Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Submitter: TheMe

De brancheorganisatie NLCW verandert zijn naam in ICTWaarborg en neemt voortaan de garantieverplichtingen van aangesloten computerwinkels over bij faillissementen. Ook introduceert de organisatie een geschillencommissie.

Logo ICTWaarborgDe naamsverandering gaat per 1 januari 2010 in en vanaf die datum zal ook het waarborgfonds van start gaan. De brancheorganisatie claimt driehonderd bedrijven te vertegenwoordigen en deze zullen verplicht zijn het logo van ICTWaarborg op hun site te tonen om consumenten duidelijk te maken dat ze aangesloten zijn. "Er is een landschap aan keurmerken ontstaan waarvan er vele gevallen zonder inhoud zijn", verduidelijkt Sander Vale, voorzitter van ICTWaarborg de naamsverandering en de nieuwe koers van de brancheorganisatie. Een vermelding op de overheidssite Consuwijzer heeft ICTWaarborg echter nog niet, zo blijkt uit de 'Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten' op GoT en deze gaat er waarschijnlijk ook niet komen: "Ik weet niet wat dat zou toevoegen. Ieder keurmerkeigenaar kan publicatie hier voor 1300 euro 'kopen'. Daar heb ik wat moeite mee".

"Met het waarborg willen we ons onderscheiden en daarbij heeft het aantal faillissementen ons laten zien dat een waarborg nodig is", zo stelt Vale. De organisatie belooft de verantwoordelijkheid wat betreft garantie, aansprakelijkheid en afspraken over te nemen bij faillissementen voor zover dit redelijk is. "Het geldt ook voor de aansprakelijkheid met betrekking tot producten die na de garantieperiode een mankement vertonen dat normaal gesproken niet had mogen voorkomen en ook voor speciale afspraken die tijdens de koop zijn gemaakt." Aanbetalingen bij faillissement vallen er echter niet onder.

ICTWaarborg heeft daarnaast een onafhankelijke geschillencommissie in het leven geroepen. Bemiddeling is gratis en als de commissie daadwerkelijk een oordeel moet vellen, dient de consument 40 euro te betalen. "Dit bedrag dient enkel als drempel en dit bedrag zal de consument terug krijgen als hij in het gelijk gesteld wordt", aldus Vale. Bij faillissement of weigering het advies op te volgen staat de organisatie tot een maximum van 2500 euro garant voor de nakoming.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Erg handige handleiding trouwens om jezelf te informeren hoe je je kan beschermen bij online aankopen O-) *snif* wat ruik ik toch?
Visa of Eurocard gebruiken, heb je 30 dagen de tijd om geld terug te vorderen!
Werkt als een speer, zeker als er iets fout gaat.

O-) geen idee wat je ruikt, maar volgens mij stink jij zo :9

Trouwens!!

*** ICTWaarborg stelt in de voorwaarden een garantieperiode van ten minste 1 jaar, en daarbij de wettelijke rechten van de consument te onderkennen. Indien aansprakelijkheid een discussiepunt met de winkel is, kan de gratis bemiddelingsmogelijkheid wellicht uitkomst bieden.

Dat is wettelijk verboden, waarborg is ALTIJD 2 jaar!! Dat is verplicht middels EU regeling, dus als ze het overnemen is het altijd tot min 2 jaar!

Ik blijf erbij dat die hele zooi zwendel is :O

[Reactie gewijzigd door BasMSI op 23 december 2009 19:36]

Ik zie dat je de handleiding niet geheel gelezen hebt, want daar komt de tip van verzekerd betalen (credit card) ook naar voren ;)

Wat betreft garantie, dat ligt iets genuanceerder, en vandaar ook de toevoeging aan een jaar garantie van de wettelijke rechten. De nuance zit hem in garantie of aansprakelijkheid. In principe ligt de bewijslast in Nederland de eerste 6 maanden bij de leverancier, dat kan je zien als garantie. Daarna heeft leverancier nog steeds een verantwoordelijkheid, maar dat kan je beter beschrijven als aansprakelijkheid (en geen twee jaar, maar zolang als de reële levensduur is - vandaag voor het updaten van de handleiding bevestigd door ICTWaarborg). Garantie wordt dan meer gezien als 'no questions asked' in behandeling nemen. Ze hanteren daarvoor dus niet de 6 maanden zoals wettelijk voorgeschreven, maar een jaar.

