Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Wetenschappers van universiteiten uit drie landen zijn erin geslaagd om buigbare led-schermen te maken. Tot nog toe waren buigbare schermen alleen mogelijk met oled-technologie. De nieuwe techniek werkt overigens nog niet optimaal.

Wetenschappers van universiteiten in China, Singapore en de Verenigde Staten hebben de buigbare led-schermen gemaakt aan de hand van een eenvoudig principe: als slechts een deel van een oppervlak is bedekt met leds, ziet het menselijk oog dat toch als een homogene lichtbron. De onderzoekers maakten derhalve een paneel dat alleen buigbaar is tussen de delen met de leds. Volgens hetzelfde principe zouden ook doorzichtige led-schermen gemaakt kunnen worden.

De onderzoekers gebruiken een flexibele kunststof ondergrond, waarop de leds werden geprint. De leds werden vervolgens met epoxy gefixeerd. Daaroverheen werd een tweede laag met de bedrading aangebracht.

De leds werken prima, maar de bedrading ertussen kan door het buigen gemakkelijk stuk gaan en dat kostte de wetenschappers de nodige hoofdbrekens. Ook zijn er voorlopig alleen prototypes met rode leds gemaakt. De wetenschappers verwachten dat de techniek in de komende jaren geperfectioneerd kan worden en dat commerciële toepassingen binnen een paar jaar gerealiseerd kunnen worden. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen vrijdag in het blad Science.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Het zal aan mij liggen, maar ik snap nog steeds de obsessie met buigbare schermen niet echt en kan me ook echt geen toepassing bedenken die me daadwerkelijk levensvatbaar lijkt. Ik kom uit op een oprolbaar scherm en eventueel het verwerken in kleding bij erg flexibele displays. Kan iemand me een voorbeeld geven waarbij een flexibel scherm daadwerkelijk noodzakelijk zou zijn ten opzichte van een gewoon scherm?

@ onderstaande reacties:

- Reclame op ronde gebouwen doen ze meestal met led matrix schermen, die kan je prima rond maken en LCD lijkt me daar niet bepaald geschikt voor. Eénmalig gebogen is daarnaast anders dan buigbaar
- Dubbelvouwen wil je niet hebben, want dan zit je met een lelijke vouw die je er niet uitkrijgt, zoals bij papier. Twee schermen en een scharnier heeft wat dat betreft de voorkeur.
- Oprolbaar lijkt me vrij nutteloos, aangezien rollen meer tijd kost dan iets openklappen en je een gekruld scherm krijgt zoals bij papier.

Die zaken had ik ook al bedacht, maar hebben teveel nadelen.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 22 augustus 2009 03:01]

Gevel reclame op grote ronde gebouwen :) Zoals je veel ziet in Amerika.
Of b.v. een heel groot scherm voor en vliegsimulator, die kan je dan 180 graden om je heen maken. Ik denk als je ze eenmaal toegepast ziet dat je dan ook pas denk van "oja ;0"
Gebogen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als buigbaar. Gebogen is een stuk makkelijker.
Precies, zo zijn er al een aantal super breedbeeld schermen die ook gebogen zijn (oa, alienware)
Waarom is het moeilijk in te zien dat OLEDs in de toekomst net zo makkelijk te produceren zijn als papieren kranten nu? Een aardig coole toepassing lijkt me dus een krant die je lekker in je tas kan stoppen en na gebruik ofwel weg kan gooien ofwel kan verversen met nieuwe content.

Call me crazy, maar ik vind het fijner te lezen van flexibele mediadragers dan van onbuigbare (LCD) schermen..
Ja, een scherm met alle electronica(geheugen, aansturing, processor, batterij etc) erbij zal even gemakkelijk te fabriceren zijn als gedrukte papiertjes.

Papieren kranten gaan dood. Over een tijdje heeft iedereen gewoon een e-ink reader die vanaf internet alles binnenhaalt en even lekker wegleest als papier. We willen juist de duurzame kant op waarbij je niet meer je zaken na één keer gebruik gelijk weggooit. Een digitale krant die je wegpleurt past absoluut niet in dat beeld en flexibele schermen die er qua kwaliteit op achteruit gaan(zoals alles wat buig- of vouwbaar is) lijkt me ook niet de oplossing.
Inderdaad. Buigbare schermen worden al tien jaar telkens als een revolutie aangekondigd, maar ik heb er nog nooit een praktisch gebruik van geweten.
Je notebook dubbelvouwen en in je broekzak doen, dat kan dan.

Het dashboard van je auto, waar je alles mee kunt bedienen en de kleur zich aanpast aan de kleur van de bestuurder.

