ExoPC is 8,9"-tablet met Atom, Windows 7 en multitouch

De Franse fabrikant ExoPC heeft een tablet uitgebracht met een 8,9"-touchscreen dat multitouch ondersteunt. De tablet bevat een Atom-cpu en een ssd. De fabrikant rust het model zowel uit met Windows 7 als met zijn eigen user interface.

In navolging van Apple kondigen tal van fabrikanten tablets aan. Het model van ExoPC is per direct verkrijgbaar, maar dan moet de koper genoegen nemen met een prototype dat ongeveer 550 euro kost en geen multitouch ondersteunt. De definitieve versie met multitouch wordt in maart leverbaar en krijgt een prijs van rond de 425 euro.

De ExoPC Slate heeft de aloude Atom N270 in combinatie met de 945GSE-chipset en de GMA950-videochip. Verder is er 2GB ddr2-geheugen op 667MHz aanwezig, net als een ssd van 32GB. Het 8,9"-scherm kan 1024x600 pixels weergeven. Ondersteuning voor wifi-n ontbreekt: het model kan alleen overweg met het 802.11b- en g-protocol. Bluetooth wordt ook ondersteund.

De tablet heeft verder een ethernet-interface, drie usb-poorten, een sd- en mmc-kaartlezer, een 1,3-megapixelcamera, vga-output en een simkaarthouder. De accuduur ligt op 4 uur en dat is minder dan die van de iPad, maar de accu van de Franse tablet is vervangbaar, in tegenstelling tot die van zijn Amerikaanse tegenhanger.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-02-2010 • 10:51

117 Linkedin

Reacties (117)

117
116
77
1
0
11
Wijzig sortering
Ik zou zeggen : steek er nog een HDMI poort op en sleutel wat aan de accuduur en je hebt een winner volgens mij.
Nou dat weet ik nog net zo niet. Ik kan bijvoorbeeld nergens plaatjes van de achter/zij-kant vinden, noch het gewicht.

Met de specs lijkt dit ding toch al snel op een kilo of meer af te stevenen. En als ie dan ook nog redelijk dik is, dan ga je toch wel wat afbreuk doen aan het idee van een tablet lijkt me.

Bovendien, Windows 7 op nog geen 9 inch? Kan het OS wel multitouch ondersteunen, maar volgens mij gaat dat dan echt niet meer werken. Dus zul je de eigen interface wel nodig hebben, en het is nog maar de vraag hoe goed die is....
Inderdaad, typisch ook dat er geen Wifi-N op zit, de resolutie is net aan en de accuduur ligt een kleine 6 uur lager dan bijv. de iPad. En die punten zijn nu precies belangrijk (wat mij betreft) als ik een tablet zou willen, anders gebruik ik natuurlijk een gewone laptop.
lijkt me een prima plan..
Dit is trouwens wat vreemd.. in een periode waarin soms ruim voor de Apple maar liefst ca 25 tablets uitkwamen schrijft men hier
In navolging van Apple kondigen tal van fabrikanten tablets aan.
Apple is een van de laatste daarmee en dus per definitie een volger..dus zeker geen trend setter..
Geen van allen succesvol en men doelt hier natuurlijk op het "toevallig" aankondigen van tablets net na de iPad introductie, daarvoor was het aanbod nieuwe aankondigingen vrij mager.
I zou zeggen: Lang leve de hackintosh ;)
Dan heb je een tablet met Apple software.

[Reactie gewijzigd door kj.web op 2 februari 2010 11:00]

En waaruit leid je af dat mensen dat uberhaupt zouden willen?
Anoniem: 95252
@BM2 februari 2010 11:47
Google eens op Axiotron Modbook, naar mijn weten sinds 2007 de meest verkochte tablet computer. Dus ja, mensen willen dat.

p.s. Zelf heb ik met netbook-installer osx 10.6.2 op mijn Dell mini 10v geinstalleerd. Vrijwel dezelfde specs, maar dan met toetsen en veel goedkoper. Werkt echt als een speer, dit bericht post ik er nu mee.
Meest verkocht van alle geflopte tablets uit het verleden ja. Volgens mij is er nog nooit een tablet geweest die daadwerkelijk een commercieel succes was. Daaruit kan je al een heel eind afleiden dat er weinig mensen op zitten te wachten.
Onzin. Dat een type product nog niet commercieel succesvol is geweest wil niet zeggen dat er geen markt potentieel is. Er zijn veel meer factoren van invloed op het succes van een product dan enkel het achterliggende concept.

