Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 240 reacties

Tweakers.net zal gebruikers dit jaar in verschillende categorieën hun stem laten uitbrengen op de beste producten van 2008. Deze keer kan er een stem in de categorie gameplatform worden uitgebracht.

Dit jaar heeft de redactie van Tweakers.net de lijst met genomineerde producten niet zelf opgesteld, maar zijn er op het forum voorrondes gehouden, waarbij bezoekers hun mening over hun favoriete product konden geven. Op basis van deze input is de lijst met genomineerden samengesteld.

Gedurende de komende 48 uur is het mogelijk een stem uit te brengen; daarna wordt de deelnamemogelijkheid automatisch geblokkeerd. De antwoorden waaruit kan worden gekozen, worden in willekeurige volgorde getoond; de uitslag wordt op 31 december bekendgemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (240)

1 2 3 ... 11
Ik kan een aardig oordeel vellen, sinds ik over alle consoles\handhelds en een PC beschik. Voor mij wordt het de Xbox360.

De Wii viel voor mij direct al af. Weinig spellen die boeiend zijn, en in het najaar reclame maken voor spellen van een jaar oud gaat er bij mij niet in. Ik heb het ding amper aangeraakt sinds ik deze bij launch gekocht had.

De PS3 heb ik inmiddels een tijd in huis. Erg handig dat het een Blu-Ray speler is, en er zijn hele leuke games op uitgekomen (voor mij MGS4, LBP en Buzz).

Games die zowel op de 360 als PS3 uitkomen, koop ik voor de 360. Heel simpel, aangezien meer vrienden een 360 hebben en de Achievements ook erg leuk zijn. Trophies zijn toch minder in mijn ogen. Spellen als GTA4, Fifa 09, BurnOut Paradise en Saints Row 2 heb ik dan ook voor de 360 gekocht.

Toch vind ik wel, dat de PS3 betere en meer exclusives had dit jaar, te meer reden om er dus dit jaar eentje aan te schaffen. Alleen als ik kijk naarde combinatie van fun en vooral gevoel, neig ik (veel) meer naar de 360.

Hardwarematig geef ik verder niet veel of een console nu wel of niet Wifi heeft (gebruik altijd de LAN aansluiting), en vind ik de controllers van de 360 beter. De PS3 heeft zoals gezegd Blu-Ray, wat wel een pré was maar geen vereiste. Qua kracht zie ik nauwelijks verschil, spellen liggen redelijk gelijk. Soms in het voordeel van de PS3 bij gelijke spellen, maar meer in het voordeel van de 360.

De PC viel al helemaal af. Uiteraard zijn er goede games op uitgekomen, maar ik heb steeds meer het idee dat de PC als tweederangs apparaat wordt gezien ná de consoles. Wellicht terecht, aangezien meer mensen legaal games kopen voor een console dan voor een PC, en de huidige consoles in het HD tijdperk nauwelijks onderdoen voor een beetje PC. Dat heeft volgens mij een enorme boost gecreeerd aan mensen die dan toch voor een next-gen (current-gen) console gingen.


Voor mij dus een aardige strijd tussen de 360 en PS3, waarbij de PS3 het onderspit moet delven. Volgend jaar mogen ze fijn zo doorgaan, uiteindelijk is het allemaal in ons voordeel, en al helemaal als je de luxe hebt alle drie de consoles in huis hebben :)

/Ik ben in het betoog de DS en PSP totaal vergeten.

Dit vind ik een categorie apart, daar consoles en handhelds eigenlijk niet met hetzelfde idee ontwikkeld zijn. Een handheld is leuk voor onderweg, in bed/bad of even snel op de bank. Daarom zou ik deze twee tegenover elkaar kunnen leggen en een conlusie trekken: ab-so-luut de Nintendo DS. Er zijn tonnen aan leuke games, zoveel dat ik soms van gekheid niet weet welke ik moet kopen.
De PSP daarentegen is een slick apparaat met amper leuke games, of in ieder geval games die ik veel minder lang speel dan een beetje spel op de DS. Uiteraard is dit persoonlijke voorkeur, daar ik erg hou van point & click adventures en deze op de DS erg veel in omloop zijn. De PSP is in mijn ogen te zwaar (heb het eerste model), de accu gaat veel minder lang mee dan die van de DS en biedt meer randmogelijkheden dan goede games (ik hoef niet te Internetten op een handheld).

Als laatste is de PS2 leuk, maar heeft zijn beste tijd gehad. Hier komen wellicht alleen nog wat ports naartoe en uiteraard alles van EA, maar dan heb je het ook wel gehad. Ik hoop wel dat er sommige uitgevers nog games (originele) willen uitgeven voor dit platform, daar volgens mij miljoenen mensen dit apparaat nog hebben. Ik doe er in ieder geval niets meer mee. Over een mobiele telefoon zullen we het maar niet hebben, wie dat heeft gekozen heeft geen overige opties en stemt het "noodgedwongen". Dat kan nooit een serieuze concurrent zijn.

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 19 december 2008 11:22]

Ik heb de Xbox 360 gekozen. Geweldige games voor uitgekomen dit jaar, geen problemen met de hardware gehad en ongelofelijk veel fun mee gehad.
Die toevoegingen van de NXE patch zijn erg welkom en dat is dan ook het punt waar de 360 voor mij wint.
Support, aantal games, kwaliteitsgames en online gaming maken deze tot de beste van het moment.

PS3 is ook erg goed, maar daar hoef ik een hoop spellen niet voor te hebben. Vind dit meer een console voor de Amerikaanse of Japanse markt. Heb niets met RPG's en dan vallen een hoop games al af. Daarnaast is het steeds maar wachten wanneer ie nou doorbreekt met de vetste games. Oké, Resistance 2 was uit, maar dat was niet de enigste topper die maand.

Wii is ook wel leuk. Heb er 1 gehad dit jaar, maar na een maand of 3 weer verkocht. Games spraken me totaal niet aan en zijn voor 90% van de games echt gewoon slecht en beneden welke maat dan ook. Komen gewoon niet genoeg toppers voor uit. En als je kijkt wat er voor volgend jaar is aangekondigd dan kom ik erachter dat ik op geen enkele game zit te wachten. Daarnaast vind ik de online mogelijkheden zwaar kwalitatief uitermate teleurstellend.

Pc wint het ook niet dit jaar voor mij. Simpelweg vanwege de hoge eisen die een hoop games hebben en de moeilijkheden die je hebt om het fatsoenlijk draaiend te krijgen. GTA 4 wil echt helemaal niet (max resolutie 800x600) en dat terwijl ik toch echt geen slecht systeem heb. Misschien niet high-end, maar ook geen middelmatige hardware. Verder vind ik de hoeveelheid games die voor de PC uit zijn gekomen in vergelijking met die op de 360 gewoon minder.
Ik stem voor de PC.

Deze geeft je veel meer vrijheid op alle gebieden. Je kan bijvoorbeeld je eigen systeem samen stellen en de controller selecteren die je wil gebruiken. Net zoals een console onderuit op de bank zitten voor een TV? Geen probleem, de keuze is aan u.

Niet alleen geeft het systeem meer vrijheid maar ook meer mogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn het modden en de communities. Dit voegt in veel gevallen de meerwaarde toe wat bij consoles niet van toepassing is.

Ook is het een platform waarvoor je eenvoudig en gratis zelf games op kan ontwikkelen. En de PC is ook een platform waarop gratis games verscheinen, door de simpele distributie methodes. Waardoor dit ook een interessant platform word voor kleine ontwikkelaars.

