Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Kabelbedrijf UPC heeft de elektronische programmagids op zijn settopboxen van een upgrade voorzien. Met behulp van de nieuwe epg kan de recorderfunctie op afstand worden ingesteld, maar de benodigde apps komen pas later dit jaar.

De vernieuwde elektronische programmagids toont volgens de kabelaar meer programma-informatie per scherm. Ook zou de epg sneller informatie tonen en is het menu van een transparante achtergrond voorzien, waardoor het gekozen tv-programma deels zichtbaar blijft. Verder kan op trefwoorden door het programma-aanbod worden gezocht en worden programma-suggesties gegeven. Ook stelt UPC dat er het nodige aan de gebruiksvriendelijkheid van de menu's is verbeterd.

UPC stelt dat zijn vernieuwde epg tv-kijkers ook de mogelijkheid geeft om de recorderfunctie die in de mediaboxen aanwezig is, op afstand via het internet of via een mobiele telefoon in te stellen. De kabelaar liet vorig jaar nog weten te werken aan een iPhone-applicatie voor het aansturen van zijn settopboxen. UPC wil deze applicatie en de mogelijkheid om de recorder via internet of mobiel in te stellen later dit jaar introduceren.

Vernieuwde epg van UPC Vernieuwde epg van UPC Vernieuwde epg van UPC
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Mooi. Gaat de ethernet-poort op die kast dan eindelijk nut hebben?
Meer snelheid is altijd mooi meegenomen maar op afstand je opnames plannen? iPhone app? Ik zie eigenlijk alleen maar geldverspilling. Zijn dat dingen die meerwaarde of geld op moeten leveren voor het iTV product? Ik denk dat UPC eens goed naar haar klanten moeten luisteren want ik kan mij echt niet voorstellen dat mensen hierom staan de springen.

Off-Topic: De ethernetpoort op setopboxen van iTV providers word bij mijn weten nooit gebruikt. Het delen van je gemaakte opnames is niet toegestaan omdat je geen auteursrecht over die beelden bezit en aan het streamen vanaf je pc naar de Setopbox zal ook wel het een en ander vastzitten zoals licenties voor bepaalde filmcoderingen,ontwikkelkosten,etc.

Edit: Tot nu toe 5 mensen die zeggen er wel wat in te zien! Zijn er ook nog mensen die het nut er niet van inzien? Dan hebben we hier onze kleine enquete op tweakers weer gehad. :) @wehave: Ik hoef geen gelijk te hebben hoor, het lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk dat dit aanslaat. ;)

[Reactie gewijzigd door Sh1va op 4 augustus 2010 17:42]

Ik anders wel hoor. Lijkt mij toch leuk als je iets moet missen en je wilt het toch nog terug kijken, kan je dat lekker opnemen en de volgende dag terug kijken.
ik zou het wel leuk vinden om op afstand een recording aan te kunnen zetten.... nu mis ik het omdat ik dat kl*te menu in moet.... via website zal het sneller gaan (zoeken)

vind het wel jammer dat het er nu naar uitziet dat ze dus op dit moment nog alleen een iphone app uitbrengen.... ik gebruik die applecrap (ja mijn eigen vrije mening) niet dus dan wordt het al moeilijker via mn desire (maar niet onmogelijk).....
hopelijk brengen ze ook snel een droid app uit
Ik zie daar wel brood in. Ik krijg steeds van Eurosport mailtjes wanneer er mountainbike op TV is. Vaak maar een paar (8 ofzo) uur van te voren en dan ben ik vaak niet thuis om de opname in te stellen en op het moment van uitzenden niet in staat om te kijken. Dus zou het handig zijn als ik vanaf mijn Android foon of iPad de opname kan instellen.
Denk dat UPC juist naar haar klanten luistert.
Vaak zie ik dat er leuke programma's komen als ik niet thuis ben (in de trein terwijl ik de spits lees bijvoorbeeld) dan komt zo'n app op mijn iphone zeer goed van pas.
Bedankt UPC hiervoor! Begin UPC steeds beter te vinden.
Dan weet jij niet wat de mensen willen.
Dit is een hele goede toevoeging.
Mijn vriendin zal er ook blij mee zijn dat ik niet steeds haar opbel. "kan je iets opnemen voor me"

Dat jij het nut er niet van inziet zegt verder niets.
Als is het minder dan 5% van hun klanten die dit willen, dan heb je het nog over vele duizenden.

Had zelf meer op iets gehoopt dat ik me opnames naar me iphone kon streamen.
Offtopic maar weer eens:
...mijn opnames naar mijn iPhone...