Tabletten hebben vooralsnog veel problemen, maar ook veel potentie. Zodra die problemen worden opgelost neemt de interesse in het daadwerkelijk aanschaffen van een tablet toe.
tablets zijn al een zeer groot suc6 in grote fabrieken waar ze helpen bij het naar de medewerkers brengen van geplande taken en synchronyseren vervolgens met de server om de getekende taak af te vinken.
Hmm, ik heb dat apparaat wel eens in de hand gehad, maar het is echt loeizwaar en niet bepaald made-for-touch. Ik houd het op een convertible, daar kan je tenminste zowel tabletfuncties als normaal mee werken. Een Lenovo X200-Tablet is bijvoorbeeld echt een heel aardig apparaat. Wel een beetje duurder misschien, maar dan heb je ook fatsoenlijke performance en niet alleen een apparaat voor op je salontafel.
wil je me een direct message sturen met details hoe je dit hebt gedaan ;)

wil dit nl. zelf ook doen.
Daar is al een topic over op GoT, dat is denk ik een betere plaats om inhoudelijke vragen te stellen.
(...) Werkt echt als een speer, dit bericht post ik er nu mee.
Wow... datzelfde lukt me ook met m'n Openmoko Freerunner met links als browser... Mag ik daaruit afleiden dat ik me over performance geen zorgen hoef te maken? :-P
Waarom zou ik dat willen? Dan kan ik niet zelf bepalen wat ik er mee doe en aan verander. Nee, dat is een feest.
Anoniem: 303530
2 februari 2010 11:38
Het 8,9"-scherm kan 1024x600 pixels weergeven.
waarom kunnen fabrikanten nooit een fatsoenlijke resoluties op hun schermen gooien, 600 pixels in de hoogte werkt toch totaal niet met browsen. |:(

de accuduur valt me ook tegen, mijn laptop (studio 15, met standaard accu en p8600) gaat daar al overheen, in vergelijking met een macbook is het al helemaal triest.
Effe vergelijken met een netbook:

- je kan hem niet recht voor je zetten op een tafel, dan valt hij om.
- je krijgt een vet onleesbaar scherm door je vingers
- scherm kwetsbaarder want kan niet dichtklappen
- schermtoetsenbord neemt helft zichtbare scherm in beslag.
- W7 te log voor hardware

Misschien vergeet ik nog wat, maar dit zijn toch grote praktische nadelen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 2 februari 2010 12:02]

"W7 te log voor hardware"

Onzin, W7 is in ieder geval stukken sneller als Vista, en misschien ook sneller als XP. Mijn ervaring met Windows 7 op een netbook zijn in ieder geval positiever als XP op diezelfde netbook.

positiever:
reageert sneller
is sneller opgestart
kan meer windows tegelijk open hebben staan zonder dat de boel traag wordt
batterij gaat langer mee
mischien xp even updaten mijn xp is nog altijd sneller dan vista en win7 zeker met opstarten het hoefd dan ook maar 175 mb in het geheugen te laden (en dat is een MCE 2005 versie) dus nog niet eens geript.
- je kan hem niet recht voor je zetten op een tafel, dan valt hij om.
wie zegd dat er geen standaard bijzit ?

- je krijgt een vet onleesbaar scherm door je vingers
vaker je handen wassen.

- scherm kwetsbaarder want kan niet dichtklappen
gewoon voorzichtig zijn en in een rijstas vervoeren en je heb geen probleem.