Sowieso is je verwijzing naar de EU regeling leuk, maar geldt in Nederland een uitgebreidere (andere) versie dan wat de EU heeft bepaald. Wil ik toch terugverwijzen naar de handleiding ;)

[Reactie gewijzigd door Floppus op 23 december 2009 19:44]

Als Nederland dan een nog betere regeling heeft, waarom moet je dan die waarborg hebben?
Ik heb hun website zitten lezen en het kom 100% over als zwendel richting de onwetende consument.

In plaats van een keurmerk (met toetsen!) is het pure geldklopperij, want iedere computer-boer kan zich aanmelden en valt eronder.

Het is niks anders dan een zinloos logo dat veel belooft maar niks hard maakt.
Het zou net als bv TNO moeten toetsen of de leden echt wel iets kennen, maar dat doet het niet....heel raar.

Op de computer markt zijn er boeren genoeg, maar echte kenners van zaken zijn er weinig....en ja ook de luitjes met MSCE zijn niet te vertrouwen!
Dat papiertje stelt trouwens geen bal voor! De meesten kunnen nog niet eens een fout herleiden tot waar het werkelijk fout gaat.

Mocht er iemand binnen de overheid verstand van zaken hebben, dan zou die hele markt allang betere regularisatie kennen.
Spijtig genoeg is dat er na 30 jaar prutsen nog altijd niet.
En ook de ICTWaarborg zwendel gaat daar NIETS aan veranderen!

Trouwens de bewijslast ligt volgens de EU het eerste jaar bij de verkoper! en niet 6 maanden.
Na het eerste jaar is het een beetje anders, lijkt me dat Nederland een slechtere garantie geeft dan andere landen.

[Reactie gewijzigd door BasMSI op 23 december 2009 19:54]

Tsja, moet je dat nou gelijk afdoen als zwendel? Wat is beter? Helemaal niks waar je terecht kan en dan maar een onevenredig dure rechtszaak moeten starten, of iets waar een toenadering gezocht wordt voor een werkbare situatie? Sowieso vergeet je voor het gemak dat de regeling met name interessant is om garantie te verkrijgen als de leverancier failliet is - iets waar geen wet tegen helpt, en je gewoonlijk gewoon in de kou stond. Van een rechtspersoon die niet meer bestaat kan je weinig claimen, ook niet voor een rechtbank.

En dát is ook het punt waar je in je eerste zin de plank misslaat - zonder een kosteloze bemiddeling of eventueel een onafhankelijke commissie tegen geringe kosten is een rechtszaak het enige wat je kan doen als de verkoper je weigert te helpen als het niet om faillissement gaat.

Roepen wat niet goed of dan zelfs maar zwendel is is makkelijk, een eerste stap zetten daadwerkelijk bij te dragen aan een werkbaardere situatie niet. Ik heb het idee dat je geen idee hebt van zakendoen, kosten en risico's. Je kan niet de consument per definitie op het hoogste voetstuk plaatsen zonder dat de prijzen in het algemeen niet meer grappig zijn. Je wil ook niet de winkel beschermen als er wanprestatie geleverd wordt. Dingen liggen meer genuanceerd dan jij wil doen geloven.

Ik juich het toe dat er voor het eerst een organisatie is die enige opvang biedt bij recht op garantie als de leverancier failliet is. Let wel dat in de handleiding ook vermeld wordt dat een keurmerk niet zaligmakend is als bescherming, en dat er veel meer is wat je als consument zelf kan doen. Bijvoorbeeld de gewoonte afleren een aankoop bij een webshop te beschouwen alsof je een winkel binnenloopt en gelijk af te rekenen. Online krijg je je goederen niet direct, en er zijn voorbeelden genoeg van grote verbazing als het nog niet geleverd is maar de winkel ineens failliet is.

Nou kan je daar ook wel weer van zeggen dat de mensen achter de winkel dan aansprakelijk zouden moeten zijn, maar ook daar is weer een nuance - en ja - zelfs die nuance kan je terugvinden in de handleiding ;)
Boelshit...bemiddeling is enkel mogelijk bij aangeslotene, verder niets.
Verder moet je 40 euro betalen!

Ja het is zwendel!
Ze bieden NIKS!! Als ik iets bestel online en het gaat failliet, krijg ik het dan via hun? Omdat hun lid kapot ging?

Ja het is zwendel!
Bieden ze extra garantie als de winkel failliet ging? Neen, want het is net zo beperkt als de fabrikant moet geven!

Ja het is zwendel!
Ze hebben MAAR 300 aangesloten winkels, me dunkt dat er een berg meer zijn!