Sorry... ik kon het weer even niet laten.
Het lijkt me logischer dat dit op een of andere manier via het UPC netwerk gaat lopen. Natuurlijk erg onhandig als iedereen met een mediabox deze dan ook via een netwerkkabel aan zou moeten gaan sluiten. De gemiddelde gebruiker heeft daar echt geen zin in. En de box heeft al verbinding met het UPC netwerk (er zit een kabelbodem in voor on-demand).

Dus nee, vermoed dat die nog steeds nutteloos blijft. Voor dit doel lijkt het me niet handig.
Gaat idd via DOCSIS

[Reactie gewijzigd door Simkin op 4 augustus 2010 14:58]

het is te hopen dat het gewoon via de kabelaansluiting zelf gaat, dus via upc.
ik zit er niet op te wachten om m'n router er voor open te zetten, kan wel natuurlijk maar liever niet.
en het scheelt toch mooi een utp poort, zo rijk bedeelt is m'n routertje niet na 2 pc's, een xbmc doos en een blu ray speler.

edit: inderdaad, via DOCSIS.

[Reactie gewijzigd door shameete op 4 augustus 2010 14:59]

switch does the trick (so is being a cheap-ass for the wallet ;) )
Weer een los apparaat er bij. De meeste wifi routers zijn bedeeld met 4 ethernet poorten.

Ik heb zelf 2 Cisco WRT-610n routers met DD-WRT er op en die heeft ook maar 4 lan poorten.

Een losse extra switch is ook weer een 24/7 extra stroomvreter er bij. Het is niet veel, maar het is toch weer wat extra en da's ook niet zo goed voor het milieu. Daarmee doel ik op "Als iedereen dat nodig gaat hebben".

Van mij hadden ze sowieso de keuze mogen geven. De mediabox trekt behoorlijk veel stroom continu door die docsis zender die continu aanstaat. In mijn geval was een ethernetpoort een uitkomst geweest, als de mediabox in standby maar 2 watt zou doen in plaats van de gebruikelijke 20 watt. Dan kun je een switchje van 6 watt nog wel bijplaatsen.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 4 augustus 2010 16:27]

en vandaar de opmerking "so is being a cheap-ass for the wallet"
Tja, het is maar net hoe druk je je erom maakt. Persoonlijk interesseert het me geen drol dat ik een switch aan mijn router heb hangen. Hoeveel stroom hebben we het over? 1 rondje bier voor je vrienden kost waarschijnlijk meer.
Leuk dat op afstand instellen. Ware het niet dat je box dan 24/7 moet aanstaan.
Als wij niet thuis zijn gaat het ding altijd uit. Word gewoon warm terwijl hij niks doet en slurpt stroom. De beloofde firmware met lager stroomverbruik laat ook op zich wachten.
Als deze optie net zo lang duurt als die firmwares dan mogen we nog wel ff een jaartje wachten.
Logisch toch dat je box aan moet staan, wat heb je immers aan een opname functionaliteit als je box altijd uit staat?

Vermoedelijk zal het stroomverbruik probleem wel worden opgelost met een nieuwer model mediabox (kan denk ik niet softwarematig worden opgelost)
Dat op afstand instellen is leuk als je plots bedenkt dat je toch nog iets wilt opnemen. Aan de andere kant is het onzin want veel programma's zijn terug te zien op 'uitzending gemist' van diverse zenders.

Een software update zodat je Mediabox minder stroom verbruikt is ruim een jaar geleden al beloofd door UPC. Bron: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=33877.0 en nieuws: UPC kondigt drie energiezuinige settopboxen aan

De gemiddelde box gebruikt dusdanig veel stroom en word warm (terwijl het ding dus niks staat te doen) dat je hem beter uit kunt zetten 's nachts of als je niet thuis bent. Tenzij... Je iets hebt ingeprogrammeerd of van plan bent om op je werk of waar dan ook ineens te bedenken dat je vanaf afstand Sterrenslag toch wel wilt opnemen...
De nieuwe abonnees krijgen al langere tijd een energiezuinige mediabox of als je mediabox kapot is krijg je er meestal ook 1. Maar het nadeel van de nieuwe boxen is wel minder aantal aansluitingen zie ook het overzicht hier en hier.
Je kan ook een update forceren. Google maar hoe :)

Je hebt wel gelijk m.b.t. het stroomverbruik. Eerst had ik een tijdschakelaar ertussen maar het bleek dat die box niet zo goed tegen stroomuitval kon.

Erg jammer dat UPC niet met een energiezuinig alternatief komt.
Wordt dan ook de opname mogelijkheid zelf verbetert?
als je namelijk vanuit de huidige programma gids een opname maakt heb je geen mogelijkheid om de tijden te veranderen. Waardoor er altijd een deel/het begin of het eind ontbreekt).
Zie "Menu--> Opname-instellingen: extra tijd voor/na programma"
Je kunt standaard op de box instellen dat je voor of na het programma een aantal minuten extra wilt opnemen:

Ga naar het menu en dan digitale videorecorder kies daar opname instellingen.
Hier kun je extra tijd voor en na het programma instellen.