- schermtoetsenbord neemt helft zichtbare scherm in beslag.
3 usb poorten dus kan een tb aan en anders zal het tb alleen maar in beeld zijn als je aan het typen ben (wat overegens het gene is wat je dus zo min mogelijk doetop een tablet).
kan wel zijn, maar je kunt de batterij vervangen. dus neem een extra batterij mee en je kunt lekker in de trein met je exopc windows 7 (pro versie!) draaien. de touch laag van de fabrikant zorgt er ook nog eens voor dat het allemaal supersoepel met de vingers te bedienen is dus een muis heb je niet meer nodig.

edit@bitflusher

zie hier: http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/products/compare

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 2 februari 2010 12:46]

BreezahBoy, je heb nu 3 keer gereageerd met "windows 7 (pro versie!) " in je reactie op dit nieuwsitem.

wat zijn de voordelen waarom de pro versie! (inclusief uitroepteken) zo veel aandacht nodig heeft? ik bedoel natuurlijk op een tablet als deze.

[Reactie gewijzigd door bitflusher op 2 februari 2010 12:19]

Bij een dergelijk systeem ga je natuurlijk de tablet verticaal houden... Dan heb je dus 1000 pixels in de hoogte, en 600 in de breedte. Dat werkt dus uitstekend. Het relevante deel van tweakers is ook maar 600 pixels breed.

Hogere resolutie zou leuk zijn, maar is ook lastig, aangezien de software daar i.h.a. niet goed mee om gaat. Het OS kan je prima met grotere lettertypen en iconen draaien, maar je applicaties doen dat vaak niet zo lekker. Typisch vallen er dan delen van de tekst van je dialoog vensters af e.d....
600 pixels in de hoogte werkt toch totaal niet met browsen
Dat doe je dan toch in de breedte.
Bij deze tablets wordt er meestal een foto gestoken waarop een pagina van een boek wordt afgebeeld (iPad en nu deze ook).

Ik vraag me af of ze wel goed dienst kunnen doen voor e-books, want ze hebben toch geen e-ink scherm dat rust brengt voor je ogen?
e-ink is geen noodzaak.

Inderdaad, iedereen zit de hele dag achter een TFT te werken, en heeft daar helemaal geen problemen mee. Waarom dan plotseling wel op een tablet?

Ik heb een tablet met een normaal LCD scherm en dar werkt prima. Of je er goed mee kan werken hangen voornamelijk van de kwaliteit van het scherm af. Goed contrast en hoge resolutie, en dan kun je uitsteken er van lezen.
"iedereen zit de hele dag achter een TFT te werken, en heeft daar helemaal geen problemen mee. Waarom dan plotseling wel op een tablet?"

Dat is appels mt peren vergelijken;

"iedereen zit hele dag achter een TFT te werken" - dus in de meeste gevallen niet mobiel, maar een tablet is wel mobiel - dus handig dat je met e-ink zeer weinig stroom verbruikt, en handig dat e-ink buiten in zonlicht goed leesbaar is, in tegenstelling tot LCD.
Maar daar heb je het over een ander feature van e-ink, waar ik inderdaad wel wat in zie.
Echter, de opmerking is altijd dat het grote verschil is dat er uit een LCD of OLED licht komt en dat dat dan opeens slecht zou zijn voor je ogen, terwijl bijna iedereen nadat ze overdag op het werk of school achter een LCD (of vroegah, CRT) hebben gezeten, 's avonds thuis vrijwillig achter de eigen computer of TV kruipt, die ook een LCD of CRT gebruikt...

Uiteindelijk moet je om iets te kunnen zien toch licht van het scherm op je ogen hebben, dus zolang de resolutie en refreshrate hoog genoeg zijn, maakt het volgens mij geen zak uit of dit uit het scherm komt of een reflectie is...
"dat het grote verschil is dat er uit een LCD of OLED licht komt en dat dat dan opeens slecht zou zijn voor je ogen"

Er wordt niet gezegd dat LCD slecht is voor je ogen, er wordt gezegd dat e-ink minder vermoeiend is als je veel leest.