Maar het belangrijkste punt vind ik nog, dat je gewoon je oude games kan spelen! Zonder enig gedoe krijg ik makkelijk games van 15 jaar geleden aan de praat. En vaak zijn deze nog gratis legaal te downloaden ook. Zoals op Abandonia. Waarbij je op een console elke generatie hardware moet bewaren kan je op de PC gewoon op de nieuwste hardware, de oudste spellen spelen. Niet te vergeten als op de console je oude hardware defect raakt, is deze niet meer te vervangen. Op de PC hoef je je hierover helemaal geen zorgen te maken.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 19 december 2008 13:10]

PC! 100%
PC werkt nog altijd het fijnst met TB en Muis.. en heb je een spel dat beter speelt op de console vanwege de controller? dan kun je nog altijd de fijnste controller die bestaat op dit moment aansluiten op je pc. De 360 controller that is O+ . Draadloos maar ook bekabeld. Ook werken de extra functies van een spel fijner op een pc (denk aan mapbuilders en mods). De console kun je wel naar de pc brengen maar de PC niet naar een console. De graphix kun je bij spellen hoger opschroeven dan een console dat laat zien mits je de hardware ervoorhebt. Ook zijn de laadtijden bij een pc zooooooooo veel korter. Om als voorbeeld te nemen kijk ik naar Fallout 3. Op de pc komt het laadklokje vrijwel nooit (97% van de keren) verder dan een kwart. Op de consoles zie ik het klokje meerdere keren een rondje maken tijdens het laden. Ik betrap consoles er af en toe ook op dat ze het soms moeilijk hebben om een vaste hoge framerate te behouden.. ik noem een fable 2 bijv.

Ook is het spellen aanbod veel meer en veelzijdig. Want naast de spellen die je in de winkels/steam/oid kan aanschaffen heb je ook zat flashspellen en freeware games.

Wii: leuke console maar graphix en spellen aanbod (voor mij) vallen erg tegen SSB2 haalt het niet bij SSB1. De wii is eigenlijk niet eens zo goedkoop. Je moet voor elk stukje randapparatuur redelijk wat geld neerleggen en is niet eens altijd kwalitatief. Naast de wiimote (wat logisch is dat je die moet aanschaffen) kun je de nunchuck (deze moet wel bij veel spellen) aanschaffen, de racestuur, gun en nog veel meer dingen. Die gun is het meest waardeloze ding ooit, binnen een paar dagen zijn er 2 kapot gegaan bij de trigger met normaal ermee om te gaan... De gitaar is echter een pluspunt omdat die goedkoper zijn dan bij de andere consoles.

NDS: Totaal niet voor mij bedoeld, enige wat ik er leuk op vond was mariokart via wifi.

PS2: Graphics niet meer van deze tijd maar dat boeit niet zo heel veel.. MGS speelt nog altijd heerlijk weg, blijft nog altijd een goede console met veel spellen en een betere controller dan die van de ps3.

PS3: Erg duur, heeft een bleu ray speler (waar je(ik) niks aan heb omdat ik films toch via mijn pc kijk/afspeel). De controllers voelen heel erg goedkoop en van plastic aan. De console mag dan wel krachtiger zijn dan een 360 maar vind de kleuren veel te flets. Vind de online functie ook tegenvallen. Jammer want de PS2 vond ik wel een top apparaat.

PSP: Leuk multimedia apparaat, vooral als je hem ombouwt zodat je met een usb stik erin films en series erop kan kijken maar is altijd meer voor even plezier dan dat je echt gaat gamen erop.

Xbox 360: Meest fijne controller die tot nu toe uitgebracht is. Die RROD heb ik 1 keer meegemaakt bij een vriend die hem gemodd had (voor 30euro ofzo had een modder hem weer gefixed waarna hij het weer perfect deed). De console is goedkoper dan de wii eigenlijk (lees mn wii argument) en daarmee de goedkoopste console (en dan reken ik de de core niet mee want dat vind ik in mijn opzicht een loze versie. Live gold vind ik ook prima te doen, zekerheid van servers en een goede verbinding en kost niet zo veel geld maar desalniettemin kost het geld wat je weer niet hebt bij de ps3, pc en wii. Een goede opvolger van de XBOX. Wat ik ook leuk vind van de 360 is dat je tegenwoordig een spel kan "installeren" op je hdd om zo de laadtijden te versnellen. wat meteen het mooie argument: ,,op een console hoef je tenminste geen spellen te installeren'' wegneemt omdat de totale lange laadtijden op consoles irritanter zijn dan even te wachten tot het spel geinstalled is. Denk bijv maar eens aan rpg spellen waarbij je bij een eindbaas dood gaat en het spel weer opnieuw gaat laden.. als je 5x dood gaat bij die eindbaas en je zit 5x minuten te wachten of 5x enkele seconden te wachten veranderd de game ervaring behoorlijk.

XBOX: Ik mis de XBOX in de lijst... Dit ding vind ik ook altijd nog een topper. Vooral omdat die van mij XBMC heeft en ik daar heel lang gebruik van heb gemaakt. Ook door spellen op je hdd te zetten waren de laadtijden zeer kort, vooral bij HALO.

PC: wat ik aan begin van mn post zei.

GSM/MDA: gamen hierop doe je als je op het toilet zit voor een poosje... dit kun je niet serieus nemen als echt gameplatform maar wel voor kleine momenten tijd mee verdrijven.

All hail PC! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 19 december 2008 14:59]

Ik vond het nog best een lastige vraag.
Ik twijfelde tussen de PC en PS3 welke ik allebij heb.

Uiteindelijk toch maar voor de PC gegaan omdat dit ding toch veel mogelijkheden heeft om een game naar je hand te zetten.
Ik bedoel dan dat je leuk met verschillende settings kunt spelen in de game totdat het er zo mooi mogelijk uitziet en ook soepel blijft draaien.

Ik vind het dan leuk om verschillende instellingen te veranderen in het nVidia menu om te kijken wat dit voor effect heeft in de game en of het er beter uitziet of sneller draait.
Ik werk ook met SLI dus daar zijn ook weer leuke opties voor.

Als ik dan alles naar wens heb ingesteld zit ik echt vol te genieten als er bijvoorbeeld een heftige explosie in je beeld verschijnt en de brokstukken dan bijna door je scherm lijken te komen :Y)

Maar ik kan ook goed begrijpen dat je hier helemaal geen zin in hebt en gewoon wilt spelen.
Dan is de console een uitstekende plaats vervanger.
Alleen zijn de graphics dan soms wat minder dan op de PC.
Zelfs de PS3 kan niet zoveel eye candy op het scherm toveren als een zware game PC met game moederbord, dual videokaarten, quadcore CPU e.d.

Je hebt natuurlijk ook nog spellen die echt niet werken op een PC en veel lekkerder spelen met een controler dan een toetsenbord.
Bijvoorbeeld beat 'm up games werken eigenlijk niet echt met een toetsenbord.
Dat geld natuurlijk ook anders om met shooters die naar mijn idee toch echt met de ultime combo van muis en toetsenbord werken. ;)

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 20 december 2008 14:52]

pc voor mij :) vind dat er dit jaar best goede games zijn uitgekomen voor de pc , far cry 2 , gta iv , devil may cry ,
Ik was vroeger ook altijd grote voorstander van de pc, echter de laatste tijd kost het gewoon te veel moeite en tijd om een game als bijv. gta 4 aan de praat te krijgen (eindeloze installs, drivers die moeten worden geupdate, ect.). Bij een console is het gewoon schijfje erin en gamen maar.

