Toezichthouders: providers moeten te veel privégegevens bewaren

Internetproviders bewaren te veel privégegevens van klanten. Dat staat in een rapport van Europese privacytoezichthouders. Lidstaten gaan volgens de toezichthouders met hun eigen regels hun boekje ver te buiten.

Diverse lidstaten verplichten providers onder meer om zogenoemde verkeersgegevens op te slaan. Deze gegevens bevatten de url's van bezochte websites en ontvangers van e-mails. Volgens de toezichthouders is het opslaan van zulke gegevens in strijd met de Europese Richtlijn Dataretentie uit 2006. Ook wordt de locatie van bellers bewaard.

Daarnaast wordt data in sommige lidstaten te lang bewaard, blijkt uit het rapport. De Richtlijn staat een termijn van twee jaar toe, maar in één lidstaat wordt data tot tien jaar bewaard. Het is onbekend in welke lidstaten de Richtlijn wordt overschreden, maar het onderzoek werd in elk geval ook in Nederland gehouden.

Het bewaren van data is veel privacyvoorvechters een doorn in het oog. Veel consumenten zijn zich er niet van bewust dat veel data wordt opgeslagen en een tijd lang wordt bewaard. De data wordt veel opgevraagd om misdaden op te lossen en criminelen op te sporen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

16-07-2010 • 15:58

32 Linkedin

Reacties (32)

32
31
25
0
0
0
Wijzig sortering
Wel eens gezocht naar e-mail geheim. in principe bestaat dit op dezelfde manier als briefgeheim. Echter de Nederlandse justitie heeft tegenwoordig overal schijt aan. Alles onder het mom van "veiligheid". Het veiligheidstheater. De meeste mensen hebben op partijen gestemd die dit bewaren en afluisteren en inkijken heel erg goed vinden, zodat we krijgen wat we willen. Nederland is bovendien een land dat perfect weet hoe het Europese richtlijnen naar de eigen hand kan zetten. Maar het is wel schandalig en eerlijk gezegd wist ik ook niet dat de URL's van de door mij bezochte pagina's opgeslagen zouden worden [althans ik hoop dat dit in NL niet zo is maar ik heb daar een hard hoofd in]
Anoniem: 298401
@jostytosty16 juli 2010 16:33
Het hele idee is ook zwaar achterhaald, onder het mom van..... in Den Haag enzo zouden ze eens wakker moeten worden. Alleen de niet doorgewinterde terro, crimi of sukkel laat zich pakken. Denk eens aan Tor, Freenet, Darknets enzo, encripty over mail, data enz. Ook bijlage files kun je de extentie van aanpassen. Welke schijnveiligheid willen ze ons in doen geloven?

edit: spelfouten weggehaald

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 298401 op 17 juli 2010 09:12]

Wel eens gezocht naar e-mail geheim. in principe bestaat dit op dezelfde manier als briefgeheim.

Principe is het niet meer. Het is gelijk getrokken aan het briefgeheim.
Dus de werkgever mag niet meer in jou mailbox kijken zonder toestemming van minimaal een rechter commissaris.
Daarom overal een +OK (fish) laagje overheen, als het belangrijk is.
Een post op tweakers kan me gestolen worden. :)
Moet je alleen nog een key exchange doen die niet gelogd wordt ;).

[Reactie gewijzigd door HMS op 16 juli 2010 16:29]

Dat kan gewoon schriftelijk dankzij het briefgeheim, toch ? Stuur je bericht aan B in een envelop in een andere enveloppe naar C en die stuurt de ingesloten enveloppe naar B voor wie het bedoeld is. Zoiets.?
Ik heb het idee dat dit niet tegen te houden is.

Nu lijkt het of we nog zeggenschap hebben als consument. Lijkt maar zo.

20 30 jaar van nu, en alle gegevens worden gelogd of bewaard ergens, in de mom van vooruitgang. Het is niet tegen te houden.
Tja, als iedereen zo denkt en vervolgens niets onderneemt, dan is het inderdaad niet tegen te houden!

Je kunt wel degelijk wat doen! Zoals:

Demonstreren, protesteren, dwarsliggen, staken, procederen etc.....

In de jaren 60 en 70 is zo veel bereikt en veel veranderd.
Probleem is alleen dat tegenwoordig de grote bedrijven met hun lobby's toch meer invloed hebben dan de gewone burger.
Beveiligen, omwegen zoeken... innoveren.. we hebben nooit iets anders gedaan... dit kat en muis spelletje is al eeuwen aan de gang... waarom zou het nu stoppen ?
Of denk aan aandringen op een fatsoenlijke Europese grondwet, waarin de rechten voor iedere Europese burger staan, en waarop zij ten alle tijde wetswijzigingen van een van de Europese lidstaten kunnen toetsen.
Het beste wat onze rechten zou kunnen beschermen.