"de hele dag achter een TFT werken" is niet "de hele dag lezen", maar als je een boek leest dan ben je als snel een paar uur lang practisch non-stop aan het lezen.

"maakt het volgens mij geen zak uit of dit uit het scherm komt of een reflectie is"

Het maakt wel uit mbt contrast tussen omgeving, tekst, en de scherm-achtergrond. Bij emissive beeldschermen is vaak het contrast tussen het scherm (in geval van tekst specifiek de scherm-achtergrond) en de omgeving onnatuurlijk hoog, vergelijkbaar met TV kijken in het donker.

Bovendien: een game spelen of een film kijken is minder vermoeiend (want vereist minder precisie) dan lezen.
Anoniem: 261542
@AHBdV2 februari 2010 11:43
inderdaad, e-ink wat ik er van gezien heb is ronduit zwak qua contrast en ook nog eens heel traag. je ziet zon e-book raar flikkeren als er een nieuwe bladzijde opgebouwd wordt. beetje overrated dat e-ink.

iets voor echte boekenwurmen die geen laptopschermen gewend zijn.

maar deze exopc is ideaal. even een windows 7 reader applicatie.exe downloaden en boeken lezen. gewoon zoals je gewend bent op je pc.
Tsja, ik (en veel mensen met mij) zit de hele dag al achter een 'niet rustig' (tft, van mn laptop) scherm, en doe het al jaren. En ik heb nooit problemen er mee gehad, gewoon de brightnes niet extreem hoog plaatsen.

Lijkt me dus dat ik ook totaal geen problemen zal hebben met een tft op een tablet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 2 februari 2010 11:31]

Anoniem: 288924
@ZpAz2 februari 2010 11:46
Ik heb een IPS scherm op m'n iMac en dat is zeer goed te doen hoor. De kindle is misschien NOG beter leesbaar, maar dat is weer een on trick pony (ook niets mis mee..)
De accuduur ligt op 4 uur en dat is minder dan die van de iPad, maar de accu van de Franse tablet is vervangbaar, in tegenstelling tot die van zijn Amerikaanse tegenhanger.
Als jullie je dan toch enigszins wagen aan een vergelijking, pak de rest van alle features er dan ook bij :) of vergelijk anders gewoon niks ;)
Inderdaad. Het lijkt me duidelijk dat de iPad een totaal andere klasse apparaat is. Dit in de zin dat de iPad geen 'volwaardig' OS heeft, als in er daaien vooralsnog eigenlijk alleen telefoon applicaties op en degene die standaard zijn mee geleverd.
Aangezien de eerste linux netbooks al geen groot succes waren, kan ik mij niet voorstellen dat de iPad dat wel word. Tevens lijkt het mij waarschijnlijk dat de iPad een stuk minder krachtig is dan deze tablet.

Zelf zou ik in ieder geval eerder deze kopen dan de vergrote iPhone.
Voor de iPad is ook een SDK beschikbaar waarmee je de uitgebreidere applicaties kan maken die tenminste wel vingervriendelijk zijn. Let maar op, over een jaar zijn er legio meer goede applicaties voor op een tablet beschikbaar voor de iPad (die daadwerkelijk zijn geoptimaliseerd voor een tablet) dan enig ander tablet op de markt.

Dat je de iPhone applicaties kan draaien is puur een zoethoudertje, en leuk meegenomen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 2 februari 2010 11:01]