Waar vroeger vaak pc games werden geport naar de console gebeurt nu het omgekeerde waardoor games op de pc in mijn ogen niet lekker draaien.

Shooters als CoD 4 en 5 speel ik het liefst nog op de pc, echter koop ik nu eerder een game voor m'n ps3 dan de pc. Daarom heb ik de keuze gemaakt voor de PS3.
voor bepaalde game genre's klopt dat inderdaad, maar bepaalde genre's bestaan gewoon niet op console of zijn gewoon slecht (in mijn ogen dan)
rts op console is gewoon hetzelfde niet (al zijn er wel een paar redelijke pogingen)
fps met gamepad en autoaim vind ik maar niks (persoonlijk)
rpg (maar dan het "ouderwetse" type zoals NWN)
space sims, zoals X3TC, volgens mij onbestaand
flight sims, enkel vreselijke arcade gedrochten op consoles
...
Ik speel gewoon games die al een jaartje ouder zijn of zo. Nooit geen problemen! Voor de nieuwste spellen heb je vaak ook hele nieuwe hardware nodig, maar met wat oudere spellen loopt het meestal vlekkeloos.

Natuurlijk is het wel beter als je drivers " up 2 date " zijn maar dat is zowieso beter. Gebruik bijvoorbeeld driver-agent om te zien welke drivers verouderd zijn.
Moederborden waar al een aantal bios en driver updates voor zijn doen het volgens mij vaak beter met spellen. Als je de nieuwste spellen koopt en de nieuwste hardware zelf samenstelt kun je tegen problemen aan lopen als je niet heel exact weet waar je mee bezig bent. Maar als je gewoon een beproefd compleet systeem aanschaft en hier niets aan wijzigt loop het meestal allemaal redelijk goed, zonder problemen.

De laatste jaren is het installeren en spelen van games naar mijn indruk wel veel gemakkelijker geworden. Veel prestatie / kwaliteit instellingen gaan ook automatisch, waar dat voorheen niet zo was. Het wordt beter.

Verder raadt ik om eens keer GameXP te proberen, die schakelt onnodige programma's uit waardoor het gamen beter gaat.

Ik vind wel dat het programmeren voor directx erg complex is. Als ik een spel wil schrijven lijkt het mij een beter idee om voor software rendering te kiezen, want is directx is voor de gemiddelde huis tuin en keuken programmeur erg onoverzichtelijk. Dat zal het ontstaan van nieuwe 3d games via het PC platform regelmatig in de weg staan.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 19 december 2008 10:51]

Sorry, maar je laatste deel van je reactie snap ik niet.

Je geeft aan dat je programmeren op DirectX maar erg complex vindt en daarom software renderers wil gebruiken? Ik begin toch een beetje aan je ervaring te twijfelen. Software renderers plegen een ware aanslag op je CPU, bovendien zitten nog maar heel weinig programmeurs direct op DirectX te werken, maar zit er 9 van de 10 keer een schil tussen (een 3D-Engine) dat maakt het geheel al een stuk toegankelijker.

De laatste jaren is het helemaal peanuts geworden met de komst van C#.NET en XNS. Tegenwoordig kan iedereen die een beetje kan proggen een 3D game maken. Of dit de kwaliteit ten goede komt is weer een hele andere discussie.
Ik vind het altijd jammer als ik dit soort berichten zie staan, mensen die liever voor gemak dan kwaliteit gaan. Ik heb tot nu toe nog geen game gezien die er beter uitzag op een console dan op een PC omdat daar ook helemaal geen rede toe is. Die console heeft namelijk een limiet die altijd lager is dan die van een PC met zware hardware.

Ook het gebruik van een controller is geen argument, want die kan je ook gewoon op je PC aansluiten. Je moet alleen wel iets meer moeite doen om die kwaliteit te krijgen. Ik zie het een beetje als digitenne. Geen HD, ontvangst is vaak twijfelachtig tot slecht, maar wel gemakkelijk.

Mijn keuze is nu toch wel duidelijk? PC. Eindelijk weer een jaar met een overvloed aan AAA PC games.
Hoewel ik je gelijk geef dat die games er vaak beter uit zien op de pc is dat ook gewoon omdat daar betere hardware in zit of hardware die je kunt vervangen.

Het is niet alleen gemak hoor. Ook de prijs van een high-end systeem (voor de betere graphics) kost gewoon ongelofelijk veel. En dan moet je er nog andere zaken bij nemen. Vista voor DX10, andere software, goede tobo+muis (die bijna even duur zijn als een aantal controllers).

Oké, je bent iets goedkoper uit qua games, maar al die beveiliging tegenwoordig of de duur van installaties en wat er allemaal wel niet voor zooi extra wordt geinstalleerd.

Daarnaast werkt het online gedeelte vaak beter voor de console. Automatische updates, telkens weer nieuwe toevoeginen. Mediacenter integratie en stabiele online servers. Daarnaast is bij de 360 het live gedeelte gewoon erg sterk uitgewerkt.

Tuurlijk kun je sommige games minder goed spelen op een console en sommige games . Maar veel games komen eerder, krijgen extra downloadable content (of iig eerder) en hebben veel minder problemen. GTA 4 is echt een voorbeeld van het profijt dat je hebt als je hem op de console koopt. Geen installatie of opstartproblemen. Geen gedoe met je graphics settings, maar gewoon schijf erin en gaan.
Tsjah, dat zal toch een keuze blijven die je voor jezelf moet maken. De één wil gemak en (relatief) goedkoop, de ander wil toch nét dat beetje meer kwaliteit in zijn game zien en legt wat meer geld neer voor een dikkere PC en steekt er ook meer tijd en moeite in. Dit is allemaal persoonlijk.
Ikzelf vind bijvoorbeeld Oblivion fijner op mijn Xbox360 spelen dan op de PC, maar tegelijkertijd heb ik voor CoD 4 liever de PC.
Niet iedereen heeft een zware pc nodig en heeft er daardoor ook geen. Ik heb de keuze gemaakt om met laptops te werken en een goede game laptop is 3/4 x zo duur als een console. Als je ook nog is kijkt naar alle extra functies die bv de ps3 tegenwoordig heeft kan je zeggen dat het een meerwaarde heeft voor je TV die men nu dankzij bv een ps3 als mediacenter kan gebruiken.

Ook is het gewoonweg makkelijker. Ik ga akkoord dat de kwaliteit ietwat lager ligt dan pc's maar, dat komt doordat een console jaren moet concurreren met hetzelfde en voor pc's komt er iedere dag wel een nieuwere videokaart uit.

In ieder geval is mijn ps3 een krachtige monster die optimaal grafisch benut wordt ;)

Ook is der 17-december het nieuwe yellowdog 6.1 uit. Dus een console kan gebruikt worden als een computer. (extra info: yellowdog 6 en ubuntu etc. krijgt te kampen met de minimale ram geheugen in de ps3, yellowdog 6.1 maakt gebruik van 256 mb geheugen van de RSX).

Dus je kan er wel met een muis en toetsenbord spellen op spelen. Het is alleen verdomd ingewikkeld. YES WE CAN :P
ik zie gebruikers gemak ook als kwaliteit ;)
Tja, als je grafische kwaliteit als algemene kwaliteit van een game, dan zal je een super-dure, zware high-end pc boven een console kiezen.
Maar als je beide op de meest algemene hardware gaat vergelijken, dan zitten consoles qua grafische kwaliteit boven de pc als platform.

En als je vervolgens gaat kijken naar manieren van besturen en ander gebruiksgemak/gameplay-relevante aspecten, daar waar het bij een game toch om draait, dan komen consoles ver boven de pc uit.
Daarbij neem ik dan ook nog de omgeving in mee, ik zit liever op een bank om ontspannen te gamen dan dat ik achter een bureau moet zitten...

