Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Submitter: Cloaky

Microsoft gaat klanten die een nieuwe pc met Windows 7 kopen, langer de mogelijkheid geven om naar XP te downgraden. Dat mag tot het moment waarop het eerste Service Pack voor het OS verschijnt en uiterlijk tot april 2011.

Volgens eerdere plannen konden alleen klanten die voor 23 april 2010 een nieuwe pc met Windows 7 aanschaffen, kosteloos downgraden naar Windows XP. Microsoft heeft de termijn echter verlengd: een downgrade is nu mogelijk tot april 2011 of, als dat eerder gebeurt, tot de release van het eerste Service Pack voor Windows 7.

De verlenging is vooral goed nieuws voor bedrijven. Die krijgen nu meer speelruimte om nieuwe machines voorlopig op XP te laten draaien, en pas over te stappen als ze gereed zijn om alle systemen naar Windows 7 te migreren. Veel bedrijven zullen van deze mogelijkheid gebruikmaken, schrijft Gartner, dat stelt dat de helft van de bedrijven nog altijd XP gebruikt.

Zowel Forrester als Gartner adviseren bedrijven om pas 12 tot 18 maanden na de release van Windows 7 over te stappen. Zo zou er genoeg tijd zijn om na te gaan of alle hardware en software compatibel is en de ondersteuning van leveranciers op orde is. Aangezien Microsoft in een eerder stadium wilde dat klanten binnen een half jaar na het verschijnen van Windows 7 zouden overstappen, zouden  veel ondernemingen een migratie versneld moeten uitvoeren. Ook zouden pc's die na 23 april 2010 worden gekocht, volgens de eerdere plannen alleen naar Vista worden gedowngraded, waar bedrijven met XP-computerparken waarschijnlijk ook niet op zaten te wachten. "Microsoft heeft er een zooitje van gemaakt", stelde Gartner-analist Michael Silver dan ook onlangs.

Bedrijven konden de moeilijkheden voor een deel vermijden door tegen betaling deel te nemen aan het Software Assurance-programma van Microsoft. Deelnemende bedrijven kunnen hun systemen tegen betaling van een meerprijs van een Windows-versie naar keuze voorzien. De keuze tussen extra kosten en versneld migreren zou volgens Silver de Windows 7-adoptie in de zakelijke wereld zelfs kunnen afremmen. Met de verlenging van de downgradetermijn lijkt het erop dat Microsoft dit risico niet wil nemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

De veiligheidsupdates gingen toch tot 2013 blijven voor XP. Dus als de EU nu beslist om verplicht 2jaar ondersteuning op software te leveren is het niet zo erg voor MS.
Natuurlijk zeer bizar aangezien er een Win XP in Win7 zit :/
XP Mode will be a free download for those who have a license to Windows 7 Professional, Windows 7 Enterprise, or Windows 7 Ultimate.
As far as technical requirements, at least 2GB of memory and a system that has chip-level virtualization from either Intel or AMD.

Met andere woorden, XP mode is er niet out of the box en niet voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door frizti op 17 juni 2009 15:56]

De veiligheidsupdates gingen toch tot 2013 blijven voor XP.
Voor zover mij bekend is dit niet voor consumentenversies hoor... Alleen als je een extended contract hebt blijf je deze updates krijgen dacht ik.

Dit neemt niet weg dat je er heus wel aan zal kunnen komen (bijvoorbeeld via een tooltje als C't offline update o.i.d.), maar simpelweg via Windows Update zal het niet gaan lukken.
Nee, de veiligheids updates blijven tot 2013 voor iedereen beschikbaar, verdere support dan dat is alleen voor bedrijven met contracten welgelegd.
Maarja, ook op serverniveau zijn heel veel zaken nog voor de native Windows XP geregeld... met virtualisatie bereik je niet alles.
was dit niet tot 2014??? verbeter me als ik fout zit :9
Dus als ik het goed lees, zijn de gewone consumenten betatesters de eerste 12 tot 18 maanden. Mooi is dat, krijgen we er ook wat voor terug? Korting op de aanschaf als de betafase voorbij is?
Net als met ieder nieuw duur het gewoon even voordat er drivers etc. zijn en geoptimaliseerd zijn voor de producten van een hoop fabrikanten aangezien niet ieder bedrijf al Beta drivers produceert wanneer een OS nog in de Beta versie is.

