Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties
Submitter: T-Junkie

Op de CES heeft Sony een sinds vorige maand rondwarend gerucht bevestigd met de aankondiging van de NWZ X1000 Walkman met oled-touchscreen. Deze beschikt over wifi en wordt gezien als Sony's poging de iPod Touch te beconcurreren.

Dat Sony graag met Apple's iPod wil wedijveren is niet erg verbazend: niet alleen gaat het om de populairste mp3-speler, maar was het juist Sony dat in de begindagen van het mobiel muziekluisteren de troef in handen had met de cassettebandjes draaiende Walkman. Met de digitale versie werd het succes uit de jaren 80 van de vorige eeuw echter niet geëvenaard.

Sony-shop Medio vorige maand dook het gerucht op dat Sony aan een touchscreen-Walkman werkte, en dit kan nu worden bevestigd, aldus Techradar. Het gaat om een apparaat met een 3"-oled-touchscreen, wat de stroomconsumptie ten goede zal komen en tevens meer kleurdiepte inhoudt dan wanneer een traditioneel lcd-schermpje wordt gebruikt. De nieuwe Walkman heeft bovendien wifi aan boord en noise cancelling.

De NWZ X1000, die kan worden gezien als een directe aanval op Apples populaire iPod Touch, kan weliswaar geheel via het touchscreen worden bestuurd maar beschikt desalniettemin over bedieningsknopjes. Erg veel details zijn er nog niet, zo is er nog niets bekend over de prijs en de beschikbaarheidsdatum. Wel is al duidelijk dat Sony's nieuwe telg in uitvoeringen van zowel 16GB als 32GB zal worden uitgebracht. Overigens is niet bevestigd dat de NWZ X1000 zoals werd vermoed, een browser, fm-radio en Youtube-client aan boord heeft. Sony zal later een persconferentie op de CES houden waar meer informatie wordt verschaft.

Sony NWZ X1000 Walkman
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Ruisonderdrukking? Ik dacht dat dat juist niet meer nodig was met mp3... Het is toch digitaal?

Zou het überhaupt iets doen of is het echt puur een marketingnaampje...

[Reactie gewijzigd door EMP op 7 januari 2009 21:53]

Noise canceling lijkt me meer te vertalen met geluidsonderdrukking. Betrekking hebbend op omgevingsgeluid zoals verkeer of vliegtuigmotor.
Stuurt wellicht een anti-geluid mee naar de koptelefoon?

edit: hetgeen volgens mij zeer nauw luistert. Dan zou er een microfoon op de koptelefoon moeten zitten, aangezien de geluidsgolf bij het oor niet overeen zal komen met hetgeen het apparaat waarneemt. Ben een audioleek, dus zal er wel naast zitten.

edit 2: daar! het orakel wist raad: http://en.wikipedia.org/wiki/Noise-cancelling_headphones

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 7 januari 2009 22:12]

Hmm maar lijkt me dan wel dat je daarvoor speciaal geschikte headphones nodig hebt, dus mijn Sennheiser CX300 bijvoorbeeld zou er dan niet mee werken.
Ontvanger op apparaat is inderdaad zinloos, dus een speciale hoofdtelefoon vereist voor die functie.

Geluid in de buurt van 1000 Hz (motorgeluid bv. 125 tot 2000 Hz) heeft 3 golven per strekkende meter. Het apparaat kan onmogelijk weten waar je oren zich bevinden t.o.v. de geluidbron: 1 m dichterbij tot 1 m verder weg. Zinloos dus zonder ontvangers nabij je oren.

n.b. hierbij ga ik ervan uit dat het inderdaad anti-geluid betreft... Weet ik veel wat die wazige Japanner anders bedoelt.

@Hemmo Brink: I beg to differ:
http://www.bookrags.com/wiki/Noise-cancelling_headphone
Het aansturen van de "noise cancelling kan natuulijk vanaf het apparaat plaatsvinden.

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 7 januari 2009 23:23]

Dat is niet waar. Ik heb ook headphones met noise cancellation en dat is een losse module. Dus die kan prima in een mp3-speler in gebouwd worden. Het heeft verder niks met de headphones te maken namelijk, het mixt het inkomende muziek geluid met het anti-geluid dat de module produceert. Dit kun je prima combineren met een speler natuurlijk.