Maar goed, je hebt gelijk, dat zijn allemaal geen argumenten, want met een pc kan je zoveel dat je hem ook om kan bouwen tot console...
'n goed voorbeeld is wat Shadowrun dev voor de kiezen kregen om
xbox360 en Pc gamer samen te voegen.

De Dev's moesten consolers wat helpen met aimassist en PC wat cripplen.

Als consoler in een console game merk je niks van de nadeel omdat de game erop afgestemd is en aangepast.
Maar puur PC game UI is meer mogelijk. Wat je vaak door port beperkingen mist.

Omdat COD4MW Console aktie casual toegankelijk spul is. Mis ik op PC de Semi auto mode van Asault geweren.

Zoals in Graw met 'n Scar H one shot one kill.
AA:SF dito.
Lig wat te sprayen en te coveren.
Je hebt het over realistische kwaliteit, zoals PC gamers. Maar dat is niet wat een spel goed maakt.
Je hebt het over realistische kwaliteit, zoals PC gamers. Maar dat is niet wat een spel goed maakt.
Maar het is wel een onderdeel van de gameplay, die een game kan maken of kraken. :)
ik mis de muis bij het console gamen. Dat wordt geloof ik wel vaker gezegd maar ik kan gewoon niet overweg met zo'n controller om het kruisje op het hoofd van een tegenstander te krijgen. Daarnaast vind ik het fijn om met een pc te gamen en gebruik te maken van andere applicaties... tegelijk.
Akkoord, zolang je niet shooters op een console kan spelen met een muis en toetsenbord blijf ik ook kiezen voor een PC.
ps3 ondersteunt muis en tobo :o, helaas voor zover ik weet werkt alleen ut3 daarmee, Ik heb er zelf geen ervaring mee dus geen idee hoe goed dit werkt :P
Toetsenboard hebben we ook al aan de PS3. Maar ja games worden wel default ondersteund voor gam controlers maar niet keb/muis.
Speel liever fps op PC. Wel veel splitscreen coop fps game op de pS3
Maar de betere FPS games op PC.
Op dit moment speel ik Call of Duty World at War beter met de controller dan met tobo+muis. Heb een groot deel van mijn tobo+muis skills ingeruild voor die van een 360 controller. Hoewel ik het jammer vind dat ik nu best zuig op de pc, kan ik nu op de 360 erg goed schieten :P
Same here.
Zou nooit hebben gedacht dat ik ooit first person schooters leuk zou vinden op een console, laat staan het nog een beetje goed doen ook...

Ok, ik kijk af en toe onvrijwillig naar de grond, maar dat wordt ook steeds minder... :)

Geloof me, het went vanzelf.
Dat is mede dat Console FPS gamplay ook zwaar aan gepast worden voor de game controler. Aimassist, meer Close aktie. Dan is het wel te doen. en kan je er ook aan wennen.
Met PC FPS kan je ook weer meer concentreren op FPS gameplay wat niet werkt op Consoles. Maar console kan ook makel op PC.

Ik speel beide. Ik merk dat FPS op PC defacto WASD gebruikt.
Op PS3 heeft elke game min of meer zijn eigen idee welke knop waarvoor dient.

Ben na Army of 2 R6LV spelen. Eerste wat je doet bij schieten is IR enablen.

Na
Armay of 2
R6LV
COD4MW
Haze
MSG4
COD5WAW nog niet geprobeerd.

Nou nee
Splitscreen coop is wel geinig achter 'n 42" FHD.
@CaDje,

sorry, maar ik vind juist het tegenovergestelde , de console wat de ps1/ps2 was, is al lang verleden tjd, ik vind de ps3/xbox360 al lang geen echte console meer , niet na dat de harde schijf en internet en patches er bij zijn gekomen, het is meer een mini pc geworden , oke, de pc heeft ook andere dingen erbij gekregen , zoals games for winows live , maar dat is een keuze die wordt gemaakt , voor mij hoeft dat niet , geen problemen ondervonden hier met windows live of social club

[Reactie gewijzigd door Worran op 19 december 2008 11:13]

Maar het is nog steeds een gesloten systeem waar je (op wat opslagruimte na) geen hardware kan vervangen.
Nou, op consoles als Xbox 360 en Playstation 3 is het inmiddels bijna net zo bar gesteld als op pc, hoor. Om de haverklap systeem- of game-patches... :-( Om maar te zwijgen van consolegames installeren op de harde schijf van je console.

Begrijp me goed, ik ben blij dat ze systemen en games onderhouden en al helemaal met installs op HD, maar het doet het grote voordeel van een console (geen gezeik) komt daarmee zo langzamerhand wel te vervallen.
Verschil is dat de patches volledig automatisch geïnstalleerd worden. Wat de PS3 betreft weet ik het niet maar op de 360 is het installeren op de harde schijf volledig optioneel.

Ik wil alleszins niet meer terug naar het gamen op de PC, teveel gedoe, je weet nooit of iets goed werkt tenzij je voortdurend blijft upgraden... geen Windows meer nodig is voor mij ook een plus omdat ik het vertik om met niet gelicencieerde software te werken.

Laptopje om te surfen en openoffice te gebruiken en een 360 om te gamen is wat mij betreft een ideale situatie.
Bij xbox360 kan er tegelijk van DVD en HD gestreamd worden. Soort van Raid0
Bij PS3 is de bandbreedte van BR stuk lager. dan HD. Dus bij games die bandbreedte nodig hebben moet het geinstalleerd worden.

Maar Bij de PS3 is de HD door elke 9,5mm 2,5" Sata HD te vervangen. 500GB dus mogelijk.
Ben benieuwd of een SSD ook zou kunnen! De PS3 is al wel lekker wat stiller dan de 360; dit zou een mooie bonus zijn. :*)
Sluit ik mij bij aan en RTS, FPS en RPG speel ik gewoon liever met muis en toetsenbord
Ik ga voor de pc. Daar kan je alles mee. Van word tot photoshop en films maken. Ondertussen kunnen de Playstation dat ook, maar de pc hoef je er het minste voor te modden.
De pc is gewoon het meest all-round. Van alle markten thuis.
Zo'n Wii is ook zeker wel mooi, met zijn afstandsbediening (die ik vandaag trouwens op mijn pc ga aansluiten). De PS3 is een goede Media Center en gamen kan je er ook zeker wel op. Maar op wat voor console kan je nou een RTS met veel hotkeys snel besturen.
Shooters ken ik niet anders dan op de pc. En de pc kan je lompzwaar maken met 4wegs crossfires en sli's, zodat je alles kan wat je wil. Heerlijk all-round, en het kan in principe wat een console ook kan, als je dat apparaat maar krachtig genoeg maakt.
En die draagbare apparaten, daarvan vind ik de PSP het mooist. Je kan er zo ff GTA4 op spelen, en allerlei van dat soort 3D spellen. De DS is grappig, maar ik val gewoon op all-round. De mobiel is ook wel all-round, maar is nog niet sterk genoeg voor een beetje spel.