Dat is simpel weg het nadeel zijn van er vroeg bij zijn met zowel hard als software.
Het zal wel niet echt 12 tot 18 maanden duren, dit is waarschijnlijk een schatting die verder nergens op is gebaseerd (voor zever ik kan zien).
Neen, das niet waar. Over het algemeen hebben grote bedrijven een periode nodig van uitvoerig testen of alle software die zij hebben goed kan samenwerken met win7. Daarom ook dat bedrijven zoiezo achterlopen met software versies.
Wat me eigenlijk wel interesseert: in hoeveel bedrijven wordt nog gewerkt met het klassieke startmenu (zeg maar Win2k stijl). Want dat kon je in Vista nog wel instellen, maar in Win7 niet meer. Ik verfoei altijd webpagina's die het flikken om mijn cursor standaard in een zoekvakje te zetten, als ik daar in 90% van de gevallen voor iets anders kom dan zoeken.

En nu doet MS dus datzelfde in Win7. Voorbij zijn de tijden dat je met 2 toetsaanslagen je favoriete programma's kunt opstarten (Windows-key + O voor Opera bijvoorbeeld). Als je nog werkt met het klassieke startmenu is dat de belangrijkste wijziging in de interface. En het leidt nu al her en der tot hele flamewars tussen voor- en tegenstanders.
Het is even wennen, maar iedereen die het Vista startmenu een paar dagen gebruikt is het erover eens dat het nieuwe startmenu gewoon veel lekkerder werkt. Vooral het zoeksysteem is ideaal en makkelijk. En wees eens eerlijk zeg, dat klassieke startmenu werkt nog steeds niet lekker. Als je "diep" in een mapstructuur zit, is het gewoon klote.

Als je Opera vaak gebruikt, zet Vista hem automatisch bovenaan als je op "O" begint te zoeken in je startmenu zoeker. Het is dus dan windows-key+O+enter.

[Reactie gewijzigd door bluesman op 18 juni 2009 02:15]

Laat ik nu ook veel dingen in mijn klassieke startmenu hebben staan, die door Win7 niet eens in de lijst van meest gebruikte programma's gezet worden. Een aantal batchprogramma's bijvoorbeeld voor het leggen van een verbinding met mijn homeserver en het synchroniseren van bestanden over en weer. En een paar VNC-linkjes naar verschillende servers.

Diep in het startmenu kom ik eigenlijk vrijwel nooit. In de eerste lijst kun je al een stuk of 30 (alle letters en cijfers minus wat zaken als de P) van je favoriete programma's kwijt. Er staat een X voor Free Agent met news.xs4all.nl en een K voor Free Agent met news.kpn.nl. Ook weer zaken die via de zoekoptie niet eens te vinden zijn. Oftewel: ik vind het nieuwe startmenu 'gewoon klote' werken.

Of neem Word, Excel en Powerpoint eens. Die komen allemaal bij de M van Microsoft te staan. Handig is anders.
Nogmaals, gewoon even wennen. Jouw verhaal klinkt voor mij als het standaard verhaal van iedereen die 5 minuten met Vista gespeeld heeft. Omdat het anders is dan wat je gewend bent, concludeer je dat het kut is en ga je terug naar XP.
Of neem Word, Excel en Powerpoint eens. Die komen allemaal bij de M van Microsoft te staan. Handig is anders
Aha. Je kent de volle potentie er niet van. Op zoek naar Word? Typ maar eens "w" in, kans is groot dat ie bovenaan staat. Zo niet, dan doet ie dat wel als je bij "wo" bent. Als je hem eenmaal een paar keer gestart hebt, staat ie default bovenaan als je de beginletter intikt.

Ze zijn heus niet gek of zo bij MS.
Eerste reacties over Windows 7 waren lovend. Geen wonder ook, we hebben net een stapel met scheit gehad in Vista, en nu hebben ze dat gerepareerd. Ik snap echter niet dat iedereen het gewoon pikt dat ze genaaid zijn met Vista, en vervolgens moeten betalen om iets beters te krijgen (Windows 7).
Maar goed dat de meeste mensen zo slim waren bij XP te blijven, alleen ik was met mijn optimistische kop tegen de muur gelopen. Dat laat ik me geen tweede keer gebeuren iig. Voor ik nog een dure Windows licentie koop zorg ik dat ik eerst genoeg weet over dat OS, en ik wacht totdat minstens SP1 uit is.
Maar goed, zodra ik Ubuntu ging gebruiken besefte ik pas wat ik miste aan Windows; iets dat niet crasht (vooral explorer.exe). Het is vrijwel normaal geworden dat Windows crasht, maar gelukkig hoef ik in Ubuntu zelden mijn computer opnieuw op te starten :)