Een ontvanger een meter van je oor vandaan zal overigens niet veel ander geluid ontvangen dan een ontvanger direct bij je oor. Voor noise-cancellation maakt dit dus ook praktisch niet uit.

Verschil hiermee alleen is dat je de MP3 speler waarschijnlijk in je zak hebt, waardoor het effect wel enigszins verloren gaat.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 7 januari 2009 23:34]

Waarom zou ik de golflengte erbij gehaald hebben? Het anti-geluid moet vrij exact in tegenfase worden geproduceerd. Het gaat niet alleen om het geluid dat de sensor waarneemt, maar vooral ook om de fase waarin dit verkeert.

Ik jouw geval zal het antigeluid helpen als:
- sensor en oor zich evenver van de geuidsbron bevinden
- de toon zo laag is dat er geen signicant verschil is in fase
- de sensor en het oor zich op een onderlinge afstand bevinden die een veelvoud is van de golflengte van het geluid

Het is zeer goed mogelijk dat in jouw geval je meer hinder dan baat hebt van het anti-geluid.
Het ligt er helemaal aan welk geluid je eruit wilt halen en waar het geluid vandaan komt.
labda = v/f, waarin labda de golflengte (m) is, v de geluidssnelheid (m/s)en f de frequentie (trillingen/s ofwel Hz) is.

Bij een frequentie van 330 Hz (in droge lucht) is de golflengte ca. 1 meter.D.w.z. dat bij een faseverschuiving van een 1/2 meter (doordat de ontvanger op een andere plaats zit als je oor) het hinderlijke geluid juist verdubbeld wordt i.p.v. "weggefilterd" (gedoofd) wordt. Als de ontvanger in je apparaat zit dan zal de afstand tot je oor ongeveer die halve meter zijn. Hinderlijk is dan als bijv. het geluid van je trappers weggefilterd moet worden, want die ligt dan in de meest ongunstige lijn, nl, de afstand tot het apparaat is een halve meter korter dan tot je oren. Komt het geluid echter uit de omgeving dan is het verschil in afstand die overbrugd moet worden echter nihil, cq. verwaarloosbaar en zal de demping voor deze frequentie perfect werken. Ik denk dat je pas bij het filter van tonen die minstens een factor 10 hoger liggen een waarneembare faseverschuiving op gaat treden. zolang die verschuiving binnen een kwart van de golflengte blijft zal de demping nog steeds effectief zijn, zij het niet optimaal.

Voor lagere frequentie werkt de demping, met ontvanger in je MP3-speler zeker en zeer effectief. Laat dat nou net geluiden zijn waar je het meeste last van hebt, geluiden die nauwelijks te filteren zijn door kleding e.d.

Conclusie: de ontvanger hoeft niet persé in je oordopjes te zitten, hoewel daar wel het beste resultaat bereikt kan wordt. Op de meest ongunstige plaats (in je MP3-speler) zijn geluiden tot minstens 3000 Hz nog steeds wel effectief te filteren cq. te doven met golven in (niet perfecte) tegenfase. Als je het niet geloofd teken dan maar eens een paar sinussen in tegenfase met faseverschuiving, het stukje bij een gering verschuiving waar de golven elkaar versterken is verwaarlossbaar omdat de golven daar weinig amplitudo hebben.
Sony kennende zal er goede in-ear oordoppen bijleveren. Waarschijnlijk zit hier al noise cancelling ingebouwd?
Dat lijkt me sterk, (fatsoenlijke) noice cancelling op in-ear oordoppen vallen toch in de 100+ euro prijsklasse
Ik denk dat PD2JK de "iets meer dan crap"-oordopjes bedoelt, en die heb je al vanaf 2 tientjes.
Nee, sony levert hoogwaarschijnlijk een hoofdtelefoon mee met ingebouwde noise-cancelling, dat deden ze immers ook op de NWZS630 serie
Ik denk niet dat dat hiermee wordt bedoeld. Zoals Laguna zegt is dat eerder afhankelijk van de headphones dat van de speler. Waarschijnlijk wordt hier toch mee bedoeld dat de mp3's beter klinken, ik zat een beetje te denken aan een minder extreme versie van wat Creative in de X-fi doet met de cristalizer..
Leuk, zo'n iPod Touch killer, maar ik zie het nog niet gebeuren dat dit apparaat niet alleen het gebruiksgemak, maar ook de veelzijdigheid van de iPod Touch benaderen.