Heel die club slaat nergens op....pure oplichting!
Een club die werkelijk iets zou doen zou wetgeving achter zich hebben en bevoegdheid tot optreden!
Bovendien mogelijkheid tot toetsing van kennis...er is niets van dat alles.
Op zoveel stupiditeit is het zinloos verder inhoudelijk te reageren. Je hebt je niet verdiept in hoe de wetgeving hier in elkaar steekt, hoe dat in praktijk tot uiting komt, de informatie over dit initiatief niet gelezen en de handleiding nauwelijks doorgenomen. Dan houdt het voor mij ook een keer op er energie in te steken.

Het enige gevoel wat ik erbij krijg is dat je er een kick van krijgt te schoppen om het schoppen, wat bevestigd wordt door hoezeer de bezoekers hier je waarderen en je reactie op die waardering in je profiel. Ik zou zeggen, word er gelukkig mee, dan steek ik mijn energie verder wel weer in het bijdragen aan de verbetering van veiligheid voor mensen die dingen online aanschaffen in het algemeen :)
Bij deze dus: Als ik zie wat je zelf aanbiedt is enig statement over voorwaarden en zwendel uit jouw mond niet serieus te nemen. Dat je daar aangeeft (wacht, een review van jezelf over je eigen dienst? :o) verantwoordelijk te zijn voor het Nederlandse MSI forum vind ik helemaal schokkend. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat MSI op enige wijze blij zou zijn met jouw publieke presentatie terwijl je naam aan die van hun gekoppeld is.

Dus... Een goed voorbeeld van een reden waar een waarborg/keurmerk tegen op zou treden als ze er lucht van kregen dat een lid er dat soort praktijken op nahoudt. Bedankt voor het voorbeeld!

[Reactie gewijzigd door Floppus op 23 december 2009 23:22]

tja en daar gaan de prijzen met 50% omhoog binnen nederland.
onder de noemen: ja onze prijzen zijn hoog omdat wij de garantie geven :+

mafkezen.
omdat je weet dat je failliet gaat?

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 december 2009 01:17]

Boelshit...bemiddeling is enkel mogelijk bij aangeslotene, verder niets.
Verder moet je 40 euro betalen!

Leer lezen. Je moet 40 euro als borg betalen, bij het indienen van een klacht. Er word dan uitgezocht of dit terecht is. Is je klacht terecht, krijg je je 40 euro weer terug.


Ja het is zwendel!
Om het even goed te beginnen, je hebt een zogenaamd webhostingbedrijfje met 3 recenties (een recentiesysteem is overigens bedoelt om klanten hun mening te laten delen, voor het geval dit bij jou niet bekend was). In 1 recentie word aangegeven dat het om een werknemer gaat, de andere is van jou, en de 3e van een zogenaamde klant. Maar wat zie ik nu? op precies hetzelfde moment toegevoegd! wat een toeval zeg. Jou bedrijf komt wel uiterst zuiver over!
Ze bieden NIKS!! Als ik iets bestel online en het gaat failliet, krijg ik het dan via hun? Omdat hun lid kapot ging?
Ze bieden service, bij een defect product waarvan de leverancier niet meer bestaat. NIKS is hierbij dus al bij voorbaat niet meer van toepassing. Moet ik nog verder gaan? Ja, laten we het maar doen. Jou stupiditeit kent blijkbaar geen grenzen in je eigen hoofd. Wij zullen je grenzen even voor je duidelijk maken.

Ja het is zwendel!
Bieden ze extra garantie als de winkel failliet ging? Neen, want het is net zo beperkt als de fabrikant moet geven!

Bij een door de winkel geassembleerde pc, is de fabrikant dus de winkel zelf. Is er iets aan de hand, kan je dus bij een anders Waarborg aangesloten bedrijf terecht. Deze gaan dan ook voor je uitzoeken WAT er aan de hand is. Of wou jij je hele pc naar asus gaan sturen omdat er een wlan kaartje van hun inzit? Precies, eerst nadenken, dan praten.


Ja het is zwendel!
Ze hebben MAAR 300 aangesloten winkels, me dunkt dat er een berg meer zijn!

Er hebben zich tot nog toe 300 winkels aangesloten. Moet een waarborg winkels gaan dwingen zich aan te sluiten, om betrouwbaar te zijn? nee. Alweer een ondoordachte en stupide opmerking

Heel die club slaat nergens op....pure oplichting!
Een club die werkelijk iets zou doen zou wetgeving achter zich hebben en bevoegdheid tot optreden!
Bovendien mogelijkheid tot toetsing van kennis...er is niets van dat alles.

