Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Veilingsite eBay heeft voor 2 miljard dollar een meerderheidsbelang in Skype verkocht. Het voip-bedrijf blijft voor 35 procent in handen van eBay. Skype werd in 2005 gekocht, maar bleek niet bij eBays andere activiteiten te passen.

Veilingsite eBay heeft dinsdag bekendgemaakt dat het Skype voor 2 miljard dollar aan een groep investeerders verkoopt. Een van de bedrijven uit de groep is Andreessen Horowitz; dit fonds wordt mede geleid door Netscape-oprichter Marc Andreessen, die ook in eBays raad van bestuur zit. De groep investeerders bestaat verder uit drie vermogensbeheerders. Ebay houdt zelf een belang van 35% in Skype.

Skype werd in 2005 voor 2,6 miljard dollar overgenomen door eBay, dat daarvoor een verhit gevecht met Yahoo en Google moest leveren. Vorig jaar hintte eBay al naar een mogelijke verkoop, en in april liet het bedrijf weten dat Skype in de eerste helft van 2010 weer zelfstandig moest worden.

Skype-oprichters Niklas Zennström en Janus Friis wilden het bedrijf nog terugkopen, maar eBay vond hun bod te laag. Joltid, een ander bedrijf van het duo, weigert daarom nu zijn licenties aan eBay te verstrekken. Deze ruzie zal volgend jaar in een Britse rechtbank worden beslecht, maar voor Google was de angst voor mogelijke schadevergoedingen al aanleiding om hernieuwde onderhandelingen over een Skype-overname af te blazen.

Update 21:38: In dit bericht werd onterecht over een overnamesom van 2,75 miljard dollar gesproken. Dat is het bedrag waarop de overnamedeal Skype waardeert, en niet het bedrag dat wordt betaald. Het overnamebedrag is 2 miljard dollar, aangezien niet alle aandelen worden overgenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Het idee dat men had bij de aankoop van Skype, namelijk om een koppeling tussen Skype en het eBay-verkoopplatform maken en op die manier als het even kan nog extra te verdienen is een te grote stap gebleken.

Skype is dan ook altijd een beetje een buitenbeentje geweest bij eBay. PayPal heeft men weten te integreren in het eBay-platform. Maar om PayPal te koppelen aan Skype of Skype aan eBay (of beiden) dat is overduidelijk niet gelukt.

Overigens blijft het voormij een open vraag hoe men aan Skype geld kan gaan verdienen. Natuurlijk is er SkypeOut (zodat je naar vastnet nummers kan bellen). Maar de meeste gebruikers zullen toch vooral naar andere Skypers bellen (via IP dus)...

Overigens heeft men qua verkoopwaarde een mooie prijs weten te bedingen, zeker als je kijkt dat eBay 35% van de aandelen Skype behoud en dat er nu wel en crisis gaande is.
Skype-oprichters Niklas Zennström en Janus Friis wilden het bedrijf nog terugkopen, maar eBay vond hun bod te laag. Joltid, een ander bedrijf van het duo, weigert daarom nu zijn licenties aan eBay te verstrekken.
Hetgeen ook nog eens een extra risico is voor de investeerders...

Overigens is het wel een lage streek van de heren, we kunnen het niet eens worden over de prijs dus gaan we op een ander vlak dwars doen...

edit:

Naar aanleiding van de update: Op zich is zelfs dit bedrag nog mooi, juist vanwege de crisis. Aan de andere kant vraag ik me wel af of eBay winst gemaakt heeft met Skype de afgelopen tijd...

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op 1 september 2009 23:01]

Wat betreft dat geld verdienen. Ik ken er in mijn omgeving toch wel redelijk wat die regelmatig skype tegoed kopen, voor te bellen en sms'en.

Daarnaast is het zo dat uit de filemon log blijkt dat er redelijk wat gegevens van alle gebruikers worden verzameld:

als skype start bijvoorbeeld:

3855 12:08:46 Skype.exe:244 QUERY INFORMATION C:\Documents and Settings\denpes\Local Settings\History
3887 12:08:46 Skype.exe:244 QUERY INFORMATION C:\Documents and Settings\denpes\Cookies\index.dat SUCCESS Length: 16384
3891 12:08:46 Skype.exe:244 QUERY INFORMATION C:\Documents and Settings\denpes\Local Settings\History\History.IE5\
3915 12:08:46 Skype.exe:244 QUERY INFORMATION C:\Documents and Settings\denpes\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\index.dat SUCCESS Length: 32768
Dit is nog maar een kleine selectie.