Ik ga dus voor de pc, maar thuis zijn we het massaal over één ding eens, als we nog een console nemen, dan wordt het zeker een Wii. Zelfs mijn vader vind het zwaaien met een afstandsbediening te mooi om te negeren.
Ik ben het eens met je keuze, maar niet met je argumentatie. Op zich was er niks mee aan de hand geweest als er bij de titel van dit artikel had gestaan "beste platform". Er staat echter "beste gameplatform", dus het is een beetje raar om dan aan te komen met argumenten dat het ene gameplatform beter is dan het andere omdat je er ook nog dingen mee kunt doen die niks met gamen te maken hebben. Je gaat in de denkbeeldige categorie 'beste physics processor' ook niet de Core2Duo nomineren 'omdat hij zo veelzijdig is'. Het gaat hier om gamen.
Desalniettemin ga ik ook voor de pc, ik heb namelijk nooit goed kunnen wennen aan de besturing van consoles en ik ben voornamelijk een rts en fps fan. Vooral de muis vind ik een onmisbaar ding. Verder vind ik ook de veelzijdigheid wat betreft de games zelf op de pc het mooist. Buiten de nieuwe grote titels om kan ik op de pc namelijk nog delven uit een gigantisch archief dat ongeveer 20 jaar gameontwikkeling beslaat. Veel van die oude titels zijn inmiddels freeware en dankzij dosbox makkelijk op windows te draaien.
Oepsie |:(
Half slapend zitten typen.
Maar ook op spelgebied is ie zo heerlijk all-round.
Ik vind dat RTSes en FPSes gewoon echt een pc iets zijn. Hoewel, het lijkt me ook wel erg mooi om een FPS op de Wii te doen.
Ik ga voor de pc. Daar kan je alles mee. Van word tot photoshop en films maken. Ondertussen kunnen de Playstation dat ook, maar de pc hoef je er het minste voor te modden.
Je weet dat het hier om verkiezing voor een gameplatform gaat? Alles buiten game doeleinden is dus irrelevant.
Shooters op de console zijn echt zooo veel relaxter dan op de PC, mits je er een vorm van auto-aim bij krijgt. Mikken met de controller ben ik, als console voorstander, toch lang niet zo goed in als met de muis, maar ik geef niks om "l33t 41m1ng sk1llzz", en speel het spel voor het spel, niet om m'n point&click skills te oefenen. Dit zat bv ook in GTA San Andreas op de PC. Ik heb met dat hele spel de muis niet aangeraakt (behalve om de controller in te stellen nadat ik het had geinstalleerd x)).
En kijk bv ook naar dingen games als gears of war (geniaal spel overigens), waar je geen auto-aim hebt (voor zover ik weet), maar wel gewoon ergens achter kan duiken, zodat je op je gemak kan mikken :).

En wat ze hierboven al zeiden: het gaat hier om games, niet om wat je er verder nog meer mee kan. Verder hoop ik wel dat je die photoshop en video editor gewoon hebt gekocht, en geen illegale versie draait. Dat soort pakketten waarmee je het pc-platform loopt te verdedigen zijn nogal duur, en koop je normaal alleen als je het echt nodig hebt (vooral video editors). Als je een piratenkopie draait, haal dan maar snel je post weg, voordat je jezelf nog meer belachelijk maakt. Het beschikbaar zijn van photoshop zou ik zeker niet als argument aanvoeren waarom een pc beter is, want voor de meeste mensen is het niet te betalen en dus geen functie van hun pc.
De vraag is: beste gameplatform. En dan komen de meeste hier aan zetten met de PC als argumenten van: daar kun je ook mee photoshoppen ed.

Hier ben ik het niet mee eens.

Een gameplatform voor mij heeft een aantal eisen:

Doen waar hij voor gemaakt is (internetten en photoshoppen doe ik wel met een normale pc. Dit hoeft mijn gameplatform echt niet te kunnen)
Spellen moeten het altijd goed doen.

Als ik nu een pc spel koop moet ik maar hopen dat hij het op mijn pc goed doet. En dan heb ik echt geen slechte pc staan. De pc games zijn tegenwoordig allemaal op de toekomst gemaakt. PC's die pas een jaar later uitkomen zijn dan pas op de hoogste kwaliteit te spelen.

Geef mij maar een goede gameconsole. Schijfje erin en spelen maar. Bij een PC duurt een spel installeren tegenwoordig zo ontzettend lang. Ik speel tegenwoordig ook nog maar amper games via de pc.

Als ik moet kijken tussen de huidige consoles:

Wii: leuk voor de heb, maar als ik wil gamen wil ik niet als een malloot door de kamer staan te meppen met mijn controller.

PS2: Graphics zijn verouderd, maar de games zijn nog steeds helemaal top. Plus prijs/kwaliteitverhouding is helemaal top! Heb er nu nog steeds 1.

PSP: Heb er een gehad maar heb hem weer weggedaan. Besturing is niet fijn. Ik kreeg gelijk last van mijn rsi door het stuurknuppeltje.

NDS: Leuk voor de liefhebbers, maar niet echt mijn apparaat. Vind brain training ofzo wel leuk, maar na een half uurtje heb ik het ook alweer gezien.

PC: Tegenwoordig draaien de spellen niet meer lekker. Plus lange installatie tijden, HDD ruimte nodig maken het voor mij minder aantrekkelijk.

Mobiele telefoon: Is nog een lachertje. Leuk voor een simpel spellentje tetris als je bij de bushalte staat te wachten, maar niet om serieus te gamen.

Xbox 360: Momenteel mijn favoriet. Console is supergoedkoop als in aanschaf en alles vergeleken met de concurrentie. Mensen geven al snel het tegenargument dat Live geld kost, maar als je goed zoekt ben je maar 30 euro per jaar kwijt. Dat is iets meer als 3 euro per maand. Wie ligt daar nu wakker van?

PS3: Te duur in aanschaf plus de playstation store vereist een creditcard voor aanschaf spullen. Daarnaast vind ik de controllers te ligt en voelen brak aan. PS2 controllers waren wat zwaarder en voelde daardoor degelijker aan.

Ik kies dus voor de Xbox360. Dat wil zeggen, beste van 2008.

All time blijft voor mij toch nog een top 3 in willekeurige volgorde van NES, SNES en PS2.
Als ik nu een pc spel koop moet ik maar hopen dat hij het op mijn pc goed doet. En dan heb ik echt geen slechte pc staan. De pc games zijn tegenwoordig allemaal op de toekomst gemaakt. PC's die pas een jaar later uitkomen zijn dan pas op de hoogste kwaliteit te spelen.
PC: Tegenwoordig draaien de spellen niet meer lekker.
Ten eerste vind ik je eerste stelling zwaar overdreven. De enige game die ik kan bedenken die op het moment van uitkomen door geen enkele pc kon worden gedraaid met alle toeters en bellen aan is Crysis. Dat is echter verleden tijd en momenteel kan een pc gamer kiezen tussen verschillende 3dkaarten die alles wat ontwikkelaars er tegenaan kunnen gooien makkelijk aankunnen (HD4870X2 en GT280, maar ook de mid-end kaarten van beide fabrikanten komen nog prima mee). Misschien is je pc inmiddels al flink verouderd, maar zodra je een van de huidige graphicskaarten in je moederbord prikt zul je zien dat pc gaming nog springlevend is.
Verder is het natuurlijk waar dat je voor een fatsoenlijke game pc eens in de zoveel jaar nieuwe hardware moet aanschaffen en hoewel die cyclus meestal wat korter is dan bij een console, afhankelijk van hoe high-end je pc gaat zijn op het moment van aanschaf, is dit in principe niet anders voor de huidige generatie consoles. Die worden over een aantal jaar ook afgeschreven door developers, die dan overstappen op de volgende generatie omdat die gewoon meer prestaties biedt.
Plus lange installatie tijden, HDD ruimte nodig maken het voor mij minder aantrekkelijk.
Van die lange installatietijden merk ik persoonlijk niks. Dit heeft misschien wederom met je eigen verouderde hardware te maken? En als HDD ruimte nodig hebben een reden is om consoles boven de pc te verkiezen, waarom hebben de Xbox360 en de PS3 dan allebei een HDD en hebben Wiibezitters veel klachten over het gebrek aan opslagruimte op hun apparaat?