Dit stukje tekst verdient eigenlijk niet eens antwoord. Bekijk je eigen website, en vergelijk hem met het ICT Waarborg. En sluit daarna je bedrijf.
Mooie ontwikkeling, zo weet je als koper waar ja aan toe bent, en verkeer je in mindere onzekerheid wanneer weer eens webshop de fles op gaat.

Hulde, ook het feit dat ze een gsc introduceren kan ik alleen maar toejuichen, want vaak sta je er als koper alleen voor wanneer je je gelijk niet krijgt en je niet in je auto kan stappen om te laten zien dat het je menens is. En dan bedoel ik niet met de knuppel ;)

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 23 december 2009 16:23]

Inderdaad, dit vind ik ook een goede ontwikkeling, nu hopen dat er niet te veel fakes verschijnen. Maar is die geschillencommissie alleen te gebruiken bij aangesloten winkels of ook voor niet aangesloten?

Belachelijk trouwens dat je 1300 euro moet betalen voor op consuwijzer te komen en dat er dan eigenlijk niet veel gebeurt (misschien dat het wat makkelijker is om mensen op te sporen).

Nu zorgen dat je bestelling onder de 2500 euro blijft, dan komt alles goed :)
Erger nog, je betaald 1300 euro voor een VERMELDING. Oftewel, geldklopperij, en het zegt dus niks over betrouwbaarheid.
Dat zal voor ICTwaarborg net zo goed gelden. Uiteindelijk betaald de klant dus zullen webshops zonder ICTwaarborg goedkoper zijn.
De pricewatch werkt op dezelfde manier hoor.

Je betaalt als webwinkel gruwelijk veel geld, terwijl de verkopen ver achterblijven hierop en dat terwijl de meeste computercomponenten verkocht worden met marges van maar een euro of 2.

Daarom zijn de prijzen op pricewatch ook niet de laagste puur omdat niet alle webwinkels ervoor willen betalen.
Maar de pricewatch is een vergelijkingstooltje. Consuwijzer is een overheidsorganisatie en moet er, in mijn ogen, voor zorgen dat de informatie die men geeft aan de consument correct en neutraal is.

Het kópen van een plek op deze lijst zou er dus voor zorgen dat er van die betrouwbaarheid geen drol meer over is, ook bedrijven die eigenlijk niet op deze lijst thuis horen kunnen zo een vermelding krijgen.
Inderdaad, bij de verkoop aan VNU is tweakers.net toch in de uitverkoop gegaan.
Vroeger betaalde je als webshop 600 euro per kwartaal voor het meest uitgebreide abonnement, tegenwoordig is dat al snel 6K per maand.
Resultaat? Shops plaatsen niet meer hun complete assortiment op de pricewatch, nieuwe shops adverteren elders, pricewatch is niet meer te vertrouwen.

Dit heeft met het originele topic niets te maken, maar is wel iets dat ik nog steeds eeuwig zonde vind.
Ruik ik daar een zure winkeleigenaar die niet in staat is te concurreren omdat hij niet met de markt meegaat? Of zullen we gewoon de waarheid neerzetten die betekent dat voor de hoeveelheid aandacht (clicks) betaald wordt met een minimum van €75 (dus de eerste 75 aan clicks zit daarbij in)? Daarbij inbegrepen uitgebreide verslaggeving en automatisering van het publiceren van prijzen...

[Reactie gewijzigd door Floppus op 23 december 2009 20:55]

Daarbij inbegrepen uitgebreide verslaggeving en automatisering van het publiceren van prijzen...
Je vergeet dat de shopeigenaar ook een feed beschikbaar moet stellen en onderhouden, ook dat kost geld, en dat is het grootste deel van de kosten ;)
Daarnaast is zo'n verslaggeving natuurlijk leuk, maar dat heb je als webshopeigenaar natuurlijk zelf ook. Ik kan prima zien hoeveel kliks er vanaf t.net komen.

Overigens behoort t.net wel tot een van de goedkoopste prijsvergelijkers, dus wat dat betreft... :P
Als datgene wat jij hier beweerd waar is, prijzen ze zichzelf dan niet uit de markt? Ik kan mij voorstellen dat de 'kleine' pc winkels met mogelijk concurrerende prijzen geen zin hebben om '6K' of iets in die richting te betalen.

@ Dark_man in 'nieuws: Waarborgfonds neemt afspraken failliete computerwinkels over' :
Overigens ben ik dan wel benieuwd naar vergelijkbare diensten als de pricewatch (met dezelfde kwaliteit) waar dus wel, volgens jouw bewering, de laagste prijzen staan..
€6000,- om je producten in een prijsvergelijker te mogen zetten?