Mijn iPod Touch is zo veel meer dan een mediaspeler met wifi, het is na anderhalf jaar uitgegroeid tot mini-computer die ik gebruik voor mailen, internetten, gamen, navigatie (in de randstad met wifi plaatsbepaling). Ik gebruik 'm als afstandsbediening voor presentaties, bedien iTunes ermee, koop er muziek op, download er podcasts op en nog veel meer.

Dagelijks verschijnen honderden nieuwe apps voor op het apparaat, de mogelijkheden worden steeds groter! Sterker nog, ik neem steeds minder m'n laptop mee als ik ergens naartoe ga.

Dat zie ik deze walkman nog niet doen..
hmm.. ik dacht nog wel dat Apple een bestelling minder had?
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2180227

Maar goed - je overduidelijke enthousiasme daargelaten - sommige mensen willen gewoon niet meer dan alleen maar een speler. Dat iedereen (misschien SONY zelf ook wel, al zie ik dat zo niet staan) elke MP3 speler bij voorbaat een iPod-killer wil noemen is leuk-en-aardig voor de advertentie inkomsten, maar een beetje weldenkend mens houdt zich van dat soort uitspraken verre en kijkt gewoon of het voor die persoon zelf de beste oplossing is.

Zo heb ik m'n moeder een Zen Stone Plus gegeven...
2GB, niks geen software of allerhande foefjes (okee, er zit een stopwatch op - had voor mij al niet gehoeven), geen mooi groot kleuren scherm, 'goedkoop' plastic, batterijduur die in het niet valt bij de iPods en het gros van de Cowons en iRivers.
Maar wel handzaam, gaat niet snel stuk (een iPod mini is al gauw fragiel in zo'n handtas), zitten relatief grote knoppen op die ze makkelijk kan bedienen, doet wat 't moet doen, en ook de software is supersimpel - CD erin, op knop klikken, hoppa geript naar de HD -en- de speler tegelijk.. en mocht ze zat zijn van de MP3s dan kan ze naar FM radio luisteren. Voor haar is het gewoon een ideaal ding, en mocht ze ooit nog eens wat meer willen, of 'm toch op een of andere manier stuk weten te krijgen, dan heb ik me er ook niet blauw voor betaald.

Zo zijn er blijkens de reacties hier ook zat mensen die wel interesse hebben in deze nieuwe 'walkman' van SONY.
Wow, ziet er strak uit :)
Eindelijk een fabrikant die van die knopjes erbij doet zodat je hem niet uit je zak hoeft te halen als je naar een volgend nummer wilt! Dit is echt een van de dingen die ik mis bij de Ipod touch.

Nu afwachten of er een acceptabel prijskaartje aan hangt, ik ben benieuwd :)
Ik blijf deze zeker eventjes volgen.
Het feit dat er knopjes opzitten is in elk geval erg praktisch. Op mijn Iphone kun je een liedje wel doorspoelen via de meegeleverde oortjes maar de kwaliteit is toch niet zo denderend dus is het wel leuk dat je hiermee weer oortjes-onafhankelijk muziek kan skippen.

Voor de rest vind ik het eigenlijk wel een mooi dingetje. Als ze dit nu met wat aanpassingen onder de Sony-Ericsson vlag uitbrengen dan zou dit wel eens de perfect Iphone-killer kunnen zijn.
Voor de rest vind ik het eigenlijk wel een mooi dingetje. Als ze dit nu met wat aanpassingen onder de Sony-Ericsson vlag uitbrengen dan zou dit wel eens de perfect Iphone-killer kunnen zijn.
Ik denk dat een goede telefoon, die bijvoorbeeld bijna hetzelfde is als een Iphone, niet direct een goede Iphone killer hoeft te zijn. Er zijn veel dingen die meespelen dat veel van de producten van de Apple serie (spreken over de Ipod- en Iphoneserie).
En 1 van de grootste dingen die meespelen is nog wel de populariteit van het merkje. Ik noem het dan ook nog steeds meer een langdurige hype. Ook al duurt deze hype al enige tijd en spreken we over goede producten..... Maar het feit dat veel mensen een iPod willen, omdat het nou eenmaal de MP3 speler is van het moment, spreek ik over een soort van hype. (zelfde gold voor de Walkman toentertijd)