En zo wordt zo'n beetje een query gedraaid op alle persoonlijke gegevens en history van de gebruiker.

Ik neem aan dat een database van miljoenen gebruikers met hun internet gedrag, en lokale history van computergebruik ook redelijk waardevol zijn voor eventuele partners van skype.
Zou dit niet gewoon een browerobject kunnen zijn dat gebruikt wordt in Skype om ads ofzo te tonen? Dan wordt index.dat automatisch aangesproken.
Ik denk niet dat ze inlezen welke sites je bezoekt. Doen ze het bij firefox ook? Zo niet, is het 99% zeker gewoon een brower object. Trouwens zou Skype anders wel heel vlug op een spyware lijst komen.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 2 september 2009 10:06]

Ja, skype checked ook je favorietenlijst van IE, en firefox. Al je cookies, flash cookies, en je internet cache. En de files die je het laatst hebt open gehad. Dus datgene wat je ziet (in bijv windowsXP) als je naar -start-documents gaat.

Dus ik denk niet dat dat enkel is voor het tonen van de ads.

Voor mij is dat niet zo'n probleem. Mijn punt was alleen dat dergelijke informatie, zeker als je die op maat kunt aanleveren ( bijvoorbeeld een X aantal miljoen gebruikers in een bepaalde regio met die en die parameters), redelijk geld kan opleveren.
Het verkeer zelf kost praktisch niks. De kosten die je betaalt voor de voip verbinding naar vaste nummers zijn dan ook praktisch volledige winst. Verder is skype populair onder studenten zonder vaste telefoonlijn.
Als ik zelf op kamers ga, komt er een dikke internetverbinding. TV via internet en skype. Meer dan genoeg
Dan zou ik om naar vaste lijnen te bellen, Voipstunt overwegen. Tarieven zijn goedkoper en je krijgt een gratis periode voor vaste lijnen in vele landen. Ik snap dan ook niet dat Skype zo populair blijft. Sterker nog, ik verwacht niet dat het eeuwig populair blijft en ik zou er niet in investeren (zeker niet zulke grote bedragen).
Skype is van de tientallen 'altenatieve' VOIP clients de enige die wereldwijde bekendheid heeft, en 1 van de weinige die stabiele/gebruikersvriendelijke clients heeft ontwikkeld op alle grote platforms (WM, iPhone, Blackberry, Symbian, Android, OS X, Linux, Windows). Dan heb je als bedrijf toch wel een enorme voorsprong. Ik zie niet zo snel een andere VOIP client die het fakkeltje zou moeten overnemen. Die andere client zal nu nog honderden miljoenen in zowel software als marketing moeten gaan investeren om al die klanten van Skype weg te kapen. Als investeerder kan je ervoor kiezen om zo'n onbekend VOIP bedrijfje vanaf vrijwel nul op te bouwen met die honderden miljoenen, ofwel 2 miljard neer te leggen voor een al bewezen platform met miljoenen klanten en je energie steken om dat verder uit te bouwen.

Ik bedoel, eBay, MSN, Amazon, Google, Yahoo Finance, etc - allemaal services waarvoor in principe een hoop alternatieven zijn. Geen van allen waren ze de allereersten, maar ze hadden wel heel snel (voordat het concept echt mainstream werd) hun zaakjes op orde waardoor het nu, in een volwassen markt, heel moeilijk wordt om een alternatief neer te zetten. Gelijkwaardig of zelfs ietsje beter zijn is niet genoeg om al die mensen van hun vertrouwde service weg te halen. Zie Bing, zie Speurders, zie Jabber, zie Google Money...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2009 22:40]

Skype is een van de weinige die geen SIP ondersteund, waardoor je met skype altijd* je PC aan moet hebben.

