Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Apple zou van plan zijn dit jaar een nieuw type iMac uit te brengen. Het zou gaan om een model met een 22"-touchscreen, dat naast de huidige 21,5"- en 27"-modellen aangeboden zou worden. Onduidelijk is wanneer de modellen precies verschijnen.

iMac TouchVeel computerfabrikanten hebben afgelopen jaar all-in-ones uitgebracht, en een groot aantal van deze desktops is met een touchscreen uitgerust. Apple, dat al jaren all-in-ones uitbrengt in zijn iMac-serie, heeft nog geen touchscreen-model, maar volgens Digitimes gaat daar verandering in komen: Apple zou de productie van 22"-iMacs met touchscreen uitbesteed hebben aan de Taiwanese fabrikant Quanta, en Sintek Photronic, uit hetzelfde land, zou voor de aanraakgevoelige panelen zorgen.

Mac OS X ondersteunt geen aanraakbediening, maar iPhone OS doet dat uiteraard wel. Hoewel Apple volgens geruchten eind januari tijdens een evenement een nieuwe versie van iPhone OS gaat introduceren, die grotere schermen met hogere resoluties ondersteunt, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de fabrikant deze software op een 22"-iMac zal zetten. Wel is de verwachting dat de nieuwe iPhone OS-versie terecht zal komen op een tablet, die Apple naar verluidt eveneens eind deze maand zal aankondigen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Even nuanceren: Digitimes, die als bron wordt aangehaald voor dit artikel, is zelf een stuk terughoudender en geeft alleen maar aan dat een obscuur Chinees krantje dit heeft aangekondigd... Wellicht dat die terughoudendheid ook beter uit dit artikel in Tweakers zou moeten blijken!
Zeker, maar aan nuance doet men hier vaak iets minder helaas.
" Mac OS X ondersteunt geen aanraakbediening, maar iPhone OS doet dat uiteraard wel. "
Eehm. Mac OSX = iPhone OSX ,maar een compactere versie.
"the iPhone runs a scaled down version of MacOS X optimized for a handheld device"
(Bron)
& "Apple CEO Steve Jobs confirms iPhone powered by ‘real’ Mac OS X"
Leuke bewering maar er zijn 3rd party fabrikanten die al lang macbooks verkopen als tablet met de touchfunctionaliteiten die standaard in OS X zitten. Misschien eerst eens OS X gebruiken voor je functies als onbestaand bestempeld.
goeie vraag inderdaad, wat heb je aan een touchscreen op een iMac als OS X het niet ondersteunt? Dat betekent ongetwijfeld dat ze nog nieuwe ontwikkelingen in petto hebben voor OS X op dat gebied.
Dit gaat natuurlijk een revolutie op het gebied van UI teweeg brengen. Je introduceert hier een geheel nieuwe manier van werken mee. Dat zal wennen worden!
Tja ja..., op windows 95 was het een kwestie van een driver instaleren, en je aanraak gevoelige scherm werkte als muis (draaide op veel kiosk computers).

Dus er is helemaal geen nieuw OS nodig, alleen een driver ...

Troll Touch Screens voor the MAC al sinds 1987 : http://www.trolltouch.com/
Multi touch OSX door student : http://gizmodo.com/391103...s-here-but-not-from-apple

[Reactie gewijzigd door djexplo op 18 januari 2010 16:01]

daar heb je wel gelijk in natuurlijk. maar als je echt optimaal gebruik wil maken van touch- en gesture functionaliteit zul je dat toch een stuk dieper moeten integreren in je OS. net zoals toen de muis werd toegevoegd als navigatiemiddel.
Apple doet dit echter altijd bij nieuwe functionaliteit, kwestie van integreren en een extra optie in de system-preferences inbouwen. Dat is het prettige van hard- en software bij 1 fabrikant.
De huidige functionaliteiten zitten er al sinds eerste Vista allemaal bij en in XP SP2 waren er ook al enkele grote implementaties.
Voor de rest bouw je er gewoon software over zoals HP in samenwerking heeft gedaan met Ms in hun touchsmarts.