Dus als Sony een goede Ipodkiller of een goede Iphone killer wil zijn. Moet het juist niet gaan lijken op een Apple apparaat, maar moet het juist een vernieuwende factor hebben. Anders is het meer een wannabe apparaat en help je juist Apple door te bevestigen dat het huidige Concept van Apple juist zo goed is ;)
Je zou dus juist iets vernieuwends op markt moeten brengen, wat aan de ene kant nieuw is en aan de andere kant juist een hype kan veroorzaken. Want met een goed product alleen kom je er niet!! :+
De iPhone draait MacOS X. Sony Ericsson daarentegen heeft een verscheidenheid aan besturingssystemen tot zijn beschikking (gehad), waarvan er naar mijn weten niet eentje in de buurt komt van het bedieningsgemak van de iPhone.

Ik ben een enthousiast Sony Ericsson gebruiker (geweest), maar heb teveel missers mee moeten maken om te verwachten dat ze na telefoons als de K750i (Walkman, eigen OS), p1i (Touchscreen, Symbian QUI) en de X1 (Touchscreen, Windows) opeens alledrie de concepten succesvol gaan combineren tot een iPhone killer.

@worldcitizen
Ik reageer op de post van ljo13:
Als ze dit nu met wat aanpassingen onder de Sony-Ericsson vlag uitbrengen dan zou dit wel eens de perfect Iphone-killer kunnen zijn.
.
Geen rare gedachte, omdat Sony Ericsson inderdaad ook telefoons onder de Walkman vlag uitbrengt. Ze weten ook het Cybershot merk te koppelen aan telefoons, dus een goede reden waarom deze technologie niet bij SE terecht zou komen zie ik niet.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 8 januari 2009 10:00]

Sony Ericsson daarentegen heeft een verscheidenheid aan besturingssystemen tot zijn beschikking (gehad), waarvan er naar mijn weten niet eentje in de buurt komt van het bedieningsgemak van de iPhone.
Dit is niet Sony Ericsson maar Sony. Sony Ericsson is de joined venture die gsm/umts telefoons maakt.

Deze Walkman heeft niets met Ericsson te maken.
moet je hem toch echt uit je zak halen ;)
Als je dezelfde oortjes erbij krijgt als bij de iphone kan je die ook bedienen met dat knopke dat eraan hangt. 1x drukken = pauze, 2x drukken is volgende track en 3x drukken is vorige track. Werkt prima en ik hoef niet eens in men zak te zitten (komt net boven de jas.

Ontopic: het ding ziet er prima uit, als nu nog de interface goed werkt en er niet gekeken word naar enkel aac of sony's type van muziekfiles zou dat perfect zijn..

[Reactie gewijzigd door ThemNuts op 8 januari 2009 00:54]

En wat als je nieuwe/andere oortjes wenst?
Bij de iPhone en de iPod Touch kan je een Griffin Smarttalk kopen. Die heeft diezelfde knop, een microfoon, en een of andere andere functie die ik vergeten ben. Dat werkt hetzelfde als die walgelijke standaaard oordopjes, maar je kan je eigen oortjes er in pluggen. Wel zit je dan met een probleem met snoeren, omdat die knop al erg hoog zit en je oortjes niet daarvoor gemaakt zijn.