Okee, voor de Appstore heb je gelijk. maar als alle andere tablets en dergelijke Windows 7 draaien kan je daar natuurlijk veel meer programma's op draaien.
En hoeveel procent daarvan zijn geoptimaliseerd voor kleine schermen, multitouch en vingers? Even tellen.....
Anoniem: 196662
@ZpAz2 februari 2010 12:26
Is ook niet nodig omdat bijna alle hardware met een muis of een pen wordt gebruikt. Het OS heeft er al lang ondersteuning voor, heeft er ook al tools voor en het zit al lang in .NET voor mensen die er toch iets zinnig voor vinden.
140 000 applicaties is niet echt interessant nummer als er vaak exact hetzelfde tussen te vinden is of waar niet meteen nuttige zaken tussen staan. Dat je €100 moet dokken om toegang te krijgen tot je gebruikers en geen vrijheid over de inhoud maakt het ook niet echt leuk. Mensen die even snel geld wouden scheppen hebben wel hun plezier gehad aan de store, met Apple zelf op de kop natuurlijk.
Is niet nodig? Dit is toch een tablet met multitouch die je met je vingers bediend? Dan lijkt het me juist wel nodig op dat apparaat, dat het op een gewone computer minder nodig is daar kan ik in komen.

En wat is er mis met geld verdienen aan een concept? Als de consument er beter van wordt waarom niet? En in het geval van de app-store is de consument er zeker wel beter van geworden.

En ach, ook al zal 50% niet nuttig van de 140.000 zijn, of dubbel, dan heb je nog meer applicaties over dan je ooit zou kunnen testen.
Anoniem: 196662
@ZpAz2 februari 2010 18:08
Is niet nodig omdat de pure Windows enkel op pc's staat en Windows mobile is voor PDA's gemaakt. Fabrikanten die het op hardware met een touchscreen willen gebruiken moeten dus maar zorgen dat ze een eigen interface maken. En dat doen ze ook, zoals Apple het ook zelf doet.
Microsoft stelt alle midellen beschikbaar, dus als je iets tekort komt kan je bij developers klagen of het zelf aanleren.
Ik heb het gevoel dat je jezelf een beetje tegenspreekt. Je zegt zelf al dat Linux netbooks geen succes waren. Waarom dit apparaat dan wel? Omdat er Windows op staat? Dat maakt hem alleen maar trager dan wanneer er Linux op staat. Omdat het beeldscherm beter is dan een netbook? Dat is maar de vraag, het heeft in elk geval net zo weinig ruimte op het scherm. Omdat er meer software voor beschikbaar is? Dat is er voor Linux ook...

Leg eens uit waarom dit apparaat (blijkbaar) wél interessant zou kunnen zijn, terwijl het eigenlijk in niets verschilt van voorgaande netbooks. Behalve dat het touch is, iets waar je vrij weinig aan hebt met een Windows interface.

Het meest interessante is eigenlijk nog, dat ze in dit geval wél een eigen interface erop zetten. Maar ja, als dat een pluspunt is dan heeft Apple natuurlijk nog een veel groter pluspunt!
Tevens lijkt het mij waarschijnlijk dat de iPad een stuk minder krachtig is dan deze tablet.
Waarom? Vanwege die flitsend snelle single-core Atom die er in zit? Of zou het door die beestachtige Intel GMA GPU komen? Of misschien toch omdat er een *echt* OS op draait, *met* multitasking?
je ruikt gewoon het enthousiasme van de tweaker redakteur door het artikel heenkomen :)
ZIjn er geen foto's van de dikte van het beestje? Op zich ziet het er leuk uit voor dat geld maar als je met een baksteen op schoot zit is dat ook niet alles.
Anoniem: 261542
@Tijntje2 februari 2010 11:05
2.1 cm dik, 795 gram.

http://www.exopc.com/fr/exopc-slate-comparer.php

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 2 februari 2010 11:05]

Gewoon ff de specs bekijken en je weet het: 25 x 16,8 x 2.1 cm ;)
Hoezo zit er eigenlijk een simkaarthouder in?
Anoniem: 261542
@Mpar2 februari 2010 11:13
nee, maar er zit wel een 10/100 Mbit ethernet aansluiting in, en je hebt wifi 802.11a/b.

dus connectivity is gegarandeerd. prima keuze voor de tweaker dus, lekker veel aansluitmogelijkheden.

echt toppertje dit stuk hardware van een nieuwe ster aan het franse hardwarefront.

edit@martijnprijt

die simkaarthouder is natuurlijk voor 3G connectivity, supergaaf je kunt er dus ook mee in de trein internetten! en dat in combinatie met windows 7 (de pro versie!) , een verwisselbare batterij en we hebben een winnaar in handen lijkt me! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 2 februari 2010 11:29]

"De tablet heeft verder een ethernet-interface, drie usb-poorten, een sd- en mmc-kaartlezer, een 1,3-megapixelcamera, vga-output en een simkaarthouder"

Ik vraag me af waar hij voor dient niet of het er wel in zit, wat dus wel zo is. :)

Edit @ Breezahboy.