Mac OS X heeft ook al die extra functies in het OS, dus ze hebben er maar laagjes op te bouwen om er leuke dingen mee te doen.
Nee maar dan kun je net zo goed je muis gebruiken, denk dat je het punt niet snapt.....

Een iphone zou toch ook niet hetzelfde werken met een muis??

Denk ff na ;-)
Een muis is zo moeilijk de hele tijd mee te nemen en in de lucht te bedienen :+ . Een Imac zet je echter (mag ik hopen) ergens neer. Vervolgens moet je je arm gaan optillen om hem aan te raken, iets wat waarschijnlijk al snel tot klachten leid. Dit in tegenstelling tot een telefoon, waar je deze "onder je" kan houden.
Misschien willen ze zich op POS apparaten of iets voor presentatiedoelen richten? Al is dat natuurlijk niet echt voor de hand liggends voor Apple.
Logitech air werkt aangenaam. Gewoon niet om een ganse werkdag te doen maar daar dient de iPhone ook niet voor.
Dus er is helemaal geen nieuw OS nodig, alleen een driver ...
als je genoegen neemt met het idee dat 'als de computer maar ergens een beetje reageert op aanraken van het scherm, heb je een touchscreen', klopt dat.

helaas veel hardware- én software-bouwers lijken zo te denken, maar ik heb ergens een vermoeden dat Apple daarmee geen genoegen neemt;
en dat zij juist zullen willen komen met een vorm van 'aanraak-response' die wat verder gaat als dat je vinger een soort van muis is (wat niet juist is, een vinger is niet geheel een 'pointer-device', en kent bv geen 'hover' of mouseover effecten, maar wel mogelijkheden maar ook de nodzaak meer te doen met bv gestures, pinch, dual-touch etc. etc. waar het OS mogelijk ook voor aangepast zou moeten worden, evenals veel specifieke toepassingen, die misschien nu heel enkel gericht zijn op de besturing door een muis: Filebrowser/Finder ).


Overigens, mij lijkt, juist bij veel 'gewoonte-besturing', het missen van een toetsenbord voor het ingeven van 'short-keys'/Toetsencombinaties, een veel groter gemis, dan enkel de Muis-navigatie.
Ze zullen wel iets bedacht hebben bij OSX. de iSlate komt er ook aan (waarschijnlijk), en ook bij een tablet lijkt een touchscreen een must-have.
Maar naar alle waarschijnlijkheid gaat de iSlate draaien op hetzelfde OS als de iPhone en de iPod Touch, waar touch al in zit. Overigens is dat OS van OS X afgeleid, dus "terugporten" van die touch-functionaliteit zal geen enorm probleem zijn.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18 januari 2010 16:05]

Multitouch zit al in gewoon OSX, dmv de trackpad kunnen er tot 11 vingers tegelijk herkent worden, en gestures mee worden uitgevoerd.
Vraag me toch af hoeveel mensen met 11 vingers met een mac werken, maargoed...
11 vingers
voor porno films ;)?
Voor sommige beroepsgroepen misschien. Ik moet er in ieder geval niet aan denken de hele dag met me vingers op me scherm te moeten gaan zitten drukken en strepen. Met de iPhone is dat fijn, maar om dat nou als desktop pc te hebben, no thanks.

De mogelijkheden die jersuch hieronder aangeeft, zie ik wat dat betreft nog wel wat in.
In Photoshop en dergelijk software zit je heel precies te werken. Om dat te gaan besturen met je vingertop, dus een aanwijstool met een dikte van pak-m-beet 50 pixels, daar schiet je weinig mee op.

Een goede touch interface combineert de aanraakgevoeligheid met een aangepaste UI die gebruik maakt van grote vlakken. Vergelijk bijvoorbeeld de iPhone met de oudere versies van Windows Mobile dan zie je het verschil. WM kun/kon je alleen bedienen met een pennetje. En dan liefst niet in een hobbelende bus want dan was het nog lastig.