Maar ja, een Tweaker durft wel te solderen, toch? :P
Sony laat al weer jaren MP3 en WMA toe, en ze zijn tegenwoordig helemaal over naar het MSC-systeem. Software heb je niet meer nodig bij dit apparaat.
Jawel, Windows Media Speler heb je nodig.
Nee, op de Sony Walkman MP3 spelers kan je gewoon muziek op zetten d.m.v. het Drag&Drop systeem in Verkenner.
Mmm, looks nice, vooral de knopjes aan de hoofdtelefoonzijde vind ik een uiterst goed plan, het grote nadeel aan touchscreen: je kan niet voelen op wat je drukt en dus niet je muziek op pauze zetten of naar de volgende / vorige track gaan zonder hem uit je zak te halen.
En wees nu eerlijk, de kerel die met shake to shuffle op de proppen kwam had die dag egt wel iets te veel gedronken.
Ziet er mooi uit. Die ruwe structuur lijkt me zo slecht nog niet, keer wat anders dan dat glimmende plastic.
Ik loop sinds 2001 met een Creative NOMAD Jukebux 3, momenteel met 120GB. Wat dat betreft zou ik er op achteruit gaan met deze Sony, maar Sony doet het qua geluid wel goed bij mij. Ik heb een 11 jaar oude Walkman (zo één met een bandje) die ik gebruik voor FM, en het geluid wat daar uit komt is echt fantastisch. Daar kan die Creative niet tegen op, en ook de nieuwew Creative spelers niet, en alle andere spelers die ik van klasgenoten een dagje gebruikt heb ook niet (inclusief zo'n achterlijke iPod en diverse andere dure spelers).

Vooral die knopje aan de zijkant en onderkant spreken me wel aan, bediening in je broekzak wordt daar een stuk makkelijker van. Ik hoop dat hij mijn NOMAD kan vervangen, want zo lang er geen betere speler komt dan de NOMAD koop ik geen nieuwe, en dat gaat al 7 jaar zo.
om een waardige concurrent van de ipod touch te zijn, zal hij toch een vernieuwende functie moeten hebben die andere mp3spelers (oa de touch) nog niet hebben. hetgeen waar de touch zo populair om is geworden is dat je er meer mee kan dan alleen muziek luisteren, maar zo te zien biedt deze sony geen nieuwe sensatie.
Kweetnie, muziek via explorer of total commander simpelweg naar je spelertje kopiëren vinden ik en velen met mij best handig. Ken genoeg mensen die nooit meer van hun leven een iPod kopen toen ze daarachter kwamen...
Ik ben het niet met je eens dat je om een concurrent van iets of iemand te zijn, je vernieuwende zaken aan moet bieden.
Als jij een product levert dat dezelfde functies heeft maar niet de klachten dat het product van de concurent heeft, dan kan je op die manier een veel succesvoller product maken.
Sterker nog, ik denk dat als je allerlei extra's stript en je een eenvoudiger product neerzet je een concurentkiller kan hebben.
ja klopt, dan heb je dus een beter product. wat ik eigenlijk bedoelde is dat een product anders moet zijn dan andere, iets moet bieden wat er nog niet is, oftewel productdifferentiatie.
Het lijkt wel alsof het van dat gegoten recycleplastic is gemaakt, dat spul met zo'n ruwe structuur. Niet het materiaal dat ik zou kiezen als ik met de iPod will concurreren... Ik krijg de indruk van iets dat gericht is op survivalers ofzo, een robuust apparaat waarbij design op de tweede plek komt.

Maar goed, maar even afwachten tot er duidelijkere foto's zijn.
Ik vind 'm juist door zijn robuustheid een stuk aantrekkelijker dan een scheurende iPod ;). In combinatie met de hardwarebuttons en een touchscreen, zal er dan toch eindelijk een geschikte vervanger kunnen zijn voor mijn Creative Zen Vision:M, koosnaampje "Baksteen"?

[Reactie gewijzigd door HendrikN op 7 januari 2009 22:52]

Ik vind 'm juist door zijn robuustheid een stuk aantrekkelijker dan een scheurende iPod ;)
Misschien is de robuustheid wel om de scheurtjes te verbergen ;)
Dan is het alsnog onderdeel van het ontwerp en niet zoals bij apple een productie fout. Zoals zo vaak gebeurd bij apple..

