Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Deze maand is het precies dertig jaar geleden dat Sony de Walkman op de markt bracht. Op 1 juli 1979 verscheen deze draagbare cassettespeler voor het eerst in de winkels. Het apparaatje zou in hoog tempo de wereld gaan veroveren.

Sony-topman Masara Ibuka luisterde op zijn verre reizen graag naar muziek, en nam hiervoor doorgaans een TC-D5-draagbare stereo-cassetterecorder mee. Deze was echter wat te groot en te zwaar om makkelijk te kunnen dragen, en Ibuka vroeg aan collega-bestuurder Norio Ohga of er misschien een wat kleinere versie van gemaakt kon worden. Deze versie hoefde niet te kunnen opnemen en het was voldoende als de muziek via een koptelefoon zou worden weergegeven, zodat het verkleinen niet al te moeilijk zou hoeven te zijn.

Op basis van de Pressman, een klein monorecordertje, wist de taperecorderafdeling al snel een kleine en lichte stereo-cassettespeler te maken. Ibuka nam het apparaatje mee op zijn vliegreizen en was er zeer tevreden over. Hij ging ermee naar directeur Akio Morita, die op zijn zakenreizen ook vaak naar muziek luisterde, en vroeg hem het apparaatje eens uit te proberen. Ook Morita was er zeer content mee, en in maart 1979 besloot hij dat Sony de draagbare cassettespeler in serieproductie moest gaan nemen.

Oorspronkelijk was het idee dat het apparaat op 21 juni in de winkels moest liggen, maar dit bleek niet haalbaar, zodat de introductie plaatsvond op 1 juli 1979. Voor de naam had men eerst gedacht aan 'Stereo Walky', maar Toshiba bleek de naam Walky reeds voor draagbare radio's te gebruiken. Omdat de speler afstamde van de Pressman, werd hij uiteindelijk 'Walkman' genoemd, zo meldt Sony Insider.

Aanvankelijk had de verkoopafdeling van Sony grote moeite om winkeliers voor de Walkman warm te maken. Een speler die niet kon opnemen zou in de ogen van veel winkeliers nauwelijks een succes kunnen worden. In eerste instantie had Sony dan ook slechts 30.000 Walkmans gemaakt, wat voor een half jaar voldoende zou moeten zijn.

Dat bleek een verkeerde inschatting: alleen al in de eerste twee verkoopmaanden gingen er 50.000 Walkmans over de toonbank. Het product werd een daverend succes en in 1986 werd het woord Walkman zelfs in het Oxford English Dictionary opgenomen. Tegen het eind van de twintigste eeuw werd de cassette verdrongen door de cd en de mp3-speler. Sony begon ook deze nieuwe apparaten onder de naam Walkman te verkopen, en sinds enkele jaren prijkt het Walkman-logo eveneens op bepaalde mobiele telefoons van Sony Ericsson, bijvoorbeeld op de nieuwe W395 Walkman.

In totaal heeft het bedrijf in dertig jaar 385 miljoen Walkmans verkocht. Inmiddels denken de meeste mensen bij de naam Walkman al niet meer aan cassettes, hoewel Sony nog immer één model cassette-Walkman produceert.

Walkman
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

Leuk artikeltje van de BBC: Een 13-jarige puber een week lang z'n iPod in laten ruilen voor een Walkman.

Pas na een paar dagen kwam hij erachter dat cassettebandjes ook een 2e kant hadden. En hij leerde ook dat het "normal/metal"-schakelaartje niet te maken had met wat voor 'n muziek je luistert. :+
prachtig hahahaha
Ook was hij verontwaardigd dat er geen shuffle op zat.... :)
Steeds mooier en steeds beter; auto-reverse, Dolby B en later C, tiptoetsen, afstandsbediening. Dynanic Bass Boost. Auto-skip, auto-track.
Leuk ook dat ze steeds kleiner werden. Op een bepaald moment zo klein dat de batterij er niet meer in paste, en dat je weer met een externe batterij-houder moest werken voor een normale speelduur. Maar dat gaf niet, want de walkman zelf was klein...