Kortom: met het vervangen van de muis door een ander aanwijsmiddel ben je er nog niet.

[Reactie gewijzigd door mddd op 18 januari 2010 16:04]

Wat een onzin, je vergelijkt nu een 2,4 inch scherm met een 3,5inch scherm (ondanks de andere verschillen) tuurlijk werkt die grotere beter met je vinger wat dacht je dan?

En ja het design had er ook mee te maken, maar in een hobbelende bus kan je prima met een stylus typen als het goed is gaat je hele lichaam heen en weer bij een hobbel, dus beide handen wat het tegen elkaar opheft. Helemaal als je handen elkaar aanraken (1 met telefoon 1 met stylus), is geen enkel probleem!

Maar goed niet helemaal ontopic maar onzin hoort hier ok niet thuis dus dan kom ik maar ff offtopic ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 januari 2010 16:09]

Waarom is dat onzin? Ik gebruik de telefoon als voorbeeld om aan te geven dat je voor zo'n situatie een andere interface moet maken.

Een applicatie als Photoshop heeft bijvoorbeeld zat bedieningselementen die te klein zijn om prettig met je vinger te kunnen bedienen. Of wat dacht je bijvoorbeeld van de Dock in OS X. Of hoe selecteer je een tekst in een kleine puntgrootte. De bottom line is: de UI van Windows, Linux en OS X is ontworpen voor een muis. Met je vinger werkt het gewoon minder goed door het gebrek aan nauwkeurigheid plus het feit dat je vinger ervoor zit.
goeie vraag inderdaad, wat heb je aan een touchscreen op een iMac als OS X het niet ondersteunt?
Gelukkig zit er in Snow Leopard multitouch ondersteuning waar o.a. de trackpads, magic mouse en tools als bettertouchtool en magicprefs gebruik van kunnen maken. Hierdoor zijn er diverse gestures toe te wijzen aan diverse acties en kun je zelfs Chinese tekens maken en op een trackpad tekenen (zoals op een tablet). Het is dus pertinent onjuist om te roepen dat OS X geen aanraakgevoelige bediening ondersteund want dat doet het al sinds eind 2007!

Het is dus niet zo dat OS X geen touchscreen en geen multitouch ondersteund. Het probleem zit 'm meer in de GUI. Je zult toch aardig wat wijzigingen moeten gaan maken wil je een fatsoenlijk touchscreen apparaat zoals een tablet of een iMac kunnen maken waarbij die touchscreen ook een toegevoegde waarde heeft. Dat vereist in feite OS X versie 10.7 waardoor we dit gerucht naar het land der fabelen kunnen verwijzen. Iets als resolution independence is al een 5 jaar lang durend iets wat nog steeds niet van de grond is gekomen. Je moet je dan ook absoluut geen illusies maken dat touchscreen een realiteit gaat worden dit jaar. Het feit dat we al meer dan een jaar multitouch hebben waarbij we niet zonder tools als bettertouchtool kunnen om allerlei gestures te kunnen gebruiken onderstreept dat alleen nog maar meer. Misschien dat ze er ooit mee komen maar zeker niet dit jaar.

@ To_Tall: interpreteren is niet je sterkste kant. Ik neem niet voor niets de woorden "fatsoenlijk touchscreen apparaat" in de mond. Daarmee wil ik aangeven dat je weliswaar wat multitouch gestures kunt toevoegen, zoals OS X dat inmiddels al lang en breed heeft, maar dat dit nogal een lapmiddel is. Een fatsoenlijk touchscreen apparaat is helemaal ingericht op dat touchscreen verhaal en vereist dan ook een geheel andere workflow. Daardoor moet je ook met een geheel ander soort GUI komen. Dat is o.a. ook de reden waarom de iPhone er niet als een gewone Mac eruit ziet en veruit de meeste zaken ook niet hetzelfde werken als op een Mac. Neem nou eens je vinger en de pen van een tablet en vergelijk dat eens met elkaar. Het eerste wat me opvalt is dat die pen een ontzettend dunne punt heeft terwijl mijn vinger nogal groot en rond is. De pen kan dus kleinere buttons raken wat mijn vinger niet kan. Kortom, als je een interface wil hebben die met vingers te bedienen is zul je daar aanpassingen voor moeten maken zoals grotere knoppen. De NASA heeft dat ook moeten doen vanwege de handschoenen van de spacesuits.

