Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Kodak heeft de Zi8 aan zijn assortiment pocketcamcorders toegevoegd. De nieuweling heeft de mogelijkheid om video met 1080p-resolutie op te nemen. Verder kondigde Kodak nog twee nieuwe Easyshare-compactcamera's aan.

Kodak neemt met de 1080p-filmresolutie van de Zi8 afstand van concurrenten als Creative en Flip met respectievelijk de Vado HD, en de Flip MinoHD of UltraHD. Deze drie gelegenheidscamcorders hebben een maximale resolutie van 720p. De Zi8 heeft bij het opnemen van 1080p-video een framerate van 30fps, terwijl foto's met een geïnterpoleerde resolutie van 5,3 megapixels en met een 16:9-beeldverhouding worden weggeschreven. De Zi8 maakt gebruik van de h.264-codec voor het comprimeren van de videobeelden.

De camcorder is voorzien van een een 2,5"-lcd en een 1/2,5"-cmos-beeldsensor met een resolutie van vijf megapixel. Het apparaat is verder uitgerust met 128MB intern geheugen en een sd-/sdhc-slot. Voor de verbinding met de pc is een usb 2.0-stekker geïntegreerd. Optische zoom ontbreekt, al kan er wel digitaal ingezoomd worden. De minimale scherpstelafstand bedraagt in de macro-modus 15cm, terwijl voor het normale werk een minimum focusafstand van een meter geldt. Video's en foto's kunnen volgens Kodak met de meegeleverde software eenvoudig naar Facebook of YouTube worden geüpload.

Ook kondigde Kodak nog twee compactcamera's aan. De EasyShare Z950 heeft een 12-megapixelbeeldsensor, en een 10x-zoomlens van Schneider-Kreuznach met een equivalent kleinbeeldbereik van 35-350mm. Het toestel is voorzien van de Smart Capture-functie, waarmee volgens Kodak het technische aspect van fotograferen uit handen van de gebruiker wordt genomen. Een 3"-lcd met 230.000 pixels maakt het plaatje compleet. De compactere EasyShare M381 is eveneens voorzien van een ccd-beeldsensor met 12,4 megapixels, maar heeft een 5x-zoomlens met een kleinbeeldbereik van 35-175mm.

Kodak Zi8 Kodak EasyShare Z950 Kodak EasyShare Z950 Kodak EasyShare M381 Kodak EasyShare M381
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

1080p is waarschijnlijk "marketing geleuter" zoals Neut72 zegt.
Daarnaast "Optische zoom ontbreekt". Op alles lijkt bespaard om 1080p beelden te kunnen tonen lijkt het. Tonen, niet opnemen, want ik heb sterk de neiging te geloven dat deze camera gewoon een 720p upscaled naar 1080p en men het zo een 1080p camera noemt. Een fatsoenlijke 1080p camera die ook daadwerkelijk 1920*1080 scherp kan vullen en dus van de ware resolutie gebruik maakt, kost al snel een paar ruggen.

Als je goede resultaten wilt, kun je hoogstwaarschijnlijk beter je geld besteden aan een 720p camera dan een goedkope 1080p camera.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 29 juli 2009 18:00]

Een fatsoenlijke 1080p camera ... kost al snel een paar ruggen.
Tja, je hebt altijd dure en goedkopere spullen. Maar waarom zou dit niet gewoon echte 1080p kunnen zijn? 30x per seconde een twee megapixel plaatje maken is toch niet zo'n absurd zware opgave?
Yep, professionele camera's kosten een paar ruggen ja, maar er komen veel simpele consumercamera's aan (die zijn dus al aangekondigd net als deze kodak) die rustig onder de 1000 euro liggen..
Geen woord over enige vorm van vibratie reductie? Voor mij vaak een euvel met deze apparaten. Op een statief werken ze best; beweeg je een centimeter dan zijn gelijk je beelden onduidelijk.
Dat zit eigenlijk nooit in dit soort camera's.

Is best goed te corrigeren in software achteraf trouwens (bv. iMovie), vooral omdat het wel meevalt met de vibratie door de afwezigheid van een zoomlens.
Het toestel is voorzien van de Smart Capture-functie
Dat houd niet alleen in gezichtsherkenning, maar ook automatisch kortere sluitertijden en bijbehorende iso waarden bij bewegings detectie :).

Volgens mij zou trouwens de goedkoopste oplossing tegen vibratie zijn: het nemen van 10 fotos achter elkaar met erg korte sluitertijd, en deze software matig met elkaar uitlijnen(registeren) en daarna middelen tot 1 foto voor ruis onderdrukking.

[Reactie gewijzigd door djexplo op 29 juli 2009 16:18]

Ooit gedacht aan de kosten die hier aan verbonden zijn ?
Tuurlijk dat het DE manier is om altijd zo goed als perfecte foto's
te maken. Maar denk dat de prijs van een camera dan zo een eurotje of
300 omhoog gaat. Wat duidelijk niet mogelijk is in deze tijd van de economie.
Deze camera moet ongeveer 180 dollar opbrengen. Camera's van 500 euro worden gewoon gekocht.