Genoeg over Ubuntu, ik denk niet dat het nuttig is om mensen met de nieuwste Windows de optie te geven om te downgraden naar 2 Windows versies terug -.-
Ja, er zit een XP modus in, maar die schijnt nogal buggy te zijn (heb ik geloof ik op T.net nog ergens gelezen)
Hier kun je de betrouwbaarheid zien van Vista. En van wat je krijgt in het geval van sommige open-source programma's:

http://members.home.nl/katsunami/reliability.jpg

Ja, inderdaad. Gimp 2.6.6 was de applicatie die mijn, al maanden op reliability 10 draaiende bak, terug liet kelderen naar in de 7. Met Windows is daarvoor, en daarna, niets gebeurd.

Ondertussen staat de index weer op 10, en voor zover er geen rare dingen gebeuren (crashende nieuwe versie van Firefox, of een plugin ervan, ofzo), gaat dat ook zo blijven verwacht ik.

Als jouw Windows onbetrouwbaar is, gebruik je gare hardware of gare drivers / software. De NT-lijn is al sinds 1993 betrouwbaar, en dat wordt alleen maar beter met signed drivers en zwaardere certificeringsprogramma's.

Oh, voor wie het weten wil: deze installatie is op 5 juli 1 jaar oud (op 5 juli 2008 installeerde ik deze computer voor het eerst, en het laatst, na hem in elkaar gebouwd te hebben), en ik ga hem niet vervangen. Dat is namelijk niet nodig. Deze bak wordt geherinstalleerd als ik hem over 2 of 3 jaar verkoop.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 17 juni 2009 21:29]

Gimp draait reuze stabiel. Mss een stabiel OS onder schuiven?
Volgens mij snap je het niet helemaal. Gimp is hier het programma dat crasht, niet Windows. Ik wacht met smart op Paint.NET versie 4.0, waar layer masks en adjustment layers in gaan komen. Dan heb ik voor mijn dagelijkse plaatjestaken en het maken van simpele webgraphics niks anders meer nodig.

Na het Gimp-debacle ben ik overigens overgegaan (teruggegaan) op Paint.NET; dan maar even zonder layer masks, al is het wel lastig. Sinds 11-6 staat de index eindelijk weer op 10, en zover ik kan zien gaat hij daar ook blijven, als er geen rare problemen met andere softwarepakketten (Firefox ofzo) optreden.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 19 juni 2009 01:06]

Kijk, JIJ snapt het.

Jammer dat er zoveel sukkels zijn die maar roepen wat iedereen roept.

Er is helemaal niets mis met Vista. Ik draai de 64-bit versie al ruim anderhalf jaar en ik heb helemaal niets te klagen. Toen ik het installeerde was SP1 nog niet eens uit trouwens.
Kun je ook een screen shot posten SVP met de reliability meter op 10 van tenminste een aantal dagen? Als die er geweest zou zijn, had je die wel gepost ;)

Een score van 7.68 op een schaal van 10 is nogal triest voor een OS. Alles lager dan 9.5 voor een desktop en 9.95 voor een server OS betekent dat er iets niet goed is met het OS of de hardware.

En ik heb trouwens zelden een crashende Firefox gehad, niet onder XP x64 wat ik voorheen draaide en niet onder m'n huidige OS X. Enige crash was met een outdated Quicktime plugin onder XP.

Edit: O jee, daar gaat m'n reliability meter.

[Reactie gewijzigd door mstam op 18 juni 2009 08:12]

Ik snap het eigenlijk wel. Windows 7 kun je nu gratis downloaden, je krijgt voor niks een licentie sleutel erbij, en kunt ongeveer een jaar lang proberen.
Voor de sceptici onder ons een leuk idee.

In vista ben ik maanden bezig geweest alle harddisk vretende processen uit te schakelen. Zodra Windows 7 is opgestart blijft ie lekker stil en snel :)
Dat meen je niet? Echt maanden mee bezig geweest?