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 19 december 2008 11:41]

Ik zie het als een nadeel dat je hdd ruimte nodig hebt voor pc games. Als ik veel verschillende games speel moet ik er ook veel hdd ruimte voor inleveren. Games nemen tegenwoordig veel in.

Qua pc zit ik toch anders niet slecht. Je zou verwachten van een pc die net iets ouder als een jaar is toch nog alle games op volle kwaliteit moet kunnen afspelen?

De afschrijvingsperiode van een pc als gameplatform is daarvoor veels te klein. Tel er de hoge kosten bij op en je zit aan een slechte prijs/kwaliteit verhouding.
De vraag is: beste gameplatform. En dan komen de meeste hier aan zetten met de PC als argumenten van: daar kun je ook mee photoshoppen ed.
Als je nu zou stellen dat de pc (gezien als gameplatform) een beetje afwijkt van de rest, ben ik het wel met eens.
Maar omdat hij nu eenmaal wel meegenomen is bij de nominatie van 'beste gameplatform', is het ook logisch dat users de extra mogelijkheden daarvan noemen. ;)
Xbox 360
De PS3 is duidelijk inferieur aan graphics, vergelijk maar eens spellen die op beide systemen zijn uitgekomen. 360 loopt altijd soepeler.
Daarentegen is de Wii met hun 'familie' gehalte een geduchte tegenstander, moeilijk om een realistische keuze te maken. Maar voor mij wint de 360 het met vlag en wimpel purr en alleen door de kwaliteit van de spellen zelf.
Kwaliteit van de systemen zelf is al jarenlang niet meer wat het moet zijn. De duurzaamheid is ongeveer gelijk aan die van een wegwerpaansteker.
En ook daar wint de Wii weer. Dus realitisch gezien zou het de Wii moeten zijn.
Toch is mijn persoonlijke mening dat het om de spellen gaat en daardoor voor de 360 kies.
Ik kan het hiermee niets anders dan volledig mee eens zijn. MS zet niet alleen een platform neer wat discutabel superieur is qua hardware (graphics/CPU zelfs?), maar bied ook een breder aanbod.

Instabiliteit en lawaai is zelfs uit de weg geholpen, onder meer door de nieuwe firmware. Het enige wat op de 360 nog niet goed uit de hoek komt zijn de turn based strategies, maar Fire Emblem op de Wii doet het héél aardig.

Zoals een MS man ooit zei, de 360+ Wii vullen elkaar verbazingwekkend goed aan, en dat is dus ook de combo die ik thuis heb.

Natuurlijk heb je voor alle platforms een enorme lading "fans", en die zul je toch niet kunnen overtuigen, maar de PS3 voelt voor mij aan als de Atari Lynx deed toendertijd. Technologisch ver vooruit, misschien de lynx iets meer dan de PS3 nu, maar niemand die er echt van houd op wat fans na. De PS3 heeft hierbij natuurlijk het voordeel dat er een lading onwetenden is die hun console "upgrade" zonder echt te weten wat ze in huis halen.

De Lynx programmeerde haast niemand voor; hij was te moeilijk om voor te proggen toendertijd. De PS3 kent hetzelfde door de lastige cell. En daarnaast heeft de PS3 iets "ongewenst" als bluray voor spelopslag; wat gewoonweg niet nodig is. En dat kan ook onderbouwt worden, games ZIJN nou eenmaal niet groot, en zeker met de CPU kracht van de PS3 en X360 is goeie lossless compressie ook mogelijk.

Mijn onderbouwing:

http://www.overclock.net/...ive-360-vs-ps3-guide.html <== objectief artikel over de Xbox 360 hardware VS de PS3 hardware, de opslag wordt daar ook behandelt.

http://www.gamespot.com/features/6201700/index.html <== vergelijking tussen de graphics van de Xbox 360 en de PS3 met moderne games. Het verschil is klein maar aanwezig.

http://www.theprodukkt.com/kkrieger <== UT3-achtige graphics uit 2006 in een game die in het totaal slechts 96KB is. Ook al is het maar één level, zéér indrukwekkend, en het toont aan dat games niet immens hoeven zijn (gij ongelovigen die zeggen dat MSG3 echt 50gb nodig heeft en niet in 8,7 zou passen, gaat uw mond spoelen met zeep. ZEEP zeg ik U)

Waarom stem ik dan niet PC?

Ik kan wel geld blijven uitgeven om te upgraden, m'n 8800GTS 320Mb is ondertussen niet echt meer afdoende meer. Daarnaast zijn de games steeds lastiger te installeren, hoewel dat onder vista in vergelijking met XP wel meevalt, en worden ze geplaagd door bugs. Tevens heb ik het idee dat veel PC games (EA?) onafgemaakte broddelwerkjes zijn die slechts half getest zijn.

Over de besturing kan ik kort zijn, dat hangt van het spel af. Mass effect op de X360 speelde subliem, maar een RTS of andere FPS zal ik minder makkelijk met een controller spelen. Hoewel het uiteraard wél leuk is, daar niet van. Gelukkig zijn vooral FPS-es niet mijn favoriet (COD spreekt mij niet aan), en goeie RTS games komen voorlopig toch nog niet uit. RPG's heerschen op de consoles; vooral qua besturing.

Persoonlijk vind ik het gebruik van de Wii-Mote als muis een prachtige oplossing, toen ik metroid3 speelde had ik zo veel precisie en de bediening was gewoon zó goed, dat het jammer is dat de Wii niet een goed "friends" systeem heeft en lobbies als de Xbox360. MP3 had dan perfect geweest als multiplayer spel. Jammer dat er niet eens multiplayer in zit.
Dan heb jij geen MGS3 gespeeld met HD ingame beelden en een verhaal die nog nooit eerder op zo'n manier is vertoond in een spel. Daarnaast suggereer je dat Blue Ray dan ook onzin is aangezien dat dan ook gewoon past op een 8,7

Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maar wel één met een ZEEP tekort.
Iets ongewenst als blu-ray wat niet nodig is kan ik me totaal niet in vinden. Het is voor mij juist 1 van de belangrijkste redenen geweest om een PS3 aan te schaffen. Uiteraard kunnen games wel op een DVD, ben ik met je eens. Maar goed, ik kan nu wegkomen met maar 1 apparaat bij m'n tv hebben staan, ideaal.
Nee de meeste game kunnen op DVD9.
Maar big player zoals IDSOFT heeft problemen met Muti DVD9 omdat Royalty per DVD 9 zijn. En op 'n ¤80 euro game zitten gamers niet te wachten.
Sommige devs geven al aan dat DVD9 echt voor hun project te klein is. Maar door hak werk passend gemaakt.
Als xbox360 gamer merk je niks van. Wat niet weet wat voor rijkere game ooit op de snij tafel gelegen heeft. En niet elke dev kalpt uit over dit in de public. Er zijn er een paar. Dus we weten dat sommige xbox360 titles gereduceerd zijn. En door dat de ervaring gelijk willen bij crossplatform. Heb je dus BR met maar bruto 9GB in gebruik.