Zelf gebruik ik voip via een van de vele providers die wel SIP ondersteunen (budgetphone) waardoor ik zonder moeite een Siemens Gigaset S685 IP Duo kan "aansluiten" en daarmee een zeer waardige vervanger is van de "normale" vaste lijn. Dit kan met Skype allemaal nog niet. Maar daarintegen zijn er al wel diverse SIP clients (voor de computer) te vinden die allemaal werken via de SIP providers terwijl je met Skype gebonden bent aan de door hun geleverde client.

Maar verder klopt het natuurlijk helemaal wat je zegt, Skype is gewoon populair, voornamelijk vanwege de marketing.
Skype is een van de weinige die geen SIP ondersteund, waardoor je met skype altijd* je PC aan moet hebben.

Zelf gebruik ik voip via een van de vele providers die wel SIP ondersteunen (budgetphone) waardoor ik zonder moeite een Siemens Gigaset S685 IP Duo kan "aansluiten" en daarmee een zeer waardige vervanger is van de "normale" vaste lijn. Dit kan met Skype allemaal nog niet.
Sorry, maar Philips heeft exact dezelfde oplossing als Siemens die gewoon met Skype werkt, Skypen met een draadloze telefoon.
Skype heeft niet mijn voorkeur, maar je moet wel je feiten op orde hebben.
En welke oplossing is dat dan ?
Even opgezocht: http://www.zdnet.be/revie...21-skype-en-voip-433-msn/
Hieruit blijkt echter wel dat deze telefoons (voor Skype en MSN) aan de pc moeten gekoppeld worden, zodat ze niet zullen werken als deze uitstaat. De oplossing die ASS-Ware aanhaalt is dus niet evenwaardig als de SIP telefoons van Erkens.
Even opgezocht: http://www.zdnet.be/revie...21-skype-en-voip-433-msn/
Hieruit blijkt echter wel dat deze telefoons (voor Skype en MSN) aan de pc moeten gekoppeld worden, zodat ze niet zullen werken als deze uitstaat. De oplossing die ASS-Ware aanhaalt is dus niet evenwaardig als de SIP telefoons van Erkens.
Je hebt het fout, sorry, maar ik refereer aan een heel ander toestel.
http://www.cordless-phone...ilips-voip841-skype-phone

Quote :
Philips VoIP841 phone is the world first DECT 6.0 cordless phone with Skype that works without a PC

Offering consumers total flexibility and independence. Since the handset enables landline calling and Internet calling via Skype in one convenient handset, consumers can easily take advantage of the latest technology to keep in touch with business contacts, friends and family members across the globe.
SkypeOut levert een aardig zakcentje op en ik weet niet wat ze verdienen aan "branded" telefoons. Een Skype telefoon zal wel een paar euro opleveren voor Skype.

De waarde van Skype is overigens door de beperkte groei onder druk komen te staan. Bij de aankoop van Skype waren de verwachtingen nog wel iets hoger.
niet verkeerd lijkt mij; kleine winst (onkosten zullen ongetwijfeld hoger zijn) maar gezien de 35% aandelen die ze d'r aan over houden, geen verkeerde zet (??)
Niet verkeerd ? Ik snap nog steeds niet waarom partijen 2 miljard willen betalen voor Skype terwijl dat niet eens de core technologie omvat: http://www.theage.com.au/...-skype-20090731-e3qe.html

Ik vind dit hele zaakje maar ruiken naar internet bubble 2.0; beloftes over winsten die ooit behaald zouden gaan moeten worden. Als je hier kijkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Skype zie je dat hun jaarlijkse omzet 153 miljoen is. Dan vind ik 2 miljard voor een overname wel erg royaal.
idd de rekensom is heel simpel, een beetje investeerder moet toch rekenen op 6% rendement en dat is nog behouden. 6% van 2 miljard is 120 miljoen. M.a.w skype zou netto 120 mijloen per jaar aan de investeerder moeten uitkeren willen ze rendement halen.

De andere manier van rendement is natuurlijk de waarde van het bedrijf. Als skype over een paar jaar 3 miljard waard is hebben ze ook hun rendement. De vraag is echter of skype in waarde zal gaan toenemen. De telefoonmarkt en vooral die van internet telefonie is dan groeiende maar er zijn heel veel aanbieders.