En als je nadenkt zal er nog wel veel meer interessants te bedenken zijn op het design gebied.

[Reactie gewijzigd door serfbaws op 21 augustus 2009 19:15]

Even een lijstje:

1) Oprolbaar. Voor draagbare apparaten of om ruimte te besparen.
2) Vouwbaar. Klap je mobiel, net-/notebook, etc. uit in een dubbel zo groot scherm.
3) Buigbaar. Vorm je scherm rond niet vlakke oppervlakken of laat het los in de lucht hangen en wapperen in de wind.
4) +Doorzichtig. Combineer het voorgaande met de mogelijkheid het scherm doorzichtig te maken in de uit-stand en ook ramen, spiegels, etc. kunnen bedekt worden.

Er zullen vast nog veel meer mogelijkheden zijn, maar dit zijn echt baanbrekende eigenschappen die dingen mogelijk gaan maken die hiervoor echt onmogelijk waren. Denk aan het bedekken van de ramen van je toekomstige zelfrijdende auto zodat je niet naar die lelijke snelweg hoeft te kijken. Of je toekomstige oprolbare mobieltje die de helft zo groot is als je huidige en een 5 keer zo groot scherm heeft.
Doorzichtige schermen? krijgen we dan van die hele futuristische toepassingen, zoals in ramen, spiegels, etc?

(of zelfs in auto's, net als in een videogame HUD P:)

Dat doorzichtige trekt mij eigenlijk meer dan dat buigzame... Maar we zullen nog wel zien :)
zoals dit?

by philips, dacht ik. Maar IIRC was dat ook OLED

@jvo:
Maar Luminair had het over 'toepassingen zoals in ramen, spiegels, etc'. ik wees hem gewoon op het feit dat dit reeds bestond.

[Reactie gewijzigd door 188785 op 23 augustus 2009 19:08]

Dat is geen doorzichtig scherm, maar een scherm die ook als spiegel kan functioneren. Doorzichtige schermen op basis van projectie bestaan al. Zoals in de film minority report.
Of wij nu zitten te springen om een buigzame LCD scherm. LCD verbruikt ten opzichte van OLED veel meer stroom.

Vreemd genoeg laat de doorbraak van OLED lang "te lang" op zich wachten. Zijn er nog kinderziekten? Als er al monitors of tv's te koop zijn met OLED scherm is het onbetaalbaar.

De zinvolste toepassing is toch wel net of notebooks met een OLED scherm(en).

In mobieltjes word het volop toegepast bijna elk modern mobieltje heeft nu wel een Oled scherm.

Nu de grotere schermen nog.
Inderdaad, er wordt een hoop gezegd maar weinig gedaan. Wat je alleen niet moet vergeten is dat markt moet groeien. De vraag naar oled is al 'running' zegmaar, ik denk dat het niet heel lang duurt eer er grote oled schermen komen die je ipv je plasma hebt staan. Maar zo heeft iedere nieuwe ontwikkeling tijd nodig.

Interessant is vooral dat je als onderzoeker en uitvinder tegenwoordig met een nieuw idee komt, wat aan de andere kant van de wereld ook wordt uitgevonden. Ik kan geen* concreet voorbeeld geven, maar het hd-dvd vs. blu ray verhaal is wel bekend. Ook zo met LCD en plasma. Hybride autos kunnen al het hele land bezetten als het moet. Toch werkt de markt niet zo snel door diverse redenen. Bovendien halen uitvindingen elkaar soms in de ontwikkelingsfase in.

Ondertussen zie ik elke ontwikkeling als een goede, het is altijd weer een stap naar het volgende idee! ;)

*wel dus :)

[Reactie gewijzigd door Juantinto op 21 augustus 2009 21:34]

Niet zo vreemd dat de doorbraak zo lang op zich laat wachten, wat dacht je van al de investeringen die men aan machines etc etc heeft gedaan om LED's Tv te produceren, ik denk dat die kosten nog lang niet zijn terug verdiend en de fabrikanten de Oled "lang op zich laat wachten", eerst de kosten van deLED schermen, ontwikkelingen, machines, manuren etc etc eruit en als dat eruit is komen er opeens Oled schermen op de markt in een "enorm verbeterde versie" sinds 2009 :)
Oled is nogal duur om te produceren en er zijn nog geen hele grote schermen met oleds, http://nl.wikipedia.org/wiki/Oled
OLED schermen zijn nu nogal duur om te produceren omdat het een nieuwe technologie is, precies het zelfde was toen LCD's net uit kwamen toen betaalde je ook blauw aan een relatief dik lcd scherm met een waardeloos contrast en een response tijd om van te huilen, dat zal in het begin bij OLED schermen niet anders zijn.