Maar je hebt wel gelijk wat betreft Windows 7. Met name Superfetch is bij Windows 7 een stuk minder agressief dan bij Vista. Als je na het booten met taakbeheer kijkt hoe snel de cache gevuld wordt (onder Fysiek geheugen op tabblad Prestaties), dan zie je dat Windows 7 heel wat minder haast heeft dan Vista. Persoonlijk vind ik het jammer dat deze aanpassing niet in SP2 voor Vista is terechtgekomen.
Dat je anno 2009 op een goed geinformeerde site als Tweakers nog aan durft te komen met bluescreens en crashes in Windows ... wees nou eens eerlijk: hoe vaak gebeurt dat? Als dat vaker dan 1 x per week gebeurt durf ik te stellen dat er iets mis is met je hardware en/of drivers.
Windows is zo stabiel als wat. Natuurlijk heb ik ook wel eens een crash gehad, maar dan was dat achteraf gezien altijd mijn eigen schuld, op twee hardware defecten na, en misschien waren zelfs die nog wel door mezelf veroorzaakt.

Voorbeelden van eigen schuld: overklokken, beta drivers, verkeerde bios-instellingen, slechte software (vooral de "zogenaamd prestatieverbeterende" utilities), obscure tweaks....

Bij een geheugendefect is er natuurlijk een kans dat Vista wel problemen heeft en een ander OS niet, simpelweg omdat Vista meer geheugen gebruikt dan menig ander OS. Alles wat niet gebruikt wordt, mag immers kapot zijn zonder dat je er last van hebt. Dat is echter geen reden om Vista de schuld te geven.

[Reactie gewijzigd door happytweaker op 17 juni 2009 19:45]

Aangezien inderdaad XP Mode aanwezig is, zie ik het nut van een downgrade programma niet. Ik snap dat ook niet echt wat de "wereld" aan het doen is, alsof we geen vooruitgang meer willen.

Eerst het verhaal met IE6, nu ook nog met Windows XP. Zelf ben ik een webdeveloper dus ik kan niet bedenken wat er voor moois allemaal mogelijk is met de nieuwe Win7 API's , maar ik denk dat (net als in het IE6 geval) er heel wat vooruitgang is geboekt t.o.v. XP.

Erg jammer.
Personeel moet leren werken met Windows 7. Dat kost tijd. Een nieuw OS uitrollen binnen een bedrijf is altijd een flinke investering, zowel in tijd als in geld.
Als bedrijven werken met centrale softwaredistributie's, dan moeten deze ook vaak opnieuw gemaakt worden, kost natuurlijk ook even tijd. Daarnaast wil je ook graag testen of je bedrijfskritische applicaties nog wel vlekkeloos werken met Win7. Ook de minder kritische moeten natuurlijk vlekkeloos blijven werken. Ook wil je niet al je hardware vervangen (er zijn genoeg PC's binnen organisaties aanwezig die niet aan de Vista/Win7 eisen voldoen). Ik zie regelmatig scans langskomen waarbij de PC's allemaal 1024MB intern geheugen hebben. Genoeg voor XP en office, maar die zullen ook vervangen moeten worden. Al met al iets waar je budgettair je zaken voor wilt kunnen regelen.

Wat al genoemd is, personeel moet hier mee leren omgaan. Helpdesk medewerkers moeten getraind worden.

Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan om "even" je OS bedrijfsbreed te upgraden.

[Reactie gewijzigd door Stampertje op 17 juni 2009 15:55]

Aangezien inderdaad XP Mode aanwezig is, zie ik het nut van een downgrade programma niet. Ik snap dat ook niet echt wat de "wereld" aan het doen is, alsof we geen vooruitgang meer willen.
Er is een goede en een slechte reden.
Laat ik met de slechte reden beginnen:

Mensen willen gewoon niks nieuws. Ze willen precies hetzelfde wat ze al hebben, maar dan goedkoper, sneller en zonder fouten. (Nee, veiliger staat niet in het lijstje).
De enige keer dat mensen iets nieuws willen, is als de buurman het ook heeft (of het nu een auto, computer, zwembad, kinderen of een OS is).

Dan de goede reden:
Dat MS zegt dat die XP modus de oplossing voor alle problemen is, betekend nog niet dat het echt zo is. MS kan wel zeggen dat het 100% compatible is, maar ik denk dat de meeste bedrijven dat toch eerst zelf willen testen voor ze het in productie gooien.
De eerste virtualisatie/emulatie die echt helemaal foutloos is en zich precies zo gedraagd als het origineel moet nog geschreven worden. Misschien is het MS gelukt, maar ze hebben de kansen tegen zich.


