Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Sony heeft een aantal nieuwe Walkmans in de A- en S-series aangekondigd. Het gaat om een A-model met oled-scherm en noise cancellation en om meerdere modellen in de S-serie.

De Walkman A-serie heeft er één nieuw model bijgekregen en deze A840 komt in een 16GB-, 32GB- en 64GB-versie. De speler komt beschikbaar in het zwart, bruin en paars, en is met 7,2mm het dunste Walkman-model tot nu toe. De Walkman weegt 62 gram en heeft een 2,8"-oled-scherm met een resolutie van 240x400 pixels.

Sony claimt dat de accuduur 29 uur bedraagt waarbij aangetekend moet worden dat deze tijd is gemeten terwijl er naar mp3's met een bitrate van 128kbps werd geluisterd. Bij het afspelen van een mpeg-4-video met een bitrate van 384kbps moet het apparaat het negen uur volhouden. De speler kan overweg met de meeste populaire audiocodecs en met de videocodecs mpeg4, h264 en wmv. Verder is het apparaat voorzien van een fm-tuner en een niet nader gespecificeerde tv-out-mogelijkheid waarbij de maximum uit te sturen resolutie 720x480 pixels is. Tenslotte heeft Sony digitale noise canceling-functionaliteit toegevoegd. Het apparaat komt eind oktober in Japan op de markt, en gaat daar afhankelijk van de opslaghoeveelheid tussen de 180 en 300 euro kosten. Het is nog niet bekend of de A840 naar Nederland komt.

De S-serie wordt uitgebreid met een aantal verschillende modellen, die wat specificaties betreft niet veel van elkaar verschillen. De modellen kunnen eventueel worden gebundeld met een externe speaker en er kan worden gekozen uit een veelvoud aan kleuren, waarbij de typenummers het onderscheid aangeven tussen de lichte en donkere kleuren. Alle modellen komen in een 8GB- en 16GB-versie beschikbaar, en de donkere versies kunnen ook nog als 32GB-versie worden aangeschaft. De S740- en S640-spelers zijn voor een groot deel gelijk aan het nieuwe A-model. Ze bevatten bijvoorbeeld ook de tv-out-mogelijkheid.

De verschillen zijn dat nieuwe S-modellen een kleiner scherm van 2 inch met een resolutie van 240 bij 320 pixels hebben. Ook zijn ze met 7,5mm iets dikker. Verder kunnen ze audio 42 uur en video tien uur onafgebroken weergeven. De modellen wegen 53 gram, maar met de externe luidspreker wordt dat 195 gram. Ook van deze modellen is het onbekend of ze naar Nederland komen. In Japan komen ze in ieder geval in oktober op de markt, met prijzen die tussen de 105 en 185 euro liggen.

Nieuwe Sony Walkmans uit de S-serieNieuwe Sony Walkmans uit de A-serieNieuwe Sony Walkmans uit de S-serie

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Werkt Sony nog met eigen software om mp3 files om je speler te zetten ?
Werkt Sony nog met eigen software om mp3 files om je speler te zetten ?
Mogelijk wel eigen software, maar al enige tijd heeft bijna elke media speler de mogelijkheid om hem via MTP (Media Transfer Protocol) te laten werken op USB. Dit is een soort van FTP voor media via USB. Door de abstractie van dit protocol werkt dit op bijna elk besturingssysteem en met praktisch elke speler/music library op je pc.

Zo kan Sony nog steeds een eigen stuk software pushen, maar heb je geen vendor lock-in meer voor het gebruik van je software op je pc! :)

Voor Linux en -achtige besturingssystemen is er libmtp dat wordt ge´ntegreerd in praktisch elk moderne mediaspeler en zo is de integratie van je apparaat over al je programmatuur heel goed. In praktisch elke moderne desktop distro is dit standaard aanwezig.
Nee, ze werken ook met WMP en zelfs Itunes
en zelfs Itunes
Dit is wel een grote stap in evolutie hier, moet ik opmerken. Ik bedoel, compatibiliteit tussen al die libraries is toch wel een goed iets. Stel een klant heeft iTunes, en heel veel muziek, maar heeft toch iets meer met de walkman... Dan kan die heel lekker overstappen!

