Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Onderzoekers van een Amerikaanse universiteit hebben een alternatieve bedieningsmethode voor onder meer mobieltjes bedacht. Zij willen optische sensors, zoals in computermuizen zitten, in mobieltjes en andere gadgets bouwen.

De onderzoekers van het Human-Computer Interaction Institute van de Carnagie Mellon-universiteit zien een rol voor optische sensors, zoals in muizen worden gebruikt, als inputmethode voor mobieltjes. Zij kozen voor de optische sensors van muizen, omdat deze zeer precies en zeer goedkoop zijn, en weinig energie vergen. Ook draagbare apparaten zoals mediaspelers zouden van de alternatieve input, door de ontwerpers Minput gedoopt, kunnen profiteren. De onderzoekers Chris Harrison en Scott Hudson denken dat sommige apparaten dankzij hun Minput-techniek zonder knoppen toekunnen.

Harrison en Hudson kozen voor twee sensors, omdat dan niet alleen op-en-neerbewegingen en zijwaarste bewegingen kunnen worden geregistreerd, maar ook rotaties, door verschillen tussen de twee sensorsbewegingen te meten. Het complete apparaat doet daarbij dienst als input-apparaat. Een mp3-speler kan bijvoorbeeld op een bureau worden bewogen, maar de meeste optische sensors zijn gevoelig genoeg om ook op een hand of kleding te functioneren. Zij presenteerden tijdens CHI 2010 een prototype met hun Minput-technologie.

Om hun ideeën te demonstreren, soldeerden de onderzoekers twee sensors van optische muizen op de achterkant van een mini-tv. Zij haalden hiervoor twee SlimG4-muizen uit elkaar en modificeerden een NHJ VTV-101-horloge-tv om video-input van een aangesloten pc te accepteren. De pc verwerkte ook de sensor-informatie en verstuurde navigatie-informatie via usb terug naar de mini-tv. Gebruikers konden op die manier horizontaal en verticaal scrollen en door de tv te roteren kon worden ingezoomd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Is dit niet hetzelfde als de optische trackpad van de HTC Desire?
In zekere mate: die ondersteunt alleen van boven naar beneden en andersom als ik het goed heb. Om te scrollen dus. Dit is veel uitgebreider.
Ook van links naar rechts toch? Of bedoel je dat. Mijn HTC Desire kan nameijk ook van sense-pagina's verwisselen via de trackpad. En het is ook ideaal om in een text bericht een aantal letters op te schuiven.
Ja, dit is precies hetzelfde als de optische trackpad van de Desire. Bovendien kan de trackpad van de Desire het met één sensor af én schijnt er geen laser in je oog als je hem bediend ;)

Edit: @hieronder: De optische trackpad van de Desire registreert de groeven van de vingerafdruk. Als de optische trackpad van de Desire nu software krijgt die de gehele groeven herkent, kun je met één trackpad ook draaiende bewegingen herkennen.

Edit2: @hieronder: Je beschrijft zelf al waarom de manier van positiebepaling en richting precies hetzelfde is. Alleen het oppervlak waarop het signaal wordt teruggestuurd is anders. Dat doet niets af aan het feit dat de werking exact hetzelfde is.
Zodra er over optisch wordt gesproken is het hetzelfde, links- of rechtsom. Dan maakt het niet uit, uit welk deel van het spectrum je een foton pakt en gebruikt, zichtbaar of niet. Feit blijft dat deze techniek al substituut geworden is voor de single optische trackpad, die nog mogelijkheden heeft tot uitbereiding middels de wijze die ik al beschreven heb.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 29 april 2010 14:48]

Het is niet dezelfde functionaliteit. Met de Desire registreert hij de beweging van de vinger als input, maar nu is de beweging van het apparaat zelf t.o.v. een oppervlak de input. Compleet andere manier van werken. Bovendien bestaan er voor muizen ook optische sensors die geen licht schijnen.
Bovendien bestaan er voor muizen ook optische sensors die geen licht schijnen.
M.a.w. ze gebruiken infrarood-licht.
Harrison en Hudson kozen voor twee sensors, omdat dan niet alleen op-en-neerbewegingen en zijwaarste bewegingen kunnen worden geregistreerd, maar ook rotaties, door verschillen tussen de twee sensorsbewegingen te meten.
Lees het nog een keer :P
Dat zou dan met software gelimiteerd zijn ja maar de sensor zelf kan lijkt me wel gewoon alle kanten op uitlezen hoor, lijkt me sterk om het specifiek voor 2 (link-rechts, boven-beneden) bewegingen te maken.... Lijkt me dat dat meer moeite/geld kost om te maken dan een sensor die alle kanten kan lezen (een muis-sensor kost nog geen dollar :P).

Ik zie hier het verschil ook echt niet in met de HTC Desire (behalve dat het 2 sensors zijn en je kan dus ook draaiing meten) Ik zal me huisgenoot is vragen of die met spelletjes ook schuin kan sturen oid (hij heeft de Desire)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 april 2010 09:28]

Precies, en de Desire is niet eens de eerste die dit heeft, de Xperia X1 had ook al een optische pad die qua techniek best op een optische muis lijkt. En zelfs dat was niet de eerste telefoon met deze techniek.

Het enige wat dit toevoegt is de draaibeweging, die mij enigzins nutteloos lijkt naast het al aanwezige touchscreen, G-sensor/bewegingssensor/gyroscoop, en normale d-pad/trackball/trackpad/etc.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 29 april 2010 09:19]

klopt, de Legend had ook al een soort optische muis. Het nieuwe zijn ook niet de sensors maar hoe ze gebruikt (kunnen) worden. De kunst zal zijn om hier een intuïtieve interface mee te bouwen op apparaten die geen touchscreen hebben.
Dit is feitelijk een muis met het scherm er op geplakt. :9

Het lijkt wel erg mooi te werken maar ik vraag me af wat voor apparaat er echt profijt van heeft. Daarbij word nu nog gebruik gemaakt van een losse computer die de berekeningen doet. Maar kun je alles zo klein maken dat het in een klein apparaat past.

[Reactie gewijzigd door jayjay1990 op 29 april 2010 09:11]

En in feite lijkt me dit ook precies hetzelfde idee als dit patent van Apple, waar de camera als extra controller dienst doet (en dus ook als een optische sensor zou kunnen werken).
http://www.patentlyapple....oming-to-iphone-ipad.html

Erg handig in ieder geval en een fijne ontwikkeling :)
Niet boeiend je gaat toch niet zo met je telefoon lopen draaien? Die multitouch oplossing van nu vind ik in ieder geval een stuk fijner.
Een filmpje bestaat uit meer dan bewegende plaatjes... Er zit ook geluid bij en in de eerste 10s seconden wordt uitgelegd waarvoor men deze techniek bedoelt:
" ... input technique for miniature mobile devices. Ones to small for practical touch screen use and with limited room to accomodate physical buttons..."
Toch is de techniek beperkt: hoe vervang je bijvoorbeeld het onscreen toetsenbord voor het typen van URL's (browsing), sms etc. Dat is juist een onscreen item die veel ruimte in neemt.
En hoe vaak verwacht je op een klein rotschermpje, wat je met twee duimen kan bedekken een website te bekijken...?
Ik denk dat men met deze techniek toch echt de wat simpelere apparaten (MP3-spelers) in gedachten heeft...

Daarnaast is het natuurlijk vooralsnog een proof of concept.
Dat klinkt goed vraag me alleen af hoe handig dit is als iedereen het gaat gebruiken. Krijg je de hele dag door laser stralen in je gezicht omdat het in iedereen z'n mobiel zit ingebouwd. Maar dat valt misschien nog mee. Het is een mooie ontwikkeling in ieder geval!
Dacht je nou echt dat ze hiervoor sensoren uit 2000 gingen gebruiken?
Pak eens een recente optische muis en draai hem om...
Wat gebeurt er na een paar seconden?
Precies, de intensiteit van het licht wordt minder, omdat het apparaat doorheeft dat het niet direct op een oppervlak zit... het lijkt me echter dat na een paar seconden de led zelfs uitkan...
En hoe heeft ie dan weer door dat ie wel weer een oppervlakte onder zich heeft ;) Het licht blijft bij een muis ook niet voor niks aan natuurlijk (wel lager maar helemaal uit niet). Hoewel daar weer een andere sensor voor gebruikt kan worden.
Precies, de intensiteit van het licht wordt minder, omdat het apparaat doorheeft dat het niet direct op een oppervlak zit...
Dat gebeurt ook als je hem een paar seconden niet beweegt, dus gewoon als er even geen input is.
Je kunt optische sensors ook bedienen door je vinger er langs te bewegen (ipv het hele apparaat(je) te zwaaien)
Dat kan natuurlijk heel makkelijk afgevangen worden met een g-sensor.. Alleen als de telefoon ligt de laser laten werken... Of mogelijk met een licht-sensor, als het donker wordt de lasers aanzetten

Verder prima ontwikkeling, mij benieuwen!
Blijkbaar heeft niemand dat filmpje gekeken. Je gebruikt het als een muis dus het licht schijnt naar beneden. Daarom lijkt het ook totaal niet trackpad van HTC Desire, waar hierboven over gesproken wordt. Dat is een optische trackbal dus die zit andersom. De techniek is dan wel een beetje gelijk maar de toepassing is heel anders. Door de sensor op deze manier te gebruiken kan je veel grotere en ik denk ook heel precieze bewegingen maken. Het nadeel is dat je ergens tegenaan moet richten.
Je zou een telefoon wel aardig klein kunnen maken omdat je niet met je vingers op het scherm hoeft te drukken.
Maar ik denk dat het wel een handige manier van bedienen is maar het moet ook een beetje aanslaan. Touch screen was eerst ook niet populair totdat het opeens als een luxe gadget gezien werd.

PS. Deze muis sensor gebruikt geen laser maar gewoon wit licht (witte LEDS) Een lasermuis gebruikt veel minder licht je moet veel moeite doen daar licht van te zien. (je moet de sensor op je oog zetten en dan zie je een klein rood stipje, maar dat raadt ik weer af)

[Reactie gewijzigd door MrSpacely op 29 april 2010 10:30]

Laser stralen? Een optische muis gebruikt gewoon een (IR) LED hoor, dat is nog niet gelijk gevaarlijk als het in je oog komt :)
Groot voordeel is het feit dat het scherm altijd geheel zichtbaar blijft. Bijvoorbeeld bij spelletjes is dat erg handig. En bij het bekijken van grote fotos.

Nadeel is dat je altijd een oppervlak nodig hebt, want erg onhandig is als je iets lopend wil opzoeken.

En waarom kan zoiets niet met een motion sensor?
Als je het filmpje bekijkt zie je dat het ook op je hand werkt.
Leuk, lijkt me dat je hetzelfde effect kan bereiken via een kompas en een accelerometer, wat al in meerdere mobieltjes te vinden is.
Maar: welke techniek is energiezuiniger; een kompas + accelerometer lijkt mij (gevoelsmatig) zwaarder zuigen aan de batterij dan twee optische sensors.
En ten tweede, hoeveel ruimte heb je nodig om ze in te bouwen.

Kan iemand iets zeggen over het verbruik van het kompas in zijn GSM?
Dit word denk ik later toch echt een succes gok ik, wat je er allemaal mee kan doen zullen veel mensen boeien en het is indd net een muis om er makkelijk mee overweg te gaan maar je moet het wel op een oppervlakte doen en je kan het niet zomaar in de lucht bewegen das dan wel minder.
maar leuk bedacht :)
Volgens mij heb je een lamme hand na een kwartier foto's kijken ;)
Dan moet je je pols en je hand trainen met flink wat porno ... powerballoefeningen ;)
Ik vraag me af hoe handig het in de praktijk is. Als ik kijk naar mn muis dat ik daar af en toe stof of iets dergelijks van de sensor moet halen omdat ie niet lekker reageert. Deze apparaatjes zul je in je zak meedragen en dus meer rommel op de sensor krijgen lijkt me.
Ziet er zeker wel vet uit :D maar of het nu iets is voor in je mobieltje?
best grappig maar bedankt ook dat je dit altijd op een ondergrond moet doen, en daar 2 lichtsensoren voor nodig zijn.

afgezien van de muis toepassing, kunnen ze hier niet beter de G sensor voor gebruiken? :s
Ziet er vet uit! Wil het alleen wel eens toegepast zien op een telefoon, je hebt daar niet echt een ondergrond en op die manier vasthouden is ook niet ideaal.

Maar volgens mij biedt dit wel mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True