[Reactie gewijzigd door ppl op 19 januari 2010 19:45]

Ik weet het niet hoor.. Maar je kan drivers installeren!!!

In windows is een touch screen niets meer dan een trackpad met een scherm er achter.

Wacom heeft ook al zulke oplosingen voor de mac Cintiq Interactive Pen Display.
Het is niet je GUI aanpassen maar je scherm aanpassen. MultiTouch zit ook al in OS X het is alleen je scherm aanpassen naar een touch screen.

Het lijkt me alleen niet lekker werken. Maar dat komt meer door dat je met je armen in de lucht zit te werken. onderhands werken is beter.
Ik kan me bij de iMac nog echt niet voorstellen wat daar het voordeel van touch zou zijn. Ga maar eens voor de grap een paar minuten met je armen uitgestrekt op je monitor wijzen. Daar krijg je enorme spierpijn van. Daarbij is touch heel onnauwkeurig. Voor welke taken zou je het op een desktop willen gebruiken? Ik ben benieuwd of iemand een use case hiervoor heeft.
het lijkt mij ook een onzin gerucht, helemaal niet handig touch op een desktopscreen.
Er zijn anders mensen die zweren bij een Wacom Cintiq. 8-)
Ja, puur ter gebruik als tablet, liefst nog liggend ook. Dat doe ik met m'n desktop niet echt graag.
Maar dan wil ik er wel een gratis ezel bij...
Klopt, dat noemen ze Gorilla Arm en is ook al weer een decennia of twee bekend.
Wat eventueel wel zou kunnen is dat ze het scherm kantelbaar maken zodat het plat, of in ieder geval schuin, op je bureau komt te liggen. Dat werkt wel weer en dan kun je de computer desgewenst ook gebruiken op de 'conventionele' manier (rechtop beeld, toetsenbord en muis, etc)..
Dat lijkt me eerlijk gezegd wel een interessante optie.
precies dat zou best handig kunnen zijn, heel direct en fijne houden, wil je echt precies gaan werken zet je m rechtop en pak je de MM erbij.
Inderdaad. Computermonitoren met touchscreenfunctionaliteit heb ik nooit begrepen voor bureaugebruik.
Ik zou zo'n computer dan ook aan mijn muur hangen :)

Dat is toch ideaal, muziekje aanzetten, filmpje kijken (op extern full hd scherm), agenda etc.
Word tijd voor een paar dagen in de week sportschool ;-)
Zeer interessant !
zou dit meer mogelijkheden bieden in samenwerking met programma's als Photoshop, Illustrator etc ?
Doet het dat bij windows7 dan? Voor invoer zal het zeker niet presies genoeg zijn als bv een wacom tekentablet....

Denk niet dat er veel veranderingen te verwachten zijn de eerste maanden, eerder dat elke muisklik door een vingerdruk kan vervangen worden
die programma's hebben ooknog druk gevoelingheid nodig('t liefst in 1024 stappen) en dan heb je er wat aan.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Apple gedurende de komende 10 jaar twee OS'en wil blijven onderhouden kijk voor de grap eens naar Microsoft en de problem die zij hebben gehad met het onderhouden van twee OS'en zelfs twee verschillende versies van Office (Mac en Windows) levert de nodige problemen op voor onze vrienden bij MS.
Apple zal niet zo dom zijn om lange tijd twee verschillende OS'en te willen blijven onderhouden en het zou me helemaal niets verbazen als iPhone OS en Mac OS steeds dichter naar elkaar toe groeien. Een ontwikkeling voor het ene OS kan dan met een relatief eenvoudige patch naar het andere gepoort worden net als bug en security fixes.