De mooiste waren natuurlijk de DD-Quartz modellen, niet zo zeer vanwege de grootte of de functies, maar geluidskwaliteit was voor compact-cassette begrippen fenomenaal!
Het verhaaltje over de uitvinding van de walkman is toch ietwat anders:
A portable personal stereo audio cassette player, called Stereobelt, was first invented by the German-Brazilian Andreas Pavel in 1972. Pavel filed a patent for his Stereobelt in Italy in 1977, followed by patent applications in the U.S., Germany, the United Kingdom and Japan by the end of 1978.[5]

In 1979, Sony began selling the popular Walkman, and in 1980 started legal talks with Pavel regarding a royalty fee. In 1986 Sony finally agreed to pay royalties to Pavel, but only for sales in Germany, and only for a few models, and refused to acknowledge him as the inventor of the device.[5]

In 2001, Pavel threatened Sony with legal suits in every country in which he had patented his invention. The corporation agreed to resume talks with Pavel and a settlement was finally reached in 2003. The exact settlement fee is a closely guarded secret but European press accounts said that Pavel received a cash settlement for damages in excess of $10,000,000 and is now also receiving royalties on some Walkman sales. The settlement also includes a clause which will prevent Pavel from bringing future law suits.[5]

The settlement grants Pavel the recognition from Sony that he was the original inventor of the personal stereo[5]; this apparently could only be achieved after the death of Akio Morita, the founder of Sony and its previously recognised creator.

However, because of Sony's strong publicity, the word Walkman is now part of pop culture, and its more used than the generic personal stereo or the relatively unknown Stereobelt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Walkman
Misschien moeten we na de LP ook de Cassette eens gaan reviven!
Let's hope not, LP's hebben nog een bestaansreden om velerlei redenen:

- onder normale omstandigheden gaan platen heel lang mee
- de geluidskwaliteit van platen is enorm hoog, als de installatie hoogstaand is en de LP's stofvrij zijn dan verkiezen veel audiofielen het geluid van een analoge plaat boven het "gereduceerde" digitale geluid van een cd.
- LP's zijn echt tastbaar en komen in een grote hoes met artwork en veel ruimte om de plaat te illustreren.
- de voorstelling van het werk op de LP wordt visueel weergegeven door de groeven. Heel veel dj's kunnen aan de groeven zien wanneer er een break gaat komen, etc..
-nostalgie: vinyl platen waren de eerste geluidsdragers, een LP heeft dus een rechtstreekse link met het verre verleden en de bijhorende pioniers en sfeer.

Cassettes daarentegen:

- degraderen heel snel
- bevatten veel "ruis" op de opnames
- enorm vatbaar voor magnetisme en andere veel voorkomende omgevingsfactoren.
- weinig of geen artwork
- weinig of geen link met het verleden
- geen visualisering, verschillende liedjes kunnen niet snel opgezocht worden

De cassette is op elk vlak dus voorbijgestreefd. De revolutie van cassettes was vooral te danken aan de draagbaarheid, de lange speelduur en de goedkope productie. De cassette werd gewoonweg verbeterd door de komst van de cd, maar zoals gezegd bestaan er voldoende redenen om de CD niet als de opvolger van de LP te aanschouwen. Een revival van cassettes zou dan ook absurd zijn.
Ook al moet ik je gelijk geven op veel punten, vooral dat de geluidskwaliteit bij LP's erg hoog is (vooral voor consumenten) ivm mp3, lossles, cassette of cd.
Maar bij de volgende uitspraak, moet ik je toch tegenspreken:
De cassette werd gewoonweg verbeterd door de komst van de cd, maar zoals gezegd bestaan er voldoende redenen om de CD niet als de opvolger van de LP te aanschouwen. Een revival van cassettes zou dan ook absurd zijn.
Voor de normale consument was de CD wel de opvolger van de LP, maar juist niet voor cassette. Dit was toentertijd al te merken aan de combo's van CD en cassette in HIFI systemen.
En wel om de volgende redenen:
  • Met een cassette kon je opnemen (op een cd niet).
  • Een cassette was compacter, de discmans waren nogal lomp en heeft in mijn ogen nooit de cassette ingehaald qua compactheid.
  • Met een discman kon je alleen cd afspelen (logisch), dus je kon alleen gekochte cd's afspelen en geen eigen mixcasettes (later wel)
  • De CD was bedoeld om muziek op te leveren, niet zoals bij de cassette (deze was bedoeld om zelf op te nemen).
  • En de CD kan zeker wel als opvolger van de LP gezien worden, aangezien ze beiden bedoeld waren om muziek op uit te brengen en de consument er zelf niet op kon opnemen.
  • Daarnaast heeft de CD ook gewoon de LP opgevolgd (voor het uitbrengen van muziek voor normale consument dan). Zo kon je in de jaren 80 alleen LP's kopen in platenwinkels, terwijl je in de 90 alleen CD kon open (en nu nog steeds eigenlijk)
Goed de kwaliteit is minder dan die van een CD of van een LP, maar hij is compact en je kon er mee opnemen. In mijn ogen is de portable cassette speler, pas vervangen door de minidisc (maar was geen groot commerciŽel succes :(), of nog ietsje later door de MP3 spelers (waar je wel je eigen materiaal makkelijk op kan zetten).
Daarnaast heeft cassette speler ook een nostalgie in zich ;)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 2 juli 2009 15:13]