Hulde voor sony hierop.
Dat kan al een paar jaar met Sony. Er wordt een (handig) programmaatje meegeleverd, content transfer. Dan kun je gewoon slepen vanaf Itunes of Media Player naar je Walkman :-)
dat is inderdaad een mooie vooruitgang,
als ik met me huidige (oude) walkman muziek via Media player eropzet dan gaat de hele mp3 speler over de kop en moet ik heb formateren voor ik hem weer kan gebruiken
Nee, ze werken ook met WMP en zelfs Itunes
Geen mass storage? Moet het weer via zo'n onbegrijpelijke Apple achtige interface? :(
Mijn Walkman werkt gewoon als mass-storage, is eentje van de vorige generatie, dus ga er vanuit dat ze niet een stap terug hebben gedaan. Want die hel van een iPod wil ik echt niet.
Mijne werkt ook met drag&drop.
De NWZ-A828 is dat, in mijn ogen trouwens ook een veel strakker design.
De oortjes die je bij de oude versie kreeg lijken me ook beter te zitten. (Bij de A828 zaten de MDR-EX85LP)
Vind de huidige S-serie toch een stuk mooier...

300 euro voor 64GB is dan wel weer netjes.

[Reactie gewijzigd door vleeschmeester op 17 september 2009 19:02]

wow, da's nog eens strak design. :9~

jammergenoeg hoef ik geen extra muziekspeler meer in m'n zak. EÚn toestel met alles.
Inderdaad, alleen stoffige audiofielen zie ik er nog mee lopen. Vrijwel iedereen luistert tegenwoordig naar z'n muziek via z'n mobieltje. Je loopt toch ook niet meer met een Psion en een Telefoon losrond, omdat de Psion zo'n betere agenda functie heeft?? En dan maar roepen: maar een losse MP3-speler heeft betere geluidskwaliteit !! Bullshit. MP3 is sowieso compressie. Als geluidskwaliteit echt zo belangrijk is dan loop jij rond met een Minidisc of Philips DCC-speler ventje of een losse CD-speler...en niet met een MP3-speler. Ik vind dat echt altijd zo'n dom argument van de audiofielen tegen een iPhone als muziekspeler.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 17 september 2009 18:49]

Iedereen behalve de mensen die nood hebben aan een lange batterijduur van hun apparaten (zeg eens een gsm die 42uur muziek kan afspelen?). Muziek afspelen kost energie en zorgt dus voor een platte batterij. Als mijn iPod leeg is kan ik nog steeds bellen met men gsm + als men iPod stuk is, kan ik nog altijd bellen met men gsm ;)
Je kan ook gewoon een losse accu bij je dragen..als reserve...
losse accu.. jij hebt zeker geen iphone?
dr zijn losse accu packs te krijgen om je mobieltje mobiel bij te laden http://www.engadget.com/2...est-iphone-3g-battery-ca/

on-topic: dit zijn gewoon erg mooie speeltjes van een goede kwaliteit (sony kennende). En volgensmij een goede concurrent voor de ipod en andere portable MP3 spelers. Ik vind het design echt erg gaaf. Hoop dat de look overeenkomt met de feel. (ik bedoel het ziet er degelijk aluminium uit, hoop dat het niet fantastic-plastic is)

En over het geneuzel van geluidskwaliteit even dit:

als je echte kwaliteit wilt moet je CD gaan luisteren. Het verschil met CD en MP3 hoort bijna iedereen (en zo niet, kun je iemand vertellen waar je op moet letten, en dan hoort ie t ook).
Maar er is een verschil in geluidskwaliteit (noem het klankkleur) tussen verschillende MP3 spelers. Dit heeft niets met audiofiel zijn temaken. Het is gewoon iets persoonlijks. Net als dat iemand B&W speakers mooi vind, en de ander ze niet om aan te horen vind.

[Reactie gewijzigd door banditbiker op 18 september 2009 09:28]

Jij heb geen probleem met het dragen van een extra accu, maar als je een extra mp3 speler bij je draagt, ben je een oude lul die niet met ze tijd mee gaat 8)7
Lekker kort door de bocht. Ik heb een telefoon van de baas gekregen en daar kan ik geen eens mp3s opzetten. De goedkopere zakelijke telefoon heeft dat soort gadgets allemaal niet, en daar kan ik ook geen geheugenkaart in doen. En dan gaat die batterij maar 3 dagen mee en dan ga ik er nog eens mp3s op afspelen? Nee dank je wel. Leuk als die batterij 2 weken meegaat, maar dat is een luxe dat niet bestaat.