Later als ze in massa productie worden genomen en de kinderziektes er uit zijn zullen de kosten snel dalen, plus je betaald minder stroom voor je scherm omdat ze minder stroom verbruiken ;)
precies het zelfde was toen LCD's net uit kwamen toen betaalde je ook blauw aan een relatief dik lcd scherm met een waardeloos contrast en een response tijd om van te huilen, dat zal in het begin bij OLED schermen niet anders zijn.
Het je blauw betalen zal niet anders zijn, maar OLED heeft juist een supersnelle responstijd (microseconden ipv milliseconden) en uitstekend contrast.
Ja dat zijn de voordelen, maar dan heb je nog levensduur wat waarschijnlijk in het begin nog korter gaat zijn dan dat van de eerste plasma schermen.

Ik kijk erg uit naar de nieuwe OLED TV's (buigbaar of niet) Want in het donker steeds de fletse backlight erdoor heen te zien ben ik ook zat.

Misschien is een HD beamertje niet eens zo slecht. Maar die heeft ook last van backlight of niet?
Wanneer j je rgert aan een doorschijnend backlight, dan heb je gewoon een goedkoop (TNT) scherm. Gewoon wat meer uitgeven.

Een beamer is ook niet geweldig hoor. Met name het zwart is slecht.
Ga maar na: waar projecteer je op? Inderdaad een wit scherm. En hoe wordt zwart geprojecteerd? Door niets te projecteren. Het zwart is dus een wit (!) scherm. Het oogt hooguit donker doordat de rest lichtr is.
Volgens mij is het plaatje wat word getoond een zonnencel ipv een lcd-scherm. Je kan goed de strip zien en de kleine vertakkingen wat je normaal ook op een zonnecel ziet.

Of ze hebben op het scherm een zonnecel afgebeeld :9
Ik heb het image even voor je opgezocht.
Een flexibele zonnecell die bijvoorbeeld voor daken geschikt is
Zie hier
http://www.pnl.gov/topstory.asp?id=376

edit:
plaatje is inmiddels na melding verwijderd

[Reactie gewijzigd door 80466 op 22 augustus 2009 12:50]

Ja maar dit gaat ook nog een paar jaar duren en tegen die tijd zal Oled ook goedkoper zijn?

Ik denk niet dat dit iets word, ik geloof meer in de oled technieken die de afgelopen tijd zijn langsgekomen... dit is eigenlijk meer een soort rolluik principe... En dan hebben ze alsnog moeite met de bedrading.
Suggesie toepassing buigbare schermen algemeen: vlag tijdens een real-life potje battlefield (LEES: PAINTBALL) met je buddies. :) Hoef je niet zo te rotzooien met een lap katoen.

Wat meer ontopic:
Beetje sneue vertoning imo :s
Zie ik nou 2 leds aan weerszijden van een gietijzeren scharnier? :p

[Reactie gewijzigd door Barleone op 22 augustus 2009 01:04]

We hebben al toetsenborden die je kunt oprollen. Nog even en dan komt het beeldscherm er ook nog bij. Luidsprekers nog en dan zie ik wel wat leuke nieuwe ontwikkelingen op de markt komen wat het "flexibele" gebruik van computers betreft :)
Waarom led als oled al werkt? Oled > led
Omdat het kostenplaatje ook erg interessant is. Als ze met iets wat veel goedkoper is kwa materiaal en fabricagetechniek ook een primair voordeel van een dure techniek kunnen nastreven, is dat altijd het onderzoeken waard. Bovendien leveren lagere productiekosten vrijwel altijd een hogere winst op, dus is het per definitie interessant.

[Reactie gewijzigd door Boxman op 21 augustus 2009 18:39]

als men meer dure en complexe technieken uitvoeren, waarvan het resultaat super is, kan men zo dan niet voor blijven tegen het opkomende industrie van China en Brazilië?
Led is meer een puntstraler, terwijl Oled meer oppervlakte straler is. Afhankelijk van de toepassing is het een misschien beter dan de andere.
Bovendien verliest een Oled sneller zijn intensiteit tegenover de Led, en verandert de kleur van Oleds naar mate hij gebruikt wordt. Vooral de blauwe Oled hadden (vroeger?) een een levensduur 4 tot 5 keer minder dan Leds of LCD backlights.

[Reactie gewijzigd door Malantur op 21 augustus 2009 18:44]

Tja de toekomst he. Ik kan nog wel herinneren dat er een prototype was van een buigzame nokia een paar jaar terug. Eigenlijk ook niet veel meer over gehoort.