Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

De AMS-IX, één van ’s werelds grootste internetknooppunten, heeft in 2009 bijna 55 procent meer traffic verwerkt dan in 2008. Ondanks de flinke groei in dataverkeer, werd vorig jaar op geen enkel moment de 1Tbps-grens gepasseerd.

De AMS-IX heeft naar eigen zeggen een succesvol jaar achter de rug. Niet alleen werd 2009 afgesloten met bijna vijftig nieuwe klanten, ook werd flink meer winst geboekt en werd voor het eerst de magische grens van tien miljoen euro omzet gepasseerd.

Net als de winst steeg ook het totale dataverkeer dat de exchange passeert flink, zo heeft de AMS-IX bekendgemaakt. In 2009 kreeg de Amsterdam Internet Exchange in totaal 1,75 exabyte data te verwerken. Dit is bijna 55 procent meer dan de 1,13 exabyte die in 2008 de diverse poorten van het internetknooppunt passeerde.

Ondanks de flinke groei van het totale volume aan dataverkeer tussen AMS-IX-leden, is in 2009 niet zoals wel werd verwacht de grens van 1Tbps doorbroken. "Vanwege de wereldwijde afnemende groei van het internet wordt deze grens naar verwachting na de zomer van 2010 behaald", aldus de AMS-IX. "Momenteel worden er al pieken van 940Gbps bereikt."

Voor dit jaar verwacht het knooppunt niet alleen verdere groei in dataverkeer, maar ook een groei van het aantal poorten. Momenteel heeft de AMS-IX 360 aangesloten leden op 640 poorten. Eind dit jaar zullen dat naar verwachting 650 tot 750 zijn. Deze groei zal met name mogelijk worden door de investering in nieuwe 10GE-blades. Deze blades beschikken over acht in plaats van vier poorten. In de nieuwe situatie kan de AMS-IX dus twee keer meer klantaansluitingen realiseren. Overigens verwacht de organisatie in het tweede kwartaal van volgend jaar ook de snellere 100GE-apparatuur in gebruik te kunnen nemen. Dit is echter afhankelijk van de beschikbaarheid bij leveranciers.

Update, 13.00 uur - De AMS-IX lijkt zich in zijn persbericht en op aanvraag geleverde aanvullende gegevens een factor duizend te hebben vergist door de komma en punt te verwisselen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Het schijnt dat de DE-CIX niet alleen het verkeer van de leden meet, maar ook de tussenliggende koppelingen, dit doet de AMS-IX welliswaar niet, vandaar dat de AMS-IX minder verkeer lijkt te doen.

:)
Toen stond mijn computer uit Niosus :)

Kan ik nou niet rekenen of is 1750 geen 55% meer als 1130 exabyte?..
1750/1130 * 100% = 155%, dus 1750 is inderdaad 55% meer dan 1130 :)
Je kunt inderdaad niet rekenen...

1130*1.55 = 1750 (afronding daargelaten... :) )

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 7 augustus 2010 12:07]

1750/1130=1,548 wat dus neerkomt op bijna 55% meer ;)
1750/1130= 1,548672566371681
Dus 1750 is wel 55% meer dan 1130 exabyte

edit: pff ik ben traag.

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 7 augustus 2010 12:09]

1750 is ongeveer 155% van 1130, in andere woorden: 55% meer ;]

(1130 * 1,55 = 1751,5)

[Reactie gewijzigd door addefinnr op 7 augustus 2010 12:23]

Grappig om te zien dat een bedrijf dat iedereen kent, dat zo ontzettend veel dataverkeer afhandelt een omzet van slechts 10M draait :) Ik had verwacht dat dat veel meer zou zijn, omdat er voor miljoenen geïnvesteerd moet worden in apparatuur toch? :?

Ik heb hier een NAS staan van 4TB (4 1,5TB schijven in raid5). Als je dan deze hoeveelheden ziet, zet dat alles mooi in perspectief. 1750 exabyte = ~450 miljoen van mijn NAS-jes vol data en met de pieksnelheid van net geen 1Tbps zet je ze in iets meer dan 32s vol _o-

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 augustus 2010 11:25]

Vergeet niet dat de AMS-IX de "playground" is voor fabrikanten! Als je apparatuur dáár goed werkt, dan is het aardig goed.

Fabrikanten leveren die apparatuur voor spotprijzen danwel gratis aan de AMS-IX om het daar getest te krijgen en het uiteraard ook als referentie te kunnen gebruiken bij hun sales, staan natuurlijk aardig mooi op de brochure.

