan
Tweakers.net kon het probleem woensdagochtend nog reproduceren via zowel gprs als umts, maar woensdagmiddag leek de verbinding hersteld.
En sinds woensdagmiddag rond 15:30/16:00 zijn de problemen weer terug.

[Reactie gewijzigd door Nakebod op 30 juni 2010 17:44]

Ik was het ook al het controleren en terwijl internet wel gewoon goed werkt (dit typ ik nu vanuit de trein) blijven de google-gerelateerde apps hangen op network error. Het blijft een vreemde situatie, mede doordat T-Mobile users nog steeds vraagt naar specifieke tijden/dagen, terwijl het haast continu is. Vandaag ging het even wat beter inderdaad, maar was van korte duur.
Vandaag was het relatief voor lange duur :+ Sinds gisteravond een uur of 23:00 tot 15:30.
De voorgaande dagen merkte ik wel dat ik in de ochtend, tot een uur of 8.30 ongeveer, wel wat binnen kon krijgen. Vanaf welk moment het in de avond/nacht dan weer werkte is een beetje lastig na te gaan, normaal gesproken slaap ik dan :P
Android problemen zijn onder andere:

Android Market (Search/applicatie zoeken werkt niet)
Facebook Apps Werkt niet refresh een keer in de 6 uur ofzo.
Email werkt niet uitgaand of als het werkt na 1 - 4 uur pas verzonden
Etc etc etc echt een drama.
Google Maps werkt bij mij meestal wel, maar Google Navigation doet het heel vaak niet. Bijzonder irritant moet ik zeggen...
Inderdaad. Het heeft tot vanmiddag gewerkt, maar nu niet meer.
Misschien zijn er problemen op de AMS-IX waar de netwerken van T-Mobile en Google samenkomen. (of zit dat in Groningen?)
Kan ook aan timing of TTL liggen, of ...
Het zou fijn zijn als je geen termen gaat roepen die je ooit ergens gehoord hebt maar eigenlijk niet weet wat het betekent.
Misschien zijn er problemen op de AMS-IX waar de netwerken van T-Mobile en Google samenkomen. (of zit dat in Groningen?)
Google heeft een bak infra en servers in Groningen, maar ik weet zeker dat ik een kast met netwerk apparatuur heb zien staan op SARA die van hun was. Ze zullen dus zeker peeren op de AMS-iX en een verbinding vanaf daar richting Groningen hebben
Het ťťn sluit het ander niet uit ... ze kunnen natuurlijk zowel op Ams-ix als Gn-ix een peering hebben. Op Ams-ix peert Google sowieso.
Eerder deze maand nog capaciteits problemen, nu dit soort vage dingen. Wat ben ik blij dat ik niet bij T-Mobile zit....! Helaas zitten ze bij ons bedrijf wel bij T-Mobile waardoor ik alsnog dit soort gezijk te horen krijg.
Ach ik krijg wel 1 maand gratis door die grappen (naja 2x50% korting op me internet abbo), heb er zelf niet echt een probleem van gehad, moest enkel me WiFi even activeren ;) (kan me voorstellen dat het voor andere een stuk vervelender is, als je er van afhankelijk bent voor je werk, vrouw die gaat bevallen oid)
Als je vrouw gaat bevallen, kan ze sowieso beter even bellen dan een email sturen... ;)
Als ze aan het bevallen is, denk ik niet dat ze de tijd heeft om te bellen, laat staan e-mailen :9

[Reactie gewijzigd door Psycho-18 op 30 juni 2010 23:12]

Tja, als je alleen bent zal je toch een van beiden moeten doen...
Maar email? lijkt me niet het juiste medium.
(wel handig, een CC naar je hele adreslijst, dus een algemeen alarm)
nou geweldig... 2x 12.50.. toen ik 2 jaar geleden klaagde bij t-mobile kreeg ik 3 maanden bellen + data geheel gratis.. sindsdien is het nooit verbeterd.. ze proberen het wel en het netwerk reageert ook wel anders dan voorheen maar een verbetering kan ik het nauwelijks noemen..
Tja, dan betaal je nog 2x 12,50 en daarna weer 25 per maand voor iets wat niet werkt..
Ik zit pas jaar bij T-Mobile maar heb persoonlijk nog geen enkele probleem bij hun ondervonden.
Maak gebruik van een iPhone.

Het zal wel te maken hebben dat ik niet bij een drukke stad zit of werk.

[Reactie gewijzigd door Yinchie op 30 juni 2010 20:03]

Ik vind het toch aardig jammer dat er zoveel negatiefs gezegt wordt over T-Mobile,
Ondanks dat er idd problemen waren/zijn en er terecht over geklaagt word is het bij andere aanbieders niet veel beter. Ik kan me herinneren dat Vodafone ook problemen had en ik zelf een tijd geleden ook een dag niet te bereiken was omdat er storingen waren bij Kpn.

Vanwaar dit nou weer met -1 wordt beoordeeld :S Er is waarschijnlijk een probleem bij Google en iedereen gaat T-mobile zitten afkraken. Dit terwijl ik met eigen ervaring meemaak dat het bij andere providers niet veel beter is..

[Reactie gewijzigd door jupjup op 1 juli 2010 08:47]

Inderdaad, nu na 2 jaar iPhone abo weinig negatiefs.

OK 3G dekking zou wel veel beter kunnen.
Maar ik ben niet iemand die overal "streaming audio/video" wil
kunnen ontvangen dus swa!

Ik ben er wel achter dat 3G helaas heel beton-gevoelig is.
100 meter vanaf mijn huis = 100%
helaas ik woon achter een flat, en zodra je het hoekje om gaat (gna,gna)
loopt het 3G signaal binnen 10 meter naar 0%

Maar bellen en bereikbaar zijn is nooit een probleem geweest,
en nooit eruit gelegen.