MSG4 is zo'n een die als exclusive ook alleen op de Ps3 kon. Door gretig gebruikt te maken van de BR. En de game je blootsteld aan een cutscene orgie.
Ook die vergelijking van Gamespot gaat nergens over, want waar zijn die oooh...zoo...grote verschillen?
Als je de fallout pictures in dat gamespot topic bekijt daar vergelijk vind ik de verschillen vrij fors. Zeker in de achtergrond levert de xbox 360 daar aanzienlijk veel meer detail dan de PS3.
En dat gaat het toch om een recente game.
Toch is het natuurlijk onzin om te stellen dat één van beide consoles betere graphics in huis heeft aan de hand van een aantal screenshots. De hardware bepaalt waartoe het apparaat technisch in staat is, maar het is de software die dicteert wat er uiteindelijk op het scherm gebeurt. Die software is echter niet bij beide platforms hetzelfde, de code van een PS3-game zal niet draaien op een Xbox 360 en vice versa. Als je dus per game gaat bekijken welke console de betere graphics genereert, ligt dat voor het grootste deel aan de prestaties van het ontwikkelteam. En dat blijkt, want er zijn tal van multiplatform-games die er op de PlayStation 3 beter uitzien dan op de Xbox 360 en er zijn tal van games waarvoor het tegendeel geldt.
Enige wat ik kan bedenken is dat
met 256+256 je beperkt bent.
En met 512 UMA als je kwa GFX wil imponeren je meer resources aan de video gedeelte wil geven. Wat met een simpelere gamelogic makkelijk kan. 200+300 verhouding.
Say for instance, you have a texture library of 4GB (compressed, lossless). This should be more than enough for any game. ....(uitleg waarom dat genoeg is).........
Add to this, say 1GB of lossless compressed audio - thats several CDs worth. On top of this add the game code, so make that about 500MB. Then add another 1GB for miscellaneous data. That all adds up to about 6.5GB
Maar waar is de video ?
Bij de meeste games kom je niet boven 1 a 2 uur uit en dat past makkelijk (compressed) op een dvd erbij , maar neem eens rpg zoals final fantasy of mgs4 waar alleen het intro filmpje alleen al een half uur duurt (bij mgs4 in hd).
(gij ongelovigen die zeggen dat MSG3 (je bedoelt waarschijnlijk 4 want 3 is een ps2 spel ;) )echt 50gb nodig heeft en niet in 8,7 zou passen, gaat uw mond spoelen met zeep. ZEEP zeg ik U)
Ga jij je mond maar eens spoelen want als alles op 1 dvd past, leg mij dan eens uit waarom het 360 spel blue dragon 3 dvd's heeft ? :+
Antwoord de vele fmv en meerdere andere rpg's gebruiken ook 3 tot 4 dvd's
Of je het echt nodig hebt die ruimte nee want je kan ook meerdere dvd's gebruiken, dat je hem niet nodig hebt nee het is ook handig het op 1 blue-ray te gooien.
PC games still fit on a DVD, so why does a console with a 7800GTX need 50GB? It doesn't.
Noem mij eens huidige pc games die je vanaf je dvd kan spelen zonder eerst 8gig+ op je pc te installeeren.

Met de tweede bron geef ik je helemaal gelijk in, en is ook simpel te verklaaren de 360 is momenteel de populare console en de games worden van daar naar ps3 en pc gepoort.

Als ik moet kiezen tussen mijn pc,wii,ps3 of 360 dan.
Is de pc mij te duur om te onderhouden voor gamen, en moet ik te veel extra (beveiliging en andere bloat ware) installeeren om een spel te kunnen spelen.
De ps3 hobbelt een beetje achter de 360 maar begint terug te komen met leuke excusives.
De wii is een leuk nieuw concept maar het gebrek aan goede games (must-haves) en de overvloed aan crap kies ik niet voor deze.

Ik ga toch ook voor de 360 omdat die op het moment de meeste goede spellen heeft, en het gaat toch echt om het beste gameplatform van dit jaar, en ik vind dat games het platform maken en niet andersom
Dan smijten ze de FMV meuk eruit of compressen ze die. Console is er meer dan krachtig genoeg voor, op PC met films downloaden doen we al jaren niet anders. Nog beter is gewoon laten renderen, dan zadel je de consument niet met nieuwe overbodige dure techniek op...
"En daarnaast heeft de PS3 iets "ongewenst" als bluray voor spelopslag; wat gewoonweg niet nodig is."

Hhm,. volgens mij heb jij je onzin laten vertellen,.

Ja, je kan een complete game in 100k proppen.
Je hebt dan wel een enorme hoeveelheid beperkingen.
Ik noem de belangrijkste: genereerbaarheid.
Alles wat je in die 96k game ziet is gegenereerd.
Dat betekent dus dat alles wat in dat spel aan graphics bestaat in feite uit een simpele formule moet kunnen rollen.
Leuk voor herhalende textures etc, maar ik zie ze nog geen textures van gezichten in enige kwaliteit meeleveren, laat staan hi-res, laat staan hi-poly motion captured animaties met 8 lagen textures., om een voorbeeld te geven.

Je kan het natuurlijk ook anders bekijken.
Je HOEFT al die ruimte niet te gebruiken, maar je KAN het wel gebruiken en daardoor de dichtheid van ingame media vergroten (daat tel ik ook modellen en textures bij).
Wat dacht je van muren die echt van elkaar verschillen i.p.v herhalende textures.
In een indoor game valt het nog mee, maar free-roaming begint redelijk de standaard te worden en daar tikt het hard aan.
Wat dacht je van grotere werelden (of standaard werelden met een hogere dichtheid).
Neem eens GTA4 als voorbeeld.
Hoe zou het zijn als je werkelijk in elk gebouw kon stappen.
Hoeveel meer diskruimte zou je nodig hebben om dat mogelijk te maken (zonder dat alles er hetzelfde uitziet natuurlijk).

Punt is dat je ruimte altijd nuttig kunt gebruiken.
En natuurlijk kan je best veel op een DVD proppen.
Maar dat betekent niet dat het genoeg is om alles wat je maar zou willen op te kunnen slaan.
En dit is wel wat microsoft heeft verkondigd.
Maar die hebben een agenda.

Er zijn al pc games die op de harddrive 15G in beslag nemen.
Dat betekent dat de DVD waar ze op geleverd worden propvol zit...

Ander leuk voorbeeld, Blue Dragon op de X360. ... 3 DVD's !!!

Er is dus geen reden om aan te nemen dat een grotere disk zoals bluray niet vol te krijgen is of zellfs gewoonweg onzin is.
Blue Dragon is FILLED with CG scenes. Games like Gears of War don't need CG, the graphics are good enough for realtime cutscenes. I suspect that this will only be an issue with some RPGs, those Japanese sure love their CG scenes.
Wat is er mis met CG?
Als dat het product verrijkt dan is daar niets op tegen.

Ik denk dat veel mensen nog in vroegah leven toen cg samen met het spel op 1 cd gepropt werden. Nu is er genoeg ruimte voor beide.
Moet eerlijk zeggen dat GTA IV op de PS3 beter lijkt te lopen, beide versies veel gespeeld. Wat wel waar is dat bij sommige spellen de scenery er minder goed uit ziet. echter ligt dat meer aan de developers en de complexiteit van de PS3 denk ik.

On topic: Ik ga voor de PC, spellen die mij het meeste trekken spelen daar toch het beste op(incl. GTA IV gelukkig geen problemen).

De Wii lijkt mij zeker hier op tweakers niet de winnaar. Iedereen met een Wii die ik ken heeft hem of verkocht, of werkloos in de kast liggen. De enige groep die de Wii blijft boeien is < 12 jaar.