Fijn dat er ook een reset knopje opzit. Als er iets vervelend is is het een vastgelopen muziekspeler die je in de koel(vries)kast moet leggen om de accu zo snel mogelijk 'leeg' te krijgen. (iets wat met me apple nano regelmatig moet gebeuren)(heb dat ding ook maar gekregen trouwens :( )

En ik hoop dat dit ding gewoon als hdd te benaderen is en je niet van sony's software gebruik hoeft te maken want dat weerhield me ervan om al veel eerder een walkman te kopen.
een mp3 speler leg je toch niet in de vriezer om de batterij te drainen!?!
Probeer anders eens je beste vriend google (na 3 sec. zoeken)

1. Toggle the Hold switch on and off. (Slide it to Hold, then turn it off again.)
2. Press and hold the Menu and Center (Select) buttons simultaneously until the Apple logo appears, about 6 to 8 seconds. You may need to repeat this step.
Bron

En die reset is niet echt goed gezien vind ik, perfecte stof-happer en kinderen zijn zot op zo'n knoppen..beter een toetsen-combo

En voor al die die zeggen dat er geen headphones op gaan zonder noise canceling, raad ik aan nog eens naar de foto te kijken en zich af te vragen waarom die noise canceling toggle er dan op staat.. hmm

[Reactie gewijzigd door ThemNuts op 8 januari 2009 01:08]

Inmiddels maakt Sony haar Walkmans al meer dan een jaar op basis van Windows Media Player. Overigens wordt er sindsdien een erg handig tooltje meegeleverd, waarmee je hem ook kunt syncen met Itunes. Werkt perfect, kan ik uit eigen ervaring zeggen
Hah, ik heb ook zo'n Zen Vision (non M, non W, gewoon Zen Vision :) ) en ik vind dit (en de Vision) ook een stuk interessanter\practischer dan een glimmend, vingerafdrukgevoelig, apperaat zonder fatsoenlijke knoppen.
Ik heb ook een Zen vision :P de M versie, met 30 GB, hier heb ik ruim genoeg aan, heb er toch alleen maar muziek op staan en sync hem eigenlijk dagelijks met mn computer.

dit lijkt me idd een prima vervanger voor mijn ding, koosnaampje 'Koektrommel' :P
Ik denk dat dat zo lijkt doordat de foto gewoon blurry is. Zo niet dan trekt mij dat ook niet echt aan :/

[Reactie gewijzigd door Forcepoint op 7 januari 2009 21:55]

of de noise cancelling doet zijn werk niet.
Inderdaad, het lijkt zo gemarmerd.. (Bij gebrek aan beter woord.)

Vreemde zet van Sony, ik dacht dat ze direct voor een smoother kleurenpalet gingen gaan. (À la Creative Zen, iPod, ..)
Leuk dat er eens een alternatief is vooral die babykleuren.

Denk trouwens dat de beste methode om te concurreren er net uit bestaat om niet teveel een kloon proberen te maken, maar net op de verschillen en een duidelijk ander alternatief probeert te geven.
Als je een kloon maakt, is het origineel toch meestal beter, en vooral draag je enkel bij tot de hype en bekendheid daarvan, en niet van je eigen merk.
Met andere woorden: dat het snel kapot gaat maakt niet uit, als het er maar leuk uit ziet?
Heel mooi dingetje.
Fijn dat de knopjes op een aluminium plaatje zitten en het gehele aparaat taps afloopt.
Zo is het nog makkelijker te voelen waar je zit als je blind alles wil bedienen in je zak.

Nu nog even in de winkel komen te liggen, dan kan ik hem kopen :D
Hmm ziet er erg verfijnd uit...
En vind Sony een relatief mooi merk (aangezien ik veel SE phones heb (gehad) )

Jammer dat de prijzen nog niet bekend zijn...
Zelf ben ik op zoek naar de ultieme PMP en dit is alvast 'n begin..
Alleen 32GB is toch weer ietwat weinig.. Waarom geen 64GB editie.. misschien later.

EDIT: Oja resolutie van het beeldschermpje wil ik ook wel erg graag weten

[Reactie gewijzigd door CLB op 7 januari 2009 21:58]

Mooi ding.

Ben benieuw naar de geluidskwaliteit, dé reden waarom ik geen Ipod heb.
Heb al een aantal Sony's versleten, en op dit moment het ik een Cowon D2.

Dit zou een mooie opvolger kunnen worden.