Zelfs op koninginnedag in het Vondelpark, na "de aanslag"
terwijl het hele park al gonsde van geruchten gewoon kunnen internetten
om te kijken wat er aan de hand was.
Ik ben er wel achter dat 3G helaas heel beton-gevoelig is.
100 meter vanaf mijn huis = 100%
helaas ik woon achter een flat, en zodra je het hoekje om gaat (gna,gna)
loopt het 3G signaal binnen 10 meter naar 0%
hou je hem op de juiste manier vast? :Y)

Sorry, kon het niet laten.
3G dekking kan inderdaad bij alle providers nog beter, wel raar van die dekking, is dat dan nog buiten of al binnen?
Ik heb nog op veel te veel plaatsen naar mijn ding Edge. Zou wel straf zijn als vermeld probleem niet aan de provider zou liggen, heb ook Android maar geen T-Mobile en heb nog niets problemen ondervonden.
Maar het klinkt niet logisch dat het probleem bij Google zou liggen, wanneer er vermeld wordt dat het over Wifi prima werkt. Als het probleem bij Google zou liggen zou je denken dat je ook via Wifi problemen zou hebben.

Voorlopig zou ik zeggen dat het probleem wel degelijk bij T-Mobile ligt. Dat ze beweren dat ze niets hebben kunnen vinden neem ik met een hele berg zout.
T-Mobile had het kunnen voorkomen, vodafone en KPN niet. Dat is een heel belangrijk verschil.
Mja typisch... Het lijkt er op dat DNS wel werkt, er komt ook een antwoord, maar vervolgens stopt het dataverkeer.....
Gezien het feit dat het via wifi wel werkt en ook via andere data-abo's geen problemen zijn, zou ik als ik T-Mobile was maar eens achter m'n oren krabben. Ik ga straks na 9 jaar over naar een andere aanbieder, zeker omdat het technisch oplossend vermogen pappen en nathouden is....
aangezien alle andere dingen via android/t-mobile wel werken kan het ook elders liggen op de interconnect tussen die twee. Ik weet niet of ze peeren op de AMS-iX, maar het kan zijn dat het daar ergens fout gaat. (niet bij AMS-iX zelf).

Vooral omdat ik ook hoor dat er bij andere providers en via wifi dezelfde problemen zijn, denk ik toch echt dat het niet echt perse bij t-mobile ligt in dit geval.
Op m'n eigen verbinding zie ik dat requests snel beantwoord worden en dat vervolgens daarna de data ook binnenkomt, dat laatste punt werkt bij T-mobile sporadisch, soms komt er wel data binnen, maar het stokt weer. Het is iets dat buiten mijn mogelijkheid tot testen ligt(of weet iemand of er wireshark voor Android bestaat?), maar 3G via T-MOB is steeds de gemene deler....
Voordat je T-Mobile de verdoemenis in vloekt, raad ik je aan om de internetinstellingen te verwijderen en handmatig de internetinstellingen weer toe te voegen (APN, Username en Wachtwoord).

Veel updates voor Android verwijderen namelijk de instellingen of passen deze aan tot ze onwerkbaar blijken, als je deze gewoon weer handmatig instelt, zou het weer goed moeten werken.

Maar dan is er nog de issue van netwerkcapaciteit en het bereik... Maar dan ook, ik kan me geen reden bedenken, naast het willen hebben van een iPhone, om betalend lid te willen zijn van T-Mobile... Zeker als je echt je zinnen hebt gezet op een mooie Android device waarmee je veel op het internet te vinden zal zijn, ik zou zeggen Vodafone.

- Exclusief de Google Nexus. (NIET Branded of gelocked)
- Exclusief de 16GB versie van de Samsung Galaxy S. (NIET Branded of gelocked)
- Een flink beter netwerk en bereik.
- Een bijna 10x snellere internetverbinding.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 1 juli 2010 01:11]

en vervolgens valt om de twee maanden het datanetwerk grotendeels uit voor meerdere uren :)
lang leve Vodafone :P (begrijp me niet verkeerd, ik zit al jaren bij Vodafone en moet glimlachen om het feit dat ik met m'n iPhone gewoon bereik had op bepaalde plaatsen waar collega's met T-Mobile iPhone geen of slecht bereik hadden :D

nu ben ik overgestapt op de N1 met hetzelfde abonnement (sim-only in simlock vrij N1)
tot nu toe nog zeer tevreden ,maar vanwege de problemen bij Vodafone die soms optreden zat ik alweer voorzichtig te denken aan overstappen naar KPN.
t is nergens 100% goed natuurlijk. Je moet gewoon de minst slechte zoeken.
KPN zou ik met een android zeker niet doen, ik krijg elke maand een sms dat ik de FUP overschrijdt, en dan knijpen ze mijn verbinding voor de rest van de maand.
Toch wel apart, ik heb zelf ook problemen maar niet via WiFi (dus het lijkt me toch echt een t-mobile probleem), hoewel sinds vandaag (vanmorgen, het speelt wel al een paar dagen, of zelfs een week) het weer lukte via me mobiel internet. En nu werkt het ook gewoon en 2 min. later weer niet, maarja wat zijn piekuren dat mobieltjes gebruikt worden?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juni 2010 17:49]

Ongeveer dit, als ik het me goed kan herinneren:
08.00-10.00
16.00-18.00
19.30-20.30
22.00-23.00

Kortom: onderweg van huis naar school/werk en weer terug, na het eten en 's avonds laat :)

Op testtoestel zijn problemen inderdaad ook weer terug :s

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 30 juni 2010 17:52]

1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True