Och ja natuurlijk, dom van me :P
maar bedankt voor de uitleg in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Mpar op 2 februari 2010 11:24]

Wifi a/b en ook g, ik begrijp alleen niet dat ze niet even n toevoegen.
Ik hoor niemand over een van de grootste voordelen: deze heeft Multi Tasking. (want OS= Windows 7).

Het oudewetse Single-Tasking is leuk voor een telefoon, maar voor een Tablet PC natuurlijk onacceptabel. :P
Anoniem: 261542
@heraut2 februari 2010 11:10
inderdaad, er zit ook een ethernet aansluiting, 3x usb en je kunt er memory kaartjes in plaatsen en er zit ook nog een webcam op.

os is inderdaad microsoft windows 7.

lijkt me een prima keuze voor de veeleisende tweaker! :9~

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 2 februari 2010 11:10]

Een weinig-eisende tweaker (of een non-tweaker) heeft aan dit aapraat ook een goede keuze hoor, laat iedereen nou wel weten hoe windows werkt en hoe je apps kan installeren en dergelijke... Oftewel iedereen die windows (xp/vista/7) ervaring heeft zal hier redelijk makkelijk alles kunnen vinden :D
Ik denk dat er meer mensen zijn die kunnen werken met de appstore van Apple als dat ze zelfd op inet een app kunnen zoeken, vinden en installeren!
Dus dat heb je reeds tegen.
Iedereen weet hoe windows werkt?
Ze kunnen een icoon aanklikken, ja dat gaat op Iphone OSX net zo makkelijk als op windows.
Dit is geen device om zwaar op te gaan multi tasken.
Muziek draait gewoon tijdens het internetten.
Dit apparaat is te klein om tijdens het youtube kan gaan chatten.
Dan zet je de film toch even op pauze om een bericht te typen voordat je weer verder kijkt.
En of je dan een active venster weer naar boven haalt of hij doet er een fractie van een seconde langer over om hem weer te starten boeit niet.
In beide gevallen druk je weer op play en ga je weer verder kijken.
Het zelfde geld voor knippen en plakken van internet in een document. Het scherm is te klein om twee venster naast elkaar te openen dus veel voordeel is daar ook niet. Dingen kopieer je via het klembord en daar vandaan plak je ook weer.
Zo werkt dat ook onder windows.
Dus ik zie nog niet zo veel voordeel voor windows.
met watercoolertje :D
Uhm

Duurt het dan ook 1 minuut voordat je eindelijk je browser kan opstarten? Of vanuit standby, 20-30 seconde?

Dan heb ik al mn iPhone gepakt om even snel te kijken..

Dit is een leuk dingetje, maar toch liever een iPad. Snelheid en user friendly vind ik belangrijker dan specs, en windows 7 kan mij echt niet overtuigen. Niet versus een apple touch interface. (al bijna 3 jaar happy iPhone gebruiker, ook tijdje HTC touch diamond (KUT), en Win Mobile anno 2007 (KUT). (tussendoor dus andere toestellen even geprobeerd)


Wat ik me ook afvraag: WAAROM ZIT ER IN GODSNAAM EEN PAGE-UP PAGE-DOWN en HOME knop op het toetsenbord? Je hebt toch een touchscherm?