Het voordeel van een zelfde basis voro beide OS'en houd daar niet op je core team kan ook twee keer zo veel werk leveren dan wel half zo groot zijn, en de ontwikkeling van een applicatie voor systeem A betekend ook dat systeem B er mee om kan gaan. Het zou mij niets verbazen als ergens op de roadmap voor beide OS'en een punt komt waar ze in elkaar zullen op gaan.
Een poort van de touch mogenlijkheden van de iPhone naar Mac OS is denk ik nog maar het begin. Van een relatie die steeds minder duidelijke scheidslijnen zal vertonen.

Natuurlijk is de onderliggende hardware anders maar de snelheid waarmee de mobiele telefoon krachtiger wordt is erg groot en de gemiddelde PC will maar niet echt heel erg veel sneller worden. Natuurlijk meer geheugen en een kleiner procedee waardoor er meer prik en meer transistoren gebruikt kunnen worden maar anders dan meer rekenkracht en meer prik om de rekenkracht te voeden is het niet. Waar een mobiele telefoon met iedere generatie minimaal 2x zo snel wordt lijkt de snelheids winst per generatie bij PC's wat af te vlakken. Natuurlijk worden onderdelen wel sneller (floating point voornamelijk) maar over het geheel genomen is er niet echt heel erg veel winst meer per generatie. Als het zo door gaat zullen mobiele telefoons binnen niet al te lange tijd langszij komen processors van het Atom soort en dan denk ik zelfs door stomen tot dicht bij de gewone laptop.
Apple zal ruim voor die tijd in staat zijn hun OS'en samen te voegen en gewoon lekker makkelijk 1 OS onderhouden wat ze weer flink wat geld uit spaart natuurlijk.
Dit doet Apple dan ook eigenlijk niet. Het iPhone OS bevat een OSX kernel, alleen de UI is anders en het bevat net iets andere vormen van precies dezelfde technologie. Als ik programmeer voor de iPhone, heb ik geen enkele moeite, grote delen van de programmatuur om te zetten naar OSX. Het valt dus wel mee om dat bij te houden, dat het uiteindelijk naar elkaar toe groeit zou best kunnen, hoewel ik dat betwijfel... desktops zullen altijd flink wat stappen voor de telefoon blijven met verschillende mogelijkheden. Juist daarom zal je altijd verschillende teams nodig hebben die zich focussen op de mogelijkheden van elk platform.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 18 januari 2010 16:26]

microsoft heeft vrij veel parralel lopende OSen op het moment, alleen niet voor de consumenten markt
weeraanmelden,

nu even realistisch blijven zou ik zeggen. je kan niet echt zeggen dat het iphone OS gelijk is aan het Mac OS. misschien dat de basis hetzelfde is(en dan nog), maar het gaat hem meer om de interface en alles.
bij de islate denkt men dat hem om het iphone os gaat, in de zin van grotere pictogrammen en dergelijk en nog wat extra progs aangepast aan de islate (en ook voor de iphone geschikt)
bij de imac touch zal men als OS het Mac OS gebruiken denk ik zo...
Ik zou anders op de slate wel een fatsoenlijk modern OS willen hebben. Dat is het iphone OS niet. Dat ondersteunt niet eens multitasking (voor de app devvers dan).
Dus wel, niet voor de devvers nee. Dit is echter gedaan wegens de beperkingen die je hebt in een telefoon. Een iSlate kan uiteraard een snellere cpu, meer geheugen etc. herbergen en daar zal men deze mogelijkheid uiteraard wel toestaan.
Is maar een nonsense reden om het te doen ivm performance. Dan zouden ze op een tablet ook max 5 eigen programma's toelaten of bij een macbook 10 en bij een iMac 20. Ze hebben allemaal beperkte hardware waar je niet eeuwige resources hebt.
Als ik mijn verschillende WM toestellen met multitasking bekijk en ik zet er het een en ander open, dan merk ik dat weldegelijk. De performance gaat omlaag en daar kiest men bij de iPhone niet voor, alleen de essentiele zaken worden multitasked. Voor mij is dat een prima oplossing. En uiteraard zou je dat ook op computers kunnen doen, maar die resources zijn nu eenmaal 1000x groter dan die van de iPhone, dus zo onlogisch is het niet.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 januari 2010 12:52]