[Reactie gewijzigd door silentsnake op 17 september 2009 22:28]

Een dom argument, vind je werkelijk? Er zijn anders genoeg spelers die lossless formaten ondersteunen, niks compressie en je kunt dan wel je hele muziekcollectie meenemen, dat zie ik je met een discman nog niet doen. Bovendien hebben sommige spelers nu eenmaal een betere DAC en versterker dan een mobieltje. Met name de recente Sony's zijn goed op dat vlak. Lees je maar eens in op headfi.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik wil echt niet met mijn telefoon muziek luisteren. Dat is echt niet doen, dat jij misschien een smartphone hebt betekent niet dat iedereen een heeft. MP3 speler blijft nog altijd veel beter als een mobieltje.
Bullshit. De Sony Music-telefoons en de iPhone zijn net zo goed als hun losse counterpart (Walkman/Touch).
We snappen het, je hebt een mening. Raad eens? Wij ook.
Zelf loop ik rond met een Zune 80GB, maar ik hoef echt geen mobieltje hoor. De kwaliteit is sowieso anders per telefoon/MP3-speler omdat de onderdelen die ze gebruiken van kwaliteit wisselen.

Geen grap. Net zoals processoren van hetzelfde type en hetzelfde wafer erg kunnen verschillen, zo ook tussen verschillende soorten MP3-spelers.

Doe mij maar zo'n telefoon met 64GB opslag, die 29 uur muziek kan afspelen met een 2,8" scherm. Zoiets kost je veel meer dan een aparte MP3-oplossing.

Denk na voordat je reageert met je 'Bullshit'

@Only.Holoris

Als jij denkt dat je een equalizer nodig hebt om goede geluidsweergave te krijgen moet je eens achter je oor krabben. Super-duper ultra double bass boost is ook marketingpraat, net zoals softwarematige equalizers.
Line-out? Ik weet niet wat je daarmee bedoelt. Je kan er video mee kijken, en ook nog eens naar een TV sturen.
OGG? Heeft dat uberhaupt een meerwaarde? iPod en misschien deze Sony kunnen beide geen OGG afspelen. Het heeft dan ook geen meerwaarde, misschien als je een 5.1 surround set wilt aansluiten op je Zune/iPod/Sony. Wat dan weer niet kan omdat het Of de kracht er niet voor heeft, Of niet de aansluitingen/software er voor heeft.

De kwaliteit is net zoals die van een Sony of van een iPod. Maar goed, kennelijk ben je te stug om dat toe te geven, aangezien je praktisch altijd wel een woordje klaar hebt staan in deze draad.

[Reactie gewijzigd door HotFix op 17 september 2009 20:40]

De Zune 2 80GB heeft niet eens een equaliser...speelt geen OGG af...en heeft niet eens een audio-line-out..dus...tja, hoezo een echte muziekspeler? ik denk dat je iets te gemakkelijk in de marketingpraatjes van Microsoft bent getrapt ipv een echte goeie te kopen, zoals deze Sony.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 17 september 2009 20:50]

Geef gewoon op, je weet zelf wel dat je geen telefoon met een mp3 speler kan vergelijken. Vooral als je een mp3 speler zoals de Cowon S9 neemt. Als jij graag met je telefoon muziek wilt luisteren, ga je gang maar een mp3 speler is gewoon veel beter als jouw walkman phone of een iphone.
Wat is dat voor een onzin? Dat is helemaal afhankelijk van de gebruikte hardware icm de juiste software. Een telefoon kan een superieure mp3-speler zijn, daar ligt alleen bij 9 van de 10 telefoons niet de prioriteit. De W-serie telefoons van SE hebben een prima MP3-speler die uitstekend kan concurreren met de gemiddelde MP3-speler op de markt. Om dan Cowon apparatuur te gebruiken in een vergelijking slaat ook nergens op, dat is als een volkswagen met een Ferrari vergelijken. Ik heb op het moment een Samsung Jet (spijt, spijt!) en dan is duidelijk te horen dat mijn W890 van SE stukken beter was.

Het grappige wat iedereen in deze discussie lijkt te vergeten is dat de geluidskwaliteit staat of valt bij het gebruikte hoortoestel... een of andere software EQ of de juiste hardware maakt dan echt geen donder uit als je de verkeerde koptelefoon gebruikt.
Precies, want iedereen is te spreken over de EQ van de iPods! En iPods hebben wel een Line-out!