Dat is echt belachelijk veel geld, maar misschien kan het uit, als er 1000 mensen meer per maand iets bij je kopen breek je waarschijnlijk al even.

Ik vraag me af of dat bij de pricewatch ook zo is, maar dat zullen de winkels zelf wel uitrekenen.
Een van de redenen dat ik waar mogelijk logitech spul koopt. Het gaat niet vaak kapot, maar als het kapot gaat en de winkel helpt niet dan heb ik positieve ervaringen met logitech.

Ze vroegen zelfs waar ik het gekocht had, met een toon van die zal ik toch eens even vertellen dat zij verantwoordelijk zijn voor de garantie.

Zo bind je als merk klanten.

Ik had trouwens liever gehad dat ze ook dingen als orders die na failliesement geplaatst waren ook zouden leveren. Alhoewel dat natuurlijk in mijn ogen de schuld is van de curator.
Hier ook positieve ervaringen met Logitech. Draadloos toetsenbord (van toetsenbord-muiscombinatie) defect en PC winkel (een echte) intussen blijkbaar failliet. Even gemaild en teruggebeld en serienummer gevraagd en twee dagen werd een nieuw pakket afgeleverd en het oude opgehaald.
Niks moois aan naar mijn mening.
Zo'n waarborg fonds moet je goed doen, of aan iemand anders over laten.

En onder goed versta ik niet de ingebouwde beperkingen.
De organisatie belooft de verantwoordelijkheid wat betreft garantie, aansprakelijkheid en afspraken over te nemen bij faillissementen voor zover dit redelijk is
Aanbetalingen bij faillissement vallen er echter niet onder.
Ik heb in 2005 een computer bij laptopper besteld, toch nog even mijn centen aannemen terwijl ze al failliet waren, en maar wachten op een notebook die nooit kwam.

UPDATE 24-12-09

Had toen al aangekaart dat er een waarborgfonds moet komen. Het waarborgfonds wat ze nu beginnen is vrijblijvend dus lost het niets op, het gaat als ik het goed lees alleen om de garantie wat heb ik hier als klant aan als ik al betaald heb.

Ik vind dat elke onderneming in Nederland verplicht een bijdrage moet betalen dit kan prachtig mooi geregeld worden via de Kamers van koophandel. De premie zou variabel kunnen zijn hoe groter de onderneming hoe meer premie er betaald moet worden mocht een onderneming failliet gaan is het gegarandeerd dat de gedupeerde klanten hun geld terug te krijgen. Eigen bijdrage van 10% is acceptabele.

UPDATE

Met gedupeerde bedoel ik de argeloze klant(en) die in goed vertrouwen goederen besteld en betaald hebben en vervolgens niets toegestuurd krijgen.

Dit plan is nu anno 2009 toch wel iets om over na te denken, Heb toen mijn idee naar diverse instellingen gestuurd, tot nu toe nog geen enkele reactie terug gehad.

Wat helemaal schandalig is, is dat de websites regelmatig on-line blijven terwijl de zaak al op de fles is, mensen kunnen dood gewoon blijven bestellen en betalen via Ideal paypal ezv.

Een schande. In dit land is alles geregeld van je geboorte tot en met je dood maar een echte waarborgfonds die zorgt dat de klanten hun geld terug krijgen vergeet het maar.

Wat heb ik aan een waarborgfonds voor garantie? Als ik iets besteld heb en de zaak gaat op de fles wil ik mijn centen terug.

Zit me al weer helemaal op te winden en kwaad te maken.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 24 december 2009 19:40]

Dus ook gezonde bedrijven die niet failliet gaan moeten dan verplicht meebetalen aan een soort waarborgfonds? Om die paar @#%ˆ-bedrijfjes te helpen op het moment dat ze managementtechnisch gezien fouten hebben gemaakt? Lijkt me niet.

Als een bedrijf failliet gaat heb je recht op vrijwel niks, de staat gaat voor, en terecht. Wat denk je van B2B? Als in het MKB (of groter) bedrijven over de kop gaan is de schade bij afnemers of leveranciers veel groter. Zelfs zo groot dat bedrijven daar weer van over de kop gaan met als gevolg werkloosheid.
En hoe weet je dan van te voren welke winkels wel en niet failliet gaan? Precies, dat weet je niet...
Klopt. En daarom blijft het altijd een risico als je een grote bestelling doet en deze vooruitbetaald.