Dus niet mogelijk in deze tijd ?
volgens engadget zit er gyroscopische beeldstabilisatie in dit toestel.
zie hier

hun bron weet ik ook niet btw....
Waarom zie ik toch steeds 30fps bij dit soort camera's. Zou ook graag 24 en 25 fps terugzien.
Kun je uitleggen waarom je 24 en 25 fps wilt?
25 fps is prima te gebruiken in PAL, heb eens met de Mark II mogen spelen die ook 1080p30 doet, maar heb het in Final Cut Pro nog niet netjes om kunnen rekenen naar PAL, video begint gelijk te schokken. 24 fps is misschien niet zo heel interessant voor deze camera, maar voor een Mark II wel, worden tegenwoordig al commercials mee geschoten.
Film is altijd 24 fps.... Dat geeft de echt "film" look
vziw is een film altijd 29,997fps. Die 30fps zit er dus behoorlijk goed in de buurt. Maar technisch gezien is er geen enkele reden om een bepaalde specifieke framerate te gebruiken. Je TV geeft gewoon weer wat hem toegezonden wordt, of dat nou 24, 25, 29,997, 30, 50 of 60fps is.

PAL heeft hier niets mee te maken, omdat het HD is. PAL is 720x576, dus daarvoor kun je net zo goed een goedkoper cammetje nemen als je dat liever hebt.
Een film die jij in de bioscoop ziet is nog altijd 24 fps. Op blu-ray is hij dat meestal ook. Op een regio 2 dvd wordt hij daadwerkelijk versneld naar 25 fps zodat hij in het PAL 50i formaat past, omdat de film op dvd daadwerkelijk sneller afspeelt en het geluid dus ook, wordt die weer een fractie omlaag gepitched naar de juiste toonhoogte. Met de 29,97 fps waar jij op doelt heb je het over de framerate die gebruikt wordt op dvd voor het Amerikaanse NTSC formaat.

Een mediacenter als de PS3 zal wellicht geen probleem hebben met de 30 fps bestanden, maar als je een montage maakt van je materiaal geschoten met deze camera en deze als een PAL dvd wilt branden dien je dus over de juiste software te beschikken om dit mooi om te zetten. Iets wat ik dus in Final Cut Pro nog niet ben tegengekomen. Wel ben ik deze tutorial tegengekomen op videocopilot, maar dat moet ik nog testen.

Daarom bij sommigen dus de wens voor native 24/25 fps support op deze nieuwe lichting fotocamera's
@Thanathos
Je post zit zo ontzettend vol met onjuistheden dat het me bijna in tranen laat uitbarsten...

"vziw is een film altijd 29,997fps."

Onjuist, in de meeste gevallen wordt "film"(die grote rollen) geschoten op 23.976fps.
Het staat je echter vrij om zelf een film te maken op 68fps, als jij dat wilt.

"Maar technisch gezien is er geen enkele reden om een bepaalde specifieke framerate te gebruiken."

Tevens onjuist, de Blu Ray standaard(om even een voorbeeld te noemen) defineert het gebruik van specifieke framerates. Ook heb je temaken met technische limieten van apparaten, niet iedere tv kan 60p input verwerken.
Ook hebben we tegenwoordig nog steeds te maken met pulldown en fake-24p ondersteuning en verversingssnelheid, waardoor het gebruik van bepaalde framerates toch zijn (technische) voordelen heeft.

"PAL heeft hier niets mee te maken, omdat het HD is. PAL is 720x576"

Zoals oddish2211 al zegt, PAL heeft er alles mee te maken, de PAL standaard schrijft 25p en 50i voor waar NTSC 30p en en 60i voorschrijft.
@Sefyu
In jouw post zitten evengoed onwaarheden (en verdraaiingen).

Ik had het over "een film" en niet over de framerate-standaard "FILM". Films op dvd, films die je download, animes, noem maar op. Het is bijna allemaal 29,997fps. Ik zie zeer zelden 25fps langskomen.

Bulray definieert idd specifieke framerates. Dat ontken ik ook niet. Met "geen technische reden" bedoel ik dan ook "geen ENKELE technische reden", dus ook geen implicatie op een bepaalde gegevensdrager. Daarnaast is het niet de TV die 60fps moet kunnen verwerken, maar de player. De TV krijgt gewoon beeldupdates binnen via HDMI, net als je computermonitor dat via DVI of D-sub krijgt. Die laatste kan zelfs wel 200fps "verwerken", omdat het niet de monitor is die dat doet, maar je videokaart. Analoog daaraan kun je een player maken die 200fps kan verwerken en op de HDMI kan zetten, en je TV zal dat uitstekend weergeven. De PS3 doet dat ook met games die eenvoudig genoeg zijn om een dergelijke framerate te halen.

Over PAL/NTSC; bij analoge TV is dat het geval ja. Dat we die termen nog steeds bij HDV gebruiken, is triviaal: het is alleen maar een framerate, en geen signaalstandaard (signaal is gewoon HDMI).
PAL heeft hier wel iets mee te maken, PAL = 25 fps , NTSC = 30fps
En wat dacht je van 50 en 60fps? Bij 30fps (Amerikaanse NTSC-standaard) is het nog niet makkelijk om een soepele panbeweging te maken. Dat gaat een stuk beter met 50 (PAL) of 60 (NTSC) beeldjes per seconde.

Maar ja...1080p50 is voorlopig ook gewoon overdreven.

Persoonlijk vind ik 720p50 voor zo'n kleine sensor eigenlijk veel beter - 2x de lichtgevoeligheid en met die flut-lensjes zul je toch nooit scherpere beelden kunnen maken. 1080 is marketing-geleuter.
50 en 60 zou idd ook prima zijn, maar als je toch meer met een filmlook wilt werken lijkt mij 24 of 25p meer dan voldoende. Lijkt me met een firmware-update ook nog wel te realiseren.
wat is het probleem van meer beeldjes.

meer beeldjes meer detail.
vloeiender beweging etc.
whats the problem???
Uit de source:
Available in aqua, raspberry and black from September, 2009 for US $179.95 MSRP.
Dus die Zi8 wordt heel betaalbaar! :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True