Hoewel skype dan bekend is stelt hun omzet op dat gebied niets voor. Denk dat kpn in Nederland met haar voip product als bijna meer omzet als skype wereldwijd. Dat laat natuurlijk zien dat er een groot potentieel is maar skype dat zo bekend en zo actief is heeft schijnbaar nog niet genoeg gedaan om haar inkomsten te verhogen.
Waarschijnlijk zien die inversteerders er 'potentie' in...
Ik overigens niet echt.. het is wat mij betreft al te bloated...
En de kwalliteit is vaak om te huilen vooral bij langere gesprekken van +/- 6 tot 8 uur :|
(vaak aan tijdens gamen en dan gewoon laten lopen als je weg bent van de PC)
Ik heb imho nog niks gezien wat skype evenaart in geluidskwaliteit (niet heel veel verder gezocht though). Maar de video capaciteiten vind ik echt zwaar te gek. Ik communiceer met enige regelmaat de wereld over en moet zeggen dat zonder skype dit een redelijk gezeur zou worden. (Op linux, windows weet ik verder niet).

maar goed, mijn persoonlijke bevinding
Ik vind de kwaliteit anders idd ook zwaar ruk. Op een wireless verbinding met een snelheid van tussen de 36 en de 54mBit vallen hele gedeelten van het gesprek weg. Zodra een ander internet appplicatie iets doet, Bittorrent, MSN wat dan ook drukt dat Skyper geheel weg, geen Qos dus.

Daar waar ik met een echte Nortel VOIP telefoon via de zelfde wireless verbinding wel een fatsoenlijk gesprek kan voeren. Zonder te hoeven prutsen aan Qos settings.
Als je de de torrentsoftware gebruikt op hetzelfde OS als skype kun je inderdaad problemen ondervinden. Heeft volgens mij te maken met buffers en dergelijke die vol zitten op je machine. En skype heeft inderdaad default geen prioriteit boven andere applicaties (en "tc" is voor mij net een stap te ver om op dit moment nog te bevatten op linux ;) ). Draai je de torrent software echter op een andere machine is het niet zo'n probleem.
dat hangt af van je PC. Als ie noice cancelling aankan, is het super. Mijn powerbook van 7 jaar oud kan dat wel al dus...
in Nederland word het ook niet super veel gebruikt maar in het buitenland gebruiken heel veel skype in plaats van bijvoorbeeld MSN
Wow, en ik dacht destijds al dat het een zeepbel was, maar ze kunnen er blijkbaar nog meer voor krijgen.

Met de huidige omzet (http://en.wikipedia.org/wiki/Skype_Limited) gaat het al 25 jaar duren voordat ze dit terug hebben. Let op, omzet, dus dat is aangenomen dat ze helemaal geen kosten hebben.

Volgens mij kunnen de champagneflessen open by eBay
Wellicht zijn de investeerders providers van mobiele netwerken die Skype voor goed en voor altijd de kop in willen drukken zodat mensen weer via het mobiele netwerk gaan bellen, gepaard met de goedkopere tarieven binnen de EU. Dan lijkt me die 2 miljard dollar gedeeld door de telecom providers opeens niet zo'n geld verspilling.

Maar goed, ik neem aan dat dit niet het geval is aangezien eBay er voor 35% ook nog in blijft zitten, dus ook een redelijke zeggenschap heb. De vraag is of er 1 investeerder daadwerkelijk een 50% of meer aandeel heeft aangezien het nadrukkelijk gaat over een verkoop aan investeerderS.

Ook inderdaad raar dat je een bedrijf opkoopt waar je ogenschijnlijk geen (of niet snel) winst mee zult maken aangezien het maar een geringe omzet heeft, laat staan winst. Waarschijnlijk gebeurd er veel meer achter de schermen waar wij via dit nieuwsbericht geen weet van hebben.

Kortom: ik denk dat we hier nog niet het laatste van hebben gehoord.
Dan lijkt me die 2 miljard dollar gedeeld door de telecom providers opeens niet zo'n geld verspilling.
Dat lijkt me redelijk onzinnige theorie. Er zijn tientallen andere VOIP clients, stopt Skype ermee dan wordt het voor die jongens kinderlijk eenvoudig om al die klanten in te pikken. Dat wordt een leuke business: VOIP client ontwikkelen, verkopen voor miljarden aan de telco's, een nieuwe VOIP client ontwikkelen, verkopen voor miljarden...etc etc.