Die resources zijn dus niet x1000 groter. Laadt enkele A2's in photoshop en je geheugen zit al vol. Dus moest die theorie kloppen zouden ze bij OS X ook maximaal één programma toelaten "om de gebruiker te beschermen".

Is gewoon een beperking op de gebruiker en omdat ze geen reden geven zal het ook geen positieve zijn voor hun imago. Dat het bij iedereen kan behalve bij "revolutionair" Apple moet toch ook wel een belletje doen rinkelen.

Ach als Apple het dan eindelijk eens goed ontwerpt en implementeert, komt de volgende drogreden van Appleboys waarom het nu plots wel zo'n goed idee was om aan te passen. De gewoonlijke cyclus bij Appleproducten.
Misschien een beetje een onnozele vraag. Krijg je geen vieze vette vingers op je iMac door dat aanraken? Lijkt me nogal irritant.
Natuurlijk wel, maar dat stoort de gemiddelde iPhone gebruiker ook niet?

Een groter probleem lijkt me dat de afbeelding doet vermoeden dat het een normaal rechtopstaand aanraakscherm zou worden. Dat werkt niet erg prettig lijkt me, dus zou het meer een soort iSlate moeten worden, maar dan veel te groot?

Ben benieuwd, vooralsnog doet mijn 21 inch Cintiq het prima aan een mac laptop. ;)
De 3Gs heeft hier al verrassend veel minder last van, echt dag en nacht verschil met de 3G dankzij een speciale coating. Uiteraard kan dat ook op een desktop worden toegepast, maar het lijkt mij allemaal nogal een vage stap voor Apple.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 18 januari 2010 20:37]

http://www.youtube.com/watch?v=lRrWEZXaqH4
Check. De knakker van de foto. Niet van Apple dus.
(voor de mensen die denken dat de foto bij het persbericht hoort)


Zien jullie ook hoe verschrikkelijk dat scherm staat te wiebelen. Knappe Apple als ze dat oplossen :P

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 18 januari 2010 20:53]

2 standaardjes op de hoeken achter het scherm is knap? ZO complex is een stabiel touch screen maken nou ook weer niet.

edit:
@ reply: Hebben ze dus al gedaan

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 18 januari 2010 23:53]

Je vergeet in je haast dat Apple een hoog aaibaarheidsgehalte wilt. 2 extra standaardjes zullen ze dus ook niet zomaar doen.

Een stabiel scherm maken met de uitstraling van een apple monitor/iMac is wel knap. 2 extra standaardjes niet nee.

Maar alsnog, een touch iMac is waanzin. Ze zouden met hun eigen iSlate gaan concurreren. Als die er al komt.
Ik denk dat de iSlate helemaal niet in die markt kan gaan zitten, omdat het vooral een portable device zou worden.. Ik ben het wel met je eens dat touch op een iMac een beetje waanzin is, vooral vanwege de vingervlekken..
Ik moet er niet aan denken om een vies scherm dat onder de vingerafdrukken zit te hebben. Zie ook verder niet wat het practische nut is van touchscreen op een desktop.
Inderdaad. Je zit bij zo'n desktop ook helemaal niet in een goede positie omdat je arm dan heel de tijd omhoog moet. Wat mij dan veel handiger lijkt is een touch-toetsenbord (dus een hele brede iphone zegmaar) of een tablet-achtig ding om je pc/mac mee te bedienen.
en wat is de meerwaarde daarvan tov een muis en toetsenbord?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True