Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

NEC heeft een oplossing ontwikkeld waardoor camera's tijdens het maken van videobeelden het geluid van de zoommotor kunnen wegfilteren. Microfoons registreren het zoomgeluid, waarna het in realtime uit de opname wordt gefilterd.

Casio LensDe techniek die NEC heeft ontwikkeld lijkt enigszins op die van noise cancelling koptelefoons, waarbij microfoons het ongewenste geluid registreren, waarna dit kan worden weggefilterd. NEC gaat hierin nog een stapje verder, doordat het systeem zich automatisch kan aanpassen aan verschillende typen microfoons en zoommotoren. Het systeem registreert de karakteristieken van het geluid dat de zoommotor maakt en slaat deze op. Hierdoor zou de techniek niet voor elk nieuw type camera op maat moeten worden gemaakt.

NEC claimt dat zijn techniek betere resultaten oplevert dan de huidige oplossingen waar fabrikanten naar grijpen, waaronder het inzetten van fluisterstille motoren en het digitaal wegfilteren van bepaalde frequenties. Volgens NEC zijn de stillere motoren vaak traag, wat het gebruiksgemak in de weg staat, en beïnvloeden digitale filters de geluidskwaliteit negatief. Hoewel het bedrijf de techniek nu pas officieel aankondigt, laat het weten dat Casio's EX-ZR10 compactcamera er al mee is uitgerust.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Mooi! Ik ergerde me altijd er al aan. Vreemd dat ze er nu pas mee komen, misschin dat de techniek nu pas zo ver is?
Vermoedelijk omdat geluid in algoritmes lastig te bewerken is. Om zonder verlies van data geluiden uit een sample te knippen is nog vrijwel onmogelijk denk ik.

Je merkt dat vooral ook als je bijvoorbeeld de anti-ruis/kraak functie van bijvoorbeeld audacity gebruikt. Ik vind persoonlijk dat je opname (van bijv. een LP) altijd wat minder wordt.
Die anti-ruis of anti-kraak maakt gebruik van een sample dat dan gebruikt wordt als patroon voor de ruis in gans de audiofile. In feite wordt dit sample ge´nverteerd en over de audio file geplaatst.
De systemen met active noise cancelling (zoals sommige gsm gebruiken, maar ook de piloot-koptelefoons die met active cancelling werken), gebruiken geen sample maar werken in real time. Het probleem is dus niet vinden van de juiste/representatieve sample, maar wel het correct inschatten welke frequenties weggefilterd mogen worden. Voordeel in deze camera's is dat de frequentie van de zoommotor vrij voorspelbaar en constant kan zijn en het dus qua algoritme simpler zou moeten zijn.

De hoofdreden waarom het zolang duurde is volgens mij eerder de kostprijs; de technieken bestaan al vrij lang (maar sommige zaken zijn gepatenteerd - terloops even opmerken dat de beste actieve-noise cancelling pilootheadset Bose is, gevolgd door David Clark en Sennheiser) en vereisen vrij nauwkeurige en snelle hardware.
Interessant voor alle piloten onder ons...
"en be´nvloeden digitale filters de geluidskwaliteit negatief."

Dit is toch ook een digitaal filter? Dat het toevallig een adaptief filter is zegt niets over de kwaliteit van het gefilterde geluid...
Dit is niet echt een digitaal filter. Zodra de software heeft gehoord welke geluiden die weg moet halen (daarvoor zul je de software eerst de geluiden moeten leren), dan speelt ie tegelijk in tegengestelde fase het tegengeluid af (allemaal intern natuurlijk), maar dan krijg je het effect dat volvo jaren terug probeerde in hun auto's. Namelijk door een tegengeluid (in omgekeerde fase) uit te zenden zouden hun auto's aanzienlijk stiller moeten worden. Maar het tegengeluid mag dus niet de radio of gesprekken in de weg zitten.
Ik neem aan dat dit filter niets anders doet dan de "kleuring" van het geluidssignaal, veroorzaakt door het geluid van de zoomlens, weg te filteren doormiddel van een filter dat een "inverse kleuring" toepast. Doordat je de "kleuring" van het zoomgeluid vrij makkelijk kunt bepalen (je mag er vanuit gaan dat het zoomgeluid vrijwel altijd uit ongeveer dezelfde frequentiecomponenten is opgebouwt), kun je dus een effectief filter bouwen zonder al te veel negatieve neven-effecten. Echter, dit is en blijft een digitaal filter, waarvan de verschillende parameters zijn bepaald dmv slim gebruik maken van de kennis die je hebt over hetgene dat je wilt filteren. In filter design niet echt een revolutionair concept.. Dus wßt maakt dit filter nou zoveel beter? Of waren alle eerdere filters met dit doel voor ogen gewoon ronduit slecht?
Microfoons registreren het zoomgeluid
Waarschijnlijk is het "two microphone noise cancelling". Het idee is dat ver verwijderd geluid min of meer gelijktijdig bij beide microfoons komt, terwijl het geluid van het motortje duidelijk in een verschillende fase bij beide microfoons komt. Geluid met dat kenmerk kan dan herkend en weggefilterd worden. Dit bestond al in de jaren '40 van de vorige eeuw, zie het wikipedia-artikel hieronder. Je kan ook een analoog circuit gebruiken of zelfs een mechanische oplossing.