Duurzaamheid van de PS3 is echt wel goed, 360 had wel meer uitval maar goede support.
inferieur?...die is echt grappig, wat heb je gedronken? Dit was in het begin zo. We zitten nu in de 3e generatie games, en sinds de 2e generatie waren er al amper verschillen en nu is dat probleem allang verholpen. Dit was puur omdat ontwikkelaars nog niet goed om konden gaan met de hardware van de PS3, maar het tegendeel is allang bewezen en bijna alle ontwikkelaars zeggen dat de PS3 uiteindelijk het meeste voordeel hebben op grafisch gebied en dat er meer power uit te halen valt.
Dat is helemaal niet waar..

Door het weinige ram wat de PS3 heeft (256) is het lastig om textures te laden zoals dat op de 360 gedaan wordt. Het komt er op neer dat er meestal minder ver 'scherp' gekeken kan worden dan in een 360 game. Explosies daarentegen zijn weer mooier door andere technieken in de PS3 (GTA4 is voor beide gevallen het beste voorbeeld, gezien de textures minder zijn maar de explosies veel mooier)

Er is geen enkele developer die ontwikkelen voor de PS3 beter vind dan voor een 360, de PS3 devkit is niet logisch, complex en slecht qua support. Het grootste voordeel van Microsoft is de bizar goede en makkelijke devkit, games maken is hierdoor goedkoper, sneller en vooral leuker.
De PS3 heeft niet maar 256MB aan geheugen, maar net zoveel als de 360 (512), alleen moet een ontwikkelaars hier anders mee omgaan. Het geheugen probleem is allang niet meer zo'n issue als toen.

Daarbij moet je eens uncharted kijken bijvoorbeeld of GT5, of MotorStorm 1/2. Lees eens Neogaf en kijk daar eens naar vergelijkingen. Je kan niet veel zeggen, maar qua textures heeft de PS3 de meeste games die hier bovenuit springen. Killzone 2 beta had alleen al textures waarbij je je vingers bij af ging likken.

Textures?...check dit dan effe: http://www.neogaf.com/for...read.php?t=345546&page=25

Mindere textures?

beste textures ingame ooit:

http://farm4.static.flick...2765819884_faa020da95.jpg

http://farm4.static.flick...3113553423_41a8b4a8e2.jpg

Daarbij roep ik niet dat ontwikkelaars het programmeren op de PS3 makkelijker vinden. Ontwikkelaars roepen dat de PS3 uiteindelijk meer kan laten zien, en betere graphics zal tonen. Dat is iets wat nu al gebeurt, als je kijkt naar de exclusives die toch technologisch een stap verder zijn dan de 360 qua graphics, animaties, physics, en niet te vergeten belichting!

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 19 december 2008 11:21]

Ik heb anders nog geen spel gezien met betere textures dan Gears of War 2. Ik heb net een nieuwe pc gekocht en eens crysis erop gezet, maar ik vind het toch echt zwaar tegenvallen tegenover wat mijn xbox 360 doet met Gears of War 2. Als ik alleen naar de textures kijk.

Het prijsverschil tussen de 2 systemen is dan ook donder veel.

Voor het PS3, 360 verhaal. Beide systemen kunnen evengoede graphics weergeven. De ene heeft gewoon een ATI kaart en de andere een nvidia. Tis alsof je een GTX 260 gaat vergelijken met een HD4870. Ene heeft voordeel hier, andere heeft voordeel daar. Maar het ziet er altijd bijna hetzelfde uit. Totaal onbelangrijk punt.

Een slecht punt van de 360 vind ik gewoon dat er bar weinig games dedicated servers hebben. Ik heb TF2 maar gekocht op mijn pc, want op de xbox online spelen geeft je tergend veel koppijn want je bent steeds een game aant zoeken die niet lagt. Dit omdat hij amerikanen die een server starten weergeeft als zeer goede connectie. PC heeft dit euvel helemaal niet. Nadeel bij pc is weer dat ik niet chill op de bank TF2 kan spelen en dat speelt toch een stuk relaxter vind ik. Vooral single player games met een horror sausje eroverheen is veel leuker op de bank met je 5.1 set op je 42 inch tv, dan voor je bureau'tje.
Heb je gekeken wat ik hierboven post ;)?
De PS3 heeft gewoon 256ram geheugen, het is weliswaar snel geheugen, maar het is en blijft 256mb. Er zijn overigens helemaal geen games die "veel verder zijn dan 360 games". Het is gelijk op met minimale verschillen. Moet je maar eens GOW2 spelen op 1080P, dan snap je wat ik bedoel.
De PS3 heeft 256 MB XDR geheugen en 256 MB GDDR3 geheugen. De RSX/Cell kunnen van beide geheugen gebruik maken. Maar noem uberhaupt eens een 360 game op die tegenover de PS3 een wow effect geeft?...precies er is er geen enkel die echt laat zien wat de 360 kan! Tot nu toe heeft de 360 nog geen game laten zien waarbij je het WOW effect krijgt. Dat heeft Sony allang met MotorStorm 1/2, Uncharted 1/2, MGS4, LBP, Heavy Rain, Heavenly Sword, GT5p, Killzone 2/Beta, Ratchet & Clank etc etc laten zien.

Eens Resistance 2 kunnen spelen? Daar heb je erg vaak zoiets van WOW..tha fuck is dit. Water dat super realistisch tekeergaat, lichteffecte, textures, vette wapens, veel vijanden tegelijk, 60 man online. Qua online mogelijkheden mag Microsoft nog best eens kijken naar wat Sony doet. Heb liever dat ik zelf servers kan zoeken dan die crappy matchmaking op de 360!
Lees mijn post onder je eens, en check de links. Hoewel je een fanboy toch niet kan overtuigen, bombarderen de 3 links bij elkaar eigenlijk zo'n beetje elk aspect van de PS3. Dat maakt het niet een slechte console, maar dat maakt het tot het "moeilijker te programmeren broertje wat geen enkele meerwaarde bied behalve blueray films als je dat al leuk vind". En over blueray kun je veel zeggen, maar nog niet echt dat het echt storm loopt. Enquêteurs zijn het er over eens, jan-met-de-pet ziet de meerwaarde niet.

Dan nog een laatste om het af te leren:

http://money.cnn.com/news...ip_sales_plummet_sne.html
Mijn aankoop keuze laat ik niet bepalen of devs wat meer moeten hersen kraken om een tweede compiler en apparte source code moeten kloppen voor die SPE's units mutitreaded te draaien. en de 256+256 barrier. Waar xbox2 512 UMA heeft.
Het resultaat is dat Xbox360 en PS3 mekaar niet zoveel ontlopen.
En voor Graphish spectakel hebben we DX10 high-end Gkaarten voor. Die tegen woordig met nadruk op de volume sales redelijk betaalbaar zijn. Gezien PC voor 101 dingen te gebruiken zijn vs 5 voor console. Tel ik alleen de Gkaart voor games. Valt dat dus reuze mee. De PC is net zoals TV iets dat je gebruikt voor een game platform.
Alleen wij PC gamers steken het erin.

Begin volgend jaar 'n GT285SLI dat is whole lotta eyecandy en of effect physX.
Als uberleet gFX zo belangrijk is kan je niet om PC om met een high-end Gkaart(en)

GOW2 kan nog vetter op PC met 4GB 64bit bin en 1GB Video geheugen en PhysX.
Maar daar heeft MS een stokje voor gezorgt met hun exclusive anti gamer beleid.
PC blijft mijn voorkeur. Zoiezo wordt ik gek van een controller en op een dikke PC zien de spellen er altijd veel beter uit dan op een console, dat was altijd zo, en zal waarschijnlijk altijd zo blijven.
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True