(Ja, ik generaliseer, jullie zijn slim genoeg om het toch te begrijpen)
Aangezien inderdaad XP Mode aanwezig is, zie ik het nut van een downgrade programma niet. Ik snap dat ook niet echt wat de "wereld" aan het doen is, alsof we geen vooruitgang meer willen.
Ik denk dat een downgrade nog steeds een optie is die voor velen beter gaat werken dan de XP mode. De reden daarvoor is heel erg simpel: de XP mode is verre van snel. Als ik de XP mode in Windows 7 (oké, het is een testversie) vergelijk met mn oude Satellite Pro 4200 (ja, een pentium 3), rent mn laptop letterlijk rondjes om die XP mode. De XP mode is misschien handig als het echt niet anders kan, maar als je een beetje comfortabel wilt werken is een echte installatie echt beter, zelfs op een oude computer (XP is in VirtualBox trouwens ook veel sneller dan de XP mode).
Zoals ik al zei, het is een testversie en de prestaties gaan hopelijk nog wel iets verbeteren, maar ik vind die XP mode zelf nogal een hype: het zou een groot verkoopargument moeten zijn maar valt me zwaar tegen.

[Reactie gewijzigd door dcm360 op 17 juni 2009 18:11]

Afgezien van dat hebben compatibiliteitsmodi in het verleden bewezen lang niet altijd te werken. Probeer een 95 spel in XP te spelen in compatibiliteitsmodus en hij doet het gewoon niet.
Aangezien inderdaad XP Mode aanwezig is, zie ik het nut van een downgrade programma niet. Ik snap dat ook niet echt wat de "wereld" aan het doen is, alsof we geen vooruitgang meer willen.
Daar ligt 'm juist het probleem. Bedrijven zien in dat een upgrade van XP naar Windows 7 en m.n. Vista juist geen vooruitgang is. Wees nou eerlijk, Win 7 ziet er gelikt uit, maar wat heeft het meer te bieden voor een bedrijf? Niks dus.
Hopelijk wordt die termijn niet nog al te veel verlengd. Ik hoop echt dat Windows 7 eindelijk een waardige vervanger voor XP wordt. Anders gaan wij blijven steken bij XP.
Waarschijnlijk nog heel lang. Qua features gaat XP langzaam achterlopen, maar dat is praktisch voor de meeste gebruikers nog niet zo'n probleem.

Wat de grote achteruitgang zal veroorzaken voor XP (en dus vooruitgang voor 7) is als fabrikanten gaan stoppen met drivers voor XP. Dan is het heel snel voorbij want het OS zal dan door velen bespempeld worden als onbruikbaar.
Doorgaans met de meeste mensen die bij xp hangen, zullen er ook wel de hardware voor hebben.
Dan hoef je om drivers niet veel zorgen te maken
ik vind het erg aardig van Microsoft dat ze dat aanbieden, maar ik ben sinds Windows 7 RC1 eindelijk van XP overgestapt!

maar dan nog, hoe lang gaan ze XP dan nog supporten? langer dan Vista? :P
Je zet Windows dan nog niet beroepsmatig voor de gebruikers in je netwerk in... :)

Maar ik verwacht met Vista een 2e ME-drama.
De helft van de bedrijven gebruikt nog XP? De andere helft dan 2000, Linux of OSX ? Ik ken namelijk géén bedrijven waar ze Vista gebruiken... :?
Maar ze zijn er wel, en op welke manier ze Vista gebruiken hangt natuurlijk van het bedrijf af. Maar tis echt niet meer XP en 2000 wat de klok slaat.

Ik heb bij bedrijven rondgelopen waar ze internet machines en zakelijke laptops gewoon out of the box vista lieten draaien, why bother... tis een OS en je kan er op internetten, en op typen.

Of moeten we eerst definiëren wat de term werken met Vista inhoudt?
Tja, misschien rekenen ze elk bedrijf dat niet hun eigen image terug zet op een nieuwe machine wel tot een bedrijf dat op Vista over is.