[Reactie gewijzigd door Jelle E op 16 juli 2010 19:41]

Anoniem: 361785
@Jelle E18 juli 2010 18:30
enigszins offtopic, maar toch even dit:
als je denkt dat de EU hier echt iets aan gaat of kan doen dan heb je het mis, al is het alleen al omdat je in een steeds grotere unie als burger steeds minder invloed zal hebben...

maar denk ook aan wetgeving uit europa die landelijke wetgeving opzij kan zetten, we kunnen alles 100% regelen wb privacy in nederland zelf, maar zodra europa het anders wil dan moeten nederland ook mee, of je nou graag wil of niet...

daarnaast ben ikzelf van mening dat er vanaf hogerhand geen enkele motivatie is om de controle over de burgers weer kwijt te raken, mijn mening zijn zij juist de grote motor achter dit soort zaken.
Vreemd, ik dacht dat ontvangers van emails wel opgeslagen mochten worden, alleen de inhoud van de mail niet? Wat heeft het dan voor nut om emailgegevens op te slaan?
Verkeersanalyse: als je in kaart brengt wie met wie mailt, kun je al heel wat gegevens achterhalen over wat iemand doet.
En dan kun je ook de mails gaan tappen die je echt nodig hebt en niet al het email verkeer, wat je heel wat werk uitspaart !
Anoniem: 146875
16 juli 2010 16:06
Vreemde zaak, voor brieven heb je briefgeheim en telefoons mag je alleen aftappen als je gegronde redenen hebt (al betwijfel ik dat in NL tegenwoordig).

Maar voor internetcommunicatie is geen enkele geheimhoudingsplicht? Hoe gaat dat dan als straks het LSP in het EPD operationeel is, worden dan alle medicijnen van je huisarts ook gelogd als deze opgevraagd worden (of dat gaat via SSL misschien).
Vreemde zaak, voor brieven heb je briefgeheim en telefoons mag je alleen aftappen als je gegronde redenen hebt (al betwijfel ik dat in NL tegenwoordig).
Ik denk dat je dit zeker in twijfel mag trekken in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 16 juli 2010 16:09]

EINDELIJK eens een partij die wel wat in de melk te brokkelen heeft die kritisch op de datazucht van overheden.
In Nederland heeft het ook belachelijke vormen aangenomen, internet, EPD, de cameras op de snelwegen noem maar op.
Als je het allemaal koppelt weet de overheid gewoon meer over jou als jezelf.
Hopelijk gebeurd er nou ook iets mee.
Maar helaas vrees ik dat er een hoop politiek blablabla het enigste zal zijn wat er gebeurd.
De overheid heeft gewoon meerdere malen bewezen dat ze dit er koste wat kost door willen drukken. (De opt-out ipv opt-in van het EPD bv)
Anoniem: 97574
@arbraxas16 juli 2010 18:43
EINDELIJK eens een partij die wel wat in de melk te brokkelen heeft die kritisch op de datazucht van overheden.
De artikel 29 werkgroep? Ik hoop dat je gelijk hebt maar het klinkt als een adviescommissie die schrijft voor het ronde archief. Ik vrees dat huidige regeringen van mening zijn dat bescherming van burgers tegen de overheid contraproductief is. Men weet daar immers precies hoe de maatschappij in elkaar zit en hoe een burger moet denken en handelen.
Maar helaas vrees ik dat er een hoop politiek blablabla het enigste zal zijn wat er gebeurd.
De overheid heeft gewoon meerdere malen bewezen dat ze dit er koste wat kost door willen drukken. (De opt-out ipv opt-in van het EPD bv)
Zoals ikzelf ook al aangaf.
Anoniem: 112442
16 juli 2010 16:07
Het is onbekend in welke lidstaten de Richtlijn wordt overschreden, maar het onderzoek werd in elk geval ook in Nederland gehouden.
Ik denk dat de kans erg groot is dat Nederland de richtlijn overschreden heeft.
Aangezien Nederland weinig moeite heeft om zaken te doen die privacy kunnen schenden.

Zoals: Nederland 'kampioen' eigen burgers aftappen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 16 juli 2010 16:08]

Fijn dat er goed naar gekeken wordt. Nou vraag ik me af: zouden de hierboven genoemde 'privacyvoorvechters' (je vindt er een hoop op deze site) dit zien als een goede ontwikkeling? Of wordt ook dit nieuwsbericht met boegeroep en 'ze moeten eens' worden ontvangen? ;-) Het zou interessant zijn om een expert aan het woord te laten over hoe haalbaar het internationaal handhaven van die richtlijn uit 2006 uberhaupt is. Mogelijk zijn kenners bijzonder enthousiast over de 'compliance rate' van de Europese landen. Dit nieuwsbericht doet toch (weer) vermoeden dat het bar gesteld is met de privacy van de Europese burger....en dat is toch echt niet uit dit rapport af te leiden als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 16 juli 2010 16:09]

Anoniem: 112442
16 juli 2010 16:14
@ikweetniks
20 30 jaar van nu, en alle gegevens worden gelogd of bewaard ergens, in de mom van vooruitgang. Het is niet tegen te houden.
Als de burgers via de volksvertegenwoordiging dit belangrijk zien dan zal dit niet gebeuren.
Als te weinig een vuist maken voor privacy dan zal dit waarschijnlijk wel gebeuren.
Of een ander risico mensen gaan zaken als internet mijden (als op basis van internet veel strafzaken gevoerd gaan worden).
Nou er zijn nog veel zaken volgens mij, ook in Nederland, waar de consument niet blij mee is en zich van zijn kant laat horen, maar er uiteindelijk toch niet naar geluisterd wordt.

(lijkt maar zo dus.)

[Reactie gewijzigd door ikweetniks op 16 juli 2010 16:18]