Een goede cassette opgenomen en afgespeeld op een echt hoogwaardig cassettedeck is veel BETER dan een LP en kan de kwaliteit van een CD heel dicht benaderen.
En een goed 'bandje' vind je hier:

http://www.c-90.org/catalogue.htm

De slechte ook trouwens...
Ik pas m'n good-old Technics cassettedeck weer onder het stof vandaan gehaald om wat cassettebandjes of te spelen. En eerlijk gezegd viel de geluidskwaliteit mij niet tegen. Goed, in de stille passages hoor je ruis als de versterker wat harder staat, maar het klonk toch nog wel een stuk beter dan ik eigenlijk verwachtte (herinnerde).

Maar het belangrijkste voordeel van een MP3 speler is toch wel het gebruiksgemak. Hetzelfde kan gezegde worden van CD vs. LP. Dat veel CD belabbert klinken heeft overigens weinig te maken met het medium zelf, en veel met de (slordige) opname.
vinyl platen waren de eerste geluidsdragers, een LP heeft dus een rechtstreekse link met het verre verleden en de bijhorende pioniers en sfeer.
Dat klopt niet volgens mij, sorry... De eerste (commerciele) geluidsdragers waren volgens mij wassen cylinders... http://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_cylinder

[Reactie gewijzigd door cbkid op 2 juli 2009 15:06]

- de geluidskwaliteit van platen is enorm hoog, als de installatie hoogstaand is en de LP's stofvrij zijn dan verkiezen veel audiofielen het geluid van een analoge plaat boven het "gereduceerde" digitale geluid van een cd.
Dat zijn dan ook dezelfde audiofielen die verbeterd geluid menen te horen als je je versterker op speciale driehoekige voetjes zet. Elke signaaltechnoloog of geluidstechnicus kijkt eventjes naar het belabberde dynamisch bereik, beperkte stereo-separatie, hoort de ruis, tikken, rumble en vervormingskarakteristieken (niet voor niets zit er die RIAA eq filter overheen) en loopt zachtjes lachend verder. Als je ooit eens een LP moet masteren kom je erachter hoe 'ongereduceerd' de muziek op vinyl is.

Maar het grote artwork is prachtig, en LP's ruiken lekker.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juli 2009 20:33]

Zijn die voetjes er niet voor minder oppervlakte contact?
Dus dat niet je hele huis meetrilt (en dat bijv. de buren minder last van je geluid hebben) als je de muziek/film wat hard zet?
De revolutie van cassettes was vooral te danken aan de draagbaarheid, de lange speelduur en de goedkope productie
En om niet te vergeten: de mogelijkheid om zelf op te nemen.
vinyl platen waren de eerste geluidsdragers
beetje kort door de bocht...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsdragers_in_de_tijd
weinig of geen link met het verleden
absoluut niet mee akkoord!
de geluidskwaliteit van platen is enorm hoog
Was het niet zo dat bij de 33-toeren platen de hogere tonen nogal weggedrukt werden? De 45-toeren dingen hadden hier minder last van, meen ik me te herinneren.
En je vergeet als punt voor de LP's de picture disks nog! :-o Ongelooflijk mooie zitten er soms tussen.
Bij mij hebben LP's ook de voorkeur. Juist omdat het wat heeft, en het is wel lekker om elke +- 20 min onder het programmeren ff op te moeten staan om hem om te draaien of er een nieuwe op te gooien.

De LP industrie groeit momenteel weer, en ik zag ze een paar dagen terug zelfs weer bij de mediamarkt in het rek!
Ik vind het prima in ieder geval.