Online kopen is natuurlijk allemaal heel makkelijk, snel en vaak goedkoper dan in de winkel, maar de keerzijde van de medaille is dat webshops onder enorme concurrentiedruk staan en dus ook vrij 'makkelijk' failliet kunnen gaan bij het minste of geringste.
Klopt. En daarom blijft het altijd een risico als je een grote bestelling doet en deze vooruitbetaald.
Tenzij je een creditcard gebruikt.
Sja, heel vervelend voor je natuurlijk, maar dit is wel een beetje het probleem in Nederland. Waarom heb je de laptop bij de "laptopper" aangeschaft? Ik denk dat dat met name vanuit prijstechnische overweging was. Je had natuurlijk ook een paar tientjes meer uit kunnen geven en je laptop bij een echte winkel kunnen kopen. Dan had je na betaling van je ongetwijfeld zuur verdiende centen, direct met de laptop de winkel uit kunnen lopen.
Ik vind dat elke onderneming in Nederland verplicht een bijdrage moet betalen een soort en met van verzekering mochten ze failliet gaan, deze verzekering is er voor om de gedupeerde hun geld terug te geven. Eigen bijdrage van 10% vind ik acceptabele.
Definieer "de gedupeerden" eens. Als een onderneming failliet gaat, zijn er iets meer gedupeerden dan de klanten. De belastingdienst, de bank, het personeel, de crediteuren. Ook die zijn gedupeerd.
Bovendien: wie denk je dat uiteindelijk de bijdrage aan zo'n verzekering betaald? Juist: wij als consumenten.
Ik heb in 2005 een computer bij laptopper besteld, toch nog even mijn centen aannemen terwijl ze al failliet waren, en maar wachten op een notebook die nooit kwam.

UPDATE 24-12-09

Had toen al aangekaart dat er een waarborgfonds moet komen. Het waarborgfonds wat ze nu beginnen is vrijblijvend dus lost het niets op, het gaat als ik het goed lees alleen om de garantie wat heb ik hier als klant aan als ik al betaald heb.

Ik vind dat elke onderneming in Nederland verplicht een bijdrage moet betalen dit kan prachtig mooi geregeld worden via de Kamers van koophandel. De premie zou variabel kunnen zijn hoe groter de onderneming hoe meer premie er betaald moet worden mocht een onderneming failliet gaan is het gegarandeerd dat de gedupeerde klanten hun geld terug krijgen. Eigen bijdrage van tot maximaal 10% is acceptabele.

UPDATE

Met gedupeerde bedoel ik de argeloze klant(en) die in goed vertrouwen goederen besteld en betaald hebben en vervolgens niets toegestuurd krijgen.

Dit plan is nu anno 2009 toch wel iets om over na te denken, Heb toen mijn idee naar diverse instellingen gestuurd, tot nu toe nog geen enkele reactie terug gehad.

Wat helemaal schandalig is, is dat de websites regelmatig on-line blijven terwijl de zaak al op de fles is, mensen kunnen dood gewoon blijven bestellen en betalen via Ideal paypal ezv.

Een schande. In dit land is alles geregeld van je geboorte tot en met je dood maar een echte waarborgfonds die zorgt dat de klanten hun geld terug krijgen vergeet het maar.

Wat heb ik aan een waarborgfonds voor garantie? Als ik iets besteld heb en de zaak gaat op de fles wil ik mijn centen terug.

Zit me al weer helemaal op te winden en kwaad te maken.
Ik heb in 2005 een computer bij laptopper besteld, toch nog even mijn centen aannemen terwijl ze al failliet waren, en maar wachten op een notebook die nooit kwam.

UPDATE 24-12-09

Had toen al aangekaart dat er een waarborgfonds moet komen. Het waarborgfonds wat ze nu beginnen is vrijblijvend dus lost het niets op, het gaat als ik het goed lees alleen om de garantie wat heb ik hier als klant aan als ik al betaald heb.

Ik vind dat elke onderneming in Nederland verplicht een bijdrage moet betalen dit kan prachtig mooi geregeld worden via de Kamers van koophandel. De premie zou variabel kunnen zijn hoe groter de onderneming hoe meer premie er betaald moet worden mocht een onderneming failliet gaan is het gegarandeerd dat de gedupeerde klanten hun geld terug te krijgen. Eigen bijdrage van 10% is acceptabele.

UPDATE

Met gedupeerde bedoel ik de argeloze klant(en) die in goed vertrouwen goederen besteld en betaald hebben en vervolgens niets toegestuurd krijgen.

Dit plan is nu anno 2009 toch wel iets om over na te denken, Heb toen mijn idee naar diverse instellingen gestuurd, tot nu toe nog geen enkele reactie terug gehad.

Wat helemaal schandalig is, is dat de websites regelmatig on-line blijven terwijl de zaak al op de fles is, mensen kunnen dood gewoon blijven bestellen en betalen via Ideal paypal ezv.

Een schande. In dit land is alles geregeld van je geboorte tot en met je dood maar een echte waarborgfonds die zorgt dat de klanten hun geld terug krijgen vergeet het maar.

Wat heb ik aan een waarborgfonds voor garantie? Als ik iets besteld heb en de zaak gaat op de fles wil ik mijn centen terug.

Zit me al weer helemaal op te winden en kwaad te maken.
"Ik weet niet wat dat zou toevoegen. Ieder keurmerkeigenaar kan publicatie hier voor 1300 euro 'kopen'. Daar heb ik wat moeite mee".
Je kan er moeite mee hebben, Dhr Vale, maar je eigen organisatie werkt op exact dezelfde manier. Iedere computerverkoper kan zich door betaling bij jullie organisatie aansluiten, zonder dat daar ook maar enige controle op is.
Euhm... is het niet zo dat met de komst van 'waarborg' er wel degelijk sprake zal zijn van een iets verscherpte controle op de bedrijven die zijn aangesloten? Ik mag aannemen dat de aangesloten bedrijven dat ook eisen van zo'n keurmerk; anders is het niets meer dan een wassen neus.
Heb je hun website al eens zitten lezen?
Om je blauw te lachen van de marketing gezever.

Moet je even lezen wat de "eisen" zijn waaraan een winkel aan moet voldoen:

http://www.ictwaarborg.nl...kgroepen/#computerwinkels

Om je dood te lachen, welke eisen?
Er staat bv nergens dat ze een elektronicus moeten hebben en mensen met verstand van zaken.
Elke boerenlul kan zich aansluiten!
eerlijk gezegt, lijkt dit alles leuk en aardig, maar ze geven zelf al aan;

er is wildgroei aan keurmerken, (dus waarom zou ik deze wel vertrouwen),
De organisatie belooft de verantwoordelijkheid wat betreft garantie, aansprakelijkheid en afspraken over te nemen bij faillissementen voor zover dit redelijk is.
klinkt allemaal geweldig, - maar ervaring leert dat je zulke waarborgen beter niet al te veel kunt vertrouwen - ik zou bij twijfel in ieder geval, zeker niet op een toko vertrouwen 'dankzij dit nieuwe waarborg'

en bovendien 40euro (op bijv een nieuwe pc) is al een risico van (bijna) 10% ... als je dan geen gelijk krijgt, ben je dus NOG verder van huis,

doe mij dus maar liever gewoon een rechtsbijstand, en een ECHTE recher (die vertrouw ik toch ietsjes meer)...
Misschien bij een eenvoudig pc'tje, maar als je een laptop koopt van b.v. +1200 euro (zo'n lekker dikke gamer of zware zaken machine) dan valt 40 euro nog mee.
Ik denk idd dat voor een pc van 399 het niet echt intressant zal zijn...

Aanbetalingen bij faillissement vallen er echter niet onder.
Deze vind ik nog wel vervelend, want juist die mensen worden gedupeerd.
Geen geld en geen hardware ! Curatoren sluiten veel te vaak de websites te laat waardoor dit soort gevallen veel vuldig voorkomen.
Aanbetalingen bij faillissement vallen er echter niet onder.
Deze vind ik nog wel vervelend, want juist die mensen worden gedupeerd.
Geen geld en geen hardware ! Curatoren sluiten veel te vaak de websites te laat waardoor dit soort gevallen veel vuldig voorkomen.
En daarom betaal je met creditcard. Dan kan je (binnen een bepaalde periode) de transactie altijd nog terug laten rollen, zelfs bij een failliete webshop. :)
Ik vind het echt een mooi intiatief, en sta er helemaal achter. Ik hoop dat van de bedrijven die ze gaan vertegenwoordigen ook een paar grote tussen zitten en niet alleen de kleintjes.