Let op dit geld dan gelijk voor AL je opnamen.
Kloppen de tijden nu wel? zou wel zo fijn zijn. Hopelijk is dit niet super traag. een van de minpunten van het systeem van UPC.
Ook zou de epg sneller informatie tonen en is het menu van een transparante achtergrond voorzien,
je kunt een in en uitloop tijd instellen zodat hij een xx aantal min voor en na doorloopt.
dat de tijden niet kloppen komt door programma's die uitlopen en soms dat de epg niet helemaal klopt.
De tijden blijven hetzelfde. De gidsinformatie wordt door een extern bedrijf geleverd.
Wat ziet dat er lelijk uit vergeleken de EPG op de dreambox zeg. Ik snap niet dat ze die interface meteen een modernere look hebben gegeven.
Mogelijk zijn de mediaboxen daar niet snel genoeg voor. De EPG moet wel op alle boxen naar behoren werken (dus ook op de oude/trage boxen).
Nou, ik heb naast de UPC mediabox ook een Pioneer HD-recorder uit 2005. Deze laatste heeft een veel mooiere en snellere EPG en veel betere functionaliteiten dan de mediabox. Ik snap daar helemaal niks van, en ben dus ook redelijk gefrustreerd dat ik niet mijn eigen settopbox kan kiezen. Hopelijk komt Ziggo inderdaad snel in het UPC-gebied!

Grootste frustraties:
  • performance (hopelijk nu beter)
  • als je handmatig een opname plant, dan toont de opname-lijst niet de titel van het programma dat je opneemt, maar de datum en de tijd (die Pioneer doet dit feilloos)
  • geen mogelijkheid om een programma b.v. dagelijks op te nemen, waarbij de volgende opname de vorige overschrijft (handig voor nieuwsuitzendingen).
  • regelmatig reset de mediabox zichzelf, ook als deze aan het opnemen is 8)7 (is al mijn tweede, maakt geen verschil)

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 4 augustus 2010 16:56]

Over het punt dagelijks een programma opnemen heb ik nog één kleine toevoeging. Ik heb zo nu en dan wel eens voorbij zien komen 'serie opnemen' zoals ik dat in MCE ook gewend was. Alleen op de één of andere vage manier zie ik dit tegenwoordig nooit meer.

Wel jammer, het kan en kon dus wel maar ze doen er nu niets mee. Hopelijk brengt deze update deze functionaliteit weer terug. Tot nu toe kan je ervoor kiezen om zelf opnames in te stellen d.m.v. een handmatige opname te plannen die terug keert op door jou gekozen tijdstippen. Dan heb je inderdaad wel het probleem dat de titel van het programma niet getoond word in het overzicht maar het kanaal datum en tijd.
Ah sneller! Dat klinkt goed.. was altijd erg traag met opstarten. Mooie ontwikkeling, ook het remote instellen zal ik zeker in de gaten houden.
Hangt ook sterk van je mediabox af. De HD boxen hebben snellere hardware, daarop was de EPG al duidelijk sneller dan op de normale boxen.
Bij deze een bevestiging... want ik heb geen HD box en ik vond hem ook niet erg snel. :)
Zo'n gedateerd uiterlijk zeg! Op vlak van internet zitten we in België dan misschien wel wat achter, maar de interfaces van Belgacom en Telenet zien er echt een pak beter en makkelijker te bedienen uit.
http://www.youtube.com/watch?v=WDOIVo9qyNg
Ziet er inderdaad beter uit maar is wel erg traag zeg. Is dat ondertussen al verbeterd?
Snelheid valt best wel mee zolang je je Digibox elke week een keertje enkele seconden uit het stopcontact laat. Ze zijn volledig terug actief na 5 minuutjes en dan weer lekker snel.

Betere screenshot hier. Interface ziet er erg netjes uit. Wij moeten wel een ethernetkabel aansluiten (rechtstreeks op modem of via switch rechtstreeks op modem) om 2-weken EPG en on-demand te krijgen. Anders heb je 3 dagen gids en geen interactieve diensten.

We kunnen onze Digicorders wel al volledig programmeren via www.tv.be , en dat gaat erg vlot! iOS App en mobiele site komen er binnenkort aan!

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 5 augustus 2010 01:10]

zucht, als ze nu eens wat gaan doen aan al die andere problemen i.p.v. nieuwe features toevoegen.