De 100GE gaat trouwens wel leuk worden als poort, maar wat gaan ze dan wel niet tussen de switches in leggen om dat verkeer af te handelen? Sneller dan 100GE is er (nog) niet, dus dat moet wel een stel trunks zijn.
Daar komt gewoon glasvezel tussen te liggen. Over single-mode optical fiber of multi-mode optical fiber.
Ja, dat zal ongetwijfeld glas zijn. Maar je kan per kanaal niet meer dan 100GE halen, dus je krijgt dat de poorten van de members even snel zijn als elk kanaal wat je op je backbone hebt.
Very unlikely. Ik denk niet dat ze 100GE aanbieden aan hun klanten maar puur gebruiken voor aggregratie. Je ziet hetzelfde probleem tegenwoordig ook in SOHO terugkomen waarbij de (gigabit) backbone eigenlijk de (gigabit) clients niet meer aankan wegens teveel overboeking.
De originele tekst is als volgt:
AMS-IX, één van ’s werelds grootste Internet exchanges, zag 21 procent groei in netto inkomsten in 2009 en bereikte voor het eerst een omzet van meer dan 10 miljoen euro.
Het gaat hier dus hoogst waarschijnlijk (blijft altijd iets onzekerheid houden door de manier van taalgebruik) om de netto omzet, oftewel wat overblijft na alle kosten.

Je ziet het wel vaker bij bedrijven met gigantische investeringen (kijk naar AMD), dat de netto omzet soms in verhouding erg laag uitvalt, omdat de lonen van het personeel vaak veel hoger liggen en er constant nieuwe apperatuur nodig is om bij te benen.
"Het gaat hier dus hoogst waarschijnlijk (blijft altijd iets onzekerheid houden door de manier van taalgebruik) om de netto omzet, oftewel wat overblijft na alle kosten."

Omzet - kosten : winst. Ik weet niet waar jij ooit het begrip netto-omzet vandaan hebt gehaald. :?
Netto omzet is Bruto omzet - de directe kosten (ook wel kostprijs van de omzet) http://nl.wikipedia.org/wiki/Omzet

[Reactie gewijzigd door HawkX op 7 augustus 2010 12:53]

Dat is zo bij een bepaalde vorm van kostprijsberekening: variabele kostencalculatie oftewel direct costing. Die vorm van kostprijs berekening zal AMS-IX niet gebruiken, want die gebruik je alleen als je kosten op een natuurlijke wijze kan toerekenen aan verschillende kostenplaatsen (producten of divisies). Zo kan je berekenen wat elk product bijdraagt (contributiemarge) aan de vaste kosten en winst. Producten vergelijken staat hierbij voorop.

In geval van AMS-IX zijn de meeste kosten indirect, er is maar één product en dan heeft deze kostprijsberekening weinig zin. Dan kies je eerder integrale kostprijsberekening. Daarbij worden constante en variabele kosten doorberekend in het product volgens: c/n + v/w.

Het is dan ook weinig waarschijnlijk dat hier netto omzet wordt bedoelt.

[Reactie gewijzigd door degener op 7 augustus 2010 16:09]

Is die omzet van 10 miljoen euro over heel 2009 ?
Als dat zo is, vind ik dat toch best weinig :/
Voor een vereniging met maar een stuk of 300 leden vind ik dat nogal meevallen eigenlijk.
Vind het zelf ook erg weinig. Het zijn dan wel slechts 300 leden, maar door AMS-IX wordt half Europa van data voorzien, je zou toch verwachten dat ze daar zelf wel iets meer aan overhouden, helemaal als je ziet wat hosting bedrijven vragen voor 1GB dataverkeer :P.
Als je een poort hebt op de amsix heb je ook nog geen dataverkeer, maar alleen een verbinding met bedrijven die je dataverkeer kunnen leveren. Zo'n poort is inderdaad helemaal niet duur (ordegrootte vanaf een paar duizendjes per jaar), het transit verkeer dat je aankoopt om ook echt wat te kunnen is verschrikkelijk duur, en de peering overeenkomsten die je met andere providers kan sluiten en die via die poort lopen zijn weer gratis.
Misschien wordt ons dan ook wel meer voorgelogen dan we denken ;)
Weet iemand waarom vorig jaar zomer het verkeer zo ineens gestegen is?

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 7 augustus 2010 14:35]

De groei vindt altijd plaats tussen pakweg september en februari.
Ik heb me trouwens altijd afgevraagd hoe dat komt, want het is me al lang geleden opgevallen. Hebben jullie er een verklaring voor?
Dat is alleen speculeren, want je kan wel gokken waardoor bepaalde dingen komen in Nederland, maar een groot deel van de members is niet eens Nederlands. Dus daar schiet je weinig mee op.

Sowieso is juli/augustus dus de vakantie periode en zie je daar minder traffic. Als je naar Nederland kijkt hebben we wel veel vrije dagen en vakanties in april/mei/juni of vinden er dan minder introducties van nieuwe diensten plaats bijvoorbeeld.