Onee wacht ... ;)
Een line-out? Zeker wel, sterker nog, ze hebben zelfs, toegegeven met wat bijzonder dure accessoiries, toegang tot een digitale uitgang. Daarnaast ondersteunen alle iPods zover ik weet het fijne Apple Lossless, een veel beter bestandsformaat voor puur audiofiele dan MP3 of OGG.
Mijn simpele shuffle kan Flac afspelen. Een enorme meevaller, hoewel ik er de doppen niet voor heb, gebruik hem alleen tijdens het hardlopen. Dan kan ik mijn Touch HD niet meenemen.
Met die muziek telefoon's maak je dan weer op andere punten concessies. Totdat er een telefoon is die alles goed kan heeft het weinig zin om mp3 spelers af te doen als iets voor fossielen. En zelfs dan moet je bereid zijn acculeven op te geven, wat ik - en velen met mij - niet ben/zijn.
overigens geen bullshit, veel mp3 spelers hebben betere componenten om het geluid te reproduceren omdat daarmee geen cocnessie voor stroom enzo worden gedaan. Bij smartphones is het vaak gewoon de main cpu die het encodeerd en dat zo zuinig mogelijk gaat doen. Ben ooit testten tegengekomen in bladen die dit bevestigen.

en heel veel mobiele telefoons die ook niet standaard headsets accepteren.
Ik heb een Sony muziek telefoon EN een sony MP3 speler, en daar zit dus echt wel verschil in. Zowel qua geluid als qua accu als qua gebruiksgemak.
dat jij misschien een smartphone hebt betekent niet dat iedereen een heeft
Je hebt geen smartphone nodig om mp3 te kunnen afspelen hoor. Mijn nu reeds bejaarde Nokia 6230i kon dat al, en met een MMC kaart van 4GB erin past er meer dan genoeg muziek op. Als ik al een losse muziekspeler zou meenemen zou ik die losse telefoon als muziekspeler gebruiken i.p.v. weer een nieuw toestel te kopen.
Het is meestal zo dat mensen die een mp3 speler kopen iets meer audiofiel zijn dan normaal, en graag iets meer muziek bij zich hebben. Ik heb zelf ook een walkman, en een xperia. Als ik even wegga (naar college fietsen o.i.d,) neem ik niet de moeite die walkman mee te nemen, maar als ik echt muziek wil luisteren pak ik die walkman met een goede koptelefoon. Daar komt mijn pc qua geluidskwaliteit niet eens tegenop (onboard geluidskaart). En ja, dit verschil kun je echt horen.
Bovendien heeft deze meer opslag, dat jij genoeg hebt aan 4 gb, wil nog niet betekenen dat iedereen die dat niet heeft een randdebiel is, ik heb graag een aanzienlijk deel van mijn muziekcollectie bij me.
Ik ben een muziekliefhebber, maar geen audiofiel. Ik vind de Xperia wat geluidskwaliteit (met hoge bitrate en een sennheiser koptelefoon dan) prima te doen eigenlijk. Verder is het een dramatisch toestel, maar da's een ander verhaal...
Dan ga jij maar lekker met sporten met je mobieltje rennen, dan doet een (normaal) mens wel een kleine mp3 speler die niet zo groot als een baksteen is , wat de huidige telefoons weer bijna allemaal zijn.

En als je accu leeg is zodat je niet meer kan bellen, kun je daar weer over zeiken.
stoffige audiofielen
En ik maar denken dat stoffige audiofielen vinyl draaiden met buizenversterkers over 1,5 m hoge stereoboxen.
En ik maar denken dat stoffige audiofielen vinyl draaien op zo'n oude grammofoon speler met zo'n toeter omdat zo'n lekker 'vintage' geluid geeft... maar nee, tegenwoordig ben je audiofiel als je een ipod hebt 8)7
haha alweer iemand die meteen begint over "waag het de IPhone aan te vallen!" nog voordat iemand er iets over gezegd heeft! grappig.
En dan maar roepen: maar een losse MP3-speler heeft betere geluidskwaliteit !! Bullshit. MP3 is sowieso compressie. Als geluidskwaliteit echt zo belangrijk is dan loop jij rond met een Minidisc of Philips DCC-speler ventje of een losse CD-speler...en niet met een MP3-speler. Ik vind dat echt altijd zo'n dom argument van de audiofielen tegen een iPhone als muziekspeler.
Wat je hier claimt klopt niet geheel.
Vele telefoons en ook de iPhone geven een stuk lagere geluids kwaliteit dan dedicated MP3 players.