- Setupboxen die elke avond vastlopen
- Opnames niet lipsync
- EPG informatie incompleet
- Ingestelde opnames die niet uitgevoerd worden
- De ene serie kan wel opgenomen worden waarbij je aangeeft dat je alle afleveringen wilt opnemen, maar bij een andere serie kan dat weer niet. Heb je het ingesteld voor een serie blijft natuurlijk het vorige punt een probleem. Ineens neemt het kreng geen afleveringen meer op.

Echt, zodra digitale tv via de kabel word vrijgegevn ben ik weg bij UPC.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 4 augustus 2010 15:35]

Volgens mij heb jij een slechte decoder. Andere nieuwe decoders schijnen de problemen niet te hebben. Zie www.chelloo.com
Ik heb vergelijkbare problemen (en is al mijn tweede box). Ik heb UPC sinds december en hoop zo snel mogelijk over te stappen.
- Opnames niet lipsync

Even op pauze zetten en weer op play drukken. heeft de mijne ook last van bij HD zender opnames.
Dat helpt soms een beetje. Het gekke is dat de lipsync problemen heel wisselend zijn en de vertraging per opname verschilt van een fractie tot een volle seconde. Vooral bij HD is het erger. Een standaard vertraging van een x aantal ms instellen in het kastje of in mijn av-receiver kan dus niet. Bovendien heeft het rechtstreekse signaal geen lipsync problemen.
- is je settopbox niet gewoon kapot?
- ze mogen inderdaad wel 's HDMI 1.3 zijn.
- UPC is afhankelijk van de informatie die de desbetreffende zender verstrekt.
- geen last van, wellicht dat ie dan is vastgelopen? (zie je punt 1) ik en wat vrienden hebben er iig geen last van.
- klopt, wellicht een rechtenkwestie?

wat ook wel 's aangepast mag worden is de warmteontwikkeling, zo in de zomer kan ik er serieus een eitje op bakken.
Helemaal mee eens!

En ik wil Nederland 1 HD op 1 en niet op 71, grmbl :(
LOL, een vriendelijke UPC medewerker deelde me mee dat het een bewuste keus van UPC is om het zelf indelen van de zenders niet mogenlijk te maken. Ze waren bang dat wat minder handige klanten hun zenders dan kwijtraken. Hoe ging dat dan in het analoge tijdperk? |:(
Persoonlijk vind ik het wel een voordeel dat je de zenders niet zelf in kunt delen. Op elke andere mediabox kan je dan snel een zender vinden die je zoekt. Erg onhandig dat iedereen bijv. Discovery maar op een andere plaats ingedeeld heeft..
??? Hoe vaak moet jij dan een mediabox van een ander bedienen?

Ik denk dat voor de meeste mensen geld dat ze dat alleen thuis zo'n apparaat bedienen. Daarnaast, als dat een probleem is dan geef je toch alleen de mogenlijkheid om de volgorde in favorieten aan te passen.
Er is de mogelijkheid om 71 favoriet te maken en 1 niet. Dan, als je bladert door de favoriete zenders, heb je geen last meer van de zenders die je liever negeert.
Het gekoppelde cijfer blijft wel hetzelfde...
71 is echt zo kansloos, jah.
Ook al iets wat ze anderhalf jaar geleden beloofden te fixen binnen een paar maanden.

Ik zou het zelfs al redden met een extra favorieten lijst, maar zelfs dat schijnt erg moeilijk te zijn. Ze hebben zeker nooit een Ziggo kastje gezien: daar kan het wel gewoon mee.
haha ja dat is wel irritant zeg ...71? waarom niet op 1 gewoon als je sowieso een HD abbo hebt.
Ik hoop dat de epg ook met een resolutie voor de niet-blinden aangeboden gaat worden. De huidige (inmiddels oude?) variant nam mn halve scherm in beslag.
Uitgaande van de bovenstaande screenshots lijkt dit helaas weer het geval te gaan zijn, met letters van centimeters groot, maar misschien is dit slechts een beperkt deel van een screenshot? Er is immers geen logo te zien in een van de bovenhoeken...
Tja, die kartelletters zijn met HD inmiddels ook wat overbodig...
Heel blij met deze update, heb het zojuist even uitgeprobeert en het werkt idd lekkerder als de vorige.
Als je straks via internet kunt programeren word ik helemaal blij, ik hoop dan ook dat er een goede zoekfunctie is zodat je je favoriete programma's over alle zenders kunt vinden en programeren.

Ik ben weer een beetje blijer vandaag.

Grappig trouwens dat ik Tweakers moet lezen om dit te weten te komen en nog niets van UPC heb gehoord.
Volgens mij heeft UPC vorige week een brief rondgestuurd met informatie over 'een verbetering'. Hiervoor moet de box 'factory' gereset worden, je favorieten raak je kwijt maar de opnames blijven bewaard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True