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 2 februari 2010 12:54]

Anoniem: 261542
@Edwin882 februari 2010 13:40
Wat ik me ook afvraag: WAAROM ZIT ER IN GODSNAAM EEN PAGE-UP PAGE-DOWN en HOME knop op het toetsenbord? Je hebt toch een touchscherm?
de mensen verwachten deze toetsen, ze zijn het gewend geraakt. en zeg nou zelf het is alleen maar handig als je als tweaker bijvoorbeeld linux installeert op het tablet en in een xterm snel door je log wilt bladeren. liever mee verlegen dan om verlegen!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 2 februari 2010 13:40]

verbeter me als ik fout
ben: de ipad had een 1 Ghz processor deze een 667 Mhz
en vanwege het verschil in resolutie zou de ipad dus een stuk
sneller zijn.
Verbeter ;)

Sinds wanneer kan je verschillende architecturen (Atom & ARM) op kloksnelheid vergelijken? Niet dus en zeker niet op schermresolutie...
het is de 2 gig ddr2 dat op 667 Mhz draait de Atom N270 draait op 1.6 GHz en 533 FSB.

oh en spellingpolitie ga wat nuttigs doen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 3 februari 2010 01:31]

Leuk maar ook hier geen webcam ... maar met zo een ding zou ik niets mee kunnen doen .
volgens de specs wel een camera.

leuk apparaat, maar er zijn betere alternatieven naar mijn mening.
Inderdaad erg leuk apparaatje, maar in mijn menig is een tablet nou net een categorie waar je zo weinig aan hebt. Hij is te zwak om echt als laptop te gebruiken, maar veel te groot als PDA/Smartphone.

Wel mooi dat hij Windows 7 draait, dan heeft hij in ieder geval multitasking, iets waar apple de plank gigantisch mis geslagen heeft...
De specs die dit ding heeft zijn anders meer dan voldoende om als (simpele) laptop te gebruiken...

NB: Tablets zijn er al vele jaren, in allerhande groottes. Ik heb momenteel een 13,3" tablet, met 4GB ram, dual-core cpu en 300GB harddisk... Wis en waarachtig is dat een volwaardige laptop.

Het enige nieuwe aan de iPad en dit ding, is dat ze extreem kleine en licht worden gemaakt, terwijl die van mij toch bijna 2kg is...
Anoniem: 288924
@NL-RaVeR2 februari 2010 11:43
Waarom denk je dat op gebied van Multitasking Apple de plank mis heeft geslagen? iPhone OS kent wel degelijk Multitasking. Alleen mogen niet alle programma's daar gebruik van maken wanneer dat zinvol is. De andere programma's starten zeer snel en komen in hun oorspronkelijke staat terug. Dat voorkomt dat er allerlei programma's open blijven staan die de processor belasten. Een best wel slimme keuze dus. Het was hooguit handig dat je er zelf de keuze in had, maar aan de andere kant wil me daar eigenlijk helemaal niet mee bezig houden als consument zijnde...
Als consument zijnde wil je niet naar een muziekje luisteren en ondertussen een beetje surfen? Of je wil geen programma met lange bewerking laten draaien terwijl je fullscreen filmpje zit te kijken? Of je wil nooit extra informatie gaan opzoeken op het internet terwijl je een document aan het doornemen/typen bent?

Ik moet dringend aandelen van VTech kopen als ik jou hoor spreken over wat de grote markt wil.
Lees je nu eens in in hoe het iPhone OS werkt, je zegt dit namelijk continue. Je kan gewoon muziek luisteren tijdens het surfen, tegelijkertijd mail ontvangen. Bellen en vervolgens wat opzoeken, etc. De zaken die mensen het meeste doen op een telefoon zijn multitasked.
Extra informatie opzoeken kost nauwelijks tot geen extra tijd als je gewoon switched tussen de apps, dat zou alleen irritant zijn als je losse windows had op een tablet en dat is nu net het interface wat continue faalt voor de tablets. Lange bewerkingen uitvoeren doet zo ongeveer 0.01% van de mensen die een tablet gebruiken, daar is de processing power van een gewone computer voor.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 2 februari 2010 12:23]