We hebben dit probeersel eerder gezien met Napster en Audiogalaxy (die oprichters zijn nu waarschijnlijk nog steeds niet klaar met lachen) en nu weer The Pirate Bay - het hielp voor geen meter, daar trappen de telco's echt niet in.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2009 23:41]

omzet is niet hetzelfde als marktwaarde, zie youtube
klopt, maar waar halen ze de waarde dan wel vandaan?

Volgens deze site is de Wiki informatie trouwens per kwartaal: http://gigaom.com/2009/01...ing-growth/skyperevenues/
Dan zou de 5 jaar duren (idd zonder kosten) om je investering terug te verdienen. Ervan uitgaande dat ze ook behoorlijk veel kosten hebben duurt het terugverdienen dus nog een stuk langer...
Niemand koopt zo'n bedrijf dan ook om binnen 5 jaar je investering volledig terug te hebben uit de cashflow! Dat doe je hooguit bij bedrijven met weinig tot geen groeikansen. Naarmate Skype groeit (klanten, omzet) wordt de waarde daarvan ook groter. Waarde (aka de prijs die iemand voor een bedrijf wil betalen) is niet alleen de gerealiseerde winst, maar vooral het vermogen om in de toekomst winstgevend te zijn.

Bovendien betaal je in dit geval ook voor een behoorlijk goed dev team en uitontwikkelde software. Dat is, ook als je er nul winst mee maakt, nog steeds wat waard voor iemand anders na 5 jaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 september 2009 22:42]

behoorlijk goed dev team en uitontwikkelde software
Als de software al is uitontwikkeld zie een mooie plek om kosten te besparen, op straat met dat dev team...
Als ik mijn investeerders hoedje nog even op houd is het natuurlijk wel zo dat je in tijden van economisch laag toch liever een concrete return on investment ziet dat een mogelike waarde groei van het bedrijf.
ik weet dat ik hier een 0 (off-topic) voor krijg maar wikipedia als bron is al niet heel sterk, echter youtube als bron?... die is nieuw voor me :)

Om dan toch die 0 te vermijden een inhoudelijke reactie:

Hoewel ik snap dat een bedrijf niet alleen op basis van omzet of zelfs winst aan zijn marktwaarde komt mag je in dit geval toch vraagtekens hebben. Het hangt er heel sterk vanaf wat men van plan is. Immers, hoelang is het geleden dat Google stelselmatig ieder jaar verlies draaide? En kijk ze nu eens. Maar nee, in dit geval zie ik een grote bubble :S
Dat is de definitie van een (dot-com) bubble.
"en van de bedrijven uit de groep is Andreessen Horowitz; dit fonds wordt mede geleid door Netscape-oprichter Marc Andreessen, die ook in eBays raad van bestuur zit."

Mag dit wel? Of zijn ze onvoldoende concurenten van elkaar? Dit was toch ook een probleem rond Apple en Google?
Skype en Ebay opereren niet in een gezamelijke markt als concurerenten, iets wat google en apple steeds meer en meer doen (telefoons: android en iphone, browsers: chrome en safari, OS'en, dat ding van Google en Mac OS X).

Als je in een gezamelijke markt concureert, mag je geen leden in je board delen, in dit geval mag dat dus wel.
Aan de andere kant had Ebay het idee om Skype met zijn functie te integreren, hier zagen zij dus schijnbaar overlap tussen de functies. Ok, het is verder gezocht en ik ben het wel met je eens dat de concurrentie rol niet groot genoeg is, maar toch..

Nuja, misschien is het ook omdat ik het hele systeem dat je in verschillende raden van bestuur zit een beetje vreemd vind. Zeker bij dit soort grote bedrijven zou je toch verwachten dat er uitdaging zat zit in 1 bedrijf goed runnen :). Maar nevermind, ik raak offtopic.
Indien het over een eenmalig deel gaat waar er belangenvermenging is, zal hij vermoedelijk enkele keren niet zetelen in de vergaderingen. Zo stond er ook in een artikel over het probleem tussen Apple en Google dat de bewuste man vaker en vaker niet mocht zetelen totdat hij dus is opgestapt.
Vast niet geveild op ebay.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True