Je kan dit het beste vergelijken met de microfoon van een ingebouwde carkit, die vrij ver bij je mond vandaan is en toch (juist daardoor) een goede verstaanbaarheid biedt omdat hij in staat is om het motorgeluid weg te filteren. Daarin zitten ook tenminste 2 microfoontjes om het effect te bereiken.

Een recent voorbeeld van zo'n techniek:
Two microphone noise reduction system

En een hele oude mechanische oplossing:
http://en.wikipedia.org/wiki/Noise-canceling_microphone
Commercially and militarily useful noise-canceling microphones have been made since the 1940s by Roanwell, Electro-Voice and others.

[Reactie gewijzigd door berend_engelbrecht op 16 februari 2011 22:48]

er is hier geen sprake van antigeluid. Maar het wordt er realtime uitgefilterd. Dat is iets heel anders.
Het punt is dat conventionele digitale filters simpele frequentiefilters zijn en dat dit filter alleen aan gaat op het moment dat ze een zoomgeluid horen langskomen. Zijn wel twee verschillende hoeveelheden impact.
Er is niets zo vervelend als bij de buurman naar zijn vakantiefilmpjes te moeten kijken, waarbij voortdurend in- en uitgezoomd wordt "omdat het kan". In films en TV opnames wordt zeer schaars gezoomd en met reden.

Grappig dus dat Casio veel moeite steekt in een typisch consumentenfilmersprobleem.
Grappig dus dat Casio veel moeite steekt in een typisch consumentenfilmersprobleem.
Je bedoelt NEC - Casio heeft er gewoon licentie op genomen of zo, en toegepast. En waarom ook niet - extra microfoontje kost een paar cent op een apparaat wat verkocht wordt voor tientallen tot honderden Euro; terwijl een 'fluisterstille' motor een stukje duurder is.

Frequentie filteren werkt overigens prima.. die zoomgeluiden zijn vaak vooral een hoog 'wheeee' geluid met een vrij vaste frequentie.. filter die - het meest storende - eruit en je houdt alleen nog wat zachte ruis over.

- edit -

Tijdens zoeken naar voorbeeldje kwam ik dit tegen - nieuw oud nieuws?
http://www.dpreview.com/n...402necnoisetechnology.asp
24 November, 2009 :
Tokyo-based electronics company NEC has developed a technology to eliminate noise from by AF and zoom motors in digital camera videos. At present focus and zoom motors are slowed or disabled to prevent noise being collected by internal microphones. NEC's technology processes-out motor sounds using a similar method used by noise-canceling headphones.

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 16 februari 2011 17:23]

Inderdaad, alsof het zoomgeluid zoveel afdoet aan de rest van de kwaliteit van zo'n filmpje :')
Maar het zou ook fijn zijn als focus geluid wordt gefilterd, en dat wordt wel vaak gebruikt bij filmen.
Nog nooit naar Top Gear gekeken?
Het gebruik van het woord realtime is hier een beetje verwarrend. Waarschijnlijk bedoelt met instantaan of zo. Realtime verwerking is hier niet van belang omdat het eindresultaat naar een geheugenkaartje wordt weggeschreven en daar zit een grote buffer voor, en bij dit soort camera's wordt de maximale schrijfsnelheid nooit gehaald. Er is dus geen noodzaak voor realtime verwerking.
Lijkt me een goede oplossing zodat het zoomgeluid minder wordt..
Hopen dat het een beter resultaat opleverd.
We zullen zien.

[Reactie gewijzigd door DutchSjors op 16 februari 2011 16:40]

Uiteraard zal de geluidskwaliteit niet af/toenemen, alleen tijdens het zoomen wordt het geluid dat de camera zelf maakt eruit gefilterd. Ik vraag me af of dit ook aan- en uitgeschakeld kan worden, wanneer er een geluidsbron wordt gefilmd die qua geluid in de buurt komt van het geluid dat de zoommotoren maken.
Heb ik geen last van met een DSLR ter beschikking. Maar ik dacht dat compactcamera's dat allang hadden? blijkbaar niet dus.
Op een digitale spiegelreflex heb je trouwens wel zo'n mooi sluitergeluid... leuk: sta je bij een concert foto's te maken, is het even helemaal stil... *klik-klik*.
Zou daar ooit noise cancellation voor komen?

[Reactie gewijzigd door cedal op 16 februari 2011 23:12]

Nee, daar heb je bij professionele camera's een quiet/silent mode voor, waarbij de spiegel pas wordt neergeklapt op het moment dat je de sluiterknop helemaal omhoog laat komen, wat nogal scheelt in geluid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True