Euhm, jij hebt het enkel over muziek, bellen of mail die Apple zelf heeft ingebouwd. Niet het programma dat je zelf wil kiezen om die zaken te doen. Waarvoor heb je anders een Appstore gemaakt.
Het is heel simpel:
De iPhone werkt volgens hetzelfde principe als de iPad. Zonder multitasking. De iPhone is een groot succes, veel mensen kopen er een en de klanttevredenheid is buitengewoon hoog. Weinig mensen klagen over het gebrek aan multitasking omdat het alternatief dat Apple biedt goed genoeg werkt, en er te weinig daadwerkelijk beperkende use-cases zijn die multitasking een must-have maken voor de iPhone. De voordelen van het weglaten van multitasking zijn legio, het maakt zo veel dingen zo veel eenvoudiger, sneller, krachtiger en rechtlijniger, wat voor zowel gebruikers als developers heel veel voordelen biedt. Zowel bij de iPhone als bij de iPad schreeuwde zo'n beetje alle verstokte computernerds dat het een flop zou worden, want te beperkt, te duur, doet niks wat <insert willekeurig product> niet kan, enzovoorts. Kijk even waar die 2 producten nu staan, zonder daar een waarde oordeel over het product zelf of de mensen die het kopen aan te koppelen.

Ergo: dezelfde tactiek toepassen op de iPad (wat geen -ik herhaal *geen*- computer is maar een end-user device met hardware die toevallig veel overeenkomsten vertoont met een netbook) is niet "de plank misslaan" maar "een succesvolle formule overzetten naar een nieuw product". Dat jij dat niet inziet geeft al aan waarom jij Rizon op tweakers.net bent en niet de CEO van een groot hardware bedrijf dat consumenten electronica produceert.

De volharding van sommige mensen dat het gebrek aan multitasking zo'n enorm probleem is wordt echt met geen enkel feit onderbouwd behalve een persoonlijke afkeer tegen bepaalde beperkingen aan een apparaat, in combinatie met een onvermogen om je te verplaatsen in een andere doelgroep dan jijzelf.
jij wilt numbercrunchen op een tablet?
jij wilt een compleet document tikken op een tablet met een touchscreen?
Anoniem: 196662
@kmf2 februari 2010 18:03
Soms wil je eens een bestand downloaden dat niet altijd even snel gaat over een 3G. Kan je met je vingers zitten draaien.
En nee je wilt geen compleet document typen maar je wilt wel documenten (en boeken duh) kunnen lezen in je eigen reader (gaat epub worden blijkbaar). Een mailtje typen op een iPhone is ook niet echt om te verschieten...

Echt vreselijk gezeik dat een product van Apple altijd supersnel is en je kan er alles mee doen. Maar als je dan doodnormale use cases overloopt, ben je te veeleisend en das niet goed voor de hardware...
Je wilt niet weten hoeveel mailtjes ik al getypt heb, mij hoor je niet klagen!
Ik zie mij prima documenten typen op een tablet, ik reageer zelfs al met mijn iPhone op Tweakers! Ik denk dat dat nogal persoonlijk is.
Een camera op de achterkant, alsof je er foto's mee gaat knippen....
Een camera op de achterkant?! Wat een misser... 8)7

Ik begrijp niet waarom de fabrikant niet heeft nagedacht aan een voor de hand liggende toepassing als Skype... Alsof je met je tablet gaat rondslepen om foto's te maken alsof het een soort oversized fototoestel is!
Gewoon skypen voor de spiegel ! 8)7
quote: De tablet heeft verder een ethernet-interface, drie usb-poorten, een sd- en mmc-kaartlezer, een 1,3-megapixelcamera, vga-output en een simkaarthouder.

of zal dit enkel voor foto's maken zijn?

[Reactie gewijzigd door Langman op 2 februari 2010 11:06]

webcam? zie jij het al voor je om de hele tijd de tablet in je hand te houden? Ik bedoel, dan zou je wel moeten richten...
Als je twee handen gebruikt is dat best wel te doen hoor... :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee