Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Microsoft heeft de Zune-dienst in Nederland ge´ntroduceerd. Het gaat voorlopig alleen om een video-on-demand-dienst voor de Xbox 360. Ook worden Facebook en Twitter in het Xbox Live-dashboard ge´ntegreerd.

Xbox 360-bezitters die op Xbox Live zitten, kunnen 1080p-films met 5.1-kanaals-audio streaming binnenhalen, mits hun verbinding in staat is full-hd-streaming te ontvangen en de gewenste film ook daadwerkelijk in hd aangeboden wordt. Een film kan tegen betaling van Microsoft Points gehuurd worden en is dan voor een periode van 24 uur te kijken. De prijzen verschillen per film en per formaat.

Met behulp van Xbox Live Party is het mogelijk om met Xbox 360-bezitters tegelijk te kijken, waarbij kijkers met elkaar kunnen chatten. Met de introductie maakt Zune een bescheiden entree in Nederland. Of, en zo ja wanneer de Zune HD-speler en de bijbehorende muziekdienst hier op de markt komen is niet bekend.

De Zune-aankondiging valt samen met de bekendmaking dat Facebook en Twitter in het Xbox Live-dashboard geïntegreerd worden. Gebruikers kunnen onder andere Twitter-topics bekijken en zelf tweets te plaatsen. De Facebook-toevoeging zorgt ervoor dat gebruikers hun vriendenlijst kunnen zien en foto's van de sociale netwerksite kunnen bekijken. Nederlandse Xbox 360-consoles die zijn aangesloten op het Xbox Live-netwerk, ontvangen dinsdag een update die de nieuwe functionaliteiten toevoegt, belooft Microsoft.

Zune Xbox Live Zune Xbox Live Zune Xbox Live Zune Xbox Live
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Iemand enig idee hoe het bij ons zuiderburen zit hiermee?
Het werkt, maar een groot deel van de films is in het Frans, of in het engels met alleen Franse ondertitels, dus heel vriendelijk van ms om rekening te houden met de grootste taalgemeenschap in ons land.
Heb net zelf eens gekeken. Vlamingen zijn inderdaad zwaar genaaid met deze service: ALLES wat ik probeerde is Frans gesproken of ondertiteld :(
heb een foto genomen als voorbeeld

[Reactie gewijzigd door boe2 op 17 november 2009 19:17]

Als je een vlaming bent woon je in tweetalig land en zou je dus ook frans ook moeten verstaan en vermits je zegt vlaming te zijn spreek je natuurlijk ook engels net als elke vlaming die zijn lager onderwijs heeft voltooid dus heb je zelfs geen ondertitels nodig.
In BelgiŰ is er echter wel een harde taalgrens waar iedereen zich aan dient te houden (op een paar walen in faciliteiten gemeenten na).
Dan zijn Vlamingen in de meerderheid, en dus spreken er meer mensen Nederlands als Frans of Duits.
Ja tuurlijk alsof iedere Vlaming Frans spreekt en iedere Waal Nederlands en dan nog eens alle combinaties met Duits en mss ook nog Engels voor het EU hoofdkwartier in Brussel.
Ik heb lang genoeg in Brussel gewerkt, dus ja ik spreek vlot Frans. Dat betekent echter niet dat ik graag films frans gedubt zie, en ik ben zeker niet de enige.
Misschien kun je in xbox360 taal of land veranderen... Ga naar My Xbox en kies systeeminstellingen tab. Daar kun je de opties voor taal en land kiezen.
Gisteren heb ik geprobeerd met een amerikaanse account (geen gold) en ik zag perfect engelstalige Zune programma. En ik zag een andere content dan op nederlandstalige Zune programma.

Als je in Belgie woont, dus taal naar nederlands en locatie als belgie veranderen, en je krijgt zeker franse/nederlands content, maar als je nederland als locatie kiest, krijg je zeker engels/nederlandstalige content. Ik zag 1 film van harry potter met nederlandstalige ondertiteling. Tja... maar ze zijn wel net begonnen.
Bedankt, ik had gisteren even snel geprobeerd om de locale naar 'Netherlands' te veranderen, maar dat had geen effect. Mss moet ik eerst de xbox herstarten.

* MrSnowflake gaat even proberen.
* MrSnowflake heeft zijn xbox laten crashen. Hij hangt nu in Zune MP en ik zie 2x Harry Potter and the Half-Blood Prince in de lijst staan. (De audio track was nu wel Engels, heeft het geholpen??? Wij zijn zo bij u terug).

Nope het helpt niet. Heb dus locale op 'Netherlands' gezet en (2x) gereboot. Maar 'audionummers' blijven frans. The half-blood prince heeft nu wel een 2de variant met 'Dutch subtitles', maar die heb ik eerder mss niet gezien.

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 18 november 2009 14:56]

Het zal nooit naar Belgie komen. Volgens topman Margot van Belgacom, hebben jullie ook hier geen behoefte aan, t kost namelijk bandbreedte/dataverkeer. :P
Als het filmaanbod flink wordt uitgebreid vergeleken de preview is het een erg mooi alternatief voor het "illegale" aanbod. De SmoothStreaming technologie die ze gebruiken ben ik erg over te spreken, de stream wordt mooi aangepast naar wat je verbinding aan kan.

[Reactie gewijzigd door Spare op 17 november 2009 17:59]

Ik ben er minder over te spreken, en wel voor het feit dat ik een goed werkende release X-Box heb. Ik kan dus geen HD-video bekijken. De technologie is er, alleen omdat de industrie dat wil, moet er van HDCP-encryptie gebruik worden gemaakt. Laat een release x-box nou net beperkt zijn aan 1080p over component, en component geen HDCP ondersteunen.

Eigenlijk best triest, het HD Ready logo vereist minimaal 2 HDMI poorten en 1 component poort op de TV, en de X-Box is een HD-apparaat, echter 'standaard' gebruikt het component, wat geen punt is, dat valt binnen de HD standaard. Mensen als ik hebben dus een probleem.

Met mijn achterlijke kop heb ik dus een HD-film 'gekocht', maar kan deze dus niet afspelen, of ik moet met mijn 1080p TV en 1080p-ingestelde X-box op 576i gaan draaien. Daar betaal ik niet om. Enkeltje piratebay!

Overigens: Warner Brothers heeft een reclame op TV voor Harry Potter films, 'Nu op DVD, Bluray en Video on Demand', waar bij VoD het Xbox logo staat. Echter niets over dit 'gebrek' en de versleuteling over HDCP. Ik heb dus inmiddels al een klacht lopen bij de RCC.

Consoles koop je omdat ze 'vast' zijn, spellen draaien net zo goed op een dag1 console als dat ze op een console van vandaag doen. Qua features dient een console ook hetzelfde te blijven, op accesoires na (die nooit verplicht mogen zijn, zo ook bijvoorbeeld het feit dat een HDD installatie op de x-box nooit verplicht is omdat er x-boxes zijn zonder HDD, iets wat ik positief vind). Een HDMI poortje is leuk, maar in feite doet het hetzelfde als 5 losse component kabeltjes, met misschien wat kwaliteit meer, maar goed, een kabel is een kabel. Dat ik nu niet gebruik kan maken van een dienst gaat helemaal tegen het 'console' concept in, en ik hoop dat MS klanten hierin tegemoet komt, of desnoods een dikke middelvinger tegen de entertainment branche opsteekt in de vorm van: dan maar gÚÚn HDCP.
Met mijn achterlijke kop heb ik dus een HD-film 'gekocht', maar kan deze dus niet afspelen, of ik moet met mijn 1080p TV en 1080p-ingestelde X-box op 576i gaan draaien. Daar betaal ik niet om. Enkeltje piratebay!
Dan heb jij een andere release xbox dan ik. Ik heb ook geen hdmi poort, maar ik kan perfect 1080p video's van de zune marketplace afspelen over mijn componentkabel.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 18 november 2009 09:46]

Ze schalen terug naar 576i hier.
Volgens mij geldt HDCP alleen voor digitale verbindingen, en kun je gewoon de (analoge) component kabel voor High Definition gebruiken. Bij DVI poorten in monitors komen problemen bij het afspelen wel voor, omdat DVI HDCP niet ondersteunt.

Zie bijv. hier de situatie bij NetFlix via de Xbox 360: http://www.crunchgear.com...tion-explained-correctly/
... als ze nu het programma-aanbod ook nog eens actualiseren tegenover de lopende series in de VS. Ik wil best de boel legaal kijken (bv. via Hulu.com), maar de Yanks kennende gaat de wereld weer eens niet verder dan de grenzen van hun US of A.
Nooit gedacht aan het feit dat in Amerika de rechten op films, series en muziek eenvoudig voor een zeer groot gebied te regelen zijn, terwijl dat hier in Europa een kostbaar drama is omdat ieder klein landje zijn eigen aparte regels heeft waar je aan moet voldoen?

Natuurlijk niet. Alles wat Amerikanen doen is te wijten aan xenofobie en overdreven vaderlandsliefde. Toch?
Er komt geen nieuwe update.

De update die dit allemaal mogelijk maakt hebben we 1 a 2 weken geleden al gehad.

Je moet ze namelijk zelf installeren. Je kan het zelf via de menu's selecteren ( Zune HD, Facebook en Twitter ) Met de update van 1 a 2 weken geleden is de basis al gelegd namelijk. Alleen vanaf vandaag kan je ze ook in het menu zien en als je het wilt installeren.

Alleen jammer dat Last.fm er niet bij zit...

[Reactie gewijzigd door sekeroglan op 17 november 2009 18:09]

Ehh....die update is vandaag pas beschikbaar hoor. Bedoel je niet de 'beta preview' update waar je je voor kon inschrijven?
Nee, het gaat om de update die we volgens mij 2 weken geleden hebben gekregen, die ter voorbereiding diende. Hierdoor is het nu mogelijk om vanaf vandaag vanuit de dashboard de functie's te kiezen en te installeren zonder dat je eerst nog een update voor ontvangt

.

[Reactie gewijzigd door sekeroglan op 17 november 2009 18:30]

Ik denk dat Microsoft en Last.fm daarvoor hebben gekozen omdat Last.fm in Nederland een beetje een wassen neus is als dienst.
Je krijgt 30 gratis nummers en dan is de koek op. Om vervolgens via een ander kanaal dan MS een abonnement af te moeten sluiten.
Dat zijn euros die Microsoft mist, het zijn klanten die Microsoft kan gaan missen... zolang Last.fm in Nederland geen (gratis) diensten heeft, hebben ze hier (xbox live NL) niets te zoeken.
NIet enkel voor streaming.

Support dat afgespeelde liedjes ook in je trackinglist op last.fm verschijnen, wat toch wel hun grootste dienst is op de site.
Volgens mij zijn er toch al wel enkele alternatieven voor het scrobblen ( ;) ) op de xbox. Ik ben niet in het bezit van een console van deze generatie en ben dus niet heel erg op de hoogte van wat ze wel en niet kunnen, maar als ik de post hierboven goed begrijp zou er dus een software-client beschikbaar worden gesteld door MS of Last.fm die zowel kan streamen als de lokaal gespeelde muziek lezen en scrobblen...?
Ik betaal gewoon last.fm, dus voor mij zou het wel een nuttige toevoeging zijn. Ik heb echter gelezen dat je echter niet tijdens gamen kunt luisteren, maar alleen in een apart scherm vanaf de dashboard. Op die manier hoeft het voor mij niet, dus maakt het allemaal niet zo veel uit. :)
Het Last.fm probleem heb ik aangekaard bij Microsoft, en ik kreeg als antwoord dat alle overige landen (waaronder Nederland) de dienst later krijgen. Waarschijnlijk zijn ze er dus nog niet helemaal over uit hoe ze de kosten gaan aanpakken.
Naast last.fm zou ik vooral ook de community / XNA games onderhand wel een keer beschikbaar willen hebben. :X

[Reactie gewijzigd door Charly op 18 november 2009 08:55]

Erg toevallig dat Sony ook vandaag heeft aangekondigd dat ze een firmware-update heel binnenkort gaan uitbrengen met Facebook ondersteuning ;)

Bron
zonder xbox live gold account nog wel (lol).
costs money on the xbox360, it's free on playstation.

[Reactie gewijzigd door stewie op 17 november 2009 18:05]

it's free on playstation.
Niets is gratis. Zeker niet bij Sony, Microsoft, Nintendo, eigenlijk elk commercieel bedrijf.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 17 november 2009 23:16]

Jammer genoeg probeert Sony altijd MS achterna te gaan en blijven ze er maar hard in falen. Facebook op de xbox zit er veel leuker uit, alles is smoother, simpele layout, goede gebruik van kleuren en special effects.

On-Topic: De update ziet er geweldig uit, ik zal het niet gebruiken aangezien ik het nut niet in zie van Facebook/Twitter, maar de beschikbaarheid van movies-on-demand voor Europa is zeker een verbetering.
Je fanboy-opmerking is nogal kortzichtig moet ik zeggen. Via de ingebouwde browser hadden PS3-gebruikers reeds toegang tot Facebook, en kan men gebruik maken van alle mogelijkheden in tegenstelling tot op de x360 waar de functionaliteiten beperkt zijn.

Daarnaast is Facebook op de PS3 geen kopie van wat op pc al kan, maar is er werkelijke integratie met de trophies, de PS-store en zelfs de games zoals Uncharted 2.

Tenslotte biedt Sony deze dienst - net zoals alle andere diensten - gratis aan voor alle gebruikers, zonder dat daar een betalend abonnement voor nodig is.

Wat mij betreft is Facebook op de PS3 dus alles behalve falen en achterna lopen, maar juist een mooie aanvulling voor een dienst die reeds prima werkt op pc op via de ps3-browser.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 17 november 2009 18:50]

Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen zal ik even vermelden voordat anderen het doen dat je bij de ps3 je het online gebeuren bij de aanschafprijs betaald. En bij de XBOX360 kies je ervoor.

Gelukkig heb ik voor de PS3 gekozen want zo hoef ik niet nu al bijna 2,5 jaar lang een online abbonement af te sluiten (A)
Je betaald helemaal niet bij de aanschaf van de PS3 al voor het netwerk. Beetje raar als de 360 zelfs nu duurder is dan de PS3. Sony verdient op een andere manier zijn geld aan PSN.

En btw. Twitter integratie zat al in Uncharted 2...dus wie loopt wie nou achterna??
Nee hoor. Je betaalt een hogere prijs dan de x360 bij aankoop omwille van de duurdere hardware in de PS3: de blu-ray speler, wifi, bluetooth, oplaadbare sixaxis controller enz... en dus niet om PSN gratis te mogen gebruiken. De PS3 hanteert daarvoor hetzelfde model dan pc-gaming, wat al jaren goed draait.
Bilel sony was hier al maanden mee bezig, net als netflix niets nieuws is.
je vergeet trouwens er bij te noemen dat all die functies niet werken zonder xbox live gold.

het is leuk dat het SMOOTHER IS, ja OK smooth voor 59euro opgelicht erg smooth hoor.
Voor 33 euro in het jaar geen gezeik van servers die er uit liggen!
Gewoon een snelle, stabiele, lag vrije verbinding!

Ik kan me nog wat klagende tweakers herinneren toen MW2 uitkwam vorige week..
Ik herinner thans evenveel klagende tweakers toen BF1943 en Gears of War 2 uitkwamen voor de x360...
Je bedoeld dat je 33 uro per jaar betaald voor servers die er uitvliegen zoals met gears of war2 en battlefield 1943, ...?
facebook doet het op de xbox360 net zo goed als op de PS3, want tja als facebook uitvalt dan valt het overall uit (extra smooth op de xbox360).

ik heb ook een hele smoothe xbox360, ik betaal al voor internet ik ga geen speciale Microsoft belasting betalen.
bedankt voor het woordje smooth trouwens, want net als een amerikaanse auto houd hij vanzelf op met het soepel rijden (vooral als je niets meer betaald aan onderdelen die er constant van af vallen).

een SMOOTH CRIMINAL, is ook heel smooth maar daar betaal je toch ook niet voor?
lol.

[Reactie gewijzigd door stewie op 17 november 2009 22:09]

jah alleen het leuke was dat de servers voor bf 43 niet door ms werden gedaan maar door ea zelf en dat gaf de problemen
Klopt, Microsoft host zelf geen dedicated servers, ondanks het feit dat je voor Live betaalt.
@RMX
je begrijpt toch wel dat ongeveer alle spellen die je online speelt met de 360 gebruik maken van p2p waaronder MW2 en GOW etc.
Dus of deze spellen online lag free etc draaien heeft NIETS te maken met de kwaliteit van Xbox LIVE maar met jouw eigen internet verbinding en de verbinding van de Host.

Het geld dat jij jaarlijks aan Xbox LIVE uit geeft word niet gebruikt om game servers of zo draaiende te houden.

Het Xbox LIVE netwerk functioneert vanuit een gaming stand punt op precies dezelfde manier als het Playstation netwerk namelijk via P2P.
Dus of een PS3 of Xbox360 game crashed of lag heeft heeft niets met Xbox LIVE of PSN te maken maar met de internet verbinding van de mensen waarmee je speelt.

En ik vind het maar wat gaar dat mensen doen alsof MS het wiel opnieuw uitgevonden heeft. Ze gaan geld vragen om gebruik te maken van een dienst die op elk ander platform gratis is.

@walletje-w
Ik weet dat al sinds de PS3 er is mensen zeggen dat PSN niet gratis maar dat je ervoor betaald bij de aanschaf van de console.
Maar dit excuus is niet meer te doen want het prijs verschil tussen beide consoles is tegenwoordig dusdanig klein dat ja na 1 jaar Xbox LIVE betalen even duur uit bent bij beide consoles.

@Ge0force (hieronder)
Xbox LIVE kan makkelijk gratis. Kijk maar eens naar hoeveel geld MS verdient met LIVE en hun marketplace. Dat bedrag is geen kattenpis.
Maar het is hun gelukt een groot deel van hun klanten ervan te overtuigen dat het goed is dat ze betalen en dat daardoor alles beter is. Wat de klanten niet doorhebben is dat ze in principe betalen voor een MS server die hun trophys voor hun bij houd.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 18 november 2009 01:53]

Ik ben het helemaal met je eens. Thans lees ik nog dagelijks berichten van mensen die denken dat multiplayergames op Live via dedicated servers van Microsoft gebeuren. Waarom zouden ze er anders voor betalen?

In feite is Live een beetje te vergelijken met MSN: je contactlijsten, je online status enz... worden bijgehouden op centrale servers, maar alle chat-, audio- en videoverkeer zijn peer-to-peer. Bovendien moet Microsoft regelmatig nieuwe versies van MSN uitbrengen wegens veiligheidslekken en voegen ze nieuwe functies toe. En toch is MSN volledig gratis, want de advertenties volstaan om de kosten van de server en ontwikkeling te dekken. Het is mij een raadsel waarom dit dan voor Live niet kan (en voor Games for Windows Live dan weer wel).

Wat de PS3 betreft betaal je een hogere prijs dan de x360 bij aankoop omwille van de duurdere hardware in de PS3: de blu-ray speler, wifi, bluetooth, oplaadbare sixaxis controller enz... en dus niet om PSN gratis te mogen gebruiken. De PS3 hanteert daarvoor hetzelfde model dan pc-gaming, wat al jaren goed draait.
met wifi/hdd upgrade en accu voor de controller kost een xbox360 inderdaad altijd meer en dan heb je nog eens blu-ray
Facebook kan je toch al sinds de lancering van de PS3 op je scherm toveren? Zelfs Hyves, Netlog, Twitter, you name it en het zit al op de PS3. Browser anyone?
Het verschil tussen een dienst op een console bekijken via een interface toegespitst op die console, en een dienst op een console bekijken via een interface toegespitst op een browser op een PC met muis en toetsenbord ontgaat je, begrijp ik?
Xbox 360-bezitters die op Xbox Live zitten, kunnen 1080p-films met 5.1-kanaals-audio streaming binnenhalen, mits hun verbinding in staat is full-hd-streaming te ontvangen en de gewenste film ook daadwerkelijk in hd aangeboden wordt.
Voor ik er geld aan uit ga geven... Moet dit streamend zijn? Of kan je het ook downloaden en dan later kijken (binnen de 24 uur)?
Als het goed is kun je hem downloaden en 24 uur lang bekijken, daarna dus niet meer.
De 24 uur gaan pas in op het moment dat je begint met kijken. Je kan hem eerst downloaden, daarna heb je 14 dagen de tijd om te beginnen met kijken.

Ik had een periode van 30 uur handiger gevonden, als je een film om bijv acht uur 's avonds begint te kijken dan heb je tenminste genoeg tijd om hem de volgende avond rond dezelfde tijd af te kijken als er wat tussen gekomen is.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 17 november 2009 18:53]

"You need to choose between either streaming or downloading rented movies on Xbox LIVE. If your network connection speed is too slow to permit smooth streaming of the content, Zune will instead download the movie to your Xbox 360 console.

When you download a video to your console, you can start watching it as soon as a certain percentage has been downloaded."'

http://www.zune.net/nl-NL...ours/streamvsdownload.htm
Alleen jammer dat Last.fm er niet bij zi[e]t
Kan vast te maken hebben dat de Xbox meestal in de huiskamer staat, en dat de huidige overeenkomst die Last met de diverse Europese auteursrechtenorganisaties heeft gesloten dit niet heeft afgevangen. Wellicht komt dit dus nog zodra alle juridische hindernissen uit de weg zijn gewerkt.

Verder moet je schijnbaar een Xbox met HDMI aansluiting hebben om films op HD kwaliteit uit de Zune marketplace te streamen (alhoewel het stukje film uit Avatar prima in HD kwaliteit gestreamed leek te worden naar mijn first gen 360 met composiet kabel).
Ik denk dat je in war bent tussen component en composiet. Component, ook beschikbaar voor Xbox's zonder HDMI aansluiting, kan ook 1080 full-hd beeld weergeven. Je hebt dus zeker geen HDMI nodig om de films in HD te bekijken.

Composiet (gele tulpenplugje) is het minste van alle aansluitingen, kan me niet voorstellen dat iemand dat nog gebruikt op een flatscreen tv.
Ik meen wel gelezen te hebben dat de dienst HDCP vereist. Daarvoor is natuurlijk wel een HDMI verbinding en HDCP compatibele televisie voor nodig. Ik zal zo eens even testen of het desalniettemin ook wil lukken met mijn VGA kabel, ben benieuwd :)
"To watch high-definition videos in HD quality on your HDTV or monitor, you must play them on HD-capable hardware using HD transmission.

Simply play your rented video on your Xbox 360 console, using an HDMI cable or component video cables to connect the console to your HDTV. If you use an HDMI cable, it will carry the audio signal as well. If you're using component video cables, you'll need to connect separate audio cables."
"*HD videos are provided in 1080p. Instant on HD in full 1080p streaming available with select movies, and requires HDMI cable, HDCP-compliant 1080p display, and 3 mbps broadband speed."

Bron: http://www.xbox.com/en-US/live/features/zune.htm (in de fineprint)

Met andere woorden je hebt een HDMI capable xbox nodig. Alle xbox'en zonder HDMI, deze hebben dus enkel component voor HD ouput, kunnen niet gebruik maken van de instant on 1080p streaming.

[Reactie gewijzigd door SilentScopeNL op 17 november 2009 19:35]

Wel netjes dat je het zelf moet installeren, en het niet automatisch erin gezet wordt. Twitter en Facebook zou ik dus zelf b.v. niet op mijn console willen hebben, daar heb ik een gewone PC voor.
Tja maar dan moet je zelf de updates toevoegen van de trophies die je behaald, events die je hebt uitgespeeld, games die je hebt gekocht op je PC. Of kan dat allemaal niet op de 360?
precies is zeker netjes
ik zag hem staan, met onze 350 kb per seconde verbinding kun je geen HD streamen
het werkt allemaal wel erg soepel op de Xbox 360, ik wacht zelf alleen nog op goedkope films om te huren op de Xbox 360, vind de prijzen nu iets teveel om hem voor 14 dagen te huren
nee 14 dagen is ook mogelijk
Volgends mij is het 14 dagen huren, en eenmaal gestart met kijken dan moet je de film binnen 24u afkijken.
dat kan inderdaad wel kloppen, al vind ik het dan wel zeer onduidelijk
Net consoleban... precies op het goede moment...