Cassettes zijn ook prima te doen, mits je een goed cassettedeck hebt. Net als open reel tapes met een goede recorder.
Helemaal mee eens hoor! Het was meer een nostalgisch marketing ideetje. Ik vond het altijd wel grappige dingetjes, die cassettes!
welk model word dan nu nog steeds gemaakt eigenlijk? O+
De enige Walkman die nog wordt gemaakt moet de WM-EX651 zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door hlvnst op 2 juli 2009 14:08]

Geen idee, ik zelf heb hier nog een (niet zo oude) WM-EX182 liggen die ik heel af en toe nog gebruik voor een cassette die ik krijg / vind van iemand over te zetten naar mijn PC via de line-in

Wat ik onlangs ook ben tegengekomen is dit gadget :P

[Reactie gewijzigd door KimG op 2 juli 2009 14:17]

onbegrijpelijk haast dat ze nog steeds cassette walkman's maken en verkopen. dat kan haast niets meer opleveren...
Niet iedereen in de wereld heeft het voorrecht in Nederland te wonen. Niet iedereen in de wereld heeft geld voor de laatste 80gb Ipod. In veel landen, en dan met name de Aziatische landen als Indonesie en China, is de cassette nog immer populair en zal een cassettespeler nog prima verkopen. Naast Sony zijn er nog tal van andere fabrikanten die 'Walkmans' produceren. De lokale Kijkshop heeft er ook nog een staan.

Oja, en de CD versie heeft vanaf het begin de naam Discman gehad en niet de naam Walkman zoals in het artikel staat, ook is er nog en minidiscman geweest.
Jawel, het waren discmans, maar op de discmans van Sony stond altijd een "Walkman" logo, hetzelfde dat je nog steeds op de Sony Ericsson Walkman phone's vind. En vaak stond het woord Walkman er ook wel (al dan niet een aantal keren) op.

Edit, oh en natuurlijk staat het logo ook op m'n MP3-speler van Sony ;)

[Reactie gewijzigd door Tralapo op 2 juli 2009 14:34]

De termen Discman en Walkman waren door Sony geregistreerd als handelsmerk. Volgens mij MP3Man ook.!

Alle andere fabrikanten, noemden het apparaat een "Portable Casette Player/Portable CompactDisc Player", Personal werd ook wel eens geadverteerd. Walkman is wat ze gewoon standaard in de volksmond nemen. Net zoals je "MP3speler" zegt.
Eerst heeft Sony lange tijd de term Discman gebruikt, pas later is men de namen gaan synchroniseren het werd het CD-Walkman.

Vergelijking MP3speler klopt niet, iPod is veel meer de term vergelijkbaar met Walkman. iPod is een merknaam die tevens verward wordt door de massa met een merknaam.

MPman was overigens en los merk en geloof dat eerst mp3spelers van hun waren. 16 of 32 mb. Mp3Man klinkt niet echt Sony gezien ze erg lang aan hun eigen ATRAC-codec hebben vastegehouden.
Niet iedereen in de wereld heeft geld voor de laatste 80gb Ipod
Vast niet, maar de goedkoopste flash spelers liggen hier voor 15 euro in de winkel. Qua hardware vast goedkoper dan cassettespelers die veel bewegende delen bevatten. Een oude, hier afgedankte P1 (zo'n beetje de eerste machines met USB) is genoeg om de muziek er op te zetten.
Volgens mij begon USB1.1 pas met een opmars bij een Pentium2.

Daarnast bedoelt SCRAP dat niet in ieder land de technische ontwikkelingen zich snel verspreiden o.a. vanwege de armoede.

Een cassette is nog altijd goedkoper en vaak zijn cassetterecorders nog in grote aantallen aanwezig dit in tegenstelling tot MP3spelers en computers. We hebben het hier natuurlijk over arme landen.

Mensen moeten oppassen om te denken dat wat hier in het Westen gangbaar is ook overal van toepassing is.
johanw910 noemt dan ook niet USB 1.1 maar USB in het algemeen. Ik heb een 486 met USB-poort gehad (Tulip Computers).
Stroom is door ook geen algemeen goed, je hebt betrekkelijk veel stroom nodig om mp3's te maken, dan wel binnen te halen; je moet toch een orginele drager van muziek hebben om mp3 te maken CD'zijn ook weer niet zo goedkoop. Je hebt een extra omzetstap. Een casette is kopen en direct luisteren.

En natuurlijk kun je walkmens altijd goedkoop van stroom voorzien via AA batterijen, er zijn weer niet zo veel MP3 spelers die die accepteren.
In veel armere landen kan men geen computer betalen om mp3's of CD's te maken/KopiŽren. Met cassettes kun je erg makkelijk iets van de radio opnemen en er wordt in dat soort landen ook veel (voor ons onbekende) muziek op cassettes verkocht.
Ik had vroeger een 'My first Sony' , een rode walkman, met een klein schermpje in de achterkant, waardoor je de ingewanden van het apparaat kon bekijken. Als klein kind urenlang naar zitten staren, onderweg naar vakanties etc.