Bovendien heeft de gemiddelde dedicated MP3 speler een langer meegaande accu.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 18 september 2009 02:22]

Als geluidskwaliteit zo belangrijk is waarom neem je dan uberhaupt een MP3 (!) speler...
wie heeft er nog mediaspelers?
Veel (non en) Tweakers? De kwaliteit, batterijduur en interface van de losse mp3-spelers van 5-jaar geleden zijn zeker nog niet achterhaald door een GSM die wat muziek afspeelt.
Het aantal GSM's waar je makkelijk muziek mee afspeelt, de kwaliteit en bediening lekker zit en je via een jack-aansluiting je oortjes op aansluit, is maar vrij beperkt. En dan wil je meestal ook een GSM die in zijn markt wel wat aan boord heeft qua mogelijkheden. Geef mij dan maar een mp3-speler EN een GSM, die ik ieder voor hun eigen doel gebruik.

Reactie op het artikel: Mijn mp3 (wma, ogg, wav, ...) speler van 2004 houdt het met een mp3'tje van 128kbps (zoals in het artikel hierboven) iets meer als 35u uit (effectief gemeten). Leuk van Sony, maar met een OLED-scherm, dat van mij heus mag dimmen/0Watt verbruiken als ik hem even niet meer heb gebruikt en in m'n zak steek, om me zo toch wel wat extra uurtjes te gunnen. Het opladen (hetzij via de kabel of een accu-wisseling) vind ik niet zo prettig, laat staan dat binnen de week je al moet opladen.

En 9u video met MPEG-4 aan 384kbps, hmm... dat halveert misschien al als je met het veelvoorkomend formaat mkv, meestal met h.264-videomateriaal, aan de slag gaat voor tv-series op te bekijken. Als het al niet meer is als halveren, want h.264 vraagt toch wel wat rekenkracht.
Wat anders? een telefoon van 800 euro? die nog geen 40 uur muziek kan afspelen? dan liever een Cowon mp3
Zolang er nog geen GSM bestaat met een muziek-afspeelduur van minimaal 52 uur, zoals m'n Cowon D2, wil ik nog niet eens nadenken over een mobieltje als muziekspeler. Ik kan zeggen dat ik m'n D2 nog nooit speciaal aan een oplader heb moeten hangen omdat de accu (bijna) leeg was. Eens in de 2 a 3 weken (een periode waarin de accu nog niet eens halverwege zit qua verbruikte capaciteit) koppel ik hem meestal toch wel aan m'n pc om er nieuwe muziek op te zetten, en tegelijkertijd laad ie dan weer op via USB. Dat niet hoeven nadenken over de accu-capaciteit van je muziekspeler is een enorme luxe waarover nog geen mobieltje beschikt. :)
heb sinds januari een ipod classic 120gb, en ik ben er nog steeds zeer blij mee.
nu zit er op mijn telefoon wel een mediaspeler, maar er gaat alleen een micro jack plug in, dus daar heb ik niet zoveel aan.
verder lijkt de ipod (classic) me ook een stuk steviger dan de huidige smartphones met hun mooie touchscreens.
lang niet alle mensen hebben geen behoefte meer aan een losse mediaplayer. ik kan/wil iig niet zonder.

on topic:
zeer strak design, leuk ook die verschillende versies.

[Reactie gewijzigd door Volv op 17 september 2009 20:51]

Ik heb de iPod met 160Gb. En die speelt dus tig keer langer dan mijn Nokia 5800 (Ook geen slecht geluid). Menu structuur is beter, geluid is beter. En mijn 2 belangrijkste punten om niet de GSM als MP3 speler te gebruiken;

1) Op die 160 GB staan al mijn 700 cd's ! Ken geen telefoon die dat aankan.
2) Hij kan in de auto aangesloten worden (iPod aansluiting) op zo'n manier dat ik hem met de auto-radio kan "besturen"

(Jemig, ik weet dat smaken verschillen, maar deze Sony vind ik echt lelijk. Erg goedkoop uiterlijk.)

[Reactie gewijzigd door LessRam op 18 september 2009 08:41]

Ziet er zeer strak uit!

Beetje jammer dat de knopjes een hoog "mickey" gehalte hebben...
Er zitten echt wel lelijke kleuren combinaties tussen maar het design opzich is echt wel heel mooi, zeker dat brushed alu (Of hoe je het ook wil noemen)
Dit ontwerp zou nou zomaar de mobiele telefoon van het jaar kunnen zijn... waarom nou alleen een walkman maken van zo'n mooi ontwerp?
Heel interessante media speler. Ben al een tijdje niet meer zo'n fan van de iPod's van Apple, maar dit is echt een mooi design en Sony kennende, zal het ook een degelijk apparaatje zijn.

Dit kan wel eens mijn volgende media speler kunnen worden, zit al een tijdje zonder en dat is best zonde in de trein :).