Maar waarom specifiek in september tot februari een grotere groei is dan in het rest van het jaar durf ik niet te zeggen. We kijken ook niet verder dan de Layer2 headers voor statistieken dus ook daarmee kan je niet meer zien.
Sowieso is juli/augustus dus de vakantie periode en zie je daar minder traffic.
Wel aan het begin van die grafiek, niet aan het eind. Toch opvallend.
Dat is toch ook achterhaald na de eeuwige september theorie?
Je ziet gewoon nog steeds groei elk jaar vanaf september. Al wordt de groei wel minder.
*commentaar verwijderd door gebruiker*

[Reactie gewijzigd door kazaa op 7 augustus 2010 18:26]

Die stijging lijkt meer dan die is omdat de verticale schaal begint bij ca 400Gbps, na de stijging is het krap 600.
Dat komt ongeveer overeen met de 55% toename die AMS-IX meldt. Kennelijk hebben ze die 50 nieuwe klanten er in een paar maanden tijd bij gekregen.
Dit kan door het nieuwe resseler port program komen, zie deze link:https://www.ams-ix.net/re...h-ams-ix-partner-program/
http://www.ams-ix.net/sflow-stats/

kan iemand mij het gat rond vrijdag middernacht verklaren? Lijkt mij een pauze tussen metingen, het zou me straf lijken moesten ze daar een paar uur zonder internet gezeten hebben
De MRTG server kan natuurlijk ook problemen hebben gehad, kan uitval geweest zijn, of misschien een update aan software/hardware, Vrijdag 20:30 tot Zaterdag 01:30 is een periode die zich daar misschien het beste voor leent (scheduled maintenance).

@Attilla, doe dan eventjes wat meer testen deze maand, dan doorbreek je die 1Tbps grens O-)

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 7 augustus 2010 16:24]

We waren testen aan het uitvoeren en vergeten de statistieken uit te zetten voor die betreffende poorten. Met test apparatuur kunnen we gewoon 10gbit traffic in het platform sturen om nieuwe hardware te testen.

Zo doende. :)
In 2009 kreeg de Amsterdam Internet Exchange in totaal 1750 exabyte data te verwerken.

Ondanks de flinke groei van het totale volume aan dataverkeer tussen AMS-IX-leden ten spijt, is in 2009 niet zoals wel werd verwacht de grens van 1Tbps doorbroken

Zelfs bij 1 Tbps (125 GB/s) kan je in een jaar (@31536000 sec) maar 3,9 exabyte (miljard GB) verwerken ipv. 1750.

Hoe ken dat nou?
AMS-IX heeft zich een factor 1000 vergist in het persbericht (komma en punt omgedraaid). Zie ook de update onderaan het artikel en http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/34480200
Aantal poorten? Anders weet ik het ook niet.
@Wilbert, dat vind ik wel een beetje een doorzichtige fout vanuit AMS-IX zelf.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 7 augustus 2010 13:38]

Grappig: even het verschil in statistieken aantonen van het Belgisch IX (Belnet BNIX) met dat van AMS:
http://bnix.belnet.be/img/total-newbnix-daily.png
http://www.ams-ix.net/cgi...ll?log=totalall;png=daily
Dat van België heeft dus meer dan 40 keer minder verkeer te verwerken :p
In NL zijn de abbo's wat vrijer opgezet qua datalimieten dan in Belgie... Ga je ook minder internetverkeer verwerken.... :+
Waar komt eigenlijk al dat verkeer vandaan? Zoals hierboven al aangegeven is, staat de AMS-IX op de tweede plaatst voor wat betreft de hoeveelheid dataverkeer dat een internet exchange verwerkt.

Dit kan niet alleen Nederlands verkeer zijn, loopt er soms erg veel verkeer vanuit Amerika (en Azië) via de AMS-IX naar de rest van Europa?
Geen grafiekjes? ;(
wel grappig dat om 6u altijd het laagste punt is van de grafiek :p
dat is bij ons 5u want er staat rechtsonder dat het +2 u is en wij zitten op +1
in de zomer zitten we ook op +2 door zomertijd
Omdat Astrid Kersseboom dan het nieuws voorleest ?
Ben eigenlijk meer geïnteresseerd in hoe AMS-IX in verhouding staat met andere knoop punten.

Heeft iemand hier een vergelijk van?
Nagenoeg gelijk met Frankfurt als nr 1 en 2.
Maar de piek is wel echt veel hoger, wel apart.
Als je door klikt op de piek van Frankfurt, zie je zelf 3TB staan.
Wellicht tijdens de drama van het dancefestival?

Vraag me af hoe ze de pieken berekenen?
Is dat het gemiddelde per uur of per seconde?
Wellicht dat er om die reden zo'n groot verschil zit met Frankfurt
De pieken zijn per 5 minuten.
Als we nu eens afspreken om met z'n allen op een bepaald moment een dikke torrent te downloaden schiet het dan wel op ? :P.
Distributed Download Day ofzo organiseren? ik doe mee.
}:O
dah D³ moeten we nog grote bestanden zoeken.
Wikileaks had er volgens mij eentje in de aanbieding ...

... hmm, laat maar ... is maar 1,5 GB groot.
http://tweakers.net/nieuw...raagd-over-wikileaks.html (laatste alinea)

[Reactie gewijzigd door Ursus Grumpious op 7 augustus 2010 14:28]

Ja leuk, met een t.net-crew moet die 1Tpbs grens wel te overschrijden zijn toch?! ;)
I'm in even kijken of het knooppunt verstopt kan raken.