Gefeliciteerd, en dat er nog maar mooie apparaatjes mogen komen :)
die had ik ook :P schitterend...ik had van die sprookjesboeken die werden voorgelezen....bij de *ping* mocht je de bladzijde omslaan...uren was ik er zoet mee :Y)
...en draai de bladzijde om als tinkelbel haar belletjes laat rinkelen.

http://www.audiogold.co.u...e%20Player%20WM-F3030.JPG

Woei! :D
raap me op...dat was hem...whahahaha
Fantastisch! _/-\o_

Zo maken ze ze niet meer tegenwoordig.. ;)
Hee, die ken ik! Mijn zus had die ook, mocht ik weleens gebruiken.

Echt een heel leuk idee, dat de onderdeeltjes ook allemaal een eigen kleurtje hadden enzo. Je kon ook elastiekjes zien zitten en de werking van een Walkman een beetje begrijpen. Misschien dat het leuk is om dat met andere apparaten ook te doen.

Toch vind ik dat tegenwoordig de Walkman naam een beetje misbruikt wordt. De Walkman was echt vooruitstrevend, maar bijvoorbeeld de Walkman-telefoons zijn dat totaal niet. De interface is klunky en te ingewikkeld.

Ik zit te wachten op een goede mediaplayer van Sony, een soort Zune HD (die ook nog uit moet komen) die de concurrentie met de iPod Touch goed aan kan gaan. Sony is ook sterk in marketing en heeft een hip imago door bijvoorbeeld het sterke Playstation merk, dus ik hoop op iets moois in de nabije toekomst.
nog steeds geweldige tijden beleefd met alles uit de walkman serie...verschillende discmans en portable MD recorders gehad. Was toch geweldig dat je uren achter TMF zat met je MD recorder, zodat je juist dat ene nummer kon opnemen! Natuurlijk namen enkele klasgenoten dat dan weer van je over :D

zucht....kijk hier http://www.minidisc.org/part_Sony_MZ-R37.html al die MD juweeltjes eens voorbij komen...ik zou er zo een vitrinekast mee vol willen zetten :P

[Reactie gewijzigd door DjVe op 2 juli 2009 15:24]

Minidisc, heb ik ook ervaring mee! In die tijd een superieur formaat op op te nemen ten opzichte van casette. Heb zelf ook een MD walkman gehad, ik heb nu nog steeds een MD player thuis (MDS-JE520).
Tja, destijds deed ik dat met cassettes, iedereen deed dat toen! Met de dubbele cassette recorders voor iedereen een copy maken van de opgenomen muziek.

En tegenwoordig basten ze uit hun voegen als je dat doet. daarom zie ik het verschil niet tussen het opnemen van muziek of het downloaden van een MP3, beide manieren heb je muziek bij je waar je naar wilt luisteren.


Mooi spul was dat toen.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 2 juli 2009 15:34]

waarschijnlijk omdat je er toen nog echt moeite voor moet doen! Ik zat uren achter de tv met het rec knopje in me handen :P En als mijn klasgenoten dat dan overnamen zaten ze in de avond nog te klieren met de T-mark knop....om alle tracks weer los te maken (en ze de juiste naam te geven).

Tegenwoordig is het zo makkelijk om even een track te downloaden (of zelfs een album). Je plugt je MP3 speler in en slepen die handel...klaaaaarrr!!! incl alle pauzes en juiste benaming. Tijdsduur...mwoah 2 minuten met downloaden erbij?
Was nog eens een topproduct. En niet eens zo duur naar verhouding. (in tegenstelling tot bijv. nu de iPod die toch prijzig blijft). Heb geloof ik 5 jaar met 1 walkman gedaan en heb em echt vaak gebruikt.
Valt wel tegen hoor, ik kan mij herinneren mid jaren 80 dat een simpele instap Walkman zo'n 40 gulden was (=55-60 euro in 2009 geld) een een betere al snel 80, met de toppers richting de 150 gulden. Komt redelijk overeen met de prijsstelling van de iPod Shuffle/Nano/Touch.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 2 juli 2009 20:52]

Check deze oldskool originele Sony Walkman reclame:

http://www.youtube.com/wa...M&feature=player_embedded

"World's Smallest Cassette Player", ahum :D

En hier is een filmpje van de eerste Sony Walklman:

http://www.youtube.com/wa...RNFNq3KTY&feature=related

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 2 juli 2009 14:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True