De 40 euro vind ik trouwens zeer redelijk, we willen niet allemaal "onzin" klachten.
40 euro redelijk?
Voor wat hardware problemen die veelal geen garantie zijn maar domweg gebrek aan onderhoud zoals verbrande videokaarten door stof!
De meeste computer problemen zijn software en geen enkel bedrijf geeft daar garantie op!
40 euro is echt enorm duur, want er kan heel veel kapot gaan in een computer maar zeer vaak is het geen garantie.
Ik kom het dagelijks tegen, PC's van 1 jaar oud die verbrande componenten hebben omdat de ventilatoren vol stof zitten.
USB poorten die afgebroken zijn en ga zo maar door, daar is niks garantie bij hoor!
Harddisken die slechte sectoren hebben omdat ze van woede op de PC geslagen hebben!

Dekt die 40 euro dat ook? Als dat zo is is het goedkoop, maar als het enkel over garantie gaat is het pure oplichting.
Ik denk dat je het fout leest, wanneer je naar hun geschillencommissie gaat dan betaal je 40 euro borg. Je krijgt het geld terug wanneer je in het gelijk gesteld wordt.
Wie betaalt dat waarborgfonds dan?
Heel veel keer 40euro :p
Kan ik me inkopen in dat fonds als aandeelhouder?
Dat gaat daar een goudmijntje van formaat worden :9
Op zich wel een goede ontwikkeling echter ik vraag me af in hoeverre zo'n fonds het trekt in economisch zware tijden zoals nu. In de bouwwereld bestaan er diverse fondsen echter nu het tegenzit trekken deze het niet of vallen ze zelfs om. Het mooie/makkelijke is natuurlijk nu een fonds te starten wanneer je bijna met zekerheid kunt zeggen dat in de nabije toekomst toch geen problemen zullen ontstaan maar je kunt als fonds wel aardig cashen.
Dit is onzin, want de fabrikanten moeten het overnemen als de winkel failliet gaat.
Het is gewoon geldklopperij want je bent beschermd door EU regelgeving!
Je hebt dit soort van garantie helemaal niet nodig.
Wij zijn aangesloten bij het ICTWaarborg, en wat je nu zegt klopt niet helemaal.
Ja, de hardwaregarantie word door de fabriek overgenomen.
En volgens jou redenering kan iedereen die een pc koopt dus ook zelf uitzoeken wat er kapot is? Dat klopt niet, en word bij ict waarborg bedrijven overgenomen naar een andere zaak in de buurt. Goeie zaak dus!
Als je geen verstand hebt van computers koop je er een van een gekend merk.
Toch zeker niet een door een computer boer ineen gedraaide kloon!
Je moet wel gek zijn.
Ik herstel computers voor mijn broodwinning en als je ziet wat er door die boeren in elkaar gestoken wordt dan vraag je je af waarom mensen nog naar dat soort winkeltjes gaan.
De kant en klare supermarkt PC's zijn van veel betere kwaliteit.

Het zou beter zijn als er een keuring komt van Computer-kunde dan waarborg overnemen.
Heel veel computer-boeren kennen geen bal van elektronica maar omdat ze ooit een Computer met veel geluk in elkaar geprutst hebben beginnen ze maar een winkel.

Daar zit het probleem!
Er is dringend nood aan toetsing van kennis bij computer-boeren dan is zo'n waarborg fonds helemaal niet nodig.
De prijzen van de goederen hoeven helemaal niet omhoog, zoon verzekering hoeft niet meer dan paar honderd euro per jaar te kosten gezien alle kosten binnen een onderneming is dit een geringe kleine onkosten post die gewoon afgeboekt kan worden.

De hoogste tijd dat er iets gaat gebeuren.

in een tijd dat internet winkelen steeds populairder word, steeds meer en meer mensen iets bestellen via het internet "webwinkel" bovendien ook nog eens hun zuur verdiende centen in goed vertrouwen overmaken moet er iets gebeuren dat mag duidelijk zijn.

Voor winkel heeft dit ook een voordeel omdat ze mogen vermelden dat ze zijn aangesloten bij het waarborgfonds wat ook weer voor een verstouwde uitstraling geeft.

Ook komt er een natuurlijk een meldpunt waar de consumenten hun beklag kunnen doen over misstanden binnen een organisatie, onderneming.

Heel veel webwinkels worden gewoon in een huis gerund misschien wel vanuit de wel bekende zolderkamertje door een student die een mooie gelikte website in elkaar heeft geflanst als afstudeer project.

Het is nu echt de hoogste tijd om het kaft van de koren te scheiden en voor een verplichte waarborgfonds met een keurmerk garantie. Als je bij deze winkel of onderneming iets koopt of een dienst afneemt dat het ook gegarandeerd is en geen risico voor de klant is.

Werk aan de winkel dus voor een solide verplichte waarborgfonds.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 26 december 2009 02:56]