Als je kijkt naar het web marktaandeel dan dwarft XP Vista. Dit terwijl veel consumenten inmiddels wel over zijn naar Vista.
Veel vertegenwoordigers die vaak het nieuwste van het nieuwste willen hebben, en managers gebruiken vaak Vista. In een netwerkomgeving met 2000/2003 servers draait op de werkstations voornamelijk XP.
Heb hier server 2003 met een stuk of 12 vista-clients draaien (als een zonnetje overigens)
Hmm jammer, zeker met de xp modus lijkt windows 7 me een waardige opvolger voor xp. Als je nu mensen nog tot 2011 de mogelijkheden gaat geven om te downgraden zal xp dus voorlopig de wereld nog niet uit zijn.
Nou niet echt jammer hoor... veel bedrijven hebben nu helemaal geen zin om te investeren en je gaat ook niet pc voor pc migreren :S (na de crises zal er wel weer zin komen waarsch)

Super gedaan van MS nu kunnen wij lekker tot 2011 XP blijven draaien zonder problemen en rond die tijd pas gaan na denken over een migratie

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 17 juni 2009 16:06]

Als je pas rond die tijd gaat denken aan migratie ben je heel erg fout bezig. Iets dergelijks moet je optijd plannen en niet denken "en nu plempen we er ff een ander OS op". Op die manier denken zal gegarandeerd voor grote problemen zorgen.
Er kan tot die tijd nog geďnvesteerd worden in nieuwe XP systemen. Als je daarna nog x jaar met die XP systemen blijft draaien dan is XP dus echt nog wel heel lang in de running.
Ik vind het wel een goede actie.
Zodra 7 uit is zal er geen computer met XP meer verkocht worden.
Zo kan je dus kosteloos downgraden naar XP mocht je dat willen.
Ik begrijp je niet helemaal. Nu wordt er toch ook al 'geen computer meer verkocht met XP' (maar met Vista)?
Er zijn genoeg computers/laptops te koop (bijv. van HP) waar gewoon een downgrade naar XP bij zit.
Standaard staat er Vista op, maar eigenlijk ook weer niet. Je hebt nml. de keus of je Vista of XP wil.
Netbooks hebben nu nog steeds een versie van Windows XP geďnstalleerd als je ze wilt kopen, in de meeste gevallen. Sommige fabrikanten leveren op dit moment ook nog XP bij nieuwe systemen, al zijn dit er niet heel veel.
Als Windows 7 uitkomt, dan gaan de netbooks op een aangepaste versie van Windows 7 over, en dan wordt XP niet meer verkocht bij nieuwe computers.
Zou dit ook gelden voor XP x64 (x86-64) en 64-bit (Itanium)? Of alleen voor de 32 bits versie van XP?
Als ik nu windows7 zonder browser koop, en downgrade, is IE dan ook uit XP :+

//edit
dit was geen serieuze reactie maar een met een :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 juni 2009 16:11]

Het gaat erom dat je een licentie krijgt voor XP als je dus een Windows 7 licentie hebt. Niet dat je huidige installatie van W7 gedowngrade word hoor ;)
Het XP64-project is allang afgeblazen en word allang niet meer ondersteund. Wie gebruikt het uberhaupt beroepsmatig, en zo ja, waarvoor?
Het maken van muziek schijnt de timing op XP toch iets beter te zijn dat Vista en W7.
Niet waar wat je zegt. Op mijn DAW(Digital Music Workstation) is de performance op Windows 7 beter dan met XP en -of Vista. Ook op diverse DAW forums word Windows 7 geprezen om z'n DAW performance. ;)
Dat bedoelt hij idd, en oa. cubase ondersteund geen XP64, hoewel het wel werkt, maar met dergelijk duur spul ga je niet lopen rommelen. Tevens zijn er geen officiele drivers voor de high-end ADAT kaarten.
Bedoel je misschien een Digital Audio Workstation?
Ehmm.... Bedoel je de Itanium XP versie? Want XP x64 is namelijk nog nooit zoveel gebruikt als op dit moment. Het heeft inmiddels zeker een paar % marktaandeel terwijl dit een paar jaar geleden (toen het al wel een tijdje uitgebracht was) nog ongeveer 0 was.

Bovendien is XP x64 gelijk aan 2003 R2 x64, een besturingssysteem dat zeer belangrijk is voor MS en zeker nog een tijd goed onderhouden gaat worden. Dus met XP x64 ben je zelfs nog future-proof!
mits men drivers voor je harde waren blijft maken. Op dit moment gaat dat prima - voor bijna alles wat van een beetje gangbaar merk komt is wel een xp64 driver. Maar voor de goedkope consumententroep was het al nooit goed en gaat het dat met de komst van W7 vast niet worden.

Desondanks - als je op XP wilt blijven dan is XP64 absoluut de beste keuze.
Waarvoor? Om meer dan 4GB ram aan te kunnen spreken zonder de toeters, bellen, en andere vertragende en irritante ongein van Vista. Totdat windows 7 uitkomt wat mij betreft, want ik mis inderdaad soms wel wat ondersteuning in de zin van drivers e.d.